Sygn. akt: KIO 2739/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 13 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Andrzej Niwicki
po rozpatrzeniu w dniu 13 sierpnia 2024 r. w Warszawie na posiedzeniu niejawnym bez
udzia
łu stron postępowania odwoławczego odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 1 sierpnia 2024 r. przez IT Solution Factor Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego, którym jest Narodowy
Bank Polski (NBP) z siedzibą w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
IT Solution Factor
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 13 500 zł (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych), tytułem zwrotu 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………….………………
Sygn. akt: KIO 2739/24
Uzasadnienie
Zamawiający: Narodowy Bank Polski (NBP) z siedzibą w Warszawie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Zakup
uzupełniający i wymiana sprzętu x86 z trzyletnim wsparciem technicznym”, oznaczenie
sprawy: SEZ/DKRZ-WPI1-AK-241-
0154/DIT/24, TED: Identyfikator/wersja ogłoszenia:
812cbe16-d242-40dd-9036-7c63e2cb981b
– 01, TED: Ogłoszenie – data wysłania:
Odwołujący: IT Solution Factor Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wniósł dnia 1 sierpnia
2024 r. odwołanie wobec specyfikacji warunków zamówienia określonej w dokumentach:
•
Załącznik Nr 4 do SWZ Uszczegółowienie „Formularza ofertowego”, dokument:
TABELE Specyfikacja Techniczna Sprzętu i Oprogramowania,
•
Załącznik Nr 1 do Umowy Nr NBP-DKRZ-WPI-1-AK-241-………-2024, Szczegółowy
Opis Przedmiotu Umowy,
Punkty dotyczące konfiguracji serwerów: Serwer A – 9 sztuk, Serwer B – 28 sztuk, Serwer C
– 4 sztuki, Serwer D – 8 sztuk, Serwer E – 6 sztuk,
w zakresie dotyczącym - we wszystkich wskazanych dokumentach – konfiguracji dotyczącej
„Bezpieczeństwo” w tabelach, fragmenty o tej samej treści:
•
"BIOS musi posiadać możliwość przełączenia do trybu uniemożliwiającego zmianę
jego konfiguracji oraz zmiany oprogramowania wewnętrznego komponentów serwera, bez
konieczności restartu serwera."
•
"Możliwość dynamicznego włączania i wyłączania portów USB na obudowie – bez
potrzeby restartu serwera"
Zarzucił Zamawiającemu opisanie przedmiotu zamówienia i prowadzenie postępowania
niezgodnie z przepisami:
art. 99 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 2 ustawy pzp, ponieważ Zamawiający nie
uwzględnił wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, opisał
wymogi nie związane z przedmiotem zamówienia, opisał je nie proporcjonalnie do jego
wartości i celów,
art. 99 ust. 4 ustawy, ponieważ: Zamawiający uprzywilejował niektórych
wykonawców lub produkty kosztem innych wykonawców lub produktów, wyeliminował
wykonawcę z przetargu i produkty, które chce Wykonawca zaoferować, opisał przedmiot
zamówienia przez wskazanie szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub
usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę lub producenta,
art. 16 pkt 1) i 3) ustawy oraz art. 15 ust. 1 i ust. 1 pkt. 3 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, ponieważ Zamawiający nie zapewnił zachowania uczciwej
konkurencji i opisał przedmiot zamówienia w sposób nieuzasadniony obiektywnymi
(rzeczywistymi) potrzebami Zamawiającego oraz w sposób niezapewniający równego
traktowania wykonawców i w sposób nie proporcjonalny, przez co naruszył warunki wolnej
konkurencji przygotowując OPZ
art. 17 ust. 1 pkt 1) i 2) ustawy, ponieważ Zamawiający opisał przedmiot zamówienia
w sposób nieuzasadniony charakterem zamówienia, niepozwalający na uzyskanie
najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych, środowiskowych oraz
gospodarczych, a jest to możliwe do uzyskania w tym zamówieniu, po zmianie SWZ
w rezultacie naruszonych przepisów wskazanych w pkt 1-4) powyżej zarzuca, że
Zamawiający
bezpodstawnie
nie
dopuścił
możliwości
oferowania
produktów
konkurencyjnych do producenta Dell, na przykład Lenovo, chociaż inne produkty są również
standardem w branży informatycznej, co prowadzi do uprzywilejowania rozwiązań i
produktów jednego producenta, chociaż możliwe jest zrealizowanie wymagań postawionych
przez Zamawiającego, w tym osiągniecie najlepszej jakości usług i ceny produktami innymi
produktami niż Dell,
Inne zarzuty zostały wskazane w uzasadnieniu.
Dnia 12 sierpnia 2024
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo, w którym
odwołujący złożył oświadczenie, że cofa w całości wniesione odwołanie.
Mając powyższe na uwadze, Izba zważyła i ustaliła, co następuje:
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, w myśl którego Izba
umarza postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia
odwołania.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437) w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego
przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy najpóźniej w
dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z
udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego - odwołującemu zwraca się
90% wpisu.
Przewodniczący:
………………………………..