Sygn. akt: KIO 2760/24
Warszawa,
09 września 2024 roku
WYROK
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
04 września 2024 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 03 sierpnia 2024 roku przez
Odwołującego Mercator Medical S.A. (ul. Heleny Modrzejewskiej 30, 31-327 Kraków) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Uniwersyteckie Centrum Kliniczne
Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (ul. Banacha 1A, 02-097 Warszawa)
przy udziale uczes
tnika po stronie Zamawiającego: Abook sp. z o.o. (ul. Brzostowska 22, 04-
985 Warszawa)
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Odwołującego Mercator Medical S.A. (ul. Heleny
Modrzejewskiej 30, 31-
327 Kraków) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego Mercator Medical
S.A. (ul. Heleny Modrzejewskiej 30, 31-
327 Kraków) tytułem wpisu od odwołania, kwotę
3600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika Zamawiającego, kwotę 17 zł 00 gr (siedemnaście złotych zero groszy)
tytułem kosztu opłaty skarbowej od pełnomocnictwa udzielonego pełnomocnikowi
Zamawiającego,
zasądza od Odwołującego Mercator Medical S.A. (ul. Heleny Modrzejewskiej 30, 31-327
Kraków) na rzecz Zamawiającego Uniwersyteckie Centrum Kliniczne Warszawskiego
Uniwersytetu Medycznego (ul. Banacha 1A, 02-097 Warszawa)
kwotę 3617 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych zero groszy) z tytułu zwrotu
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego oraz kosztu opłaty skarbowej od
pełnomocnictwa udzielonego pełnomocnikowi Zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 2760/24
UZASADNIENIE
Zamawiający Uniwersyteckie Centrum Kliniczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Dostawa sprzętu
medycznego jednorazowego użytku oraz rękawiczek chirurgicznych do Magazynów UCK
WUM".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem 274958-2024.
Odwołujący Mercator Medical Spółka Akcyjna wniósł odwołanie (w zakresie części nr 2 i 3
postępowania), w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty Wykonawcy Abook sp. z o.o. w zakresie części nr 2 i 3, podczas gdy oferta
Wykonawcy
Abook sp. z o.o. w zakresie przywołanych części jest niezgodna z warunkami
zamówienia;
- naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Abook sp. z o.o.
w zakresie części nr 2 i 3, podczas gdy Wykonawca Abook sp. z o.o. w wyniku co najmniej
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło
mieć istotny wpływ na decyzję podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie części nr 2 i 3 oraz
nakazanie dokonania ponownego badania i oceny ofert, nakazanie Zamawiającemu
odrzucenia oferty Wykonawcy Abook sp. z o.o. w zakresie części nr 2 i 3.
Zamawiający zgodnie z treścią załącznika nr 2 do Specyfikacji Warunków Zamówienia w
zakresie części 2 i 3 w postępowaniu oczekiwał zaoferowania:
W pozycji 1 -
Rękawice chirurgiczne lateksowe bezpudrowe o zewnętrznej powierzchni
mikroteksturowanej. Kształt anatomiczny z przeciwstawnym kciukiem, łatwe do zakładania,
mankiet rolowany, zapobiegający zsuwaniu się rękawic z mankietu fartucha, długość min.
290 mm dopasowana do rozmiaru, grubość na palcu 0,22mm +/- 0,03mm, na dłoni
0,18mm +/- 0,03mm, na mankiecie 0,15mm +/-
0,02mm, AQL równa lub mniejsza 0,65,
poziom protein równy lub poniżej 20 \xg/g. Sterylizowane radiacyjnie, pakowane parami w
opak
owaniu wewnętrznym i zewnętrznym. Opakowanie 50 do 70 par. Na rękawicy
fabrycznie nadrukowany min. rozmiar rękawicy oraz oznaczenie L i R. Rozmiary 5,5-9,0.
Każde opakowanie rękawic powinno zawierać: termin ważności, numer serii, nazwę
producenta, informacje w języku polskim oraz znak CE, normy, (badania niezależnego
laboratorium wg EN 455-
3 z podaną nazwą rękawic, których ono dotyczy), badania na
przenikalność dla wirusów zgodnie z ASTM F1671 oraz EN ISO 374-5. Wyrób medyczny
klasy Il a i Środek ochrony indywidualnej kategorii III, typ B wg EN ISO 374-1. Odporne na
przenikanie co najmniej 3 substancji na poziomie 6, w stężeniach wymienionych w normie
EN ISO 374-1. Zgodne z EN ISO 374-1, EN ISO 374-5, EN 374-4, EN 455-1-3, EN 421, EN
420 potwierdzone certyfikatem jednostki notyfikowanej.
W pozycji 2 -
Rękawice chirurgiczne bezlateksowe bezpudrowe z warstwą polimerową, o
zewnętrznej powierzchni mikroteksturowanej. Kształt anatomiczny z przeciwstawnym
kciukiem, łatwe do zakładania, mankiet rolowany, zapobiegający zsuwaniu się rękawic z
mankietu fartucha, długość min. 260 - 290 mm dopasowana do rozmiaru, grubość na palcu
0,20 mm -
0,24, na dłoni 0,17 mm do 0,19 mm, na mankiecie 0,15 mm do 0,17 mm, AQL 1,0
lub mniejszy. Sterylizowane radiacyjnie, pakowane parami w opakowaniu wewnętrznym i
zewnętrznym. Opakowanie 50 do 70 par. Na rękawicy fabrycznie nadrukowany min. rozmiar
rękawicy oraz oznaczenie L i R. Rozmiary 5,5-9,0. (badania niezależnego laboratorium wg
EN 455-
3 z podaną nazwą rękawic, których ono dotyczy), badania na przenikalność dla
wirusów zgodnie z ASTM F1671 oraz EN ISO 374-5. Wyrób medyczny klasy IIa i Środek
ochrony indywidualnej kategorii III, typ B wg EN ISO 374-1. Odporne na przenikanie co
najmniej 3 substancji na poziomie 6, w stężeniach wymienionych w normie EN ISO 374-1.
Zgodne z EN ISO 374-1, EN ISO 374-5, EN 374-4, EN 455-1-3, EN 421, EN 420
potwierdzone certyfikatem jednostki notyfikowanej.
Rękawice chirurgiczne, syntetyczne, neoprenowe bezpudrowe. Kształt anatomiczny z
przeciwstawnym kciukiem, łatwe do zakładania, mankiet rolowany, zapobiegający zsuwaniu
się rękawic z mankietu fartucha, długość min. 260 - 290 mm dopasowana do rozmiaru,
grubość na palcu 0,20 mm - 0,24, na dłoni 0,17 mm do 0,19 mm, na mankiecie 0,15 mm do
0,17 mm, AQL równa lub mniejsza 0,65. Sterylizowane radiacyjnie, pakowane parami w
opakowaniu wewnętrznym i zewnętrznym. Opakowanie 50 do 70 par. Na rękawicy
fabrycznie nadrukowany min. rozmiar rękawicy oraz oznaczenie L i R. Rozmiary 5,5-9,0.
Każde opakowanie rękawic powinno zawierać: termin ważności, numer serii, nazwę
producenta, informacje w języku polskim oraz znak CE, normy, (badania niezależnego
laboratorium wg EN 455-
3 z podaną nazwą rękawic, których ono dotyczy), badania na
przenikalność dla wirusów zgodnie z ASTM F 1671 oraz EN ISO 374-5. Wyrób medyczny
klasy IIa i Środek ochrony indywidualnej kategorii III, typ B wg EN ISO 374-1. Odporne na
przenikanie co najmniej 3 substancji na poziomie 6, w stężeniach wymienionych w normie
EN ISO 374-1.
Zgodne z EN ISO 374-1, EN ISO 374-5, EN 374-4, EN 455-1-3, EN 421, EN 420
potwierdzone certyfikatem jednostki notyfikowanej.
Zgodnie z treścią Rozdziału VII SWZ Zamawiający wymagał złożenia przedmiotowych
środków dowodowych przewidując jednocześnie, iż w przypadku ich nieprzedłożenia lub
przedłożenia niekompletnych Zamawiający wezwie do ich złożenia lub uzupełnienia w
wyznaczonym terminie.
Zamawiający żądał przedłożenia następujących przedmiotowych środków dowodowych:
a)
Wykonawca wraz z ofertą zobowiązany jest złożyć: prospekty/foldery/opisy/karty
katalogowe na potwierdzenie, że zaoferowany przedmiot zamówienia spełnia wymagania
opisane w Załączniku nr 2 do SWZ, stanowiącym Formularz asortymentowo - cenowy, z
zaznaczeniem, której Części i pozycji dotyczą (w języku polskim). W przypadku gdy
powyższe dokumenty nie zawierają informacji o parametrach wymaganych, Wykonawca
składa oświadczenie producenta na potwierdzenie spełnienia tych parametrów przez
oferowane dostawy (jeżeli dotyczy).
b)
Zamawiający dopuszcza materiały pochodzące ze stron internetowych producenta lub
autoryzowanego dystrybutora. W przypadku gdy ww. dokumenty nie zawierają informacji o
parametrach wymaganych, Zamawiający dopuszcza złożenie oświadczenia producenta lub
autoryzowanego dystrybutora na potwierdzenie spełnienia tych parametrów przez oferowane
dostawy.
c)
Oświadczenie Wykonawcy nie będącego producentem lub autoryzowanym
przedstawicielem producenta nie będzie uznane za wystarczające. Dokumentami tymi są:
dla wyrobów medycznych:
deklaracja zgodności UE i certyfikat CE (jeśli dotyczy lub oświadczenie, że nie jest
wymagany) oraz powiadomienie Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych
Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych zgodnie z ustawą z dnia 20.05.2010Y. o
wyrobach medycznych (jeśli dotyczy);
oświadczenie Wykonawcy, że zaoferowane przez Wykonawcę wyroby medyczne są
wprowadzone do obrotu i do używania zgodnie z warunkami określonymi w Rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie
wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia WE nr
rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i
93/42/EWG lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5
kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia
dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE oraz ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o
wyrobach medycznych bądź przepisami ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach
medycznych, z uwzględnieniem właściwych przepisów przejściowych. Zamawiający zaleca
wykorzystanie Załącznika nr 8 do SWZ.
d
) Certyfikaty jednostek notyfikowanych potwierdzających spełnianie norm ISO lub
równoważnej, dla Części, dla których obowiązek taki wynika z Załącznika nr 2 - Formularz
asortymentowo-cenowy.
W Rozdziale III SWZ Zamawiający oczekiwał, że „Oferowany przez Wykonawcę przedmiot
zamówienia będący wyrobem medycznym musi być wprowadzony do obrotu i stosowania na
terenie Polski zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy
2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz
uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG lub rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów
medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji
2010/227/UE oraz ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych bądź
przepisami ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych z uwzględnieniem
właściwych przepisów przejściowych.
Wykonawca na każde żądanie Zamawiającego udostępni niezwłocznie dokumenty
(deklaracja zgodności UE o spełnieniu wymagań zasadniczych oraz certyfikat CE/ certyfikat
CE IVD jednostki notyfikowanej (jeśli dotyczy), potwierdzające wprowadzenie oferowanego
przedmiotu zamówienia do obrotu i stosowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie
z obowiązującym prawem oraz w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie, zarówno w
trakcie trwania postępowania, jak i po jego zakończeniu."
09 lipca 2024 roku Zamawiający wezwał Odwołującego oraz Wykonawcę Abook sp. z o.o. do
złożenia wyjaśnień w zakresie złożonych ofert wraz z dokumentami wskazując jednocześnie
jako podstawę wezwania art. 107 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. 10 i 12 lipca
2024 r. Odwołujący i Wykonawca Abook sp. z o.o. złożyli wyjaśnienia zgodnie z wnioskiem
Zamawiającego. 25 lipca 2024 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze najkorzystniejszej
oferty tj. oferty Wykonawcy
Abook sp. z o.o. w zakresie części nr 2 i 3.
Odwołujący nie zgodził się z decyzją Zamawiającego i wniósł odwołanie. Odwołujący
wskazał na zakaz dostarczania, a tym samym oferowania w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego wyrobów medycznych, których termin ważności upłynął (art. 16 ust.
1 pkt 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 roku o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2022 poz. 974)
„Zakazuje się: wprowadzania do obrotu, wprowadzania do używania, dystrybuowania,
dostarczania, udostępniania, instalowania, uruchamiania i używania wyrobu, którego
określony przez producenta termin ważności upłynął, którego określony przez producenta
czas bezpiecznego używania został przekroczony lub którego określona przez producenta
krotność bezpiecznego używania została przekroczona").
Odwołujący wskazał że przedmiotem oferty nie mogły być wyroby medyczne, dla których
upłynął przewidziany termin ważności.
Wykonawca Abook sp. z o.o. przedłożył przedmiotowy środek dowodowy pn. „Raport z
inspekcji wysyłki " zawierającego wynik badań dla rękawic, których producentem jest Terang
Nusa (Malaysia) Sdn.Bhd.
Zdaniem Odwołującego wynik analizy wyjaśnień przedstawionych przez Zamawiającego
oraz dokumentacji postępowania prowadzi do wniosku, iż przedmiotowy dokument - pomimo
nieuwzględnienia go w katalogu przedmiotowych środków dowodowych wymienionych w
Rozdziale VII SWZ -
stanowi przedmiotowy środek dowodowy, a co za tym idzie winien
zostać przedłożony wraz z ofertą na potwierdzenie, że oferowane dostawy spełniają
wymagania stawiane przez Zamawiającego. Jak wskazywał Odwołujący, przedmiotowy
środek dowodowy dotyczy rękawic, których termin ważności minął, a co za tym idzie które
nie mogą być przedmiotem oferty w postepowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Raport winien był dotyczyć wyrobów medycznych, dla których na dzień składania ofert nie
upłynął oznaczony przez producenta termin ważności, gdyż tylko takie wyroby mogą być
wprowadzone do używania, dystrybuowane, dostarczane lub udostępnianie.
Odwołujący zwrócił uwagę, że wykonawcy byli zobowiązani do przedłożenia wraz z ofertą
przedmiotowego środka dowodowego w postaci oświadczenia Wykonawcy, że zaoferowane
przez Wykonawcę wyroby medyczne są wprowadzone do obrotu i do używania zgodnie z
warunkami określonymi w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745
z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE,
rozporządzenia WE nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia
dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do
diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE oraz
ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych bądź przepisami ustawy z dnia 20
maja 2010 r. o wyrobach medycznych, z uwzględnieniem właściwych przepisów
przejściowych.
Zamawiający zalecał wykorzystanie Załącznika nr 8 do SWZ.
Zdaniem Odwołującego, oświadczenie złożone przez Wykonawcę Abook sp. z o.o., a
dotyczące zgodności oferowanych przez nie wyrobów medycznych z treścią przywołanych w
nim przepisów (w tym ustawy o wyrobach medycznych), zawiera obiektywnie fałszywe
informacje, w związku z informacjami zaprezentowanymi przez Wykonawcę Abook sp. z o.o.
w dokumencie „Raport z inspekcji wysyłki ". W opinii Odwołującego, zaoferowane przez
Wykonawcę Abook sp. z o.o. towary nie są zgodne z ustawą o wyrobach medycznych gdyż
upłynął ich termin ważności. Zdaniem Odwołującego, działaniu Wykonawcy Abook sp. z o.o.
polegającemu na przedstawieniu wewnętrznie sprzecznych dokumentów (oświadczenia jak
w załączniku nr 8 do SWZ i dokumentu „Raport z inspekcji wysyłki "), nie sposób nie
przypisać lekkomyślności lub niedbalstwa.
Izba zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustaw
y Prawo zamówień publicznych Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Odwołujący nie wykazał, aby oferta Wykonawcy Abook sp. z o.o. w zakresie części nr 2 i 3
była niezgodna z warunkami zamówienia. Odwołujący nie wykazał zatem, aby Zamawiający
naruszył powyższy artykuł.
Nie sposób zgodzić się z Odwołującym, że Wykonawca Abook sp. z o.o. zaoferował wyroby
medyczne, których data ważności już minęła.
W pierwsze kolejności należy zauważyć, że z żadnego dokumentu zamówienia nie wynika,
aby Zamawiający wymagał złożenia raportu z badania konkretnej partii rękawic, która
zostanie dostarczona w ramach realizacji zamówienia.
W ofercie Wykonawcy Abook sp. z o.o. wskazano naz
wę producenta oraz numery
katalogowe oferowanych rękawiczek. Nie wskazano numeru konkretnej partii rękawiczek (i
daty jej ważności), które zostały zaoferowane w ramach części nr 2 i 3. Zamówienie będące
przedmiotem postępowania ma być realizowane przez okres 24 miesięcy, a Wykonawca
łącznie (w Części 2 oraz Części 3) ma dostarczyć do Zamawiającego maksymalnie nawet
000 par rękawiczek, a zatem wskazana w dokumencie partia rękawiczek jest
niewystarczająca. Jak zauważył Zamawiający w trakcie rozprawy, część rękawiczek, które
stanowią faktycznie przedmiot realizacji zamówienia, mogła nawet nie zostać jeszcze
wyprodukowana.
Powyższe jednoznacznie prowadzi do wniosku, że Wykonawca Abook sp.
z o.o. nie zaoferował Zamawiającemu tej partii rękawiczek, których dotyczył przedstawiony
raport z badań, ale wyłącznie ten typ (rodzaj) rękawiczek, zatem twierdzenie, że
zaoferowano wyroby przeterminowane, nie jest prawidłowe.
Jak trafnie zauważył Wykonawca Abook sp. z o.o., badanie dotyczy rękawic o oznaczonej
nazwie i dla tak oznaczonych rękawic raport pozostaje aktualny. Przystępujący nie
zaoferował tej konkretnej partii rękawic. Zaoferował rękawice o nazwach handlowych
Sensiflex Plus, Nuzone X2 i zadeklarował, że w ramach realizacji zamówienia będzie
dostarczał rękawice będące wyrobem medycznym, a zatem takie dla których nie upłynął
termin ważności.
Asortyment, który stanowi przedmiot oferty, to rękawice jednorazowego użytku. Jak wskazał
Wykonawca Abook sp. z o.o.: „są to, co do zasady rzeczy oznaczone co do gatunku, w
rozumieniu przepisów KC czyli oznaczone według cech rodzajowych, właściwych dla
większej liczby przedmiotów. Tutaj wyróżnikiem cech rodzajowych jest między innymi ich
nazwa oraz parametry, właściwe dla większej liczby przedmiotów (rękawic). Zamawiający, na
co powołuje się sam Odwołujący oczekiwał, aby w raporcie z badania producenta
znajdowała się nazwa oferowanego produktu, a zatem odwołał się do cechy rodzajowej,
wspólnej dla wielu rękawic o danej nazwie. W przypadku rękawic, o oznaczeniu przedmiotu
co do tożsamości (w rozumieniu przepisów KC) można by mówić ewentualnie w kontekście
numeru partii. Dana partia rękawic ma unikalny numer, który charakteryzuje daną grupę
przedmiotów i tę grupę można uznać ewentualnie za rzecz oznaczoną, co do tożsamości.
Zamawiający w żadnym miejscu dokumentów zamówienia nie wymagał jednak podania
numeru partii, zatem jego zamiarem było nabycie rękawic o określonych parametrach i
spełniających wymagania wskazane w dokumentach zamówienia, a nie na bycie konkretnej
partii rękawic”.
Jak również wskazał Wykonawca Abook sp. z o.o., na wykazanie, że przedmiotem oferty
były rękawice zgodne z wymaganiami Zamawiającego, a zatem takie, dla których nie upłynął
termin ważności, wystarczy przywołać kopię opakowania próbek, które Przystępujący
przesłał Zamawiającemu, a z której to wynika jednoznacznie, że oferowane rękawice nie
utraciły ważności.
Należy zauważyć, że również ze złożonego oświadczenia Wykonawcy Abook sp. z o.o.
wynikał zamiar zaoferowania asortymentu zgodnego z wymaganiami SWZ.
W konsekwencji nie można uznać, aby Wykonawca Abook sp. z o.o. przedstawił informacje
nieprawdziwe. Wykonawca Abook sp. z o.o. nie wprowadził Zamawiającego w błąd w
zakresie właściwości oferowanych rękawiczek.
Zamawiający dysponował dokumentem w postaci raportu z inspekcji wysyłki. Dane
dotyczące producenta, a także data ważności partii produktu wynikała wprost z tego
dokumentu. Zatem Zamawiający samodzielnie miał możliwość odczytania informacji
wynikających z dokumentu złożonego przez Wykonawcę i dokonania oceny spełnienia
warunku na podstawie tych danych. Nie można zatem uznać za prawidłowe twierdzenie
Odwołującego, że Wykonawca Abook sp. z o.o. wprowadził Zamawiającego w błąd.
Wykonawca Abook sp. z o.o. zadeklarował w treści oświadczenia, że zaoferuje przedmiot
zamówienia zgodny z wymaganiami Zamawiającego. Odwołujący nie wykazał, aby
oświadczenie to było nieprawdziwe, aby Wykonawca Abook sp. z o.o. wprowadził
Zamawiającego w błąd.
Odwołujący mógł jedynie wskazywać na sprzeczność pomiędzy dokumentami, a taka
okoliczność mogłaby podlegać wyjaśnieniom. Niezależnie od powyższego, również taka
niezgodność pomiędzy dokumentami nie zachodzi, bowiem jak wskazano powyżej,
dokument w postaci raportu z inspekcji wysyłki miał na celu potwierdzenie wymagań dla
rękawic - grupy przedmiotów oznaczonej co do tożsamości, potwierdzenie zgodności badań
rękawic określonego w treści oferty producenta oraz numerów katalogowych oferowanych
rękawic.
Zamawiający nie naruszył zatem art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10)
ustawy Prawo zamówień publicznych. Zarzut w zakresie naruszenia przez Zamawiającego
wskazanych artykułów został uznany za bezzasadny.
W trakcie rozprawy z udziałem stron Odwołujący podniósł zarzut dotyczący braku wykazania
bliżej nieokreślonego przez Odwołującego parametru białka. Zarzut ten jest spóźniony, nie
został przedstawiony w odwołaniu, w terminie przewidzianym na przedstawienie wszystkich
zarzutów, tj. wszystkich okoliczności faktycznych związanych z prawidłowością wyboru oferty
najkorzystniejszej. Zarzut to przede wszystkim okoliczności faktyczne.
Odwołujący na pytanie Przewodniczącej przyznał jednoznacznie, że takiego zarzutu nie
przedstawił w treści odwołania. Powyższy zarzut nie stanowił zatem podstawy odwołania, a
zatem nie podlega rozpoznaniu przez Izbę. Zgodnie z art. 555 ustawy Prawo zamówień
publicznych Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.
Zarówno Zamawiający, jak i Wykonawca przystępujący po jego stronie, powinni mieć wiedzę
co do wszystkich zarzutów na etapie odwołania. Przede wszystkim dlatego, aby mieć
możliwość odniesienia się do podniesionych zarzutów. Nie może mieć miejsca sytuacja, w
której dopiero na rozprawie zostają zapoznani z nowymi zarzutami.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r.,
poz. 1710 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet kosztów postępowania
uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania, koszty wynagrodzenia pełnomocnika
Zamawiającego oraz koszt opłaty skarbowej od pełnomocnictwa udzielonego
pełnomocnikowi Zamawiającego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..