Sygn. akt: KIO 2766/24
WYROK
Warszawa, dnia 2 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Anna Osiecka-Baran
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 sierpnia 2024 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę L. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą L. C. & Partnerzy
Kancelaria Prawna z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Ł. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Ł. B. Kancelaria Radcy Prawnego z siedzibą w
Krakowie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w
tym odrzucenie oferty złożonej przez wykonawcę Ł. B. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Ł. B. Kancelaria Radcy Prawnego z siedzibą w Krakowie na
podstawie art. 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę Ł. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Ł. B. Kancelaria Radcy Prawnego z siedzibą w
Krakowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy Ł. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Ł. B. Kancelaria Radcy Prawnego z siedzibą w Krakowie na rzecz Odwołującego kwotę
7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………………...
Sygn. akt KIO 2766/24
U z a s a d n i e n i e
Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, dalej „Zamawiający”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym pn. Świadczenie
usług stałej obsługi prawnej Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku w zakresie
prowadzonej przez Muzeum działalności statutowej. Postępowanie prowadzone jest na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2023 r. poz. 1605
ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 28 czerwca 2024 r. pod numerem
2024/BZP 00389042/01.
W dniu 5 sierpnia 2024 r. wykonawca L. C.
prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą L. C. & Partnerzy Kancelaria Prawna z siedzibą w Warszawie, dalej „Odwołujący”,
wniósł odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 8) ustawy PZP
w zw. z art. 224 ust. 1, 2, 5 i 6 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 oraz art. 17 ust. 2 ustawy Pzp
poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
Ł. B. Kancelaria
Radcy Prawnego z siedzibą w Krakowie, podczas gdy obowiązkiem Zamawiającego było
rzetelne badanie i ocena złożonych wyjaśnień i dokonanie czynności odrzucenia oferty tego
w
ykonawcy z uwagi na zaoferowanie ceny rażąco niskiej i niesprostanie przez tego
w
ykonawcę ciążącemu na nim obowiązkowi wykazania i udowodnienia iż oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny, tj. niewzruszenia domniemania, iż oferta zawiera rażąco niską cenę, a
także poprzez nieuprawnione wezwanie wykonawcy do uzupełnienia wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny, podczas gdy w świetle obowiązujących przepisów Zamawiający może
tylko jednokrotnie wezwać do wykazania i udowodnienia, że zaoferowana cena nie jest
rażąco niska.
W konsekwencji
, zdaniem Odwołującego, doprowadziło to do naruszenia
podstawowych zasad prowadzenia postępowania z zachowaniem zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców, a także udzielenia zamówienie wykonawcy
wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp, co wpłynęło na wynik postępowania;
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, ponownego przeprowadzenia
badania i oceny ofert w postępowaniu, dokonania czynności odrzucenia oferty wykonawcy Ł.
B.
Kancelaria Radcy Prawnego z siedzibą w Krakowie jako zawierającej rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie przystąpił po stronie
Zamawiającego wykonawca Ł. B. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Ł. B.
Kancelaria Radcy Prawnego z siedzibą w Krakowie, dalej „Przystępujący”.
Pismem z dnia 22 sierpnia 2024
r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
uwzględniając wniesione odwołanie w całości. Pismem z dnia 26 sierpnia 2024 r.
Przystępujący zgłosił sprzeciw
wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
przedstawionych w odwołaniu w całości oraz przedkładając pisemne stanowisko procesowe
wraz z dowodami.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie podlega
uwzględnieniu.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności z: ogłoszenia o zamówieniu, specyfikacji warunków zamówienia, oferty i
wyjaśnień Przystępującego w zakresie rażąco niskiej ceny, informacji o wyborze
najkorzystniejszej oferty. Izba wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, a także oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych i wyrażone ustnie do
protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 28 sierpnia 2024 r.
Odnosząc się do dowodów załączonych do pisma procesowego Przystępującego
oraz przedłożonych na rozprawie, Izba wskazuje, że takie działanie należy uznać za
spóźnione, bowiem Przystępujący miał wyjaśnić kwestię rażąco niskiej ceny w stosownym
czasie przed Zamawiającym, natomiast w postępowaniu odwoławczym Izba bada jedynie
zasadność czynności Zamawiającego podjętej względem oferty Przystępującego w oparciu o
informacje, którymi Zamawiający dysponował w dniu podjęcia decyzji. Wobec powyższego
złożenie tych dowodów nie mogło przesądzić o uwzględnieniu odwołania.
Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług stałej obsługi prawnej Muzeum
Józefa Piłsudskiego w Sulejówku w zakresie prowadzonej przez Muzeum działalności
statutowej.
Zgodnie z Rozdziałem XV pkt 1 specyfikacji warunków zamówienia Wykonawca
podaje cenę za realizację przedmiotu zamówienia w Formularzu Ofertowym, stanowiącym
załącznik nr 2 do SWZ, na maksymalny okres trwania umowy (zamówienie podstawowe i
opcja) tj. 30 miesięcy. Wykonawca w Formularzu Ofertowym poda również stawkę za 1
roboczogodzinę, w przypadku przekroczenia limitu 240h w okresie 4 miesięcy, przy czym
rozliczenie ilości wypracowanych godzin będzie następować co 4 miesiące w sposób
określony umową.
Zaoferowana przez Wykonawcę cena, obliczona w Załączniku nr 2 do SWZ, służy
jedynie do celów porównawczych, niezbędnych dla wyboru najkorzystniejszej oferty (przy
wskazanej ilość miesięcy realizacji zamówienia).
Wynagrodzenie należne Wykonawcy za wykonane Usługi będzie płacone
miesięcznie – ryczałtem, z uwzględnieniem stawki za jedną roboczogodzinę , w przypadku
przekroczenia limitu 240h w okresie 4 miesięcy, przy czym rozliczenie ilości wypracowanych
godzin będzie następować co 4 miesiące w sposób określony umową.
Izba ustaliła, że wartość szacunkowa udzielanego zamówienia, zgodnie z protokołem
postępowania, została ustalona w dniu 14 czerwca 2024 r. na kwotę 390.000,00 zł na
podstawie
wartości usługi świadczonej dotychczas. W postępowaniu wpłynęły m.in. oferty
Odwołującego oraz Przystępującego. Oferta Odwołującego opiewała na kwotę 276.361,07 zł
brutto, a oferta Przystępującego na kwotę 221.400,00 zł brutto. Zamawiający wskazał, iż
przeznaczy na sfinansowanie przedmiotu zamówienia kwotę 479.700,00 zł brutto.
Pismem z dnia 18 lipca 2024
r. Zamawiający na podstawie art. 224 ust. 1 i 2 ustawy
Pzp,
w związku z tym iż cena całkowita była niższa o 54% od wartości zamówienia
powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem
postępowania oraz o 43% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zwrócił
się do Przystępującego o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących
wyliczenia ceny i kosztu.
Dodatkowo, Zamawiający wskazywał, że wyjaśnienia powinny
odnosić się również do wymagania Zamawiającego dotyczącego stałych dyżurów prawnych
w siedzibie Zamawiającego w Sulejówku, w wymiarze 1 raz w tygodniu.
W odpowiedzi na powyższe Przystępujący pismem z dnia 22 lipca 2024 r. przedłożył
wyjaśnienia, załączając następujące dokumenty:
zobowiązanie r.pr. W. M. do współpracy,
2) wydruk ze strony PKP Intercity,
3) wydruk ze strony Kolei Mazowieckich,
4) wydruk z Google Maps,
5) wyciąg z cennika dostępnego na stronie www.kia.com,
6) wydruk ze strony www.moje-
auto.pl (kalkulator kosztów zużycia paliwa).
W dniu 25 lipca 2024 r. Zamawiający wezwał Wykonawcę do doprecyzowania
kosztów przyjętych przez niego na realizację 30 godzin świadczenia usług oraz kosztów
dwóch dyżurów w miesiącu, czyli usług świadczonych, poza tymi które będzie realizował r.pr.
Wojciech Makieła.
Przystępujący na ww. pismo odpowiedział w dniu 27 lipca 2024 r.
Zamawiający w dniu 31 lipca 2024 r. poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej, za którą uznał ofertę Przystępującego.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane
odwołanie podlega uwzględnieniu.
Izba uznała, że potwierdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 224 ust. 6
ustawy Pzp, zgodnie z którym odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem,
podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli
złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Odwołujący podnosił, że Zamawiający nieprawidłowo uznał, że wyjaśnienia
wykonawcy usuwają domniemanie, że cena zaoferowana przez Przystępującego jest rażąco
niska. Ponadto, wykonawca nie przedstawił w zasadzie żadnego dowodu na poparcie swoich
twierdzeń o możliwości obniżenia ceny.
W ocenie składu orzekającego z powyższym stanowiskiem należy się zgodzić. Izba
ustaliła, że Zamawiający wezwał Przystępującego do udzielenia wyjaśnień dotyczących
rażąco niskiej ceny, w tym złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia ceny. Przystępujący
pismem z dnia 22 lipca 2024
r. udzielił odpowiedzi.
Przepisy ustawy Pzp wskazują jednoznacznie, że obowiązek wykazania, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy, który złożył ofertę z ceną
budzącą wątpliwości. W przepisie mowa jest o „wykazaniu”, czyli udowodnieniu, że cena nie
jest rażąco niska. Tym samym wyjaśnienia wykonawcy nie mogą stanowić jedynie formalnej
odpowiedzi na wezwanie zamawiającego, zawierającej ogólne informacje o działalności
wykonawcy lub deklaracje co do realizacji zamówienia za zaoferowaną cenę, niepoparte
stosownymi dowodami. Wyjaśnienia wykonawcy muszą być na tyle konkretne i szczegółowe,
aby na ich podstawie zamawiający był w stanie dowiedzieć się, jakie okoliczności właściwe
wzywanemu do wyjaśnień wykonawcy, spowodowały obniżenie ceny jego oferty, w jaki
sposób okoliczności te spowodowały obniżenie ceny i jakich oszczędności wykonawca mógł
dzięki nim dokonać.
W zależności od przedmiotu zamówienia, wykonawca winien wykazać przykładowo:
ceny poszczególnych materiałów, ceny ofertowe dostawców, przyjętą technologię i
organizację prac, koszty wynagrodzeń, koszty podwykonawców, koszty stałe, koszty
zarządzania, koszty zabezpieczenia należytego wykonania umowy, koszty ubezpieczenia,
rezerwę, zysk. Obowiązkiem wykonawcy jest zatem przedstawienie tych składników i
wykazanie indywidualnych czynników wpływających na to, że wykonawca mógł zaoferować
tak niską cenę. Dodatkowo przepisy ustawy Pzp wymagają, aby wskazane w wyjaśnieniach
informacje były poparte dowodami, którymi mogą być przykładowo oferty uzyskane od
dostawców, w tym zawierające uzgodnione upusty, umowy wstępne z podwykonawcami czy
zawarte w samych wyjaśnieniach obliczenia wskazujące na prawidłowość kalkulacji i
zakładany zysk. Brak udzielenia przez wykonawcę wyjaśnień lub udzielenie wyjaśnień, w
których wykonawca nie udowodnił, że cena oferty nie jest rażąco niska, obliguje
zamawiającego do odrzucenia oferty. Tym samym od rzetelności wyjaśnień wykonawcy
zależy jego dalszy udział w postępowaniu.
Należy również wskazać, że profesjonalista jakim niewątpliwie jest Przystępujący,
ubiegający się i uzyskujący zamówienia publiczne zgodnie z procedurami określonymi w
ustawie Pzp powinien mieć świadomość, iż kierowane do niego wezwanie w trybie art. 224
ust. 2 ustawy Pzp oznacza konieczność wyjaśnienia w jak najszerszy sposób podstaw
wyceny i kalkulacji całej ceny ofertowej i wykazania, że cena ta będzie pokrywała co najmniej
wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia. To na wykonawcy, do którego jest
kierowane takie wezwanie spoczywa ciężar wykazania powyższego zamawiającemu. To
także na wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny i to wykonawca ma najlepszą wiedzę, w jaki sposób kalkulował ofertę, co wpłynęło
bezpośrednio na wyceną, a co w konsekwencji miało wpływ na ostateczną cenę ofertową. W
niniejszym stanie faktycznym Przystępujący już po otwarcia ofert mógł stwierdzić, że jego
cena jest niższa o 30% od wartości zamówienia powiększonej o podatek VAT oraz od
średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, a co za tym idzie przewidzieć, że
Zamawiający wystosuje wezwanie w trybie art. 224 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba podkreśla, że brak właściwego udowodnienia realności ceny skutkuje
odrzuceniem oferty wykonawcy.
Powyższe znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie Sądu
Okręgowego w Warszawie, gdzie w wyroku z dnia 25 listopada 2021 r., sygn. akt: XXIII Zs
113/21, wskazano:
W myśl art. 224 ust. 1 nPzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich
istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i
budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów,
dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu. Zgodnie z art. 224 ust. 5 nPzp, to wykonawca ma
obowiązek wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu. (…) To
wykonawca wszelkimi niezbędnymi środkami dostępnymi w danej sprawie i uzasadnionymi w
konkretnym stanie faktycznym, powinien wykazać zamawiającemu, że jego oferta nie
zawiera ceny rażąco niskiej, pomimo wypełnienia określonych ustawowych przesłanek
podejrzenia rażąco niskiej ceny w jego ofercie. W przypadku niewykazania przez wykonawcę
powyższych kwestii uzasadnione jest zaś przyjęcie, że oferta przez niego przedstawiona
zawiera rażąco niską cenę lub koszty. Przepisy nie określają przykładowego katalogu
dowodów, które wykonawca zobowiązany jest złożyć zamawiającemu w celu uzasadnienia
racjonalności i rynkowej wyceny swojej oferty. Możliwe jest przedstawienie zatem każdego
dowodu, jednakże musi być on adekwatny do konkretnej sytuacji i stanowić potwierdzenie
tego, co wykonawca dowodzi w swoich wyjaśnieniach. (…) Zamawiający powinien mieć
możliwość pełnej weryfikacji złożonych wyjaśnień, zaś w niniejszej sprawie nie było to
możliwe z uwagi na brak inicjatywy dowodowej wykonawcy w tym zakresie. Izba słusznie
zatem wskazała w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku, że wykonawca – obecnie skarżący -
nie sprostał obowiązkowi wyrażonemu w art. 224 ust. 5 nPzp i nie wykazał realności ceny.”
(tożsamo Sąd Okręgowy w Warszawie w wyrokach: z dnia 23.04.2021 r. sygn. akt: XXIII Zs
18/21, z dnia 24.11.2021 r. sygn. akt: XXIII Zs 87/21, z dnia 18.02.2022 r. sygn. akt: XXIII Zs
138/21, wyrok z dnia 06.10.2022 r. sygn. akt: XXIII Zs 102/22).
Równocześnie w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 14 października
2022 r., sygn. akt: XXIII Zs 65/22 wskazano:
To na wykonawcy bowiem ciąży obowiązek
wykazania, jakie obiektywne czynniki pozwoliły mu na obniżenie ceny oferty oraz w jakim
stopniu dzięki tym czynnikom cena oferty została obniżona. Jednocześnie wskazać należy, iż
sytuacja prawna wykonawcy, który w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego do złożenia
wyjaśnień, w tym dowodów, w przedmiocie rażąco niskiej ceny, w ogóle ich nie złożył oraz
wykonawcy, który złożył wyjaśnienia ogólnikowe i niepoparte dowodami, jest taka sama. W
obu bowiem przypadkach oferta wykonawcy podlega odrzuceniu (por. KIO w wyroku z dnia
19 maja 2016 r. sygn. akt: KIO 722/16). Wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w
zakresie rażąco niskiej ceny zobowiązany jest wskazać co spowodowało obniżenie ceny, jak
również podać jakie czynniki faktycznie wpłynęły na jej obniżenie. Udzielone wyjaśnienia
mają bowiem potwierdzić, iż złożona oferta jest rzetelnie przygotowana, a cena prawidłowo
oszacowana. Tymczasem odwołujący udzielił ogólnikowych wyjaśnień, nie przedstawiając
przy tym żadnych dowodów na potwierdzenie podniesionych w wyjaśnieniu argumentów.
Niedostateczne wyjaśnienia stanowią podstawę odrzucenia oferty, gdyż same wyjaśnienia, a
tym bardziej zawierające niekonkretne i ogólnikowe stwierdzenia można uznać za
niezłożone, ponieważ to na wykonawcy spoczywa obowiązek złożenia wyczerpujących
wyjaśnień (wyr. KIO z dnia 4 czerwca 2013 r., o sygn. akt 1187/13). Wskazówką dla
wykonawcy składającego wyjaśnienia winien być przepis art. 90 ust. 3 dPzp, obecnie art.
224 ust. 6 nPzp w którym jest mowa nie tylko o złożonych wyjaśnieniach, ale również o
dowodach na ich potwierdzenie.
Jak
słusznie zauważył Odwołujący, do pierwszych wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny
P
rzystępujący nie załączył w zasadzie żadnych dowodów.
W
piśmie z dnia 22 lipca 2024 r. Przystępujący zadeklarował, że przedmiotowe
zamówienia będzie wykonywał osobiście. Drugą osobą skierowaną do jego realizacji będzie
r. pr.
Wojciech Makieła. W odniesieniu do r. pr. Wojciecha Makieły Przystępujący wskazał, że
Stawka godzinowa jest wyższa od minimalnej takiej stawki ustalonej na podstawie przepisów
ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Radca
prawny Wojciech Makieła zatrudniony jest na umowę o pracę u innego pracodawcy i nie
prowadzi działalności gospodarczej. W jego przypadku podstawa wymiaru składek na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy przekracza kwotę minimalnego
wynagrodzenia za pracę w rozumieniu ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 z późn. zm.); w konsekwencji, to
stosunek pracy jest tytułem do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego. Nie zdecydował się
on na dobrowolne objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym również z tytułu
wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do
której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia (art. 9 ust. 1 i
1a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, t.j. Dz. U. z
2024 r. poz. 497), wobec czego, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych, nie podlega ubezpieczeniu chorobowemu z tytułu wykonywania pracy w
ramach umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług. Natomiast zgodnie z art. 12
ust. 1 tej ustawy nie podlega ubezpieczeniu wypadkowemu z tytułu wykonywania pracy w
ramach umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług.
Na poparcie
powyższych twierdzeń Przystępujący nie złożył żadnego dowodu.
Przystępujący w wyjaśnieniach wskazał też inne koszty, tj. wyjaśnił, że Wydatki na
zakup materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, mediów, w skali miesiąca to
wartość ok. 400 złotych brutto.
Na
potwierdzenie
ww.
okoliczności oraz prawidłowości przyjętej przez
Przystępującego kwoty do wyjaśnień nie zostały złożone żadne dowody.
Równocześnie Przystępujący podnosił, że Wykonawca prowadzi własną działalność
gospodarczą w formie kancelarii radcy prawnego, dzięki czemu koszty stałe takie jak media,
materiały biurowe, koszt biura rozkładają się na inne realizowane przez Wykonawcę
zlecenia.
Rację należy przyznać Odwołującemu, że nieuwzględnienie ww. kosztów w cenie dla
przedmiotowego zamówienia jest nieuprawnione, bowiem wykonawca winien uwzględnić w
cenie wszystkie elementy
wpływające na jej wysokość. Oczywiście koszty utrzymania biura
czy mediów mogą rozkładać się na wszystkie zlecenie, jednak wykonawca nie może w
wybranych zleceniach ich nie uwzględniać. Przystępujący nie udzielił żadnych
szczegółowych informacji i wyjaśnień odnośnie kosztów lokalu biurowego, w którym
prowadzi działalność gospodarczą.
Przystępujący wyjaśniał także, że prócz prowadzenia własnej działalności
gospodarczej zatrudniony jest także na podstawie umowy o pracę, a podstawa wymiaru
składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy przekracza kwotę
minimalnego wynagrodzenia za pracę w rozumieniu ustawy z dnia 10 października 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 z późn. zm.); w
konsekwencji, to stosunek pracy jest tytułem do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego
Wykonawcy, a Wykonawca nie zdecydował się na dobrowolne objęcie ubezpieczeniami
emerytalnym i rentowym również z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności
gospodarczej (art. 9 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych, t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 497). Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych Wykonawca nie podlega ubezpieczeniu chorobowemu z
tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast zgodnie z art. 12 ust.
1 tej ustawy nie podlega ubezpieczeniu wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej
działalności gospodarczej.
Przystępujący nie przedłożył żadnego dowodu potwierdzającego ww. okoliczność.
Dalej, Przystępujący stwierdzał, że w ramach swej praktyki zawodowej świadczy
pomoc prawną dla innego podmiotu z siedzibą w Warszawie, w tym także w trybie
stacjonarnym. Posiada zatem doświadczenie w planowaniu pracy w taki sposób, aby
sprostać oczekiwaniom Zamawiającego. Zarówno Wykonawca, jak i radca prawny Wojciech
Makieła, mają doświadczenie w obsłudze jednostek sektora finansów publicznych, w tym
instytucji kultury i nauki (Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki).
Przystępujący nie wyjaśnił jak ww. okoliczności wpływają na wysokość skalkulowanej
ceny, czy są to wyjątkowo korzystne warunki oferowanych usług, a jeśli tak to na czym ta
wyjątkowość polega, jaką przewagę daje wykonawcy nad pozostałymi podmiotami biorącymi
udział w postępowaniu.
Reasumując, Przystępujący nie przedłożył w zasadzie żadnych dowodów mających
potwierdzać wskazywane przez siebie okoliczności w złożonych wyjaśnieniach. Jak
zaznaczył Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 31 sierpnia 2021 r., sygn. akt: XXIII
Zs 71/21
Złożenie dowodów odnoszących się do przyjętych założeń kalkulacyjnych stanowi
konieczny element w procedurze wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny.
Ustawodawca w treści art. 90 ust. 1 ustawy Pzp [obecnie art. 224 ust. 1 p.z.p. – przyp. Izba]
bezpośrednio wskazał na konieczność złożenia wraz z wyjaśnieniami stosownych dowodów.
Biorąc pod uwagę, że wezwanie kierowane jest do profesjonalnego uczestnika obrotu
gospodarczego, wobec którego stosowany jest miernik podwyższonej staranności (art. 355
§ 2 k.c.) winno się badać sprawę na potwierdzenie realności poszczególnych cen, do których
zobowiązany ma dołączyć dowody.
Izba uznała, że oferta Przystępującego podlega odrzuceniu na podstawie art. 224 ust.
ustawy Pzp, gdyż wyjaśnienia nie zostały poparte w zasadzie jakimikolwiek dowodami, są
niewystarczające, a ich właściwa ocena powinna prowadzić do uznania, że nie wyjaśniają
zaoferowanej ceny.
Kwestię tę potwierdzała wielokrotnie w swoim orzecznictwie Krajowa
Izba Odwoławcza, m.in. w wyroku z dnia z dnia 24 lutego 2023 r., sygn. akt KIO 359/23:
Należy także zwrócić uwagę na inny, istotny element składanych wyjaśnień, którego w tym
przypadku również zabrakło. Z treści przepisu art. 224 ust. 1 ustawy Pzp wynika wprost
obowiązek złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części
składowych. Potwierdzeniem istnienia powyższego obowiązku jest również art. 224 ust. 6
ustawy Pzp, wskazujący na konieczność odrzucenia oferty w przypadku, gdy złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Konieczność poparcia przedstawianych wyjaśnień dowodami ma także kluczowe znaczenie
dla ich oceny, ponieważ same wyjaśnienia rzadko kiedy mogą być uznane za w pełni
obiektywne, gdyż składa je podmiot bezpośrednio zainteresowany rozstrzygnięciem. Z tego
powodu wykonawca, aby uwiarygodnić składane w wyjaśnieniach deklaracje co do poziomu
cen, czy też szczególnie korzystnych dla niego okoliczności na które się powołuje,
zobowiązany jest poprzeć je stosownymi dowodami, potwierdzającymi wskazywane w
wyjaśnieniach informacje. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy wykonawca powołuje
się na istnienie po jego stronie pewnych szczególnie korzystnych warunków, czy posiadanie
pewnych szczególnych rozwiązań, które wpłynęły na sposób ukształtowania ceny. Nie
dysponując dowodami, zamawiający nie jest w stanie dokonać oceny, czy okoliczności
powodujące obniżenie ceny, na które powołuje się wykonawca, faktycznie zachodzą.
Przepisy ustawy Pzp
nie określają przykładowego katalogu dowodów, ponieważ jest
on zależny od danego stanu faktycznego, istotnym zaś jest, aby złożone dowody właściwie
potwierdzały treść danych wyjaśnień kalkulacji ceny. To wykonawca powinien właściwie
opisać i udowodnić przyjęty sposób kalkulacji ceny w ramach okoliczności prowadzonej
przez niego działalności gospodarczej. Na cenę oferty ma wpływ cały szereg okoliczności i
czynników indywidualnie dotyczących każdego przedsiębiorcy. Różne podmioty, o
odmiennej historii na rynku, różnej wiarygodności finansowej, różnych relacjach handlowych,
właściwym dla siebie potencjale technicznym i zawodowym oraz własnym know-how, są w
stanie zaoferować różne ceny ofertowe, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w
wyjaśnieniach sposobu kalkulacji ceny wykonawcy, gdzie wskazuje się na korzystne
warunki, indywidualnie dostępne danemu przedsiębiorcy, co ma bezpośrednie przełożenie
na wartość poszczególnych składników cenowych.
Izba podzieliła stanowisko Odwołującego, iż w ustalonym stanie faktycznym
Z
amawiający nie był uprawniony do kierowania do Przystępującego kolejnego wezwania do
złożenia wyjaśnień, tym bardziej że przedstawienie przez Przystępującego wyjaśnień bez w
zasadzie
jakichkolwiek dowodów powinno skutkować eliminacją tej oferty z postępowania, a
nie kierowaniem drugiego wezwania. Zgodnie z wyrokiem Izby
z dnia 30 października 2023
r., sygn. akt KIO 3033/23 Ograniczeniem prawa do otrzymania ponownego wezwania jest
ogólnikowość, lakoniczność złożonych wyjaśnień. Ponowne wezwanie powinno służyć
jedynie doprecyzowaniu wyjaśnień, które już w pierwotnej wersji były szczegółowe, spójne,
logiczne i poparte stosownymi dowodami.
W związku z powyższym Zamawiający winien uznać, że oferta Przystępującego
winna zostać odrzucona. Po stronie wezwanego do wyjaśnień wykonawcy aktualizował się
obowiązek wyczerpującego udzielenia odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego. Przepisy
ustawy Pzp nakładały więc na wykonawcę konkretne obowiązki, którym nie sprostał.
Okoliczność, że wyjaśnienia te były niepełne czyni je nierzetelnymi. W tej sytuacji, istniały
podstawy do odrzucenia oferty wykonawcy przez Zamawiającego, z uwagi na niewykazanie
przez Przystępującego, że przedłożona oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
W konsekwencji potwierdził się zarzut dokonania wyboru wykonawcy, którego oferta
winna zostać odrzucona.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
na podstawie art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: ………………………………