Sygn. akt: KIO 2806/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 22.08. 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 22 sierpnia 2024 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 sierpnia
2024 r. przez
Odwołującego: J. J. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą:
VISMAG J. J. z/s w Lublinie
(ul. Dworska 17, 20135 Lublin) w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego: Izba Administracji Skarbowej w Lublinie (ul. T. Szeligowskiego 24,
20883 Lublin),
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze;
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego: J. J. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: VISMAG J. J.
z/s w Lublinie
(ul. Dworska 17, 20135 Lublin) kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą kwotę wpisu uiszczonego przez
O
dwołującego od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
…………………………
Sygn. akt: 2806/24
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 sierpnia
2024r.
data pisma: 2.08.2024 r.) przez wykonawc
ę: J. J. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą: VISMAG J. J. z/s w Lublinie (Odwołujący) w postępowaniu
prowadzonym
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez
Z
amawiającego: Izba Administracji Skarbowej w Lublinie. Przedmiotem zamówienia
publicznego jest
„Dostawa broni palnej na potrzeby Służby Celno-Skarbowej województwa
lubelskiego (numer sprawy: 0601-
ILZ.260.13.2024)”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 19 kwietnia 2024 r., pod
numerem 234825-2024, numer wydania: Dz.U. S: 78/2024.
Wykonawca podał: (...)
Zarzucam Zamawiającemu:
naruszenie art. 225 ust. 1 pkt 5 pzp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego z powodu
niespełnienia warunków zamówienia,
2) naruszenie art. 239 ust. 1 i 2 pzp poprzez dokonanie wyboru oferty BUOS
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jako oferty najkorzystniej szej ,
naruszenie art. 225 ust. I pkt 5 pzp poprzez nieodrzucenie oferty BUOS Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością, na tej samej podstawie co odrzucenie oferty
Odwołującego, podczas gdy również ta oferta nie spełniała warunków zamówienia,
4) naruszenie art. 99 ust. I pzp w zw. z art. 16 pkt I i 2 pzp poprzez przedstawienie Opisu
Przedmiotu Zamówienia w sposób niejednoznaczny, niejasny, nieprzejrzysty, co mogło mieć
wpływ na krąg wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego,
5) naruszenie art. 226 ust. 2 pkt. 2 lit. c pzp z zw. z art. 57 pkt 2 pzp w zw. z art. 116 ust. 2
pzp poprzez błędną ocenę doświadczenia zawodowego Buos Sp.
z o. o. i uznanie, że przedstawiony przez niego wykaz dostaw spełnia warunek wykazania
dostawy broni zbliżonej swoim rodzajem do przedmiotu zamówienia określony w SWZ.
Mając powyższe na uwadze wnoszę o:
uwzględnienie odwołania,
unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego
z powodu niespełnienia warunków zamówienia — na podstawie art. 225 ust. 1 pkt 5 pzp,
unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na wyborze oferty BUOS
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jako oferty najkorzystniejszej — na podstawie art.
239 ust. 1 i 2 pzp, podczas gdy najkorzystniejszą ofertą była oferta Odwołującego,
ewentualnie
odrzucenie oferty złożonej przez BUOS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z
uwagi na fakt, że oferowana przez BUOS broń — biorąc pod uwagę podstawę odrzucenia
oferty Odwołującego — również nie spełniała warunków zamówienia,
Wykonawca podał ponadto: (...) Odwołujący jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność
gospodarczą w zakresie obrotu bronią i amunicją. Odwołujący złożył w przedmiotowym
postępowaniu ofertę, w której przedstawił produkt zgodny z opisem przedmiotu zamówienia.
Wskazane w odwołaniu czynności i zaniechania Zamawiającego, dotyczące niezgodnego z
ustawą wyboru oferty innego wykonawcy, narażają Odwołującego na szkodę w postaci
możliwości utraty zarobku — spodziewanego zysku z tytułu uzyskania i realizacji
zamówienia. Odwołujący nie uzyskał Zamówienia publicznego, ponieważ jego oferta pomimo
zaproponowania najkorzystniejszej ceny brutto została bezzasadnie odrzucona. Natomiast
oferta Wykonawcy, który zaproponował wyższą cenę, a zaoferowana przez niego broń nie
różniła się od broni zaoferowanej przez Odwołującego została wybrana jako
najkorzystniejsza
”.
W
piśmie z dnia 19.08.2024r Odwołujący wniósł o:
umorzenie postępowania odwoławczego o sygnaturze akt 2806/24, wywołanego
złożeniem przeze mnie odwołania od wyboru przez Izbę Administracji Skarbowej w Lublinie
oferty w przetargu na „dostawę broni palnej na potrzeby Służby Celno-Skarbowej
województwa lubelskiego (numer sprawy: 0601ILZ.260.13.2024)”. na podstawie art. 522 S I
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (...),
2) zwrot kwoty wpisu w wysokości 15.000,00 (piętnaście tysięcy 00/100) zł, na rachunek
bankowy o numerze: 61 1140 2017 0000 4102 1304 0766
— na podstawie S 9 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437)”.
W uzasadnieni
u wniosku podał: (...) W dniu 5 sierpnia 2024 r. złożyłem odwołanie od wyboru
przez Izbę Administracji Skarbowej w Lublinie oferty w przetargu na „dostawę broni palnej na
potrzeby
Służby
Celno-Skarbowej
województwa
lubelskiego
(numer
sprawy:
0601ILZ.260.13,2024). Wraz ze złożeniem wskazanego powyżej odwołania uiściłem kwotę
15.000,00 (piętnaście tysięcy 00/100) zł tytułem wpisu. Sprawa została zarejestrowana pod
sygnaturą akt 2806/24. W dniu 14 sierpnia 2024 r. zostało mi doręczone pismo
Zamawi
ającego informujące o unieważnieniu wskazanego powyżej postępowania
przetargowego, z którego wynika, że nastąpiło to wskutek uwzględnienia w całości zarzutów
przedstawionych w złożonym przeze mnie odwołaniu. Z uwagi na unieważnienie przez
Zamawiającego wskazanego powyżej postępowania przetargowego rozpoznanie złożonego
przeze mnie odwołania stało się bezprzedmiotowe. Zgodnie z treścią art. 522 § 1 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (...) w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Z kolei zgodnie z treścią § 9 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dziennik Ustaw z 2020 r., poz. 2437) w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości koszty ponosi zamawiający, jeżeli po otwarciu rozprawy
uwzględnił on w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu — w takim przypadku Izba zasądza od zamawiającego na
rzecz odwołującego równowartość kwoty wpisu oraz koszty, o których mowa w 5 pkt 2. Co
za tym idzie powinna zostać zwrócona na moją rzecz cała kwota uiszczona jako wpis od
wskazanego powyżej odwołania. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że wnioski
zawarte w niniejszym piśmie są uzasadnione i zasługują na uwzględnienie”.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 20/08//2024) wskazując na
art. 521 ust.1 ustawy Pzp
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie
art. 568 pkt 2 ustawy Pzp,
podnosząc, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny
zbędne lub niedopuszczalne. W uzasadnieniu stanowiska podał w szczególności, że: (...)
Zamawiający wnioskuje o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt
2 ustawy Pzp, ponieważ postępowanie będące przedmiotem odwołania zostało w dniu
24 r. unieważnione przez Zamawiającego na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy Pzp.,
o czym wykonawcy zostali zawiadomieni tego samego dnia za pośrednictwem platformy
eZamawiający”. (...) Po przeprowadzeniu analizy informacji zawartych w odwołaniu złożonym
przez VISMAG Jacek Jakubczyk oraz w załączonej do niego „Analizie technicznej
(porównawczej) broni palnej”, dotyczących broni zaoferowanej zarówno przez VISMAG J. J.,
jak i przez BUOS Sp. z o.o. w zakresie realizacji części nr 1 oraz odpowiedzi BUOS Sp. z
o.o. na złożone odwołanie zamawiający uznał, że opis przedmiotu zamówienia przygotowany
na potrzeby niniejszego postępowania został skonstruowany w sposób niespełniający
wymogów określonych w art. 99 ustawy Pzp, a co za tym idzie w postępowaniu wystąpiła
niemożliwa do usunięcia wada (brak możliwości zmiany opisu przedmiotu zamówienia po
złożeniu ofert przez wykonawców), która skutkuje brakiem możliwości zawarcia
niepodlegającej unieważnieniu umowy (dostawa broni zgodnej z wymogami opisu
przedmiotu zamówienia nie jest możliwa). W związku z powyższym, postępowanie
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego i jako takie podlega
unieważnieniu. (...) Biorąc pod uwagę powyższe zamawiający podjął decyzję o
unieważnieniu postępowania, co odpowiada uwzględnieniu zarzutu dotyczącego naruszenia
art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez przedstawienie
opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny, niejasny, nieprzejrzysty, co mogło
mieć wpływ na krąg wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego.
Konsekwencją tej czynności zamawiającego jest to, że kwestionowany w odwołaniu wynik
oceny ofert przestał istnieć”.
Do postępowania odwoławczego, w tym po stronie zamawiającego przystąpienia
nie zgłosił żaden z wykonawców. Zgodnie z informacją przekazaną Prezesowi Krajowej Izby
Odwo
ławczej w piśmie z dnia 13/08/2024 (pkt 4: Kopia wniesionego odwołania została
przesłana wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu w zakresie części nr I w dniu 6
sierpnia 2024 r. elektronicznie za pośrednictwem Platformy e-Zamawiający, na której
prowadzone jest przedmiotowe postępowanie.) termin na takie zgłoszenie upłynął 9 sierpnia
2024 r.
Izba zważyła, co następuje:
Postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy
Pzp.
Zgodnie z art. 568 pkt 2 Pzp: „Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku: (...) 2)
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne;(...)
Izba uznała, iż postępowanie odwoławcze stało się zbędne w związku z
unieważnieniem w dniu 14 sierpnia 2024 r. postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego,
o czym Zamawiający powiadomił wykonawców. Unieważnienie tego
postępowania o zamówienie publiczne spowodowało, że tym samym zbędnym stało się
rozpoznanie odwołania, którego cel został już osiągnięty na skutek czynności faktycznych
dokonanych przez Zamawiającego w dniu 14.08.2024 r. Czynności faktycznie jakich dokonał
Zamawiający spowodowały, że przestał istnieć, de facto substrat zaskarżenia w tym
postępowaniu odwoławczym. Izba zwraca także uwagę, że Zamawiający nie złożył wprost
oświadczenia o uwzględnieniu zarzutów z powołaniem się na art. 522 ustawy Pzp, jednakże
dokonane przez Zamawiającego czynności, które prowadziły do umorzenia postępowania
odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Izba zakwalifikowała jako czynności
dokonane w ramach samokontroli.
W związku z § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę
Odwoławczą (Dz. U. poz. 2453) Izba w sytuacji opisanej w art. 568 pkt 2 Ustawy wydała
postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach w oparciu o przepisy § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. poz. 2437), Izba nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego kwotę wpisu.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………………………………