Sygn. akt: KIO 2838/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
10 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
Mateusz Paczkowski
Anna Kuszel-Kowalczyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 10 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Budimex S.A. w
Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. w
Warszawie
przy udziale uczestników po stronie odwołującego:
A. wykonawcy
Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. działający przez oddział
w Polsce Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Oddział w Polsce z
siedzibą w Warszawie,
B. wykonawcy NDI S.A. w Sopocie,
C. wykonawcy PORR S.A. w Warszawie,
D. wykonawcy Strabag sp. z o.o. w Pruszkowie,
E. wykonawcy Torpol S.A. w Poznaniu
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazać Urzędowi Zamówień
Publicznych zwrot z rachunku bankowego U
rzędu Zamówień Publicznych kwoty 20.000,00 zł
(słownie: dwudziestu tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy Budimex S.A. w
Warszawie,
stanowiącej wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………….…………
……………………..
………………………
Sygn. akt: KIO 2838/24
U z a s a d n i e n i e
Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. w Warszawie, zwany dalej „zamawiającym”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.),
zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, którego przedmiotem jest budowa tunelu
dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85, od komory Retkinia do komory
Fabryczna wraz z infrastrukturą niezbędną do budowy oraz funkcjonowania tunelu, komór i
linii kolejowej.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 29 lipca 2024 r., Dz.U. S: 146/2024, nr 454263-2024.
Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 8 sierpnia
2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wniósł odwołanie wykonawca Budimex S.A.
w Warszawie, zwany dalej „odwołującym”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 647, art. 654, art. 5 i art. 353
KC w zw. z art. 16
ustawy Pzp poprzez wprowadzenie do Wzoru Umowy niespójnych i niejasnych
postanowień dotyczących zasad odbioru robót budowlanych, uzależniających de facto
dokonanie odbioru i wypłatę należnego wynagrodzenia od odbioru bezusterkowego, co
godzi w istotę i naturę umowy o roboty budowlane, stanowiąc wyraz uchylania się przez
Zamawiającego od podstawowych obowiązków nałożonych na inwestora, będąc
jednocześnie postanowieniem niekorzystnym dla wykonawców, naruszającym
bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa oraz równowagę stron umowy i prowadzącym
do naruszenia praw podmiotowych wykonawców (zarzut nr 1);
2) art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w zw.
z art. 431 ustawy Pzp, art. 434 ust. 1 ustawy Pzp w zw. art. 353
KC, w zw. z art. 58 KC i
w zw. z art. 5 KC, w związku z art. 54 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej poprzez
zastrzeżenie w ramach projektowanych postanowień Umowy Klauzuli Sprzeczności
Interesów, opartej na zasadzie gwarancyjnej (niezależnie od winy wykonawcy),
stanowiącej w przewidzianym przez Zamawiającego kształcie wyraz wykorzystania
pozycji dominującej i rażącego uprzywilejowania w treści projektowanych postanowień
Umowy pozycji Zamawiającego, wbrew zasadom współżycia społecznego i właściwości
stosunku prawnego, w sposób stanowiący ponadto nadużycie prawa (zarzut nr 2);
3) art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, 353
KC poprzez uwzględnienie w ramach projektowanych postanowień Umowy definicji
wyjątkowo niesprzyjających warunków atmosferycznych, która praktycznie eliminuje
możliwość zaistnienia potrzeby zmiany umowy z powodu ich wystąpienia, co stanowi
przekroczenie granic swobody umów i ukształtowanie treści przyszłego stosunku
prawnego w sposób sprzeczny z jego naturą oraz stanowi wyraz wykorzystania pozycji
dominującej i rażącego uprzywilejowania w treści projektowanych postanowień Umowy
pozycji Zamawiającego, wbrew zasadom współżycia społecznego i właściwości stosunku
prawnego, w sposób stanowiący ponadto nadużycie prawa (zarzut nr 3);
4) art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 99, art. 431 i art. w zw. z
art. 5 i 353
KC w zw. z art. 647 KC i w zw. z art. 5 KC poprzez przekroczenie granic
swobody kształtowania stosunku prawnego i określenie, że wartość kosztów pośrednich w
odpowiednich zakresach nie może przekroczyć wskazanej przez Zamawiającego
procentowej kwoty, co prowadzi do naruszenia równowagi stron, stanowi wyraz
wykorzystania i nadużycia pozycji dominującej oraz rażącego uprzywilejowania pozycji
Zamawiającego, wbrew zasadom współżycia społecznego i właściwości stosunku
prawnego (zarzut nr 4).
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu dokonania zmiany treści SWZ i
ogłoszenia w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że:
1) w odniesieniu do zarzutu nr 1 odwołania postanowił zmienić postanowienie Załącznika nr
13 ust. 3) pkt 1) i 2) i nadać im następujące brzmienie: "Bieg okresu gwarancji jakości
rozpoczyna się:
1) z chwilą odbioru końcowego Prac przez Zamawiającego
2) w zakresie Prac dotkniętych Wadami stwierdzonymi w protokole odbioru końcowego, bieg
gwarancji rozpoczyna się z chwilą potwierdzenia usunięcia Wad przez Zamawiającego
odpowiednim protokołem;”.
2) w odniesieniu do zarzutu nr 3 odwołania postanowił zmienić postanowienie ust. 5 pkt 5.2
ppkt. 8 lit. h) Załącznika nr 17 do Umowy nadając mu następujące brzmienie: „(h) wystąpią
wyjątkowo niesprzyjające warunki atmosferyczne, tj. warunki atmosferyczne, które łącznie
spełniają następujące przesłanki:
(i) spowodują zakłócenia w wykonywaniu przedmiotu Umowy lub brak możliwości
kontynuowania wykonywania przedmiotu Umowy,
(ii) liczba dni, w których wystąpiły takie warunki atmosferyczne w danym miesiącu
kalendarzowym, jest większa od średniej dla takiego samego miesiąca kalendarzowego w
ostatnich 10 latach liczonych od dnia upływu terminu składania ofert w postępowaniu
zakończonym podpisaniem Umowy;”
Dodatkowo, w odniesieniu do zarzutu nr 4 odwołania, w dniu 9 września 2024 r.
zamawiający dokonał modyfikacji treści ust. 6 pkt 6.4 ppkt 1) Załącznika nr 17 do Umowy.
Odwołujący w piśmie procesowym z dnia 27 sierpnia 2024 r. oświadczył, że uznaje, iż
zarzut nr 3 stał się bezprzedmiotowy i wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego w
tym zakresie, na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp, w związku ze zmianą w dokumentacji
wprowadzoną przez Zamawiającego.
Dodatkowo w piśmie procesowym z dnia 27 sierpnia 2024 r. odwołujący oświadczył, że
cofa zarzut nr 1 odwołania w nieuwzględnionym zakresie i wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego w tym zakresie.
Dodatkowo w trakcie posiedzenia Izby w dniu 10 września 2024 r., przed otwarciem
rozprawy, odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie w zakresie zarzutu nr 2.
Odwołujący w trakcie posiedzenia Izby w dniu 10 września 2024 r., przed otwarciem
rozprawy,
oświadczył, że wobec ww. modyfikacji zarzut nr 4 stał się bezprzedmiotowy i
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego w tym zakresie, na podstawie art. 568 pkt
2 ustawy Pzp, w związku ze zmianą w dokumentacji wprowadzoną przez Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Wobec modyfikacji postanowień SWZ zaskarżonych odwołaniem rozpoznawanie
odwołania częściowo stało się zbędne, co nie było sporne między stronami. W pozostałym
zakresie o
dwołujący oświadczył, że cofa odwołanie.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Pzp,
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy. Stosownie do art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, Izba umarza postępowanie
odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
Stosownie do art. 568 pkt 2 ustawy Pzp,
Izba umarza postępowania odwoławcze, w
formie postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. art. 520 ust. 1 ustawy Pzp i
art. 568 pkt 1 ustawy Pzp oraz na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp,
postanowiła jak w pkt
1 sentencji.
Izba
, kierując się wynikiem postępowania odwoławczego, stosując odpowiednio
przepis § 9 ust. 2 w zw. § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
2437), postanowiła znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego oraz zwrócić
odwołującemu kwotę 20.000 zł uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ………….…………
…………………….
…………………….