Sygn. akt KIO 2840/24
WYROK
Warszawa, dnia
6 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący Maksym Smorczewski
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
8 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Koma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Ełku w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Olecko przy udziale
uczestnika po stronie
odwołującego – wykonawcy MPO spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Gminie Olecko unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenie
oferty wykonawcy "Towarzystwo budownictwa s
połecznego spółka z ograniczoną
o
dpowiedzialnością w Olecku" z siedzibą w Olecku,
kosztami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Olecko i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych) uiszczoną przez wykonawcę Koma spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ełku tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3 600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych) poniesioną przez
wykonawcę Koma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ełku
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych) poniesioną przez zamawiającego Gminę Olecko tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od Gminy Olecko na rzecz Koma spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Ełku kwotę 18 600 zł (słownie: osiemnaście
tysięcy sześćset złotych) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………..…………
Sygn. akt KIO 2840/24
UZASADNIENIE
W dniu 8 sierpnia 2024
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
odwołanie wykonawcy Koma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ełku
(dalej jako „Odwołujący”) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na usługi o
tytule
„Odbiór i transport odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na
terenie Gminy Olecko
” (dalej jako „Postępowanie”), prowadzonym przez zamawiającego
Gminę Olecko (dalej jako „Zamawiający”).
Odwołujący wskazał, że „odwołanie dotyczy następujących czynności i zaniechań
Zamawiającego:
1) wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Towarzystwo Budownictwa
Społecznego Sp. z o.o. w Olecku, ul. Gołdapska 22, 19-400 Olecko (zwane dalej „TBS”),
zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy TBS jako zawierającej rażąco niską cenę,
pomimo, że wykonawca ten w zasadzie nie złożył wyjaśnień pomimo wezwania go przez
zamawiającego do ich złożenia (pismo TBS z dnia 16.07.2024 r. de facto nie zawiera
wyjaśnień) , czym zamawiający dopuścił się naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 PZP
w
związku z 224 ust. 5 i 6 PZP.
3) zaniechania wezwania wykonawcy TBS na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do:
a)
złożenia innej polisy ubezpieczenia OC, gdyż ta przedłożona jako podmiotowy
środek dowodowy nie potwierdza spełnienia warunku udziału w postępowaniu,
ponieważ kody PKD w niej wskazane (działalność objęta ubezpieczeniem) nie ma
nic wspólnego z przedmiotem zamówienia jakim jest odbiór odpadów,
b)
poprawienia lub złożenia nowego podmiotowego środka w postaci wykazu sprzętu
(załącznik nr 5) gdyż pojazdy wymienione w tabeli poz. 8 (Ford Transit) i 9 (ciągnik
Deutz-
Fahr) nie są śmieciarkami, a zatem nie potwierdzają spełnienia warunku
udziału w postępowaniu w tym zakresie. czym Zamawiający dopuścił się naruszenia
art. 128 ust. 1 PZP w związku z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit a-c) PZP”.
Odwołujący wniósł o „nakazanie Zamawiającemu:
a)
unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy TBS
b)
powtórzenia czynności badania i oceny ofert, a w ramach niej - odrzucenie oferty
wykonawcy TBS jako zawierającą niska cenę,
ewentualnie gdyby Izba nie uwzględniła zarzutu dotyczącego rażąco niskiej ceny: -
nakazanie zamawiającemu wezwanie wykonawcy TBS na podstawie art. 128 ust. 1 PZP do
złożenia poprawnych podmiotowych środków dowodowych w postaci polisy OC oraz wykazu
pojazdów, wykazujących spełnienie warunków udziału w postępowaniu określonych w SWZ”,
a także o „obciążenie Zamawiającego w całości kosztami postępowania odwoławczego”.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.
Do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego przystąpił wykonawca
MPO spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku, który wniósł
o
uwzględnienie odwołania w całości.
W zakresie mającym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, co
następuje:
Zamawiający prowadzi Postępowanie z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako „Pzp”) w trybie przetargu
nieograniczonego
. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3
ust.
1 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 13 maja 2024 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 281759-2024.
Odwołujący, "Towarzystwo budownictwa społecznego spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Olecku" z siedzibą w Olecku (dalej jako „TBS”) i Przystępujący złożyli
oferty w Postępowaniu.
Zamawiający przekazał TBS datowane na 9 lipca 2024 r. pismo (dalej jako
„Wezwanie”) o treści „Działając na podstawie art. 224 Ustawy Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) Zamawiający wzywa Wykonawcę do udzielenia
wyjaśnień i dostarczenia dowodów na potwierdzenie, że cena nie jest rażąco niska. (…)
Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na Wykonawcy.
Zamawiający na podstawie art. 224 ust 6 Pzp odrzuci ofertę Wykonawcy, który nie złoży
wyjaśnień w/w terminie lub, jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu. Przy ocenie Zamawiający będzie kierował się
przesłankami wskazanymi w art. 224 ust. 1 Pzp.”.
TBS przekazał Zamawiającemu datowane na 16 lipca 2024 r. pismo (dalej jako
„Wyjaśnienia”) o treści „Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Olecku
informuję iż kalkulacja ceny ofertowej dla zadania pn.: „Odbiór i transport odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Olecko” na lata
2028 objęła między innymi redukcję dotychczasowych kosztów zwizanych z odbiorem
odpadów komunalnych z kilku zakresów: 1. W czerwcu 2024 r. spółka TBS Olecko w całości
zakończyła spłatę kredytu związanego z zakupem taboru do odbioru odpadów komunalnych
– wartość kredytu 793 000,00 zł 2. W czerwcu 2024 r. spółka TBS Olecko w całości
zakończyła spłatę leasingu związanego z zakupem pojazdu specjalistycznego do odbioru
odpadów komunalnych- wartość leasingu netto 119 000,00 zł 3. W lipcu 2024 r. spółka TBS
Olecko w
całości zakończyła spłatę kredytu związanego z zakupem ciągnika rolniczego –
wartość kredytu 124 000,00 zł 4. Amortyzacja pojazdów specjalistycznych od stycznia 2025 r
zostanie obniżona z poziomu 20% do 5% tj. z kwoty 185 000,00 zł obniży się do kwoty 46
250, 00 zł 5. Marża spółki na etapie ofertowania została ustalona na poziomie 2,5%
Załączniki: 1. Umowa kredyt inwestycyjny. 2. Umowa leasing Renault-śmieciarka. 3. Umowa
pożyczki ciągnik Deutz. 4. Historia rachunku kredytowego.”.
W dniu 31 lipca 2024 r.
Zamawiający opublikował informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty o treści „Działając na podstawie art. 253 ust 1 pkt 1 Ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.)-
dalej Pzp, Zamawiający zawiadamia o wyborze najkorzystniejszej oferty: 1.
Najkorzystniejszą ofertę złożono przez Wykonawcę: Towarzystwo Budownictwa
Społecznego Sp. z o.o. w Olecku, ul. Gołdapska 22, 19-400 Olecko. Uzasadnienie wyboru:
Wykonawca spełnił warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu, oferta
uzyskała 100 pkt w kryteriach oceny ofert - cena, częstotliwość odbioru odpadów
komunalnych, dyspozycyjność. 2. Dane Wykonawców, którzy złożyli oferty, wraz z punktacją
przyznaną w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktacją: Oferta nr 1: Wykonawcy:
MPO Sp. z o.o., ul. 42. Pułku Piechoty 48,15-950 Białystok: Kryterium cena: 47,11 pkt,
Kryterium częstotliwość odbioru odpadów komunalnych: 20 pkt, Kryterium dyspozycyjność:
20 pkt, Razem: 87,11 pkt Oferta nr 2:
Wykonawcy: Towarzystwo Budownictwa Społecznego
Sp. z o.o. w Olecku, ul. Gołdapska 22, 19-400 Olecko: Kryterium cena: 60 pkt, Kryterium
częstotliwość odbioru odpadów komunalnych: 20 pkt, Kryterium dyspozycyjność: 20 pkt,
Razem: 100 pkt. Oferta nr 3: Wykonawcy: KOMA Sp. z o.o., ul. Krzemowa 8b, 19-
300 Ełk:
Kryterium cena: 39,95 pkt, Kryterium częstotliwość odbioru odpadów komunalnych: 20 pkt,
Kryterium dyspozycyjność: 20 pkt, Razem: 79,95 pkt. 3. Na podstawie art. 253 ust. 1 pkt 2
Pzp Zamawiający informuje, że w prowadzonym postępowaniu nie odrzucono ofert. (…)”.
Ustalając stan faktyczny Izba oparła się na dokumentach znajdujących się
w
dokumentacji Postępowania.
Mając na względzie, że zgodnie z art. 531 Pzp „przedmiotem dowodu są fakty
mające dla rozstrzygnięcia sprawy istotne znaczenie”, Izba pominęła dokumenty załączone
do odpowiedzi na odwołanie.
W zakresie, w jakim dokumenty te dotyczyły zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt
8) w związku z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp należy stwierdzić, że – jak wskazano poniżej - dla
rozstrzygnięcia sprawy nie miało znaczenia, czy cena zawarta w ofercie TBS jest rażąco
niska. Nie ulega wątpliwości, że dokumenty te miałyby służyć wyłącznie ustaleniu faktów
istotnych dla oceny, czy cena ta jest rażąco niska. Fakty te zaś dla poczynionych przez Izbę,
a
przedstawionych poniżej rozważań, nie miały znaczenia, a tym samym były bez znaczenia
dla oceny zasadności ww. zarzutu, nie stanowiąc zatem faktów istotnych dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Z kolei w
zakresie, w jakim dokumenty te dotyczyły zarzutu naruszenia art. 128 ust.
1 w
związku z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) - c) Pzp, w sytuacji, gdy Izba nie rozpoznawała tego
zarzutu i nie oceniała zasadności odwołania w jego zakresie, fakty istotne dla rozstrzygnięcia
tego zarzutu nie były faktami mającymi istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.
Izba zważyła, co następuje:
W świetle art. 505 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym „środki ochrony prawnej określone
w
niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz
poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy”, Odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia odwołania. Izba nie stwierdziła
przy tym, aby zachodziła którakolwiek z określonych w art. 528 Pzp okoliczności
skutkujących odrzuceniem odwołania.
Mając na uwadze treść odwołania należało uznać, że Odwołujący przedstawił dwa
zarzuty
– zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8) w związku z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp
dotyczący zaniechania odrzucenia oferty TBS oraz zarzut naruszenia 128 ust. 1 w związku z
art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) - c) P
zp dotyczący zaniechania wezwania TBS do złożenia „innej
polisy ubezpieczenia OC” oraz do „poprawienia lub złożenia nowego podmiotowego środka
w postaci wykazu sprzętu”.
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8)
w związku z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp był
uzasadniony.
Zgodnie z
art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp „zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia”. Stosownie do art. 224
ust. 5 Pzp „obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu
spoczywa na wykonawcy
”. Art. 224 ust. 6 Pzp stanowi zaś, iż „odrzuceniu, jako oferta z
rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień
w
wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu”.
Nie było sporne pomiędzy stronami i uczestnikiem postępowania odwoławczego, że
Wezwanie zawierało adresowane do TBS żądanie, o którym mowa w art. 224 ust. 1 Pzp -
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny.
Nie ulega przy tym wątpliwości, że zażądanie przez Zamawiającego od TBS
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny, rodziło po stronie TBS
obowiązek udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny
zawartej w jego ofercie.
Z art. 224 ust. 5
i 6 Pzp wynika, że wykonawca, od którego zamawiający zażądał
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny, zobowiązany jest złożyć
takie
wyjaśnienia w zakresie wyliczenia ceny wraz z dowodami, które uzasadniają podaną w
ofercie ce
nę (a tym samym wykazują, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny) – przede
wszystkim z wyjaśnień tych musi wynikać, w jaki sposób wykonawca wyliczył cenę tej oferty,
to jest jakie
czynniki cenotwórcze, w szczególności koszty wykonania zamówienia, które
poniesie, a w zasadzie
– których poniesienia musi się spodziewać, uwzględnił wyliczając
cenę tej oferty, a także jaka jest wartość (wysokość) poszczególnych tych czynników.
Nie było sporne pomiędzy stronami i uczestnikiem postępowania odwoławczego, że
w Wyjaśnieniach TBS wskazał jedynie, iż „kalkulacja ceny ofertowej” w zakresie zamówienia,
którego dotyczy Postępowanie, „objęła redukcję dotychczasowych kosztów zwizanych
z
odbiorem odpadów komunalnych”, powołał się na spłatę kredytów i leasingu oraz obniżenie
„amortyzacji pojazdów specjalistycznych” oraz wskazał procentowo wysokość marży.
Nie może ponadto ulegać wątpliwości, że w takim stanie faktycznym Odwołujący
podnosił, iż TBS „w zasadzie nie złożył wyjaśnień pomimo wezwania go przez
zamawiającego do ich złożenia”, że Wyjaśnienia „nie jest wyjaśnieniem, że jego cena nie jest
rażąco niska” oraz nie spełniają „podstawowych standardów stosowanych przez
wykonawców, którzy składają wyjaśnienia na podstawie art. 224 ust. 1 PZP, a dodatkowo
wykonawca TBS w swoim piśmie stanowiącym odpowiedź na wezwanie do wyjaśnień rażąco
niskiej ceny nawet nie oświadczył, że jego cena nie jest rażąco niska” - wywodząc z tego
obowiązek odrzucenia oferty TBS na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8) w związku z art. 224
ust. 5 i 6 Pzp.
Należy stwierdzić, że Zamawiający tych twierdzeń nie kwestionował. Przedstawił on
obszerne wywody i powołał liczne dowody, natomiast miały one na celu wyłącznie
wykazanie, że cena zaoferowana przez TBS nie jest rażąco niska.
Wymaga zaś wskazania, że art. 224 ust. 6 Pzp zobowiązuje zamawiającego do
odrzucenia oferty jako
oferty zawierającej rażąco niską cenę (czyli na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 8) Pzp
wtedy, gdy wykonawca nie złoży wyjaśnień albo gdy złożone przezeń
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w jego ofercie ceny. Z treści art. 224
ust. 6 Pzp
nie wynika przy tym, że stosuje się go tylko wtedy, gdy oferta zawiera rażąco
niską cenę; wręcz przeciwnie, użycie w tym przepisie sformułowania „jako” oznacza, że
ofertę wykonawcy, który nie złoży wyjaśnień albo złoży wyjaśnienia i dowody, które nie
uzasadniają podanej w jego ofercie ceny, zamawiający zobowiązany jest uznać za
(potraktować jako) ofertę zawierającą rażąco niską cenę, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt
8) Pzp -
bez konieczności stwierdzenia, że oferta ta zawiera rażąco niską cenę. Podstawą
prawną odrzucenia oferty w takiej sytuacji jest art. 226 ust. 1 pkt 8) w związku z art. 224 ust.
6 Pzp.
W świetle treści odwołania nie może ulegać wątpliwości, że obowiązek odrzucenia
oferty TBS Odwołujący wywodził z wystąpienia okoliczności określonych w art. 224 ust. 6
Pzp
(wskazując go jako jeden z przepisów, których naruszenie zarzuca), nie zaś z tego, że
oferta TBS zawiera rażąco niską cenę. Dla rozstrzygnięcia sprawy istotne znaczenie miało
zatem to, czy TBS złożył wyjaśnienia i czy wyjaśnienia te wraz z dowodami uzasadniają
podan
ą w jego ofercie cenę, nie miało zaś znaczenia, czy cena ta jest (rzeczywiście) rażąco
niska.
W konsekwencji przedstawione w
odpowiedzi na odwołanie twierdzenia w zakresie
tego, iż cena zaoferowana przez TBS nie jest rażąco niska, a także dowody powołane w tej
odpowiedzi (i do niej załączone) w odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8)
w
związku z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp nie miały znaczenia dla oceny zasadności tego zarzutu.
Dodatkowo konieczne jest zauważenie, że przedstawienie w postępowaniu
odwoławczym twierdzeń i dowodów w celu wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny, nie zastępuje udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia
ceny przez wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, gdyż owe
wyjaśnienia i dowody muszą podlegać ocenie zamawiającego. W postępowaniu
odwoławczym Izba nie dokonuje takiej czynności „w zastępstwie” zamawiającego, lecz
ocenia prawidłowość oceny dokonanej przez zamawiającego.
W tym stanie rzeczy
należało uznać, nie znajdując przy tym wobec treści Wyjaśnień
podstaw do przyjęcia, że wynika z nich, w jaki sposób wyliczona została cena oferty złożonej
przez TBS w Postępowaniu, że złożone przez TBS wyjaśnienia w zakresie wyliczenia ceny
oferty
wraz z dowodami nie uzasadniają ceny podanej w złożonej przezeń ofercie
w rozumieniu art. 224 ust. 6 Pzp.
Wobec powyższego Zamawiający zobowiązany był ofertę TBS odrzucić na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp
w związku z art. 224 ust. 6 Pzp, a zaniechanie tej
czynności stanowiło naruszenie tych przepisów. Naruszenie to miało istotny wpływ na wynik
Postępowania, gdyż oferta TBS została w nim wybrana jako najkorzystniejsza, co nie
mogłoby nastąpić, gdyby Zamawiający nie dopuścił się tego naruszenia.
Zgodnie
z art. 554 ust. 1 pkt 1) Pzp „Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w
części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć
istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia”. Stosownie zaś do art. 554
ust. 3 pkt 1) Pzp „uwzględniając odwołanie, Izba może jeżeli umowa nie została zawarta: a)
nakazać wykonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego albo b) nakazać
unieważnienie czynności zamawiającego”.
Wobec powyższego w zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8) w związku
z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp
odwołanie należało uwzględnić, nakazując Zamawiającemu
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenie oferty TBS, czego
konsekwencją była konieczność nakazania Zamawiającemu unieważnienia czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej
– o czym Izba orzekła w punkcie 1. wyroku.
Zważywszy, że zarzut naruszenia art. 128 ust. 1 w związku z art. 226 ust. 1 pkt 2)
lit. a) - c) P
zp został przedstawiony - jak wskazał Odwołujący na posiedzeniu - jako
ewentualny
– w przypadku „gdyby Izba nie uwzględniła zarzutu dotyczącego rażąco niskiej
ceny
”, a Izba uwzględniła odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8) w
związku z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp, Izba nie rozpoznawała zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 w
związku z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) - c) Pzp i nie oceniała zasadności odwołania w tym
zakresie.
Mając zatem na względzie zakres, w jakim odwołanie było rozpoznawane, należało
uznać, że zostało ono uwzględnione w całości.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575
Pzp oraz § 2 ust. 1 pkt 2), § 5 pkt 1) i 2) oraz § 7 ust. 1 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania.
Zgodnie z art. 557 Pzp „w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego”, stosownie zaś do
art.
575 Pzp strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw
ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. Z § 2 ust. 1 pkt 2)
ww. rozporządzenia wynika, że wysokość wpisu wnoszonego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia na usługi o wartości przekraczającej progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1
Pzp, wynosi 15
.000 złotych. Stosownie do § 5 pkt 1) i 2) ww. rozporządzenia do kosztów
postępowania odwoławczego zalicza się wpis oraz „uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego (…) w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu kosztów,
złożonych do akt sprawy, obejmujące: (…) b) wynagrodzenie i wydatki jednego
pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych, (…) d) inne
uzasadnione wydatki, w tym koszty przeprowadzenia innych dowodów w postępowaniu
odwoławczym niż dowód z opinii biegłego, dopuszczonych przez Izbę na wniosek strony lub
uczestnika postępowania odwoławczego”. § 7 ust. 1 pkt 1) ww. rozporządzenia stanowi, że
„w przypadku uwzględnienia odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi zamawiający; w
takim przypadku Izba zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego równowartość
kwoty wpisu oraz koszty, o których mowa w § 5 pkt 2”.
Stosownie do § 5 pkt 1) ww. rozporządzenia, do kosztów postępowania
odwoławczego zaliczono wpis w wysokości uiszczonej przez Odwołującego, tj. 15.000
złotych.
Odwołujący na posiedzeniu i rozprawie był reprezentowany przez pełnomocnika.
Jak wskazano w
złożonym do akt sprawy spisie kosztów, na koszty postępowania
odwoławczego Odwołującego składają się koszty dojazdu pełnomocnika na rozprawę w
wysokości 510,60 złotych, wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.600 złotych oraz
koszty noclegu pełnomocnika w wysokości 550 złotych.
Brak było podstaw do zaliczenia ww. kosztów dojazdu i noclegu do uzasadnionych
kosztów postępowania odwoławczego Odwołującego, o których mowa w § 5 pkt 2) lit. a) ww.
rozporządzenia. W świetle treści § 5 pkt 2) lit. a) i b) ww. rozporządzenia należy uznać, że
„koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę”, o których mowa
w
§ 5 pkt 2) lit. a) ww. rozporządzenia to „koszty związane z dojazdem” samej strony bądź
uczestnika postępowania odwoławczego, które zalicza się do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego tejże strony bądź uczestnika, jeżeli na wyznaczonym
posiedzeniu lub rozprawie stawi się sama strona bądź uczestnik postępowania
odwoławczego, zaś „koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę”
pełnomocnika strony bądź uczestnika postępowania odwoławczego zaliczyć należy do
„wydatków pełnomocnika”, o których mowa w § 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia.
Zgodnie z
§ 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia, do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Odwołującego wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika mogą
być zaliczone wyłącznie do kwoty 3.600 złotych. W konsekwencji wobec wysokości
wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego, wynoszącej 3.600 złotych, koszty
postępowania odwoławczego Odwołującego nie mogły obejmować dodatkowo ww. kosztów
dojazdu
pełnomocnika na rozprawę w wysokości 510,60 złotych oraz ww. kosztów noclegu
pełnomocnika w wysokości 550 złotych.
W zakresie ww. kosztów dojazdu należy ponadto stwierdzić, że jak wynika z treści
ww. spisu kosztów, wysokość kosztów dojazdu pełnomocnika Odwołującego została
obliczona
jako iloczyn liczby 444 kilometrów, stanowiących odległość od Olsztyna, gdzie
pełnomocnik Odwołującego zamieszkuje, do siedziby Urzędu Zamówień Publicznych i z
powrotem) oraz
stawki 1,15 zł za 1 kilometr, określonej w § 2 pkt 1) lit. b) rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu
dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych,
motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Brak jest podstaw do przyjęcia, że koszty związane z przejazdem Odwołującego na
rozprawę powinny być rozliczane ryczałtowo według stawki 1,15 zł za 1 przejechany
kilometr, określonej w określonej w § 2 pkt 1) lit. b) ww. rozporządzenia. Stawka ta jest
maksymalną stawką, według której pracodawca pokrywa koszty używania przez pracownika
w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych o pojemności solnika
powyżej 900 cm
niebędących własnością pracodawcy. Brak jest zaś uzasadnienia dla
uznania, że pełnomocnik Odwołującego jest pracownikiem, któremu pracodawca pokrywa
koszty używania samochodu osobowego niebędącego własnością pracodawcy ani iż ww.
stawka znajduje zastosowanie do kosztów używania samochodu osobowego przez
pełnomocnika Odwołującego do jazd innych niż jazdy lokalne, jakimi niewątpliwie są
przejazdy na trasie Olsztyn - siedziba
Urzędu Zamówień Publicznych i z powrotem.
Ponadto nie sposób uznać kosztu noclegu pełnomocnika Odwołującego (jako
„kosztu związanego z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę”) za uzasadniony
koszt
Odwołującego w przypadku, gdy w postępowaniu odwoławczym został wyznaczony
jeden termin posiedzenia
– na godzinę 13.00, a jak wynika z powyższego pełnomocnik
Odwołującego do siedziby Urzędu Zamówień publicznych dojechał samochodem z
odległości 222 kilometrów. W takiej sytuacji nie ma podstaw do wniosku, że wzięcie przez
Odwołującego udziału w wyznaczonym posiedzeniu nie byłoby racjonalnie możliwe bez
poniesienia
kosztu noclegu, a więc że jego poniesienie było uzasadnione, co wyklucza
uznanie tego kosztu za uzasadniony koszt postępowania odwoławczego w rozumieniu § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania. Okoliczności uzasadniających taki wniosek Odwołujący zaś
nie przedstawił.
Jak wynika ze złożonej do akt sprawy faktury na koszty postępowania
odwoławczego Zamawiającego składa się wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.600
złotych.
W tym stanie rzeczy zgodnie z § 5 pkt 2) lit. b) i d) ww. rozporządzenia do
uzasadnionych
kosztów
postępowania
odwoławczego
Odwołującego
zaliczono
wynagrodzenie pełnomocnika go reprezentującego w kwocie 3.600 złotych, a do
uzasadnionych
kosztów
postępowania
odwoławczego
Zamawiającego
zaliczono
wynagrodzenie pełnomocnika go reprezentującego w kwocie 3.600 złotych.
Wobec uwzględnienia odwołania w całości stosownie do § 7 ust. 1 pkt 1) ww.
rozporządzenia Izba w punkcie 2. wyroku kosztami postępowania odwoławczego obciążyła
Zamawiającego oraz zasądziła od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę stanowiącą
sumę równowartości kwoty wpisu od odwołania oraz uzasadnionych kosztów postępowania
odwoławczego Odwołującego w wysokości 3.600 złotych.
Przewodniczący: ……………………..…………