Sygn. akt: KIO 2841/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 22 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Joanna Stankiewicz-Baraniak
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 22 sierpnia 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 08 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Heatco spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach przy ul. Gliwickiej 228 (40-860 Katowice) w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Miasto Nowy Targ, ul. Krzywa 1
(34-400 Nowy Targ)
przy udziale uczestnika po stronie odwołującego wykonawcy TERMORES spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Rzeszowie przy Al. Armii
Krajowej 80 (35-
307 Rzeszów)
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
00 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) na rzecz
wykonawcy
Heatco spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………….............
Sygn. akt: KIO 2841/24
Uzasadnienie
Zamawiający - Gmina Miasto Nowy Targ prowadzi postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych w
ramach zadania inwestycyjnego pn.:
„Budowa geotermalnej sieci ciepłowniczej magistralnej
wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie miasta Nowy Targ.” (zwane dalej:
„postępowaniem”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 08 lipca
2024 r., numer ogłoszenia: 406589-2024.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) (zwanej dalej: „Pzp”).
W postępowaniu tym wykonawca Heatco spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Katowicach (zwany dalej: „odwołującym”) w dniu 08 sierpnia 2024 r. wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołujący zarzucił zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1. art. 99 ust. 4 ustawy Pzp
w związku z art. 16 ustawy Pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję, z uwagi na
zmianę STWIORB polegającą na wskazaniu w pkt 2.2.1, iż rury preizolowane w
płaszczu HDPE muszą posiadać warstwę antydyfuzyjną, która skutecznie zablokuje
dyfuzję gazów z pianki PUR, zgodnie z wytycznymi normy PN-EN 253:2020-01,
podczas gdy taki opis wskazuje na
produkty tylko dwóch producentów, co ogranicza
konkurencje i uniemożliwia na obecnym etapie złożenie oferty, podczas, gdy taki opis
przedmiotu zamówienia w świetle przedmiotu zamówienia jest totalnie
nieuzasadniony, co powoduje oprócz uprzywilejowania dwóch wykonawców także
wyeliminiowanie innych wykonawców, w tym Odwołującego,
2. art.
137 ust. 6 ustawy Pzp poprzez nieprzedłużenie terminu składania ofert o czas
niezbędny na zapoznanie się ze zmianą SWZ i przygotowanie oferty, w sytuacji
ograniczenia następczego konkurencji w przedmiotowym postępowaniu, podczas,
gdy w
sytuacji tak znacznego ograniczenia konkurencji Odwołujący (i ewentualnie
inni
Wykonawcy) potrzebują nie tylko dodatkowego czasu na sporządzenie oferty, ale
także na rozmowy dotyczące możliwości uzyskania produktów od wykonawców
uprzywilejowanych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
Wykreślenie z STWIORB punktu 2.2.1 dotyczącego posiadania przez rury preizolowane
warstwy dyfuzyjnej:
„
Stalowa rura przewodowa.
Rury stalowe muszą spełniać wymagania określone w normie PN-EN 253: 2009 dotyczące :
średnicy zewnętrznej rur stalowych
minimalnych grubości ścianki rur stalowych
tolerancji średnicy i tolerancji grubości ścianki rur stalowych
gatunku stosowanej stali
rury preizolowane muszą posiadać warstwę antydyfuzyjną, która skutecznie zablokuje
dyfuzję gazów z pianki PUR, zgodnie z wytycznymi normy PN-EN 253:2020-01”
słów: „rury preizolowane muszą posiadać warstwę antydyfuzyjną, która skutecznie zablokuje
dyfuzję gazów z pianki PUR, zgodnie z wytycznymi normy PN-ENn253:2020-01.
wykreślenia na stronie 29 STWIORB w odniesieniu do następującego fragmentu:
„wraz z ofertą Wykonawca/Dostawca jest zobowiązany przedłożyć kopię badań
współczynnika przewodzenia ciepła, spełniające wymienione wyżej wymagania oraz być
zgodne z normą PN-EN 253:2009+A2:2015 (załącznik F) wykonanych nie wcześniej niż
przed 2010 rokiem przez niezależne akredytowane laboratorium i wykonane na rurze z
barierą antydyfuzyjną producenta systemu preizolowanego.”
s
łów: „z barierą antydyfuzyjną”
przedłużenie terminu składania ofert o co najmniej 20 dni, a zatem czas niezbędny na
ewentualne próby negocjacji czy rozmów z Wykonawcą uprzywilejowanym pozyskania oferty
cenowej, a także kolejne 15 dni na czas sporządzenia oferty z uwagi na sporządzenie oferty,
jeśli dojdzie w ogóle do uzyskania jakiejkolwiek oferty cenowej od jednego z wykonawców
uprzywilejowanych.
W dniu 19 sierpnia
2024 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty odwołania i dokonuje wnioskowanej zmiany
zapisów STWIORB, wykreśla z STWIORB punktu 2.2.1 słowa „rury preizolowane muszą
posiadać warstwę antydyfuzyjną, która skutecznie zablokuje dyfuzję gazów z pianki PUR,
zgodnie z wytycznymi normy PN-EN 253:2020-01,
wykreśla na stronie 29 STWIORB słowa
„z barierą antydyfuzyjną”. Zamawiający poinformował również, iż przesunął już termin
składania ofert na dzień 27 września 2024r.
W dniu 14 sierpnia 2024 r.
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie
odwołującego wykonawca TERMORES spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka komandytowa z siedzibą w Rzeszowie.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym ww.
wykonawc
ę. Wszystkie warunki formalne związane ze zgłoszonym przystąpieniem zostały
spełnione. Co za tym idzie ww. wykonawca skutecznie zgłosili swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego, stając się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Mając na uwadze powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 522 ust. 1 Pzp
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 tejże ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U.
z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..…