Sygn. akt: KIO 2849/24
WYROK
Warszawa, dnia
10 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Joanna Gawdzik-Zawalska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 9 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ów: Procad B., S. Sp.j., Koluszki (KRS
0000466662), PGI sp. z o.o. Koluszki (KRS 0000548357)
u
biegających się wspólnie o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego:
Rejonowy Zarząd Infrastruktury Bydgoszcz, z udziałem uczestnika – wykonawcy,
ubiegającego się o udzielnie zamówienia, który zgłosił przystąpienie po stronie
zamawiającego:
Electricon Sp. z o.o. Kraków (KRS 0000457194)
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu:
a)
unieważnić czynność wyboru oferty najkorzystniejszej oraz odrzucenia oferty
odwołującego,
b)
dokonać korekty innych omyłek w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, w zakwestionowanych odwołaniem
pozycjach Formularza ofertowego:
Branża budowlana: Poprzez uzupełnienie kosztorysu ofertowego odwołującego o brakującą
pozycję w stosunku do przedmiaru zamawiającego (wskazana w decyzji o odrzuceniu oferty:
667 d.35.1.
) poprzez wpisanie brakującej pozycji z ceną odpowiadającą cenie z analogicznej
pozycji kosztorysu ofertowego o
dwołującego
Roboty Teletechniczne
: Poprzez uzupełnienie kosztorysu ofertowego odwołującego o
brakujące pozycje w stosunku do przedmiaru zamawiającego (wskazane w decyzji o
KIO 2849/24
odrzuceniu oferty: 1. 4. , 4.16.7 , 4.50.1, 4.60.8, 4.67.
8) poprzez wpisanie brakujących
pozycji z cenami
odpowiadającymi cenie z analogicznej pozycji kosztorysu ofertowego
o
dwołującego a także poprzez uzupełnienie kosztorysu odwołującego w pozycji dotyczących
montażu zasilacza (np. dotychczasowa pozycja 4.67.10) o brakujące wskazanie KNR AL. -
i uwzględnić konsekwencje tej zmiany dla obliczenia ceny;
c)
dokonać ponownej oceny i badania ofert;
Kosztami postępowania odwoławczego w całości obciąża zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego poniesione przez
odwołującego koszty: 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero
groszy) tytułem wpisu od odwołania oraz poniesione przez odwołującego i
zamawiającego koszty po 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego 23 600 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
……..…....………………..
KIO 2849/24
UZASADNIENIE
Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Bydgoszczy (85 - 915 Bydgoszcz ul. Podchorążych
(dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.) (dalej również: „Ustawa”
lub „PZP”) postępowanie o udzielnie zamówienia na modernizacje systemu włamania i
napadu w budynkach magazynowych terenu technicznego składu w m. Regny z 11769,
WIB/PO/2/R/2/OiB (dalej:
Postępowanie). Warunki, wymagania i przedmiot zamówienia
opisuje specyfikacja warunków zamówienia (dalej: SWZ).
W dniu 9 sierpnia 2023 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie
wpłynęło odwołanie wykonawców Procad B., S. sp.j. Koluszki (ul. Maczka 11, 95 - 040
Koluszki, KRS 0000466662) oraz PGI sp. z o.o. Koluszki (ul. Maczka 11, 95 - 040 Koluszki,
KRS 0000548357) (dalej:
Odwołujący) ubiegających się wspólnie o udzielnie zamówienia
publicznego
w ramach Postępowania.
W związku z przekazaniem wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówienia
publicznego w ramach Postępowania dniu 12 sierpnia 2023 r. przez Zamawiającego kopii
odwołania i wezwania do przystąpienia w dniu 13 sierpnia 2023 r. przystąpienie do
postępowania odwoławczego zgłosił wykonawca, którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza - Electricon Sp. z o.o.
Kraków (ul. Na Załęczu 3, 31-587 Kraków, KRS
(dalej: Przystępujący). W związku ze zgłoszeniem przystąpienia do
postępowania odwoławczego w terminie i wypełnieniem warunków określonych w art. 525
Ustawy Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia.
Odwołujący wniósł odwołanie od niezgodnej z Ustawą czynności Zamawiającego
polegającej na wyborze oferty Przystępującego oraz odrzuceniu oferty Odwołującego, jako
niezgodnej z warunkami SWZ.
Jako podstawę faktyczną wniesienia odwołania wskazano
pismo Zamawiającego stanowiące zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej i
odrzuceniu oferty Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
KIO 2849/24
zaniechanie poprawienia w trybie art. 223 ust.2 pkt 3 P
zp, oczywistych omyłek
w treści oferty Odwołującego przez:
a.
wpisanie w miejsce oferowanej przez Odwołującego ceny netto (bez VAT) 28
420 720,94 słownie dwadzieścia osiem milionów czterysta dwadzieścia tysięcy siedemset
dwadzieścia złotych 94/100 i ceny brutto (z VAT 23%) 34 957 486,76 słownie trzydzieści
cztery miliony dziewięćset pięćdziesiąt siedem tysięcy czterysta osiemdziesiąt sześć złotych
76/100 cen
netto (bez VAT) 28 434 354, 71 słownie dwadzieścia osiem milionów czterysta
trzydzieści cztery tysiące trzysta pięćdziesiąt cztery zł. i 71/100
brutto (z VAT 23%) 34 974 256, 29 słownie trzydzieści cztery miliony
dziewięćset siedemdziesiąt cztery tysiące dwieście pięćdziesiąt sześć złotych i 29/100.
b.
wpisanie w miejsce oferowanych przez Odwołującego w Załączniku 1A
„Formularz cenowy” w pozycjach
Branża budowlana
667 d
35.1. w miejsce wpisanych kwot 89 003, 37 zł. netto, 109 474, 15 zł.
brutto kwot 89 134, 61 netto, 109 635, 57 zł. brutto;
RAZEM Roboty budowlane w miejsce wpisanych kwot: 11 379 561, 67 zł.
netto, 13 996 860, 85 zł. brutto kwot 11 379 692, 91 netto, 13 997 022, 28 zł. brutto
Roboty Teletechniczne
w miejsce wpisanych kwot: 9 903 767, 60 zł. netto, 12 181 634, 15 zł.
brutto kwot 9 909 666, 08 netto, 12 188 889, 28 zł. brutto;
w miejsce wpisanych kwot 41 945, 30 zł. netto, 51 592, 72 zł. brutto
kwot 43 661, 92 netto, 53 704, 16 zł. brutto;
w miejsce wpisanych kwot: 41 779, 48 zł. netto, 51 388, 76 zł. brutto
kwot 45 339, 76 netto, 55 767, 90 zł. brutto;
w miejsce wpisanych kwot: 38 584, 41 zł. netto, 47 458, 82 zł. brutto
kwot 39 334, 19 netto, 48 381, 05 zł. brutto;
w miejsce wpisanych kwot: 47 979,31 zł. netto, 59 014,55 zł. brutto
kwot 49 556, 68 netto, 60 954, 72 zł. brutto
KIO 2849/24
RAZEM Roboty teletechniczne w miejsce wpisanych kwot: 17 041 159, 27 zł.
netto, 20 960 625, 90 zł. brutto kwot 17 054 661, 80 netto, 20 977 234, 01 zł. brutto
odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie przepisu art. 226 ust.1 pkt 5
P
zp, pomimo że oferta Odwołującego, jest zgodna z warunkami zamówienia, zwłaszcza jeśli
zostałaby poprawiona w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp;
wyborze jako najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym oferty
spółki Electricon sp. z o.o.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert; o unieważnienie
czynności odrzucenia oferty Odwołującego; poprawienie oferty Odwołującego przez:
a.
wpisanie w miejsce oferowanej przez Odwołującego ceny netto (bez VAT) 28
słownie dwadzieścia osiem milionów czterysta dwadzieścia tysięcy siedemset
dwadzieścia złotych 94/100 i ceny brutto (z VAT 23%) 34 957 486,76 słownie trzydzieści
cztery miliony dziewięćset pięćdziesiąt siedem tysięcy czterysta osiemdziesiąt sześć złotych
76/100 cen
netto (bez VAT) 28 434 354, 71 słownie dwadzieścia osiem milionów czterysta
trzydzieści cztery tysiące trzysta pięćdziesiąt cztery zł. i 71/100;
brutto (z VAT 23%) 34 974 256, 29 słownie trzydzieści cztery miliony
dziewięćset siedemdziesiąt cztery tysiące dwieście pięćdziesiąt sześć złotych i 30/100.
b.
wpisanie w miejsce oferowanych przez Odwołującego w Załączniku 1A
„Formularz cenowy” w pozycjach
Branża budowlana
35.1. w miejsce wpisanych kwot 89 003, 37 zł. netto, 109 474, 15 zł. brutto
kwot 89 134, 61 netto, 109 635, 57 zł. brutto;
RAZEM Roboty budowlane w miejsce wpisanych kwot: 11 379 561, 67 zł.
netto, 13 996 860, 85 zł. brutto kwot 11 379 692, 91 netto, 13 997 022, 28 zł. brutto
Roboty Teletechniczne
w miejsce wpisanych kwot: 9 903 767, 60 zł. netto, 12 181 634, 15 zł.
brutto kwot 9 909 666, 08 netto, 12 188 889, 28 zł. brutto;
KIO 2849/24
w miejsce wpisanych kwot 41 945, 30 zł. netto, 51592, 72 zł. brutto
kwot 43 661, 92 netto, 53 704, 16 zł. brutto;
w miejsce wpisanych kwot: 41 779, 48 zł. netto, 51 388, 76 zł. brutto
kwot 45 339, 76 netto, 55 767, 90 zł. brutto;
w miejsce wpisanych kwot: 38 584, 41 zł. netto, 47 458, 82 zł. brutto
kwot 39 334, 19 netto, 48 381, 05 zł. brutto;
w miejsce wpisanych kwot: 47 979,31 zł. netto, 59 014,55 zł. brutto
kwot 49 556, 68 netto, 60 954, 72 zł. brutto;
RAZEM Roboty teletechniczne w miejsce wpisanych kwot: 17 041 159, 27 zł. netto,
20 960 625, 90 zł. brutto kwot 17 054 661, 80 netto, 20 977 234, 01 zł. brutto
Zamawiający wnosił o oddalenie odwołania. Przystępujący popierał stanowisko
Zamawiającego.
Strony powoływały się na dokumenty postępowania, SWZ w szczególności przedmiar
Zamawiającego oraz ofertę Odwołującego wraz z kosztorysem ofertowym i cenowym oraz
informację o odrzuceniu oferty Odwołującego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Ustawy.
Izba uznała również, że Odwołujący wykazał interes w
uzyskaniu zamówienia i możliwość poniesienia szkody jako przesłanki materialnoprawnej
dopuszczalności odwołania z art. 505 ust. 1 Ustawy.
Mając na uwadze zebrany w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron i
uczestnika Izba
uwzględniła odwołanie. Ustalając stan faktyczny Izba dopuściła dowody
wnioskowane przez strony i uczestnika,
oparła się na dokumentach Postępowania i
uwzględniła stanowiska i oświadczenia stron zaprezentowane w pismach procesowych i na
rozprawie.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie stan faktyczny Postępowania nie był sporny.
S
pór dotyczył oceny niezgodności poszczególnych pozycji kosztorysu ofertowego z SWZ
KIO 2849/24
wobec braku pozycji określonych przedmiarem Zamawiającego oraz w zakresie braku w
opisie jednej pozycji
kosztorysu ofertowego względem przedmiaru) jako nieuprawnionej
zmiany kosztorysu o
fertowego względem SWZ (zaoferowania produktu niezgodnego z SWZ
i opracowania kosztorysu z naruszeniem określonych SWZ zasad) tj. błędu nieusuwalnego
uzasadniającego odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Ustawy albo błędu
podlegającego poprawieniu jako innej omyłki na podstawie art. 223 ust. 2 pkt. 3 Ustawy.
Izba ustaliła w oparciu o SWZ i ofertę Odwołującego oraz decyzję o odrzuceniu oferty
Odwołującego, że:
Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie analogicznego rodzaju prac wielu
podobnych budynkach. Pozycje przedmiarowe dla różnych budynków powtarzają
się, mogą mieć różne ilości;
Zamawiający wymagał sporządzenia formularza ofertowego i dokonania wyceny
w oparciu o przedmiary wszystkich pozycji tam wymienionych w kosztorysie
ofertowym, który stanowić będzie załącznik do oferty;
Zamawiający w SWZ w Części X wskazał, że nieuwzględnienie w wycenie
kosztorysu chociażby jednej pozycji robót będzie przyczyną odrzucenia oferty.
Odwołujący w oparciu o przedmiary zamawiającego opracował kosztorys ofertowy
oraz formularz cenowy będące załącznikami do oferty; Formularz cenowy
Odwołującego przywołuje wszystkie pozycje przedmiaru zamawiającego;
Odwołujący w kosztorysie ofertowym i w konsekwencji formularzu cenowym:
pominął wycenę 6 pozycji, które opisane zostały w przedmiarze stanowiącym
załącznik SWZ
a.
W części Branża budowlana:
- 667 d.35.1,
b.
W części Branża teletechniczna:
- 1.4 (ZN-97/TP S.A.-039 0101-03 Wykonanie
przepustów długości do 10 m
pod drogami i torami prostoliniowo, przeciskiem hydraulicznym, z powrotnym
wciąganiem 2 rur HDPE śr. 160 mm – grunt kat. III-IV)
- 4.16.7 (KNR AL-01 0201-03;
Montaż czujki ruchu - mikrofalowa 24 m)
KIO 2849/24
- 4.50.1 (KNR AL-01 0203-03;
Montaż czujki otwarcia - rozwarcia bramowa)
- 4.60.8 (KNR AL-01 0201-01;
Montaż czujki ruchu - pasywna podczerwieni
przestrzenna 16x22 m)
- 4.67.8 (KNR AL-01 0201-01;
Montaż czujki ruchu - pasywna podczerwieni
kurtynowa
szerokokątna kąt detekcji 90 stopni, 25 m)
c.
W części Branża teletechniczna: pominął wskazanie jednej z dwóch łączonych
pozycji przedmiaru
stanowiącego załącznik SWZ „KNR AL. 01 012-01 + KNR
AL.-01 01050-02 poprzez
przytoczenie tylko jednego z dwóch KNR
wymienionych w przedmiarze (w kosztorysie ofertowym we wszystkich
budynkach kosztorysu ofertowego (97 budynków) pominął pozycje dotyczącą
montażu dodatkowej karty funkcyjnej centrali alarmowej - karta przekaźnikowa
do 8 wejść/wyjść (KNR AL.-01 0105-02). Zamawiający opisał tę pozycję -
„KNR AL-01 0112-01 + KNR AL-01 0105-02. Montaż zasilacza Montaż
dodatkowej karty funkcyjnej centrali alarmowej karta przekaźnikowa do 8
wejść/wyjść”; Odwołujący w treści kosztorysu ofertowego przytoczył tylko
jeden z dwóch KNR wymienionych w przedmiarze Zamawiającego.
Pominięcia dotyczą sześciu spośród czterech tysięcy sześćdziesięciu ośmiu
pozycji Kosztorysu ofertowego;
7. Przedmiar Zamawi
ającego zawiera pozycje takich samych rodzajów prac dla
różnych budynków;
Kosztorys ofertowy Odwołującego sporządzony w oparciu o przedmiar
Zamawiającego zawiera pozycje takich samych rodzajów prac jak brakujące dla
innych budynków (faktu tego nie niweczą ewentualne drobne pomyłki o
charakterze pisarskich);
Wszystkie pozycje kosztorysu Odwołującego odnoszące się do takiego samego
rodzaju prac
dla różnych budynków wycenione zostały według takich samych cen
jednostkowych;
Wartość pozycji, w których pominięto wskazanie dwóch KNR nie zmienia się
wobec wyceny w tych pozycjach całości robót opisanych przedmiarem
zamawiającego (dla obu KNR) (co Izba ustaliła dając wiarę wyjaśnieniom
KIO 2849/24
Odwołującego, dodatkowo w świetle przedłożonego dowodu w postaci oferty
podwykonawcy
z 9 maja 2024 r obejmującej prace odpowiadające pominiętemu
opisowi KNR)
Cena ofertowa Odwołującego to 34 957 487 ,76 zł brutto tj 28 420 720, 94 zł netto
Łączna wartość prac, których nie zawiera kosztorys ofertowy i cena ofertowa nie
przekracza 0,1 procenta ceny ofertowej.
Podstawą odrzucenia oferty Odwołującego była niezgodność jej treści z
warunkami zamówienia (art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp) wobec tego, że Odwołujący w
swoim kosztorysie pominął 6 pozycji (branża budowlana -667 d.35.1, branża
teletechniczna 1.4, 4.16.7, 4.50.1,4.60.8 oraz 4.67.8)
a w branży teletechnicznej
w pozycji przedmiaru dotyczącej zasilacza (np. 4.67.10) zawarte są dwie pozycje
KNR a Odwołujący wycenił tylko jedną, a pozycja KNR AL. 01 0105-02 została
pominięta, co sprzeczne jest z brzmieniem Części X SWZ.
Izba
podzieliła pogląd Zamawiającego, że wskazanie w SWZ wynagrodzenia
kosztorysowego, powoduje,
że wykonawca wraz z formularzem oferty składa wyceniony
przedmiar robót budowlanych, który stanowi integralną część treści oferty i jego niezgodność
z SWZ jest podstawą odrzucenia oferty jako niezgodnej z warunkami zamówienia.
Izba ustaliła jednak, co było bezsporne pomiędzy stronami, że oferta (kosztorys
ofertowy) Odwołującego zawierała zapisy odmienne od określonych SWZ pozycji
przedmiarowych w zakresie
określonym decyzją o odrzuceniu oferty Odwołującego –
brakowało kilku pozycji a opisy tej samej pozycji przedmiarowej dla budynków zawierały
nieprawidłowy opis (zamiast dwóch KNR opisanych przedmiarem, tylko jeden KNR).
Izba ustaliła także, bezsporną pomiędzy stronami okoliczność, że przedmiary dla
różnych budynków zawierały analogiczne pozycje robót do wyceny oraz że Odwołujący
wyceniał, ceny jednostkowe tych pozycji na tę samą kwotę.
Izba
ustaliła, że odwołanie dotyczyło wszystkich zakwestionowanych decyzją o
odrzuceniu zapisów oferty – kosztorysu ofertowego Odwołującego.
Izba
, dając wiarę wyjaśnieniom Odwołującego niekwestionowanym przez
Zamawiającego, ustaliła, także, że kosztorys ofertowy przygotowywany był w oparciu o
KIO 2849/24
przedmiary Zamawiającego, co znajduje odzwierciedlenie w treści tegoż odpowiadającej, co
do zasady treści przedmiarów.
Izba
ustaliła, że: kwestionowane zmiany, nie skutkują błędem w obliczeniu ceny i
zakresu prac
i sprowadzają się do błędu w opisie lub braku kilku pozycji. Skorygowanie
błędów jest możliwe w oparciu o treść oferty Odwołującego porównane do przedmiarów
Zamawiającego, a brakujący opis poprzez porównanie treści opisu pozycji kosztorysu z
opisem w przedmiarze
, i był możliwy uprzednio ewentualnie po uzyskaniu w tym zakresie
wyjaśnień od Odwołującego.
Sporne pozycje kosztorysu ofertowego
(brakujące) to zaledwie kilka sztuk a ich
wartość nie przekracza 0,1 % ceny ofertowej, podczas gdy korekta opisu kilkudziesięciu
tożsamych pozycji kosztorysu ofertowego pozostaje bez wpływu na cenę i dotyczy podobnie
nieistotnej
cenowo części prac.
Izba uznała za wiarygodne uzasadnienie i wyjaśnienie przyczyn braków w kosztorysie
ofertowym wywołanych błędem w konwersji pliku przedmiaru z SWZ do edytowalnego
kosztorysu. W tym miejscu Izba wskazuje, że dowód przedłożony przez Przystępującego w
postaci prezentacji sposobu konwertowania plików, wskazuje jedynie na fakt, że możliwa jest
konwersja prawidłowa, co jednak nie miało miejsca.
Dowód w postaci zestawienia wybranych pozycji przedmiarowych i kosztorysowych
pozycji wskazuje
zaś wyłącznie na fakt, że Odwołujący wśród prawidłowych w odwołaniu
przywołał również `błędnie nieprawidłowe pozycje przedmiarowe, które nie mogą służyć jako
podstawa uzupełnienia brakujących pozycji kosztorysu ofertowego oraz to, że kosztorys
ofertowy sporządzony został w oparciu i przedmiary i wycenia także pozycje odpowiadające
brakującym pozycjom kosztorysowym.
Izba u
staliła także, że uzasadnienie decyzji o odrzuceniu oferty wskazywało na
zakres
i motywy treści kwestionowanych przez Zamawiającego pozycji kosztorysu
ofertowego
a także zawierało podstawy prawne czynności.
Zgodnie z art. 16 w zw. z art. 17 ust. 2 w zw. z art. 239 ust. 1 Ustawy :
Zamawiający
przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
przejrzysty; proporcjonalny.
Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z
KIO 2849/24
przepisami ustawy.
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów
oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5) Ustawy
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (...) jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Pojęcie „warunków zamówienia" zostało zdefiniowane
w art. 7 pkt 29
Ustawy, zgodnie z którym poprzez warunki zamówienia należy rozumieć
warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w
szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją
zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych
postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 i ust. 2 pkt. 2) Ustawy w toku badania i oceny ofert
zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert
oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub
oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą
negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie
jakiejkolwiek zmiany w jej treści, przy czym zamawiający poprawia w ofercie: oczywiste
omyłki pisarskie oraz inne omyłki, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych
dokonanych poprawek
niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została
poprawiona.
Zgodnie z art. 253 ust. 1 pkt 2 Ustawy z
amawiający niezwłocznie po wyborze
najkorzystniejszej oferty zamawiający informuje równocześnie wykonawców, którzy złożyli
oferty o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, podając uzasadnienie faktyczne i
prawne.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 Ustawy u
stawodawca zobowiązał więc zamawiającego
do odrzucenia ofert tych wykonawców, którzy zaoferowali przedmiot zamówienia niezgodny
z wymaganiami określonymi w specyfikacji warunków zamówienia, co do zakresu, ilości,
jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu
zamówienia. Jednak aby zastosować podstawę odrzucenia oferty z art. 226 ust.1 pkt 5 Pzp
musi być możliwe do określenia na czym konkretnie taka niezgodność polega, czyli co i w
jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i
ustalonymi jednoznacznie postanowieniami SWZ
i jednocześnie odrzuceniu podlega
KIO 2849/24
wyłącznie oferta, której treść jest niezgodna z treścią SWZ w sposób zasadniczy i
nieusuwalny, gdyż obowiązkiem zamawiającego jest poprawienie w złożonej ofercie
niezgodności z SWZ niemających istotnego charakteru, a także omyłek rachunkowych i
pisarskich
. O ile każdorazowo treść oświadczenia woli składanego w postępowaniu w
ramach oferty należy rozpatrywać przez pryzmat zamiaru wykonawcy, wyrażającego się
wolą uczestnictwa w postępowaniu, o tyle kluczową sprawą jest, czy w konkretnym stanie
faktycznym możliwe jest ustalenie treści oświadczenia co do oferowanego przedmiotu w
sposób nie naruszający nadrzędnej zasady zachowania uczciwej konkurencji pomiędzy
wykonawcami. Reasumując, o niezgodności treści oferty z treścią SWZ można mówić tylko w
przypadku, gdy przedmiot zamówienia, w tym także kosztorys będący częścią oferty nie
odpowiada przedmiotowi zamówienia opisanemu w SWZ, co ocenione winno być po
zrealizowaniu przez zamawiającego obowiązków przepisanych normą art. 223 Pzp. W
ocenie Izby w niniejszym przypadku wobec charakteru niezgodności oferty – kosztorysu
ofertowego Odwołującego z SWZ i w konsekwencji formularzu cenowym - Zamawiający
zobowiązany był do zastosowania normy art. 223 ust. 2 pkt. 3) PZP i dokonania korekt
opisanych decyzją o odrzuceniu oferty Konsorcjum i zarzutem odwołania pozycji
kosztorysowych, czego zaniechał. Stad Izba uwzględniła zarzut stwierdzając naruszenie
normy art. 223 ust. 2 pkt. 3) Ustawy poprzez zaniechanie przez Zamawiającego obowiązku
skorygowania pozycji kosztorysowych poprzez dostosowanie ich nazwy do wynikającej z
SWZ lub usunięcie pozycji nadmiarowych względem wynikających z SWZ.
I
nstytucja poprawiania omyłek służy udzieleniu zamówienia wykonawcy, który złożył
ofertę najkorzystniejszą i ma eliminować sytuacje, gdy z powodu omyłek odrzucane byłyby
oferty gwarantujące realizację zamówienia zgodnie z jego warunkami, a więc także gdy
zakres niezgodności nie jest istotny i korekta nie powoduje istotnej zmiany oferty.
Zamawiający w razie wątpliwości, co do treści oferty zobowiązany jest zwrócić się przed
odrzuceniem oferty do wykonawcy z żądaniem ich wyjaśnienia.
W
ykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego winien złożyć ofertę
zgodną pod względem treści w zakresie przedmiotu zamówienia z jego opisem zawartym w
specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, jak również pod względem
zgodnym z przedmiarem robót, co wynika z SWZ. Ocena zgodności oferty z SWZ nastąpić
KIO 2849/24
jednak winna jednak
po wyczerpaniu obowiązku zamawiającego zweryfikowania, czy
ewentualne niezgodności oferty z SWZ podlegają korektom w trybie opisanym art. 223
Ustawy, czego w ocenie Izby Zamawiający zaniechał.
Izba ustaliła, że usunięcie omyłek nie powoduje istotnej zmiany ceny oferty ani innych
jej istotnych parametrów. Zmiana odnosi się do opisu pozycji, która pod względem
ilościowym odpowiada pozycji wymaganej przez SWZ i jej skorygowanie pozostaje bez
wpływu na cenę ofertową lub dodaniu brakujących pozycji zgodnie z SWZ (przedmiary) z
cenami jednostkowymi, których wartość da się ustalić w oparciu o ofertę wykonawcy
(kosztorys ofertowy). Zmiany opisu pozycji kosztorysowych i
dodanie brakujących pozycji
nie mają wpływu na klasyfikację cenową ofert.
W ocenie Izby
Odwołujący wykazał, że czynność odrzucenia oferty naruszyła Ustawę
wobec zaistnienia
konieczności wyjaśnienia niezgodności oferty z SWZ i dalej, w
konsekwencji,
jej skorygowania. Izba stwierdza, że zmiany nie powodują istotnej zmiany
tr
eści oferty i są możliwe do usunięcia zgodnie z art. 223 ust. 2 Pzp.
W ocenie Izby
zakwestionowane decyzją o odrzuceniu oferty Odwołującego pozycje
kosztorysowe i objęte odwołaniem niezgodności mają charakter innych omyłek
podlegających obowiązkowi skorygowania przez Zamawiającego w trybie art. 223 ust 2 pkt.
3) Ustawy.
Mając na uwadze powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na
podstawie art. 552 ust. 1, art. 553, art. 554 ust. 1 pkt. 1) Ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 575 i
art. 574 Ustawy oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 1 pkt. 2 zw. z § 5 Rozporządzenia w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodniczący
...…………………………..