Sygn. akt KIO 2850/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 20 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Małgorzata Jodłowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 20 sierpnia 2024 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 sierpnia 2024 r.
przez
wykonawcę
FBSERWIS
WROCŁAW
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Bielanach Wrocławskich w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Gminę Wrocław w imieniu i na rzecz której działa
EKOSYSTEM sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
przy
udziale
uczestnika
po
stronie
Zamawiającego S&A SERVICE SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą we Wrocławiu
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
FBSERWIS
WROCŁAW
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Bielanach Wrocławskich kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………..
Sygn. akt KIO 2850/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający Gminę Wrocław w imieniu i na rzecz której działa EKOSYSTEM sp. z
o.o. z siedzibą we Wrocławiu prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.: „Całoroczne utrzymanie czystości i porządku na terenie gminy Wrocław”, wewnętrzny
identyfikator: 1/2024.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych zwanej dalej „Pzp” lub
„ustawa”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 19 kwietnia 2024 r. pod numerem: 232302-2024.
W
postępowaniu
tym
wykonawca
FBSERWIS
WROCŁAW
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Bielanach Wrocławskich
(dalej
jako
„Odwołujący”) w dniu 9 sierpnia 2024 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wobec wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie Zadania nr 6, zaniechania
wezwania wykonawcy S&A Service sp. z o.o. we Wrocławiu (dalej: „S&A”) do złożenia
wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny oraz w konsekwencji zaniechania odrzucenia oferty
S&A w zakresie ww. Zadania nr 6.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 224 ust. 1 i 2 ustawy PZP poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy S&A do złożenia
wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny ofertowej w zakresie zadania nr 6, pomimo iż
wskazana oferta odbiega od średniej arytmetycznej ofert złożonych w Postepowaniu o więcej
niż 30%, tj. stanowi zaledwie 67,34 % średniej arytmetycznej ofert złożonych w zakresie tego
Zadania, co samo w sobie powinno stanowić podstawę do wezwania S&A do złożenia
wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny, a ww. rozbieżność nie jest uzasadniona żadnymi
okolicznościami oczywistymi, niewymagającymi wyjaśnienia,
a jednocześnie cena ofertowa S&A budzi wątpliwości co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia,
bowiem jest znacznie niższa, aniżeli cena, w zamian za którą S&A uprzednio realizowała i
obecnie realizuje usługę objętą zadaniem nr 6 (tj. na terenach zewnętrznych Wrocławia
sektor U), a jednocześnie według wyliczeń Odwołującego, zaoferowana przez S&A cena nie
wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów zamówienia, w tym w przede wszystkim kosztów
zatrudnienia pracowników oraz zapewnienia im niezbędnych świadczeń (w tym ubezpieczeń,
opłat na PPK oraz posiłków regeneracyjnych, a także kosztów pracy pojazdów (w tym paliwa
oraz kosztów transportu i zagospodarowania wytworzonych przez S&A odpadów,
przy czym ceny zaoferowane przez S&A odbiegają od średniej arytmetycznej wszystkich
ofert o ponad 30% również w innych zadaniach, w których Wykonawca S&A złożył swoją
ofertę (tj. również w zakresie Zadania nr 10 i 15), co potwierdza tezę, iż Wykonawca ten
mógł cenę ofertową obliczyć na poziomie nieodpowiadającym cenom rynkowym i
niepozwalającym na pokrycie wszystkich kosztów realizacji zamówienia;
co obligowało Zamawiającego do wezwania S&A do złożenia wyjaśnień w zakresie
wyliczenia ceny, a w konsekwencji (w razie ich niezłożenia lub nie wykazania prawidłowości
wyliczenia ceny), do odrzuceni oferty S&A na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
w zakresie zadania nr 6,
nakazanie Zamawiającemu wezwanie wykonawcę S&A do złożenia wyjaśnień w zakresie
wyliczenia ceny.
Ponadto wniósł o:
zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania według norm przepisanych,
w
tym kosztów zastępstwa według spisu (faktury), który przedłożony zostanie na
rozprawie.
W dniu 19 sierpnia 2024 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo, w
którym Zamawiający poinformował, że w dniu 09.08.2024r. unieważnił czynność wyboru
najkorzystniejszej oferty
na zadaniu nr 6 oraz wezwał wykonawcę S&A Service Sp. z o.o. do
wyjaśnienia w przedmiocie rażąco niskiej ceny. Zamawiający wraz z odpowiedzią na
odwołanie przedłożył zawiadomienie o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty –
zadanie nr 6 z dnia 9 sierpnia 2024 r.
Wykonawca
S&A SERVICE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
z
siedzibą we Wrocławiu zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego. Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym ww.
wykonawcę. Wszystkie warunki formalne związane ze zgłoszonym przystąpieniem zostały
spełnione. Co za tym idzie ww. wykonawca skutecznie zgłosił swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego, stając się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Mając na uwadze powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego w
oparciu o
art. 568 pkt 2) ustawy Pzp. Zgodnie z treścią tego przepisu, Izba umarza
postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku: stwierdzenia, że dalsze
postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Zamawiający w dniu 9 sierpnia 2024 r. dokonał unieważnienia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty i
wezwał wykonawcę S&A Service Sp. z o.o. do wyjaśnienia
w
przedmiocie rażąco niskiej ceny. W związku z powyższym czynność, której dotyczy
odwołanie, jest obecnie czynnością nieistniejącą.
W ocenie Izby
dokonana przez Zamawiającego czynność powoduje, że dalsze
postępowanie stało się zbędne, przestał bowiem istnieć przedmiot zaskarżenia,
a w
konsekwencji orzekanie przez Izbę co do czynności lub zaniechań, które utraciły swój
byt, jest bezprzedmiotowe. Wobec powyższego postępowanie odwoławcze należało
umorzyć na podstawie art. 568 pkt 2) ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 574
ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U.
z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku
Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………………………..….