Sygn. akt: KIO 2852/24
WYROK
Warszawa, dnia 2
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
Protokolantka:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 9 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę SmaIIGiS sp. z o.o. z siedzibą w Krośnie (dalej:
„Odwołujący”) w postępowaniu prowadzonym przez Polską Agencję Kosmiczną z siedzibą
w
Gdańsku (dalej: „Zamawiający”),
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego – wykonawcy KPGeo sp. z o.o. z siedzibą
w Krakowie
(dalej: „Przystępujący”)
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu z punktu 2 petitum odwołania oraz nakazuje
Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, powtórzenie
czynności badania i oceny ofert, w tym uznanie za bezskuteczne dokonanego przez
Przystępującego zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji zawartych
w
piśmie z dnia 26 czerwca 2024 r. w całości.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
3. Kosztami
postępowania obciąża Zamawiającego w części ½ oraz Odwołującego w
części ½ i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000,00 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 3 600,00 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00/100)
poniesioną przez Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę
0 zł (słownie: trzysta sześćdziesiąt dziewięć złotych 50/100) poniesioną przez
Zamawia
jącego tytułem dojazdu na posiedzenie i rozprawę;
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 9 116,00 zł (słownie:
dziewięć tysięcy sto szesnaście złotych 00/100).
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………………….
Sygn. akt KIO 2852/24
Uzasadnienie
Polska Agencja Kosmiczna
z siedzibą w Gdańsku (dalej: „Zamawiający” lub „PAK”)
prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm., dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą: „Monitoring zmian
powierzchni terenów zadrzewionych” (Nr referencyjny: BO/18/2024, dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 10 maja 2024 r. pod numerem: 276071-2024.
Wartość wskazanego zamówienia przekracza progi unijne.
9 sierpnia 2024 r. wykonawca
SmaIIGiS sp. z o.o. z siedzibą w Krośnie (dalej:
„Odwołujący” lub „SmaIIGiS”) wniósł odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy Pzp
czynności Zamawiającego podjętej w Postępowaniu tj. wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy KPGeo sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (dalej: „KPGeo”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw
iązku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp przez
dokonanie nieprawidłowej czynności badania i oceny oferty złożonej w Postępowaniu
przez KPGeo, a w konsekwencji zaniechanie dokonania czynności odrzucenia oferty
KPGeo, w sytuacji gdy oferta ta zawiera rażąco niską cenę i jako taka powinna być
odrzucona na powyższej podstawie;
2) art. 18 ust. 3 ustawy Pzp w zw
iązku z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1233, dalej
: „u.z.n.k.”)
w zw
iązku z art. 74 ust. 1 i 2 i art. 16 ustawy Pzp przez:
a) u
trzymanie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa dla zakładanej liczby
roboczogodzin na etapie technologicznym prac;
b) u
trzymanie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa dla zasobów technicznych/it,
w tym stawek godzinowych;
w sytuacji w której wykonawca KPGeo w rzeczywistości nie wykazał, że zastrzeżone
przez niego informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, w szczególności nie
wykazał, że informacje te nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się
tym rodzajem informacji albo, że nie są łatwo dostępne dla takich osób, nie wykazał,
aby utajniony sposób kalkulacji ceny miał unikalny charakter, wcześniej
niepublikowany w przestrzeni publicznej oraz nie wykazał, aby podjął działania w celu
utrzymania ich w poufności, co stanowiło nieprawidłową ocenę przez Zamawiającego
skuteczności oświadczenia KPGeo o zastrzeżeniu jego wyjaśnień ceny oferty jako
tajemnicy przedsiębiorstwa, skutkującą w konsekwencji zaniechaniem udostępnienia
Odwołującemu tych wyjaśnień wraz z załącznikami, co skutkowało brakiem
możliwości pełnego odniesienia się do wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie Zamawiającemu:
1) u
nieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
udostępnienie całości wyjaśnień wykonawcy KPGeo z dnia 26 czerwca 2024 r.;
3) ponowne przeprowadzenie badania i oceny ofert i w ramach ponownej oceny:
a) o
drzucenie oferty KPGeo złożonej w Postępowaniu ze względu na fakt, iż
wykonawca ten nie wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny
w
stosunku do przedmiotu zamówienia;
b) d
okonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w Postępowaniu
w
oparciu o obowiązujące w Postępowaniu kryteria oceny ofert.
W uzasadnieniu zarzutu z pkt
1 petitum odwołania SmaIIGiS podniósł, że oferta
wykonawcy KPGeo
zawiera rażąco niską cenę. W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał,
że po analizie treści wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny można uznać, że KPGeo
zamierza finansować zamówienie również z innych źródeł niż wynagrodzenie umowne, tj.
z
innego zbliżonego zakresem zamówienia na rzecz tego samego Zamawiającego.
SmaIIGiS
podkreślił, że rzeczywiście PAK prowadzi postepowanie w sprawie zamówienia
publicznego
pn. „Monitoring terenów zadrzewionych” (znak sprawy: BO/11/2024), niemniej
jednak na chwilę obecną, a przede wszystkim na chwilę złożenia przez KPGeo wyjaśnień,
postępowanie to nie zostało rozstrzygnięte. W ocenie Odwołującego oznacza to tym samym,
że składając ofertę wykonawca KPGeo apriorycznie założył, że jego oferta zostanie wybrana
w obu postępowaniach i wykonując w dużym stopniu pokrywające się czynności uzyska on
dochód z obu postępowań. SmallGiS zaznaczył, że tym samym KPGeo jest świadomy, że
uzyskanie zamówienia publicznego wyłącznie w jednym z tych postępowań jest dla niego
nierentowne. W innym bowiem przypadku wówczas nie będzie możliwa „znacząca redukcja
czasu pracy potrzebnego w projekcie”, na którą powołuje się ten wykonawca. Odwołujący
nadmienił, że w sytuacji gdy KPGeo nie uzyskałoby zamówienia pn. „Monitoring terenów
zadrzewionych
”, wskazane czasochłonności (zakładana liczba roboczogodzin) w tabeli nr 1
musiałyby zostać zwiększone. Gdy wzrośnie czasochłonność, wzrosną także koszty
wykonania
– pracownicy KPGeo – określone w tabeli nr 2 wyjaśnień. SmallGiS podkreślił, że
w
orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej można doszukać się opinii wskazujących, że z
punktu widzenia prawidłowego oszacowania ceny istotnym jest, aby kalkulacja nie zakładała
straty na realizacji danego kontraktu.
W opinii Odwołującego wykonawca KPGeo nie
przedstawił szczegółowych wyliczeń odnośnie czasochłonności w przypadku, gdy jego oferta
nie zostanie wybrana w
postępowaniu pn. „Monitoring terenów zadrzewionych”, nie wykazał
on więc, że w wyniku realizacji zamówienia pn. „Monitoring zmian powierzchni terenów
zadrzewionych” w aspekcie finansowym nie będzie stratny. Kolejno SmallGiS podniósł, że
udzielone przez KPGeo
wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny są lakoniczne,
niekonkretne, niekompletne i bardzo ogólnikowe, nie wyjaśniają wartości oferty tego
w
ykonawcy, ani prawidłowości jej przygotowania. W związku z powyższym – zdaniem
SmallGiS
– wykonawca KPGeo nie obalił domniemania rażąco niskiej ceny powstałego na
skutek skierowania przez PAK
wezwania do wyjaśnień. Ponadto Odwołujący wskazał, że
KPGeo
nie przedstawił jakichkolwiek dowodów potwierdzających wyliczenie ceny/kosztu
istotnych części składowych zaoferowanej ceny. SmallGiS zarzucił KPGeo sprowadzenie
tabeli nr 1 wyłącznie do podziału na etapy zamówienia, co sprawia, że jest ona ogólna i nie
obejmuje wszystkich składników wpływających na cenę oferty (organizacja pracy, koszty
delegacji, zakup nośników, koszty stałe biura). Powyższe odbiera Zamawiającemu w dużej
mierze możliwość weryfikacji czy któreś składowe ceny (zakładana liczba roboczogodzin)
zostały właściwie oszacowane, czy też niedoszacowane. W ocenie Odwołującego np. nie
wiadomo ile przewidziano godzin na zarządzanie projektem przez kierownika albo jaka część
uśrednionych stawek godzinowych przeznaczona została na eksperta ds. danych
satelitarnych, jakie były koszty ryzyk lub delegacji. Nadto Odwołujący podkreślił, że
w
wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny nie podano zysku (marży), co też powinno być
składnikiem ceny ofertowej. SmallGiS nadmienił, że jeżeli z tabeli nr 2 wynika sumaryczna
kwota oferty, to znaczy że nie uwzględniła ona zysku firmy. Zerowy zysk w projekcie stawia
natomiast
pod znakiem zapytania uczciwość konkurencji. Odwołujący wskazał również, że w
pkt
2 wyjaśnień KPGeo powołuje się na zasoby osobowe podczas gdy w lit. c i d mowa jest o
kosztach wykorzystania infrastruktury IT i innych kosztach niezbędnych w trakcie projektu.
Dodatkowo SmallGiS podniósł, że należy zweryfikować, czy w kolumnie „Razem koszt” tabeli
nr
2 koszty poszczególnych etapów są zgodne z proporcjami narzuconymi przez PAK w
formularzu ofertowym. Zamawiający określił odgórnie w Formularzu ofertowym (Załącznik nr
2 do SWZ)
, procentowe proporcje wynagrodzenia za każdy z 3 etapów zamówienia
(zakładając wynagrodzenie 20% za I etap, 50% na II etap, 30% za III etap). Odwołujący
zaznaczył, że KPGeo nie wskazał w wyjaśnieniach, że to sztuczny podział i że jego wartości
etapów różnią się. To może wskazywać, że rzeczywiste koszty etapów wskazane w
wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny są tożsame z wartościami w formularzu ofertowym firmy
KPGeo (których proporcja procentowa została odgórnie określona przez Zamawiającego).
W ocenie
SmallGiS
p
rawdopodobieństwo, że realne koszty wykonania etapów
zaprezentowane w tabeli nr 2 wyjaśnień, są identyczne z Formularzem ofertowym jest
zerowe, co wskazuje na zwyczajne manipulowanie wyliczeniami i dowodzi, że kalkulacja
została wykonana w sposób oderwany od rzeczywistości. Ponadto Odwołujący podniósł, że
w tabeli nr 2
– kolumna „Koszty pozostałe (koszty stałe rozłożone proporcjonalnie do
aktualnego zaangażowania pracowników w realizowane projekty) wykonawca KPGeo nie
wymienia jakie koszty zostały uwzględnione w tej pozycji, jakie są składowe, ile wynoszą
poszczególne wartości, nie przedstawia metodyki rozłożenia ich proporcjonalnie do
zaangażowania pracowników w projekty, nie wymienia jakie prowadzi projekty, co
uniemożliwia weryfikację PAK zasadności przyjętych kosztów oraz to, że nie zostały one
zaniżone przez KPGeo. Kolejno SmallGiS zarzucił KPGeo, że w złożonych wyjaśnieniach
posługuje się ogólnymi argumentami, które nie wskazują w jaki sposób i o ile umożliwiły
zastosowanie niższej ceny. Są to głównie lakoniczne stwierdzenia, których w żaden sposób
nie można uwiarygodnić i ocenić na ich podstawie realności zaoferowanej ceny. Odwołujący
wskazał również, że KPGeo nie przedłożył w wyjaśnieniach dowodów (oprócz ogólnych
tabel, zawierających zbiorcze czasochłonności oraz koszty zsumowane dla poszczególnych
etapów).
Odnosząc się do zarzutu z pkt 2 petitum odwołania Odwołujący wskazał, że w dniu
26 czerwca 2024 r. wykonawca KPGeo
złożył na wezwanie Zamawiającego wyjaśnienia
ceny oferty utajniając liczbę roboczogodzin na etapie technologicznym prac oraz zasoby
techniczne/it z uwagi na oświadczenie, że stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa.
SmallGiS podkreślił, że zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, nie ujawnia się informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów u.z.n.k. jeżeli wykonawca
wraz z przekazaniem takich informacji:
1) zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz
2) wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Z kolei w myśl
przepisu art. 11 ust. 2 u.z.n.k.
, dla uznania określonych informacji za tajemnicę
przedsiębiorstwa konieczne jest stwierdzenie spełnienia następujących przesłanek: 1)
odpowiedni charakter informacji (ochrona obejmuje informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne, bądź inne) które muszą posiadać wartość gospodarczą; 2) brak powszechnej
znajomości informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa wśród osób zajmujących się
tego rodzaju informacjami;
3) podjęcie przez uprawnionego do dysponowania informacjami
przy zachowaniu należytej staranności działania w celu utrzymania zastrzeżonych informacji
w poufności. Odwołujący zaznaczył, że w praktyce i orzecznictwie panuje taka interpretacja
w
yżej wymienionych przepisów, zgodnie z którą posiadanie przez dane informacje statusu
tajemnicy przedsiębiorstwa musi zostać udowodnione tj. wykazane za pomocą odpowiednich
środków dowodowych, a nie tylko deklaracji wykonawcy zawsze, kiedy jest to możliwym.
SmallGiS wskazał, że w art. 18 ust. 3 ustawy Pzp ustawodawca posłużył się sformułowaniem
„wykazał”, co z całą pewnością nie oznacza wyłącznie „oświadczenia” czy „deklarowania”,
ale stanowi znacznie silniejszy wymóg „udowodnienia”. Tym samym, aby zastrzeżone przez
wykonawcę informacje mogły zostać nieujawnione, wykonawca musi najpierw „wykazać”,
czyli udowodnić, że w stosunku do tych informacji ziściły się wszystkie przesłanki, o których
mowa w art. 11 ust. 2 u.z.n.k.
Oznacza to, że przesłanki wyrażone w przytoczonych
przepisach, muszą zostać spełnione łącznie. Odwołujący nadmienił, że ryzyko
niezadośćuczynienia ustawowym regulacjom w zakresie możliwości ochrony danych
informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa obciążają zawsze wykonawcę, zwłaszcza w
świetle podstawowej zasady uregulowanej w ustawie Pzp jaką jest zasada jawności
postępowania. Wyjątki od tej zasady, powinny być bowiem traktowane ściśle. Mając na
uwadze powyższe SmallGiS podniósł, że w złożonym oświadczeniu o zastrzeżeniu treści
wyjaśnień ceny oferty jako tajemnicy przedsiębiorstwa z dnia 26 czerwca 2024 r. wykonawca
KPGeo nie wykazał, aby zastrzegane przez niego informacje wpisywały się w definicję
tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 2 u.z.n.k. Po pierwsze, treść
przedmiotowych wyjaśnień sprowadzona jest do takiego poziomu ogólności, że w zasadzie
mogłaby być przedłożona przy zastrzeżeniu każdego rodzaju informacji i w każdym
postępowaniu. Odwołujący podkreślił, że KPGeo nie wykazał w szczególności ziszczenia się
drugiej i trzeciej przesłanki, tj.: 1) faktu, że zastrzegane informacje nie są powszechnie znane
wśród osób zajmujących się tego rodzaju informacjami lub, że nie są łatwo dostępne dla
takich osób; 2) faktycznego podjęcia działań w celu utrzymania ich w poufności. Tym samym
– zdaniem SmallGiS – utajnienie przez wykonawcę KPGeo informacji zawartych w
wyjaśnieniach ceny jego oferty jako tajemnicy przedsiębiorstwa ma charakter pozorny i służy
wyłącznie do utrudnienia weryfikacji przez konkurencyjnych wykonawców prawidłowości
dokonanej przez Zamawiającego oceny tych wyjaśnień. Ponadto Odwołujący zaznaczył, że
KPGeo
w żaden sposób nie wyjaśnił na czym polegać ma gospodarczy charakter
utajnianych informacji, w szczególności z jakich względów, jego zawarta w przedmiotowych
wyjaśnieniach kalkulacja ma charakter unikalnej czy wyjątkowej, zwłaszcza w kontekście
wymagania PAK
opiewającego na skierowanie do realizacji zamówienia określonej w ofercie
grupy osób. W ocenie SmallGiS sam bowiem fakt, że utajniane informacje zawarte są w
wyjaśnieniach ceny oferty, nie przesądza, że mają one wartość gospodarczą. Odwołujący
wskazał, że KPGeo w ogóle nie wykazał, w jaki sposób, ryzyko zapoznania się przez
konkurencję z ceną jego oferty, przełożyć mogłoby się na jego interes gospodarczy.
SmallGiS podkre
ślił, że Zamawiający, pomimo opisanych wyżej ewidentnych uchybień po
stronie KPGeo w zakresie wykazania zasadności utajnienia jego wyjaśnień, które powinny
skutkować ich negatywną oceną i ujawnieniem przedmiotowych dokumentów, zaaprobował
te wyjaśnienia.
W złożonej pismem z dnia 26 sierpnia 2024 r. odpowiedzi na odwołanie,
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości.
W piśmie z dnia 16 sierpnia 2024 r. wykonawca KPGeo sp. z o.o. z siedzibą w
Krakowie
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy, a także
przedłożone dowody, ustaliła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia,
kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, co uprawniało go do
złożenia odwołania.
Izba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp do niniejszego
postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienie po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca
KPGeo sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (dalej: „Przystępujący”).
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp) z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności postępowania (art. 534 ust. 1
ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała na uwadze treść akt
postępowania (§ 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Zgodnie z Rozdziałem III ust. 1 Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”)
przedmiotem zamówienia jest „wykonanie usługi pn. „Monitoring zmian powierzchni terenów
zadrzewionych
”. Przedmiotem zamówienia jest opracowanie map zalesiania i wylesiania
terenów zadrzewionych w Polsce w latach 2016-2024 na podstawie danych optycznych
Sentinel-2 i/lub danych radarowych Sentinel-1
(…)”.
Ponadto
Zamawiający wskazał, że przedmiot zamówienia będzie wykonywany w niżej
wymienionych Etapach:
1) Etap I
– Opracowanie metodyki monitoringu zmian powierzchni terenów zadrzewionych;
2) Etap II
– Opracowanie produktów monitoringu wraz z walidacją;
3) Etap III
– Opracowanie Raportu końcowego.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty w Załączniku Nr 1 do SWZ
– Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia (dalej: „SOPZ”) (vide: Rozdział III ust. 3 SWZ).
Stosownie do treści protokołu postępowania wartość szacunkowa zamówienia wynosi
zł netto.
Szacunkowa wartość zamówienia powiększona o 23 % VAT stanowi kwotę 364
zł brutto.
Na podstawie informacji z otwarcia ofert z dnia 14 czerwca
2024 r., Izba ustaliła, że
w
Postępowaniu zostało złożonych 5 ofert:
1) oferta wykonawc
y Instytut Geodezji i Kartografii z siedzibą w Warszawie – cena oferty
brutto:
258 300,00 zł;
2) oferta wykonawcy Instytut Ochrony
Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
z
siedzibą w Warszawie – cena oferty brutto: 255 840,00 zł;
oferta wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Uniwersytet
Warszawski
z siedzibą w Warszawie oraz Instytut Badawczy Leśnictwa z siedzibą
w
Sękocinie Starym – cena oferty brutto: 566 970,00 zł;
4) oferta wykonawcy KPGeo sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie – cena oferty brutto: 189
973,50 zł;
5) oferta wykonawcy SmallGiS sp. z o.o.
z siedzibą w Krośnie – cena oferty brutto: 319
800,00 zł.
Średnia arytmetyczna z pięciu wyżej wymienionych ofert wynosi 318 176,70 zł brutto.
Cena oferty KPGeo
jest niższa od wartości zamówienia powiększonej o należny
podatek od towarów i usług ustalonej przed wszczęciem Postępowania o 47,82 %;
Cena oferty KPGeo
jest niższa od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert
(niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp) o
Pismem z dnia 20 czerwca 2024
r. Zamawiający działając na podstawie art. 224 ust.
2 pkt 1 ustawy Pzp
skierował do Odwołującego wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny o następującej treści:
„(…) w związku z tym, że cena całkowita Państwa oferty jest niższa o co najmniej 30% od
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług (ustalonej przed
wszczęciem postępowania) oraz o co najmniej 30% od średniej arytmetycznej cen
wszystkich złożonych ofert (niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i
10 Pzp)
– wzywa do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia
ceny brutto za wykonanie zamówienia.
Stan faktyczny:
Wykonawca złożył ofertę, która w swej treści zawiera cenę brutto: 189 973,50 zł.
Natomiast wartość zamówienia powiększona o należny podatek od towarów i usług ustalona
przed wszczęciem postępowania wynosi 364 080,00 zł, a cena całkowita Państwa oferty jest
niższa o 47,82 % od wskazanej powyżej wartości zamówienia. Ponadto cena całkowita
zawarta w ofercie jest niższa o 40,29 % od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert (niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 Pzp).
Wątpliwości zamawiającego dotyczą zaoferowanej łącznej ceny za wykonanie przedmiotu
zamówienia.
Wobec powyższego Zamawiający żąda wskazania sposobu oraz elementów kalkulacji ceny
oferty, a także wskazania czy wybrane przez Wykonawcę rozwiązania techniczne są
wyjątkowo korzystne dla warunków usług, będących przedmiotem zamówienia.
Jednocześnie wyjaśnienia mają uwzględniać odpowiednio kwestie zgodności z przepisami
dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa
od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi
związane jest realizowane zamówienie, a także zgodności z przepisami z zakresu prawa
pracy i zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest
zamówienie (…)”.
W piśmie z dnia 26 czerwca 2024 r. przedstawił wyjaśnienia dotyczącej ceny
73,50 zł brutto zaoferowanej w Postępowaniu. Przystępujący zastrzegł jako stanowiące
tajemnicę przedsiębiorstwa informacje w zakresie zakładanej liczby roboczogodzin na etapie
technologicznym prac, a ponadto informacje zawarte w pkt 3 rzeczonego pisma co do
zasobów technicznych/it: nazwę oprogramowania, kwoty podane w tabeli nr 2 oraz wysokość
stawek godzinowych.
2 sierpnia 2024 r.
Zamawiający poinformował wykonawców, którzy złożyli oferty
w
Postępowaniu o wyborze oferty najkorzystniejszej wykonawcy KPGeo sp. z o.o. z siedzibą
w Krakowie.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie zasługiwało na
uwzględnienie w części.
Zgodnie z art. 16 ustawy Pzp
zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny.
W myśl art. 18 ust. 1-3 ustawy Pzp:
„1. Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
2. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem
o
udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.
3. Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.
z
2022 r. poz. 1233), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że
nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust.
5”.
Art. 74 ust. 1-2 ustawy Pzp stanowi:
„1. Protokół postępowania jest jawny i udostępniany na wniosek.
2. Załączniki do protokołu postępowania udostępnia się po dokonaniu wyboru
najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu postępowania, z tym że:
1) oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później
jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem art. 166 ust. 3 lub art.
291 ust. 2 zdanie drugie,
2) wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z załącznikami udostępnia się
od dnia poinformowania o wynikach oceny tych wniosków
przy czym nie udostępnia się informacji, które mają charakter poufny, w tym
przekazywanych w toku negocjacji lub dialogu”.
Stosownie do art. 224 ustawy Pzp:
„1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco
niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w
dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od
wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub
ich istotnych części składowych.
2. W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30%
od:
1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający
zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność
wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu
postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może
zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
3. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć w szczególności:
1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
2) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług
albo związanych z realizacją robót budowlanych;
3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207
oraz z 2023 r. poz. 1667
) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi
związane jest realizowane zamówienie;
5) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej;
6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
8) wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
4. W przypadku zamówień na roboty budowlane lub usługi, zamawiający jest obowiązany
żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej w zakresie określonym w ust. 3 pkt 4
i 6.
5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na
wykonawcy.
6. Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy,
który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz
z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
(…)”.
Art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp stanowi, że „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…);
8) zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia; (..)”.
Zgodnie z a
rt. 11 ust. 2 u.z.n.k. stanowi, że „Przez tajemnicę przedsiębiorstwa
rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym
zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym
się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do
korzystania z
informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej
staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności”.
Przechodząc do rozpoznawania zarzutów odwołania w pierwszej kolejności Izba
stwierdziła, że uwzględnieniu podlegał zarzut z pkt 2 petitum odwołania.
N
ależy wskazać, że art. 18 ust. 1 ustawy Pzp normuje fundamentalną zasadę
udzielania zamówień publicznych, tj. zasadę jawności postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych
z
postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie (art.
18 ust. 2 ustawy Pzp). Wyżej wymieniona zasada doznaje ograniczenia w ust. 3
przytoczonego przepisu, który stanowi, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów u.z.n.k., jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem
takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Z przywołanego przepisu wynika, że to na
wykonawcę nałożono obowiązek wykazania zamawiającemu przesłanek zastrzeżenia
informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Z kolei rolą zamawiającego w toku badania ofert
jest ustalenie, czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał udowadniając, że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W ocenie Izby sformułowanie użyte przez
ustawodawcę, w którym akcentuje się obowiązek „wykazania” oznacza coś więcej aniżeli
oświadczenia co do przyczyn objęcia informacji tajemnicą przedsiębiorstwa. Za wykazanie
nie może być uznane ogólne uzasadnienie, sprowadzające się de facto do przytoczenia
jedynie elementów definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa, wynikającej z przepisu art.
11 ust. 2 u.z.n.k. czy gołosłowne zapewnienie, że zastrzegana informacja ma walor
tajemnicy przedsiębiorstwa. Izba podziela w tym zakresie ugruntowany pogląd wyrażany
przez Krajową Izbę Odwoławczą zarówno na kanwie poprzednio obowiązującej ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.,
dalej: „ustawa Pzp2004”) jak i aktualnie obowiązującej ustawy Pzp, zgodnie z którym użyte
przez ustawodawcę sformułowanie „wykazania”, nie oznacza wyłącznie „oświadczenia”, czy
„deklarowania”, ale stanowi znacznie silniejszy wymóg „udowodnienia” (por. m.in. wyroki
Krajowej Izby Odwoławczej: z dnia 6 grudnia 2021 r. o sygn. akt KIO 3334/21; z dnia 18
marca 2021 r. o sygn. akt KIO 506/21; z dnia 2 grudnia 2019 r. sygn. akt: KIO 2284/19, KIO
2288/19; z dnia 4 sierpnia 2022 r. o sygn. akt KIO 1823/22 oraz z dnia 27 marca 2023 r. o
sygn. akt KIO 674/23). Podobnie wypowiada się również Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd
Zamówień Publicznych, który w swoich orzeczeniach wskazuje, że przewidziany przez
ustawodawcę w art. 8 ust. 3 ustawy Pzp2004 (obecnie art. 18 ust. 3 ustawy Pzp) obowiązek
„wykazania” winien być traktowany jako zbliżony do obowiązku „udowodnienia” w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz.U. z
2021 r. poz. 1805 ze zm.
, dalej: „k.p.c.”) (por. wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie XXIII
Wydział Gospodarczy Odwoławczy z dnia 1 października 2021 r. o sygn. akt XXIII Zs 53/21
oraz wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy z dnia
24 lutego 2022 r. o sygn. akt XXIII Zs 133/21).
Następnie należy podkreślić, że aby wykazać skuteczność zastrzeżenia danych
informacji, wykonawca zobowiązany jest wykazać łącznie wystąpienie przesłanek definicji
legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11 ust. 2 u.z.n.k. I tak zgodnie
z
wyżej wymienionym przepisem, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje
techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich
elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem
informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z
informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w
celu utrzymania ich w poufności. Zaniedbanie wykonawcy przejawiające się w braku
łącznego wykazania przesłanek, o których mowa powyżej, wraz z przekazaniem informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa obciąża wykonawcę zastrzegającego tajemnicę
przedsiębiorstwa i zwalnia tym samym zamawiającego z obowiązku zachowania określonych
informacji w poufności. Innymi słowy, w sytuacji, gdy okaże się, że choć jedna z
przywołanych przesłanek nie zostanie spełniona, to określona informacja nie stanowi
tajemnicy przedsiębiorstwa i każdy może z niej korzystać bez ograniczeń.
W szczególności należy zauważyć, że przesłanka dotycząca wartości gospodarczej
odnosi się nie tylko do informacji „innej”, ale także informacji technicznej, technologicznej
i
organizacyjnej. Zatem każda informacja, o której mowa w art. 11 ust. 2 u.z.n.k. musi
przedstawiać pewną wartość gospodarczą dla wykonawcy właśnie z tego powodu, że
pozostanie poufna.
Wskazać należy, iż w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczy przyjmuje
się, że wartość gospodarcza może wyrażać się w sposób pozytywny poprzez wycenę
określonego dobra jako wartości niematerialnej i prawnej (przykładowo znaku towarowego,
prawa autorskiego, czy pewnego unikalnego rozwiązania organizacyjnego, mającego trwałe
zas
tosowanie i kreującego pewną wartość), posiadającą określoną wartość, dającą się ująć
w
określonych jednostkach pieniężnych (wycenić), która zarazem powinna zostać wyceniona
jako przynależne uprawnionemu wartości (co do przedsiębiorstwa może znaleźć uchwytny
wymiar w dokumentach księgowych oraz sprawozdaniu finansowym jako wartość
niematerialna i prawna). Ponadto przejawem wartości gospodarczej może być w konkretnej
sytuacji także potencjalna szkoda, jaką wykonawca może ponieść w razie, gdyby informacja
została upowszechniona szerszemu gronu podmiotów. Istnienie owej szkody musi mieć
jednak wymiar obiektywny, co oznacza że samo przekonanie wykonawcy o wartości
przekazywanych przez niego informacji jest niewystarczające (tak m.in. wyroki Krajowej Izby
Odwoławczej: z dnia 28 lipca 2022 r. o sygn. akt KIO 1810/22, z dnia 4 sierpnia 2022 r.
o sygn. akt KIO 1823/22, z dnia 29 marca 2021 r. o sygn. akt KIO 720/21 oraz z dnia 6
grudnia 2021 r. o sygn. akt KIO 3334/21 ). Jak bowiem
stwierdził Sąd Okręgowy w
Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy w uzasadnieniu wyroku z dnia 28
kwietnia 2023 r. o sygn. akt XXIII Zs 24/23:
„(…) Subiektywne przekonanie wykonawcy, że
dane informacje stanowią jego know-how, jest niewystarczające. Również samo
oświadczenie o zastrzeżeniu danej informacji nie jest wystarczającym działaniem
zmierzającym do zachowania danej informacji w poufności (…); (…) samo oświadczenie i
deklaracja zastrzegającego w tym zakresie to zdecydowanie za mało, by uznać wymóg
wykazania wartości gospodarczej lub charakteru informacji za spełniony. Zwłaszcza, że
wartość gospodarcza musi mieć charakter obiektywny, oderwany od subiektywnej oceny i
stanowiska zastrzegającego. Oczywistym jest bowiem, że wszelkie informacje techniczne,
technologiczne, organi
zacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje, wypracowane przez lata
działalności przez zastrzegającego, mają w jego ocenie wartość gospodarczą. Niemniej nie
oznacza to, że z obiektywnego punktu widzenia mają one jakąkolwiek wartość dla innych
podmiotów. Wykonawca powinien zatem wykazać, że takie informacje mogą być dla
wykonawcy źródłem jakichś zysków lub pozwalać mu na zaoszczędzenie określonych
kosztów. Wartość tę należy omówić i wykazać w odniesieniu do każdej zastrzeganej
informacji, a nie jedynie gołosłownie zapewnić, że zastrzegana informacja taką wartość
posiada. Nie wystarcza samo przeświadczenie zastrzegającego, że każda informacja z
zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa ma jakąś (choćby niewielką) wartość
gospodarczą, dlatego nie ma potrzeby jej wykazywać (…)” (por. wyrok Sądu Okręgowego
w Warszawie
XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy z dnia 1 października 2021 r. o sygn.
akt XXIII Zs 53/21).
Przepis art. 18 ust. 3 ustawy Pzp
określa również w sposób jednoznaczny moment,
w
którym wykonawca obowiązany jest zastrzec i wykazać zasadność utajnienia danych
informacji stanowiąc, że powinno to nastąpić wraz z przekazaniem takich informacji. Wobec
powyższego należy przyjąć, że zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa oraz wykazanie, że
zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa musi nastąpić jednocześnie.
Każda spóźniona próba wykazania zasadności utajnienia danych informacji winna być zatem
uznana za bezskuteczną, ponieważ ustawodawca nie pozostawił żadnych wątpliwości, że
inicjatywa w powyższym zakresie należy wyłącznie do wykonawcy, który w odpowiednim
momencie postępowania winien bez wezwania udowodnić zamawiającemu zasadność
poczynionego zastrzeżenia. Brak wykazania w złożonym uzasadnieniu, że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa lub złożenie uzasadnień ogólnikowych,
równoznaczne wyłącznie z formalnym dopełnieniem tego obowiązku, powinno być
traktowane, jako rezygnacja z
– przewidzianej przepisami ustawy Pzp – ochrony, co
aktualizuje po stronie zamawiającego obowiązek ujawnienia nieskutecznie utajnionych
informacji.
Przenosząc powyższe rozważania prawne na kanwę przedmiotowej sprawy wskazać
należy, że Przystępujący, do którego należała inicjatywa co do sposobu wykazania, że
zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, nie sprostał ciężarowi
łącznego wykazania przesłanek określonych art. 11 ust. 2 u.z.n.k. W pierwszej kolejności
wymaga zaznaczenia
, że niezwykle istotna okoliczność dla rozstrzygnięcia poczynionego
przez Izbę wynika z tego, że wykazanie przesłanek skutecznego zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa musi zostać zamawiającemu przedstawione w momencie przekazania
informacji objętych zastrzeżeniem, a zatem w okolicznościach przedmiotowej sprawy KPGeo
powinien wykazać spełnienie przesłanek z art. 11 ust. 2 u.z.n.k. w momencie złożenia
wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny. Tym samym uzupełnianie uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa o nową argumentację przedstawioną w piśmie
procesowym Przystępującego z dnia 16 sierpnia 2024 r. oraz podczas rozprawy, należało
uznać za spóźnione i z tych względów nie mogło zostać wzięte pod uwagę przy rozpoznaniu
przedmiotowego odwołania. Biorąc pod uwagę poczynione ustalenia skład orzekający uznał,
że uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa jest ogólnikowe i lakoniczne,
zawiera w istocie jedynie frazesy, z których nie płyną żadne konkretne informacje wymagane
art. 18 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 u.z.n.k. Przede wszystkim należy zauważyć,
że analiza treści uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa wskazuje, że
rzeczywiście ma ono charakter zwykłej sztampowej deklaracji, zapewnienia, którą można
byłoby odnieść do zastrzeganych informacji w każdym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego. Z pewnością nie można w tym przypadku mówić o jakimkolwiek
wykazaniu wartości gospodarczej zastrzeganych informacji. Izba zwróciła uwagę, że w
uzasa
dnieniu objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa informacji zawartych w wyjaśnieniach w
zakresie kalkulacji ceny (tj. danych takich jak:
wysokość kosztów poszczególnych zadań, w
tym kosztów zatrudnienia, stawki roboczogodziny, szacowanej czasochłonności, zakładany
zysk czy
koszty stałe utrzymania firmy oraz nazwa posiadanego oprogramowania) KPGeo
wskazał, że „(…) W razie ujawnienia tych danych Wykonawca poniósłby realne straty
finansowe
(…); (…) Wejście w posiadanie zastrzeżonych informacji przez podmioty
konkurencyjne
, może umożliwić im złożenie oferty na odpowiednio niższym poziomie
cenowym i w rezultacie uzyskanie zamówienia. Dla Wykonawcy może to skutkować
zmniejszeniem szans na pozyskanie kolejnych zamówień, a tym samym stratę gospodarczą
(…)”. Przystępujący nie wyjaśnił jednak dlaczego właśnie poznanie przez wykonawców
danych zawartych w treści wyjaśnień rażąco niskiej ceny składanych na potrzeby tego
jednego, konkretnego postępowania i pod jego wymagania skonstruowanych, miałoby
faktycznie
powodować
umniejszenie
przewagi
konkurencyjnej
Przystępującego.
Okoliczno
ść, że konkurencyjni wykonawcy mogliby poznać sposób, w jaki KPGeo
skalkulował cenę na potrzeby tego konkretnego postępowania, jakie są konieczne do
poniesienia przez niego nakłady, czy też jaką marżę zastosował w tym konkretnym
postępowaniu, nie przesądza jeszcze o tym, że doszłoby do zagrożenia interesów
Przystępującego i zmniejszenia jego przewagi konkurencyjnej w innych postępowaniach o
udzielenie zamówienia. Oczywistym jest, że podmioty konkurujące ze sobą na danym rynku
zbierają i analizują informacje na temat cen, kontrahentów czy metod realizacji zamówienia
przez swoich konkurentów. KPGeo musiałby wykazać, dlaczego właśnie poznanie przez
wykonawców danych zawartych w treści wyjaśnień ceny rażąco niskiej składanych na
potrzeby tego Postępowania i pod jego wymagania określone przez Zamawiającego miałoby
spowodować umniejszenie przewagi konkurencyjnej w innych postępowaniach i z czego
powyższe miałoby wynikać. Izba nie przeczy, że potencjalnie w zależności od okoliczności
danej sprawy kalkulacja ceny ofe
rty może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, ale pod
warunkiem, że ma ona unikalny, autorski charakter i posiada elementy ją wyróżniające na tle
typowo stosowanych metodologii. W okolicznościach faktycznych rozpoznawanej sprawy nie
zostało wykazane, aby zastosowana przez wykonawcę KPGeo metoda wyceny była
szczególna, właściwa tylko dla Przystępującego i aby dawała mu przewagę na rynku. Mając
na względzie powyższe zasadnym jest zatem przyjęcie, że wartość gospodarcza winna mieć
wymiar obiektywny, a więc samo przekonanie o wartości posiadanych przez danego
wykonawcę informacji jest niewystarczające dla jej wykazania i nie może służyć do ukrycia
przed konkurencją informacji, które w niniejszym Postępowaniu dotyczą kalkulacji
zaoferowanej ceny. Ponadto
wymaga zaznaczenia, że KPGeo nie wykazał faktu, że
zastrzegane informacje nie są powszechnie znane wśród osób zajmujących się tego rodzaju
informacjami lub, że nie są łatwo dostępne dla takich osób, ani faktycznego podjęcia działań
w c
elu utrzymania ich w poufności. W tej kwestii Przystępujący ograniczył się wyłącznie do
lakonicznego
stwierdzenia, że „(…) dołożył wszelkich starań, aby ww. informacje nie były
dostępne publicznie tzn. nigdzie ujawnione (…); (…) Wykonawca podjął również należyte
starania, aby pracownicy Wykonawcy
– osoby uprawnione do korzystania z tych informacji
lub rozporządzania nimi, zobligowane były do utrzymania ich w poufności na podstawie
zapisów umów o pracę, regulaminów wewnętrznych, itp. Dodatkowo Wykonawca zapewnia,
że dostęp do tych informacji posiada wyłącznie kilka osób – pracowników Wykonawcy,
sporządzających wycenę oraz osoby decyzyjne w tej kwestii (…)”. KPGeo wskazał, że w
spółce stosowanych jest szereg działań mających na celu zabezpieczenie informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa jak np.: ustanowienie oraz przestrzeganie Polityki
Bezpieczeństwa Informacji oraz stosowanie odpowiednich klauzul poufności w umowach z
pracownikami oraz współpracownikami. Przystępujący poprzestał w tym zakresie jedynie na
gołosłownych twierdzeniach. KPGeo nie przedstawił bowiem żadnych dowodów na
potwierdzenie, że dostęp do zastrzeżonych informacji posiada ograniczone grono osób oraz
że podejmuje działania prowadzące do utrzymania zastrzeżonych informacji w tajemnicy,
pomimo że w treści uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa powoływał się na
obowiązującą w spółce Politykę Bezpieczeństwa Informacji oraz okoliczność zawierania
odpowiednich klauzul poufności w umowach z pracownikami/współpracownikami. Skład
orzekający podziela prezentowane w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej stanowisko,
zgodnie z którym „(…) Kwestia poparcia zastrzeżenia dowodami ma niewątpliwe niezwykle
istotne znaczenie dla oceny skutecznego wykazania przez wykonawcę posiadania przez
określone informacje waloru tajemnicy przedsiębiorstwa. Nie sposób uznać, że wykonawca
dokonał wykazania tajemnicy przedsiębiorstwa, w sytuacji gdy nie przedstawił żadnych
dowodów na poparcie podniesionych twierdzeń, a przedstawienie tego rodzaju dowodów nie
stanowiło dla wykonawcy żadnych trudności – tak jest w szczególności, gdy chodzi o dowody
na potwierdzenie podjęcia działań mających na celu zachowanie informacji w poufności (…)”
(tak:
Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 3 listopada 2020 r. w sprawie o sygn. akt
KIO 2290/20;
por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 marca 2022 r. o sygn. akt KIO
Mając na uwadze powyższe Izba wskazuje, że w okolicznościach faktycznych tej
sprawy
Przystępujący nie złożył żadnego dowodu służącego wykazaniu złożonych przez
niego w treści uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa deklaracji i twierdzeń.
Reasumując, zgodzić się należy z Odwołującym, że KPGeo nie dokonał skutecznego
zastrzeżenia informacji zawartych w wyjaśnieniach ceny rażąco niskiej, a ocena
skuteczności zastrzeżeń dokonana przez PAK była w tym zakresie powierzchowna. Jak
bowiem wskazał Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) w wyroku z
dnia 17 listopada 2022 r. o sygn. akt C-54/21
, instytucja zamawiająca nie może być
związana samym twierdzeniem wykonawcy, że przekazane informacje są poufne, lecz musi
od niego wymagać wykazania, że informacje, których ujawnieniu wykonawca ten się
sprzeciwia, mają rzeczywiście poufny charakter. Tym samym nie jest właściwe traktowanie
uprawnienia do zastrzeżenia określonych informacji, jako narzędzia służącego
uniemożliwieniu wykonawcom konkurencyjnym oceny ofert i dokumentów składanych w
postępowaniu. Stąd, wykonawcy nie powinni nadużywać tego narzędzia i ograniczać jego
wykorzystanie do wypadków zaistnienia rzeczywistego zagrożenia uzasadnionych interesów
i
narażenia na szkodę w wyniku możliwości upowszechnienia określonych informacji, zaś
z
perspektywy zamawiającego – powinny być badane z wyjątkową starannością.
Zamawiający przychylając się z kolei do wniosku danego wykonawcy o zastrzeżeniu
określonych informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa, winien dokonać weryfikacji
prawdziwości stanowiska oferenta odnośnie charakteru (statusu) tych informacji. Weryfikacja
prawdziwości stanowiska oferenta nie może odbyć się wyłącznie przez bezkrytyczne
przyjęcie wyjaśnień danego wykonawcy, ale powinna być oparta obiektywnymi przesłankami,
gdyż tylko na ich podstawie można zweryfikować prawdziwość subiektywnych twierdzeń
wykonawcy (por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 4 kwietnia 2023 r. o sygn. akt KIO
599/23, KIO 619/23, KIO 622/23).
W świetle powyższego – w ocenie Izby – zarzut naruszenia art. 18 ust. 3 ustawy Pzp
w
związku z art. 11 ust. 2 u.z.n.k. w związku z art. 74 ust. 1 i 2 i art. 16 ustawy Pzp zasługuje
na uwzględnienie. Zgodnie bowiem z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, Krajowa
Izba Odwoławcza uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie
przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania
o
udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. W
analizowanej sprawie stwierdzone naruszenie przepisów ustawy Pzp, może mieć istotny
wpływ na wynik niniejszego Postępowania. Oczywistym jest bowiem, że w przypadku gdy
mamy do czynienia z informacjami zastrzeżonymi tajemnicą przedsiębiorstwa, wykonawca
zainteresowany wniesieniem odwołania co do zasady potrzebuje uzyskać dostęp do tych
informacji,
co
w
przypadku pozytywnego zweryfikowania przez zamawiającego
poczynionego zastrzeżenia dokumentów, może odbyć się jedynie w przypadku skorzystania
ze środka ochrony prawnej na czynność zaniechania odtajnienia spornych dokumentów. Tym
samym kiedy wykonawca
otrzyma już udostępnione (tj. odtajnione) informacje będzie mógł
wnieść środek ochrony prawnej w oparciu o te podstawy faktyczne, która wcześniej nie były
mu znane.
Odnosząc się z kolei do zarzutu z pkt 1 petitum odwołania Izba uznała, że zarzut
rażąco niskiej ceny, skonstruowany w oparciu o okoliczności faktyczne przedstawione
w
uzasadnieniu odwołania, nie zasługiwał na uwzględnienie. W tym miejscu wymaga
przypomnienia
, że określone w art. 516 ust. 1 pkt 7-10 ustawy Pzp wymogi formalne
dotyczące treści odwołania przesądzają, że treść zarzutu nie jest ograniczona wyłącznie do
twierdzeń zawartych we wstępnej części odwołania (petitum), a dotyczy również okoliczności
faktycznych i prawnych zawartych w sformułowanej przez odwołującego się wykonawcę
argumentacji. Odwołanie powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych przez
zamawiającego czynności lub zaniechań, co oznacza obowiązek zaprezentowania przez
odwołującego nie tylko podstawy prawnej takich zastrzeżeń, ale przede wszystkim
argumentacji odnoszącej się do postulowanej oceny. Oznacza to zatem konieczność
odniesienia się do wszystkich elementów stanu faktycznego, jak również podjętych
czynności lub zaniechań zamawiającego w taki sposób, który pozwoli na uznanie, że
podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych czynności lub zaniechań przypisanych
zamawiającemu (tak: Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 3 czerwca 2020 r. o sygn.
akt: KIO 401/20, KIO 403/20).
To na wykonawcy, będącym profesjonalistą, spoczywa ciężar
przedstawienia w treści odwołania jasnych i szczegółowych zarzutów zbudowanych z dwóch
warstw, tj. prawnej i faktycznej, które wyznaczają granice rozstrzygnięcia Izby, która zgodnie
z dyspozycją przepisu art. 555 ustawy Pzp może orzekać wyłącznie w zakresie zarzutów
zawartych w odwołaniu. Stąd niezależnie od wskazanego w odwołaniu przepisu, którego
naruszenie jest zarzucane zamawiającemu, Izba jest uprawniona do oceny prawidłowości
zachowania zamawiającego (podjętych lub zaniechanych czynności) jedynie przez pryzmat
sprecyzowanych w odwołaniu dla uzasadnienia jego wniesienia okoliczności faktycznych i
prawnych. Mają one decydujące znaczenie dla ustalenia granic kognicji Izby przy
rozpoznaniu sprawy, gdyż konstytuują zarzut podlegający rozpoznaniu (zob.: wyrok Krajowej
Izby Odwoławczej z dnia 24 sierpnia 2022 r. o sygn. akt: KIO 1889/22, KIO 1891/22, KIO
1904/22). Ponadto zgodnie z najnowszym orzecznictwem
Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych „(…) zarówno w postępowaniu odwoławczym przed Krajową
Izbą Odwoławczą, jak i w postępowaniu skargowym przed Sądem Okręgowym – Sądem
Zamówień Publicznych obowiązuje zasada kontradyktoryjności. Czynności w ramach tychże
postępowań inicjowane są przez strony i uczestników. To właśnie czynności stron,
uczestników kreują zakres rozpoznawanej sprawy. Krajowa Izba Odwoławcza nie jest
strażnikiem całości postępowania w sprawie zamówienia publicznego, nie może też
wykazywać inicjatywy na rzecz którejkolwiek ze stron (…); (…) Izba nie może orzekać co do
zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu (art. 555 ustawy PZP). Postępowanie
odwoławcze przed Krajową Izbą Odwoławczą nie ma charakteru całościowego
postępowania kontrolnego, obejmującego ogólną prawidłowość przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez zamawiającego, a Izba jest
władna badać ściśle konkretnie te kwestie, które zostały jej poddane przez Odwołującego, a
następnie zmodyfikowane uwzględnieniem odwołania przez Zamawiającego i sprzeciwem
P
rzystępującego – i tak przedstawiony jej zakres zaskarżenia i zarzutów poddać konfrontacji
z regulacją art. 554 ust 1 pkt 1 ustawy PZP oraz art 555 ustawy PZP (…)” (tak: Sąd
Okręgowy w Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych w
wyroku z dnia
18 października 2023 r. o sygn. akt. XXIII Zs 77/23). Sąd Zamówień
Publicznych
z całą mocą podkreślił, że niedopuszczalne jest orzekanie przez Izbę w zakresie
niespornym oraz co do zarzutów niezawartych w odwołaniu. Krajowa Izba Odwoławcza nie
jest bowiem uprawniona do dowolnego zakresu rozpoznania odwołania (ustalenia substratu
zaskarżenia), gdyż w systemie środków ochrony prawnej na gruncie ustawy Prawo
zamówień publicznych dysponentem odwołania jest odwołujący, a także zamawiający
(uznając bądź nie zarzuty odwołania) oraz jego uczestnicy (korzystając z prawa do
wniesienia sprzeciwu). Stąd orzekanie przez Izbę w zakresie nieobjętym sprzeciwem, a
zatem w zakresie niespornym jest niedopuszczalne. Również orzekanie co do zarzutów
niezawartych w
odwołaniu jest niedopuszczalne.
Przenosząc powyższe rozważania prawne na kanwę niniejszej sprawy należy
zauważyć, że argumentacja zawarta w uzasadnieniu odwołania w zakresie zarzutu
naruszenia art. 226 ust. 1 pk
t 8 w związku z art. 225 ust. 6 ustawy Pzp sprowadza się do
tezy, zgodnie z
którą KPGeo nie obalił skutecznie domniemania rażąco niskiej ceny swojej
oferty
, wywołanego skierowanym w tym zakresie wezwaniem Zamawiającego. Odwołujący
zarzucił Przystępującemu, że udzielone przez niego wyjaśnienia są zbyt ogólne, nie odnoszą
się szczegółowo do podnoszonych kwestii oraz wbrew przepisom ustawy Pzp nie prezentują
jakichkolwiek dowodów potwierdzających stanowisko wykonawcy. Odnosząc się do tych
twierdzeń Izba wskazuje, że przy wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny niewątpliwie znaczenie
ma również treść skierowanego do wykonawcy przez zamawiającego pisma stanowiącego
wezwanie do złożenia wyjaśnień wraz z dowodami. W ocenie składu orzekającego analiza
skierowanego zapytania oraz odpowiedzi udzielonej przez Przystępującego pozwala
stwierdzić, że KPGeo udzielił odpowiedzi adekwatnej na wezwanie. Miało ono treść dość
ogólną, przede wszystkim nie narzucało żadnej metodologii wyliczeń (sporządzenia
kalkulacji), natomiast wykonawca udzielił obszernej odpowiedzi, w treści której zmierzał do
wyjaśnienia zaoferowanej ceny. Nadto należy zauważyć, że wątpliwości na jakie wskazuje
Odwołujący wobec złożonych przez Przystępującego wyjaśnień na str. 8-10 odwołania w
większości nie znalazły się w treści wezwania PAK. KPGeo nie miał zatem obowiązku
opisywania kwestii, do których nie obligowało go wezwanie Zamawiającego. Zdaniem Izby
Odwołujący przedstawia sposób, w jaki w jego ocenie Przystępujący powinien był złożyć
wyjaśnienia, jednak KPGeo wobec ogólnikowej treści wezwania miał swobodę w doborze
argumentacji i nie musiał wyjaśniać okoliczności, na które wskazuje SmallGiS, w tak
szczegółowy sposób, jak by tego Odwołujący chciał. Niezależnie od powyższego gdyby
nawet przyjąć, że podczas analizy złożonych wyjaśnień mogły pojawić się pewne nieścisłości
czy też wątpliwości, to wówczas mogłyby zostać wyjaśnione na kolejne wezwanie, jednak
kwestia ta nie została objęta zarzutami odwołania. Odnosząc się natomiast do zarzutu braku
przed
łożenia dowodów Izba wskazuje, że zgodnie z poglądem doktryny ustawodawca nie
określa katalogu dowodów, które wykonawca zobowiązany jest złożyć zamawiającemu w
celu uzasadnienia racjonalności i rynkowej wyceny swojej oferty. Oznacza to więc, że każdy
dowód, który w ocenie wykonawcy potwierdza stanowisko prezentowane w wyjaśnieniach,
może okazać się przydatny i pomocny zamawiającemu przy dokonywanej ocenie. Przyjmuje
się, że w niektórych sytuacjach, jeśli przedmiot zamówienia nie wymaga szczególnych
zakupów czy też wykonywania określonych prac przez podwykonawców, dowodzenie
twierdzeń zawartych w wyjaśnieniach może sprowadzać się do przedstawienia przez
wykonawcę własnych i szczegółowych kalkulacji kosztów, związanych z wykonaniem
określonego przedmiotu zamówienia (tak: A. Matusiak [w:] Prawo zamówień publicznych.
Komentarz red. Marzena Jaworska, Dorota Grześkowiak-Stojek, Julia Jarnicka, Agnieszka
Matusiak, Warszawa 2023, art. 224 ustawy Pzp; por. A.
Gawrońska-Baran [w:]
E.
Wiktorowska, A. Wiktorowski, P. Wójcik, A. Gawrońska-Baran, Prawo zamówień
publicznych. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024, art. 224 ustawy Pzp). Ponadto jak
stwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 18 sierpnia 2022 r. o sygn. akt KIO
„(…) rygor dowodowy, który ustawa pzp nakłada na wykonawcę w przypadku
wezwania go do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny nie oznacza konieczności składania ściśle
określonego katalogu dowodów w każdym przypadku oraz odniesienia się do wszystkich
zagadnień wskazanych przykładowo w ustawie pzp. Zwrócić przy tym należy uwagę na to,
że w wezwaniu Zamawiający nie domagał się przedłożenia określonych dowodów na
potwierdzenie sposobu skalkulowania ceny. Z tych względów nic nie stało na przeszkodzie,
aby wykonawca udowodnił brak rażąco niskiej ceny takimi dowodami, które jego zdaniem
uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia. W ocenie Izby zawarte w złożonych
wyjaśnieniach oświadczenia i kalkulacje były wystarczającymi dowodami na potwierdzenie
prawidłowości skalkulowania ceny. O ile oczywiste jest, że tak złożone wyjaśnienia
obejmujące kalkulację stanowią dokument pochodzący od wykonawcy, o tyle nie pozbawia
to go automatycznie jakiejkolwiek mocy dowodowej. Kalkulacje i oświadczenia jak każdy
dowód podlegają bowiem ocenie. Tymczasem Odwołujący, przyjmując zbyt formalistyczne
podejście co do braku możliwości traktowania ich jako dowodów, błędnie uważa, że na ich
podstawie nie jest możliwe zweryfikowanie oferty pod kontem realności ceny (…)”. Z kolei w
wyroku z dnia 10 sierpnia 2018 r. wydanym w sprawie oznaczonej sygn. akt KIO 1453/18
Krajowa Izba Odwoławcza wskazała, że: „(…) Izba nie podziela także argumentacji
Odwołującego w zakresie każdorazowego obowiązku przedkładania dowodów na
okoliczność kosztów pracy, w szczególności oczekiwania załączania do wyjaśnień umów o
pracę. Nie sposób z góry przesądzić czy w okolicznościach konkretnej sprawy konieczne
było przedstawianie wraz z wyjaśnieniami stosownych dowodów czy też wystarczające było
tylko wskazanie i powołanie określonych informacji. W ocenie Izby, jeżeli zamawiający nie
sprecyzuje wezwania, wykonawca w ramach składanych wyjaśnień winien przedkładać
jedynie takie dowody, które jego zdaniem uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu
zamówienia (…)”. Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że omawiany zarzut, który
odnosił się wyłącznie do aspektu formalnego złożonych wyjaśnień, nie zasługiwał na
uwzględnienie. Tym samym – w okolicznościach rozpoznawanej sprawy – należało przyjąć,
że wyjaśnienia zaoferowanej ceny zawierające szczegółową kalkulację kosztów, w tym m.in.
linki odsyłające do stron internetowych, na których zostały zaprezentowane rynkowe stawki
wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk, były wystarczającym dowodem.
Ponadto koniecznym jest zaznaczenie
, że zarzut rażąco niskiej ceny w znacznej
części jest nieskonkretyzowany, postawiony bez znajomości pełnej treści wyjaśnień w
zakresie zaoferowanej ceny. SmallGiS
odwołuje się do okoliczności, które nie są mu znane z
uwagi na ich
zastrzeżenie jako tajemnica przedsiębiorstwa w wyjaśnieniach z dnia 26
czerwca 2024 r.
Odwołujący kilkukrotnie wskazuje w treści odwołania, że utajnienie części
informacji
„(…) skutkowało brakiem możliwości pełnego odniesienia się do wyjaśnień
dotyczących rażąco niskiej ceny (…); (…) Prawdopodobieństwo, że realne koszty wykonania
etapów zaprezentowane w tabeli nr 2 wyjaśnień, są identyczne z Formularzem ofertowym
jest zerowe, co wskazuje na zwyczajne manipulowanie wyliczeniami i dowodzi, że kalkulacja
została wykonana w sposób oderwany od rzeczywistości. Odwołujący nie może tego
dowieźć niniejszego ze względu na utajnienie części tabeli przez KPGeo, wobec tego
niniejszy argument przytacza z ostrożności i przypuszczenia, które będzie mógł potwierdzić
dopiero po odtajnieniu wyjaśnień (…); (…) Jeżeli z tabeli nr 2 wynika sumaryczna kwota
oferty, to znaczy że nie uwzględniła ona zysku firmy (…)”. I tak np. zarzut dotyczący udziału
KPGeo w
podobnym postępowaniu prowadzonym przez PAK, co – w ocenie SmallGiS –
miało kluczowe znaczenie dla procesu wyceny oferty wobec uzależniania ceny oferty
w
przedmiotowym Postępowaniu od niepewnego wyniku innego postępowania
prowadzonego przez Zamawiającego, oparty jest wyłącznie na spekulacjach i stanowi
nadinterpretacj
ę treści wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Przede wszystkich należy podkreślić,
że Odwołujący twierdzi, że uzyskanie jedynie niniejszego zamówienia spowoduje rzekomą
stratę na realizacji tego kontraktu i konieczność zwiększenia czasochłonności (zakładanej
liczby roboczogodzin) w tabeli nr 1
wyjaśnień z dnia 26 czerwca 2024 r. Co jednak
znamienne, SmallGiS nie zna ani
ilości roboczogodzin (tabela nr 1) ani poszczególnych
kosztów przyjętych przez KPGeo do wyceny prac (tabela nr 2), gdyż informacje te nie zostały
mu
udostępnione z uwagi na ich zastrzeżenie przez Przystępującego jako tajemnica
przedsiębiorstwa. Podobnie jest w przypadku zarzutów dotyczących zakładanego zysku czy
też argumentacji odnoszącej się do kosztów poszczególnych etapów (pkt 5, str. 8
odwołania). Jak zauważył sam Odwołujący zarzut rażąco niskiej ceny nie był oparty o
wszystkie okoliczności faktyczne z uwagi na to, że SmallGiS nie miał dostępu do pełnej
treści wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny. Odwołujący nie miał wiedzy na temat
kluczowych informacji, na których opiera się szczegółowa kalkulacja ceny (tj. danych takich
jak: wysokość kosztów poszczególnych zadań, w tym kosztów zatrudnienia, stawki
roboczogodziny, szacowanej czasochłonności, zakładany zysk czy koszty stałe utrzymania
firmy oraz nazwa posiadanego oprogramowania)
i nie mógł przeprowadzić polemiki z tym
zakresem wyjaśnień. Mając na względzie wszystko powyższe Izba orzekając zgodnie z art.
555 ustawy Pzp wyłącznie w zakresie zarzutów zawartych w odwołaniu, które wyznaczają
podniesione przez odwołującego się wykonawcę okoliczności faktyczne i prawne,
stwierdziła, że zarzut z pkt 1 petitum odwołania podlegał oddaleniu.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 w zw. z §
5 pkt 1 i 2 lit. a) i b)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodnicząca: