KIO 2872/24 WYROK Warszawa, dnia września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 15.10.2024

Sygn. akt KIO 2872/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 

6 września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:  Maksym Smorczewski 

Protokolant: 

Oskar Oksiński 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu 

12  sierpnia  2024  r.  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  Dach  Styl  M.K.S.  spółka  jawna  z  siedzibą  w  Radzyniu  Podlaskim  oraz  M.  T., 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Tres-bud,  Usługi  ogólnobudowlane  M. 

T.

,  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Skarb  Państwa  –  Dyrektora  Izby  Administracji 

Skarbowej w Lublinie 

przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Zab-

Bud 

spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia Dach Styl M.K. S. spółka jawna z siedzibą w Radzyniu Podlaskim oraz M. 

T.

,  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Tres-bud,  Usługi 

ogólnobudowlane  M.  T.,  i  zalicza  do  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10 

000  zł  (słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych)  uiszczoną  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia Dach Styl M.K. S. spółka jawna z siedzibą w 

Radzyniu  Podlaskim  oraz  M.  T.

,  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

Tres-

bud, Usługi ogólnobudowlane M. T., tytułem wpisu od odwołania, 

3.  nakazuje 

zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  Dach 

Styl M.K. S. 

spółka jawna z siedzibą w Radzyniu Podlaskim oraz M. T., prowadzącego 

działalność gospodarczą pod nazwą Tres-bud, Usługi ogólnobudowlane M. T., kwoty 10 

000  zł  (słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych),  uiszczonej  tytułem  wpisu  od  odwołania  w 

wysokości większej niż należna. 


Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący:  ……………………..…………


Sygn. akt KIO 2872/24 

UZASADNIENIE 

W  dniu  12  sierpnia 

2024  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło 

odwołanie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Dach Styl M.K. 

S. 

spółka  jawna  z  siedzibą  w  Radzyniu  Podlaskim  oraz  M.  T.,  prowadzącego  działalność 

gospodarczą pod nazwą Tres-bud, Usługi ogólnobudowlane M. T., (dalej jako „Odwołujący”) 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  roboty  budowlane  pod  nazwą 

„Budowa  budynku  Urzędu  Skarbowego  oraz  magazynu  depozytowego  w  Radzyniu 

Podlaskim  wraz  z  niezbędną  infrastrukturą  towarzyszącą.”  (dalej  jako  „Postępowanie”), 

prowadzonym  przez  zamawiającego  Skarb  Państwa  –  Dyrektora  Izby  Administracji 

Skarbowej w Lublinie 

(dalej jako „Zamawiający”). 

Odwołujący zarzucił naruszenie: 

„art.  16  ustawy  w  związku  z  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  poprzez  odrzucenie  oferty 

Odwołującego  się,  pomimo,  iż  oferta  ta  jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia  i  nie 

zawiera  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  –  co  skutkowało 

naruszeniem  zasady  przejrzystości,  proporcjonalności  oraz  równego  traktowania 

oferentów [wykonawców]”, 

„art.  16  ustawy  w  związku  z  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  poprzez  niezasadne 

i bezpodstawne  dokonanie  wyboru  wykonawcy  ZAB 

–  BUD  Sp.  o.o.  jako 

najkorzystniejszej pomimo, iż była mniej korzystna”. 

Odwołujący wniósł o „nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty ZAB – BUD Sp. o.o., 

unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego się, 

dokonanie wyboru oferty Odwołującego się jako oferty najkorzystniejszej”. 

Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

Zab-

Bud  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej  jako 

„Przystępujący”). Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. 


W zakresie mającym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, co 

następuje: 

Zamawiający prowadzi Postępowanie z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (dalej  jako  „Pzp”)  w  trybie  podstawowym, 

którym  w  odpowiedzi  na  ogłoszenie  o  zamówieniu  oferty  mogą  składać  wszyscy 

zainteresowani  wykonawcy,  a  następnie  zamawiający  może  prowadzić  negocjacje  w  celu 

ulepszenia  treści  ofert,  które  podlegają  ocenie  w  ramach  kryteriów  oceny  ofert,  o  ile 

przewidział  taką  możliwość,  a  po  zakończeniu  negocjacji  zamawiający  zaprasza 

wykonawców  do  składania ofert  dodatkowych. Wartość  zamówienia nie przekracza  progów 

unijnych,  o  których  mowa  w  art.  3  ust.  1  Pzp.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane 29 maja 2024 r. w 

Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 2024/BZP 

Odwołujący i Przystępujący złożyli oferty w Postępowaniu. 

Zamawiający  przekazał  Odwołującemu  datowane  na  1  lipca  2024  r.  pismo  (dalej 

jako „Wezwanie1”) o treści „I. Wezwanie do wyjaśnienia oferty pod kątem rażąco niskiej ceny 

Szanowni  Państwo, Izba  Administracji  Skarbowej  w  Lublinie,  dalej „zamawiający”,  działając 

na  podstawie  ustawy 

z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (tekst 

jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 

1605 z późn. zm.), dalej „ustawa Pzp” informuje, że w toku 

badania  Państwa  oferty  złożonej  w  ww.  postępowaniu  stwierdziła,  że  zaoferowana  przez 

Państwa cena oferty jest niższa o 32,56% od wartości zamówienia powiększonej o podatek 

VAT.  W 

zaistniałej  sytuacji  zachodzi  konieczność  wyjaśnienia,  czy  zaoferowane  przez 

Państwa cena oferty nie jest rażąco niska. Obowiązek wykazania, że zaoferowana cena nie 

jest  rażąco  niska,  spoczywa  na  wykonawcy.  W  związku  z  powyższym,  zamawiający, 

działając na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych, dalej „ustawa Pzp”, zwraca się 

o udzielenie wyjaśnień, w tym o złożenie dowodów dotyczących wyliczenia ceny oferty, które 

winny  dotyczyć  w  szczególności:  1)  zarządzania  procesem  metody  budowy;  2)  wybranych 

rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  korzystnych  warunków  związanych  z  realizacją  robót 

budowlanych; 

3)  oryginalności  robót  budowlanych  oferowanych  przez  wykonawcę;  4) 

zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 

ceny 

nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych 

właściwych  dla  spraw,  z  którymi  związane  jest  realizowane  zamówienie;  5)  zgodności  z 

prawem  w  rozumieniu  przepisów  o postępowaniu  w  sprawach  dotyczących  pomocy 


publicznej; 

6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego, 

obowiązującymi  w  miejscu,  w  którym  realizowane  jest  zamówienie;  7)  zgodności  z 

przepisami z zakresu ochrony środowiska. Zamawiający informuje, że: 1) oferta wykonawcy, 

który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie  lub  jeżeli  złożone  przez  wykonawcę 

wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny, podlega odrzuceniu, 

na podstawie art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, jako oferta zawierająca rażąco niską cenę; 2) jeżeli 

oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia, podlega 

odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. 

(…)”. 

Odwołujący  przekazał  Zamawiającemu  pismo  (dalej  jako  „Wyjaśnienia1”)  o  treści 

„W odpowiedzi  na  wezwanie  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  podnosimy,  iż  cena 

zaoferowana  przez 

Partnerów  została  wyliczona  z  uwzględnieniem  wszystkich  wymogów 

SWZ  oraz  obowiązujących  przepisów  prawa,  a  ponadto  cena  przewyższa  koszty  jakie 

oferent poniesie na realizację zamówienia, tj. gwarantuje wykonanie zamówienia z zyskiem 

dla przedsiębiorcy oraz zagwarantowaniem realizacji zadania na rzecz zamawiającego przez 

cały  okres  zamówienia  i  w  standardach  odpowiadających  SWZ.  Wykonawca  gwarantuje 

oryginalność  oferowanych  usług.  Kalkulacja  ceny  ofertowej  przewiduje  realizację  zadań 

objętych zamówieniem wyłącznie przy użyciu własnych narzędzi i urządzeń wykonawcy jak 

również  pracowników  zatrudnionych  przez  wykonawcę  na  podstawie  umów  o  pracę  z 

zapewnieniem  im  płacy  i  zabezpieczenia  emerytalnego  na  poziomie  przewidzianym 

przepisami  powszechnie  obowiązującymi.  W  załączeniu:  zestawienia:  ogólny  koszt 

zatrudnienia pracowników  za 2023 r.  oraz za okres I  –  VI  2024  r  dla  Partnera I  Nadmienić 

również  należy,  iż  cena  ofertowa  jest  niższa  od  cen  zaoferowanych  przez  pozostałych 

oferentów z uwagi na niższe koszty obsługi zamówienia. W tym miejscu wyjaśnić należy, iż 

Partnerzy  działają  na  lokalnym  rynku  usług  budowlanych  od  kilkunastu  lat  a  ponadto 

dysponują  własnymi  maszynami  i  urządzeniami  budowlanymi  oraz  bazy  Partnerów 

zlokalizowane w miejscowości bądź niedużej odległości od miejsca realizacji zamówienia, co 

znacznie obniża koszty realizacji zamówienia, takie jak zużycie paliwa, koszty delegacji oraz 

zakwaterowania  pracowników,  itp.  Ponadto,  podnieść  należy,  iż  wykonawca  jest  w  stanie 

wykonać przedmiot zamówienia w cenie, która pozwoli na wybudowanie 1 m kw. obiektu, nie 

przekraczającej wartości wykazanych w tabeli nr 1. 

Tabela 1. Sposób kalkulacji ceny ofertowej na potrzeby przedmiotowego postępowania 

l.p. 

element 

ilość 

j.m. 

cena jednostkowa netto 

wartość netto 

Budynek US - piwnica 

m

6 500,00 zł 

2 766 465,00 zł 

Budynek US - parter 

m

6 400,00 zł 

2 878 848,00 zł 

Budynek US - 

piętro 

m

6 400,00 zł 

2 809 920,00 zł 

SUMA CZĘŚCIOWA NETTO 

8 455 233,00 z

ł 

Budynek - 

garaż 

m

500,00 zł 

5 215 760,00 zł 


SUMA CZĘŚCIOWA NETTO  13 670 933,00 zł 

Utwardzenia 

m

210,00 zł 

778 953,00 zł 

SUMA CZĘŚCIOWA NETTO  14 449 946,00 zł 

Serwisowanie 

lat 

428 102,78 zł 

428 102,78 zł 

SUMA KOŃCOWA NETTO  14 878 048,78 zł 

PODATEK VAT (23%) 

3 421 951,22 z

ł 

SUMA KOŃCOWA BRUTTO  18 300 000,00 zł 

W  podsumowaniu  podnieść należy,  iż  zaoferowana cena  uwzględnia  wszystkie  wymagania 

przewidziane 

w SWZ, a zaoferowana cena obejmuje całkowity koszt wykonania przedmiotu 

zamówienia,  w  tym  również  wszelkie  koszty  towarzyszące  jej  wykonaniu.  Wykonawca 

oświadcza,  iż  obecny  poziom  zatrudnienia,  jak  i  kosztów  zatrudnienia  pracowników 

Partnerów  pozwala  na  utrzymanie  wyceny  inwestycji  na  poziomie  zaproponowanym  w 

ofercie, która to uwzględnia już wszystkie elementy realizacji inwestycji, zarówno ewentualny 

wzrost cen materiałów, jak i wynagrodzeń pracowniczych”. 

Wraz  z  Wyjaśnieniami1  Odwołujący  przekazał  Zamawiającemu  dokument  o  treści 

„DACH  STYL  M.K.  S.  SPÓŁKA  JAWNA  m-c/rok  ROK-2023  OGÓLNY  KOSZT 

ZATRUDNIENIA PRACOW

NIKÓW 

ZUS 

EMERYTURA 

RENTA 

CHOROBA 

WYPADEK 

RAZEM 

ZDROWOTNE 

podstawa 

pracownik 

pracodawca 

 
Fundusze 

FP 

FGŚP 

FEP 

RAZEM 

pracodawca 

SKŁADKI RAZEM 

SPOŁECZNE  ZDROWOTNE 

FP+FGŚP 

FEP 

RAZEM 

PPK 

pracownik 

pracodawca 

RAZEM 

wypłacone świadczenia 

świadczenia z budżetu 

wynagrodzenie płatnika 

do wpłacenia do ZUS 

 
płace brutto 

świadczenia opodatkowane, potrącane ze składek 

DO ZAKSIĘGOWANIA 

kwota 

płace brutto - świadczenia wypłacane przez pracodawcę (np. zasiłek chorobowy) 

ZUS (składki finansowane przez pracodawcę + FP + FGŚP + FEP) 

OBLICZENIA PŁACOWE 

płace brutto ..........................................................................................................................  830 709.46 
koszty uzyskania  .................................................................................................................... 58 100.00 
dochód do opodatkowania..................................................................................................... 659 923.67 
podstawa opodatkowania ...................................................................................................... 659 929.00 
zaliczka obliczona ................................................................................................................... 79 191.48 
odliczenia ................................................................................................................................ 69 000.00 
zaliczka 

należna ........................................................................................................................... 11 816 


zaliczka do 

zapłacenia ................................................................................................................. 11 816 

pensja obliczona ................................................................................................................... 641 573.17 
składki na ubezpieczenie zdrowotne ....................................................................................... 64 300.18 
dodatki nie opodatkowane ................................................................................................................ 0.00 
świadczenia nie opodatkowane ........................................................................................................ 0.00 
potrącenia nie opodatkowane ........................................................................................................... 0.00 
do wypłaty ............................................................................................................................. 641 573.17 

na konto .................................................................................................................................... 0.00 
gotówką .......................................................................................................................... 641 573.17 

przychody 

koszty 

dochód 

zaliczka 

składki ub. społeczne 

E.1 Należności ze stosunku pracy z wyjątkiem wykazanych w wierszu E.2 i E.3 

przychody i koszty wg art.22 ust.9 pkt 3 (50%) 

(…) 

DACH STYL M.K. S. 

SPÓŁKA JAWNA m-c/rok I-Vl/2024 OGÓLNY KOSZT ZATRUDNIENIA 

PRACOWNIKÓW 

ZUS 

EMERYTURA 

RENTA 

CHOROBA 

WYPADEK 

RAZEM 

ZDROWOTNE 

podstawa 

pracownik 

pracodawca 

Fundusze 

FP 

FGŚP 

FEP 

RAZEM 

pracodawca 

 
SKŁADKI RAZEM 

SPOŁECZNE  ZDROWOTNE 

FP+FGŚP 

FEP 

RAZEM 

PPK 

pracownik 

pracodawca 

RAZEM 

wypłacone świadczenia 

świadczenia z budżetu 

wynagrodzenie płatnika 

do wpłacenia do ZUS 

 
płace brutto 

świadczenia opodatkowane, potrącane ze składek 

DO ZAKSIĘGOWANIA 

kwota 

płace brutto - świadczenia wypłacane przez pracodawcę (np. zasiłek chorobowy) 

ZUS (składki finansowane przez pracodawcę + FP + FGŚP + FEP) 

 
OBLICZENIA PŁACOWE 
płace brutto  ................................................................................................... 507 868.01 

koszty uzyskania .............................................................................................. 29 550.00 
dochód do opodatkowania.............................................................................. 409 305.93 

podstawa opodatkowania  .............................................................................. 409 261.00 

zaliczka obliczona  ............................................................................................ 49 111.32 

odliczenia  ........................................................................................................ 35 100.00 

zaliczka 

należna  ................................................................................................... 13 989 

zaliczka 

do zapłacenia  ......................................................................................... 13 989 

pensja obliczona  ........................................................................................... 385 369.67 
składki na ubezpieczenie zdrowotne  ............................................................... 39 497.26 

dodatki nie opodatkowane  ........................................................................................ 0.00 
świadczenia nie opodatkowane  ................................................................................ 0.00 
potrącenia nie opodatkowane  ................................................................................... 0.00 
do wypłaty  ..................................................................................................... 385 369.67 


na konto   .......................................................................................................... 0.00 
gotówką  .................................................................................................. 385 369.67 

E. 1 Należności ze stosunku pracy z wyjątkiem wykazanych w wierszu E.2 i E.3 

przychody i koszty wg art.22 ust.9 pkt 3 (50% 

(…)”. 

Zamawiający  przekazał  Odwołującemu  datowane  na  1  lipca  2024  r.  pismo  (dalej 

jako  „Wezwanie2”)  o  treści  „Wezwanie  do  wyjaśnienia  odpowiedzi  na  wezwanie  do 

wyjaśnienia  oferty  pod  katem  rażąco  niskiej  ceny  Szanowni  Państwo,  Izba  Administracji 

Skarbowej  w 

Lublinie,  dalej  „zamawiający”,  działając  na  podstawie  ustawy  z  dnia  11 

września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 z 

późn. zm.), dalej „ustawa Pzp” w toku badania Państwa wyjaśnień udzielonych w dniu 3 lipca 

2024  r.  mających  na  celu  ustalenie,  czy  zaoferowana  przez  Państwa  cena  oferty  nie  jest 

rażąco  niska,  prosi  o wyjaśnienie  poniżej  przedstawionych  kwestii  budzących  nasze 

wątpliwości: 1. W zawartej w Państwa piśmie Tabeli 1. Sposób kalkulacji ceny ofertowej na 

potrzeby 

przedmiotowego  postępowania  nie  zostały  wykazane:  1)  koszt  sporządzenia 

dokumentacji projektowej; 2) planowany zysk; 3) koszty pracy. 

(…) W związku z powyższym 

prosimy o: Ad. 1 

– wyjaśnienie, czy ww. elementy zostały uwzględnione w tabeli nr 1, a jeżeli 

tak,  to 

w  jakiej  wysokości  (…)  Podstawa  prawna  Art.  224  ust.  2  pkt  1)  ustawy  Pzp:  2.  W 

przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od: 1) 

wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług,  ustalonej  przed 

wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert 

niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, Zamawiający zwraca się 

o  udzielenie  wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z 

okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;”. 

Odwołujący  przekazał  Zamawiającemu  pismo  (dalej  jako  „Wyjaśnienia2”)  o  treści 

„W odpowiedzi na wezwanie do wyjaśnienia odpowiedzi na wezwanie do wyjaśnienia oferty 

pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny  złożonej  przez  Partnerów,  informuję  że:  Ad.  1  –  Koszt 

sporządzenia  dokumentacji  projektowej  zawarty  jest  w  cenie  jednostkowej  dla 

poszczególnych  etapów  wg  przedstawionej  tabeli  nr  1.  Założony  przez  Partnerów  poziom 

zysku  oscyluje  na  poziomie  12-

13%.  Zysk  został  obliczony  przy  uwzględnieniu  kosztów 

wykonania  dokumentacji  projektowej,  kosztów  zakupu  materiałów,  kosztów  robocizny, 

przychody 

koszty 

dochód 

zaliczka 

składki ub. społeczne 


kosztów  pośrednich  budowy  oraz  kosztów  serwisowania  obiektu  przez  oferowany  okres 

gwarancji. 

(…)”. 

W  dniu  8  sierpnia 

2024  r.  Zamawiający  przekazał  Odwołującemu  informację 

wyborze  najkorzystniejszej  oferty  o  treści  „Izba  Administracji  Skarbowej  w  Lublinie,  dalej 

„Zamawiający”, działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień  publicznych  (tekst  jednolity:  Dz.  U.  z  2023  r.,  poz.  1605  z  późn.  zm.),  dalej 

„ustawa  Pzp”  informuje,  że  w  wyniku  postępowania  prowadzonego  w  trybie  podstawowym 

możliwością  negocjacji  na  budowę  budynku  Urzędu  Skarbowego  oraz  magazynu 

depozytowego  w  Radzyniu  Podlaskim  wraz 

z  niezbędną  infrastrukturą  towarzyszącą,  jako 

najkorzystniejsza została wybrana oferta Wykonawcy: ZAB-BUD Sp. z o.o. ul. Nowosielecka 

14A lok. 2 00-466 Warszawa Uzasadnienie wyboru 

Oferta spełniająca wszystkie wymagania 

Zamawiającego i nie podlegająca odrzuceniu. W ustalonych przez Zamawiającego kryteriach 

oceny ofert, oferta uzyskała 100 punktów. Punktacja złożonych ofert: 

Nr 

oferty 

Wykonawca 

Cena oferty 

(zł brutto) 

Iloś

ć 

uz

ys

ka

ny

ch

 p

un

kt

ów

 w

kr

yt

er

ium 

„C

en

of

er

ty

Ok

re

gw

ar

an

cji

 n

ca

ły

 z

ak

re

 z

amów

ien

ia 

(il

ć 

lat

Iloś

ć 

uz

ys

ka

ny

ch

 p

un

kt

ów

 w

kr

yt

er

ium 

„O

kr

es

 g

w

ar

an

cji

na

 c

za

kr

es

 z

amów

ien

ia

S

kr

óc

en

ie 

te

rmi

nu

 r

ea

liz

ac

ji 

 z

amów

ien

ia 

(il

ć 

mi

es

cy

Iloś

ć 

uz

ys

ka

ny

ch

 p

un

kt

ów

 w

kr

yt

er

ium 

„S

kr

óc

en

ie 

te

rmi

nu

re

ali

za

cj

i z

amów

ien

ia”

Łą

cz

na

 il

ć 

uz

ys

ka

ny

ch

pu

nk

w

TEXOM Sp. z o.o.  

Aleja Pokoju 1, 31-

548 Kraków 

ZAB-BUD Sp. z o.o.  

ul. Nowosielecka 14A lok. 2 00-466 Warszawa 

Konsorcjum w składzie: 

DACH STYL M.K. S. 

Spółka Jawna, ul. Wisznicka 

10C 21-

300 Radzyń Podlaski 

TRES-

BUD Usługi Ogólnobudowlane M. T.  

ul. Unitów Podlaskich 12 21-500 Biała Podlaska 

oferta odrzucona 

VARCO T. J.  

ul. Freta 2/8, 00-227 Warszawa 

oferta odrzucona 

Informacja  o  wykonawcach,  których  oferty  zostały  odrzucone:  Zamawiający  informuje,  że 

postępowaniu  zostały  odrzucone  oferty  złożone  przez:  1.  Konsorcjum  w  składzie:  DACH 

STYL M.K. S. 

Spółka Jawna, 21-300 Radzyń Podlaski, ul. Wisznicka 10C,TRES-BUD Usługi 

Ogólnobudowlane  M.  T.,  21-500  Biała  Podlaska,  ul.  Unitów  Podlaskich  12.  Uzasadnienie 

faktyczne 

Cena złożonej oferty jest niższa o 32,56% od wartości zamówienia powiększonej o 

należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania w związku z 

powyższym  zamawiający  zobowiązany  był  do  wezwania  wykonawcy  do  wyjaśnienia  ceny 

oferty. 

Zamawiający uznał wyjaśnienia złożone przez wykonawcę w zakresie ceny oferty za 

niewystarczające  i  niekompletne  w  zakresie  wątpliwości  wskazanych  przez  zamawiającego 

w  wezwaniach  do 

wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny,  w szczególności:  1)  wyjaśnienia  nie 

zawierają  dowodów  lub  szczegółowych  kalkulacji  dotyczących  poszczególnych  elementów 


składniowych (czynników) oferowanej ceny a jedynie wskazują okoliczności (czynniki), które 

mają  tłumaczyć  niski  poziom  ceny  zaoferowanej  przez  wykonawcę  (użycie  własnych 

narzędzi i urządzeń, jak również pracowników zatrudnionych przez wykonawcę na podstawie 

umów  o pracę,  bazy  Partnerów  zlokalizowane w  miejscowości  bądź niedużej  odległości  od 

miejsca  realizacji 

zamówienia,  co  znacznie  obniża  koszty  realizacji  zamówienia,  takie  jak 

zużycie paliwa, koszty delegacji oraz zakwaterowania pracowników) 2) nie wskazują wprost 

odpowiedzi  na  pytanie,  ile  wynosi  koszt  wykonania  dokumentacji, 

który  jest  istotnym 

elementem tego zamówienia w formie zaprojektuj i wybuduj. 3) z wyjaśnień wynika, że cena 

oferty  zawiera: 

1)  założony  przez  Partnerów  poziom  zysku  na  poziomie  12-13%;  2)  koszty 

wykonania  dokumentacji  projektowej; 

3)  koszty  zakupu  materiałów;  4)  koszty  robocizny;  5) 

koszty pośrednie budowy; 6) koszty serwisowania obiektu przez oferowany okres gwarancji 

ale wykonawca nie przedstawił w tym zakresie żadnych wyjaśnień, kalkulacji oraz dowodów. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  Zamawiający  stwierdził,  że  wykonawca  w  żaden  sposób  nie 

wskazał,  w  jaki  sposób  kalkulował  cenę  swojej  oferty,  a jedynie  wymieniał  szereg 

okoliczności,  które  jego  zdaniem  wpływały  na  poziom  ceny  co  wskazuje,  że  nie  wykazał, 

mimo  konkretnego  wezwania  zamawiającego  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  rażąco 

niskiej ceny, że zaoferowana cena nie nosi znamion rażąco niskiej. Dodatkowo Wykonawca, 

nie  przedstawił  żadnych  dowodów  aby  uwiarygodnić  składane  wyjaśnienia  czy  też 

szczególnie  korzystne  dla  niego  okoliczności  na  które  się  powołuje  Nie  dysponując 

dowodami, potwierdzającymi powyższe okoliczności, zamawiający nie jest w stanie dokonać 

rzetelnej  oceny,  czy  wszystkie  te  aspekty,  niewątpliwie  mające  wpływ  na  możliwość 

obniżenia  ceny,  na  które  powołuje  się  wykonawca,  faktycznie  zachodzą.  Zamawiający 

stwierdził, że złożone przez Konsorcjum w składzie: DACH STYL M.K. S. Spółka Jawna oraz 

TRES-

BUD  Usługi  Ogólnobudowlane  M.  T.    wyjaśnienia,  nie  uzasadniają,  że  zaoferowana 

cena pozwoli na realizację zamówienia w sposób zgodny z przepisami prawa i wymaganiami 

zawartymi w SWZ, Wykonawca nie 

udowodnił, że złożona oferta nie zawiera rażąco niskiej 

ceny.  Uzasadnienie  prawne: 

Art.  224  ust.  6  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.): 6. Odrzuceniu, jako oferta z 

rażąco  niską  ceną  lub  kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w 

wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają 

podanej  w  ofercie  ceny  lub  kosztu.  Art.  226  ust. 

1  pkt  8  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych: 

1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 8) zawiera rażąco niską cenę lub koszt w 

stosunku do przedmiotu zamówienia (….)”. 

Ustalając  stan  faktyczny  Izba  oparła  się  na  dokumentach  znajdujących  się 

dokumentacji Postępowania. 


Mając  na  względzie,  że  zgodnie  z  art.  531  Pzp  „przedmiotem  dowodu  są  fakty 

mające  dla  rozstrzygnięcia  sprawy  istotne  znaczenie”,  Izba  pominęła  dokumenty  złożone 

przez  odwołującego  na  posiedzeniu  (wydruk  z  Sekocenbud  oraz  „wyliczenia  dotyczące 

innych  umów  dotyczących  podobnych  inwestycji”).  Nie  ulega  wątpliwości,  że  dokumenty  te 

miałyby służyć wyłącznie ustaleniu faktów istotnych dla oceny, czy cena ta jest rażąco niska. 

Fakty  te  zaś  dla  poczynionych  przez  Izbę,  a  przedstawionych  poniżej  rozważań,  nie  miały 

znaczenia, a tym samym były bez znaczenia dla oceny zasadności odwołania, nie stanowiąc 

zatem faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy. 

Izba zważyła, co następuje: 

W świetle art. 505 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym „środki ochrony prawnej określone 

niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu  oraz  innemu 

podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz 

poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów 

ustawy”,  Odwołującemu  przysługiwało  prawo  do  wniesienia  odwołania.  Izba  nie  stwierdziła 

przy  tym,  aby  zachodziła  którakolwiek  z  określonych  w  art.  528  Pzp  okoliczności 

skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Izba uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Konieczne jest wskazanie

, że zgodnie z art. 555 Pzp „Izba nie może orzekać co do 

zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu”,  a  „zarzut  tworzą  okoliczności  faktyczne 

prawne wskazujące na naruszenie przepisów ustawy w związku z dokonaną czynnością lub 

zaniechaniem czynności, do której zamawiający był zobowiązany na podstawie ustawy” (tak 

w  uzasadnieniu  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  1  lutego  2022  roku  wydanego 

postępowaniu o sygn.  KIO  124/22). Mając  ponadto  na  uwadze  treść art.  253 ust.  1 Pzp, 

stosownie  do  którego  „niezwłocznie  po  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  zamawiający 

informuje równocześnie wykonawców, którzy złożyli oferty, o: 1) wyborze najkorzystniejszej 

oferty,  podając  nazwę  albo  imię  i  nazwisko,  siedzibę  albo miejsce  zamieszkania,  jeżeli jest 

miejscem  wykonywania  działalności  wykonawcy,  którego  ofertę  wybrano,  oraz  nazwy  albo 

imiona  i  nazwiska,  siedziby  albo  miejsca  zamieszkania,  jeżeli  są  miejscami  wykonywania 

działalności  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty,  a  także  punktację  przyznaną  ofertom  w 

każdym  kryterium  oceny  ofert  i  łączną  punktację,  2)  wykonawcach,  których  oferty  zostały 

odrzucone  - 

podając  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne”  należy  uznać,  że  w  przypadku  gdy 

odwołanie  jest  wnoszone  na  czynność  odrzucenia  oferty,  konieczność  zapewnienia,  że 

odwołanie  jest skutecznym  środkiem  odwoławczym,  powoduje,  iż  rozpoznając  takie 


odwołanie  Izba  orzeka  w  granicach  zawartych  w  odwołaniu  zarzutów,  w  tym 

przedstawionych  okoliczności  faktycznych  i  prawnych  wskazujących  na  naruszenie 

przepisów  Pzp,  oraz  treści  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  czynności  odrzucenia 

oferty, które zamawiający podał wykonawcy informując o tej czynności. 

W odwołaniu przedstawiono w dwa zarzuty naruszenia art. 16 w związku z art. 226 

ust.  1  pkt  8)  Pzp 

–  pierwszy  odnoszący  się  do  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego, 

drugi 

– do czynności wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez Przystępującego. 

Zgodnie  z 

art.  16  Pzp  „zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie 

udzielenie zamówienia w  sposób:  1)  zapewniający zachowanie uczciwej  konkurencji  oraz 

równe  traktowanie  wykonawców;  2)  przejrzysty;  3)  proporcjonalny”.  Stosownie  do  art.  226 

ust. 

1  pkt  8)  Pzp  „zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt 

stosunku do przedmiotu zamówienia”. 

W  zakresie  zarzutu 

naruszenia  art.  16  w  związku  z  art.  226  ust.  1  pkt  8)  Pzp 

odnoszącego  się  do  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  należy  stwierdzić,  że 

przedstawiając w informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty przekazanej Odwołującemu 

w dniu  8  sierpnia  2024  r. 

uzasadnienie  faktyczne  i  prawne  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego Zamawiający jako podstawę prawną tej czynności wskazał zarówno art. 226 

ust. 1 pkt 8) Pzp oraz art. 224 ust. 6 Pzp. 

Wymaga  zaś  wskazania,  że  o  ile  z  art.  226  ust.  1  pkt  8)  Pzp  wynika  obowiązek 

odrzucenia oferty, która zawiera rażąco niską cenę, to art. 224 ust. 6 Pzp, zgodnie z którym 

„odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który 

nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz 

dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  lub  kosztu”  jest  przepisem 

nakładającym  na  zamawiającego  odrzucenia  oferty  wtedy,  gdy  wykonawca  nie  złoży 

wyjaśnień albo gdy złożone przezeń wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej 

w jego ofercie ceny. Z treści tego przepisu nie wynika przy tym, że stosuje się go tylko wtedy, 

gdy  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę;  wręcz  przeciwnie,  użycie  w  tym  przepisie 

sformułowania  „jako”  oznacza,  że  ofertę  wykonawcy,  który  nie  złoży  wyjaśnień  albo  złoży 

wyjaśnienia  i  dowody,  które  nie  uzasadniają  podanej  w  jego  ofercie  ceny,  zamawiający 

zobowiązany jest uznać za (potraktować jako) ofertę zawierającą rażąco niską cenę, o której 

mowa  w  art.  226  ust.  1  pkt 8)  Pzp  - 

bez  konieczności  stwierdzenia,  że  oferta  ta  zawiera 

rażąco niską cenę. Podstawą prawną odrzucenia oferty w takiej sytuacji jest art. 226 ust. 1 

pkt 8) w związku z art. 224 ust. 6 Pzp. 


Nie  ulega  wątpliwości,  że  powodem  odrzucenia  oferty  Odwołującego  nie  było 

uznanie,  że  zawiera  ona  rażąco  niską  cenę,  a  podstawą  prawną  tej  czynności  wyłącznie 

art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp. Wynika to z 

treści uzasadnienia faktycznego i prawnego czynności 

odrzucenia oferty Odwołującego zawartego w informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty 

przekazanej  Odwołującemu  w  dniu  8  sierpnia  2024  r.,  w  której  Zamawiający  wskazał,  że 

złożone  przez  Odwołującego  wyjaśnienia  w  zakresie  wyliczenia  ceny  oferty  uznał  „za 

niewystarczające  i  niekompletne  w  zakresie  wątpliwości  wskazanych  przez  zamawiającego 

wezwaniach  do  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny,  w  szczególności:  1)  wyjaśnienia  nie 

zawierają  dowodów  lub  szczegółowych  kalkulacji  dotyczących  poszczególnych  elementów 

składniowych (czynników) oferowanej ceny a jedynie wskazują okoliczności (czynniki), które 

mają  tłumaczyć  niski  poziom  ceny  zaoferowanej  przez  wykonawcę  (użycie  własnych 

narzędzi i urządzeń, jak również pracowników zatrudnionych przez wykonawcę na podstawie 

umów  o pracę,  bazy  Partnerów  zlokalizowane  w  miejscowości  bądź  niedużej  odległości  od 

miejsca  realizacji  zamówienia,  co  znacznie  obniża  koszty  realizacji  zamówienia,  takie  jak 

zużycie paliwa, koszty delegacji oraz zakwaterowania pracowników) 2) nie wskazują wprost 

odpowiedzi  na  pytanie,  ile  wynosi  koszt  wykonania  dokumentacji,  który  jest  istotnym 

elementem tego zamówienia w formie zaprojektuj i wybuduj. 3) z wyjaśnień wynika, że cena 

oferty  zawiera:  1)  założony  przez  Partnerów  poziom  zysku  na  poziomie  12-13%;  2)  koszty 

wykonania  dokumentacji  projektowej;  3)  koszty  zakupu  materiałów;  4)  koszty  robocizny; 

koszty  pośrednie  budowy;  6)  koszty  serwisowania  obiektu  przez  oferowany  okres 

gwarancji ale wykonawca nie przedstawił w tym zakresie żadnych wyjaśnień, kalkulacji oraz 

dowodów, a w uzasadnieniu prawnym podał przepisy art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp oraz art. 224 

ust. 6 Pzp. 

Prowadzi  to  do  wniosku,  że  oferta Odwołującego  została  odrzucona  na  podstawie 

tych  przepisów  jako  oferta  wykonawcy,  który  złożył  wyjaśnienia  i  dowody  w  zakresie 

wyliczenia ceny

, które nie uzasadniają podanej w jego ofercie ceny. 

W  świetle  treści  odwołania  należy  stwierdzić,  że  naruszenia  art.  16  w  związku 

z art. 226  ust.  1  pkt  8)  Pzp  w  zakresie 

czynności  odrzucenia  jego  oferty  Odwołujący 

upatrywał  w  dokonaniu  tej  czynności  „pomimo,  iż  oferta  ta  jest  zgodna  z  warunkami 

zamówienia  i  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia”. 

Zważywszy  jednak,  że  powodem  odrzucenia  oferty  Odwołującego  nie  było  uznanie,  że 

zawiera  ona  rażąco  niską  cenę,  to,  czy  oferta  ta  (rzeczywiście)  zawiera  rażąco  niską  cenę 

było zupełnie nieistotne dla oceny zgodności z przepisami Pzp czynności odrzucenia oferty 

Od

wołującego.  W konsekwencji  bez  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  sprawy  były 

przedstawione  w  odwołaniu  twierdzenia  w  zakresie  tego,  iż  oferta  ta  nie  zawiera  rażąco 


niskiej  ceny

,  a  także  mające  służyć  wykazaniu  tego  samego  dokumenty  złożone  na 

posiedzeniu. 

Wymaga  przy  tym 

zauważenia,  że  przedstawienie  w  postępowaniu  odwoławczym 

twierdzeń  i  dowodów  w  celu  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny,  nie 

zastępuje udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny przez 

wykonawcę  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  gdyż  owe  wyjaśnienia 

dowody  muszą  podlegać  ocenie  zamawiającego.  W  postępowaniu  odwoławczym  Izba  nie 

dokonuje takiej czynności „w zastępstwie” zamawiającego, lecz ocenia prawidłowość oceny 

dokonanej przez zamawiającego. 

W odwołaniu nie kwestionowano, że opisane w uzasadnieniu faktycznym czynności 

odrzucenia  oferty  Odwołującego  zawartym  w  informacji  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty 

przekazanej Odwołującemu w dniu 8 sierpnia 2024 r. okoliczności rzeczywiście wystąpiły, to 

jest że złożone przezeń wyjaśnienia w zakresie wyliczenia ceny „nie zawierają dowodów lub 

szczegółowych kalkulacji dotyczących poszczególnych elementów składniowych (czynników) 

oferowanej  ceny  a  jedynie  wskazują  okoliczności  (czynniki),  które  mają  tłumaczyć  niski 

poziom  ceny  zaoferowanej  przez  wykonawcę  (użycie  własnych  narzędzi  i  urządzeń,  jak 

również  pracowników  zatrudnionych  przez  wykonawcę  na  podstawie  umów  o  pracę,  bazy 

Partnerów  zlokalizowane  w  miejscowości  bądź  niedużej  odległości  od  miejsca  realizacji 

zamówienia,  co  znacznie  obniża  koszty  realizacji  zamówienia,  takie  jak  zużycie  paliwa, 

koszty  delegacji  oraz  zakwaterowania  pracowników)”,  i  nie  wskazują  „ile  wynosi  koszt 

wykonania  dokumentacji

”,  ani  że  Odwołujący  nie  przedstawił  „wyjaśnień,  kalkulacji  oraz 

dowodów”  w  zakresie  założonego  poziomu  zysku,  kosztów  wykonania  dokumentacji 

projektowej,  koszty  zakup

ów  materiałów,  kosztów  robocizny;  kosztów  pośrednich  budowy  i 

koszt

ów serwisowania obiektu przez oferowany okres gwarancji.  

W  związku  z  twierdzeniem  Odwołującego,  iż  złożone  przez  niego  wyjaśnienia 

zakresie  wyliczenia  ceny  „winny  zostać  uznane  za  kompletne  i  rzetelne”  konieczne  jest 

stwierdzenie,  że  Zamawiający  zażądał  od  Odwołującego  wyjaśnień,  w  tym  złożenia 

dowodów  w  zakresie  wyliczenia  ceny  dwukrotnie.  W  Wyjaśnieniach1,  złożonych  na  skutek 

zawartego  w 

Wezwaniu1  żądania  wyjaśnienia  ceny  oferty,  które  zobowiązywało 

Odwołującego  do  udzielenia  wyjaśnień  i  złożenia  dowodów,  z  których  wynikałoby,  w  jaki 

sposób  wyliczył  cenę  swojej  oferty  (czyli  jak  została  ona  skalkulowana),  Odwołujący  jako 

„sposób kalkulacji ceny ofertowej” przedstawił wyłącznie tabelę, w której cena oferty została 

„rozbita” na ceny za „Budynek US – piwnica”, „Budynek US – parter”, „Budynek US – piętro”, 

Budynek 

– garaż”, „Utwardzenia” oraz „Serwisowanie”, oraz podano ceny jednostkowe za 1 


m

,  nie  wyjaśniając  przy  tym,  w  jaki  sposób  ową  cenę  jednostkową  wyliczył,  to  jest  jakie 

czynniki cenotwórcze uwzględnił przy jej wyliczeniu. Z kolei w Wyjaśnieniach2, złożonych w 

odpowiedzi na Wezwanie2, zawierające żądanie wyjaśnienia, czy w tej tabeli uwzględniono 

koszt sporządzenia dokumentacji projektowej, planowany zysk i koszty pracy, a jeżeli tak, to 

w  jakiej  wysokości,  Odwołujący  nie  określił,  w  jakiej  wysokości  w  tej  tabeli  uwzględniono 

rzeczone koszty. 

Nie może ponadto ulegać wątpliwości, że złożone przez Odwołującego wyjaśnienia 

w  zakresie  wyliczenia  ceny  „w  zakresie  założonego  poziomu  zysku,  kosztów  wykonania 

dokumentacji  projektowej,  koszty  zakupów  materiałów,  kosztów  robocizny;  kosztów 

pośrednich  budowy  i  kosztów  serwisowania  obiektu  przez  oferowany  okres  gwarancji” 

ograniczone są do wskazania, że koszt sporządzenia dokumentacji projektowej zawarty jest 

w  ww.  cenie  jednostkowej 

oraz  że  „zysk  został  obliczony  przy  uwzględnieniu  kosztów 

wykonania  dokumentacji  projektowej,  kosztów  zakupu  materiałów,  kosztów  robocizny, 

kosztów  pośrednich  budowy  oraz  kosztów  serwisowania  obiektu  przez  oferowany  okres 

gwarancji

”,  oraz  iż  w  zakresie tym  Odwołujący  nie  przedstawił  jakichkolwiek  kalkulacji  oraz 

dowodów. 

Nie może przy tym być uznany za dowód w zakresie wyliczenia ceny oferty jedyny 

złożony  przez  Odwołującego  w  Postępowaniu  jako  takowy  dowód  dokument  przekazany 

Zamawiającemu wraz z Wyjaśnieniami1, gdyż – jak wskazał Odwołujący w trakcie rozprawy - 

jest  on  dokumentem  wskazującym  na  ogólny  koszt  zatrudnienia  wszystkich  zatrudnianych 

pracowników przez Dach Styl M.K. S. spółka jawna z siedzibą w Radzyniu Podlaskim, a nie 

wyłącznie kosztów zatrudnienia osób, które będą wykonywać zamówienie, wobec czego nie 

może on służyć wykazaniu kosztów pracy tych osób (kosztów robocizny).  

Wobec  powyższego  nie  sposób  było  uznać  za  nieprawidłowe  stanowiska 

Zamawiającego,  że  udzielone  przez  Odwołującego  wyjaśnienia  w  zakresie  wyliczenia  ceny 

są  „niewystarczające  i  niekompletne  w  zakresie  wątpliwości  wskazanych  przez 

zamawiającego w wezwaniach do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny”, a konsekwencji uznania, 

że  złożone  przez  Odwołującego  wyjaśnienia  i  dowody  w  zakresie  wyliczenia  ceny  nie 

uzasadniają podanej w jego ofercie ceny w rozumieniu art. 224 ust. 6 Pzp. 

W tym stanie rzeczy 

okoliczności faktyczne i prawne przedstawione w odwołaniu nie 

uzasadniały  przyjęcia,  że  odrzucając  ofertę  Odwołującego  Zamawiający  naruszył  art.  16 

związku z art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp, a tym samym stwierdzenia naruszenia tych przepisów. 

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  16  w  związku  z  art.  226  ust.  1  pkt  8)  Pzp 

odnoszącego się do wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez Przystępującego należy 


stwierdzić,  że  w  odwołaniu  nie  wskazano,  w  jaki  sposób  dokonując  tej  czynności 

Zamawiający naruszył te przepisy, w szczególności nie określono, czy wybierając ww. ofertę 

przygotow

ał  lub  przeprowadził  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób 

nie

zapewniający zachowania uczciwej konkurencji lub równe traktowanie wykonawców bądź 

nieprzejrzysty 

bądź nieproporcjonalny. 

Wymaga  przy  tym  zauważenia,  że  art.  224  ust.  1  pkt  8)  Pzp  jest  przepisem 

zawierającym  wyłącznie  normę  nakazującą  zamawiającemu  odrzucenie  oferty  wykonawcy 

w przypadku 

określonym  w  tym  przepisie,  a  nie  określa  obowiązków  bądź  uprawnień 

zamawiającego  w  zakresie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  W  konsekwencji 

czynność taka nie może zostać dokonana z naruszeniem tego przepisu. 

Wobec  powyższego  Izba  nie  znalazła  podstaw  do  stwierdzenia,  że  Zamawiający 

naruszył art. 16 w związku z art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 

Pzp oraz § 2 ust. 2 pkt 1), § 5 pkt 1) oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania. 

Zgodnie z art. 557 Pzp „w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie 

odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach  postępowania  odwoławczego”,  stosownie  zaś  do 

art. 

575  Pzp  strony  oraz  uczestnik  postępowania  odwoławczego  wnoszący  sprzeciw 

ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. W § 2 ust. 2 pkt 1) 

ww.  rozporządzenia  określono,  że  wysokość  wpisu  wnoszonego  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia na roboty budowlane o wartości mniejszej niż progi unijne, o których 

mowa  w art. 3  ust. 1  Pzp,  wynosi  10.0

00  złotych.  Stosownie  do  §  5  pkt  1)  ww. 

rozporządzenia  do  kosztów  postępowania  odwoławczego  zalicza  się  wpis.  §  8  ust.  2  ww. 

rozporządzenia stanowi, że „W przypadku oddalenia odwołania przez Izbę w całości, koszty 

ponosi odwołujący. (…)”. 

Stosownie  do  §  5  pkt  1)  ww.  rozporządzenia,  do  kosztów  postępowania 

odwoławczego zaliczono wpis w wysokości 10.000 złotych. 

Wobec oddalenia odwołania w całości stosownie do § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia 

Izba w punkcie 2. wyroku obciążyła kosztami postępowania Odwołującego. 

Zważywszy, że Odwołujący tytułem wpisu od odwołania uiścił kwotę 20.000 zł, a do 

kosztów postępowania odwoławczego zaliczeniu podlegała kwota 10.000 zł, pozostała część 


kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu  -  w  wysokości  wyższej  niż  należna  (to  jest  10.000  zł)  – 

podlegała zwrotowi Odwołującemu, o czym orzeczono w punkcie 3. wyroku. 

Przewodniczący:  ……………………..…………