Sygn. akt: KIO 2879/24
WYROK
Warszawa, dnia 9
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Jolanta Markowska
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 12 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę: Wan-Bus Sp. z o.o., ul. T. Bairda 56/4, 05-
825 Grodzisk Mazowiecki
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina
Dźwierzuty, ul. Niepodległości 6, 12-120 Dźwierzuty,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy: A. T. prowadzący
działalność
gospodarczą
pod
firmą
PUH
A.
T.,
ul. Wadowskiego 6, 10-761 Olsztyn,
orzeka:
1. oddala
odwołanie;
2. k
osztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę: Wan-Bus Sp. z o.o.,
ul. T. Bairda 56/4, 05-825 Grodzisk Mazowiecki, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę: Wan-Bus Sp. z o.o., ul. T. Bairda 56/4, 05-825 Grodzisk
Mazowiecki,
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
od wykonawcy: Wan-Bus Sp. z o.o., ul. T. Bairda 56/4, 05-825 Grodzisk
Mazowiecki
na rzecz zamawiającego: Gmina Dźwierzuty, ul. Niepodległości
120 Dźwierzuty stanowiącą koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………
Sygn. akt: KIO 2879/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający, Gmina Dźwierzuty, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.) w przedmiocie
„Dowóz uczniów do szkół i przedszkoli na
terenie Gminy Dźwierzuty wraz z zapewnieniem opieki podczas dowożenia w dni nauki
szkolnej w okresie od 2 września 2024 r. do 27 czerwca 2025 r. na podstawie biletów
miesięcznych”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 26 lipca 2024r. pod nr 2024/BZP 00027908/02/P.
Zamawiający zawiadomił wykonawców o wyniku postepowania, przekazując
informację o wyborze oferty wykonawcy A. T. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą PUH A. T. z siedzibą w Olsztynie jako najkorzystniejszej w postępowaniu w dniu 7
sierpnia 2024 r.
Wykonawca, Wan-Bus Sp. z o.o. z
siedzibą w Grodzisku Mazowieckim, wniósł
odwołanie wobec czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. Zamawiający, w ocenie
Odwołującego, naruszył przepisy ustawy Pzp, tj. art. 226 ust. 1 pkt. 8 w zw. z art. 224 ust. 6
w zw. z art. 252 ust. 1 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty i dokonanie wyboru oferty
A. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
PUH A. T., jako
najkorzystniejszej,
pomimo, że oferta ta powinna zostać odrzucona jako zawierająca rażąco
niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy A. T. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą PUH A. T., dokonania
ponownej czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenia oferty tego wykonawcy,
przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego,
przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do odwołania na
okoliczności wskazane w treści uzasadnienia, zasądzenie od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa
procesowego w maksymalnej wysokości.
Odwołujący wskazał, że zarówno Odwołujący, jak i wykonawca A. T. złożyli oferty
ww. postępowaniu. W toku postępowania Odwołujący sporządził pisma do Zamawiającego
ostrzegające, iż oferta złożona przez PUH A. T. zawiera rażąco niską cenę. Odwołujący
wskazał, iż ceny zawarte w ww. ofertach wykonawcy
A. T.
budzą wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia. Już wówczas
Odwołujący zauważył, iż wątpliwym jest, aby zaproponowane przez wyżej wymienionego
przedsiębiorcę ceny były wystarczające dla pokrycia wszystkich kosztów wynikających z
realizacji przedmiotu zamówienia, które, oprócz zysku dla przedsiębiorstwa, przede
wszystkim obejmują koszty pracy kierowców, koszty paliwa, eksploatacji oraz napraw
a
utobusów, bazy autobusowej itd. Zaproponowane zaniżone ceny nie odpowiadają realnym
kosztom związanym z działalnością polegającą na przewozie osób.
Co prawda,
Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień dotyczących
zaproponowanej ceny oferowanej, a w
ykonawca przedłożył pismo mające stanowić
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, zastrzegając, że treść wyjaśnień stanowi tajemnicę
p
rzedsiębiorstwa. Zamawiający, pomimo wniosku Odwołującego, tych wyjaśnień nie
udostępnił Odwołującemu, jednakże ceny podane przez A. T. są tak niskie, że niezależnie od
treści złożonych wyjaśnień, wykonawca nie mógł wykazać, że jego oferta nie zawiera rażąco
niskich cen. Pomimo tego Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty PHU
A. T.
Odwołujący podniósł, że nie zna treści złożonych przez ww. wykonawcę wyjaśnień,
jednak zna doskonale realia,
z jakimi musi liczyć się wykonawca w realizacji dowozu dzieci w
Gminie Dźwierzuty, gdyż przez lata sam ten dowóz realizował.
Odwołujący wskazał, że wykonawca poniesie co najmniej następujące koszty:
Do wykonania zadania potrzebne jest zatrudnienie co najmniej 6 kierowców oraz 6
opiekunek. Koszt zatrudnienia jednego kierowcy to co najmniej 5180,64 zł miesięcznie, a
opiekunki 2590,33 zł. Łącznie miesięcznie koszt zatrudnienia kierowców to co najmniej 31
083,84 zł, a opiekunek 15 541, 98 zł.
Do wykonania zadania potrzebne jest 6 pojazdów. Umowa najmu pojazdu na miesiąc
to 6810,51 brutto zł. Według wiedzy Odwołującego, A. T. 3 pojazdy będzie wynajmował za
łączną kwotę, co najmniej 20 431,53 zł miesięcznie (dowód: faktura za najem pojazdu). Trzy
pojazdy
będą natomiast w leasingu. Leasing jednego pojazdu to 5 055,29 zł miesięcznie
(dowód: faktura za leasing pojazdu), łącznie co najmniej 15 165,87 zł.
Do
powyższego należy doliczyć koszty księgowości ok. 800 zł miesięcznie.
Ponadto,
koszt Auto Casco do tych pojazdów – OC+AC+NNW za jeden pojazd to
7207 zł na 12 miesięcy, czyli miesięcznie dla jednego pojazdu to 600,58 zł, co daje razem za
3 autobusy na miesiąc kwotę 1801,75 zł (dowód: polisa ubezpieczeniowa PZU AUTO). Do
przejechania na całym zadaniu jest 690 km dziennie. Dla prawidłowego wykonania
zamówienia potrzebne są 3 autobusy duże i 3 mniejsze. Dla ustalenia kosztu paliwa należy
przyjąć, że 3 autobusy duże (tj. z liczbą miejsc powyżej 30), pokonywać będą 300 kilometrów
dziennie, spalając po 23 litry na 100km, więc dziennie spalą 69 litrów, a miesięcznie 1380
litrów. Paliwo licząc w cenie zakupu hurtowego po 6zł za litr daje kwotę 8 280 zł miesięcznie.
Kolejne 3 autobusy mniejsze (tj. z liczbą miejsc do 24)pokonywać będą codziennie trasę o
długości 390 kilometrów, spalając po 15 litrów na 100 km. W tym stanie rzeczy łączne
dzienne spalanie mniejszych autobusów to 58,5 litrów, co daje miesięcznie 1170 litrów.
Paliwo licząc w cenie zakupu hurtowego po 6 zł za litr daje kwotę 7 020 zł miesięcznie.
Powyższe wyliczenia należy uzupełnić wyjaśnieniem, że przy ustaleniu czy cena jest
rażąco niska należy także brać pod uwagę wiele innych kosztów związanych z realizacją
usługi, w tym ewentualnych kosztów związanych z utrzymaniem bazy autobusowej na
miejscu lub kosztów dojazdu z bazy i do bazy do Olsztyna (siedziby wykonawcy), zakupu
kas fiskalnych, badań technicznych pojazdów, transportu pracowników z Olsztyna oraz
podatek od środków transportowych. Dodać należy, że zgodnie z UCHWAŁĄ NR
XXXVII/452/23 RADY MIEJSKIEJ W OLSZTYNIE z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie
określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2024 rok oraz w
sprawie
zwolnienia z podatku od środków transportowych, podatek od autobusu wynosi, w
zależności od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy: a) mniejszej niż 22
miejsca - 1 200,00
zł, b) równej lub wyższej niż 22 miejsca - 1 573,00 zł.
Ponadto, koszty amortyzacji pojazdu
należy przyjąć minimum 650 zł za autobus.
Samo umycie autobusu to kwota ok. 80 zł, co należy robić kilka razy w miesiącu,
dodatkowo należy wziąć pod uwagę koszty napraw eksploatacyjnych, olejów, płynów, filtrów
i koszty w razie awarii, czy nawet sam koszt
przeglądu technicznego, który wynosi 199 zł.
Wykonawca w Gminie Dźwierzuty ani w okolicy nie będzie w stanie znaleźć bezpłatnej bazy
transportowej. Ceny miesięcznego wynajęcia miejsca postojowego kształtują się w granicach
od 1400 do 2200 złotych. Jeżeli wykonawca zdecyduje się na codzienny dojazd z bazy z
Olsztyna poniesie dodatkowe koszty
paliwa. Jeżeli wykonawca znajdzie bazę transportową,
to jej koszt również należy doliczyć.
Odwołujący wskazał także na kwestię pojazdów zastępczych, które wykonawca
również miał obowiązek uwzględnić w swoich wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny.
Na miesięczne przychody A. T. składa się koszt biletu miesięcznego płacony przez
Zamawiającego, czyli 129 zł oraz ewentualnie maksymalna kwota dopłaty z tytułu
stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, którą może
otrzymać przewoźnik zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o uprawnieniach do ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 380), tj.
123, 95 zł za bilet. Przyjmując, że zamawianych będzie 261 biletów miesięcznych, całkowity
przychód wyniesie nie więcej niż 66 016, 95 zł miesięcznie.
Zestawienie niezbędnych kosztów, które poniesie wykonawca z ww. kwotą
miesięcznego przychodu prowadzi do konkluzji, że wykonawca nie wygeneruje
jakiegokolwiek zysku z
realizacji umowy za zaproponowaną kwotę, brak więc wątpliwości, iż
cena jest rażąco niska. Jest ona bowiem nierealistyczna, nieadekwatna do zakresu kosztów
składających się na dany przedmiot zamówienia, zakładająca wykonanie zamówienia poniżej
jego rzeczywistych kosztów i w takim sensie nie jest ceną rynkową, a przy tym zaburza
funkcjonowanie uczciwej
konkurencji podmiotów racjonalnie działających.
Odwołujący wyjaśnił, że ma interes prawny we wniesieniu niniejszego odwołania,
gdyż ubiega się o udzielenie przedmiotowego zamówienia. W wyniku naruszenia przez
Zamawiającego, poprzez wybór oferty PUH A. T. i jej nieodrzucenie ze względu na rażąco
niską cenę, Zamawiający uniemożliwił Odwołującemu uzyskanie zamówienia.
Wykonawca A. T.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PUH A. T. z
siedzibą w Olsztynie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania w całości jako
bezprzedmiotowego.
Zamawiający, pismem z dnia 30 sierpnia 2024 r., złożył odpowiedź na odwołanie.
Wniósł o oddalenie odwołania w całości. Zamawiający podniósł, że dochował należytej
staranności i wezwał wykonawcę PUH A. T.
do złożenia wyjaśnień dotyczących
zaproponowanej ceny, a w
ykonawca przedłożył pismo mające stanowić wyjaśnienia rażąco
niskiej ceny, zastrzegając przy tym, że treść wyjaśnień stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.
W treści powyższych wyjaśnień wykonawca szczegółowo przedstawił powyższą kwestię, co
w ocenie Zamawiającego było wystarczające do podjęcia decyzji w przedmiocie wyboru ww.
wykonawcy
do realizacji zamówienia.
Zamawiający wskazał, że nawet w sytuacji ewentualnego odrzucenia oferty
wybranego wykonawcy
– oferta Odwołującego nie mogłaby zostać wybrana albowiem
Zamawiający nie posiada środków finansowych umożliwiających udzielenie zamówienia za
kwo
tę oferty złożonej przez Odwołującego.
Odnosząc się do kwestii merytorycznych podniesionych w treści odwołania, a w
szczególności naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt. 8 w zw. z art. 224 ust. 6
w zw. z art. 252 ust. 1 Pzp, poprzez nieodrzucenie oferty i dokonanie wyboru oferty PUH A.
T.
, pomimo, że oferta ta powinna zostać odrzucona jako zawierająca rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia, Zamawiający wskazał, że zarzut ten jest bezpodstawny
i stanowi
wyłącznie nieuzasadnioną polemiką z prawidłowymi ustaleniami Zamawiającego,
że złożona przez Pana A. T. oferta umożliwia prawidłowe wykonanie zamówienia
publicznego.
W dniu 19 lipca 2024 . wybrany w
ykonawca złożył obszerne wyjaśnienia w zakresie
złożonej oferty, które nie budzą wątpliwości Zamawiającego. W ostatnich latach m.in. w 2023
r. wybrany w
ykonawca realizował zamówienie publiczne w tożsamym zakresie na rzecz
Zamawiającego i w trakcie realizacji usługi nie było żadnych problemów, czy też aneksów
korygujących wynagrodzenie wykonawcy. Zdaniem Zamawiającego, wniesione przez
Odwołującego odwołanie jest wyłączenie przedstawieniem poglądu w sprawie, a nie
merytorycznym odniesieniem do oferty wybranego wykonawcy.
Odwołujący przedstawił
wyliczenia de facto
dotyczące jego sytuacji, a nie oferty wybranego wykonawcy.
Zamawiający po otrzymaniu wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny nie miał żadnych
wątpliwości, że wykonawca złożył prawidłową ofertę, a wskazana przez niego cena usługi
jest ceną rynkową umożliwiającą realizację zamówienia publicznego ogłoszonego przez
Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone przez strony i uczestnika postępowania
odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał posiadanie legitymacji uprawniającej do
wniesienia odwołania, stosownie do dyspozycji art. 505 ust. 1 Pzp.
Wykonawca A. T.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PUH A. T. z
siedzibą w Olsztynie przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
stosownie do wymogów art. 525 ust. 1-# Pzp, stając się uczestnikiem postępowania
odwoławczego.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usługi dowozu uczniów do szkół i
przedszkoli na terenie Gminy Dźwierzuty wraz z zapewnieniem opieki podczas dowożenia w
dni nauki szkolnej w okresie od 2 września 2024 r. do 27 czerwca 2025 r. na podstawie
biletów miesięcznych. Zamawiający przewidział 6 tras na których będzie odbywał się dowóz
uczniów do szkół, taborem przystosowanym do usług transportu zbiorowego. Łącznie według
szacunku Zamawiającego dowożonych do szkół i przedszkoli będzie 261 dzieci.
Zgodnie z pkt 21.1 SWZ,
Zamawiający wymagał, aby w Formularzu oferty
stanowiącym Załącznik Nr 2 SWZ podać ryczałtową wartość brutto za jeden bilet miesięczny.
Zgodnie z pkt 21.2. Zamawiający postanowił, że w związku z tym, że obowiązującą formą
wynagrodzenia jest wynagrodzenie ryczałtowe, cena oferty musi zawierać wszystkie koszty
niezbędne do zrealizowania niniejszego zamówienia (tj. m.in.: koszty wykonania przedmiotu
zamówienia, koszty zakupionych materiałów, koszty związane z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych, oraz innych
czynności niezbędnych do wykonania przedmiotu zamówienia np. usunięcia i utylizacji
odpadów. Cena ofertowa winna obejmować wszystkie koszty i składniki wraz z narzutami
niezbędne do wykonania całości przedmiotu zamówienia w zakresie objętym Opisem
przedmiotu zamówienia (OPZ) oraz Projektowanymi postanowieniami umowy. W pkt 21.10.
Zamawiający wskazał, że „Podstawą dla Wykonawcy winna być jego kalkulacja własna
wynikająca z rachunku ekonomicznego, wykonanego w oparciu o wiedzę techniczną oraz
SWZ
”.
Na podstawie art. 95
ust. 1 Ustawy Zamawiający wymaga, aby wszystkie czynności
określone przez zamawiającego w Opisie przedmiotu zamówienia (OPZ) stanowiącym
załącznik nr 1 do SWZ, były wykonywane przez osoby zatrudnione przez wykonawcę lub
podwykonawcę na podstawie umowy o pracę,. Powyższy wymóg nie obowiązuje w
przypadku, gdy ww. czynności zostaną powierzone osobom fizycznym prowadzącym
działalność gospodarczą, które ww. czynności będą wykonywać osobiście na podstawie
łączącego je z wykonawcą lub podwykonawcą stosunku cywilnoprawnego. Zamawiający nie
narzuca wymiaru etatu, na jaki ma lub mają być zatrudnione osoba lub osoby wykonujące
ww. czynności. Wskazany powyżej wymóg dotyczy również podwykonawców.
Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 426 885,02
PLN.
W przedmiotowym postępowaniu zostało złożonych 6 ofert, w tym oferta
Odwołującego i Przystępującego. Przystępujący podał cenę 129, zł, natomiast Odwołujący –
254,13 zł. Pozostałe ceny zaoferowane w postępowaniu to: 131 zł; 349,89 zł; 398,42 zł;
198,50 zł.
Zaoferowana przez
wykonawcę PUH A. T. cena jest niższa o 47,03% od średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu oraz
jednocześnie stanowi ponad 78 % kwoty, którą Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie
zamówienia.
Zamawiający, uwzględniając wątpliwości zgłoszone przez Odwołującego w toku
badania i oceny ofert w przedmiotowym postepowaniu, pismem z dnia 18 lipca 2024 r.
wezwał wykonawcę PUH A. T. do złożenia wyjaśnień dotyczących wysokości zaoferowanej
ceny.
Zamawiający wskazał w wezwaniu, że oczekuje wyjaśnienia i przedłożenia dowodów
w zakresie:
koszt
ów zakupu paliwa potrzebnego do realizacji zamówienia (Wykonawca powinien
wskazać w wyjaśnieniach ilość przyjętych do kalkulacji kilometrów, ilość spalanego paliwa na
100 km oraz przyjętą do szacowania oferty średnią cenę paliwa),
koszt
ów związanych z dysponowaniem pojazdami niezbędnymi do realizacji
z
amówienia,
koszt
ów zatrudnienia pracowników (Zamawiający przypomina, że w każdym z
pojazdów musi być kierowca i opiekun).
Wykonawca A. T.
złożył wyjaśnienia w dniu 19 lipca 2024 r. Wyjaśnienia zostały
zastrzeżone przez ww. wykonawcę, jako tajemnica przedsiębiorstwa. Informacje zastrzeżone
jako tajemnica przedsiębiorstwa nie zostały przez Zamawiającego odtajnione w toku
postępowania.
Podnosząc zarzut naruszenia w postępowaniu art. 226 ust. 1 pkt. 8 w zw. z art. 224
ust. 6 w zw. z art. 252 ust. 1 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty i dokonania wyboru
oferty PUH A. T. jako najkorzystniejszej,
Odwołujący wskazywał, że wątpliwym jest, aby
zaproponowana przez
Przystępującego cena była wystarczająca dla pokrycia wszystkich
kosztów wynikających z realizacji przedmiotu zamówienia, które, oprócz zysku dla
przedsiębiorstwa, przede wszystkim obejmują koszty pracy kierowców, koszty paliwa,
eksploatacji oraz napraw autobusów, bazy autobusowej itd. Zdaniem Odwołującego,
zaproponowana cena jest
zaniżona, nie odpowiada realnym kosztom związanym z
działalnością polegającą na przewozie osób. Zdaniem Odwołującego, zestawienie
niezbędnych kosztów, które poniesie wykonawca z kwotą miesięcznego przychodu prowadzi
do konkluzji, że wykonawca nie wygeneruje jakiegokolwiek zysku z realizacji umowy za
zaproponowaną kwotę. Cena jest więc rażąco niska, bowiem jest ona nierealistyczna,
nieadekwatna do zakresu kosztów składających się na dany przedmiot zamówienia,
zakładająca wykonanie zamówienia poniżej jego rzeczywistych kosztów i w takim sensie nie
jest ceną rynkową, a przy tym zaburza funkcjonowanie uczciwej konkurencji podmiotów
racjonalnie działających.
W ocenie Izby, Odwołujący podnosząc powyższe zarzuty, nie wykazał okoliczności
na które się powoływał. W szczególności, Izba nie podzieliła stanowiska, że cena
zaoferowana przez A. T.,
„niezależnie od treści złożonych wyjaśnień jest rażąco niska ze
względu na realia z jakimi musi liczyć się wykonawca w realizacji dowozu dzieci w Gminie
Dźwierzuty”. Odwołujący przyjął w przedstawionej w odwołaniu kalkulacji założenia, które nie
pokrywają się z założeniami kalkulacji przedstawionej przez wykonawcę PUH A. T., co
wynika z treści złożonych Zamawiającemu wyjaśnień. Należy zauważyć, że Odwołujący
twierdz
ąc, że koszty pracowników realizujących usługę powinny pokrywać zatrudnienie
wszystkich
osób na cały etat, nie wykazał racjonalnego uzasadnienia takiego twierdzenia.
Wskazać należy, że Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu pozostawił tę kwestię do
decyzji wykonawców i nie narzucił obowiązku zatrudnienia pracowników na cały etat.
Odwołujący nie wykazał także prawdziwości twierdzenia, że część pojazdów
wykorzystywanych
przez wykonawcę PUH A. T. do realizacji zamówienia będzie
leasingowanych i w związku z tym poniesie on wskazane przez Odwołującego koszty
leasingu,
a ponadto, że trzy pojazdy będą wynajmowane przez ww. wykonawcę za łączną
kwotę co najmniej 20 431,53 zł miesięcznie. W świetle treści złożonych wyjaśnień powyższe
twierdzenia są bezpodstawne. Odwołujący nie przedstawił na tę okoliczność żadnych
dowodów. Odwołujący nie wykazał również zasadności twierdzenia, że koszty księgowości
na potrzeby realizacji przedmiotowego zamówienia wyniosą ok. 800 zł miesięcznie.
Odwołujący nie przedstawił także żadnych dowodów dotyczących wysokości innych kosztów
związanych z realizacją usługi, w tym kosztów związanych z utrzymaniem bazy autobusowej
na
miejscu lub kosztów dojazdu z bazy i do bazy do Olsztyna (siedziby wykonawcy),
uzasadnienia do zakupu kas fiskalnych,
czy konieczności transportu pracowników z Olsztyna
i związanych z tym kosztów. Odwołujący nie wykazał, że wykonawca PUH A. T.będzie
wynaj
mował miejsca postojowe dla autobusów za wskazaną przez Odwołującego w
kalkulacji cenę.
Odwołujący przedstawił zatem wyliczenia, które nie odnoszą się do sytuacji
wybranego wykonawcy
i złożonej przez niego oferty, lecz są to wyliczenia opracowane przez
Odwołującego w sposób subiektywny na podstawie własnych założeń i doświadczeń.
Twierdzenia
Odwołującego dotyczące sposobu realizacji zamówienia przez
Przystępującego nie zostały oparte na stosownych dowodach, które uwiarygodniłyby
podnoszone okoliczności.
Ponadto, Izba zważyła, że jak wynika z oświadczenia Zamawiającego złożonego na
rozprawie, w ostatnich latach m.in. w 2023 r. wybrany w
ykonawca realizował zamówienie
publiczne w tożsamym zakresie na rzecz Zamawiającego, wobec czego posiada rozeznanie
co do warunków i specyfiki realizacji zamówienia, a tym samym posiada wiedzę i
doświadczenie co do wysokości kosztów koniecznych do poniesienia przy realizacji
zamówienia. W złożonych wyjaśnieniach wykonawca opisał czynniki, które zostały
uwzględnione przy kalkulacji ceny oferty. Przedstawił wyjaśnienia i kalkulację, w tym koszty,
o wyjaśnienie których zwrócił się Zamawiający w treści wezwania. Wykonawca przedstawił
także stosowne dowody.
Izba na marginesie zauważa, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości Zamawiający
mógł się zwrócić do ww. wykonawcy o uszczegółowienie i doprecyzowanie złożonych
wyjaśnień, jednak Zamawiający takich wątpliwości nie powziął w toku badania wyjaśnień
złożonych przez ww. wykonawcę.
W
świetle treści wyjaśnień wykonawcy PUH A. T. w zakresie dotyczącym
zaoferowanej ceny oraz
uwzględniając zebrany w niniejszej sprawie materiał dowodowy,
Izba nie znalazła podstaw do stwierdzenia naruszenia przez Zamawiającego przepisów art.
226 ust. 1 pkt. 8 w zw. z art. 224 ust. 6 w zw. z art. 252 ust. 1 Pzp, poprzez
nieprawidłową
ocenę wyjaśnień złożonych przez wykonawcę PUH A. T. oraz zaniechanie odrzucenia tej
oferty
, a także poprzez dokonanie wyboru oferty złożonej przez wykonawcę PUH A. T., jako
najkorzystniejszej
w przedmiotowym postępowaniu.
Uwzględniając powyższy stan rzeczy, ustalony w toku postępowania, Izba orzekła,
jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze
zm.)
oraz § 5 pkt 1 i 2 oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2020 r.
Przewodniczący:
…………………………