Sygn. akt KIO 2881/24
WYROK
Warszawa, dnia 12 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Maksym Smorczewski
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w
dniu 12 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę ”Bud-an” spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kaliszu w postępowaniu prowadzonym przez Miasto
Skierniewice przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ”ERBEDIM" spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę ”Bud-an” spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kaliszu i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000
zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) uiszczoną przez ”Bud-an” spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kaliszu tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3.617 zł (słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych) poniesioną
przez
”Bud-an” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kaliszu
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika i innych uzasadnionych wydatków oraz
kwotę 3.600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych) poniesioną przez Miasto
Skierniewice
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od ”Bud-an” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Kaliszu na rzecz Miasta Skierniewice
kwotę 3.600 zł (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………..…………
Sygn. akt: KIO 2881/24
UZASADNIENIE
W dniu 12 sierpnia 2024 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
odwołanie wykonawcy ”Bud-an” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Kaliszu
(dalej jako „Odwołujący”) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na
roboty budowlane pod nazwą „„Utworzenie strefy przemysłowej w rejonie ulic Sosnowej i
Łódzkiej w Skierniewicach"” (dalej jako „Postępowanie”), prowadzonym przez
zamawiającego Miasto Skierniewice (dalej jako „Zamawiający”).
Odwołujący zarzucił naruszenie „art. 109 ust. 1 pkt 8) Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt
2) lit. a Pzp i art. 239 ust. 1 Pzp -
poprzez bezzasadne wykluczenie Odwołującego i
odrzucenie jego oferty, pomimo że brał on udział w realizacji kwestionowanego przez
Zamawiającego zakresu zamówienia na rzecz Rejonowego Zarządu Infrastruktury z siedzibą
w Bydgoszczy, a
co za tym idzie spełnia w tym zakresie określony w roz. VIII pkt 2 ppkt 4 lit.
a) SWZ warunek udziału w postępowaniu dotyczący usług polegających na opracowaniu
dokumentacji projektowych i nie wprowadził w tej mierze Zamawiającego w błąd w wyniku
zamierzonego działania ani rażącego niedbalstwa oraz pomimo że - niezależnie od
własnego doświadczenia - Odwołujący spełnia ww. warunek udziału w postępowaniu w
całości w oparciu o powołany od początku postępowania potencjał podmiotu trzeciego Izbruk
M. R.
Zakład Ogólnobudowlany i przedstawił Zamawiającemu dokumentację potwierdzającą
spełnianie tego warunku”.
Odwołujący wniósł o „nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania o udzielenie
zamówienia;
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego”.
Ponadto Odwołujący wniósł o „zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania, w tym kosztów zastępstwa według spisu, który przedłożony zostanie na
rozprawie (faktura).”.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości i zasądzenie od Odwołującego
na rzecz Zamawiającego „zwrotu kosztów postępowania według przedstawionej” faktury.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ”ERBEDIM" spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim, który wniósł o oddalenie
odwołania w całości.
W zakresie mającym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, co
następuje:
Zamawiający prowadzi Postępowanie z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej jako „Pzp”) w trybie podstawowym,
w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy
zainteresowani wykonawcy, a następnie zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę bez
przeprowadzenia negocjacji. Wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których
mowa w art. 3 ust. 1 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 10 czerwca 2024
r. w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 2024/BZP 00359320/01.
W rozdziale VIII pkt 2 specyfikacji warunków zamówienia w Postępowaniu (dalej jako
„SWZ”) Zamawiający określił, iż „O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy,
którzy spełniają warunki dotyczące: (…) 4. zdolności technicznej lub zawodowej:
Zamawiający uzna warunek, dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej za spełniony,
jeżeli wykonawca wykaże co najmniej: a) dwie usługi wykonane lub wykonywane w okresie
ostatnich 10 lat, polegające na opracowaniu dokumentacji projektowych związanych z
budową, przebudową lub rozbudową drogi wraz infrastrukturą towarzyszącą, na które
Wykonawca w imieniu inwestora lub inwestor, pozyskał decyzję o pozwoleniu na budowę lub
decyzję o realizacji inwestycji drogowej, o wartości każdej usługi minimum: 150 000,00 zł
(słownie: sto pięćdziesiąt tysięcy złotych 00/100) brutto (…)”.
W rozdziale IX pkt 2 SWZ określono, że „Z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się Wykonawców, w stosunku do których zachodzi którakolwiek z okoliczności
wskazanych w art. 109 ust. 1 pkt. 8 i 10 PZP, tj.: -
który w wyniku zamierzonego działania lub
rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że
nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych podmiotowych środków dowodowych (…)”.
W rozdziale X pkt 3 SWZ Zamawiający określił, że „Zamawiający wzywa wykonawcę,
którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie
krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał
ich złożenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień
złożenia podmiotowych środków dowodowych”, a w rozdziale X pkt 4 SWZ, iż „Podmiotowe
środki dowodowe wymagane od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona,
obejmują: (…) - na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu a) wykaz
usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również
wykonywanych, w okresie ostatnich 10 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i
podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są wykonywane, oraz z
załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane
należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty
sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w przypadku
świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn
niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie
wykonawcy;
w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych
referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być
wystawione w okresie ostatnich 3
miesięcy. – inne odpowiednie dokumenty; Wykaz usług
należy sporządzić wg Załącznika nr 8 do SWZ.”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu datowane na 1 lipca 2024 r. pismo o treści
„Działając na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605, 1720), w związku z uznaniem Państwa oferty jako
najkorzystniejszej, Zamawiający zwraca się o złożenie aktualnych na dzień złożenia
podmiotowych środków dowodowych, wskazanych w pkt. X SWZ. Podmiotowe środki
dowodowe wymagane od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, obejmują:
(…) - na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu dotyczącym zdolności
technicznej lub zawodowej: • Doświadczenia: Vlll.2.4 SWZ. zdolności technicznej lub
zawodowej: (…) Na potwierdzenie powyższego warunku Wykonawca winien załączyć:
a)
wykaz usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych
również wykonywanych, w okresie ostatnich 10 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności
jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i
podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są wykonywane, oraz z
załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane
należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty
sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w przypadku
świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn
niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie
wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych
referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być
wystawione w okresie ostatnich 3
miesięcy. - inne odpowiednie dokumenty; Wykaz usług
należy sporządzić wg Załącznika nr 8 do SWZ (…)”.
Odwołujący przekazał Zamawiającemu wykaz usług sporządzony według wzoru
stanowiącego załącznik nr 8 do SWZ o treści „Dotyczy realizacji zamówienia pn:
„Utworzenie
strefy przemysłowej w rejonie ulic Sosnowej i Łódzkiej w Skierniewicach"
Wykaz usług projektowych
(wymienić zleceniodawcę,
nazwę zadania, zakres usług)
Nr i data pozwolenia na
budowę lub decyzji ZRID
oraz nazwa organu który ją
wydał
Wartość
brutto usług
Czas realizacji
początek/
zakończenie
dd/mm/rrrr
Wpisać podmiot
realizujący usługi
(kolumna dotyczy
ofert wspólnych)
Budowa polowego składu
bojowego K- 6091
Pozwolenie na budowę
272/22 z dnia 21.12.2022 r.
Wydał Wojewoda Łódzki
500.000,00 zł
brutto
12.09.2022 r.
30.03.2023 r.
BUD-AN Sp.z o. o.
Przebudowa droi giminnej
w
miejscowości Rychwał
i
Wardężyn
Decyzja nr 458 z dnia
12.06.2023 r. Wydał Starosta
Koniński
246.000,00 zł
brutto
14.12.2022 r.
11.05.2024 r.
IZBRUK
(…)”.
Wraz z ww. wykazem Odwołujący przekazał Zamawiającemu datowane na 28
kwietnia 2023 r. pismo podpisane „Inspektor Nadzoru Budowlanego mgr inż. M. S.” o treści
„Zaświadcza się, że firma BUD-AN Sp. z o. o. z siedzibą przy ul. Śródmiejskiej 15, 62-800
Kalisz była wykonawcą robót budowlanych w zakresie budowy placu składowania środków
bojowych, drogi dojazdowej do placu, place do posadzenia kontenerów wiaty, wiaty, wałów
ochronnych, podziemnego zbiornika zapasu wody, kanalizacji kablowej, ogrodzenia
o
wysokości ponad 2,2 m na terenie Kompleksu Wojskowego w Nowym Glinniku pn.
„Budowa polowego składu środków bojowych K-6091” w formule zaprojektuj i wybuduj w
terminie 12.09.2022r. -
30.03.2023r. inwestor: Rejonowy Zarząd Infrastruktury z siedzibą w
915 Bydgoszcz przy ul. Podchorążych 33. Wartość wykonanych prac: 16 581 246,80 zł
brutto Wartość prac projektowych: 500 000,00 zł brutto Zakres prac: - nawierzchnia placów
utwardzonych płytami MON - 2.450.940,21 zł - budowa nawierzchni dróg dojazdowych -
5.718.860,48 zł - odwonienie liniowe i odprowadzenie wody - 280.350,77 zł - obwałowanie
HESCO BASTION -
2.095.930,27 zł - podziemny zbiornik zapasu wody - 1.189.519,13 zł -
ogrodzenie placu -
739.967,58 zł - rozdzielnica NN budynku ST-4A - 404.094,88 zł -
pozostałe - 3.701.583,48 zł Powyższe roboty zostały wykonane z należytą starannością
zgodnie ze sztuką przepisami prawa budowlanego, normami i w określonym terminie.
Dobrze wykonane zadanie potwierdzają kompetencje i solidność wykonawcy.”.
Zamawiający przekazał Rejonowemu Zarządowi Infrastruktury w Bydgoszczy pismo
o
treści „Miasto Skierniewice prowadzi postępowanie pn: "Utworzenie strefy przemysłowej
w
rejonie ulic Sosnowej i Łódzkiej w Skierniewicach", w postępowaniu Wykonawca BUD-AN
Sp. z o, o.. ul. Śródmiejska 15.62-800 Kalisz na spełnienie warunku udziału w postępowaniu
dotyczącym zdolności technicznej i zawodowej przedstawił dokument dla inwestycji ’’Budowa
Polowego składu środków bojowych K-6091” na terenie Kompleksu Wojskowego w Nowym
Glinniku . Z w/w dokumentu nie wynika jaka była wartość prac projektowych dotycząca
budowy nawierzchni dróg dojazdowych w w/w inwestycji. Zamawiający nie może ocenić
warunku, dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej, gdzie wymagał dwie usługi
wykonane lub wykonywane w okresie ostatnich 10 lat, polegające na opracowaniu
dokumentacji projektowych związanych z budową, przebudową lub rozbudową drogi wraz
infrastrukturą towarzyszącą, na które Wykonawca w imieniu inwestora lub inwestor, pozyskał
decyzję o pozwoleniu na budowę lub decyzję o realizacji inwestycji drogowej, o wartości
każdej usługi minimum: 150 000,00 zł (słownie: sto pięćdziesiąt tysięcy złotych 00/100)
brutto. Wykonawca w załączniku nr 8 do SWZ WYKAZ USŁUG deklaruje, że wartość usług
projektowych to kwota 500 000,00 zł brutto. Prosimy o potwierdzenie czy BUD-AN Sp. z o. o.
wykonał dla Państwa usługę projektową o wartości 500 000,00 zł polegającą na budowie
nawierzchni dróg dojazdowych w inwestycji „Budowa polowego składu środków bojowych K-
6091”? W załączeniu przekazujemy dokument, który otrzymaliśmy od Wykonawcy na
potwierdzenie należytego wykonania usługi. Czy potwierdzają Państwo, że wydali taki
dokument dla Wykonawcy BUD-AN Sp. z o. o z przedstawionym tam zakresem oraz
podpisem osoby potwierdzającej wykonanie Inwestycji? (…)”.
Zamawiający otrzymał pochodzące od Rejonowego Zarządu Infrastruktury
w
Bydgoszczy pismo datowane na 16 lipca 2024 r. o treści „odpowiadając na pismo z dnia
12.07.2024r., znak: RZP.271.19.2024 (nr wch. RZI 9535/24 z dnia 15.07.2024r.) informuję,
że zadanie inwestycyjne pn.: „Budowa polowego składu środków bojowych K-6091 ”,
wykonane zostało w systemie zaprojektuj i wybuduj. Stronami zawartej umowy na
zaprojektowanie i
wykonanie robót budowlanych był Rejonowy Zarząd Infrastruktury
Bydgoszcz (Zamawiający) oraz Konsorcjum Firm w skład którego wchodziły firmy: BUD-AN
Sp. z o.o. z siedzibą w Kaliszu (Lider Konsorcjum) oraz MProjekt Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie (Partner Konsorcjum). W ramach zawartej umowy Lider Konsorcjum wykonał
wyłącznie roboty budowlane. Natomiast Partner Konsorcjum opracował komplet
dokumentacji projektowej oraz uzyskał pozwolenie na budowę. Dokumentacja swoim
zakresem obejmowała m.in. wykonanie dróg dojazdowych o nośności 30t. Oszacowanie
wartości prac projektowych na wskazany zakres prac nie jest możliwe, ponieważ
Zamawiający dokonał płatności za wykonanie całości dokumentacji w podziale na
poszczególne elementy umowy, a nie za konkretny zakres prac. Wobec powyższego nie
potwierdzam wykonania zakresu projektowego przez firmę BUD-AN Sp. z o.o. z siedzibą w
Kaliszu oraz wydania przez tut. Zarząd dokumentu przedłożonego do postępowania o
udzielenia zamówienia publicznego przez Lidera Konsorcjum. Jednocześnie wskazuję, że
osoba która podpisała rzeczony dokument, nie była i nie jest upoważniona przez Szefa
Rejonowego Zarządu Infrastruktury Bydgoszcz do potwierdzania wykonania zakresu
inwestycji.”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu datowane na 17 lipca 2024 r. pismo
zatytułowane „Wezwanie do złożenia wyjaśnień” o treści „Zamawiający Miasto Skierniewice,
działając w trybie art.. 128 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 20123 r, poz. 1605, 1720; zwana dalej: PZP), zwraca się do
Państwa o udzielenie wyjaśnień dotyczących: 1) podmiotowych środków dowodowych.
Zamawiający w dniu 12.07.2024 r., zwrócił się do wystawcy dokumentu Rejonowego
Zarządu Infrastruktury w Bydgoszczy o potwierdzenie czy Wykonawca BUD-AN Sp. z o.o. z
siedzibą przy ul. Śródmiejskiej 15 , 62-800 Kalisz wykonała usługę projektową o wartości 500
000,00 zł polegającą na budowie nawierzchni dróg dojazdowych w inwestycji pn:”Budowa
polowego składu środków bojowych K-6091”? oraz czy owy dokument w ogóle został
wydany Wykonawcy BUD-AN Sp. z o.o. z przedstawionym tam zakresem i podpisem osoby
potwierdzającej wykonanie inwestycji. W dniu 16.07.2024 r., Zamawiający otrzymał
odpowiedź, że ct:” Stronami zawartej umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót
budowlanych był Rejonowy Zarząd Infrastruktury Bydgoszcz (Zamawiający) oraz
Konsorcjum Firm w skład którego wchodziły firmy: BUD-AN Sp. z o. o. z siedzibą w Kaliszu
(Lider Konsorcjum) oraz MProjekt Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Partner
Konsorcjum). W ramach zawartej umowy Lider Konsorcjum wykonał wyłącznie roboty
budowlane. Natomiast Partner Konsorcjum opracował komplet dokumentacji projektowej
oraz uzyskał pozwolenie na budowę. Dokumentacja swoim zakresem obejmowała m.in.
wykonanie dróg dojazdowych o nośności 30t. Oszacowanie wartości prac projektowych na
wskazany zakres prac nie jest możliwe, ponieważ Zamawiający dokonał płatności za
wykonanie całości dokumentacji w podziale na poszczególne elementy umowy, a nie za
konkretny zakres prac. Wobec powyższego nie potwierdzam wykonania zakresu
projektowego przez firmę BUD-AN Sp. z o. o. z siedzibą w Kaliszu oraz wydania przez tut.
Zarząd dokumentu przedłożonego do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
przez Lidera Konsorcjum. Jednocześnie wskazuję, że osoba która podpisała rzeczony
dokument, nie była i nie jest upoważniona przez Szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury
Bydgoszcz do potwierdzania wykonania zakresu inwestycji”. Proszę o udzielenie wyjaśnień
dotyczących kwestii złożonych referencji wraz z wykazem usług oraz ustosunkowanie się do
odpowiedzi jaką Zamawiający uzyskał od wystawcy referencji. (…)”.
Odwołujący przekazał Zamawiającemu pismo o treści „Firma BUD-AN Sp. z o. o.
w
odpowiedzi na wezwanie z dnia 17.07.2024 r. do złożenie wyjaśnień dotyczących
podmiotowych środków dowodowych przedkłada poprawiony wykaz usług. W uzupełnieniu
z dnia 09.07.2024 r. firma BUD-
AN Sp. z o. o. nie uzupełniła kompletnie usług projektowych
użyczonych od firmy IZBRUK. W zrealizowanej inwestycji w formuje zaprojektuj i wybuduj
pn. „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Rychwał i Wardężyn” zostały wykonane dwie
odrębne usługi projektowe: 1) Decyzji nr 458 pozwolenie na budowę pn. „Budowa drogi
gminnej w miejscowości Wardężyn” 2) Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji
drogowej „Budowa ulicy Żurawin w m. Rychwał” Każda usługa projektowa była wykonana za
kwotę 200.000,00 zł netto tj. 246.000,00 zł brutto. Na potwierdzenie wykonania usług
projektowych przedkładamy stosowe decyzje oraz harmonogram rzeczowo-finansowych dla
zrealizowanej inwestycji, z których wynikają kwoty zrealizowanej usługi projektowej. Zgodnie
z zapisami SWZ doświadczenie w zakresie usług zostało spełnione przez firmę IZBRUK.
Odnoście inwestycji pn. „Budowa polowego składu środków bojowych K-6091” firma BUD-
AN Sp. z o.
o. była liderem konsorcjum i również brała udział w przygotowaniu dokumentacji
projektowej -
dowodem na fakt jest oświadczenie firmy MProjekt. Firma BUD-AN Sp. z o. o.
zamieściła poświadczenie wykonania robót budowlanych podpisane przez inspektora
nadzoru, ponieważ z niego wynikała kwota zrealizowanej usługi projektowej. Wykonanie
inwestycji zrealizowanej dla RZI przez firmę BUD-AN Sp. z o. o. potwierdza referencja nr
11/2024 podpisana przez szefa RZI.”.
Wraz z ww. pismem Odwołujący przekazał Zamawiającemu wykaz usług
sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do SWZ o treści „Dotyczy realizacji
zamówienia pn: „Utworzenie strefy przemysłowej w rejonie ulic Sosnowej i Łódzkiej w
Skierniewicach”
Wykaz usług projektowych
(wymienić zleceniodawcę,
nazwę zadania, zakres usług)
Nr i data pozwolenia na
budowę lub decyzji ZRID
oraz nazwa organu który ją
wydał
Wartość
brutto usług
Czas realizacji
początek/
zakończenie
dd/mm/rrrr
Wpisać podmiot
realizujący usługi
(kolumna dotyczy
ofert wspólnych)
Budowa polowego składu
bojowego K- 6091
Pozwolenie na budowę
272/22 z dnia 21.12.2022 r.
Wydał Wojewoda Łódzki
500.000,00 zł
brutto
12.09.2022 r.
30.03.2023 r.
BUD-AN Sp.z o. o.
Przebudowa droi giminnej
w
miejscowości Rychwał
i
Wardężyn
Decyzja nr 458 z dnia
12.06.2023 r. Wydał Starosta
Koniński
246.000,00 zł
brutto
14.12.2022 r.
11.05.2024 r.
IZBRUK
ZRiD
WA.6740.4.18.2023 z dnia
28.02.2024 r. Wydał Starosta
Kiniński
246.000,00 zł
brutto
14.12.2022 r.
11.05.2024 r.
IZBRUK
(…)”.
Wraz z ww. pismem Odwołujący przekazał Zamawiającemu pochodzące od
Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Bydgoszczy datowane na 8 maja 2024 r. pismo
zatytułowane „Referencje o wykonanym zamówieniu” o treści „Niniejszym informuję, że firma
BUD-
AN Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Piekarska 5/4, 62-800 Kalisz (Lider konsorcjum)
została wyłoniona jako Wykonawca usługi polegającej na wykonaniu robót budowlanych
(system zaprojektuj i wybuduj) w ramach zadania inwestycyjnego nr 11849 pn.: „Budowa
polowego składu środków bojowych k-6091 Nowy Glinnik”, na łączną kwotę 15 607 630,23 zł
brutto. Roboty wykonywane były w terminie od 17.08.2022r. do 30.03.2023r. Szczegółowy
zakres prac: a) płace utwardzone płytami MON - 3 194,35 m2, b) montaż kontenerów - 26
szt., c)
obwałowanie HESCO BASTION MIL-1-110, MIL-8-55, dł. 1245,00 mb, d) obwodnica -
1641,36 m2, e) podziemny zbiornik zapasu wody -
288m3, f) ogrodzenie placu o wysokości
2,58m -
835,92 mb, g) kabel zasilający: - 4x3YAKY 1x240mm2 - 665,00 mb, - YAKY 4x50 -
845,00 mb, - YAKXs 4x35 - 125,00 mb, - YHY 3x6 - 226,00 mb, - YAKY 4x70 - 40,00 mb, -
YKY 4x4 - 669,00 mb, - YKY 3x4 - 18,00 mb, - XzTKMX 2x2x0,6 - 999,00 mb, - XzTKMx
5x4x0,6 - 1015,00 mb; h) system ochrony obiektu -
1 kpl., i) system sygnalizacji pożaru –
1 kpl., j) rozdzielnice - 9 szt., k) kanalizacja kablowa -
746,00 mb l) kabel światłowodowy Z-
XOTKtsd 8J -
1 920,00mb m) latarnie oświetlenia terenu - 30 szt., n) odwodnienie liniowe
i odprowadzenie wody -
181,55 mb, o) droga dojazdowa o dł. 6789,02 m o nośności 30t.
Roboty zostały wykonane z należytą starannością, zgodnie z przepisami prawa
budowlanego i prawidłowo ukończone. Referencje wydaje się na wniosek przedsiębiorcy dla
celów marketingowych.”.
Wraz z ww. pismem Odwołujący przekazał Zamawiającemu pochodzące od Mprojekt
Polska Sp. z o. o. datowane na 18 lipca 2024 r. pismo zatytułowane „Oświadczenie” o treści
„Firma MProjekt Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie jako partner konsorcjum przy realizacji
inwestycji pn.: „Budowa polowego składu środków bojowych K-6091" oświadcza, że lider
konsorcjum firma BUD-
AN Sp. z o. o. z siedzibą w Kaliszu brała czynny udział w
opracowaniu kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na
budowę. Dokumentacja projektowa swoim zakresem obejmowała wykonanie dróg
dojazdowych co potwierdza Referencja o wykonaniu Zamówienia nr 11/2024 wydana przez
Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Bydgoszczy z dnia 8 maja 2024 r. Wartość usługi
projektowej wynosiła 500.000,00 zł,”.
W dniu 6 sierpnia 2024 r. Zamawiający opublikował informację o wyborze oferty
najkorzystniejszej o treści „Działając na podstawie art. 253 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, 1720 zwanej dalej:
„ustawą Pzp”), Zamawiający Miasto Skierniewice informuje, że w prowadzonym
postępowaniu do realizacji zamówienia wybrano najkorzystniejszą ofertę nr 3, złożoną przez:
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „ERBEDIM” Sp. z o.o. ul. Żelazna 3 97-300
Pio
trków Trybunalski Cena wybranej oferty wynosi: 9 162 209,93 zł brutto Okres gwarancji
wynosi: 60 m-
cy (…) Uzasadnienie odrzucenia oferty: Zamawiający informuje, że na
podstawie art.
226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp odrzuca ofertę, jeżeli: została złożona przez
wykonawcę: podlegającego wykluczeniu z postępowania. Wykonawca firma BUD-AN Sp. z
o.o. na wezwanie zamawiającego złożyła wymagany wykaz usług będący załącznikiem nr 8
do SWZ, który miał potwierdzać zaprojektowanie budowy składu bojowego K-6091 a wartość
tego projektu miała wynieść 50 000,00 zł brutto. Powyższą okoliczność miało potwierdzić
zaświadczenie z dnia 28.04.2023 r. podpisane przez Inspektora Nadzoru Inwestorskiego
Pana M. S.
gdzie Inwestorem był Rejonowy Zarząd Infrastruktury z siedzibą w Bydgoszczy.
Pismem z dnia 26 lipca 2024 r. wz. Szefa Zarządu Rejonowego Zarządu Infrastruktury płk A.
C.
wskazał, że w/w „zaświadczenie" nie zawiera prawdziwych informacji, gdyż: • Oferent
wykonał wyłącznie roboty budowlane, • nie potwierdza wykonania przez Oferenta projektu na
który się powołał, • p. M. S. nie był upoważniony przez Szefa Zarządu Rejonowego Zarządu
Infrastruktury Bydgoszcz do potwierdzania wykonania zakresu inwestycji. Zamawiający
pozyskał również dokument w postaci umowy współpracy z dnia 27.04.2022 r. pomiędzy
oferentem z MProjekt Polska sp. z o.o. zgodnie z
którym (§ 5 ust. 3) oferent był
odpowiedzialny za wykonane prace budowlane (projekt wykonała inna firma). W odpowiedzi
na wezwanie do złożenia wyjaśnień oferent nie złożył dokumentów ani wyjaśnień, które
przeczyły w/w stanowi rzeczy wywodząc w dalszym ciągu, iż wykonał projekt o wartości 500
000,00 zł co ma wynikać z faktu brania udziału w tym postępowaniu i udziale w
projektowaniu. Jednocześnie oferent złożył kolejny
wykaz usług i dokumentów z którego ma
wynikać, że wykonał dwie usługi projektowe o wartości 246 000,00 zł każda. Zamawiający
przewidział w SWZ fakultatywną przesłankę wykluczenia opisaną w treści art. 109 ust. 1 pkt.
8 ustawy Pzp. Art. 109. [Przesłanki fakultatywnego wykluczenia wykonawców z
postępowania] 8) Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć
wykonawcę: który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia
warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na
decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub
który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych
środków dowodowych; Z tych względów należy stwierdzić, iż trudno nie ocenić inaczej
zachowania oferenta jako działania, które miało wprowadzić Zamawiającego w błąd. Oferent
wskazał bowiem, że miał wykonać projekt o wartości 500 000,00 zł a w istocie go nie
wykonał lub też brał udział w jego wykonaniu ale nie wiadomo w jakim zakresie i o jakiej
wartości. W takiej sytuacji nie obowiązuje procedura opisana treścią art. 128 ust. 1 Pzp,
które uprawniałyby oferenta do złożenia innych referencji. Konsekwencją powyższego jest
wykluczenie takiego oferenta, a w konsekwencji uniemożliwienie udzielenia temu podmiotowi
zamówienia i odrzucenie jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a Pzp. (…)”.
Ustalając stan faktyczny Izba oparła się na dokumentach znajdujących się
w dokumentacji
Postępowania.
Mając na uwadze art. 531 Pzp, zgodnie z którym „przedmiotem dowodu są fakty
mające dla rozstrzygnięcia sprawy istotne znaczenie”, Izba pominęła załączone do
odpowiedzi na odwołanie dokumenty oznaczone jako „wyciąg (s. 1- 3, 7, 30) z umowy o
zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych nr WIB/N/1/R/4/OIB”, „faktura VAT Nr
02/11/2022 (…)”, wraz z załącznikiem w postaci protokołu odbioru częściowego”, „notatki
służbowe (…)”, „protokół odbioru końcowego (…)”, gdyż w świetle przedstawionych poniżej
rozważań nie mogły one służyć ustaleniu faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy.
To samo dotyczy dokumentów, które miałyby czy mogą służyć wykazaniu faktów
wykraczających poza przedstawione w odwołaniu okoliczności faktyczne uzasadniające jego
wniesienie, stanowiące podstawę zawartych w odwołaniu zarzutów, których również nie
sposób uznać za dowody mogące służyć ustaleniu faktów mających dla rozstrzygnięcia
sprawy istotne znaczenie.
Z tego względu Izba pominęła dokumenty mające służyć ustaleniu faktów, które nie
zostały przedstawione w odwołaniu, a zostały powołane w piśmie Odwołującego datowanym
na 9 września 2024 r. oraz dokumenty złożone przez Odwołującego na rozprawie.
Izba zważyła, co następuje:
W świetle art. 505 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym „środki ochrony prawnej określone
w
niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz
poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy”, Odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia odwołania. Izba nie stwierdziła
przy tym, aby zachodziła którakolwiek z określonych w art. 528 Pzp okoliczności
skutkujących odrzuceniem odwołania.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 555 Pzp „Izba nie może orzekać co do zarzutów,
które nie były zawarte w odwołaniu”, a „zarzut tworzą okoliczności faktyczne i prawne
wskazujące na naruszenie przepisów ustawy w związku z dokonaną czynnością lub
zaniechaniem czynności, do której zamawiający był zobowiązany na podstawie ustawy” (tak
w uzasadnieniu wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 lutego 2022 r., wydanego
w
postępowaniu o sygn. akt KIO 124/22). Przedstawienie okoliczności faktycznych i
prawnych wskazujących na naruszenie danego przepisu Pzp nie może ograniczać się do
przedstawienia twierdzeń co do faktów oraz wskazania przepisu Pzp, który został naruszony
zdaniem wykonawcy wnoszącego odwołanie; niezbędne jest wskazanie, na czym polega
naruszenie danego przepisu Pzp w określonym stanie faktycznym – odniesienie normy
wynikającej z tego przepisu do stanu faktycznego.
Wobec powyższego przedstawione w piśmie Odwołującego datowanym na 9
września 2024 r. okoliczności faktyczne i prawne, które nie zostały przestawione w
odwołaniu, nie mogły być przez Izbę brane w ogóle pod uwagę, to samo dotyczy dowodów
mających służyć wykazaniu tych okoliczności, które tym samym nie mogły służyć ustaleniu
faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy.
Nie ulega wątpliwości, że w odwołaniu nie wskazano czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej (złożonej przez Przystępującego) jako czynności, której zarzuca się
niezgodność z przepisami Pzp. Ww. czynność nie została także wskazana jako czynność,
która została dokonana z naruszeniem „art. 109 ust. 1 pkt 8) Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt
2) lit. a Pzp i art. 239 ust. 1 Pzp” – w odwołaniu podano, że przepisy te zostały naruszone
„poprzez bezzasadne wykluczenie Odwołującego i odrzucenie jego oferty” – a w odwołaniu
nie przedstawiono okoliczności faktycznych i prawnych wskazujących na naruszenie
któregoś z tych przepisów w związku z czynnością wyboru oferty najkorzystniejszej.
Izba zauważa, że w odwołaniu zawarte zostało żądanie nakazania Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; nie znajduje jednak podstaw do
uznania, że samo zawarcie takiego żądania jest wystarczające aby przyjąć, iż Odwołujący
zarzuca niezgodność z przepisami Pzp tej czynności, a tym bardziej, że przedstawiono
okoliczności faktyczne i prawne wskazujące na naruszenie określonych przepisów Pzp
w
związku z tą czynnością.
Mając na uwadze powyższe należało uznać, że czynnościami, których niezgodność
z
ww. przepisami Pzp zarzuca się w odwołaniu, są wyłącznie czynności wykluczenia
Odwołującego i odrzucenia jego oferty.
Jak wskazał Sąd Okręgowy w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z dnia 27 września
2023 r., wydanego w sprawie o sygn. akt XXIII Zs 46/23, „Dopiero bowiem gdyby zarzuty
odwołania wskazywały konkretne normy ustawy Prawo zamówień publicznych, które zostały
naruszone przez czynność Zamawiającego w postaci wyboru oferty najkorzystniejszej, to
Krajowa Izba Odwoławcza mogłaby w tym zakresie formułować nakaz określonego
zachowania skierowany do Zamawiającego, a odnoszący się do tej czynności. (….) Krajowa
Izba Odwoławcza musi orzekać w granicach zaskarżenia, które wyznacza treść odwołania.”.
Wobec powyższego należy przyjąć, że skoro w odwołaniu nie zarzucono
niezgodności z przepisami Pzp czynności wyboru oferty najkorzystniejszej (złożonej przez
Przystępującego), to Izba nie mogła nakazać Zamawiającemu unieważnienia tej czynności.
W sytuacji, gdy Zamawiający dokonał czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
w
Postępowaniu i upłynął termin na wniesienie odwołania na tą czynność, brak możliwości
nakazania Zamawiającemu jej unieważnienia przez Izbę powoduje, iż bez względu na to, czy
Izba stwierdzi naruszenie powołanych w odwołaniu przepisów Pzp w zakresie dokonania
czynności wykluczenia Odwołującego i odrzucenia jego oferty, wynik Postępowania w
postaci wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez Przystępującego nie ulegnie zmianie.
Zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1) Pzp, „Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w
części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć
istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu
kwalifikowania wykonawców”.
W konsekwencji nawet gdyby zarzut naruszenia „art. 109 ust. 1 pkt 8) Pzp w zw.
z art.
226 ust. 1 pkt 2) lit. a Pzp i art. 239 ust. 1 Pzp” Izba uznałaby za uzasadniony,
stwierdzenie naruszenia któregoś z tych przepisów nie miałoby ani nie mogłoby mieć wpływu
na wynik Postępowania. Odwołanie nie mogłoby więc zostać uwzględnione, zatem podlegało
oddaleniu.
Niezależnie od powyższego Izba wskazuje, że zarzut naruszenia „art. 109 ust. 1 pkt
8) Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a Pzp i art. 239 ust. 1 Pzp” - poprzez bezzasadne
wykluczenie Odwołującego i odrzucenie jego oferty” nie był uzasadniony.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8) Pzp „Z postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę który w wyniku zamierzonego działania lub
rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że
nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych podmiotowych środków dowodowych”. Art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) stanowi, iż
„Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę podlegającego
wykluczeniu z postępowania”. Stosownie zaś do art. 239 ust. 1 Pzp, „zamawiający wybiera
najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach
zamówienia”.
W zakresie tego zarzutu w odwołaniu przedstawiono okoliczności faktyczne i prawne
wskazujące na niezgodność czynności wykluczenia Odwołującego i odrzucenia jego oferty
z
ww. przepisami dotyczące dwóch kwestii.
Pierwszą było to, iż Odwołujący brał „udział w realizacji kwestionowanego przez
Zamawiającego zakresu zamówienia na rzecz Rejonowego Zarządu Infrastruktury z siedzibą
w Bydgoszczy, a co za tym idzie spełnia w tym zakresie określony w roz. VIII pkt 2 ppkt 4
lit.
a) SWZ warunek udziału w postępowaniu dotyczący usług polegających na opracowaniu
dokumentacji projektowych i nie wprowadził w tej mierze Zamawiającego w błąd w wyniku
zamierzonego działania ani rażącego niedbalstwa”.
W odniesieniu do powyższego twierdzenia należy wskazać, iż okolicznościami
faktycznymi, jakie leżały u podstaw odrzucenia oferty Odwołującego, było wskazanie przez
niego w złożonym wykazie usług (sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 8
do SWZ), że wykonał usługę projektową o nazwie „Budowa polowego składu bojowego K-
6091” o wartości brutto 500.000 złotych w sytuacji, gdy Zamawiający przyjął, iż
w
rzeczywistości Odwołujący usługi tej nie wykonał „lub też brał udział” w jej „wykonaniu ale
nie wiadomo w jakim zakresie i o jakiej wartości”; nie było zaś taką okolicznością uznanie, że
nie spełnia on warunku udziału w Postępowaniu określonego w rozdziale VIII pkt 2 ppkt 4
lit. a) SWZ.
Zatem to, że Odwołujący brał udział w wykonaniu wskazanej w złożonym przez niego
wykazie usług (sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do SWZ) usługi
projektowej o nazwie „Budowa polowego składu bojowego K-6091”, nie jest wystarczające
dla przyjęcia, że nie wprowadził on Zamawiającego w błąd co do spełniania ww. warunku
udziału w Postępowaniu, gdyż spełnia rzeczony warunek.
W konsekwencji w świetle treści opublikowanej w dniu 6 sierpnia 2024 r. informacji
o
wyborze oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu oraz złożonego przez Odwołującego
wykazu usług aby uznać, że nie wprowadził on Zamawiającego w błąd, konieczne było
wykazanie, iż wykonał on usługę projektową o nazwie „Budowa polowego składu bojowego
K-
6091” o wartości brutto 500.000 złotych.
Należy zauważyć, że nie było kwestionowane, że umowę zawartą pomiędzy Skarbem
Państwa - Rejonowym Zarządem Infrastruktury z siedzibą w Bydgoszczy (jako
zamawiającym) a Odwołującym i MProjekt spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie (jako wykonawcą), której przedmiotem było zaprojektowanie i
wykonanie robót budowlanych w zakresie budowy „polowego składu bojowego K-6091” w
zakresie opracowania dokumentacji projektowej wykonywał MProjekt spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie. Odwołujący podnosił natomiast, że „zdobył
doświadczenie, które potwierdza spełnianie warunku” udziału w Postępowaniu określonego
w rozdziale VIII pkt 2 ppkt 4 lit. a) SWZ, gdyż brał czynny udział w przygotowywaniu
dokumentacji projektowej oraz był liderem konsorcjum.
W związku z przedstawionymi w odwołaniu twierdzeniami, z których wynika, że
czynny udział Odwołującego w przygotowywaniu dokumentacji projektowej miał polegać na
tym, iż:
„do realizacji przedmiotowej umowy - zarówno w zakresie prac projektowych oraz
wykonania robót budowlanych - ze strony konsorcjum wyznaczone oraz zaangażowane
były te same osoby”, które „stanowią zasób kadrowy Odwołującego, który został
skierowany przez Odwołującego do wykonywania czynności w zakresie projektowania w
ramach” ww. umowy,
Odwołujący „uczestniczył w spotkaniach roboczych z zamawiającym Rejonowym
Zarządem Infrastruktury z siedzibą w Bydgoszczy dotyczących prac projektowych”,
należy zauważyć, że nawet gdyby uznać, iż Odwołujący - biorąc „czynny udział
w
przygotowywaniu dokumentacji projektowej” oraz będąc „liderem konsorcjum” - wykonywał
ww. umowę w zakresie opracowania dokumentacji projektowej, to podważałoby to
prawidłowość stanowiska Zamawiającego zawartego w opublikowanej w dniu 6 sierpnia
r. informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu wyłącznie w zakresie
uznania, że w rzeczywistości Odwołujący nie wykonał (w ogóle) usługi projektowej o nazwie
„Budowa polowego składu bojowego K-6091” o wartości brutto 500.000 złotych oraz
w
zakresie możliwości określenia, w jakim zakresie Odwołujący wykonywał ww. usługę.
Powyższe nie uzasadnia natomiast uznania przedmiotowego stanowiska Zamawiającego za
niezasadne w zakresie, w jakim wskazał on, iż nie wiadomo, jaka jest wartość usługi
projektowej wykonanej przez Odwołującego, zwłaszcza że nie kwestionowano tego
w
odwołaniu.
Konieczne jest przy tym zauważenie, że Odwołujący nie złożył w Postępowaniu
dokumentów, z których wynikałoby, iż w ramach wykonywania ww. umowy brał czynny udział
w przygotowywaniu dokumentacji projektowej (której opracowanie wykonywał MProjekt
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie) poprzez „wyznaczenie
oraz zaangażowanie” „do realizacji przedmiotowej umowy - zarówno w zakresie prac
projektowych oraz wykonania robót budowlanych” osób, które „stanowią zasób kadrowy
Odwołującego, który został skierowany przez Odwołującego do wykonywania czynności w
zakresie projektowania w ramach” ww. umowy czy „uczestniczenie w spotkaniach roboczych
z
zamawiającym Rejonowym Zarządem Infrastruktury z siedzibą w Bydgoszczy dotyczących
prac projektowych”. W datowanym na 28 kwietnia 2023 r. piśmie podpisanym przez M. S.
zawarte jest stwierdzenie „Wartość prac projektowych: 500 000,00 zł”, przy czym z jego
treści nie wynika jednoznacznie, że to Odwołujący wykonał te prace, zaś pochodzące od
Mprojekt Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pismo datowane na 18 lipca 2024
r. zatytułowane „Oświadczenie” pozwala jedynie na przyjęcie, że Odwołujący brał „czynny
udział w opracowaniu kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia
na budowę”, że „dokumentacja projektowa swoim zakresem obejmowała wykonanie dróg
dojazdowych” oraz że „wartość usługi projektowej wynosiła 500.000,00 zł”. Również z treści
złożonego przez Odwołującego w Postępowaniu pochodzącego od Rejonowego Zarządu
Infrastruktury w Bydgoszczy pisma datowanego na 8 maja 2024 r. zatytułowanego
„Referencje o wykonanym zamówieniu nr 11/2024” nie sposób zdaniem Izby wysnuć
wniosku, że Odwołujący „jako Wykonawca usługi polegającej na wykonaniu robót
budowlanych (system zaprojektuj i wybuduj)” wykonał dokumentację projektową; wręcz
przeciwnie, znajdujące się w nim wyliczenie „szczegółowego zakresu prac”, obejmujące
konkretne towary (w określonych ilościach czy wielkościach) uzasadnia uznanie, że
referencje dotyczą wyłącznie wykonania prac budowlanych.
Należy zauważyć, że zgodnie § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy
i
Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy „w celu
potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów
selekcji dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej, zamawiający może, w zależności
od charakteru, znaczenia, przeznaczenia lub zakresu robót budowlanych, dostaw lub usług,
żądać następujących podmiotowych środków dowodowych: 1) wykazu robót budowlanych
wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i
miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane, oraz
załączeniem dowodów określających, czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie,
przy czym dowodami, o
których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone
przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z
przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - inne
odpowiednie dokumenty; 2) wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku
świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich
wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi
zostały wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te
dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o
których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz
którego dostawy lub usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się
lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest
w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty
potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3
miesięcy”. Z przepisu tego wynika, iż wykazanie, że roboty budowlane, dostawy lub usługi
zostały wykonane lub są wykonywane należycie, powinno nastąpić przez złożenie referencji
bądź innych dokumentów sporządzonych przez podmiot, na rzecz którego roboty
budowlane, dostawy lub usługi zostały wykonane (dalej jako „trzeciozamawiający”); jedynie
w sytuacji, gdy wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać
referencji bądź innych dokumentów sporządzonych przez taki podmiot, wykazanie
powyższego może nastąpić innymi odpowiednimi dokumentami bądź oświadczeniem
wykonawcy.
Dokumentem sporządzonym przez trzeciozamawiającego – czyli Rejonowy Zarząd
Infrastruktury w Bydgoszczy -
jest zaś ww. pismo datowane na 8 maja 2024 r. zatytułowane
„Referencje o wykonanym zamówieniu nr 11/2024”, wobec czego w ocenie Izby należałoby
mu przyznać prymat przy ocenie, czy Odwołujący wykazał, że należycie wykonał usługę
projektową o nazwie „Budowa polowego składu bojowego K-6091” o wartości brutto 500.000
złotych, a w konsekwencji czy w ogóle ją wykonał.
Wniosek, że złożone przez Odwołującego w Postępowaniu ww. pismo datowane na
maja 2024 r. zatytułowane „Referencje o wykonanym zamówieniu nr 11/2024” dotyczy
wyłącznie wykonania prac budowlanych, uzasadnia ponadto pochodzące od Rejonowego
Zarządu Infrastruktury w Bydgoszczy pismo datowane na 16 lipca 2024 r., w którym
jednoznacznie wskazano, że Odwołujący „wykonał wyłącznie roboty budowlane” oraz iż „nie
potwierdzam wykonania zakresu projektowego przez firmę BUD-AN Sp. z o.o. z siedzibą
w
Kaliszu”.
Konieczne jest zaznaczenie, że przedstawienie w postępowaniu odwoławczym
twierdzeń i dowodów w celu wykazania, w jakim zakresie Odwołujący brał udział
w
wykonywaniu usługi projektowej o nazwie „Budowa polowego składu bojowego K-6091”,
oraz że wartość prac wykonanych w tym zakresie przez Odwołującego wynosi 500.000
złotych, nie zastępuje przedstawienia takich twierdzeń i dowodów w Postępowaniu.
Zwłaszcza w sytuacji, gdy Zamawiający zwrócił się do Odwołującego o udzielenie wyjaśnień
dotyczących podmiotowych środków dowodowych – w zakresie ww. usługi, rzeczone
twierdzenia i dowody powinny zostać przedstawione w ramach tych wyjaśnień, aby
Zamawiający mógł poddać je ocenie, której prawidłowość podlega z kolei ocenie Izby. Nie
jest zaś rolą Izby „zastępowanie” w postępowaniu odwoławczym zamawiającego w zakresie
dokonywania takiej oceny.
Uznania, że Odwołujący wykazał, iż wykonał usługę projektową o nazwie „Budowa
polowego składu bojowego K-6091” o wartości brutto 500.000 złotych nie uzasadnia także
okoliczność, że był on „liderem konsorcjum realizującego” inwestycję „pn. „Budowa
Polowego składu środków bojowych K-6091" wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę”.
Nie ma podstaw do przyjęcia, że w przypadku zamówień wykonywanych wspólnie
przez więcej niż jednego wykonawcę samo „bycie liderem” przez jednego z nich oznacza, że
wykonawca ten nabywa doświadczenie w zakresie wykonania całego zamówienia.
Niewątpliwe jest, że każdy wykonawca, który wykonał zamówienie wspólnie z innymi
wykonawcami, może polegać na doświadczeniu w zakresie wykonania tego zamówienia
wyłącznie w takim zakresie, w jakim faktycznie i konkretnie uczestniczył w jego wykonaniu.
Wymaga zauważenia, że Odwołujący w złożonym w Postępowaniu wykazie usług
sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do SWZ nie wskazał, że ww.
usługę wykonywał wspólnie z innym wykonawcą, nie ma o tym mowy także w załączonym do
tego wykazu ww. zaświadczeniu datowanym na 28 kwietnia 2023 r. Co więcej, składając te
dokumenty Odwołujący nie wskazał także, w jakim zakresie faktycznie i konkretnie
uczestniczył w jej wykonaniu; nie uczynił tego nawet pomimo zwrócenia się do niego przez
Zamawiającego o udzielenie wyjaśnień dotyczących podmiotowych środków dowodowych –
w zakresie ww. usługi.
W tym stanie rzeczy wątpliwości musi budzić, czy rzeczywiście w ramach „bycia
liderem” Odwołujący brał udział w wykonaniu ww. usługi poprzez „przekazywanie uwag
technicznych związanych z przygotowaniem projektu budowlanego”, „koordynację prac
projektowych oraz analizę rozwiązań projektowych polegającą na sprawdzeniu dokumentacji
pod kątem kompletności i zgodności z zaleceniami Zamawiającego oraz zobowiązującymi
przepisami” oraz „przygotowanie części kosztorysowej - stanowiącej element dokumentacji
projektowej” – jak wskazano w załączonym do odwołania datowanym na 12 sierpnia 2024 r.
piśmie zatytułowanym „Oświadczenie”.
Gdyby -
niezależnie od powyższego – jednak przyjąć, że w ramach „bycia liderem”
Odwołujący brał udział w wykonaniu ww. usługi w takim zakresie, a także iż - co nie było
sporne pomiędzy stronami i uczestnikiem postępowania odwoławczego - prezes zarządu
oraz prokurent Odwołującego uczestniczyli w „spotkaniach roboczych” z Rejonowym
Zarządem Infrastruktury w Bydgoszczy oraz „skierował potencjał kadrowy do realizacji
inwestycji w
postaci osób wskazanych w umowie nr WIB/N/1/R/4/OIB”, to w sytuacji, gdy w
odwołaniu nie twierdzono nawet, że wartość ww. usługi wykonanej przez Odwołującego
wynosiła 500.000 złotych, nie sposób było tak uznać.
Konieczne jest przy tym zauważenie, że twierdzenia, iż wartość ww. usługi w zakresie
wykonanym przez Odwołującego wynosiła 500.000 złotych, w szczególności dotyczące
wartości „całej” ww. usługi i wartości wykonanych przezeń prac w jej zakresie, zostały
przedstawione dopiero po wniesieniu odwołania, wobec w świetle z art. 555 Pzp nie mogły
być brane przez Izbę pod uwagę.
W tym stanie rzeczy Izba nie znalazła podstaw do przyjęcia, że Odwołujący wykazał,.
że wykonał usługę projektową o nazwie „Budowa polowego składu bojowego K-6091”
o
wartości brutto 500.000 złotych.
Drugą kwestią, której dotyczyły przedstawione w odwołaniu okoliczności faktyczne
i
prawne wskazujące na niezgodność czynności wykluczenia Odwołującego i odrzucenia
jego oferty z przepisami „art. 109 ust. 1 pkt 8) Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a Pzp i art.
239 ust. 1 Pzp”, było to, że Odwołujący spełnia określony w rozdziale VIII pkt 2 ppkt 4 lit. a)
SWZ warunek udziału w Postępowaniu „w całości w oparciu o powołany od początku
postępowania potencjał podmiotu trzeciego Izbruk M. R. Zakład Ogólnobudowlany i
przedstawił Zamawiającemu dokumentację potwierdzającą spełnianie tego warunku”.
Należy wskazać, że powodem odrzucenia oferty Odwołującego w Postępowaniu nie
było uznanie, że nie spełnia on warunku udziału w Postępowaniu określonego w rozdziale
VIII pkt 2 ppkt 4 lit. a) SWZ, a podstawą prawną tej czynności nie był art. 226 ust. 1 pkt 2) lit.
b) Pzp, zgodnie z którym „zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez
wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu”; oferta ta została
odrzucona wskutek uznania, że Odwołujący na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8) Pzp podlega
wykluczeniu z
Postępowania, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) Pzp, z którego wynika
norma zobowiązująca (a jednocześnie uprawniająca) zamawiającego do odrzucenia oferty
złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania. Brak jest podstaw
do przyjęcia, że wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego lub że przedmiotowej normy nie stosuje się w przypadku, gdy
wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
W konsekwencji to, czy Odwołujący spełnia określony w rozdziale VIII pkt 2 ppkt 4
lit.
a) SWZ warunek udziału w Postępowaniu nie miało znaczenia dla istnienia obowiązku
(i
uprawnienia) do odrzucenia oferty złożonej przez Odwołującego w sytuacji, gdy podlegał
on wykluczeniu z Postępowania – a więc także dla oceny prawidłowości odrzucenia oferty
złożonej przez Odwołującego w takiej sytuacji. Zatem przedstawione przez Odwołującego
twierdzenia dotyczące spełnienia tego warunku „w oparciu o powołany od początku
postępowania potencjał podmiotu trzeciego Izbruk M. R. Zakład Ogólnobudowlany”
i
„przedstawienia Zamawiającemu dokumentacji potwierdzającą spełnianie tego warunku”
były bez wpływu na wynik postępowania odwoławczego, a powołane w tym zakresie
dokumenty nie mogły służyć ustaleniu faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy.
W odwołaniu nie przedstawiono okoliczności faktycznych i prawnych wskazujących
na naruszenie art. 239 ust. 1 Pzp w związku z czynnościami wykluczenia Odwołującego
i
odrzucenia jego oferty. Brak więc było podstaw do stwierdzenia, że Zamawiający naruszył
ten przepis.
W tym stanie rzeczy odwołanie podlegało oddaleniu, o czym Izba orzekła w punkcie
1. wyroku.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła w punkcie 2. wyroku na
podstawie art. 557 i art. 575 Pzp oraz § 2 ust. 2 pkt 1), § 5 pkt 1) i 2) oraz § 8 ust. 2 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania.
Zgodnie z art. 557 Pzp „w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego”. Art. 575 Pzp stanowi,
że „strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty
postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku”. W § 2 ust. 2 pkt 1) ww.
rozporządzenia określono, że wysokość wpisu wnoszonego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia na roboty budowlane o wartości mniejszej niż progi unijne, o których mowa
w art.
3 ust. 1 Pzp, wynosi 10.000 złotych. Stosownie do § 5 pkt 1) i 2) ww. rozporządzenia
do kosztów postępowania odwoławczego zalicza się wpis oraz „uzasadnione koszty stron
postępowania odwoławczego, (…) w wysokości określonej na podstawie rachunków lub
spisu kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące: (…) b) wynagrodzenie i wydatki
jednego pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych, (…) d) inne
uzasadnione wydatki, w tym koszty przeprowadzenia innych dowodów w postępowaniu
odwoławczym niż dowód z opinii biegłego, dopuszczonych przez Izbę na wniosek strony lub
uczestnika postępowania odwoławczego”. Zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1) ww. rozporządzenia „W
przypadku oddalenia odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi odwołujący. Izba
zasądza koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz zamawiającego
(…)”.
Zgodnie z § 5 pkt 1) ww. rozporządzenia do kosztów postępowania odwoławczego
zaliczono wpis w wysokości uiszczonej przez Odwołującego, tj. 10.000 złotych.
Odwołujący na rozprawie był reprezentowany przez pełnomocnika. Jak wynika ze
złożonych do akt sprawy faktury i potwierdzenia przelewu, koszty postępowania
odwoławczego Odwołującego obejmują wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 5.535
złotych oraz wydatki na opłatę skarbową od pełnomocnictw w wysokości 51 złotych.
Zgodnie z § 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia, do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Odwołującego wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika mogą
być zaliczone wyłącznie do kwoty 3.600 złotych. Z przepisu tego wynika przy tym, że
w
aspekcie ponoszenia kosztów postępowania za uzasadnione uznawać należy
reprezentowanie przez jednego pełnomocnika, Izba nie uznała wydatku na opłatę skarbową
od złożenia pełnomocnictwa przez drugiego i trzeciego pełnomocnika za uzasadniony koszt
Odwołującego. Stosownie więc do § 5 pkt 2) ww. rozporządzenia do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Odwołującego zaliczono zatem wynagrodzenie pełnomocnika
go reprezentującego w wysokości 3.600 złotych oraz wydatek na opłatę skarbową od
złożenia jednego pełnomocnictwa w kwocie 17 złotych.
Zamawiający na rozprawie był reprezentowany przez pełnomocnika. Jak wynika ze
złożonej do akt sprawy faktury, na koszty postępowania odwoławczego Zamawiającego
składają się: wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.600 złotych.
Zgodnie więc z § 5 pkt 2) ww. rozporządzenia do uzasadnionych kosztów
postępowania odwoławczego Zamawiającego zaliczono wynagrodzenie pełnomocnika go
reprezentującego w kwocie 3.600. złotych.
Zważywszy, że odwołanie zostało oddalone, stosownie do § 8 ust. 2 pkt 1) ww.
rozporządzenia kosztami postępowania odwoławczego Izba obciążyła Odwołującego oraz
zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3.600 złotych.
Przewodniczący:
…………………………………