Sygn. akt: KIO 2884/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 26 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 26 sierpnia 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę
LMC Trans spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym
przez
Dolnośląski Szpital Specjalistyczny im. T. Marciniaka Centrum Medycyny Ratunkowej
we Wrocławiu
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
LMC Trans spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy),
stanowiącej 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
Sygn. akt: KIO 2884/24
UZASADNIENIE
Dolnośląski Szpital Specjalistyczny im. T. Marciniaka Centrum Medycyny Ratunkowej
we Wrocławiu (zwany dalej: „Zamawiającym”) prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1605, ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”
lub
„Pzp”, na realizację zadania pn.: „Transport sanitarny w opcjach T, K, P i S”,
numer referencyjny
: EZ/712/ET/24”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 2 sierpnia 2024 roku, numer: 467592-2024.
Wartość zamówienia
przekracza progi unijne
, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
Wykonawca
LMC Trans spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
(zwany dalej: „Odwołującym”) w dniu 12 sierpnia 2024 roku wniósł odwołanie
od
czynności dokonanej przez Zamawiającego polegającej na ustaleniu treści postanowień
Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej zwanej: „SWZ”) oraz ogłoszenia o zamówieniu
(dalej:
„Ogłoszenie”) Postępowania w sposób sprzeczny z ustawą Pzp.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
a) art. 353
Kodeksu cywilnego („Kc"), art. 5 Kc w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp
poprzez
wykorzystanie pozycji przez Zamawiającego jego dominującej i uprzywilejowanej
pozycji wobec wykonawców, polegające na ustaleniu warunków udziału w postępowaniu
w
sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, w szczególności brak określenia
maksymalnego limitu kar umownych, brak ustalenia pozacenowych kryteriów oceny ofert,
w
sytuacji gdy Zamawiający nie określił w opisie przedmiotu zamówienia wymagań
jakościowych odnoszących się do najmniej do głównych elementów składających się
na
przedmiot zamówienia, brak określenia warunków udziału w Postępowaniu;
b) art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 99 ust. 4 Pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia
w
sposób utrudniający uczciwą konkurencję oraz równe traktowanie wykonawców poprzez
zaniechanie podzielenia Zamówienia na co najmniej 2 części z który jedna obejmować
będzie usługę w zakresie realizacji transportów karetkami typu „S”, druga realizację
transportów karetkami typu „P”, „T” i „K” w warunkach gdy zakres i sposób realizacji
zamówienia w sposób naturalny pozwala na jego podział w sposób wskazany
poniżej
we
wnioskach odwołującego, a w najmniejszym stopniu nie narusza uzasadnionych
potrzebami zamówienia interesów Zamawiającego, a ponadto jest zgody z ustaloną praktyką
rynkową i częścią dokumentów postępowania — projekty umów z załączników 6a i 6b
do SWZ;
c) art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 101 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 1 i 4 Pzp oraz art. 5 kc
w zw. z
art. 8 Pzp poprzez opisanie wymogów stawianych wykonawcom, których spełnienie
jest konieczne aby oferta była zgodna z warunkami zamówienia w sposób
niejednoznaczny
i
niedookreślony, który nie pozwala na jednoznaczne ustalenie jakich dokumentów
i
oświadczeń żąda od wykonawców Zamawiający oraz na jakim etapie postępowania;
d) art. 16 Pzp w zw. z art. 246 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 242 ust. 1 pkt 2 Pzp
w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 18) Pzp w zw z art. 246 Pzp poprzez zaniechanie wprowadzenia
pozacenowego kryterium oceny ofert wobec braku uwzględnienia w opisie przedmiotu
kryteriów jakościowych odnoszących się do najmniej do głównych elementów składających
się na przedmiot zamówienia, a tym samym zastosowanie kryterium ceny, jako kryterium
o
wadze przekraczającej 60% bez określenia jakichkolwiek standardów jakościowych
szczególnie w sytuacji gdy Zamawiający nie wymaga jakiegokolwiek doświadczenia
w
realizacji usług będących przedmiotem zamówienia.
W oparciu o powyższe, Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości
oraz o
przeprowadzenie zmian w dokumentacji postępowania, które doprowadzą do:
a.
usunięcia wszystkich naruszeń wskazanych w treści niniejszego odwołania,
w
szczególności nakazanie Zamawiającemu zmiany treści SWZ oraz Ogłoszenia
wraz z załącznikami, w tym poprzez modyfikację kar umownych, wprowadzenie
adekwatnych wysokości kar za konkretne, opisane w umowie naruszenia,
wprowadzenie warunku udziału w Postępowaniu w zakresie zdolności technicznej
i
zawodowej, usunięcie sprzeczności pomiędzy OPZ a treścią SWZ;
b.
zmiany treści SWZ i Ogłoszenia wraz z załącznikami w sposób określony
w
Odwołaniu oraz nakazanie Zamawiającemu podzielenia Zamówienia na 2 pakiety
w ten sposób że: i. jako jeden pakiet zostanie wskazana usługa obejmująca transport
sanitarny typu „S” ii. jako drugi pakiet zostanie wskazana usługa obejmująca
transport sanitarny typu „P", „T” i „K”.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje.
W dniu 20 sierpnia
2024 roku Zamawiający przekazał Wykonawcom informację
o
wniesieniu odwołania wraz z jego kopią.
Żaden z wykonawców nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego
(termin na zgłoszenie upływał w dniu 23 sierpnia 2024 r.).
W dniu 21 sierpnia 2024 roku
– przed otwarciem rozprawy - Odwołujący złożył
Prezesowi
Krajowej Izby Odwoławczej
oświadczenie
o cofnięciu
odwołania.
Oświadczenie zostało podpisane przez osobę upoważnioną do reprezentowania
Odwołującego.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy
Pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy, a stosownie do treści art. 520 ust. 2 Pzp cofnięte odwołanie
nie
wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa
Izby.
Zgodnie z art. 568 pkt 1 ustawy
Pzp Izba umarza postępowanie odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
Wobec powyższego Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437).
Stosownie do § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) powołanego powyżej rozporządzenia:
w
przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek
cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień,
na
który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron
lub
uczestników postępowania odwoławczego - odwołującemu zwraca się 90% wpisu;
w
takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty
uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości.
Biorąc powyższe pod uwagę Izba orzekła jak w sentencji i nakazała zwrot na rzecz
Odwołującego 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………….…………………