Sygn. akt: KIO 2890/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 21 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez
udziału stron w dniu 21 sierpnia 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 r.
przez wykonawc
ę RDF spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ostrołęce
przy ul.
Kołobrzeskiej 5 (07-401 Ostrołęka) w postępowaniu prowadzonym przez Gminę
Wyszków
z siedzibą w Wyszkowie przy Alei Róż 2 (07-200 Wyszków)
postanawia
1. U
morzyć postępowanie odwoławcze.
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy RDF
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ostrołęce, kwoty
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………...…….…….
Sygn. akt: KIO 2890/24
Uzasadnienie
Gmina Wyszków zwana dalej „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) zwanej dalej: „Pzp”,
w trybie przetargu nieograniczonego, pn.:
Organizacja i obsługa Punktu Selektywnego
Zbierania Odpadów Komunalnych dla mieszkańców gminy Wyszków do 31 grudnia 2024 r.
o numerze: IPF.271.28.2024
, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 1 sierpnia 2024 r., pod numerem 462545-2024.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 12 sierpnia 2024 r. wykonawca RDF
Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce (zwany
dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu i wobec treści
dokumentów zamówienia, w szczególności postanowień Specyfikacji Warunków Zamówienia
oraz projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W ramach postępowania odwoławczego nie zostały zgłoszone przystąpienia.
W dniu 20 sierpnia
2024 r. odwołujący złożył do akt sprawy pismo zawierające
oświadczenie o cofnięciu w całości wniesionego 12 sierpnia 2024 r.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 520, art. 568 pkt 1 oraz art. 553
ust. 1 zdanie drugie Pzp postanowił umorzyć postępowanie odwoławcze w przedmiotowej
sprawie, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać należy za oświadczenie
najdalej idące złożone przez stronę, która zainicjowała postępowanie odwoławcze. Zgodnie z
art. 520 ust. 2 Pzp cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże
z
jego wniesieniem. Innymi słowy cofnięcie odwołania niweczy zainicjowane postępowanie
odwoławcze. Z związku z tym cofnięcie odwołania jest jednostronnym oświadczeniem woli,
które z mocy prawa rodzi skutek w postaci umorzenia postępowania.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność, że
cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem rozprawy, zatem na rzecz odwołującego
należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych,
czyli kwotę 13 500,00 zł, stosownie do art. 557 i art. 575 Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.).
Przewodniczący:
.…….……………….