Sygn. akt KIO 2917/24
WYROK
Warszawa, dnia 9 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Kawa-
Ogorzałek
Irmina Pawlik
Robert Skrzeszewski
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 września 2024 roku, odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 r. przez Odwołującego -
wykonawcę FBSerwis S.A. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego - Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w imieniu
którego postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w
Lublinie
przy udziale uczestnika po stronie
Zamawiającego - wykonawcy BUDiA - Standard Spółka
z o.o.
z siedzibą w Oleśnicy
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania, wynagrodzenie pełnomocnika Zamawiającego z tytułu reprezentacji w kwocie
3600 zł,
2.2. zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr(słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy).
Sygn. akt KIO 2917/24
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………………………..............
Członkowie:
………………………………………………..
………………………………………………..
Sygn. akt KIO 2917/24
UZASADNIENIE
Zamawiający - Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w
imieniu którego działa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 20
23r., poz. 1605 ze zm.; dalej: „Pzp”) postępowanie i udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Zimowe utrzymanie dróg
krajowych administrowanych przez GDDKiA O/Lublin Rejon w Kraśniku w sezonach
”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do Dziennika
Urzędowego Unii Europejskiej z dnia 14 maja 2024 r. pod numerem: OJ S 93/2024 283987-
W dniu
12 sierpnia 2024 r. Odwołujący – FBSerwis S.A. z siedzibą w Warszawie
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w zakresie części 1 oraz 2
zamówienia, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp oraz art. 16 pkt 1
– 3 Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty BUDIA
– STANDARD sp. z o.o. w Krakowie (dalej:
„Budia” lub „Przystępujący”) złożonej w Części 1, pomimo że zaoferowana przez tego
wykonawcę cena za realizację zamówienia w Części 1 jest rażąco niska, a wykonawca ten
składając stosowne wyjaśnienia nie wykazał, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska,
gdyż nie przedłożył dowodów, które świadczyłyby o możliwości zaoferowania ceny na takim,
a nie innym poziomie oraz przedłożył wyjaśnienia, które są nieweryfikowalne, ogólnikowe,
lakoniczne, niespójne, niewiarygodne, a także niekompletne, przez co nie obalił ciążącego
na nim domniemania rażąco niskiej ceny a wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny, w związku z czym jego oferta powinna zostać odrzucona,
2. ewentualnie, w przypadku nieuwzględnienia zarzutu, o którym mowa w punkcie 1.
p
owyżej – art. 224 ust. 1 Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp, art. 224 ust. 6 Pzp oraz art.
16 pkt 1
– 3 Pzp poprzez zaniechanie wezwania Budia do złożenia dodatkowych wyjaśnień
co do zaoferowanej ceny w zakresie Części 1, pomimo że obiektywnie istniały istotne
wątpliwości co do treści złożonych wyjaśnień, szczególnie w zakresie wskazanym w dalszej
części odwołania,
3. art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp oraz art. 16 pkt 1
– 3 Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Budia złożonej w Części 2, pomimo że zaoferowana
przez tego wykonawcę cena za realizację zamówienia w Części 2 jest rażąco niska, a
wykonawca ten składając stosowne wyjaśnienia nie wykazał, że zaoferowana cena nie jest
Sygn. akt KIO 2917/24
rażąco niska, gdyż nie przedłożył dowodów, które świadczyłyby o możliwości zaoferowania
ceny na takim, a nie innym poziomie oraz przedłożył wyjaśnienia, które są nieweryfikowalne,
ogólnikowe, lakoniczne, niespójne, niewiarygodne, a także niekompletne, przez co nie obalił
ciążącego na nim domniemania rażąco niskiej ceny a wyjaśnienia wraz z dowodami nie
uzasadniają podanej w ofercie ceny, w związku z czym jego oferta powinna zostać
odrzucona,
4. ewentualnie, w przypadku nieuwzględnienia zarzutu, o którym mowa w punkcie 3.
powyżej – art. 224 ust. 1 Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp, art. 224 ust. 6 Pzp oraz art.
16 pkt 1
– 3 Pzp poprzez zaniechanie wezwania Budia do złożenia dodatkowych wyjaśnień
co do zaoferowanej ceny w zakresie Części 2, pomimo że obiektywnie istniały istotne
wątpliwości co do treści złożonych wyjaśnień, szczególnie w zakresie wskazanym w dalszej
części odwołania.
W oparciu
o tak sformułowanie zarzuty Odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania,
2. nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty Budia jako
najkorzystniejszej
w Części 1,
3. nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty Budia jako
najkorzystniejszej w Części 2,
4. nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert w Części 1, w ramach
której Zamawiający:
a. odrzuci ofertę Budia, która zawiera rażąco niską cenę,
b. ewentualnie, w przypadku nieuwzględnienia wniosku z punktu a. powyżej, wezwie Budia
do złożenia dodatkowych wyjaśnień co do ceny zaoferowanej za realizację Części 1,
c. dokona kolejnego wyboru oferty najkorzystniejszej w Części 1,
5. nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert w Części 2, w ramach
której Zamawiający:
a. odrzuci ofertę Budia, która zawiera rażąco niską cenę,
b. ewentualnie, w przypadku nieuwzględnienia wniosku z punktu a. powyżej, wezwie Budia
do złożenia dodatkowych wyjaśnień co do ceny zaoferowanej za realizację Części 2,
c. dokona kolejnego wyboru oferty najkorzystniejszej w Części 2.
Uzasadniając zarzuty odwołania Odwołujący wyjaśnił, że Zamawiający prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego w
przedmiocie świadczenia usług polegających na wykonaniu prac związanych z zimowym
utrzymaniem dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA Oddział w Lublinie w
sezonach 2024/2025, 2025/2026.
Zamówienie zostało podzielone na dwie części:
Sygn. akt KIO 2917/24
1) Część 1, obejmującą zimowe utrzymanie dróg administrowanych przez GDDKiA Oddział
Lublin Rejon w Kraśniku Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej w Kraśniku,
2) Część 2, obejmującą zimowe utrzymanie dróg administrowanych przez GDDKiA Oddział
Lublin Rejon w Kraśniku Obwód Drogowy w Janowie Lubelskim.
W każdej z wyżej wymienionych części zostały złożone 4 oferty, w tym oferta Odwołującego
oraz oferta Budia. Dnia 2 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
Postępowania w obu częściach. Zarówno w odniesieniu do Części 1, jak i w odniesieniu do
Części 2, jako najkorzystniejsza została oferta złożona przez Budia.
Odwołujący wyjaśnił, że w zakresie oceny oferty Budia, Zamawiający dnia 27 czerwca
2024 r. wezwał tego wykonawcę do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Z pisma wynika,
że wykonawca Budia został wezwany do wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 2 pkt 1 Pzp,
gdyż:
cena oferty Budia na realizację zamówienia w Części 1 wyniosła 9 286 223,03 zł,
przez co jest niższa o 34,31% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od
towarów i usług, która wynosi 14 200 000,00 zł,
2) cena oferty Budia na realizację zamówienia w Części 2 wyniosła 8 965 654,34 zł,
która jest niższa o 36,31% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od
towarów i usług wynoszącej 14 100 000,00 zł.
Z treści wezwania wynika również, że Zamawiający oczekiwał złożenia
wyczerpujących i szczegółowych wyjaśnień i informacji, czy oferta Wykonawcy w zakresie
Części 1 i Części 2 uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w Opisie Przedmiotu
Zamówienia wraz z załącznikami oraz w projektowanych Postanowieniach Umowy, a także
wszystkie związane z tym niezbędne do poniesienia koszty. Zamawiający zaznaczył, że
wyjaśnienia powinny wskazywać czynniki cenotwórcze, wpływające na cenę oferty, w tym
koszty pracownicze, praca sprzętu, koszty materiałowe, narzuty, marżę Wykonawcy,
indywidualny charakter zamówienia.
W treści wezwania wskazano także, że w wypadku gdy wyjaśnienia będą miały
charakter jedynie iluzoryczny i nie będą stanowiły wyjaśnienia elementów oferty mających
wpływ na wysokość ceny oferta wykonawcy zostanie odrzucona. Biorąc pod uwagę
powyższe okoliczności Zamawiający poprosił o wyjaśnienie, czy Wykonawca kalkulując cenę
jednostkową netto uwzględnił wszystkie czynniki mające wpływ na wartość danej pozycji, w
szczególności koszty związane ze stałą gotowością i dyspozycyjnością personelu, koszty
związane z dojazdem personelu do miejsca pracy, koszty wyposażenia personelu w odzież
ochronną i sprzęt ochrony osobistej oraz koszt przeszkolenia w zakresie BHP i innych
obowiązujących przepisów, koszt zapewnienia zastępstwa, narzuty, marżę Wykonawcy, a
także czy wyliczone ceny uwzględniają wszystkie warunki i wymagania zawarte przez
Zamawiającego w SWZ, w tym:
Sygn. akt KIO 2917/24
1. Jakie koszty uwzględnił Wykonawca w związku z zapewnieniem gotowości do
pracy sprzętu i operatorów, o których mowa w OPZ?
2. Jakie koszty uwzględnione zostały w związku z usuwaniem śliskości na drogach i
w Miejscach obsługi Podróżnych?
3. Jak Wykonawca skalkulował koszty związane z prowadzeniem akcji odśnieżania
dróg, tj. załadunkiem i wywozem śniegu?
4. Czy Wykonawca zastosuje rozwiązania powodujące znaczne ograniczenie
kosztów wykonania zamówienia i na czym będzie on polegał?
5. Informację o ewentualnym wpływie pomocy publicznej udzielonej na podstawie
odrębnych przepisów?
6. Przedstawienie szczegółowej kalkulacji ceny oferty zawierającej wykaz kosztów
jakie Wykonawca poniesie w związku z wykonaniem zamówienia, w szczególności:
− Koszty zakupu materiałów, tj. sól drogowa, sól workowana, piasek, paliwo itp.
− Wysokość wynagrodzenia osób, którymi Wykonawca będzie posługiwał się przy
realizacji zamówienia wraz ze składkami naliczanymi od tych wynagrodzeń zgodnie z
obowiązującymi w tym zakresie przepisami, z podaniem ilości tych osób,
− Inne koszty mające wpływ na cenę. Zamawiający szczegółowo określił zatem
oczekiwaną treść wyjaśnień.
Dodatkowo w treści wezwania wyraźnie podkreślono, że zgodnie z art. 224 ust. 6 Pzp
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który
nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Zatem do wykonawcy Budia skierowano szczegółowe wezwanie do wyjaśnień rażąco
niskiej ceny, mocą którego wykonawca ten powinien wyjaśnić oraz przedłożyć dowody z
których wynikało, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska, rozwiewając szczególne
wątpliwości Zamawiającego wyrażone w treści wezwania do wyjaśnień. Po stronie
wykonawcy Budia powstało domniemanie rażąco niskiej ceny, które powinien obalić treścią
złożonych wyjaśnień, stosownie do art. 224 ust. 5 Pzp.
Tymczasem
– według Odwołującego – wykonawca Budia przedłożył wyjaśnienia do
których nie załączył dowodów potwierdzających możliwość zaoferowania ceny na takim, a
nie innym poziomie oraz, które są nieweryfikowalne, ogólnikowe, lakoniczne, niespójne,
niewiarygodne, a także niekompletne, a więc nie powinny zostać uznane za obalające
domniemanie rażąco niskiej ceny.
Odwołujący zauważył, iż Wykonawca nie przedłożył dowodów, które świadczyłyby o
możliwości zaoferowania ceny na takim, a nie innym poziomie – dowodami załączonymi do
wyjaśnień były: kalkulacja dla Części 1 oraz dla Części 2, wykaz środków trwałych, a także
wykaz zrealizowanych zamówień. Żaden z tych dowodów nie pozwala na określenie, jakie
Sygn. akt KIO 2917/24
koszty poniesie wykonawca Budia podczas realizacji zamówienia. Wykaz środków trwałych
wskazuje na posiadanie pewnego sprzętu, niemniej bez jakiegokolwiek komentarza lub
konkretnych wskazań, w istocie nie wnosi on nic do sprawy. Nie pozwala ani na
stwierdzenie, jakie koszty muszą zostać poniesione w ramach realizacji zamówienia, ani
jakie oszczędności są możliwe do uzyskania przez wykonawcę. Podobnie – wykaz
posiadanego doświadczenia pozwala jedynie stwierdzić, że wykonawca realizował pewne
zamówienia publiczne. Nieskonkretyzowane zestawienie nie pozwala na określenie w jaki
sposób wykonywane umowy mogą przełożyć się na wykonanie zamówienia stanowiącego
przedmiot Postępowania oraz jakie wymierne wartości są z tym związane. Brak jest
możliwości wykazania za pomocą takiego zestawienia rzeczywiście poniesionych kosztów
dla konkretnego zamówienia publicznego. Jeśli chodzi zaś o kalkulacje to zdaniem
Odwołującego nie wnoszą one nic do sprawy, gdyż nie są poparte żadnymi dowodami, czy
udokumentowaniem możliwości zastosowania wyceny na takim, a nie wyższym poziomie.
Nie można ich w żaden sposób zweryfikować, więc są gołosłowne. Wykonawca Budia nie
przedłożył zatem w istocie żadnego dowodu potwierdzającego ponoszone koszty lub
okoliczności wskazane w kalkulacji. Przedłożone dokumenty nie wnoszą nic w sprawie
wyjaśnienia ceny. Należy więc uznać, że wykonawca Budia nie przedłożył dowodów
istotnych dla wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, przez co nie wykazał, że zaoferowana cena nie
jest rażąco niska. Wyjaśnienia są całkowicie nieweryfikowalne. Wykonawca przedłożył co
prawda kalkulacje dla Części 1 oraz dla Części 2, jednak nie da się stwierdzić, czy przyjęte w
tych kalkulacjach założenia są prawidłowe, przez co dokumenty te są gołosłowne.
Nieweryfikowalność jest ściśle powiązana z nieprzedłożeniem dowodów – nie istnieją
bowiem dokumenty, które pozwalają stwierdzić, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska i
pozwala na pokrycie kosztów realizacji zamówienia. Niemniej niezależnie od braku
dowodów, nie istnieją także treści, które pozwalałyby na weryfikację twierdzeń i założeń
przyjętych przez wykonawcę Budia. Przykładowo – wykonawca Budia wskazuje w kalkulacji
dla Części 1 i dla Części 2, że poniesie określone koszty robocizny związane z realizacją
zamówienia. W tym zakresie wskazane zostały wyłącznie pewne kwoty pieniężne. Nie są
jasne natomiast podstawowe kwestie związane z wykonaniem zamówienia, takie jak: liczba
etatów, które wykonawca skieruje do realizacji zamówienia, stawka za godzinę pracy, liczba
założonych godzin, uwzględnione koszty w stawce godzinowej, w tym dotyczące
zabezpieczenia społecznego lub dodatek za pracę w porze nocnej lub godzinach
nadliczbowych, czy też przede wszystkim możliwość poniesienia kosztów na takim, a nie
innym poziomie. Zasadniczo całość wyjaśnień w zakresie tego najistotniejszego elementu
kosztowego sprowadza się do oświadczenia o uwzględnieniu minimalnego wynagrodzenia
za pracę oraz wskazania konkretnych kwot. Taki stan rzeczy nie pozwala określić, czy
oświadczenie o spełnieniu wymagań dotyczących minimalnego wynagrodzenia za pracę jest
Sygn. akt KIO 2917/24
prawdziwe, a także czy wykonawca Budia rzeczywiście poniesie taki koszt robocizny, jak
wskazany w kalkulacji dla Części 1 oraz dla Części 2. Zamawiający nie mógł zatem na
podstawie takich wyjaśnień ustalić, że zaoferowana cena w zakresie robocizny nie jest
rażąco niska, gdyż wykonawca Budia nie dostarczył jakichkolwiek informacji, które
pozwoliłyby na takie stwierdzenie. Podobne wnioski można wysunąć tak naprawdę w
odniesieniu do każdego elementu wyjaśnień, tj. także w odniesieniu do sprzętu, czy
materiałów. Wyjaśnienia są zatem całkowicie nieweryfikowalne i nic nie wnoszą do oceny,
czy zaoferowana cena nie jest rażąco niska. Przedłożony dokument nie zawiera
jednoznacznych informacji, które przekładałyby się na uchwytne i wymierne wartości
ekonomiczne, co dodatkowo nie zostało poparte adekwatnymi dowodami. Są
nieweryfikowalne, zatem nie obaliły domniemania rażąco niskiej ceny.
Kolejno Odwołujący wskazał, że przedłożone przez Przystępującego wyjaśnienia są
także ogólnikowe i lakoniczne. Wniosek taki jest powiązany z brakiem jakichkolwiek
dowodów i nieweryfikowalnością przedłożonych wyjaśnień wraz z kalkulacją. Niemniej
niezależnie od tych braków, wykonawca Budia przywołał różne okoliczności, które nie
podlegają konkretyzacji w świetle całości wyjaśnień przez co nie mogą wnieść nic do kwestii
wyjaśniania rażąco niskiej ceny. Wniosek taki można wyprowadzić w odniesieniu do całości
wyjaśnień. Jedynie tytułem przykładu można wskazać, że wykonawca twierdzi, że redukuje
zbędne koszty i eliminuje godziny bierne (czy też stosuje „optymalizację technicznych mocy
wytwórczych” oraz „obniżenie kosztów eksploatacji wykorzystywanych pojazdów, maszyn i
urządzeń”). Brak jest natomiast odniesienia do jakichkolwiek wyraźnych wartości, czy też
sposobu w jaki osiągana jest jakakolwiek optymalizacja lub redukcja. Podobnie – wykonawca
powołuje się na bogate doświadczenie przy realizacji podobnych zamówień lub na
sprawdzonych dostawców. Wszystkie przywoływane przez wykonawcę Budia czynniki nie są
jednak elementem wyróżniającym tego wykonawcę na tle swoich konkurentów.
Ponadto w opinii Odwołującego wyjaśnienia wykonawcy Budia są również niespójne i
zawierają założenia niezgodne z dokumentacją Postępowania, przez co są niewiarygodne.
W ocenie Odwołującego o niewiarygodności wyjaśnień świadczy przede wszystkim brak
jakichkolwiek
dowodów
potwierdzających
opisane
okoliczności,
absolutna
nieweryfikowalność wyjaśnień oraz ich ogólnikowy charakter. Niezależnie jednak od tego
wskazać należy, że w przedłożonych wyjaśnieniach istnieje wiele nieścisłości lub
niezgodności z dokumentacją Postępowania.
Przykładowo wskazać należy, że:
− wykonawca Budia przywołuje jako okoliczność obniżającą koszty optymalizację lokalizacji
zaplecza materiałowego, podczas gdy zaplecze zapewnia zasadniczo sam Zamawiający,
zatem nie ma jakich kosztów zoptymalizować w zakresie specyficznym dla realizacji tego
konkretnego zamówienia,
Sygn. akt KIO 2917/24
− przedłożony wykaz środków trwałych jest niewiarygodny – wykonawca nie wyodrębnił tego
sprzętu, który będzie wykorzystywany podczas realizacji umowy
– przekazał zestawienie, które zawiera cały posiadany sprzęt, nie mówiąc o konieczności
dokonania stosownych wyliczeń kosztowych w tym zakresie (zakup, amortyzacja,
rzeczywiste dysponowanie na podstawie własności lub leasingu), które nie wynikają z
jakiejkolwiek części przedłożonych wyjaśnień,
− wykonawca twierdzi, że „własny warsztat w dużej mierze zmniejsza przerwy w świadczeniu
usług z powodu awarii sprzętu, a naprawy są wykonywane na bieżąco z odpowiednim
priorytetem”. Tymczasem w świetle dokumentacji Postępowania brak jest zapisów, które
dopuszczałyby jakiekolwiek przerwy w świadczeniu usług,
− Wykonawca Budia znacznie zaniżył koszty soli drogowej w stosunku do jej cen rynkowych
– zdaniem Odwołującego przy uwzględnieniu skalkulowanej przez wykonawcę Budia cen
materiałów nie ma możliwości nabycia soli drogowej za ceny założone do realizacji
zamówienia.
Wykonawca nie przedłożył w tym zakresie jakiegokolwiek dowodu, szczegółowych wyjaśnień
lub wyliczeń. Odwołujący prowadzi działalność w zakresie dostaw soli drogowej, zatem jest
zorientowany w cenach rynkowych jej nabycia (spełniającej wymagania Zamawiającego –
GDDKiA, przy uwzględnieniu stosownych wytycznych w tym zakresie). Wyjaśnił, że w celu
określenia cen rynkowych soli drogowej przedstawia wraz z odwołaniem dowody w postaci
informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej wraz z wyliczeniami własnymi w oparciu o
oferty przedłożone w postępowaniu na dostawę soli drogowej – prowadzonym przez Zakład
Komunalny „Kleszczów” sp. z o.o. Z przedłożonych dokumentów wynika, że najtańsza oferta
w zakresie dostawy soli drogowej wynosiła 335 zł za tonę.
Dowód: Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej oraz robocze zestawienie ofert w
postępowaniu prowadzonym przez Zakład Komunalny „Kleszczów” sp. z o.o.
Tymczasem całość kosztów przewidzianych przez wykonawcę Budia na materiały zgodnie z
przedłożonymi wyjaśnieniami jest skrajnie niska. Wykonawca nie przedłożył w tym zakresie
jakichkolwiek wyjaśnień lub wyliczeń, przez co wyjaśnienia są zasadniczo nieweryfikowalne.
Niemniej Odwołujący podjął próbę odtworzenia wyliczeń w tym zakresie, które uwzględniają
wytyczne GDDKiA.
Podstawą wyliczeń było zsumowanie materiałów przyjętych dla usuwania śliskości w ciągu
doby dla grupy prac nr 1.2.
Dla Części 1 uzyskano w ten sposób wartość 7 520,00 zł (1 900,00 zł + 1 600,00 zł + 3
000,00 + 1 020,00 zł), która była podstawą wyliczeń.
Natomiast dla Części 2 uzyskano w ten sposób wartość 7 470,00 zł (2 100,00 zł + 280,00 zł
+ 3 100,00 zł + 890,00 zł + 1 100,00 zł).
Sygn. akt KIO 2917/24
Zgodnie z treścią Szczegółowej Specyfikacji Technicznej, Zamawiający wymagał
jednokrotnego lub dwukrotnego wykonania posypania środkami do zwalczania śliskości w
ciągu doby.
Dowód: Szczegółowa Specyfikacja Techniczna.
Założono w tym zakresie dawki materiału w postaci soli drogowej, zależnej od warunków
atmosferycznych, zgodnie z tabelą nr 2 Zarządzenia nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad z dnia 5 września 2017 r. w sprawie wprowadzenia „Wytycznych
zimowego utrzymania dróg”. W przypadku czynności usuwania śliskości obowiązywać będą
ilości ujęte w punkcie nr 3, kolumna nr 4 tej tabeli (likwidacja – NaCl (sól) sucha lub
zwilżona). Dowód: Zarządzenie nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z
dnia 5 września 2017 r. w sprawie wprowadzenia „Wytycznych zimowego utrzymania dróg”.
Przyjęto 5 wariantów zużycia materiału: 15, 18, 20, 25 i 30 g/m2. Dla powierzchni dróg w
części 1 wyliczona została ogólna ilość materiału potrzebna do wykonania czynności.
Wartość założoną przez Wykonawcę w tym przypadku 7 520,00 zł podzielono przez
otrzymaną ilość ton materiału i tym sposobem określono przedział średnich cen założonego
materiału (np. 7 520,00 – cena za usuwanie śliskości na dobę / 62,64 – ilość ton materiału
przy założeniu 2 przejazdów dla ilości g/m2 30,00 = 120,05). Niezbędna ilość materiału
została obliczona w następujący sposób: powierzchnia (wg OPZ) x minimalna liczba
przejazdów x ilość g/m2 / 1 000 000 (przeliczenie z metrów kwadratowych na tonę).
Przykładowo: 1 044 057,50 (powierzchnia w m2 wg OPZ) x 2 (liczba przejazdów w ciągu
doby) x 30,00 (ilość g/m2) / 1 000 000 (konwersja z gram na tonę) = 62,64. W przypadku
dwukrotnego posypu średnia cena za 1t soli drogowej to 176 zł/t.
W przypadku trzykrotnego posypu (w celu zachowania wymaganych standardów w ciągu
doby) średnia cena za 1 tonę soli drogowej drastycznie spada i jest to 117 zł/t: W odniesieniu
natomiast do części 2 – analogiczne obliczenia prowadzą do ustalenia, że średnia cena
materiału (soli drogowej) za dwukrotny posyp to ok. 185 zł/t, a za trzykrotny posyp ok. 123
zł/t.
Tymczasem jak wskazano powyżej, rynkowa cena za dostawę tony soli drogowej wynosi ok.
335 zł. Zatem uzyskane wyniki w wysokości średnio 176,87 zł lub 117,91 zł za tonę dla
Części 1 oraz 185,92 zł lub 123,94 zł za tonę są całkowicie nierynkowe.
Założone przez wykonawcę Budia koszty zostały zatem znacznie zaniżone i nie pozwalają
na sfinansowanie zamówienia w zakresie materiałów, w związku z czym wyjaśnienia są
niewiarygodne. Sól drogowa jest natomiast podstawowym materiałem. Dodatkowo powyższe
obliczenia zostały uproszczone i nie uwzględniają wykonania posypu w zatokach raz na
MOP.
Gdyby powierzchnie te zostały uwzględnione, średni koszt materiału byłby jeszcze niższy.
Sygn. akt KIO 2917/24
Kolejno Odwołujący wskazał, że Przystępujący zaniżył także koszty robocizny w zakresie
usuwania śliskości. Wskazać należy w pierwszej kolejności, że Zamawiający wymagał w
dokumentacji Postępowania, aby poszczególne pozycje kosztorysowe uwzględniały koszty
wykonania w danej dobie rozliczeniowej wszystkich czynności ZUD oraz ich krotności, tj.
przykładowo w cenie jednostkowej zapobiegania śliskości należało uwzględnić wszystkie
czynności w ramach wartości usług świadczenia gotowości, a wartość kolejnych pozycji w
ramach Zimowego utrzymania dróg (tj. pozycji gotowość, zapobieganie śliskości, zwalczanie
śliskości, odśnieżanie wraz z usuwaniem śliskości) powinna uwzględniać zarówno wartość
poprzednich pozycji, jak i wartość konkretnej wycenianej pozycji dla wszystkich czynności
(wartości powinny więc narastać). Przykładowo – zapobieganie śliskości powinno
uwzględniać zarówno gotowość, jak i samo zapobieganie śliskości. Tymczasem wykonawca
Budia oferuje taką samą cenę w ramach robocizny za gotowość, co za zapobieganie
śliskości. Przyjęte założenie jest całkowicie nierealne i niewiarygodne. W ramach gotowości
(w przeciwieństwie do zapobiegania śliskości) Wykonawca nie musi ponosić bowiem
kosztów obsługi sprzętu ciężkiego. Innymi słowy – dla zapobiegania śliskości konieczne jest
zapewnienie większej liczby osób skierowanych do realizacji zamówienia, gdyż konieczne
jest zapewnienie obsługi sprzętu ciężkiego, co nie jest konieczne dla zapewnienia gotowości.
Natomiast Wykonawca Budia wskazał takie same koszty dla gotowości i zapobiegania
śliskości, co potwierdza kalkulacja – zarówno w stosunku do Części 1, jak i do Części 2.
Przyjęte założenia są więc całkowicie niewiarygodne.
Niezależnie od powyższego, koszty robocizny w zakresie usuwania śliskości są znacznie
zaniżone. Do wykonania usługi Zamawiający przyjął konkretne wymagania ilościowe sprzętu
podstawowego.
W Części 1 jest to 16 sztuk, a w Części 2 to 14 sztuk. Dla Części nr 1 wskazany koszt to 5
250 zł/dobę, a dla Części 2 to 5 710 zł/dobę. Przedmiotowe kwoty uzyskano poprzez
zsumowanie wartości robocizny dla Grupy TER 1.2. Dla Części 1 wartość 5 250,00 zł wynika
z sumy poszczególnych prac w zakresie robocizny, tj. 1 400,00 zł + 1 250,00 zł + 1 400,00 zł
+ 1 200,00 zł. Natomiast dla Części 2 wykonano działanie: 1 100,00 zł + 310,00 zł + 2 300,00
zł + 900,00 zł + 1 100,00 zł. Jak wspomniano wykonawca Budia nie zwiększa kosztów
robocizny, mimo że jest to konieczne w związku z wymaganiami sprzętowymi. Dla Części 1
założono 12 godzin pracy jednej zmiany kierowców, czyli w dobie potrzeba 16 x 2 = 32
osoby (w związku z wymaganiem obsługi 16 jednostek sprzętu). W cenie robocizny tej
czynności powinna być uwzględniona pełna obsada wraz z personelem wymaganym w SWZ
– łącznie 35 osób.
Uwzględniając powyższe Odwołujący wskazał, że przyjęte przez wykonawcę Budia koszty
za roboczogodzinę pracy są znacznie niższe, niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za
Sygn. akt KIO 2917/24
pracę, nie mówiąc o innych kosztach pracodawcy. W związku z tym nie jest możliwe
sfinansowanie zamówienia za zaoferowaną cenę. Wyjaśnienia są zatem całkowicie
niewiarygodne. Wyjaśnienia wykonawcy Budia są niekompletne. Wykonawca ten nie
uwzględnił wszystkich elementów, których wymaga dokumentacja Postępowania dla Części
1 i Części 2.
Ponadto Odwołujący zarzucił, iż Przystępujący nie skalkulował kosztu sprzątania dróg
i ulic po pracach realizowanych w ramach Zimowego utrzymania dróg, które zgodnie z
wyjaśnieniami treści SWZ z dnia 11 czerwca 2024 r. powinien być zawarty w cenach
jednostkowych Tabeli Elementów Rozliczeniowych dla grupy 1.2.
Tymczasem z treści wyjaśnień lub kalkulacji dla Części 1 oraz Części 2 nie wynika, aby
koszty te zostały uwzględnione przez wykonawcę Budia. Co więcej, do wykonania tych prac
konieczny jest specjalistyczny sprzęt. Z wykazu załączonego do wyjaśnień rażąco niskiej
ceny nie wynika, aby wykonawca Budia takim sprzętem dysponował. W wykazie wskazano,
że wykonawca dysponuje myjkami ciśnieniowymi (pozycja 219 i 296) oraz zamiatarką
ciągnioną PRONAR ZMC 3.0 (pozycja 178), niemniej nie jest to sprzęt, który umożliwi
wykonanie zamówienia z uwagi na jego parametry. Taki sprzęt nie nadaje się do mycia i
zamiatania dwujezdniowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu oraz pasie awaryjnym w
obu kierunkach o długości w Części 1 - 39,994 km i w Części 2 o długości – 34,800 km. Brak
jest dowodów, z których wynikałoby dysponowanie przez wykonawcę Budia innym sprzętem
i uwzględnieniem tych kosztów porządkowania dróg i ulic po pracach realizowanych w
ramach Zimowego utrzymania dróg.
Podsumowując, zdaniem Odwołującego wykonawca Budia zaoferował rażąco niską
cenę, przez co Zamawiający powinien odrzucić ofertę wykonawcy. Czynność taka została
zaniechana przez Zamawiającego, w związku z czym w niniejszej sprawie doszło do
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp oraz art. 16 pkt 1
– 3 Pzp.
Konieczne jest więc uchylenie czynności Zamawiającego i zrealizowanie wniosków
zawartych w niniejszym odwołaniu.
Uzasadniając zarzuty ewentualne, Odwołujący wskazał, że w przypadku
nieuwzględnienia przez Izbę zarzutu głównego dotyczącego naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8
Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp oraz art. 16 pkt 1
– 3 Pzp, wskazał, że Zamawiający
winien był ponownie wezwać Przystępującego do wyjaśnień ceny oferty albowiem
o
biektywne wątpliwości powstają w szczególności co najmniej w związku z:
− podstawową kwestią, jaką jest możliwość realizacji przez wykonawcę Budia za
zaoferowaną
cenę w Części 1 i Części 2,
Sygn. akt KIO 2917/24
− wszelkimi niezbędnymi wyliczeniami i brakującymi założeniami, które nadawałyby
wyjaśnieniom cechę weryfikowalności,
− przyjętymi kosztami materiałów, w szczególności kosztami nabycia soli drogowej na
potrzeby realizacji Części 1 i Części 2, gdyż powstają istotne wątpliwości co do
poczynionych założeń – zdaniem Odwołującego nie jest możliwe pokrycie kosztów nabycia
soli drogowej,
− przyjętymi kosztami robocizny, w szczególności w zakresie braku różnicy kosztowej
pomiędzy gotowością a zapobieganiem śliskości na potrzeby realizacji Części 1 i Części 2, a
także kosztów w zakresie usuwania śliskości, gdyż zdaniem Odwołującego nie jest możliwe
pokrycie kosztów robocizny w tym zakresie za cenę wskazaną przez wykonawcę Budia,
− uwzględnieniem w cenie oferty kosztów porządkowania dróg i ulic po pracach
realizowanych w ramach Zimowego utrzymania dróg – zdaniem Odwołującego koszty w tym
zakresie nie zostały uwzględnione w cenie oferty.
Zamawiający oraz Przystępujący zarówno w złożonych pismach procesowych jak i na
rozprawie wnieśli o oddalenie odwołania jako bezzasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz stanowiska stron zaprezentowane ustnie do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Izba ustaliła, że Odwołujący posiada interes we wniesieniu odwołania wynikający z
art. 505 Pzp.
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała sprawę na rozprawę.
Izba dopuściła do udziału w postepowaniu wykonawcę – BUDiA - Standard Spółka
z o.o. z siedzibą w Oleśnicy zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia, wezwanie Zamawiającego z
dnia 27 czerwca 2024 r. do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz wyjaśnienia
Przystępującego z dnia 4 lipca 2024 r.
Sygn. akt KIO 2917/24
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
i Uczestnika
postępowania odwoławczego złożone w pismach procesowych oraz ustnie do
protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 3 września 2024 r.
Izba ustaliła:
Zamawiający pismem z dnia 27 czerwca 2024 r. działając na podstawie art. 223 ust.
1 Pzp w zw
. z art. 224 ust. 1 Pzp wezwał Przystępującego do złożenia wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny wskazując: „Cena Państwa oferty na realizację zamówienia w części 1
wynosi 9 286 223,03 zł brutto i jest niższa o 34,31% od wartości zamówienia powiększonej o
należny podatek od towarów i usług, która wynosi 14 200 000,00 zł.
Natomiast na realizację części 2 zaoferowali Państwo cenę 8 965 654,35 zł, która jest
niższa o 36,31 % od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i
usług wynoszącej 14 100 000,00 zł. W związku z brzmieniem art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy
PZP, w przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej
30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się
o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z
okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia.
Z uwagi na powyższe, Zamawiający wzywa do złożenia wyczerpujących i
szczegółowych wyjaśnień i informacji, czy oferta Wykonawcy w zakresie części 1 i 2
uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w Opisie Przedmiotu Zamówienia wraz z
załącznikami oraz w projektowanych Postanowieniach Umowy, a także wszystkie związane z
tym niezbędne do poniesienia koszty. Wyjaśnienia powinny wskazywać czynniki
cenotwórcze, wpływające na cenę oferty, w tym koszty pracownicze, praca sprzętu, koszty
materiałowe, narzuty, marżę Wykonawcy, indywidualny charakter zamówienia. 2 W
przeciwnym wypadku wyjaśnienia będą miały charakter jedynie iluzoryczny i nie będą
stanowiły wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny (Wyrok Sądu
Okręgowego w Rzeszowie z dnia 18 kwietnia 2012 r. Sygn. Akt I Ca/117/12).
W związku z powyższym, prosimy o wyjaśnienie, czy cena oferty została
skalkulowana rzetelnie, czy Wykonawca kalkulując cenę jednostkową netto uwzględnił
wszystkie czynniki mające wpływ na wartość danej pozycji, w szczególności koszty związane
ze stałą gotowością i dyspozycyjnością personelu, koszty związane z dojazdem personelu
do miejsca pracy, koszty wyposażenia personelu w odzież ochronną i sprzęt ochrony
osobistej oraz koszt przeszkolenia w zakresie BHP i innych obowiązujących przepisów, koszt
zapewnienia zastępstwa, narzuty, marżę Wykonawcy, a także czy wyliczone ceny
uwzględniają wszystkie warunki i wymagania zawarte przez Zamawiającego w SWZ, w tym:
Sygn. akt KIO 2917/24
1. Jakie koszty uwzględnił Wykonawca w związku z zapewnieniem gotowości do
pracy sprzętu i operatorów, o których mowa w OPZ?
2. Jakie koszty uwzględnione zostały w związku z usuwaniem śliskości na drogach i
w Miejscach obsługi Podróżnych?
3. Jak Wykonawca skalkulował koszty związane z prowadzeniem akcji odśnieżania
dróg, tj. załadunkiem i wywozem śniegu?
4. Czy Wykonawca zastosuje rozwiązania powodujące znaczne ograniczenie
kosztów wykonania zamówienia i na czym będzie on polegał?
5. Informację o ewentualnym wpływie pomocy publicznej udzielonej na podstawie
odrębnych przepisów?
6. Przedstawienie szczegółowej kalkulacji ceny oferty zawierającej wykaz kosztów
jakie Wykonawca poniesie w związku z wykonaniem zamówienia, w szczególności:
Koszty zakupu materiałów, tj, sól drogowa, sól workowana, piasek, paliwo itp.
Wysokość wynagrodzenia osób, którymi Wykonawca będzie posługiwał się przy
realizacji zamówienia wraz ze składkami naliczanymi od tych wynagrodzeń zgodnie z
obowiązującymi w tym zakresie przepisami, z podaniem ilości tych osób,
Inne koszty mające wpływ na cenę. Wyjaśnienia mogą dotyczyć w szczególności:
1) zarządzania procesem świadczonych usług;
2) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków usług;
3) oryginalności usług oferowanych przez wykonawcę;
4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2022 r. poz.1952) lub
przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
5) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej;
6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska. Zamawiający dokonując
oceny weźmie również pod uwagę wszelkie inne czynniki, wpływające na wysokość ceny
oferty, które wskaże Wykonawca, jeżeli będą zgodne z prawem oraz nie zakłócają uczciwej
konkurencji.
Jednocześnie Zamawiający informuje, że zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy PZP
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który
Sygn. akt KIO 2917/24
nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.”
Przystępujący przy piśmie z dnia 4 lipca 2024 r. złożył wyjaśnienia w których wskazał
m.in., że: „Wykonawca pragnie zaznaczyć, że każda podana w TER cena jednostkowa za
wykonanie konkretnego rodzaju prac oparta jest na doświadczeniu Wykonawcy, który
realizuje obecnie kilka umów o takiej samej tematyce. Prowadzimy szczegółową ewidencję
wykonanych usług zawiązanych z zimowym utrzymaniem dróg do celów rozliczeniowych
oraz sprawozdań kalkulacyjnych koniecznych do kosztorysowania kolejnych ofert
przetargowych o
zbliżonych zakresach prac. Wykonawca informuje, że koszt pracy
wszystkich osób wskazanych w ww. wyliczeniach nie jest niższy od minimalnego
wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów
ustawy z dnia 10 października 2002r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę lub przepisów
odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie, a
wartość ta uwzględnia również koszty wynikające z obowiązków w zakresie zgodności z
przepisami z zakresu prawa pracy i
zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w
miejscu, w którym realizowane będzie zamówienie tj. zgodnie z aktualnym rozporządzeniem
w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej
stawki godzinowej w 2024r. (wraz z kosztem pracodawcy). Wykonawca ma możliwość
wykorzystania do realizacji przedmiotowej umowy w zakresie obu części zamówienia
materiałów, które na bieżąco magazynuje od paru miesięcy zakupując go w większej ilości
(tzw. Zapas materiałowy) w bardzo korzystnych cenach. We wszystkich pozycjach cenowych
kosztorysów ofertowych (część 1 i 2) uwzględnione zostały zalecenia i wymagania zgodne
ze wzorem umowy, OPZ, Szczegółową Specyfikacją Techniczną tj. uwzględniono wszystkie
czynniki mające wpływ na wartość danej pozycji, w szczególności koszty związane ze stałą
gotowością i dyspozycyjnością personelu, koszty związane z dojazdem personelu do miejsca
pracy, koszty wyposażenia personelu w odzież ochronną i sprzęt ochrony osobistej oraz
koszt przeszkolenia pracowników w zakresie BHP i innych obowiązujących przepisów, koszt
zapewnienia zastępstwa, narzuty, marżę Wykonawcy. W każdej pozycji cenowej wskazanej
w plikach z kalkulacją, zostały ujęte wszystkie koszty towarzyszące dotyczące danej pozycji,
które są wymagane w OPZ, SST i pozostałej dokumentacji przetargowej, czyli m.in.: -
wykonanie usług/robót w ramach każdej konkretnej pozycji cenowej gdzie założono
wykonywanie prac zgodnie z przepisami dot. kosztów pracy (ustawa z 10 października
2002r. o minimalnym wynagrodzeniu za p
racę wraz z rozporządzeniami obowiązującymi na
dzień składania oferty) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi jest
realizowane zamówienie tj.: - zgodnie z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w
sprawach dot. pomocy publicznej, - zgodnie z przepisami z zakresu prawa pracy i
zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym jest realizowane
Sygn. akt KIO 2917/24
zamówienie - zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska, prawa budowlanego i
innymi obowiązującymi w SST - wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem
wykonania części zamówienia podwykonawcy. Niewątpliwie najważniejszym elementem przy
wycenie każdej z pozycji kosztorysowej jest fakt zdobytego doświadczenia w zakresie
realizacji robót. Przede wszystkim praktyka wykonywania robót, jak również indywidualny
charakter zamówienia, który został wypracowany przez wcześniejsze lata realizacji kontraktu
ZUD wykonywany dla GDDKiA
Rejon w Kraśniku pozwolił Wykonawcy prawidłowo i
atrakcyjnie wycenić przedmiotowe zamówienie w zakresie części 1 i 2. Wykonawca
doskonale wie w jaki sposób rozłożyć składowe koszty wykonywanych prac aby osiągnąć
zakładany zysk. Wykonawca wskazuje, że wszystkie koszty dotyczące danej pozycji zostały
ujęte w cenie przypisanej do tej pozycji. W odpowiedzi na wezwanie z dn. 27.06.2024r.
Wykonawca oświadcza, że cena oferty została skalkulowana rzetelnie, a kalkulując cenę
jednostkową netto uwzględniono wszystkie czynniki mające wpływ na wartość danej pozycji,
w szczególności aktualne ceny paliw, robocizny, materiałów, koszty zabezpieczenia miejsca
prowadzonych prac na drodze, koszty związane ze stałą gotowością i dyspozycją personelu,
koszty związane z dojazdem personelu do miejsca pracy, koszty wyposażenia personelu w
odzież ochronną i sprzęt ochrony osobistej oraz koszt przeszkolenia w zakresie BHP i innych
obowiązujących przepisów, koszt zapewnienia zastępstwa, pozostałe koszty pośrednie i
bezpośrednie, narzuty, marżę Wykonawcy. Ceny jednostkowe oszacowane przez
Wykonawcę zarówno w części 1 zamówienia jak i 2 części zamówienia uwzględniają
wszystkie warunki i wymagania zawarte przez Zamawiającego w SIWZ. Poniżej w sposób
zwięzły wskazano główne czynniki cenotwórcze. Dodatkowo informujemy, że wskazane
czynniki cenotwórcze oraz pozostałe czynniki generujące koszty (nie wskazane poniżej)
ujęto w odpowiednich kolumnach kosztowych określonych w załącznikach „kalkulacja_cz.1
Kraśnik” oraz „kalkulacja_cz.2 Janów”: 1. W zakresie gotowości do pracy sprzętu i
operatorów Wykonawca uwzględnił koszty: - robocizny wszystkich pracowników
skierowanych do wykonywania pracy, tj. kadry zarządzającej oraz osób wykonujących prace
określone w kosztorysie cenowym, czyli m.in. dyżurnych ZUD, kierowców i operatorów
sprzętu ZUD, - sprzęt wykorzystywany do ZUD (założono wykorzystanie własnego taboru
sprzętowego, który Wykonawca posiada na własność), w tym: - paliwo do pojazdów i
sprzętów wykorzystywanych do prowadzenia usług ZUD, - amortyzacja pojazdów i sprzętu
do ZUD
(w tym koszty eksploatacyjne, utrzymanie oraz naprawy i remonty sprzętu i
pojazdów, całodobowe zaplecze serwisowe w okresie wykonywania usług ZUD), jak również
wyposażenie pojazdów m.in. w liny holownicze oraz łańcuchy na koła - wyposażenia
pracowników w stroje ochronne, telefony komórkowe, bieżące szkolenia z zakresu swojej
odpowiedzialności - koszty związane z wypełnieniem wymagań związanych z
bezpieczeństwem i higieną pracy pracowników, w tym bieżące szkolenia kierowców i
Sygn. akt KIO 2917/24
operatorów sprzętu zatrudnionych przy ZUD oraz personelu nadzorującego te prace zgodnie
z SST. -
zakupu materiałów - pozostałe koszty bezpośrednie i pośrednie, w tym m.in.
bieżące prace konserwacyjne oraz niezbędne naprawy magazynów soli i urządzeń
przekazanych przez Zamawiającego w okresie trwania umowy; - narzut wraz z zyskiem 2. W
zakresie usuwania śliskości na drogach i w MOP Wykonawca uwzględnił koszty gotowości
do ZUD
i zapobiegania śliskości, a w tym m.in.:
koszty robocizny wszystkich pracowników skierowanych do wykonywania pracy, tj. kadry
zarządzającej oraz osób wykonujących prace określone w kosztorysie cenowym, czyli m.in.
dyżurnych ZUD, kierowców i operatorów sprzętu ZUD, w tym załadunek materiałów
zimowego utrzymania dróg - dojazd pracowników do miejsca wykonywania pracy
zakupu materiałów do usuwania śliskości - wykorzystanie pojazdów i sprzętu do ZUD, które
znajdują się we flocie Wykonawcy (nośniki, solarki, pługi, ładowarki/koparko-ładowarki, pługi
wirnikowe, równiarki, ciągniki rolnicze i lekkie) oraz zapewnienie własnego serwisu, w tym
ujęto:
koszty paliwa oraz amortyzacja pojazdów i sprzętu do ZUD (w tym koszty eksploatacyjne,
utrzymanie oraz naprawy i remonty sprzętu i pojazdów, całodobowe zaplecze serwisowe w
okresie wykonywania usług ZUD), jak również wyposażenie pojazdów m.in. w liny
holownicze oraz łańcuchy na koła
- koszty zabezpieczenia prac
– oznakowanie prac
koszty związane z wypełnieniem wymagań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy
pracowników, w tym bieżące szkolenia kierowców i operatorów sprzętu zatrudnionych przy
ZUD
oraz personelu nadzorującego te prace zgodnie z SST.
koszty poruszania się po odcinkach płatnych - koszty bezpośrednie i pośrednie - narzut
wraz z zyskiem.
Wykonawca skalkulował koszty związane z prowadzeniem akcji odśnieżania dróg, tj.
załadunkiem i wywozem śniegu ujmując: - koszty robocizny wszystkich pracowników
skierowanych do wykonywania pracy, tj. kadry zarządzającej oraz osób wykonujących prace
określone w kosztorysie cenowym - wykorzystanie pojazdów i sprzętu do ZUD, które
znajdują się we flocie Wykonawcy tj. posiadamy własne ładowarki, pługi wirnikowe oraz
własne środki transportu. Posiadanie własnych pługów wirnikowych ładujących bezpośrednio
na nośniki powodują znaczne ograniczenie kosztów prowadzenia usług. Zapewniamy własny
serwis warsztatowy. W czynniku cenotwórczym sprzęt ujęto również: - koszty paliwa oraz
amortyzacja pojazdów i sprzętu do ZUD (w tym koszty eksploatacyjne, utrzymanie oraz
naprawy i remonty sprzętu i pojazdów, całodobowe zaplecze serwisowe w okresie
wykonywania usług ZUD), jak również wyposażenie pojazdów m.in. w liny holownicze oraz
łańcuchy na koła - koszty zabezpieczenia prac – oznakowanie prac - koszty związane z
wypełnieniem wymagań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy pracowników, w tym
Sygn. akt KIO 2917/24
bieżące szkolenia kierowców i operatorów sprzętu zatrudnionych przy ZUD oraz personelu
nadzorującego te prace zgodnie z SST. - koszty poruszania się po odcinkach płatnych -
koszty bezpośrednie i pośrednie - narzut wraz z zyskiem 4. Wykonawca zastosuje
rozwiązania powodujące znaczne ograniczenie kosztów wykonania zamówienia poprzez: –
zdobyte doświadczenie Wykonawcy, czyli wypracowane własne logistyczne rozplanowanie
prac przez ostatnie 3 lata wykonywania usług ZUD na terenie Rejonu w Kraśniku; -
zastosowani
e dotychczasowej znajomości kalkulacji Wykonawcy w zakresie wykonywania
usług ZUD w Rejonie w Kraśniku oraz oszczędność w procesie prowadzenia w terenie usług
związanych z zimowym utrzymaniem dróg; - wykorzystanie pojazdów i sprzętu do ZUD, które
znajdują się we flocie Wykonawcy (nośniki, solarki, pługi, ładowarki/koparko-ładowarki, pługi
wirnikowe, równiarki, ciągniki rolnicze i lekkie) oraz zapewnienie własnego
serwisu/warsztatu; -
pozyskanie materiału do zwalczania i usuwania śliskości w cenach
relatywni
e niskich, które pozyskamy częściowo z gromadzonych od początku bieżącego roku
rezerw materiałowych oraz dzięki zakupie po atrakcyjnych cenach hurtowych; - prowadzeniu
usług ZUD z uwzględnieniem obowiązujących przepisów ochrony środowiska; - prowadzenie
usług ZUD w skali kraju, co pozwala na zoptymalizowanie kosztów głównych oraz
pośrednich i bezpośrednich; 5. Wykonawca przy wycenie kosztorysu nie planował udziału
pomocy publicznej. 6. Szczegółowa kalkulacja została przedstawiona w załącznikach do
niniejsze
go pisma tj. kalkulacja_cz.1 Kraśnik” oraz „kalkulacja_cz.2 Janów, gdzie ujęto
koszty zakupu materiałów tj. soli drogowej, soli workowanej, piasku, paliwa itp., wysokość
wynagrodzenia osób, którymi Wykonawca będzie posługiwał się przy realizacji zamówienia
wraz ze składkami naliczanymi od tych wynagrodzeń zgodnie z obowiązującymi w tym
zakresie przepisami, z podaniem ilości tych osób oraz inne koszty mające wpływ na cenę,
jak również koszty pośrednie i bezpośrednie (inne). Wykonawca informuje, że ww. załączniki
zawierają wszystkie czynniki cenotwórcze mające wpływ na zaoferowane ceny biorąc pod
uwagę wszystkie składniki ceny opisane w OPZ, w tym dane zawarte w SST oraz
doświadczenie własne Wykonawcy. Informujemy, że każda pozycja cenowa wyceniona jest z
zyskiem, który jest na zakładanym przez Wykonawcę poziomie. Dodatkowo Wykonawca
znając specyfikę wykonywania prac na drodze zdaje sobie sprawę z różnych czynników
cenotwórczych, których na dzień składania oferty nie był w stanie przewidzieć, dlatego zysk
jest wyceniony na odpowiednio wysokim poziomie, aby dodatkowe niespodziewane wydatki
mogły zostać pokryte w wyjątkowych sytuacjach z tej właśnie pozycji cenotwórczej (tzw.
Bufor finansowy). Wykonawca kalkulując ofertę przyjął wypracowane założenia, z których
może oszacować jak najdokładniejsze wyniki finansowe i zysk, który uzyska w ramach
wykonywania określonych zadań. Tak jak wspomniano powyżej, bardzo istotnym elementem
każdej wyceny jest doświadczenie Wykonawcy, który zna bardzo dobrze specyfikę
wykonywania
usług. Nawiązując do powyższego Wykonawca oświadcza, że jest w stanie
Sygn. akt KIO 2917/24
wykonać przedmiot zmówienia we wskazanych w TER dla części 1 i 2 pozycjach
jednostkowych w sposób samodzielny, jak również przy pomocy ewentualnego
Podwykonawcy zakładając przy tym odpowiedni zysk (z uwzględnieniem zapisów
ograniczających rodzaj prac wykonywanych przez podwykonawcę). Podkreślamy, że
zaoferowane ceny dla których Zamawiający powziął wątpliwość co do ich poziomu, zostały
wycenione według dokumentacji przetargowej i zawierają wszystkie składniki ceny
jednostkowej tzw. elementy cenotwórcze, w tym również ryzyko związane z realizacją
zamówienia pozostawiając bufor finansowy w każdej pozycji jednostkowej.
Wykonawca w załączeniu jako dowód prawidłowej kalkulacji przedstawia dokładną wycenę
części składowych wybranych pozycji (plik o nazwie: kalkulacja_cz.1 Kraśnik oraz
„kalkulacja_cz.2 Janów). Przedmiotowe kalkulacje w wyczerpujący sposób informują
Zamawiającego o dokonanej wycenie zgodnie z wezwaniem z dnia 27.06.2024r.”.
Izba zważyła:
Przywołując regulacje prawne stanowiące podstawę zarzutów wniesionego odwołania
należy wskazać, iż:
− zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco
niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
− zgodnie z art. 224 ust. 1 Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części
składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi
z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych;
− zgodnie z art. 224 ust. 5 Pzp, obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy;
− zgodnie z art. 224 ust. 6 Pzp, odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem,
podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub
jeżeli
złożone
wyjaśnienia
wraz
z
dowodami
nie
uzasadniają
podanej
w ofercie ceny lub kosztu;
− zgodnie z art. 16 ustawy Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Sygn. akt KIO 2917/24
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Nie potwierdziły się zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 5
i 6 Pzp oraz art. 16 pkt 1
– 3 Pzp przez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego, pomimo że zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia, a zarazem złożone przez Budia wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny.
Na wstępie Izba wskazuje, że poza sporem było, że wobec oferty Budia została
spełniona przesłanka wskazana w art. 224 ust. 2 pkt 1 Pzp, bowiem całkowite ceny oferty w
części 1 jak i 2 zamówienia były niższe o co najmniej 30% od wartości zamówienia
powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem
postępowania. Przystępujący zatem prawidłowo został wezwany przez Zamawiającego na
podstawie art. 224 ust. 1 Pzp do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie
wyliczenia całości ceny oferty.
Budia w odpowiedzi na
wezwanie Zamawiającego pismem z dnia 4 lipca 2024 r. przedstawił
szczegółowe wyjaśnienia ceny oferty obejmujące przyjęte założenia, metodykę wyceny,
kalkulacje
, a przede wszystkim odniósł się do pytań Zamawiającego zawartych w wezwaniu
z dnia 27 czerwca 2024r.
Zdaniem Izby przedstawione przez
Przystępującego wyjaśnienia ceny oferty z dnia 4
lipca 2024 r.
są adekwatne do treści wezwania jakie skierował do ww. wykonawcy
Zamawiający, a treść wyjaśnień wraz z dowodami pozwalała na dokonanie przez
Zamawiającego oceny, że cena oferty Przystępującego nie jest ceną rażąco niską.
Przed odniesieniem się do poszczególnych zarzutów dotyczących nieprawidłowej
wyceny oferty
poczynić należy generalną uwagę w zakresie kwestionowanych przez
Odwołującego elementów składowych oferty Budia wskazując, że ocena składanych przez
wykonawc
ę wyjaśnień rażąco niskiej ceny determinowana jest przede wszystkim treścią
wezwania Z
amawiającego i wykonawca nie musi w szczegółach wyjaśniać każdej pozycji
kosztowej, jeśli nie został do tego zobowiązany treścią wezwania. Oczekiwania wykonawcy
co do sposobu prezentacji przez konkurenta wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz zakresu
dowodzenia winny zostać skonfrontowane zasadniczo z treścią wezwania Zamawiającego.
Zawsze bowiem można byłoby znaleźć taki aspekt wyjaśnień ceny rażąco niskiej, który w
opinii danego wykonawcy, winien zostać lepiej wyjaśniony czy udowodniony.
Odnosząc się do podnoszonej okoliczności dotyczącej zaniżenia przez
Przystępującego kosztów soli drogowej wskazać należy, że Odwołujący uzasadniał, iż tylko
koszty soli konieczne do wykonania akcji usuwania śliskości są wyższe niż zaoferowana
Sygn. akt KIO 2917/24
przez
Przystępującego cena. Odwołujący twierdził, że rynkowa cen nabycia soli drogowej to
335 zł/t, gdy tymczasem z kalkulacji Budia wynika, że w przypadku dwukrotnego posypu
średnia cena za 1t soli drogowej to 176 zł/t, a w przypadku trzykrotnego posypu cena ta
obniża się do kwoty117 zł/t w części 1, a w części 2 odpowiednio kwoty te wynoszą 185 zł/t i
123 zł/t.
Izba wskazuje, iż przyjęte przez Odwołującego założenia dotyczące ilości soli
niezbędnej do usuwania śliskości nie znajdują potwierdzenia w dokumentacji
przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Stwierdzić należy, iż
przyjęte przez Odwołującego średnie dawki materiału (soli) do posypywania w wysokości
15,18,20,25 i 30 gr/m2
są wartościami maksymalnymi dla zastosowania przy odpowiednich
temperaturach,
nie jest więc wykluczone, że zużycie soli będzie znacznie mniejsze niż
przyjęte przez Odwołującego wartości maksymalne. Ponadto Zamawiający w dokumentach
zamówienia nie podał wytycznych co do ilości soli, którą należało uwzględnić w ramach
złożonej oferty, przenosząc ryzyko kalkulacji w tym zakresie na wykonawców. Zamawiający
nie określił również gramatury minimalnej. Oczywistym jest również, że prognozy na
przyszłość w odniesieniu do warunków atmosferycznych są kategorią nieprzewidywalną i w
istocie nieweryfikowalną, tym samym rzeczywista ilość soli niezbędna do realizacji usługi
usuwania śliskości determinowana warunkami atmosferycznymi jest niemożliwa do
przewidzenia. Wobec braku jednoznacznych i konkretnych założeń wynikających z
dokumentów zamówienia co do ilości soli, którą wykonawcy obowiązani byli uwzględnić w
ramach kalkulacji ceny oferty, nie sposób uznać prezentowanych przez Odwołującego
założeń dotyczących ilości soli za wyłącznie prawidłowe. Jednocześnie zauważyć należy, że
Zamawiający do usuwania śliskości czy też dla zapobiegania śliskością przewidział użycie
środków do zwalczania śliskości (pkt 2.2. SST oraz 1.4.18 SST) nie zaś użycia wyłącznie soli
drogowej.
Przystępujący mógł zatem zdaniem Izby przyjąć inne założenia dotyczące ilości
soli,
niezbędnej do realizacji usługi usuwania śliskości i w świetle postanowień dokumentów
zamówienia brak jest podstaw do uznania ich za błędne.
W konsekwencji Izba
stwierdziła, że zarzut powyższy uznała za bezzasadny.
Przechodząc do zarzutu dotyczącego zaniżenia przez Przystępującego kosztów
robocizny w zakresie usuwania śliskości wskazać należy, że Odwołujący uzasadniał, że
Zamawiający wymagał, aby wartość kolejnych pozycji w ramach ZUD uwzględniała zarówno
wartość poprzednich pozycji jak i wartość konkretnej wycenianej pozycji dla wszystkich
czynności, gdy tymczasem Budia zaoferował taką samą cenę za gotowość jak i za
zapobieganie śliskości. Ponadto Odwołujący wskazywał na konieczność zatrudnienia łącznie
35 osób, gdyż w jego ocenia ilość ta jest niezbędna do prawidłowej realizacji zamówienia.
Sygn. akt KIO 2917/24
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że z dokumentacji postępowania nie
wynikała konieczność zatrudnienia personelu we wskazanej przez Odwołującego liczbie 35
etatów. Izba uznała więc, że powyższe stanowiło jedynie własne założenia Odwołującego co
do sposobu realizacji zamówienia, które nie mogą zostać automatycznie przeniesione na
innych wykonawców, bowiem jak już wielokrotnie wskazywano, każdy wykonawca kalkulując
cenę oferty uwzględnia możliwości jemu właściwe. W konsekwencji skoro z dokumentacji
postępowania nie wynikała konieczna do wyceny ilości etatów, to nie można uznać za
prawidłowe kalkulacje Odwołującego co do znacznego zaniżenia stawki za roboczogodzinę.
Podkreślić należy, że w złożonych wyjaśnieniach Przystępujący wyjaśnił Zamawiającemu, że
wysokość wynagrodzenia została ustalona na podstawie obowiązujących przepisów prawa
dotyczących minimalnego wynagrodzenia. Brak załączenia przykładowych umów o pracę nie
może uzasadniać braku wykazania realności zaoferowanej ceny.
Ponadto jak wynika, z
wyjaśnień Przystępującego oraz załączonych kalkulacji,
wycena pozycji „Gotowość do ZUD” jest znacznie niższa niż pozycji „Zapobieganie śliskości”.
Z powyższego w ocenie Izby wynika, że Przystępujący jest w stanie pokryć wszelkie inne
dodatkowe koszty związane z użyciem sprzętu.
W konsekwencji Izba
uznała, że również powyższy zarzut nie zasługiwał na
uwzględnienie.
Przechodząc do oceny zarzutu dotyczącego nieprawidłowej wyceny prac
porządkowych przez Przystępującego wskazać należy, że Odwołujący zarzucił, iż Budia nie
skalkulowała kosztu sprzątania dróg i ulic po pracach realizowanych w ramach ZUD.
Podkreślić należy, że jak wynika z dokumentacji postępowania, Zamawiający nie
dokonał wyodrębnienia w TER tej pozycji, a zatem nie można domniemywać, jak czyni to
Odwołujący, iż Przystępujący nie wycenił prac porządkowych z uwagi na brak ich
wyszczególnienia w TER. Ponadto kwestia ta nie była objęta zakresem wezwania
Zamawiającego do złożenia wyjaśnień, a zatem brak wyjaśnienia tej pozycji nie stanowił
naruszenia art. 224 ust. 5 Pzp.
Wskazać natomiast należy, że Przystępujący wyjaśnił, że
posiada zarówno sprzęt niezbędny do wykonania tego rodzaju prac, co wynika z
załączonego przez niego wykazu sprzętu, jak również wskazał na stronie 10 wyjaśnień, że
tego rodzaju prace zostały wycenione w kosztach pośrednich i bezpośrednich, sprzęt w
sprzęcie a robociznę w robociźnie.
Izba uznała w konsekwencji, że również ten zarzut podlegał oddaleniu jako
niezasadny.
Podsumowując Izba w składzie orzekającym uznała, że złożone przez Budia
wyjaśnienia były adekwatne do treści wezwania skierowanego przez Zamawiającego,
Sygn. akt KIO 2917/24
zawierały odniesienie do wszystkich okoliczności podniesionych przez Zamawiającego.
Przystępujący wskazał również na szereg czynników, które spowodowały osiągniecie
zaoferowanej ceny
tj. efekt doświadczenia i zgodność z przepisami ochrony środowiska
(szczególnie istotny przy wykonywaniu usuwania śliskości), efekt wykorzystania skali w jakiej
świadczymy usługi oraz proces świadczonych usług, efekt kompleksowego serwisu
(warsztat), efekt samowystarczalności poprzez wykorzystania własnego serwisu
technicznego i rozwiązań technicznych, efekt integracji zamówień i wyjątkowo korzystne
warunki wykonywania usług, efekt sprawdzonych dostawców, efekt zaopatrzenia hurtowego
w materiały eksploatacyjne, efekt optymalizacji technicznych mocy wytwórczych, efekt
posiadania własnej floty pojazdów, efekt sprawnego zespołu, efekt redukcji zbędnych
kosztów przez eliminację godzin biernych, efekt współpracy z podwykonawcami, efekt
kosztów pracowniczych, efekt prostej struktury organizacyjnej firmy (niskie koszty zarządu).
Przystępujący dołączył również, oprócz szczegółowych kalkulacji co do poszczególnych
części, wykaz środków trwałych.
Mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych niniejszej sprawy oraz
rozpoznając odwołanie w granicach zarzutów Izba doszła do przekonania, że Odwołujący nie
podważył wyjaśnień ceny oferty złożonych przez Budia, w tym szczegółowych kalkulacji oraz
złożonych dowodów, wobec czego brak było podstaw do odrzucenia oferty Budia z uwagi na
rażące zaniżenie ceny oferty. Co istotne Odwołujący nie wskazywał, ze za zaoferowaną
cenę Przystępujący nie jest w stanie należycie zrealizować zamówienia.
W konsekwencji powyższego Izba stwierdziła, że na uwzględnienie nie zasługiwały
również zarzuty ewentualne dotyczące konieczności ponownego wezwania Budia do
złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny w części 1 oraz 2 zamówienia w związku z:
podstawową kwestią, jaką jest możliwość realizacji przez wykonawcę Budia za
zaoferowaną cenę w Części 1 i Części 2,
− wszelkimi niezbędnymi wyliczeniami i brakującymi założeniami, które nadawałyby
wyjaśnieniom cechę weryfikowalności,
− przyjętymi kosztami materiałów, w szczególności kosztami nabycia soli drogowej na
potrzeby realizacji Części 1 i Części 2, gdyż powstają istotne wątpliwości co do
poczynionych założeń – zdaniem Odwołującego nie jest możliwe pokrycie kosztów nabycia
soli drogowej,
− przyjętymi kosztami robocizny, w szczególności w zakresie braku różnicy kosztowej
pomiędzy gotowością a zapobieganiem śliskości na potrzeby realizacji Części 1 i Części 2, a
także kosztów w zakresie usuwania śliskości, gdyż zdaniem Odwołującego nie jest możliwe
pokrycie kosztów robocizny w tym zakresie za cenę wskazaną przez wykonawcę Budia,
Sygn. akt KIO 2917/24
− uwzględnieniem w cenie oferty kosztów porządkowania dróg i ulic po pracach
realizowanych w ramach Zimowego utrzymania dróg – zdaniem Odwołującego koszty w tym
zakresie nie zostały uwzględnione w cenie oferty.
Izba w składzie orzekającym uznała, że z uwagi na złożenie wystarczających i
adekwatnych wyjaśnień ceny oferty w Częściach nr 1 i 2 zamówienia, jak również
przedłożenie dowodów Zamawiający był uprawniony do uznania, że zaoferowana przez
Budia cena nie jest rażąco niska, a zatem brak było podstaw aby do ww. wykonawcy
kierować ponowne wezwanie.
Przystępujący bowiem sprostał ciężarowi wykazania, że jego cena nie jest rażąco
niska już w odpowiedzi z dnia 4 lipca 2024 r.
O kosztach postępowań orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 Pzp
oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………………
Członkowie: …………………………………………
…………………………………………