Sygn. akt: KIO 2935/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 26 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Ewa Sikorska
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
w dniu 26 sierpnia 2024 r. w Warszawie w sprawie
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę D. G., w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Gminę Grodzisk Mazowiecki w
Grodzisku Mazowieckim
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz:
wykonawcy D. G. kwoty 6 750
zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt
złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga, za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………….…….
Sygn. akt: KIO 2935/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Grodzisk Mazowiecki w Grodzisku Mazowieckim – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest wykonanie
kompleksowej dokumentacji projektowo-
kosztorysowej zagospodarowania działek sołeckich
w
miejscowościach: Wólka Grodziska, Wężyk, Władków, Żuków, Odrano-Wola, Chrzanów
Duży, Kałęczyn, oraz wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej
modernizacji
placu zabaw w miejscowościach: Opypy, Książenice, Kady oraz przy Szkole
Podstawowej w
Izdebnie Kościelnym.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 roku, poz. 1605 ze zm.), zwanej
dalej ustawą P.z.p.
W dniu 13 sierpnia 2024 roku wykonawca Dariusz Głosek (dalej: odwołujący) wniósł
odwołanie od niezgodnej z ustawą P.z.p. czynności zamawiającego, polegających na:
1. ponownym wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez Land Art.
Projekt Sp. z o.o ul. Lipowa 3/24,30 -
702 Kraków za cenę 178 350,00 zł brutto i ilość
dokumentacji projektowych -7 z dnia 8 sierpnia 2024 r.;
2. czynności odmowy przyznania ofercie Wykonawcy AG5 D. G. ul. Reymonta 5/11,
410 Ostrołęka za cenę 130 220,00 zł, w kryterium oceny ofert w zakresie „Doświadczenie
projektanta branży architektonicznej” 40 punktów za wykonanie 7 dokumentacji, przy
uwzględnieniu danych zawartych w ofercie i postanowień SWZ, co ma bezpośredni wpływ na
wybór oferty najkorzystniejszej w postępowaniu;
3. czynności badania ofert z naruszeniem zasady przejrzystości i uczciwej
konkurencji, przez dokonanie oceny oferty Wykonawcy AG5 D. G. ul. Reymonta 5/11, 07-
410 Ostrołęka w kryterium oceny oferty w zakresie „Doświadczenie projektanta branży
architektonicznej” na podstawie innych kryteriów, niż zostało to określone w SIWZ.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 239 ust. 1 i 2 w zw. z art. 223
ust. 1 w zw. z art. 16, art. 241 ust. 3 ustawy P.z.p., przez:
1. wadliwy ponowny wybór oferty najkorzystniejszej złożonej przez Land Art. Projekt
Sp. z o.o w związku z dokonaniem oceny oferty złożonej przez AG5 D. G. w sposób
sprzeczny z kryteriami oceny ofert określonymi w Dziale XIX OPIS KRYTERIÓW OCENY
OFERT, WRAZ Z PODANIEM WAG TYCH KRYTERIÓW I SPOSOBU OCENY OFERT ust.
1 pkt 2 SWZ;
2. nieprzyznanie ofercie Wykonawcy AG5 D. G. ul. Reymonta 5/11, 07-410
Ostrołęka
40 punktów w kryterium oceny oferty za doświadczenie projektanta branży architektonicznej,
podczas gdy projektant mgr inż. arch. Z. P., na którego doświadczenie wykonawca się
powołał wykonał 7 wskazanych w ofercie dokumentacji, które otrzymały prawomocne
decyzje i pozwolenia na realizację;
3. prowadzenie postępowania w sposób sprzeczny z zasadami przejrzystości oraz
równego traktowania wykonawców oraz zgodnie z zasadami poprzez:
- dokonanie oceny oferty Wykonawcy AG5 D. G.
na podstawie materiału
dowodowego niepełnego, nieudowodnionego i odmiennego od stanu faktycznego w
przedmiocie wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla 4 lokalizacji wykonanych
na rzecz Zamawiającego wskazanych w ofercie;
przez działanie w sposób nadużywający pozycji dominującej przez Zamawiającego,
zmierzając do obejścia przepisów art. 241 ust 3. Pzp o zakazie wiązania kryteriów oceny
ofert z właściwościami wykonawcy, poprzez pozorne powiązanie ich z osobą projektanta
branży architektonicznej z ramienia wykonawcy;
zaniechanie czynności zwrotu wadium po terminie upływu związania z ofertą
oferentowi AG5 D. G.
, podczas gdy pozostałym oferentom zwrócono wadium po upływie
terminu związania z ofertą. Wadium Odwołującemu zostało zwrócone dni po upływie terminu
z ofertą;
unieważnienia czynności wezwania Wykonawcy AG5 do złożenia podmiotowych
środków dowodowych dokonanych na podstawie wyroku KIO 2147/24 z dnia 11 lipca 2024 r.
po ich złożeniu i dokonanej ocenie przez Zamawiającego bez wystąpienia okoliczności
uzasadniających i faktycznej przyczyny.
— co skutkuje wadliwym wyborem oferty najkorzystniejszej w postępowaniu.
W oparciu o wyżej przedstawione zarzuty odwołujący wniósł o:
1. merytoryczne rozpatrzenie oraz uwzględnienie odwołania;
2. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji postępowania na
okoliczności wskazanych odwołaniem, a także o nakazanie zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako obarczonej wadą
mającą wpływ na wynik postępowania,
2) wybór oferty odwołującego AG5 D. G. jako najkorzystniejszej w postępowaniu,
3. zasądzenie kosztów postępowania zgodnie z właściwymi przepisami.
Alternatywnie odwołujący wniósł o:
1. dokonania ponownej czynności badania i oceny ofert;
2. dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej;
3. zasądzenie kosztów postępowania zgodnie z właściwymi przepisami.
W dniu 14 sierpnia
2024 roku, przed rozprawą, odwołujący cofnął odwołanie z dnia
13 sierpnia 2024 roku.
Izba zważyła, co następuje:
Ze względu na fakt, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia
rozprawy, jego cofnięcie, zgodnie z art. 520 ust. 1 i 2 P.z.p. oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Dlatego też postanowiono jak w sentencji.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt. 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r., poz. 2437) Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty
uiszczonej tytułem wpisu w wysokości stanowiącej 90% jego wartości.
P
rzewodnicząca:
……………....…….