Sygn. akt: KIO 2945/24
WYROK
Warszawa, dnia
16 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Joanna Gawdzik-Zawalska
Protokolant: Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
15 września 2024 r. przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia
wspólnie:
ZUE S.A.
Kraków
Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego „Energopol” sp. z o.o. Kraków
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie
Wodociągi Miasta Krakowa S.A. Kraków,
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy ubiegającego się o
udzielnie zamówienia:
SKANSKA S. A. Krak
ów
orzeka:
1. Oddala
odwołanie;
Kosztami postępowania odwoławczego w całości obciąża odwołującego i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego poniesione przez odwołującego koszty: 20 000 zł 00
gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) tytułem wpisu od odwołania oraz
poniesione przez odwołującego koszty 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) tytułem wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
……..…....………………..
Sygnatura akt: KIO 2945/24
U z a s a d n i e n i e
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie (ul. Reymonta 20, 30-059 Kraków) i
Wodociągi Miasta Krakowa Spółka Akcyjna Kraków (ul. Senatorska 1, 30-106 Kraków) (dalej
Zamawiający) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz.U.2023.1605 z
późn. zm.) (dalej Ustawa lub Pzp) postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „ Budowa ulicy
8 Pułku Ułanów w Krakowie" Numer postępowania: ZIM.ZP.262.2.17.2023 Numer
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym UE w dniu 29 grudnia 2023 r., Dz. U. S: 251/2023 pod
numerem 00795458-2023 (dalej
Postępowanie). Zasady, warunki i przedmiot zamówienia
opisuje specyfikacja warunków zamówienia (dalej również: SWZ).
W dniu 15 sierpnia 2024 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie
wpłynęło odwołanie wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia ZUE
S. A.
Kraków (ul. K. Czapińskiego 3, 30-048 Kraków) i Przedsiębiorstwo Budownictwa
Inżynieryjnego „Energopol" sp. z o. o. Kraków (ul. Salwatorska 14, 30-109 Kraków) (dalej
Odwołujący).
Po udostępnieniu w dniu 19 sierpnia 2024 r. przez Zamawiającego kopii odwołania w
dniu 21 sierpnia 2024 r. p
rzystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego zgłosił wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia SKANSKA S.A
Warszawa (
Al. Solidarności 173, 00-877 Warszawa), którego oferta została oceniona jako
najkorzystniejsza spośród złożonych ofert i została wybrana przez Zamawiającego (dalej
SKANSKA lub P
rzystępujący). Izba uznała przystąpienia za skuteczne wobec wypełnienia
przesłanek art. 525 Pzp.
Odwołujący wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego polegających na wyborze
jako oferty najkorzystniejszej oferty wykonawcy SKANSKA i zaniechaniu odrzucenia oferty
tego wykonawcy jako oferty z rażąco niską ceną, ewentualnie zaniechaniu wezwania
wykonawcy SKANSKA do złożenia dalszych wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny.
Zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom czynności Zamawiającego Odwołujący
zarzucił naruszenie:
art. 224 ust. 6 w zw. z art. 224 ust. 5 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8) w zw. z art.
16 pkt 1 Pzp
przez zaniechanie wykluczenia z Postępowania wykonawcy SKANSKA w
sytuacji, gdy wykonawca ten wezwany do złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej
ceny nie podołał obowiązkowi wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny i
złożył wyjaśnienia wraz z dowodami, które nie uzasadniają podanej w ofercie ceny (w tym
nie złożył w odpowiednim zakresie wymaganych wyjaśnień i dowodów) oraz na wypadek
Sygnatura akt: KIO 2945/24
nieuwzględnienia zarzutu pierwszego, naruszenie:
art. 224 ust. 1, ewent. art. 224 ust. 2 pkt 1) Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp przez
brak wezwania wykonawcy SKANSKA
do złożenia dalszych wyjaśnień w ramach których
wykazałby on (wraz ze stosownymi dowodami), że ilości prac przyjęte w wyliczeniach (w
ramach ofert podwykonawczych wraz z dostawcami) są ilościami prac, jakie uzasadniałoby
wówczas przyjętą w ofercie cenę (wykazywałoby, że ta cena nie jest rażąco niska)
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i czynności badania i oceny ofert,
w tym unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 6 sierpnia 2024 r.,
którą to czynnością za najkorzystniejszą uznano ofertę wykonawcy SKANSKA i nakazanie
Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert, w tym odrzucenia oferty SKANSKA jako
oferty z rażąco niską ceną, ewentualnie ponowne wezwanie wykonawcy SKANSKA do
przedstawienia dalszych wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny, które to wyjaśnienia
zawierałyby wyjaśnienia i dowody, wykazujące, że ilości prac przyjęte w ofertach
podwykonawczych (w tym z dostawcami) zostały skalkulowane w sposób prawidłowy.
Zamawiający wnosił o oddalenie odwołania. Przystępujący popierał stanowisko
Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Ustawy.
Izba uznała również, że Odwołujący wykazał interes w
uzyskaniu zamówienia i możliwość poniesienia szkody jako przesłanki materialnoprawnej
dopuszczalności odwołania z art. 505 ust. 1 Ustawy.
Izba m
ając na uwadze zebrany w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron i
uczestnika
oddaliła zarzuty wobec nie wykazania przez Odwołującego, że Przystępujący nie
podołał obowiązkowi wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny i złożył
wyjaśnienia wraz z dowodami, które nie uzasadniają podanej w ofercie ceny (w tym nie
złożył w odpowiednim zakresie wymaganych wyjaśnień i dowodów) ani, że cena i
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny były takiego rodzaju, że uzasadniały obowiązek wezwania
wykonawcy Skanska
do złożenia dalszych wyjaśnień w ramach których wykazałby on (wraz
ze stosownymi dowodami), że ilości prac przyjęte w wyliczeniach (w ramach ofert
podwykonawczych wraz z dostawcami) są ilościami prac, jakie uzasadniałoby przyjętą w
ofercie cenę (wykazywałoby, że ta cena nie jest rażąco niska).
Sygnatura akt: KIO 2945/24
Izba stwierdza, że odwołanie sprowadzało się do:
1. wskazania stosunku ceny ofertowej Skanska (33 754
711,70 zł brutto) do wartości
zamówienia powiększonej o VAT (51 525 764,59 zł brutto) (niższej o ponad 30%) i do
średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert (niższej o ok 25%);
założenia nieprawidłowości przyjętej i wskazanej w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny
przez Przystępującego metody ustalania ceny ofertowej wobec;
a.
wynikającego z SWZ i niespornego obowiązku określenia ceny ofertowej w
oparciu o dokumentację projektową w tym także STWiORB, przy wyłącznie
pomocniczym charakterze wartości z przedmiarów;
b.
zgłaszanych przez wykonawców, i niespornych pomiędzy stornami zastrzeżeń do
przedmiarów wobec zaniżania w nich wartości robót określanych w oparciu o ww.
dokumentację
dwutorowo tj.:
w oparciu o oferty podwykonawcze wskazujące na określenie ich cen z
zastosowaniem przedmiarów, które były niedoszacowane względem rzeczywistych
ilości robót wynikających z dokumentacji projektowej i wizji, także ustalonych przez
Skanska i
w oparciu o przedmiary skorygowane zgodnie z dokumentacją projektową i wizja
przez Skanska
także z uwzględnieniem szczególnych cech Skanska pozwalających
na ocenę rzeczywistych zakresów prac i ich wycenę
wobec przedstawienia w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny złożonych na wezwanie
Zamawiającego wyłącznie szczegółowej kalkulacji wraz z dowodami dotyczącej
określenia ceny ofertowej Skanska w oparciu o oferty podwykonawcze.
Jednocześnie Odwołujący dla wykazania powyższego przywołał treść wyjaśnień RNC
oraz wycenę wybranych zakresów robót objętych przedmiarami a skalkulowanych przez
Skanska w ramach wyjaśnień RNC w oparciu i z przywołaniem ofert trzech podwykonawców:
Prodim, Hydrocop i K. .
Tutaj Odwołujący przedstawił tabelę zawierającą zestawienie
wszystkich pozycji kosztowych wybranych podwykonawców z ich ofert ze wskazaniem ilości
z oferty i ilości z przedmiaru Zamawiającego, które jak wynika z zawartej w tabeli kolumny
różnica w zasadzie odpowiadają sobie.
Dalej Odwołujący wskazywał, że opierając wyjaśnienia rażąco niskiej ceny na
ofertach podwykonawczych (ponad 96 % robót) Przystępujący winien wykazać
prawidłowość kalkulacji cen podwykonawczych, czemu nie sprostał bowiem treści ich
wskazuje na to, że wyliczone zostały w oparciu o przedmiary a te są zaniżone i zgodnie z
SWZ nie mogły być podstawą kalkulacji ceny. Dalej Odwołujący wskazuje, że okoliczność ta
Sygnatura akt: KIO 2945/24
powinna być podstawą do wezwania do dalszych wyjaśnień, co jednak byłoby naruszeniem
równego traktowania wykonawców i zasad uczciwej konkurencji.
Odwołujący nie kwestionował samej ceny ofertowej Skanska ani jej istotnej części
składowej jako rażąco niskiej ceny w rozumieniu art. 224 ust. 1 Pzp. Nie wskazywał także ani
nie wykazał, by cena ofertowa była nierynkowa, realizacja przedmiotu zamówienia za cenę
ofertową zgodnie z warunkami zamówienia lub przepisami nie była możliwa.
Ustalając stan faktyczny Izba dopuściła dowody wnioskowane przez strony i
uczestnika,
oparła się na dokumentacji postępowania, w szczególności SWZ, ofertach,
wezwaniach do wyjaśnień oraz wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny i w zakresie określonym
powyżej w uzasadnieniu. Oceniając materiał dowodowy Izba uwzględniła stanowiska i
oświadczenia stron i uczestnika zaprezentowane w pismach procesowych i na rozprawie.
Izba stwierdza, że spór dotyczył uznania za prawidłowe i wystarczające w świetle
przepisów Ustawy i wezwania do wyjaśnień udzielonych w odpowiedzi przez Skanska
wyjaśnień rażąco niskiej ceny i charakteru ceny ofertowej i jej części składowych jako
wypełniających warunek rażąco niskiej ceny oraz ewentualnie zaistnienia podstaw wobec
wątpliwości do żądania dalszych wyjaśnień.
Strony powoływały się na dokumenty postępowania, w szczególności SWZ, oferty,
wezwanie do wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz wyjaśnienia rażąco niskiej ceny SKANSKA.
W zakresie dowodów przedłożonych dodatkowo w postępowaniu odwoławczym Izba
stwierdziła, że Odwołujący przedłożył dodatkowo:
a. zapytanie
z dnia 12 lutego 2024 r. o wyjaśnienia SWZ wraz z tabelą zawierającą
zestawienie ilości części robót z przedmiarów SWZ i ilości tych robót
zweryfikowanych na podstawie analiz dokumentacji projektowej SWZ opracowanych
przez Skanska wraz z ich różnicami , w której to tabeli Odwołujący zaznaczył dwie
pozycje z 20 oraz
b.
trzy oferty podwykonawcze Skanska (Hydrocop (odhumusowanie), Hyżbet (obrzeża
betonowe trawnikowe
– materiały) oraz M. K. (obrzeża betonowe trawnikowe –
robocizna)), które m.in. załączone były do wyjaśnień RNC Skanska obejmujące
roboty z tabeli opisanej powyżej, na których Odwołujący zaznaczył na kolorowo po
jednej z kilkudziesięciu odpowiadających rodzajowo pozycjom zaznaczonym w ww.
tabeli (dotyczącymi odhumusowania 50 cm, oraz obrzeży betonowych
Sygnatura akt: KIO 2945/24
trawnikowych(materiały/ robocizna),
c.
Zestawienie własne Odwołującego zawierające dane z ww. tabeli uzupełnione o ceny
jednostkowe z ww. ofert podwykonawczych Skanska załączonych do wyjaśnień RNC,
iloczyny tych wartości i ich sumę wskazujące na sposób wyliczenia różnicy z tezy do
dowodu
– patrz poniżej
n
a okoliczność, że Przystępujący znał właściwe ilości z pozycji przedmiarowych
(odbiegające od ilości ujawnionych w przedmiarach) a mimo to w wyjaśnieniach RNC dla
wykazania prawidłowości kalkulacji ceny ofertowej przedstawił oferty podwykonawcze i
skalkulował ilości z przedmiaru i że strata tylko na tych dwóch pozycjach wynosi 1 631
786,22 zł podczas gdy zysk i ryzyko kontraktu to jest kwota około 1,2 mln zł.;
Izba stwierdza, że pozycje wskazane w dowodach nie są zawarte w zestawieniu
kwestionowanych odwołaniem pozycji przedmiarów Zamawiającego i odpowiadających im
pozycji z ofert podwykonawczych Skanska z wyjaśnien RNC, oraz, że dowód potwierdza, że;
1. Skanska przed złożeniem oferty dokonała analizy robót objętych przedmiarami SWZ i
skorygowała je do rzeczywistych w oparciu o dokumentację projektową i wizje;
2. Rzeczywisty zakres robót ustalony przez Skanska wymagał zarówno dokonywania
korekt in plus jak i in minus w stosunku do ilości z przedmiarów SWZ;
3. W związku z przeprowadzoną weryfikacją przedmiarów Skanska i wielokrotnie
występowała do Zamawiającego z żądaniem wyjaśnień szeregu pozycji przedmiaru SWZ
jako niedoszacowanych w oparciu o przeprowadzone analizy i pozycje z przedmiarów SWZ;
4. W zakresie objętym zapytaniami kierowanymi do SWZ przez Skanska były pozycje
przedmiarów SWZ niższe lub takie, które nie były w ogóle objęte przedmiarem SWZ
5. Skanska nie obejmowała zapytaniami o wyjaśnienia SWZ tych pozycji przedmiarów
SWZ, które były dla niej niekorzystne w świetle ceny ryczałtowej, bo były nadszacowane;
6. kalkulując cenę i udzielając wyjaśnień RNC Skanska miała świadomość różnic pomiędzy
danymi ilościowymi wynikającymi z przedmiarów SWZ i rzeczywistymi, czemu dała wyraz w
wyjaśnieniach RNC informując o dokonaniu szacunku ceny ofertowej dwutorowo;
7. niektóre z pozycji przedmiarów SWZ są wyższe od odpowiadających im pozycji z ofert
podwykonawczych Skanska, podczas gdy inne niższe (np. pozycja zweryfikowana z 1. linijki
tabeli załączonej do złożonego przez Odwołującego zapytania o wyjaśnienie SWZ Skanska z
12 lutego 2024r. i pozycja 1 z oferty podwykonawczej Chyżbet), niektóre pozycje z
przedmiarów SWZ są równe odpowiadającym im pozycjom z ofert podwykonawczych
Skanska a inne wyższe (np.pozycja zweryfikowania z tabeli z 11. Linijki i jest wyższa od
przedmiaru i niższa od tej z oferty podwykonawczej Skanska Hydrokop z linijki 9.);
(co Izba ustaliła biorąc pod uwagę dodatkowo inne, poza złożonym przez Odwołującego
Sygnatura akt: KIO 2945/24
dokumenty postępowania w tym inne zapytania o wyjaśnienia SWZ od Skanska, wyjaśnienia
RNC Skanska wraz z tabelą i ofertami podwykonawczymi, potwierdzenie przeprowadzenia
wizji przez Skanska a także przedłożone przez Przystępującego dodatkowo dowody (niżej
przywołane) oraz wyjaśnienia Przystępującego zgodne z doświadczeniem życiowym i
logiką);
8. Nieadekwatność ilości z przedmiarów SWZ do rzeczywistego zakresu robót objętych
przedmiotem zamówienia jest okolicznością bezsporną w sprawie;
Przystępujący złożył dodatkowo:
a.
oświadczenie firmy Prodim z dnia 26.08.2024,
b.
oświadczenie firmy M. K. z 26.08.2024,
c.
oświadczenie firmy Hydrokop z 27.08.2024,
na okoliczność złożenia ofert w sposób ryczałtowy i skalkulowany w oparciu o dokumentacje
projektową;
Izba stwierdza, że dowody potwierdzają, że składający oświadczenie kalkulowali oferty w
oparciu o całość dokumentacji projektowej a ceny miały charakter ryczałtowych; Odwołujący
nie złożył w tym zakresie przeciwdowodów, a Izba uznała, że oświadczenia są wiarygodne
także w świetle wyjaśnień Przystępującego, że rozliczenie tych robót w ramach wykonania
zamówienia w Postepowaniu też ma charakter ryczałtowy i umowy zawierane z
podwykonawcami, o ile
Przystępujący nie zdecyduje się na samodzielną realizacje robót w
tym zakresie, będą w tym zakresie zawierały analogiczne rozwiązania;
d. korespondencj
ę e-mail pomiędzy Skanska a podwykonawcami
- od B. P.
z 15.01.2024 (2 maile) do Elektryk branża elektryczna, oraz do
Telekrak branża teletechniczna
- od K. W. z 12.01.2024 (2 maile) do Niwa-
bis wycinka drzew i krzewów, do
Markflor roboty zieleniarskie
od Ł. C. z 19.01.2024 (1 mail) do MR-Kac ekrany akustyczne
na okoliczność, że zapytanie ofertowe do podwykonawców było konstruowane poprzez
przesłanie podwykonawcy dokumentacji projektowej i zaznaczenia, że przedmiary stanowią
materiał pomocniczy;
Izba stwierdza, że dowód wskazuje na przesyłanie podwykonawcom zapytań z żądaniem
oferty skalkulowanej w oparciu o całość SWZ oraz dokumentacji projektowej i przedmiarów
e.
wyliczenia własne stanowiące uszczegółowienie tabeli stanowiącej załącznik do
wyjaśnień RNC Skanska dla konkretnych 3 zakwestionowanych odwołaniem ofert
czyli Prodim, K., Hydrokop o wskazanie w dodatkowych kolumnach
ilości
zweryfikowanych przez Skanska
i ich przeliczenia według cen jednostkowych
Sygnatura akt: KIO 2945/24
wskazanych w ofertach podwykonawców, przy czym kalkulacje dotyczące
Prodim, K. i Hydrokop obejmuj
ą wszystkie i tylko te pozycje, które wskazane
zostały w odwołaniu
na okoliczność wskazania, że gdyby podwykonawcy kalkulowali ceny ofertowe na podstawie
przedmiarów to sumarycznie oferta firmy Skanska byłaby niższa biorąc pod uwagę i
kalkulując cenę w oparciu o cenę jednostkowa podwykonawcy ale zweryfikowane ilości
przedmiarowe przez Skanska
Dowody z litery e. wskazują na okoliczności wskazane przez Izbę przy dowodach złożonych
przez Odwołującego powyżej.
Izba stwierdza też dodatkowo, że porównanie ceny z ofert podwykonawczych
kwestionowanych odwołaniem z cenami wyliczonymi jako suma iloczynów cen
jednostkowych z ofert podwykonawczych i ilości z przedmiarów SWZ zweryfikowanych przez
Skanska na podstawie dokumentacji projektowej i wizji są niższe (cena za zakres
podwykonawcy Prodim) od ceny uwzględniającej zweryfikowany przedmiar, lub wyższe
(cena za zakres podwykonawcy Hydrocop, K.
) od ceny uwzględniającej zweryfikowany
przedmiar lub równa (cena za zakres K. – roboty rozbiórkowe) i łącznie cena za wszystkie
zakresy robót objęte odwołaniem z wartości wg przedmiarów względem wartości według
skorygowanych przedmiarów jest niższa o 94 961,87 zł;
f.
przykład hybrydowej kalkulacji ceny na przykładzie podwykonawcy Maldroo a
ilości Skanska
na okoliczność przyjmowania przez Skanska różnych metod kalkulacji ceny ofertowej
określonej w tabeli stanowiącej załącznik do wyjaśnień RNC Skanska, w oparciu o dane
przedmiarowe z korektą o wartości skorygowanego przedmiaru lub bezpośrednio w oparciu
o ilości skorygowanego przedmiaru;
Izba stwierdza, że dowód wykazuje przyjęcie różnych metod wyliczania ceny ofertowej
uwidocznionej w tabeli będącej załącznikiem do wyjaśnień RNC Skanska, w tym w oparciu o
wartości przedmiarowe z zastosowaniem korekty lub ilości już skorygowane.
Dalej Izba
opierając się na dokumentach postępowania ustaliła, że:
Zamawiający w Załączniku nr 9 do SWZ tj. w Projektowanych Postanowieniach
Umowy (PPU) wskazał, w pkt. 3., że: „Przedmiot umowy, (...) został szczegółowo
opisany w dokumentacji projektowej, której wykonawcą jest SAFEGE S.A.S. (...)".
Dodatkowo w Załączniku nr 10 do SWZ, wskazano wykaz dokumentów opisujących
przedmiot
zamówienia,
które
dostępne
były
pod
linkiem:
https://zim.krakow.pl/Przetargi/ZIM.ZP.262.2.17.2023/8_Pulku_Ulanow-
Sygnatura akt: KIO 2945/24
odcinek1,3,4.zip. W udostępnionych w ww. linku dokumentach, załączono przedmiary
robót, jednak w treści SWZ Zamawiający zastrzegł, że: „Przedmiary udostępniane są
tylko i wyłącznie w celach pomocniczych, a ich udostępnienie nie zwalnia Wykonawcy
od obowiązku skalkulowania oferty w oparciu o udostępnioną w postępowaniu
dokumentację projektową, STWiORB oraz pozostałe udostępniane dokumenty, jak
również uwzględnienia wszystkich innych kosztów niezbędnych do całościowego
zrealizowania przedmiotu zamówienia. Przy sporządzaniu oferty, w sytuacji
wystąpienia ewentualnych rozbieżności między danymi wskazanymi w dokumentacji
projektowej, STWiORB a przedmiarami, Wykonawca jest zobowiązany oprzeć się o
dane pochodzące z dokumentacji projektowej, STWiORB. Ewentualne rozbieżności
pomiędzy dokumentacją projektową, STWiORB a przedmiarami nie mogą stanowić
podstawy do roszczeń Wykonawcy mających na celu podwyższenie wynagrodzenia
za zrealizowanie przedmiotu zamówienia". Zamawiający udostępnił więc przedmiary
w celach poglądowych jednak podstawą do skalkulowania oferty jest dokumentacja
projektowa;
Zamawiający w nie zabraniał wykorzystania przedmiarów do celów
roboczych;
Zamawiający przewidział wynagrodzenie ryczałtowe - w § 3 ust. 5 projektowanych
postanowień umownych zawarł następujące postanowienie: „Wynagrodzenie
Wykonawcy zawiera wszelkie koszty związane z wykonaniem Przedmiotu umowy, jak
również innych prac koniecznych do jej wykonania. Wynagrodzenie ma charakter
ryczałtowy, co oznacza, że Wykonawca nie może żądać podwyższenia
wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć
rozmiaru lub kosztów wszystkich prac koniecznych do wykonania Przedmiotu
umowy."
3. Cena ofertowa Skanska (
33.754.711,70 zł brutto ) jest niższa o ponad 30% od
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek VAT (51.525.764,59 zł brutto)
ustalonej przed wszczęciem postępowania,, co stanowiło podstawę wezwania
Skanska
do złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny. Zapytanie miało
ogólny charakter i odpowiadało zakresem kwestiom przywołanym w Ustawie w art.
224 Pzp.
Skanska pismem z 3 lipca 2024 r. udzieliła wyjaśnień odnosząc się do kwestii
określonych wezwaniem.
W wyjaśnieniach Skanska wskazała między innymi, że: „Wartość oferty została
skalkulowana (...), na podstawie dokumentów udostępnionych w postępowaniu
przetargowym (..) W
ykonawca, z należytą starannością, wymaganą od podmiotu
Sygnatura akt: KIO 2945/24
profesjonalnego, przeanalizował tę dokumentację, odbył wizję lokalną na przyszłym
placu budowy, pozyskał niezbędne oferty podwykonawcze, wyliczył koszty pośrednie,
w tym koszty zarządu, należny Wykonawcy zysk i inne koszty ogólne budowy oraz
koszty bezpośrednie". Skanska wskazywała, że cena ofertowa bazuje na całej
dokumentacji projektowej udostępnionej przez Zamawiającego, a nie tylko na
przedmiarach;
Wyjaśnienia zawierały, zgodnie z wezwaniem Zamawiającego znak
ZIM.ZP.262.2.17.2023 z dnia 20.06.2024 r., wyliczenia, przedstawione w formie
tabelarycznej i uwzględniające: „1) wyliczenia ceny za wykonanie zadania 1 (np. w
podziale na poszczególne branże) i zadania 2, 2) wysokości ryzyka i zysku jakie
Wykonawca uwzględnił w cenie, 3) wartości jaką Wykonawca przyjął w wyliczeniu
ceny za wykonanie części zamówienia, którą zamierza powierzyć podwykonawcom
(w tym dowody)". Załącznik do wyjaśnień Skanska pn. TABELARYCZNE
ZESTAWIENIE KOSZTÓW zawierał wszystkie ww. wymagania, w tym podział
kosztów na Zadanie 1 i Zadanie 2, rozbicie kosztów na branże oraz określenie
wysokości zysku oraz ryzyka. Ponadto, w tabeli wskazano pozycje/branże w zakresie
których możliwe, że Wykonawca będzie bazował na usługach podwykonawców. Jako
dowody podano pozyskane oferty podwykonawców, zaktualizowane lub z
przedłużoną ważnością na dzień składania wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. W
samych wyjaśnieniach, Wykonawca wskazał jednak, że: „(...) budując ofertę dla
Zamawiającego działa dwutorowo. Z jednej strony wykonuje szczegółową kalkulację
własną na podstawie aktualnie obowiązujących cen materiałów, sprzętu i robocizny,
przy wykorzystaniu potencjału specjalistów każdej z branży działających w zespole
przygotowania ofert, a z drugiej weryfikuje realność otrzymanych ofert od
podwykonawców". Dodatkowo na stronie 13 wyjaśnień z dnia 3.07.2024 r.,
Wykonawca ponownie podkreślił, że: „Budując cenę przetargową w ramach
szczegółowej kalkulacji specjaliści ci bardzo dokładnie analizują wszystkie dokumenty
opisujące przedmiot zamówienia tj. SWZ wraz ze wszystkimi udostępnionymi
załącznikami, odpowiedzi i modyfikacje Zamawiającego, dokumentację projektową, a
także zapisy zawarte we wzorze umowy wraz z odpowiedziami zmieniającymi treść
wzoru umowy". Co więcej, Wykonawca na 3 stronie wyjaśnień wskazał, że „..budując
wycenę przedmiotu zamówienia, Wykonawca, przeprowadził analizę zadania i
oszacowanie kosztów oparł na dokumentach przetargowych w tym projekcie
technicznym i jego aktualizacji wynikającej z odpowiedzi na pytania Oferentów w toku
postępowania przetargowego." Zamawiający zwraca uwagę, że w wyjaśnieniach
złożonych przez Wykonawcę, Wykonawca wskazał, że do kalkulacji oferty przyjął w
Sygnatura akt: KIO 2945/24
zakresie kierowników robót różnych specjalności oraz kadry inżynierskiej zatrudnienie
na pełny etat, na podstawie umowy o pracę. Ponadto, w zakresie zasobów
sprzętowych Wykonawca powołał się na własny park maszynowy, który został
wskazany szczegółowo w załączniku nr Z_wewn_04, co jednoznacznie wskazuje, że
obok podwykonawców którymi Wykonawca może się posługiwać, Wykonawca
posiada własny, ciężki sprzęt budowlany, co ma wpływ na kalkulację ceny. Również
w pozostałym zakresie Wykonawca przedstawił konkretne twierdzenia i poparł je
konkretnymi dowodami;
Skanska nie opierała się na zasobach podmiotów trzecich i jest zdolna zrealizować
zamówienie samodzielnie (co Izba ustaliła opierając się na wyjaśnieniach
Zamawiającego i Przystępującego);
Skanska kwestionowała szereg zapisów z przedmiaru wskazując, że są niezgodne z
dokumentacje projektową i wizją, zadając w tym zakresie szereg pytań
Zamawiającemu; okoliczność niezgodności przedmiarów i konieczność realizacji prac
zgodnych jakościowo i ilościowo z dokumentacją projektową została uwzględnione
przez Skanska przy wycenie oferty (co Izba ustaliła w oparciu o wyjaśnienia Skanska,
spójnym z wyjaśnieniami RNC a także zapytaniami do SWZ);
Przedmiary zawierały zarówno niedoszacowania jak i nadszacowania; Skanska
zwracała Zamawiającemu w formie zapytań do SWZ uwagę wyłącznie na
niedoszacowania z przedmiaru;
Wycena dokonywana była przez Skanska dwutorowo, samodzielnie w oparciu o
dokumentacje projektową oraz w oparciu o oferty podwykonawcze zweryfikowane co
do cen poprzez uwzględnienie dodatkowych kosztów w odrębnym punkcie tabeli a
także weryfikacji ich kosztów w oparciu o ceny jednostkowe i wartości skorygowanych
przedmiarów;
Zamawiający nie kwestionował wyjaśnień rażąco niskiej ceny, uznał je za
wystarczające dla oceny ceny ofertowej Skanska jako nie będącej rażąco niską w
rozumieniu art. 224 Pzp;
11. W
yjaśnienia RNC były adekwatne do wezwania do ich udzielenia, zawierały
zapewnienie co do rynkowości ceny oraz szczegółową kalkulację cen, ze
szczegółowym uzasadnieniem ich rynkowości w zakresie jednej z dwóch opisanych w
wyjaśnieniach RNC przyjętych i zastosowanych przez Skanska metod kalkulacji ceny;
w zakresie metody opartej na cenach rynkowych
potencjalnych podwykonawców
(tutaj Odwołujący nie kwestionował i tym bardziej nie przedłożył żadnych dowodów
podważających oferty podwykonawcze, wskazujących na nierynkowość cen
Sygnatura akt: KIO 2945/24
jednostkowych ani nierynkowość ceny całkowitej danej oferty podwykonawczej)
kalkulacje opierały się na szeregu załączonych ofert podwykonawczych
potwierdzających, że cena ofertowa nie jest rażąco niska i że elementy ceny
określone w tabeli będącej załącznikiem do wyjaśnień RNC są realne. W ocenie Izby
r
ealność ceny ofertowej potwierdza również jej skalkulowanie w oparciu o drugą z
wskazywanych w wyjaśnieniach RNC metod, tj własną kalkulację Przystępującego
opartą na skorygowanych ilościach przedmiarów SWZ wobec wskazanej w tabeli z
wyjaśnień RNC kwoty dodatkowej z pozycji 9 oraz zawarcia w pozycjach tabeli także
skorygowanych ilości a także dodatkowo w oparciu o wskazywaną metodę przez
Odwołującego tj. przez przemnożenie skorygowanych wartości przedmiaru przez
ceny jednostkowe z ofert podwykonawczych załączonych przez Skanska do
wyjaśnień RNC (tutaj w zakresie zakwestionowanym odwołaniem).
Reasumując Izba ustaliła, że Zamawiający nie określał metody wyceny ceny
ofertowej. Różnice w przedmiarach SWZ określone przez Skanska powodują zarówno
zwyżki jak i zniżki w stosunku do globalnych/ ryczałtowych cen podwykonawczych i kalkulacji
z tabeli z wyjaśnień RNC Przystępującego. Realizacja tych prac za ceny jednostkowe ofert
podwykonawczych
według
ilości
skorygowanych
przedmiarów
gwarantowałaby
Przystępującemu oszczędność wykonania tego zakresu przedmiotu zamówienia. Oferty
podwykonawcze zakwestionowanego zakresu prac były ofertami ryczałtowymi, co w
przypadku skorzystania z nich przez Skanska pozwoli na ich zrealizowanie za łączną cenę
ofertową.
Odwołujący nie wykazał, że któryś z elementów ceny ofertowej nie był adekwatny lub
był nierynkowy w stopniu zagrażającym realizacji zamówienia w sposób zgodny z warunkami
zamówienia lub przepisami prawa, ani, że wyjaśnienia RNC nie obejmowały
skonkretyzowanej okoliczności, której wyliczenia zgodnie z Ustawą lub SWZ domagał się
wezwaniem Zamawiający. Stanowisko sprowadzało się do wskazania nieprawidłowości
przyjętego założenia wyceny w oparciu o oferty podwykonawcze skalkulowane z odwołaniem
się do wartości przedmiarowych, czego nie zabraniał SWZ.
Z
amawiający ocenił wyjaśnienia jako dające podstawę do uznania ceny ofertowej za
realn
ą i dającą rękojmie wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z SWZ. Izba uznała za
wiarygodne wyjaśnienia Przystępującego oraz dowody na to, że zakwestionowane roboty
mogą być zrealizowane, jeśli Skanska tak zdecyduje, przez podwykonawców w oparciu o
umowy z wynagrodzeniem ryczałtowym wynikającym ze złożonych ofert. Odwołujący nie
wykazał, że oferty podwykonawców były nierynkowe, w tym też, ani że ceny jednostkowe
Sygnatura akt: KIO 2945/24
były nierynkowe, ani że za cenę odpowiadającą globalnej cenie oferty podwykonawczej nie
będzie możliwe zrealizowanie prac w zakresie iloczynu cen jednostkowych i ilości ze
skorygowanych przedmiarów.
Izba stwierdza, że:
Zgodnie z art. 224 ust. 1. Pzp jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne
części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w
zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. Celem
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest udzielenie zamówienia wykonawcy,
który wykona zamówienie zgodnie z warunkami zamówienia, określonymi przez
zamawiającego. Ustawodawca nie zdefiniował terminu „rażąco niskiej ceny”. Rzeczony
termin
odnosi się do ceny oderwanej od realiów rynkowych. Rażąco niska cena to taka, która
jest nierealistyczna, niewiarygodna w kontekście aktualnej sytuacji rynkowej i nie
pozwalająca - przy zachowaniu reguł rynkowych - na wykonanie umowy przez wykonawcę,
czyniąc je nieopłacalnym.
Zgodnie z art. 224 ust. 2 P
zp w przypadku, gdy cena całkowita oferty złożonej w
terminie jest niższa o co najmniej 30% od: 1) wartości zamówienia powiększonej o należny
podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art.
226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust.
1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania,
w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
Wobec celu, jakim jest
rozstrzygnięcie czy dana oferta podlega odrzuceniu na
podstawie art. 224 ust. 6 Pzp
(zgodnie z którym oferta podlega odrzuceniu jeśli wykonawca
nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu) zamawiający każdorazowo w
odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności
wyjaśnienia wykonawcy i załączone przez niego dowody, ocenia charakter ceny w
kontekście przedmiotu zamówienia.
Sygnatura akt: KIO 2945/24
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt. 8 Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
P
odstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny „rażąco niskiej”. Art. 224 ust. 3
P
zp zawiera czynniki, które mogą mieć wpływ na wysokość zaoferowanej przez wykonawcę
ceny, należy jednak pamiętać, że jest to katalog otwarty, przy czym dowód powinien być
adekwatny do konkretnej sytuacji i stanowić potwierdzenie tego, co wykonawca dowodzi w
swoich wyjaśnieniach.
Powyższe przepisy mają zapobiegać wybieraniu ofert, które nie dają pewności, że
zamówienie zostanie wykonane i to bez uszczerbku dla jego jakości. Zabezpieczając
z
amawiającego przed nieuczciwymi praktykami wykonawców, którzy zaniżając cenę lub
koszt w celu uzyskania zamówienia, na etapie realizacji mogą sobie to rekompensować
niższą jakością lub domaganiem się dodatkowego wynagrodzenia. W skrajnych wypadkach
zagrożone może być wykonanie całego zamówienia. Jednocześnie przepis chroni rzetelnych
wykonawców, gdyż ułatwia eliminowanie z zamówień publicznych tych, którzy łamią zasady
uczciwej konkurencji w zakresie ceny lub kosztu (art. 16 Pzp).
Jednocześnie zgodnie z art. 224 ust.5 Pzp na wykonawcy wezwanym do złożenia
wyjaśnień spoczywa ciężar dowodowy wykazania charakteru ceny lub jej elementu jako
niebędącej rażąco niskiej w stosunku do zamawiającego. Natomiast norma art. 537 pkt 1
Pzp
w związku z art. 506 i n. Ustawy kładzie obowiązek wykazania, że działanie
zamawiającego dokonującego oceny wyjaśnień i ofert były niezgodne z prawem na
odwołującego. W postępowaniu odwoławczym konieczne jest więc wykazanie, że
zamawiający błędnie ocenił wyjaśnienia złożone w wyniku procedury z art. 224 ust. 1 Pzp.
Izba stwierdza, że zarzut opierał się na nieobaleniu domniemania rażąco niskiej ceny
oferty przez
Skanska wobec przyjęcia niewłaściwej metody jej wyliczenia i wyjaśnienia. W
niniejszej sprawie
, w świetle twierdzeń odwołania i zgromadzonego materiału dowodowego,
brak było podstaw do przyjęcia, że doszło do błędnej oceny ceny ofertowej lub jej istotnej
części składowej i udzielonych na wezwanie do wyjaśnień rażąco niskiej ceny odpowiedzi
również w kontekście zakresu wezwania a odwołanie nie sprostało wymogom ciężaru
dowodowego. Wskazać należy, że z art. 537 Ustawy wynika, że w postępowaniu
odwoławczym ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na
wykonawcy, który złożył ofertę lub na zamawiającym, jeżeli wykonawca, który złożył ofertę,
nie jest uczestnikiem postępowania odwoławczego. Ustalony w ten sposób ciężar dowodu
nie zwalnia O
dwołującego, który podnosi okoliczności rażąco niskiej ceny, od obowiązku
wykazania i udowodnienia okoliczności, które czyni podstawą zarzutu rażąco niskiej ceny.
Przepis art. 537 pkt 1 Pzp nie może być rozumiany w ten sposób, że Odwołujący może
Sygnatura akt: KIO 2945/24
poprzestać na samych twierdzeniach i przerzucić na uczestnika postępowania ciężar
dowodowy
, choć oczywiście każda ze stron ponosi konsekwencje przyjętej strategii
dowodowej.
W niniejszym postępowaniu Odwołujący nie wykazał okoliczności
przemawiających za zasadnością sformułowanego przez niego zarzutu. Jednocześnie
dowody przedłożone przez przeciwników procesowych potwierdziły rynkowość stawki
ofertowej.
Izba
wskazuje również, że w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego wykonawca w
oparciu o powierzony zakres prac dokonuje analizy tego zakresu i określa swoje całkowite
wynagrodzenie uwzględniając ryzyka związane z realizacją przedmiotu zamówienia. Tym
samym w zakresie rażąco niskiej ceny, należy brać pod uwagę całościową cenę oferty,
natomiast ceny składowe czy ceny jednostkowe mogą być badane w zakresie rażąco niskiej
ceny w sytuacji, kiedy mogą zaważyć na należytym wykonaniu przyszłej umowy. Tutaj
Odwołujący w ogóle nie podnosił tej kwestii. Rażąco zaniżona cena oferty to cena generalnie
niewystępująca na rynku, na którym ceny wyznaczane są m.in. przez ogólną sytuację
gospodarczą panującą w danej branży i jej otoczeniu biznesowym, postęp technologiczno-
organizacyjny oraz uczciwe konkurowanie podmiotów gospodarczych (wyrok Sądu
Okręgowego w Katowicach w sprawie sygn. akt XIX Ga 3/07, wyrok Sądu Okręgowego w
Krakowie w sprawie sygn. akt XII Ga 88/09, wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 1
marca 2022 r. w sprawie sygn. akt XXIII Zs 155/21).
W niniejszej sprawie Odwołujący nie
wykazał, że cena ofertowa Skanska jest ceną nierynkową – nie przedstawił w tym zakresie
dowodów. Nie wykazał również, by kwestionowane ceny były rażąco niskie, ani żeby ich
wysokość zagrażała realizacji przedmiotu zamówienia zgodnie z jego warunkami. W tym
zakresie odwołanie ograniczało się do zakwestionowania wyjaśnień wobec oparcia ich na
ofertach podwykonawczych , które wskazywały na kalkulacje na podstawie przedmiarów z
pominięciem pozostałych treści wyjaśnień. Odwołanie pomijało również fakt, że przedmiary
odbiegały od rzeczywistych ilości określanych dokumentacją projektowa zarówno w dół jak i
w zwyż. Tym samym ograniczenie zarzutu do prostego wskazania, że skalkulowanie ceny
lub wyjaśnienia opierały się na przedmiarze, nie jest wystarczające dla wykazania, jaki miało
to faktyczny wpływ na wycenę całości prac – w szczególności przy wynagrodzeniu
ryczałtowym. Odwołujący nie kwestionował także rynkowości cen jednostkowych
stanowiących podstawę kalkulacji cen ofert podwykonawczych ani ceny ofertowej Skanska.
Skoro tak , to
na uwzględnienie zasługiwało stanowisko Przystępującego wskazujące, że
skalkulowanie ceny kosztorysowo w oparciu o te ceny jednostkowe i zweryfikowane ilości
przedmiarowe skutkować będzie oszczędnością Skanska – zwiększy się jego zakładany
zysk.
Sygnatura akt: KIO 2945/24
Izba wskazuje, że w sytuacji udzielenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny i ich
oceny jako prawidłowych przez zamawiającego, dla uznania zarzutu istnienia rażąco
niskiej ceny jako podstawy odrzucenia oferty w związku z art. 224 ust. 6 Pzp nie jest
wystarczające samo podważenie metody kalkulacji ceny ofertowej (tutaj oparcia się o
oferty podwykonawcze kalkulowane
w części w oparciu o przedmiary z SWZ zamiast o
przedmiary skorygowane w oparciu o dokumentacje projektową) – konieczne jest
bowiem również jednoczesne skuteczne podważenie ceny ofertowej (lub jej istotnej
części składowej) jako nierzeczywistej i nierynkowej – nie gwarantującej realizacji
przedmiotu zamówienia zgodnie z przepisami i warunkami zamówienia, czemu
odwołanie nie sprostało.
Skoro Odwołujący sformułował zarzut zaniechania odrzucenia oferty jako zawierającej
rażąco niską cenę wobec tego, że wykonawca nie udzielił wyjaśnień lub wyjaśnienia
wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu i jednocześnie
odwołaniem nie wykazał, by konkretna cena ofertowa lub jej istotna cześć składowa
była rażąco niska to odwołanie nie mogło zostać uwzględnione. Odwołanie sprowadzało
się do podważania treści wyjaśnień, z których wynikała dwutorowość kalkulacji ceny w
oparciu o własne zweryfikowane przedmiary i kalkulacje oraz w oparciu o umowy
podwykonawcze wskazujące na oparcie ich w części o przedmiary SWZ, które samodzielnie
nie mogły stanowić wyceny ceny ofertowej (co wynikało z warunków zamówienia i faktu ich
nierealności), przy jednoczesnym przedstawieniu szczegółowych kalkulacji i dowodów
odnoszących się do wyceny w oparciu o oferty podwykonawcze. Izba uznała twierdzenia
Odwołującego za niewystarczające dla wykazania zaniechania zastosowania normy
art. 226 ust 1 pkt 8) Odwołujący nie wykazał, że cena oferty Przystępującego była
nierealna i nie dająca możliwości wykonania zamówienia zgodnie z przepisami lub
warunkami zamówienia, i że kwestionowana metoda wyceny, w jakikolwiek sposób
wpłynęła na wysokość ceny ofertowej czyniąc ją rażąco niską.
Odwołujący nie wykazał również, by istniały podstawy do przyjęcia, że wyjaśnienia są
takiego rodzaju ze powinny budzić uzasadnione, obiektywnie wątpliwości, co do ceny
co uzasadniałoby żądanie przez Zamawiającego dalszych wyjaśnień. Dodatkowo Izba
zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność żądania zarzutu i jego uzasadnienie. Z
jednej strony Odwołujący wskazuje, że Zamawiający zaniechał żądania dalszych
wyjaśnień z drugiej, że żądanie to naruszałoby zasadę konkurencyjności i równego
traktowania.
W
świetle art. 555 ust. 1 w zw. z art. 516 ust. 1 pkt. 8-10 Ustawy „Izba nie może
orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu”, zaś „Odwołanie zawiera: (…)
Sygnatura akt: KIO 2945/24
8) zwięzłe przedstawienie zarzutów; 9) żądanie co do sposobu rozstrzygnięcia odwołania;
10) wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania
oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności”. W niniejszej sprawie, odwołanie
nie zawierało uzasadnienia faktycznego, które pozwoliłoby na zrekonstruowanie
sprzecznego z Ustawą zachowania Zamawiającego czy zdarzenia, wypełniającego przepisy
prawa, których naruszenie zarzucił Odwołujący. Zgodnie zaś z art. 554 ust. 1 Ustawy „Izba
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi: 1) naruszenie przepisów
ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców”, co nie zostało wykazane
odwołaniem. Jednocześnie poczynione w sprawie ustalenia przeczą założeniom opisanym w
odwołaniu.
Mając na uwadze powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na
podstawie art. 552 ust. 1, art. 553, art. 554 ust. 1 pkt. 1) Ustawy.
O kosztach postępowania
orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 575 i 574 Ustawy oraz § 5 i § 8 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis wniesiony przez Odwołującego oraz koszty poniesione tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca :
………………………………