Sygn. akt: KIO 2954/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 11.09.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 11 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 sierpnia 2024 r. przez Odwołującego: Budimex S.A.
z/s w Warszawie (ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa)
w postępowaniu prowadzonym
przez Z
amawiającego: Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie (Plac Stefana Batorego
4, 70207 Szczecin),
- Uczestnicy po stronie
Odwołującego:
Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o. z/s w Gdańsku (ul. Opacka 12, 80-338
Gdańsk);
2. PORR S.A. z/s w Warszawie
(ul. Hołubcowa 123, 02-854 Warszawa)
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze;
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
O
dwołującego: Budimex S.A. z/s w Warszawie (ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204
Warszawa)
kwotę 18.000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej 90 % kwoty wpisu uiszczonego przez Odwołującego od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
…………………………
Sygn. akt: 2954/24
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 sierpnia
2024r. przez wykonawcę: Budimex S.A. z/s w Warszawie (Odwołujący) w postępowaniu
prowadzonym na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez
Zamawiającego: Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. Przedmiotem zamówienia
publicznego jest:
„Wykonanie robót budowlanych dotyczących inwestycji pn. „Przebudowa
falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu
poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” w ramach Krajowego Planu
Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)” (oznaczenie postępowania: POII.2600.9.24;
dalej jako „Postępowanie”). Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane
w Dz. Urz. UE w dniu 8 sierpnia 2024 r. pod nr wydania Dz.U. S: 154/2024, nr publikacji
ogłoszenia: 478880-2024. Wykonawca Budimex S.A. z/s w Warszawie podał, że (...) wnosi
odwołanie od czynności Zamawiającego polegającej na ustaleniu treści Specyfikacji
Warunków Zamówienia dotyczącej Postępowania (dalej jako: „SWZ”), w sposób naruszający
przepisy ustawy Pzp i KC, tj.:
1) art. 439 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 58 KC
w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp poprzez sformułowanie w ramach projektu umowy (dalej
również jako „Umowa”) klauzuli waloryzacyjnej, dotyczącej zmiany wysokości wynagrodzenia
wykonawcy w sytuacji zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją
zamówienia wbrew wymaganiom dyspozycji art. 439 ustawy Pzp, w sposób wypaczający
ideę waloryzacji i będący sprzeczny z celem określonym w art. 439 ustawy Pzp,
determinując jej nieefektywność i nierealność.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wnosi o:
uwzględnienie odwołania,
nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany treści SWZ w sposób wskazany w
uzasadnieniu niniejszego odwołania.
Interes i szkoda:
W wyniku naruszenia przez Zamawiającego wskazanych przepisów ustawy Pzp interes
Odwołującego w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku, ponieważ Odwołujący jest
wykonawcą zainteresowanym pozyskaniem przedmiotowego zamówienia i może ponieść
szkodę na skutek naruszeń, których dopuścił się Zamawiający. Szkoda ta polega na
wyłączeniu możliwości pozyskania zamówienia, a w konsekwencji osiągnięcia zysku w
związku z jego realizacją. Powyższe dowodzi naruszenia interesu w uzyskaniu zamówienia,
co czyni zadość wymaganiom określonym w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp do wniesienia
niniejszego odwołania.
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego przystąpienie zgłosili
wykonawcy: (1
) Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o. z/s w Gdańsku, (2) PORR S.A.
z/s w Warszawie
– wnosząc o uwzględnienie odwołania.
Odwołujący w piśmie z dnia 9 września 2024 r. oświadczył (...) niniejszym cofam
odwołanie z dnia 19 sierpnia 2024r. W związku z powyższym:
1. na podstawie art. 568 pkt 1) ustawy PZP wnoszę o umorzenie postępowania
odwoławczego,
2. wnoszę o rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego zgodnie z § 9 ust. 1 pkt
3) lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30.12.2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (...), to jest o orzeczenie zwrotu
Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania w wysokości stanowiącej 90%
jego wartości. Zwrot powinien nastąpić na rachunek bankowy Odwołującego, z którego
uiszczony został wpis. Kopia niniejszego pisma została przekazana Zamawiającemu i
Przystępującym w dniu 6.09. 2024 r./”.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie podlega umorzeniu na podstawie art.
520 ust.1 ustawy Pzp w związku z oświadczeniem złożonym przez wnoszącego odwołanie
wykonawcę o cofnięciu odwołania.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Pzp: „Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy”.
W niniejszej sprawie ma zastosowanie wskazany przepis, albowiem Odwołujący w
piśmie skierowanym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2024 r.
przed wyznaczonym terminem posiedzenia i rozprawy na dzień 11 września 2024 r. -
jednoznacznie oświadczył, że cofa odwołanie wniesione w przedmiotowym postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego. Izba dodatkowo zauważa, że w myśl art. 520 ust. 2 Pzp:
„2.Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem
odwołania do Prezesa Izby”. Odwołujący – jak podkreśla się w orzecznictwie i doktrynie
Prawa zamówień publicznych - jest dysponentem wniesionego odwołania, co przejawia się
również w uprawnieniu do jego wycofania. Krajowa Izba Odwoławcza nie bada i nie ocenia
przyczyn cofnięcia odwołania. Nie bada także materialno-prawnych przesłanek
dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ustawy Pzp, których to ustalenie
następuje – co do zasady - na rozprawie. Bada wyłącznie formalną skuteczność złożenia
oświadczenia o jego cofnięciu. Skuteczne cofnięcie odwołania jest wiążące dla Krajowej Izby
Odwoławczej. Ponadto cofnięcie odwołania nie wymaga zgody pozostałych stron i
uczestników postępowania.
Tym samym Izba na podstawie art. 568 pkt 1 w związku z art. 520 ust.1 powołanej
ustawy Pzp postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba miała na uwadze art. 557
ustawy Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.,
poz. 2437) i uwzględniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego
90% kwoty wpisu uiszczonego od odwołania w wysokości 20.000 zł.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………………………………