Sygn. akt: KIO 2957/24
WYROK
Warszawa, dnia 5
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
Protokolant:
Tomasz
Skowroński
po rozpoznaniu odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 16 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę WMW M. P. i W. P. spółka jawna z siedzibą w
Parszczycach
w
postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - Dyrektora Urzędu Morskiego
w Szczecinie
Uczestnik po stronie
Zamawiającego – wykonawca General Engineering K. Sp. z o.o.
z
siedzibą w Szczecinie
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie w części i nakazuje Zamawiającemu: unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
w tym odrzucenie oferty wykonawcy General Engineering K.
Sp. z o.o. z siedzibą
w Szczecinie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8
w związku z art. 224 ust. 6 ustawy
Prawo
zamówień publicznych.
2. Oddala odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
3. K
osztami postępowania obciąża odwołującego: wykonawcę WMW M. P. i W. P. spółka
jawna z siedzibą w Parszczycach w części 1/2 oraz zamawiającego: Skarb Państwa -
Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie w części 1/2, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu
od
odwołania; kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy),
poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 34 zł 00 gr
(słownie: trzydzieści cztery złote zero groszy), poniesioną przez odwołującego tytułem opłaty
skarbowej od
złożonych pełnomocnictw;
zasądza od zamawiającego: Skarbu Państwa - Dyrektora Urzędu Morskiego w
Szczecinie na rzecz wykonawcy: WMW M. P. i W. P.
spółka jawna z siedzibą
w Parszczycach
kwotę 6 817 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy osiemset siedemnaście złotych
zero groszy),
stanowiącą należną odwołującemu, po stosunkowym rozdzieleniu, część
kosztów postępowania odwoławczego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2957/24
UZASADNIENIE
Skarb Państwa - Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez możliwości negocjacji
na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r., poz. 1605, ze
zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, na realizację zadania
pn.:
„Naprawa uszkodzonej skarpy wału przeciwsztormowego na terenie CPSP w Wicku
Morskim”, numer referencyjny: PO-II.2610.35.24.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 4.07.2024r. numer: 2024/BZP 00397530/01.
Wartość zamówienia nie przekracza
prog
ów unijnych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 16 sierpnia 2024 roku wykonawca WMW M. P. i W. P.
spółka jawna z
siedzibą w Parszczycach (zwany dalej: „Odwołującym”) wniósł odwołanie od niezgodnych z
przepisami ustawy Pzp
czynności Zamawiającego podjętych w Postępowaniu, polegających
na:
nieprawidłowym badaniu i ocenie ofert, a w efekcie nieprawidłowym uznaniu, iż oferta
wykonawcy - GENERAL ENGINEERING K.
Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie
(dalej
zwanego również: „Wykonawcą”) nie zawiera rażąco niskiej ceny, pomimo iż złożone
przez Wykonawcę wyjaśnienia nie dają podstawy do uznania, iż oferta Wykonawcy
nie
zawiera rażąco niskiej ceny;
nieprawidłowym badaniu i ocenie ofert, a w efekcie zaniechaniu odrzucenia oferty
Wykonawcy w sytuacji, gdy cena w ofercie powinna być uznana za rażąco niską i odrzucona
na podstawie przepisu art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp i w efekcie powinno to
skutkować
podjęciem
przez
Zamawiającego
czynności
wyboru
oferty
Odwołującego
jako najkorzystniejszej;
3) niezasadnym wyborze oferty Wykonawcy jako najkorzystniejszej;
zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy P
zp poprzez zaniechanie podjęcia czynności odrzucenia oferty
Wykonawcy w sytuacji, gdy podana przez Wykonawcę cena jest rażąco niska, a Wykonawca
nie podołał obowiązkowi wynikającemu z przepisu art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp;
2) art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy P
zp poprzez zaniechanie podjęcia czynności odrzucenia oferty
Wykonawcy -
w sytuacji, gdy została ona złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji;
3) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty Wykonawcy
–
jako najkorzystniejszej oferty w rozumieniu ustawy Pzp w sytuacji, gdy oferta Wykonawcy
zawiera rażąca niską cenę i która powinna zostać w efekcie odrzucona;
4) art. 252 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego
jako najkorzystniejszej oferty w rozumieniu ustawy Pzp.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o:
unieważnienie czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty Wykonawcy,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym:
• odrzucenie oferty Wykonawcy;
• przyznanie Odwołującemu w kryterium oceny ofert „Cena” maksymalnej punktacji;
• dokonanie wyboru oferty złożonej przez Odwołującego jako najkorzystniejszej
w post
ępowaniu;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów załączonych do odwołania lub
przedstawionych na rozprawie, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu pisemnym bądź
ustnym;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego, obejmujących
w
szczególności wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.600,00 złotych.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podnosił co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wyjaśnił, że wybrana oferta Wykonawcy opiewa
na
kwotę łączną 1.880.000,00 zł, natomiast kwota przeznaczona na realizację zamówienia
to
2.952.318,49 zł. W Postępowaniu zostały złożone trzy oferty:
(i) Wykonawcy;
(ii)
Odwołującego;
(iii)
Spółki Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Hydrobud A. D. Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Ustroniu Morskim.
Pozostali oferenci złożyli oferty odpowiednio na poziomie: 2.392.627,00zł oraz
zł.
Odwołujący wyjaśnił też, że miejsce realizacji inwestycji (Wicko — gmina wiejska
w
województwie pomorskim, powiecie lęborskim) oznacza, iż baza sprzętu Wykonawcy
znajduje się zdecydowanie dalej, niż w przypadku pozostałych oferentów (odpowiednio —
Parszczyce i Ustronie Morskie).
Następnie Odwołujący wskazał, że Wykonawca został wezwany przez
Zamawiającego pismem z dnia 29 lipca 2024 roku do złożenia wyjaśnień w zakresie
zaoferowanego wynagrodzenia na podstawie przepisu art. 224 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
Odwołujący zauważył przy tym, że Zamawiający, oprócz pouczenia czego mogą dotyczyć
wyjaśnienia zawarł konkretne oczekiwania w przedmiocie złożenia również dowodów
mających wpływ na wysokość ceny. Zamawiający w treści przedmiotowego wezwania
pogrubił i podkreślił zdanie zawierające ten wymóg tak, aby nie umknął on Wykonawcy.
Ponadto,
wyraził oczekiwanie, aby Wykonawca wyjaśnił jakie elementy oferty (bądź inne
czynniki) brane by
ły pod uwagę
przy ustalaniu ceny, w wyniku czego wysokość tej ceny
została zaoferowana na takim poziomie. Zamawiający wezwał, aby wyjaśnienia uwzględniały
koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia według wymagań zawartych w SWZ
oraz, aby
uwzględniały wszystkie przyczyny pozwalające na kalkulowanie wynagrodzenia
w
zaproponowanej przez Wykonawcę wysokości.
Dalej Odwołujący stwierdził, iż w odpowiedzi na przedmiotowe wezwanie
Wykonawca:
(1) nie załączył żadnych dowodów mających wpływ na zaoferowaną cenę;
(2) nie wyjaśnił, dlaczego nie załącza żadnych dowodów (de facto i de iure ignorując
w tym
zakresie wezwanie Zamawiającego);
(3) nie przedstawił sposobu w jaki skalkulował koszty z odwołaniem się do ich wagi
dla
realizacji przedmiotu zamówienia (w szczególności kosztów przestoju).
Odwołujący wskazał, że treść wyjaśnień Wykonawcy powinna odzwierciedlać
wymagania postawione przez Zamawiającego w tym przedmiocie oraz udowodnienie
z
odwołaniem się do środków dowodowych, że cena nie jest rażąco niska.
Odwołujący podnosił też, że jeżeli Wykonawca, pomimo wezwania przez Zamawiającego
do wyj
aśnienia rażąco niskiej ceny, nie jest z przyczyn obiektywnych w stanie przedstawić
żądanych dowodów, to powinien chociaż tę kwestię wyjaśnić, a nie pominąć milczeniem.
W przeciwnym wypadku wyj
aśnienia nie znajdują odzwierciedla w treści wezwania i nie są
kompatybilne.
Odnosząc się do treści wyjaśnień Odwołujący wskazywał, iż Wykonawca
w pkt I
wyjaśnień wskazał, iż różnica w cenie pomiędzy ofertami innych wykonawców w tym
P
ostępowaniu (najprawdopodobniej) wynika z przyjęcia odrębnych założeń co do technologii
prowadzenia robót, logistyki, rozwiązań technicznomateriałowych lub doświadczenia
w
wykonywaniu tego typu robót. Zdaniem Odwołującego, nie jest możliwym,
aby
doświadczenie w wykonaniu robót pozwalało na obniżenie ceny o 30 %,
biorąc pod uwagę, iż obaj pozostali oferenci mają zdecydowanie większe doświadczenie
(realizacja prac w ramach przetargów publicznych na poziomie kilkudziesięciu inwestycji
w opozycji do Wykonawcy -
kilka przetargów), jak również odnośnie do logistyki —
gdzie
Wykonawca wskazuje na oszczędności w sytuacji, gdy jego siedziba znajduje się
najdalej od miejsca inwestycji a informacji
o tym, żeby park maszyn byt w pobliżu brak.
Powyższe – w ocenie Odwołującego - zdecydowanie tłumaczy brak przedstawienia
jakichkolwiek szczegółów odnośnie powyższego na etapie wyjaśnień (jakie konkretnie
doświadczenie, jakie oszczędności na logistyce), bowiem nie da się tego wykazać.
Odwołujący dodał, że Wykonawca nie wykazał również jaką odmienną technologię
wykonania przyjął, jakim parkiem maszynowym dysponuje, wskazał za to, że będzie
posługiwał się podwykonawcą, co w realiach rynkowych w sposób jasny świadczy o tym, iż
koszty z tym
związane nie zostaną zaoszczędzone, lecz będą się wiązały z wyższym
wynagrodzeniem.
Ponadto, Odwołujący zauważył, iż Wykonawca nie wskazał
jakie
wynagrodzenie otrzyma ten podwykonawca a zakres robót (roboty hydrotechniczne —
czyli w zasadzie całość zamówienia) powierzony w ofercie temu podwykonawcy
jest nieprecyzyjny.
Nie wiadomo czy sprzętem dysponuje Wykonawca czy deklarowany
podwykonawca, bowiem raz w wyjaśnieniach Wykonawca pisze o własnym sprzęcie,
a
następnie o sprzęcie podwykonawcy.
Dalej Odwołujący wskazywał, że również odwołanie się do wieloletniego
doświadczenia, podczas gdy firma Wykonawcy działa na rynku trzy lata (data wpisu do KRS
— 4 listopada 2020 roku) nie stanowi argumentu, a tym bardziej dowodu braku rażąco niskiej
ceny w złożonej przez Wykonawcę ofercie.
Odwołujący zauważył też, że w wyjaśnieniach Wykonawca pisze o własnej kadrze:
Dysponujemy sta
łą, własną kadrą pracowniczą i kierowniczą przewidzianą do robót
inżynieryjnych, w tym hydrotechnicznych co również obniża koszty, po czym powołuje się
na
doświadczenie podwykonawcy i wskazuje roboty hydrotechniczne jako przedmiot
zlecenia dla podwykonawcy.
Według Odwołującego doświadczenie życiowe wskazuje,
iż wykwalifikowana kadra (na co również Wykonawca nie przedstawił żadnych dowodów)
kosztuje więcej, niż kadra niewykwalifikowana. Okoliczność ta może mieć znaczenie
w
przypadku tempa prac, a nie kosztów realizacji inwestycji. Ponadto, w przedmiotowym
postępowaniu Wykonawcy muszą liczyć się z możliwością przestojów, co wynika z OPZ.
Dalej Odwołujący wskazywał, że również technologia wykonania prac (co powołane
zostało jako argument w aspekcie braku rażąco niskiej ceny) nie może mieć znaczenia
(abstrahując od braku wskazania jaka to technologia), ponieważ Zamawiający wprost
wskazał szczegółowe wymagania i technologię naprawy dotyczące realizacji zamówienia w
projekcie naprawczym oraz Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót dla zadania
pn.
„Naprawa uszkodzonej skarpy wału przeciwsztormowego na terenie CPSP w Wicku
Morskim”, wykonanym przez INFO-PROJEKT Paweł Sawicki (marzec 2024 r.), stanowiącą
załącznik do SWZ. Zamawiający określił jak należy wykonać prace i jakim sprzętem, a zatem
tutaj nie
ma możliwości dokonania zmiany technologii. Dostarczanie kamienia za drogą
torową i korzystanie z placu na terenie poligonu, zgodnie z wyjaśnieniami SWZ z dnia 29
lipca 2024 roku wiążą się z wcześniejszymi ustaleniami z
przedstawicielami poligonu, a
zatem n
ie można więc automatycznie zakładać, że decyzja tych przedstawicieli będzie
pozytywna i na tej podstawie kalkulować niższej ceny.
Odwołujący wskazał także, iż istotnym elementem postępowania jest okoliczność,
że zgodnie z OPZ w związku z planowanym wykonaniem prac na terenie Centralnego
Poligonu Sił Powietrznych, oferenci zostali zobligowani do uwzględnienia ewentualnych
przestojów związanych z zamykaniem terenu poligonu na czas prowadzenia manewrów
wojskowych, co rzutuje
bezpośrednio na cenę.
Odwołujący podkreślił, iż ciężar wykazania, iż oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny
lub kosztu, spoczywa na
wykonawcy, który otrzymał wezwanie do złożenia wyjaśnień i w tym
zakresie powołał się na wyroki Krajowej Izby Odwoławczej: z dnia 6 lutego 2024 roku,
o sygn. akt: KIO 135/24; z dnia 28 kwietnia 2023 roku, o sygn. akt: KIO 983/23;
z dnia 11 lutego 2016 roku, o sygn. akt: KIO 121/16.
Odwołujący podnosił, że wyjaśnienia Wykonawcy z dnia 2 sierpnia 2024 roku
są ogólnikowe, lakoniczne, niewypełniające treści wezwania. Wskazują na okoliczności
wpływające na cenę, ale nie ukazują sposobu tego wpływu, jak również nie potwierdzają,
że okoliczności te mają charakter szczególny i indywidualny dla tego konkretnego
wykonawcy.
W dalszej kolejności Odwołujący powołał się na przepis art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym
przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez sprzedaż towarów lub usług
poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów
zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców.
Odwołujący wskazał, iż kierując się doświadczeniem życiowym oraz znajomością
realiów rynkowych - bez potrzeby odwoływania się do zasobów wiedzy specjalistycznej -
można jednoznacznie stwierdzić, że zaoferowane ceny Wykonawcy nie są cenami
rynkowymi, nie umożliwią one wykonania określonych usług. Odwołujący dodał przy tym,
że według piśmiennictwa prawniczego jako czyn nieuczciwej konkurencji uznawana
jest
praktyka manipulowania ceną oferty, np. poprzez określanie cen jednostkowych w taki
sposób, że ich część określana jest na poziomie rażąco niskim, w oderwaniu od
rzeczywistych kosztów i nakładów koniecznych do realizacji wyodrębnionej części
zamówienia, a część cen jest bez uzasadnienia zawyżana, by zrekompensować zaniżenie
innych. Brak obiektywnego uzasadnienia dla dokonywania takiej operacji wskazuje, że
jedynym jej celem jest zamierzona optymalizacja wyceny przedmiotu zamówienia, która
pozwala na uzyskanie przewagi nad
innymi wykonawcami w przyjętych przez
zamawiającego kryteriach oceny ofert, zawyżenie ostatecznego wynagrodzenia
przysługującego wykonawcy lub odmienne, od określonego w dokumentach zamówienia,
jego rozliczenie, np. otrzymanie części wynagrodzenia za wykonanie zamówienia na
wcześniejszym etapie jego realizacji. Takie działanie w sposób oczywisty prowadzi do
wynaturzeń pozbawiających ekonomicznego sensu cały system zamówień publicznych, a
także ewidentnie narusza interes innych przedsiębiorców (wykonawców) oraz klienta
(zamawiającego).
Odwołujący wskazał, że wobec samego już charakteru Postępowania polegającego
na
rywalizacji oferentów w celu uzyskania wykonawstwa inwestycji, zastosowanie cen
poniżej kosztów wykonania usługi niewątpliwie ma charakter utrudniania dostępu do rynku.
Ich
zastosowanie
powoduje
bowiem
nieuzasadniony
wybór
oferty Wykonawcy
jako najkorzystniejszej cenowo, czego nie odzwierciedla stan rzeczywisty. Pozostali oferenci
mają zatem utrudniony dostęp do rynku, gdyż w celu podjęcia rywalizacji o realizację
zadania inwestycyjnego zostaliby zmuszeni do wyliczenia ceny w oparciu o nierealne
warunki.
Odwołujący stwierdził także, że warunkiem, aby można było wykazać, iż cena nie jest
rażąco niska, jest udowodnienie przez Wykonawcę, że nie ma ona takiego charakteru.
Biorąc zaś pod uwagę, iż ciężar udowodnienia braku rażąco niskiej ceny spoczywał
na Wykonawcy. N
ie można mówić, że przedstawione przez niego informacje mogły stanowić
podstawę do stwierdzenia, iż cena jego oferty nie jest rażąco niska. Jakakolwiek polemika
z
podstawami zbudowania ceny jest niemożliwa, ponieważ w treści wyjaśnień nie ma
żadnych konkretów. Skutkiem tego brak było po stronie Zamawiającego możliwości
jakiejkolwiek weryfikacji czy Wykonawca zaoferował cenę, która nie jest rażąco niska.
Odwołujący dodał, że nieudzielenie wystarczająco konkretnych i kompletnych
wyjaśnień odnosi taki sam skutek jak brak tych wyjaśnień, a skutkiem tym jest odrzucenie
oferty. Sankcja odrzucenia oferty jest bowiem bezpośrednio związana z procedurą
wyjaśnienia sposobu kalkulacji ceny na wezwanie Zamawiającego, a także wynika z
obowiązku wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, który spoczywa
na wykonawcy. Należy mieć na względzie, iż celem postępowania wyjaśniającego jest
ustalenie faktów świadczących o tym, że zaoferowana przez wykonawcę cena jest realna,
wiarygodna i
zapewni prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia. Procedura
wyj
aśniająca musi zmierzać do klarownego opisania sposobu skalkulowania ceny oferty, a
także wątpliwych jej kosztów. Wyjaśnienia Wykonawcy powinny zawierać jednoznaczne
informacje, przekładające się na uchwytne i wymierne wartości ekonomiczne, co powinno
zostać poparte adekwatnymi i wiarygodnymi dowodami, gdyż brak udowodnienia realności
ceny skutkuje odrzuceniem oferty, co powinno niewątpliwie nastąpić w niniejszym
przypadku.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje.
Przedmiotem
zamówienia
jest
naprawa
uszkodzonej
skarpy
wału
przeciwsztormowego na terenie Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Wicku Morskim na
km 244,800
– 244,860 brzegu morskiego. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został
określony w Załączniku nr 1 do SWZ.
Na podstawie kosztorysu inwestorskiego wykonanego w dniu 27.03.2024 r.
szacunkowa kwota netto dla przedmiotowego zadania wynosi 2
952 318,49 zł.
Kwota przeznaczona na
sfinansowanie zamówienia wynosi 2 960 000,00 zł.
W przedmiotowym Postępowaniu zostały złożone 3 oferty:
1. General Engineering K. s
p. z o.o. z siedzibą w Szczecinie – cena 1 880 000,00 zł;
2. Odwołującego - WMW M. P. i W. P. sp. j. z siedzibą w Parszczycach – cena 2 392 627,00
zł;
3. Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego „HYDROBUD” A. D. Sp. z o.o. z siedzibą w
Ustroniu Morskim
– cena 2 490 000,00 zł.
Pismem z dnia 29 lipca 2024 roku Zamawiający – działając na podstawie
art. 224 ust. 1 i 2 ustawy Pzp -
wezwał Wykonawcę General Engineering K.sp. z o.o.
z
siedzibą w Szczecinie (dalej jako: „General Engineering”) do złożenia wyjaśnień w zakresie
zaoferowanego wynagrodzenia.
W treści przedmiotowego wezwania Zamawiający wskazał m.in., że:
„W wyniku zbadania oferty w zakresie wystąpienia przesłanek z art. 224 ust 1 i 2 ustawy pzp
okazało się, że złożona przez Państwa oferta jest niższa o co najmniej 30% od wartości
zamówienia powiększonej o należy podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem
postępowania.
Mając na względzie powyższe Zamawiający powziął wątpliwość, czy zaoferowana cena
nie
jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zamawiający wnosi zatem
o
wyjaśnienie jakie elementy oferty (bądź inne czynniki) brane były przez Państwa pod
uwagę przy ustalaniu ceny, w wyniku czego wysokość tej ceny została zaoferowana na takim
poziomie. Wyjaśnienia powinny uwzględniać koszty związane z realizacją przedmiotu
zamówienia według wymagań zawartych w SWZ. W wyjaśnieniach powinno się uwzględnić
wszystkie przyczyny pozwalające na kalkulowanie wynagrodzenia w zaproponowanej
wysokości.
Wraz ze złożeniem wyjaśnień należy złożyć również dowody mające wpływ na
wysokość ceny.
Stosownie do treści art.224 ust.3 ustawy pzp, wyjaśnienia mogą dotyczyć w szczególności:
zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy,
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług,
oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę,
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę,
zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej,
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie,
zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska,
wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
Zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy pzp, obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny spoczywa na wykonawcy. Na podstawie art. 224 ust. 6 ustawy pzp,
Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana
ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami (…)”.
Pismem z dnia 2 sierpnia 2024 roku Wykonawca General Engineering
złożył
stosowne wyjaśnienia.
W dniu 12
sierpnia 2024 roku Zamawiający poinformował Wykonawców biorących
udział w postępowaniu o wyborze najkorzystniejszej oferty, tj. oferty złożonej
przez W
ykonawcę General Engineering.
Czynność tą zakwestionował Odwołujący wniesionym przez siebie odwołaniem w
dniu 16 sierpnia 2024 roku.
W dniu 22 sierpnia 2024 roku wykonawca General Engineering K.Sp. z o.o.
z
siedzibą w Szczecinie (dalej jako: General Engineering) zgłosił przystąpienie
do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba stwierdziła, że zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego
ww. Wykonawcy
spełniają wymagania określone w art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
W dniu 30
sierpnia 2024 roku Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
w
której wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz dowody i stanowiska Stron i Uczestnika
postępowania
odwoławczego złożone na pismach i podane do protokołu rozprawy zważyła, co
następuje.
Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po
stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez
niego szkody z uwagi na kwestionowane czynności Zamawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Odwołanie należało częściowo uwzględnić.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy Pzp:
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
8) zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Stosownie do art. 224 ust. 1
– 6 ustawy Pzp:
1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco
niskie w
stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w
dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od
wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub
ich istotnych części składowych.
2. W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30%
od:
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się
o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z
okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania,
w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
3. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć w szczególności:
zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo
związanych z realizacją robót budowlanych;
oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667)
lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej;
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
4. W przypadku zamówień na roboty budowlane lub usługi, zamawiający jest obowiązany
żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej w zakresie określonym w ust. 3 pkt 4
i 6.
5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa
na wykonawcy.
6. Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy,
który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia
wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Przepis art. 239 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, iż: zamawiający wybiera najkorzystniejszą
ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Z kolei z przepisu art. 252
ust. 1 wynika, że: zamawiający wybiera najkorzystniejszą
ofertę w terminie związania ofertą określonym w dokumentach zamówienia.
Ponadto, zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r., poz. 1233, ze zm.) czynem nieuczciwej
konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez
sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich
odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców.
W ocenie Izby
– w okolicznościach sprawy, będącej przedmiotem rozpoznania -
potwierdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy General Engineering K. sp. z o.o.
z
siedzibą w Szczecinie (dalej: General Engineering), w sytuacji gdy podana przez tego
W
ykonawcę cena jest rażąco niska, a wykonawca ten nie podołał obowiązkowi
wynikającemu z przepisu art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp.
Tytułem uwag wstępnych należy zauważyć, że Izba w ramach postępowania
odwoławczego bada prawidłowość czynności Zamawiającego, polegającą na ocenie
wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny ofert, złożonych przez General Engineering.
Zdaniem Izby,
ocena wyjaśnień złożonych przez tego Wykonawcę, dokonana
przez Z
amawiającego była nieprawidłowa.
Wbrew twierdzeniom Z
amawiającego, wyjaśnienia złożone przez General
Engineering
nie są wystarczające i nie przedstawiają konkretnych okoliczności. W treści
udzielonych wyjaśnień Wykonawca ten powołuje się na ogólnikowe twierdzenia, z których
nie da się wywieść w jaki sposób i przy jakich założeniach cena oferty została skalkulowana.
Wykonawca General Engineering
w treści złożonych wyjaśnień wskazywał, iż:
„Odnosząc się do wartości naszej oferty, która jest niższa o co najmniej 30 % od budżetu
(oficjalnie przekazanego na platformie Zamawiającego) przeznaczonego na realizację
ww.
zadania przez Zamawiającego, Wykonawca stwierdza, że nie posiada wiedzy o
sposobie wyliczenia tej (szacunkowej) wartości zamówienia przez Zamawiającego oraz w
jaki sposób inni wykonawcy określili wartość swoich ofert. Wykonawca może jedynie
zakładać, że Zamawiający przyjął wyliczenie niektórych elementów robót na podstawie
średnich danych wskaźnikowych wykonywania tych prac przez poszczególnych
wykonawców.
Natomiast różnica w cenie pomiędzy ofertami innych wykonawców w tym postępowaniu
(najprawdopodobniej) wynika z przyjęcia odrębnych założeń co do technologii prowadzenia
robót, logistyki, rozwiązań techniczno-materiałowych lub doświadczenia w wykonywaniu
tego
typu robót.”
W dalszej części wyjaśnień Wykonawca wskazywał na elementy oferty mające wpływ
na wysokość zaoferowanej ceny:
„Możliwość wykonania przedmiotu zamówienia przez nas za kwotę wskazaną w ofercie,
jest
realna z uwagi na poniższe dowody:
Dysponujemy własnym parkiem maszynowym, sprzętem budowlanym oraz niezbędnymi
narzędziami. Ponadto posiadamy zestaw niskopodwoziowy do transportu maszyn
budowlanych
– wyklucza to konieczność podnajmowania zewnętrznego transportu
i
jednocześnie wpływa na oszczędne metody wykonania zamówienia.
Przyjęte ceny umożliwiają wykonanie zadania zgodnie z wymogami Zamawiającego oraz
zakładają rentowność całej inwestycji. Wykonawca wziął również pod uwagę koszty
eksploatacyjne oraz serwis maszyn budowlanych, które dzięki wykorzystaniu własnego
parku maszynowego, są ograniczone do minimum. Jest to znaczący aspekt, dzięki któremu
możliwa jest oszczędność wykonania inwestycji.
Dysponujemy własnym serwisem maszyn i urządzeń budowlanych - wszystkie awarie,
usterki usuwane są we własnym zakresie. Nie korzystamy z serwisów zewnętrznych,
co
zasadniczo obniża koszty utrzymania maszyn i sprzętu.
Dysponujemy stałą, własną kadrą pracowniczą i kierowniczą przewidzianą do robót
inżynieryjnych, w tym hydrotechnicznych, co również obniża koszty.
Do realizacji zadania Wykonawca zatrudni, w oparciu o zaakceptowaną przez
Zamawiającego umowę podwykonawczą firmę, z którą łączy go długoletnia współpraca.
Od
wielu lat wspólnie z firmą K. . P. realizujemy zadania inwestycyjne. Ta kooperacja
pozwala w pełni wykorzystać nasze zasoby, możliwości oraz zdobyte doświadczenia w
realizacji powierzonych zadań. Firma K. F. P. posiada własny park maszynowy, a z uwagi na
wieloletni (kilkunastoletni) staż na rynku budowlanym, może pochwalić się świetnymi
specjalistami zarówno w zakresie inżynierów, jak i operatorów oraz pracowników fizycznych.
Ten rodzaj współpracy minimalizuje dodatkowe koszty związane z transportem, wynajmem
maszyn oraz wpływa na rzetelne wykonywanie powierzonych zadań przez wysoko
wykwalifikowanych specjalistów. Ponadto, firma K. F. P. od wielu lat realizuje zadania
inwestycyjne bezpośrednio dla Zamawiającego. W związku z tym posiada stosowne
referencje i wysokie doświadczenie w realizacji robót budowlanych, podobnych co do rodzaju
i zakresu do zadania objętego niniejszym postępowaniem.
Optymalizujemy zatrudnienie poprzez zaangażowanie pracowników o wysokich
kwalifikacjach i doświadczeniu w pracach analogicznych do przedmiotu zamówienia, co jest
niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania inwestycji. Jednocześnie dbamy o zachowanie
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy – zapewnienie minimalnego
wynagrodzenia za pracę zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) oraz przepisami
odrębnymi właściwymi dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie, w tym
przepisami z
zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego obowiązującym w miejscu,
w którym realizowane jest zamówienie.
Przyjęte przez nas narzuty (uwzględnione w cenach jednostkowych) pozwalają w całości
na należyte wykonanie zadania oraz osiągnięcie zysku przez Wykonawcę.
Ceny zakupu materiałów są optymalizowane przez naszych doświadczonych inżynierów,
którzy na etapie przystąpienia do realizacji negocjują ceny niższe nawet o 5% - 10% od ofert
wyjściowych. Należy zauważyć, że zarówno firma GENERAL ENGINEERING K. Sp. z o. o.,
jak i K. F. P.
, jako firmy działające od wielu lat w branży budowlanej, mają swoich stałych
dostawców, co również ma bezpośredni wpływ na zapewnienie oszczędności realizacji
inwestycji.
Posiadamy doświadczenie i kierunek specjalizacji firmy oraz kadry kierowniczej
zgromadzone przy realizacji zadań podobnych (w tym również zrealizowanych na rzecz
Zamawiającego, potwierdzonych pozytywnymi protokołami odbiorów końcowych)
z
zastosowaniem tych samych technologii. Rentowne stawki przyjęte w wykonanych
i
odebranych inwestycjach były bazą i podlegały analizie przy kalkulowaniu wyceny.
Podobnym (a nawet o dłuższym stażu) doświadczeniem może pochwalić się nasz
podwykonawca
– K. F. P..
Harmonogram realizacji zadania, miał wpływ na ustalenie końcowej ceny.
Poprzez
zwiększenie nakładów czasu pracy i skrócenie terminu wykonania osiągamy
oszczędności, pełne wykorzystanie personelu oraz zwiększenie intensywności prac.
Działamy zgodnie z przepisami z zakresu ochrony środowiska.
Planując tę inwestycję, kalkulowaliśmy możliwość transportowania materiałów drogą
torową, przy wykorzystaniu bocznicy kolejowej znajdującej się w jednostce CPSC, na
terenie której będą realizowane roboty budowlane (zgodnie z wyjaśnieniami treści SWZ z
dnia 23.07.2024 r.).
Jest to kolejna oszczędność, w porównaniu do transportu kamienia samochodami
po drogach..
W podsumowaniu Wykonawca General Engineering
wskazywał:
„Podsumowując powyższe potwierdzamy, że wykonanie przedmiotu umowy, za cenę
wskazaną w ofercie zapewnia należytą realizację oraz osiągnięcie zakładanego przez nas
zysku. Ponadto, jest opłacalne przy zachowaniu obowiązujących reguł rynkowych.
Przedstawiona przez nas oferta cenowa wynika z rozpoznania przedmiotu zamówienia,
doświadczenia Wykonawcy, założonego ryzyka finansowego, a zarazem gwarantuje
wykonanie zamówienia z zachowaniem wymagań dokumentacji przetargowej i nie ma
negatywnego wpływu na dalsze prowadzenie działalności zarówno przez Wykonawcę
jak i
jego Podwykonawcę oraz nie zagraża ich sytuacji ekonomicznej i finansowej.”.
S
łusznie zatem podnosił Odwołujący, że pod treścią wyjaśnień w takim kształcie
mógłby w zasadzie podpisać się każdy z Wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia. Ponadto, wyjaśnienia te są wewnętrznie sprzeczne, a co najmniej wątpliwe,
albowiem W
ykonawca z jednej strony powołuje sią na dysponowanie wykwalifikowaną
i
doświadczoną kadrą a jednocześnie wskazuje, że dba o zachowanie zgodności z
przepisami dotyczącymi wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, w sytuacji, gdy
doświadczenie życiowe podpowiada, że pracownik z wysokimi kwalifikacjami i
doświadczeniem nie podejmie się pracy za minimalne wynagrodzenie za pracę. Odwołujący
nie wskazał w jaki sposób ma to się przyczynić do obniżenia kosztów oferty.
Złożone wyjaśnienia opierają się na ogólnikowych, niczym nie popartych,
twierdzeniach i zapewnieniach Wykonawcy. Wykonawca przykładowo powołuje się na to, że:
„różnica w cenie pomiędzy ofertami innych wykonawców w tym postępowaniu
(najprawdopodobniej) wynika z przyjęcia odrębnych założeń co do technologii prowadzenia
robót, logistyki, rozwiązań techniczno-materiałowych lub doświadczenia w wykonywaniu tego
typu robót.”, przy czym sam w treści wyjaśnień nie odnosi się do tego jaka to jest przyjęta
przez niego technologia prowadzenia robót, na czym polega jemu właściwa logistyka,
czy
przyjęte przez niego rozwiązania techniczno-materiałowe. Są to tylko gołosłowne
twierdzenia, nie niosące ze sobą jakiekolwiek treści merytorycznej. Brak możliwości w tym
zakresie
oceny tych wyjaśnień czy są one wiarygodne, czy też nie. Podobnie ma się rzecz
z
wyszczególnionymi przez tego Wykonawcę elementami mającymi rzekomy wpływ
na
wysokość zaoferowanej ceny. Są one lakoniczne, hasłowe, nie zawierają żadnych
konkret
nych okoliczności.
N
ie zasługuje także na uwzględnienie szeroko podnoszona przez Zamawiającego
w
toku rozprawy argumentacja wskazująca na rzetelność Wykonawcy General Engineering,
a
wynikająca z faktu wieloletniej współpracy Zamawiającego z tym Wykonawcą.
Ze stanowiska Z
amawiającego wynikało, że jest on przekonany, że Wykonawca General
Engineering
zrealizuje zamówienie za zaoferowaną kwotę, a twierdzenia swoje opierał
na posiadanej wiedzy i dotychczasowych, pozytywnych
doświadczeniach we współpracy
z tym W
ykonawcą. Argumentacja Zamawiającego prowadzi do wniosku, że przedmiotowe
wyjaśnienia traktował jedynie jako złożone „pro forma”, dla wypełnienia obowiązku
wynikającego z ustawy w zakresie konieczności wezwania Wykonawcy do wyjaśnień, a
swoją wiedzę i ocenę możliwości wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę w istocie
opierał na innych źródłach. Warto zauważyć, że – zgodnie z dyspozycją art. 224 ust. 2 pkt 1
ustawy Pzp - Z
amawiający mógł odstąpić od wezwania wykonawcy do wyjaśnień, o ile
rozbieżność ceny oferty Wykonawcy w stosunku do wartości zamówienia powiększonej o
podatek VAT/ czy też w stosunku do średniej arytmetycznej cen złożonych ofert wynika
z
okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia.
Tymczasem Z
amawiający wystosował do Wykonawcy General Engineering wezwanie
do wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny oferty, a co więcej sformułował w nim i podkreślił
wymóg złożenia dowodów. Bezsporne było, że Wykonawca żadnych dowodów do wyjaśnień
nie dołączył.
Zamawiający, powołując się na orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, podnosił,
że nie w każdej sytuacji zachodzi konieczność przedłożenia dowodów. Izba zgadza się z
tym,
gdyż zawsze ocena w tym zakresie zależy od okoliczności konkretnej sprawy, choć
dodać też należy, że złożenie dowodów do wyjaśnień jest zawsze pożądane. Jednak w tym
przypadku, po pierwsze - Z
amawiający skonkretyzował własne wezwanie w zakresie żądania
złożenia dowodów i teraz nie może od niego odstąpić bez uzasadnionych powodów. A takich
tutaj brak. Jak słusznie zauważył Odwołujący – Wykonawca General Engineering nie tylko
nie złożył dowodów, ale również nie wskazał przyczyn dla których nie złożył dowodów –
ignorując tym samym w tym zakresie wezwanie Zamawiającego. Po drugie, wyjaśnienia
same w sobie są lakoniczne, nie przedstawiają sposobu w jaki została skalkulowana cena
oferty, nie wskazują na konkretne czynniki, które miałyby mieć faktyczny wpływ na obniżenie
ceny oferty. Brak
konkretnych danych, które wynikałyby z treści wyjaśnień, i które
pozwoliłyby na ich pozytywną ocenę.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że potwierdził się ww. zarzut odwołania
i
nakazała odrzucenie oferty wykonawcy General Engineering na podstawie art. 226 ust. 1
pkt
8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.
Natomiast, zdaniem Izby, nie potwierdził się zarzut dotyczący naruszenia
art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp
, a to z tego względu, że Odwołujący nie wykazał przesłanek
warunkujących uznanie, że oferta Wykonawcy General Engineering została złożona
w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący jedynie powoływał się
na
doświadczenie życiowe i znajomość realiów rynkowych i z tego też tytułu wywodził,
że zaoferowane ceny Wykonawcy nie są cenami rynkowymi, nie umożliwią one wykonania
określonych usług. Ta okoliczność w żaden sposób nie została przez Odwołującego
udow
odniona, a to na nim spoczywał ciężar dowodu w tym zakresie. Nie wykazał też w
żaden sposób, przesłanek opisanych w art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, na który powoływał się w treści odwołania, w tym, że działanie Wykonawcy
General Engineering w
sposób nieuprawniony utrudnia innym wykonawcom dostęp do rynku,
czy też, że zostało podjęte w celu eliminacji innych przedsiębiorców. Z tych też względów
Izba
oddaliła ten zarzut.
Zarzuty naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy Pzp i 252 ust. 1 ustawy Pzp
miały charakter
wynikowy w stosunku do
omówionych powyżej zarzutów podstawowych.
O kosztach orzeczono stosownie do ich wyniku, na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy Pzp
oraz w oparciu o § 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
S
tosownie do § 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ww. rozporządzenia:
2. W przypadku uwzględnienia odwołania przez Izbę w części, koszty ponoszą:
1) odwołujący i zamawiający, jeżeli w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w
odwołaniu w całości albo w części, albo (…)
3. W p
rzypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, Izba rozdziela:
1) wpis stosunkowo, zasądzając odpowiednio od zamawiającego albo uczestnika
postępowania odwoławczego wnoszącego sprzeciw na rzecz odwołującego kwotę, której
wysokość ustali, obliczając proporcję liczby zarzutów przedstawionych w odwołaniu, które
Izba uwzględniła, do liczby zarzutów, których Izba nie uwzględniła;
2) koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, w sposób określony w pkt 1 lub znosi te koszty
wzajemnie między odwołującym i odpowiednio zamawiającym albo uczestnikiem
postępowania odwoławczego wnoszącym sprzeciw.
Stosownie do § 5 pkt 1 i pkt 2 ww. rozporządzenia do kosztów postępowania
odwoławczego zalicza się wpis oraz uzasadnione koszty stron, w wysokości określonej
na
podstawie rachunków lub spisu kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące
m.in. wynagrodzenie i
wydatki jednego pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie
kwoty 3600 złotych, koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę i
inne uzasadnione wydatki.
W oparciu o powyższe Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwot
ę 10 000,00 zł uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania, a także
kwot
ę 3 600,00 zł poniesioną przez Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, a
ponadto kwotę 34 zł poniesioną przez Odwołującego tytułem opłaty skarbowej od złożonych
pełnomocnictwa.
Mając na uwadze, że jeden z podstawowych zarzutów odwołania został
uwzględniony, a drugi został oddalony, Izba uznała za stosowne podzielić koszty
postępowania odwoławczego i obciążyć każdą ze Stron kosztami w części po 1/2.
W konsekwencji
Izba zasądziła od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę
zł, stanowiącą należną Odwołującemu, po stosunkowym rozdzieleniu, część
kosztów postępowania odwoławczego.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………..