Sygn. akt: KIO 2965/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 09.09.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej dnia 16 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Kolumna Transportu Sanitarnego
TRIOMED
Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Poznaniu
uczestnicy po stronie
odwołującego:
A.
Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Kolumna Transportu Sanitarnego TRIOMED
Sp. z o.o. z siedzibą w
Lublinie kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy)
uiszczonej przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……….....................
Sygn. akt: KIO 2965/24
Uzasadnienie
Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Poznaniu
, dalej jako: „Zamawiający”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320), dalej:
„ustawa PZP”, którego przedmiotem jest transport sanitarny, numer referencyjny:
DZP/78/2024.
Wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty progów unijnych, o których mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy PZP.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Suplemencie do Dziennika Urzędowego
Unii Europejskiej z dnia 13 maja 2024 r., pod numerem: 278654-2024.
W dniu 16 sierpnia
2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Kolumna Transportu Sanitarnego TRIOMED
Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie,
dalej jako: „Odwołujący”, wobec czynności i zaniechań Zamawiającego w ramach pakietu nr
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP w zw. 16 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 239 ust. 1
ustawy PZP w zw. z art. 53 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo o ruchu drogowym, przez
zaniechanie odrzucenia przez Zamawiającego oferty Wykonawcy NZOZ Ermed R. Z.,
podczas gdy oferta złożona przez w/w Wykonawcę jest niezgodna z zapisami SWZ i
powinna zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP – jako
niezgodna z warunkami zamówienia tj. 2 pojazdy na 7 wskazanych w wykazie
pojazdów nie posiada stosownego uprzywilejowania w ruchu drogowym, gdyż jak
wynika z pisma MSWiA z dnia 19.06.2024r., Wykonawca ten posiada tylko 5
pojazdów uprzywilejowanych w ruchu drogowym, co świadczy o braku
uprzywilejowania wszystkich pojazdów przeznaczonych do realizacji zamówienia, a
tym samym braku spełnienia wymogu Zamawiającego z SWZ, a w konsekwencji
niezgodne z prawem wybranie tej oferty jako najkorzystniejszej;
ewentualnie, z ostrożności procesowej:
2. art. 223 ust. 1 ustawy PZP i art. 239 ust. 1 ustawy PZP i 16 ust. 1 ustawy PZP w zw. z
w zw. z art. 53 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo o ruchu drogowym, przez zaniechanie
wezwania Wykonawcy - NZOZ Ermed R. Z.
, do wyjaśnień w zakresie ilości i dat
produkcji pojazdów uprzywilejowanych wykazanych w ofercie, z uwagi na to, iż:
2 pojazdy na 7 wskazanych w wykazie pojazdów nie posiada stosownego
uprzywilejowania
w ruchu drogowym, gdyż jak wynika z pisma MSWiA z dnia 19.06.2024
r. Wykonawca ten
posiada tylko 5 pojazdów uprzywilejowanych w ruchu drogowym, co
świadczy o braku uprzywilejowania wszystkich pojazdów przeznaczonych do realizacji
zamówienia, a tym samym o niewłaściwym przyznaniu punktów w kryteriach
pozacenowych,
załączone do pisma MSWiA z dnia 19.06.2024 r., decyzje dot. uprzywilejowania
pojazdów w ruchu lądowym są wydane przed 2021 rokiem, a zatem NZOZ Ermed R. Z.,
nie powinien
otrzymać 4 punktów w ramach kryterium oceny ofert: "data produkcji
pojazdów, pojazdy ekologiczne - napęd", a w konsekwencji niezgodne z prawem
wybranie tej oferty jako najkorzystniejszej.
Wobec postawionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr 4,
2. odrzucenie oferty wykonawcy - NZOZ Ermed R. Z. na podstawie 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
PZP,
3. ewentualnie wezwanie w zakresie pakietu nr 4 - wykonawcy NZOZ Ermed R. Z. w trybie
223 ust. 1 ustawy PZP
, do złożenia wyjaśnień i dokumentów – w zakresie ilości posiadanych
pojazdów uprzywilejowanych wykazanych w ofercie oraz daty produkcji tych pojazdów:
a. czy wszystkie 7 pojazdów wykazanych w dokumencie wykonawcy: "wykaz pojazdów
przeznaczonych do realizacji zamówienia" posiada stosowne zezwolenie na
uprzywilejowanie w ruchu drogowym?
b. dlaczego w dokumencie wykonawcy: "wykaz pojazdów przeznaczonych do realizacji
zamówienia", zostały wpisane daty produkcji pojazdów od 2021 roku do 2022 roku, podczas
gdy z decyzji MSWiA na uprzywilejowanie pojazdów ruchu drogowym, załączonych do pisma
MSWiA z dnia 19.06.2024
r., są wydane przed 2021 rokiem?
c. przedłożenia zezwoleń na uprzywilejowania w ruchu drogowym dot. wykazanych
pojazdów w "wykazie pojazdów przeznaczonych do realizacji zamówienia",
d. przedłożenia dowodów rejestracyjnych dot. wykazanych pojazdów w "wykazie pojazdów
przeznaczonych do realizacji zamówienia",
4. dokonanie ponownie czynności badania i oceny ofert w postępowaniu,
5. dokonanie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania niniejszej
sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba stwierdziła istnienie materialnoprawnych przesłanek do wniesienia odwołania, o których
mowa w art. 505 ust. 1 ustawy PZP. Izba nie stwierdziła istnienia podstaw do odrzucenia
odwołania, o których mowa w art. 528 ustawy PZP.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego następujący wykonawcy zgłosili
przystąpienia:
1) wykonawca NZOZ Ermed R. Z.
– po stronie Zamawiającego,
2) wykonawca
Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu – po stronie
Odwołującego.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
Odwołującego wykonawcę Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu w
związku ze spełnieniem wszystkim wymogów formalnych związanych ze zgłaszanym
przystąpieniem.
Izba stwierdziła, że przystąpienie wykonawcy NZOZ Ermed R. Z. do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, było nieskuteczne, a tym samym nie dopuściła
ww. wykonawcy do udziału w postępowaniu odwoławczym. Wskazać należy, że zgodnie z
art. 525 ust. 2 ustawy PZP z
głoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby, a jego
kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Do zgłoszenia
przystąpienia dołącza się dowód przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia zamawiającemu
oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Wykonawca nie załączył do przystąpienia dowodu
przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu
odwołanie. Tym samym zgłoszone przystąpienie należy uznać za nieskuteczne.
W dniu 9 września 2024 r. do akt sprawy wpłynęła odpowiedź na odwołanie, w której
Zamawiający wskazał, że uznaje odwołanie w całości.
Dodatkowo Zamawiający zwrócił uwagę, że w dniu 9 września 2024 r. unieważnił czynność
wyboru oferty najkorzystniejszej w ramach pakietu nr 4.
Jako załącznik do odpowiedzi na
odwołanie przedstawiono treść ww. informacji. Zgodnie z nią:
Zamawiający informuje, że unieważnia czynność wyboru najkorzystniejszej oferty dokonaną
w dniu 06.08.2024 r. w zakresie pakietu nr 4 oraz zawiadamia o powtórzeniu czynności
badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej.
Uzasadnienie:
Opierając się na orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, zgodnie z którym: „W ocenie Izby
Zamawiający ma każdorazowo prawo do samoistnego podjęcia decyzji o powtórzeniu
dokonanych przez siebie czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego o ile uzna, iż dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą lub zachodzą
inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie.(…) Nadrzędną zasadą dotyczącą
wszelkiego rodzaju czynności przedsiębranych przez instytucje zamawiające w toku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest ich zgodność z przepisami ustawy
Prawo zamówień publicznych.”
Zamawiający zgodnie z art. 253 ustawy Pzp niezwłocznie udostępni informacje o wynikach
postępowania zgodnie z przyjętymi zasadami komunikacji określonymi w SWZ.”
Izba ustaliła, że tożsama informacja w dniu 9 września 2024 r. została zamieszczona na
platformie przetargowej
prowadzonego postępowania.
Mając powyższe na uwadze, Izba zważyła i ustaliła, co następuje:
Zdaniem Izby zaistniała przesłanka do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o
art. 568
pkt 2 ustawy PZP, tj. z uwagi na to, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Wskazać należy, że aby Izba mogła rozpoznać wniesione odwołanie - musi ono dotyczyć
czynności lub zaniechania Zamawiającego (art. 513 pkt 1, 2 ustawy PZP). Zatem na moment
wniesienia odwołania musi istnieć substrat zaskarżenia, będący podstawą dla wykonawcy do
wniesienia środka ochrony prawnej. W niniejszej sprawie niewątpliwie substratem
zaskarżenia w zakresie ww. zarzutów objęta była czynność Zamawiającego z dnia
06.08.2024 r.
, polegająca na wyborze oferty najkorzystniejszej w ramach pakietu nr 4.
Zamawiający unieważnił jednak ww. czynność oraz poinformował, że powtórzy czynności
badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej.
Dodatkowo, zgodnie z art. 552 ust. 1 ustawy PZP wydając wyrok, Izba bierze za podstawę
stan rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego. Rolą ustalenia stanu rzeczy na
moment zamknięcia postępowania odwoławczego jest uwzględnienie aktualnego stanu
faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba jest więc w takim przypadku
zobowiązana uwzględnić czynności Zamawiającego, które miały miejsce po wniesieniu
odwołania, do czasu wydania orzeczenia w sprawie.
Skoro więc Zamawiający unieważnił czynność wyboru oferty najkorzystniejszej w ramach
pakietu nr 4
, czynność stanowiąca podstawę wniesienia środka ochrony prawnej przestała
istnieć, a zatem dalsze prowadzenie postępowania odwoławczego jest zbędne.
Podkreślić jednak należy, że od nowych czynności podjętych przez Zamawiającego w tym
postępowaniu i jego ewentualnych zaniechań wykonawcom będą przysługiwały środki
ochrony prawnej.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie art. 557 ustawy PZP i art. 574-
576 ustawy PZP oraz w oparciu o przepis § 9 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). Z uwagi na umorzenie tego
postępowania odwoławczego na podstawie przesłanki z art. 568 pkt 2 ustawy PZP Izba
nakazała zwrócić Odwołującemu uiszczony wpis od odwołania. Jednocześnie Izba zniosła
wzajemnie koszty postępowania odwoławczego między stronami.
Przewodniczący:
………………………