KIO 2968/24 WYROK Warszawa, dnia 10 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 16.10.2024

Sygn. akt: KIO 2968/24 

WYROK  

Warszawa, dnia 10 

września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodnicząca:  Anna Chudzik 

Protokolantka:  

Wiktoria Ceyrowska  

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu 

16  sierpnia  2024  r.  przez  wykonawcę  „WOD-KAN-BRUK”  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

Łomnicy, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Miejskie  Przedsiębiorstwo  Wodociągów  i  Kanalizacji 

m. st. Warszawie S.A. z siedzibą w Warszawie, 

uczestnik po stronie Zamawiającego: ROKOM Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  i  ujawnienie 

złożonych  przez  wykonawcę  ROKOM  Sp.  z  o.o. 

siedzibą w Warszawie wyjaśnień dotyczących zaoferowanej ceny wraz z załącznikami; 

2.  Kosztami 

postępowania  obciąża  Miejskie  Przedsiębiorstwo  Wodociągów  i  Kanalizacji 

m. st. Warszawie S.A. z siedzibą w Warszawie i: 

2.1. zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20 000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem  wpisu  od  odwołania,  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset 

złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  Odwołującego  tytułem  wynagrodzenia 

pełnomocnika  oraz  kwotę  1 065  zł  55  gr  (słownie:  jeden  tysiąc  sześćdziesiąt  pięć 

złotych  pięćdziesiąt  pięć  groszy)  poniesioną  przez  Odwołującego  tytułem  dojazdu 

na rozprawę; 

zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 24 665 zł 55 gr (słownie: 

dwadzieścia  cztery  tysiące  sześćset  sześćdziesiąt  pięć  złotych  pięćdziesiąt  pięć 

groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  przez 

Odwołującego. 


Na  orzeczenie 

–  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby Odwoławczej  do  Sądu Okręgowego  w  Warszawie  – 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

…………………… 


Sygn. akt: KIO 2968/24 
 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Miejskie  Przedsiębiorstwo  Wodociągów  i  Kanalizacji  w m.  st. 

Warszawie S.A. 

– prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie 

zamówienia pn. Budowa kanalizacji ściekowej w ul.: Berensona i Chudoby wraz z odcinkami 

sieci oraz sieci wodociągowej w ul.: Chudoby, Berensona, Oknickiej i Lewandów na terenie 

Dzielnicy  Białołęka  m.st.  Warszawy.  Wartość  zamówienia  jest  większa  niż  progi  unijne. 

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej 

24 kwietnia 2024 r. pod numerem 242687-2024.   

W  dniu  16  sierpnia  2024  r.  wykonawca  WOD-KAN-

BRUK”  Sp.  z  o.o.  wniósł 

odwołanie wobec: 

a.  

zaniechania  odtajnienia  przedstawionych  przez  wykonawcę  ROKOM  Sp.  z  o.o. 

wyjaśnień  w  sprawie  ceny jego  oferty  oraz  w  konsekwencji  odmowę  ich udostępnienia 

pod dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty;  

b.  

ewentualnie:  zaniechania  odrzucenia  oferty  ROKOM  jako  zawierającej  rażąco  niską 

cenę  w stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  jako  niezgodną  z  dokumentami 

zamówienia. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:  art. 18 ust. 1 i 2 w zw. 

z art. 74 ust. 2 ustawy Pzp, ewentualnie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy 

Pzp  i  wniósł  o    nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty,  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym  odtajnienia 

wyjaśnień  ROKOM    w sprawie  ceny  jego  oferty  oraz  w  konsekwencji  i  ich  udostępnienia, 

ewentualnie odrzucenia oferty ROKOM jako zawierającej rażąco niską cenę w stosunku do 

przedmiotu zamówienia lub jako niezgodnej z warunkami zamówienia. 

Odwołujący  wskazał,  że  przedmiotem  zamówienia  są  roboty  budowlane  o  niskim 

stopniu  skomplikowania  i  szczegółowo  zaprojektowane,  w  związku  z  czym  ewentualna 

inwencja  wykonawców  przy  planowaniu  i  realizacji  zamawianych  robót  została  tu 

ograniczona do minimum.  

Dalej  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  wystąpił  do  wykonawcy  ROKOM 

wyjaśnienie  dotyczące  wyliczenia  ceny  oferty,  z  uwagi  na  to,  że  cena  ta  jest  niższa 

ponad 30% od ubruttowionej wartości zamówienia. Zamawiający wymagał przedstawienia 

wyjaśnień  dotyczących  kalkulacji  ceny  w  dość  uproszczonej  formie,  przez  przedstawienie 

ramach wyjaśnień kalkulacji istotnych elementów zamówienia, tj. grup robót lub elementów 


koszt  twórczych  w  ramach  każdego  z  zadań  zamówienia  w  rozbiciu  na:  materiały,  koszt, 

robociznę lub inne elementy kosztotwórcze, jeśli występują.  

Odwołujący  stwierdził,  że  z  przekazanych  mu  przez  Zamawiającego  dokumentów 

wynika,  że  ROKOM  złożył  Zamawiającemu  najprawdopodobniej  żądane  wyjaśnienia,  ale  

zastrzegł całość wyjaśnień jako tajemnicę przedsiębiorstwa, Zamawiający bowiem przekazał 

Odwołującemu jedynie dokument pn. Uzasadnienie dla objęcia wyjaśnień rażąco niskiej ceny 

wraz  z  dowodami  klauzulą  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  W  odpowiedzi  na  wniosek  do 

udostępnienia załączników do protokołu Postępowania Zamawiający nie przekazał żadnego 

elementu wyjaśnień ceny, które miał złożyć ROKOM.  

Odwołujący  podniósł,  że  zasada  jawności  jest  podstawową  zasadą  postępowania 

zamówienie  publiczne.  Rzeczywiste  zastosowanie  zasady  jawności  warunkuje  również 

realizację  w  postępowaniu  o  zamówieni  publiczne  pozostałych  zasad:  przejrzystości 

postępowania,  równego  traktowania  wykonawców  oraz  uczciwej  konkurencji.  Tylko 

efektywne  stosowanie  zasady  jawności  postępowania  umożliwia  rozliczalność  stosowania 

wszystkich  pozostałych  zasad  w  postępowaniu  o  zamówienie  publiczne.  Z  drugiej  strony, 

przypadkach  należycie  uzasadnionych  wykonawcy  mogą  żądać  od  Zamawiającego 

nieujawniania  informacji  dotyczących  ich  ofert  w  poufności,  jeśli  leży  to  w  ich  uznanym 

prawnie  interesie,  przy  dopełnieniu  wymaganych  prawem  aktów  staranności.  Na 

zamawiającym  ciąży  obowiązek  weryfikacji  i  oceny  skuteczności  zastrzeżenia  przez 

wykonawcę  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  z  uwzględnieniem  tego,  że  zasadą 

postępowania  o  zamówienie  publiczne  jest  jawność  postępowania,  natomiast  uznanie 

poufności informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa jest wyjątkiem wymagającym należytego 

uzasadnienia.  

W  ocenie  Odwołującego  Zamawiający  zaniechał  należytego  zbadania  złożonego 

przez  ROKOM  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  zakresie  wyjaśnień  ceny  jego 

oferty. Zastrzeżenie to nie może być uznane za skuteczne z uwagi na jego nieokreśloność 

sztampowość,  a  w  szczególności  z  uwagi  na  to,  że  wykonawca  nie  podołał  wykazaniu 

istnienia przesłanek wymaganych dla jej skutecznego zastrzeżenia.   

Odwołujący  podkreślił,  że  zgodnie  z  art.  18  ust.  3  ustawy  Pzp  w  celu  skutecznego 

zastrzeżenia informacji, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, wykonawca zobowiązany 

jest jednocześnie zastrzec i wykazać, tj. udowodnić, że informacje te rzeczywiście stanowią 

tajemnicę przedsiębiorstwa.  Jawność  postępowania jest  zasadą  postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego,  czyli  ma  ona  pierwszorzędne  znaczenie  na  wszystkich  etapach 

postępowania. Wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą być uzasadnione i udowodnione. 

Złożenie  gołosłownych  wyjaśnień,  bez  wskazania  konkretnych  dowodów,  nie  może  być 


podstawą  do  jej  ograniczenia.  Skuteczność  zastrzeżenia  informacji  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  wymaga  nie  tylko  ogólnego  uzasadnienia,  ale  także  nie  budzącego 

wątpliwości  wykazania,  że  zastrzeżona  informacja  jest  w  swej  istocie  tajemnicą 

przedsiębiorstwa.  Dla  skuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  istotne  jest 

wykazanie  statusu  (rodzaju)  informacji,  objętych  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  ich  wartości 

gospodarczej, jak również ich poufnego charakteru.   

Ponadto 

Odwołujący 

podniósł, 

że 

przedmiotem 

zastrzeżenia 

tajemnicy 

przedsiębiorstwa mogą być konkretne informacje, w odniesieniu do których da się wykazać 

przesłanki  ich  zastrzeżenia.  Wykonawca  ROKOM  nie  zastrzegł  tajemnicą  przedsiębiorstwa 

informacji, ale całą treść wyjaśnień wraz z całą treścią załączników do tych wyjaśnień, co jest 

niedopuszczalne.  Dokonane  przez  ROKOM  zastrzeżenie  należy  ocenić  jako  nieskuteczne, 

tym  samym  Zamawiający  powinien  był  odtajnić  całość  wyjaśnień  i  udostępnić  je 

wykonawcom.  Praktyka  zastrzegania  wyjaśnień  z  załącznikami  w  całości,  a  nawet 

uzasadnieniem  samego  zastrzeżenia,  powinna  być  oceniana  jako  wyjątkowo  wadliwa. 

Wyjaśnienia  w  sprawie  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  nie  stanowią  per  se  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  i  w  związku  z  tym  wymagają  szczegółowego  i  skonkretyzowanego 

uzasadnienia.  

Zdaniem  Odwołującego  przedstawione  przez  ROKOM  uzasadnienie  zastrzeżenia 

tajemnicą  przedsiębiorstwa  wyjaśnień  ceny  jest  niekonkretne  i  wyjątkowo  ogólnikowe.  Na 

piętnastu  stronach  wykonawca  w  znaczącej  większości  skupił  się  na  cytowaniu  wybiórczo 

dobranych  tez  orzecznictwa,  zamiast  na  wykazywaniu  konkretnych  okoliczności 

wymaganych  ustawą  w  celu  skutecznego  wykazania  istnienia  przesłanek  zastrzeżenia 

tajemnicy  przedsiębiorstwa.  W  pozostałej  części  zastrzeżenie  obejmuje  gołosłowne 

twierdzenia wykonawcy.  Uzasadnienie to nie pozwala na zachowanie tajności wyjaśnień.  

Odwołujący  stwierdził,  że    wiele  elementów  tych  zastrzeżeń  nie  odnosi  się  do 

wyjaśnień  ceny,  wydają  się  zupełnie  one  przypadkowe,  niezwiązane  z  zastrzeganą 

tematyką.  Przykładowo  ROKOM  w  zastrzeżeniu  wskazuje:  Polityka  wynagrodzeń 

przedsiębiorstwie,  podobnie  jak  polityka  kadrowa,  stanowi  obszar  działalności 

przedsiębiorstwa,  który  może  być  objęty  ochroną  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa. 

Obowiązujące  przepisy  nie  stanowią  żadnych  wyłączeń  w  tym  zakresie.  Odwołujący 

zaznaczył, że Zamawiający w ramach wyjaśnień wymagał informacji na temat kosztów pracy 

i  kosztowości  nakładów  pracy  na  wykonane  przedmiotu  zamówienia.  Zatem  jeśli  nawet 

ROKOM  przedłożył  kopie  umów  z  pracownikami,  których  zamierza  skierować  do  realizacji 

zamówienia, to nie może twierdzić, że w ten sposób ujawnia politykę wynagrodzeń w swoim 

przedsiębiorstwie  czy  jego  politykę  kadrową.  Ponadto  polityka  wynagrodzeń  czy  polityka 

kadrowa  w  przedsiębiorstwie  wykonawcy  nie  jest  przedmiotem  oceny  w  ramach  tych 


wyjaśnień  ani  przedmiotem  zainteresowania  innych  wykonawców.  Każdy  przedsiębiorca 

prowadzi  w  tym  zakresie  własne  polityki,  w  tym  wynagrodzeń  i  zatrudnienia,  stosowne  do 

własnych  warunków  prowadzenia  działalności,  w szczególności  jej  skali  i  przedmiotu.  Stąd 

teza o rzekomym dążeniu innych wykonawców do poznania kuchni prowadzenia działalności 

przez  ROKOM  jako  wzorcowej  stanowi  jedynie  niczym  niepoparte  twierdzenia,  mające 

wytworzyć w odbiorcy przeświadczenie, jakoby ROKOM posiadł i przekazał w zastrzeganych 

wyjaśnieniach  ceny  jakąś  nieznaną  nauce  o zarządzaniu  wiedzę,  mającą  mu  dawać 

przewagę  rynkową.  Bezpodstawne  są  twierdzenia,  jakoby  przez  poznanie  treści  wyjaśnień 

zakresie  ceny  oferty  dało  innym  wykonawcom  jakieś,  bliżej  nieokreślone  korzyści 

majątkowe.   

Odwołujący  wskazał  również,  że    uzasadnieniu  zaostrzenia  tajemnicą 

przedsiębiorstwa  ROKOM  wielokrotnie  twierdzi,  że  w  wyjaśnieniach  ceny  oferty  zawarł 

informacje  dotyczące  prowadzenia  przez  niego  działalności,  nieznane  innym 

przedsiębiorcom,  które  maja  mu  dawać  przewagę  nad  innymi  podmiotami  na  rynku. 

Twierdzenia te są ogólnikowe, zupełnie gołosłowne, niepoparte żadną argumentacją, nic nie 

wnoszą do sprawy. W swoim uzasadnieniu wykonawca posuwa się nawet do stwierdzenia, 

że zawarł w nich całokształt doświadczeń, które uzyskał w okresie prowadzonej działalności, 

co jest gołosłowne i absurdalne.   

Odwołujący  zakwestionował  twierdzenie  wykonawcy  ROKOM,  jakoby  wiedza 

organizacji  jego  przedsiębiorstwa  była  jakkolwiek  istotna  rynkowo.  Jeśli  cała  wiedza 

politykach,  zarządzaniu  i  kalkulacji  została  zawarta  –  jak  twierdzi  ROKOM  – 

wyjaśnieniach ceny na nieskomplikowane roboty budowlane o wartości około 8 mln zł, to 

jego konw-

how nie może być tak rewolucyjne.   

Odwołujący  podkreślił,  że  ROKOM  w  uzasadnieniu  zastrzeżenia  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  nie  wskazał  choćby  jednego  przypadku,  na  swoim  przykładzie  czy 

przykładzie konkurenta z branży, w którym w związku z odtajnieniem wyjaśnień dotyczących 

zaoferowanej ceny doszło do nabycia takiej wiedzy przez konkurentów, która spowodowała 

choćby  czasową  utratę  konkurencyjności  przed  podmiot,  który  udzielił  był  wyjaśnień 

zakresie  ceny  jego  oferty.  To  również  ukazuje,  że  jego  uzasadnienie  to  pozostaje 

teoretyczne i ogólnikowe.   

Zdaniem  Odwołującego,  niektóre  z  twierdzeń  uzasadnia  zastrzeżenia  tajemnicą 

przedsiębiorstwa  wyjaśnień  są  wprost  sprzeczne  z  Pzp.  Przykładowo  na  stronie 

zastrzeżenia  ROKOM  wprost  wskazuje:  Nie  budzi  wątpliwości  fakt,  że  Zamawiający  nie 

ma  obowiązku  ujawnienia  informacji  zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  tylko 

tego  względu,  żeby  konkurujący  wykonawca  mógł  zweryfikować te  informacje  pod  kątem 


ewentualnego  postanowienia  zarzutów  wobec  danej  oferty.  W  ocenie  Odwołującego 

powyższego wynika, że ROKOM dąży przez to szerokie i nieuzasadnione zastrzeżenie do 

tego, aby inni wykonawcy nie mogli dokonać weryfikacji treści jego oferty.   

Odwołujący zaznaczył, że nie domaga się dostępu do pełnego know-how wykonawcy 

ROKOM,  ale  chce  uzyskać  uzasadniony  zasadą  jawności  postępowania  o  zamówienie 

publiczne  wgląd  w  kalkulację  jednej  oferty  na  potrzeby  tego  konkretnego  postępowania. 

Ponadto  ROKOM,  jako  przedsiębiorca  od  lat  zaangażowany  w  system  zamówień 

publicznych, musi sobie zdawać sprawę z podstawowych zasad tym systemem rządzących, 

w  tym  być  świadomy  zasady  jawności  postępowania,  której  także  podlega.  Zatem  jeśli 

rzeczywiście  jest  tak,  że  ujawnienie  tych  wyjaśnień  grozi  ujawnieniem  informacji  o  całym 

spektrum  działalności,  co  Odwołujący  uważa  za  nieprawdopodobne,  to  ROKOM  winien 

zadbać o taką prezentację danych swoich wyjaśnień, która będzie zgodna w podstawowymi 

zasadami ustawy Pzp, tak aby nie nadużywał wyjątku w postaci żądania uznania tajemnicy 

jego przedsiębiorstwa, jak to ma miejsce w tym przypadku. 

Odwołujący  podniósł  ponadto,  że  ROKOM  dość  szczegółowo  rozpisuje  się 

środkach,  jakie  podjął  w  celu  zachowania  w  poufności  złożonych  wyjaśnień, 

szczególności  dotyczących środków  ochrony fizycznej  i  informatycznej  oraz  ograniczenia 

wiedzy o tych wyjaśnieniach do zamkniętego kręgu pracowników, nie wykazał, a nawet nie 

oświadczył,  czy  związanie  tajemnicą  przedsiębiorstwa  dotyczy  członków  zarządu.  Ponadto 

niczym  niepoparte  pozostaje  twierdzenie  o  tym,  że  ROKOM  zawiera  z  osobami 

współpracującymi  i  pracownikami  umowy  o  zakazie  konkurencji  czy  umowy  o  zachowaniu 

poufności  z  kontrahentami.  Jeśli  wykonawca  zawiera  takie  umowy,  to  powinien  był  to 

udowodnić przez przedstawienie takich umów, choćby przykładowo.   

Odnosząc  się  do  twierdzeń  ROKOM,  że  jego  kontrahenci  wymagali  przestrzegania 

poufności  wrażliwych informacji znajdujących  się  w  treści składanych  wraz z  wyjaśnieniami 

informacji i dowodów, Odwołujący podniósł, że ROKOM powinien wskazać, jakiego rodzaju 

wrażliwe  informacje  zawierają  oferty  jego  kontrahentów,  czego  nie  uczynił.  Po  drugie 

wykonawca  w  ofercie  wskazuje,  że  nie  będzie  korzystał  z  podwykonawstwa,  zatem 

Odwołujący zakłada, że owe oferty opiewają na dostawy materiałów, ewentualnie usługi na 

potrzeby  realizacji  zamówienia.  W  takim  wypadku  trudno jest  uzasadnić,  aby  działający  na 

rynku  dostawcy  materiałów  czy  usług  zawierali  w  ofertach  sprzedaży  rzeczy  czy  realizacji 

usług  jakieś  wrażliwe  informacje  dotyczące  działalności  ich  przedsiębiorstw.  Racjonalnie 

rzecz  biorąc  przedsiębiorcy  działający  na  rynku  dążą  rozpowszechnienia  na  rynku  wiedzy 

ich działalności w celu pozyskania potencjalnych odbiorców.  


W ocenie Odwołującego ROKOM nie określił jasno, jaki charakter mają zastrzegane 

przez niego wyjaśnienia. Wykonawca twierdzi, że są to informacje organizacyjne, techniczne 

i  technologiczne,  jednak  w  związku  tym,  że  przedmiot  zamówienia  stanowią  proste  roboty 

budowalne,  to  trudno  tu  oczekiwać  jakichś  tajemnic  technicznych  czy  technologicznych, 

sposób  wykonania  zamówienia  został  bowiem  szczegółowo  opisany  w  dokumentacji 

projektowej  stanowiącej  opis  przedmiotu  zamówienia.  Zatem  twierdzenie  o  tym,  że 

wyjaśnienia  zawierają  jakieś  szczególnie  istotne  informacje  techniczne  i  technologiczne, 

tych warunkach zamówienia należy ocenić jako pozorne.  

W związku z powyższym – zdaniem Odwołującego – niewiarygodne jest twierdzenie 

ROKOM  o  rzekomym  znaczeniu  gospodarczym  jego  wyjaśnień.  Odwołujący  podkreślił,  że 

niniejszej sprawie mamy do czynienia ze zindywidualizowanym zamówieniem (różniącym 

się  od  innych  zamówień  m.in.  warunkami  realizacji  usługi,  lokalizacją,  infrastrukturą, 

warunkami  geologicznymi  i  geotechnicznymi  czy  warunkami  środowiskowymi,  itp.).  Wobec 

tego trudno uznać, że takie koszty mogą zostać wykorzystane przez te podmioty w ramach 

ubiegania się o realizację projektów innej inwestycji. W każdym przypadku proces kalkulacji 

ceny  będzie  przebiegał  w  sposób  odmienny,  z  uwzględnieniem  uwarunkowań  danego 

konkretnego zamówienia.  

Odwołujący wskazał, że w obecnej sytuacji Odwołujący, z uwagi na utajnienie całości 

treści wyjaśnień, nie jest w stanie sformułować konkretnych tez dla zarzutów rażąco niskiej 

ceny  oferty  ROKOM  lub  jej  niezgodności  z  warunkami  zamówienia.  Dlatego  na  wypadek 

nieuznania  za  zasadny  zarzutu  zaniechania  odtajnienia  przez  Zamawiającego  wyjaśnień 

dotyczących ceny oferty ROKOM, Odwołujący wniósł o zbadanie przez Izbę zgodności treści 

oferty  ww.  wykonawcy  z  warunkami  zamówienia  oraz  zbadania  jej  pod  względem  rażąco 

niskiej ceny lub kosztu w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

a naruszenie  przez 

Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpił 

wykonawca ROKOM Sp. z o.o. 

Izba stwierdziła, że ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do 

postępowania  w ustawowym  terminie,  wykazując  interes  w rozstrzygnięciu  odwołania  na 

korzyść Zamawiającego. 


Izba ustaliła, że pismem z 28 czerwca 2024 r. Zamawiający wezwał Przystępującego 

–  na  podstawie  art.  224  ust.  1,  w  zw.  z  art.  224  ust.  2  pkt  1  ustawy  Pzp  –  do  złożenia 

wyja

śnień dotyczących wyliczenia ceny lub jej istotnych, wskazanych przez Zamawiającego 

części składowych. W odpowiedzi na powyższe wezwanie Przystępujący złożył wyjaśnienia, 

których  treść  łącznie  z  załączonymi  do  wyjaśnień  dowodami  zastrzegł  jako  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  W  uzasadnieniu  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  Przystępujący, 

obok  przytoczenia  treści  przepisów  prawa,  stanowisk  doktryny  oraz  licznych  tez 

orzecznictwa, wskazał: 

(…) Wskazane, zastrzeżone przez nas w piśmie jak i załącznikach informacje, co do których 

ograniczamy  zasadę  jawności  w  niniejszym  postępowaniu,  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, 

zgodnie  z  którą  przez  tajemnicę  przedsiębiorstwa  rozumie  się  informacje  techniczne, 

technologiczne,  organizacyjne  przedsiębiorstwa  lub  inne  informacje  posiadające  wartość 

gospodarczą, które jako całość lub  w szczególnym zestawieniu i zbiorze elementów nie są 

powszechnie  znane  osobom  zwykle  zajmującym  się  tym  rodzajem  informacji  albo  nie  są 

łatwo  dostępne  dla  takich  osób,  o  ile  uprawniony  do  korzystania  z  informacji  lub 

rozporządzania  nimi  podjął,  przy  zachowaniu  należytej  staranności,  działania  w  celu 

utrzymania ich w poufności.  

Zastrzeżone przez nas informacje spełniają łącznie wszystkie wskazane w definicji warunki 

(…) 

Zastrzeżone  przez  nas  informacje  mają  w  pełnym  zakresie  charakter  tajemnicy  ustawowo 

chronionej, gdyż dotyczą i zawierają następujące informacje:  

−  szczegółowe podstawy kalkulacji objętego wezwaniem zakresu zamówienia,  

−  poziom stosowanych marż,  

−  poziom wynagrodzeń personelu Wykonawcy,  

−  organizacja oraz logistyka procesu wykonania prac,  

−  poziom zysku kalkulowany przez Wykonawcę  

Zastrzeżone  informacje  nie  zostały  przez  nas  ujawnione  do  wiadomości  publicznej, 

ponadto  zawierają  szczegółowe  informacje  o  przyjmowanej  w  postępowaniach  strategii 

ubiegania się  o zamówienie.  

Sposób  kalkulacji  ceny zapewniający wykonawcy  optymalizację zysków stanowi  know–how 

przedsiębiorcy,  będące  przede  wszystkim  zbiorem  wieloletnich  doświadczeń  związanych 

realizacją  zadań  na  rzecz  Zamawiającego  na  terenie  Warszawy.  Wszystkie  szczegółowo 


prezentowane    w  wyjaśnieniach  dane  wskazują  jednoznacznie  na  sposób  budowania  ceny 

oferty  przez  wykonawcę  w  odniesieniu  do  konkretnego  zamówienia  objętego  wezwaniem, 

ale także wszystkich innych  o zbliżonym przedmiocie oraz sposobie wykonania.  

Zamawiający  jest  jednym  z  głównych  parterów  biznesowych  wykonawcy,  a  zatem 

zachowanie  poufności  informacji  (w  szczególności  założeń  kalkulacyjnych  i  sposobu  w  jaki 

zostały  dokonane,  ofert  podwykonawców)  stanowi  istotę  konkurencyjności  wykonawcy 

takich postępowaniach.  

Jak wynika dodatkowo z rankingu ofert w aktualnym Postępowaniu, założenia te okazały się 

skuteczne  i  pozwoliły  wykonawcy  na  złożenie  w  Postępowaniu  oferty  najkorzystniejszej, 

rynkowej, nie będącej rażąco niskiej i zrozumiałe w tej sytuacji, że konkurencyjni wykonawcy 

chcieliby  wejść  w  posiadanie  tych  założeń  w  celu  ich  wykorzystania  w  innych 

postępowaniach na szkodę wyjaśniającego. 

Wykonawca  oświadcza,  że  w  stosunku  do  zastrzeżonych  informacji  podjął  wszystkie 

niezbędne czynności w celu zachowania ich poufności (…),.  

Wykonawca  zaznacza,  że  informacje  zawarte  w  tych  dokumentach  nie  są  znane  ogółowi 

zainteresowanych  osób  oraz  nie  mogą  zostać  uzyskane  przez  podmiot  zainteresowany 

zwykłej,  dozwolonej  prawem  drodze,  szczególności  osobom  i  podmiotom,  które  ze 

względu na wykonywaną działalność gospodarczą są zainteresowane ich posiadaniem. (…).  

Ponadto,  Wykonawca  przejawia  wolę,  by  pozostały  one  tajemnicą  dla  określonych  kręgów 

odbiorców i wola ta jest dla tych odbiorców rozpoznawalna. Wykonawca wyjaśnia ponadto, 

że  w  są  podjął  systemowe  rozwiązania  zabezpieczające  informacje  stanowiące  tajemnicę 

przedsiębiorstwa przed ich ujawnieniem, polegające m.in. na odpowiedniej organizacji pracy, 

zawieraniu    z  pracownikami  i  osobami  współpracującymi  umów  o  zakazie  konkurencji 

zachowaniu poufności, ograniczeniu ilości  osób mających  dostęp  do  danych  technicznych 

technologicznych, 

wprowadzeniu 

systemu 

monitorowania 

pracy 

komputerów, 

zabezpieczeniu  nośników  tajnych  informacji,  wdrożeniu  wewnętrznych  regulacji 

określających zasady bezpieczeństwa informacji, zawieraniu umów o zachowaniu poufności 

z  kontrahentami,  które  obejmują  również  jego  pracowników  i  osoby  z  nim  współpracujące. 

Ujawnienie  tych  informacji  na  gruncie  przedmiotowego  postępowania  może  wywołać 

negatywne  dla  Wykonawcy  konsekwencje,  m.in.  podmioty  konkurencyjne  mogą  osiągnąć 

korzyść  majątkową  w  związku  z  poznaniem  rozwiązania  i  organizacji  prac  oferowanych 

przez Wykonawcę.  

Wykonawca  wskazuje  ponadto,  że  zastrzeżone  informacje  są  wytworzone  dla  potrzeb 

przedmiotowej oferty i nigdy nie były ujawniane do wiadomości publicznej oraz nie jest wolą 

Wykonawcy  ujawnianie  ich  na  zewnątrz.  Nie  są  one  również  dostępne  drogą  zwykłą 


dozwoloną,  a  dostęp  do  nich  mają  jedynie  podmioty,  których  te  informacje  dotyczą. 

Informacje  te  nie  są  udostępniane    w  jakichkolwiek  dostępnych  publicznie    materiałach, 

systemy  informatyczne  są  zabezpieczone,  a  fakt  ochrony  został  zakomunikowany  osobom 

biorącym udział w sporządzaniu oferty.  

W  zakresie  środków  ochrony  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa, 

Wykonawca  oświadcza,  że  wewnątrz  struktury  organizacyjnej  wykonawcy  dostęp  do 

poszczególnych  części  chronionych  informacji  ma  wąski  krąg  osób  związanych  z  ich 

wytworzeniem  i  przetworzeniem,  zaś  całość  udzielonych  wyjaśnień  znana  jest  wyłącznie 

zarządowi  oraz  wyselekcjonowanemu  personelowi  zobowiązanemu  do  zachowania 

poufności w zawartych umowach oraz odrębnych pisemnych zobowiązaniach dedykowanych 

do przedmiotowego postępowania o zamówienie publiczne.  

Analogiczne  nasi  partnerzy  biznesowi,  których  również  wrażliwe  informacje  znajdują  się 

treści  składanych  wraz  z  wyjaśnieniami  informacji  i  dowodów,  wymagają  od  nas 

przestrzegania  poufności  udostępnianych  informacji  handlowych.  W  szczególności 

potwierdzają  powyższe  składane  wraz  z  niniejszymi  wyjaśnieniami  dowody  w  postaci  ofert 

na wykonanie poszczególnych usług.  

Procedury bezpieczeństwa, zatwierdzone przez Zarząd to zasady, z którymi ma obowiązek 

zapoznać  się  każdy  pracownik  i  współpracownik  Spółki  przed  przystąpieniem  do 

pracy/współpracy  ze  Spółką,  i  w  tym  celu  odbyć  niezbędne  szkolenie  z  zasad 

bezpieczeństwa,  obowiązujących  w  Spółce.  Celem  procedur  bezpieczeństwa  jest 

zapobieganie incydentom naruszenia bezpieczeństwa.  

Do zabezpieczeń uważanych za najważniejsze dla organizacji z prawnego punktu widzenia 

należą:  

−  ochrona danych osobowych,  

−  tajemnicy przedsiębiorstwa,  

−  prawa własności intelektualnej oraz innych prawnie chronionych tajemnic.  

Szczegółowe  opisy  konkretnych  realizacji  poszczególnych  elementów  bezpieczeństwa 

znajdują  się  w  dedykowanych  procedurach  bezpieczeństwa.  Zgodnie  z  Procedurami 

Bezpieczeństwa  –  istotą  bezpieczeństwa  informacji  w  Spółce  jest  zachowanie  trzech 

kluczowych reguł:  

−  zapewnienia,  że  informacja  jest  udostępniana  jedynie  osobom  upoważnionym  (tzw. 

Reguła poufności informacji),  


−  zapewnienie,  że  osoby  upoważnione  mają  dostęp  do  informacji  i  związanych  z  nią 

aktywów tylko wtedy, gdy istnieje taka potrzeba (tzw. Reguła dostępności informacji).  

Procedury  określają  sposoby  zabezpieczenia  sprzętu,  infrastruktury,  przestrzeni  w  biurach 

Spółki,  których  celem  jest  zapobieżenie  utracie,  uszkodzeniu  lub  innym  naruszeniom 

bezpieczeństwa  urządzeń  i  systemów  komputerowych,  w  tym  bezpieczeństwo  poczty 

elektronicznej.  

Każda  informacja  wrażliwa  jest  zatem  w  Spółce  odpowiednio  klasyfikowana  i  chroniona  –  

zarówno przed nieuprawnionym dostępem wewnętrznym, jak i niebezpieczeństwami dostępu 

do tej informacji dla podmiotów z zewnątrz. Wykonawca oświadcza, że każda osoba, w tym 

zarówno  pracownicy    i  współpracownicy  Wykonawcy,  mający  styczność  z  informacjami 

poufnymi  stanowiącymi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  toku  wykonywanych  zadań  na  rzecz 

wykonawcy, jak również kontrahenci i inne osoby zewnętrzne, którym ma zostać przekazana 

informacja  stanowiąca  tajemnicę  przedsiębiorstwa  –  zostają  zobowiązane  do  złożenia 

stosownych oświadczeń dotyczących obowiązku przestrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa 

wraz  z  informacją  o  grożącej  odpowiedzialności,    w  przypadku  uchybienia  powyższemu 

obowiązkowi.  

W  celu  potwierdzenia  posiadania  stosownych  procedur  ochrony  bezpieczeństwa  informacji 

Spółce  Wykonawca przedkłada fragment dokumentu, który formułuje podstawowe zasady 

bezpieczeństwa  fizycznego,  informatycznego  i  kadrowego.  Dowód  nr  1  Polityka  ochrony 

tajemnicy przedsiębiorstwa Rokom wyciąg – Tajemnica Przedsiębiorstwa.  

Potwierdzamy  jednocześnie,  że  w  zakresie  dotyczącym  ochrony  informacji  w  zakresie 

szczegółów  dotyczących  prezentowanych  wyjaśnień  wraz  z  załącznikami  informacje  takie 

posiadają wyłącznie Zarząd Spółki oraz osoby, które zostały dedykowane do Zespołu, który 

był odpowiedzialny za przygotowanie i złożenie ich. Każda z osób przedmiotowego Zespołu 

została  pouczona  o  obowiązku  dochowania  tajemnicy  przedsiębiorstwa  Spółki,  co  zostało 

potwierdzone  stosownym  zobowiązaniem.  Dowód  nr  2  zobowiązanie  tajemnicy 

przedsiębiorstwa.  

Aby  skutecznie  chronić  newralgiczne  dane,  zarówno  sama  oferta  w  przedmiotowym 

postępowaniu  jak  również  składane  obecnie  wyjaśnienia  kalkulacyjne  były  opracowywane 

uzgadniane  wyłącznie  przez  wyżej  wskazane  osoby,  a  sam  dokument  przygotowywał 

zredagował  Pan  Robert  Radacki  –  Wiceprezes  Zarządu,  przy  użyciu  zestawu 

komputerowego pracującego na wydzielonym środowisku informatycznym – bez dostępu do 

sieci  internet  w  celu  minimalizacji  ryzyka  nieuprawnionego  przejęcia  danych  przez  osoby 

trzecie.  


Siedziba firmy posiada zarówno fizyczne jak i informatyczne zabezpieczenia. Obiekt posiada 

ochronę  fizyczną,  system  magnetycznych  kart  wejściowych  do  wybranych  pomieszczeń, 

system  alarmowy  i  monitoring  wizyjny.  Sama  czynność  przekazania  Zamawiającemu 

przygotowanych  wyjaśnień  ceny  zostaje  dokonana  przy  użyciu  zabezpieczonego  zestawu 

komputerowego.  

Zabezpieczenie  teleinformatyczne  zestawu  obejmuje  w  szczególności  konieczność  użycia 

celem  zalogowania  indywidualnego  login'u  oraz  hasła  dostępu,  a  samo  łącze  internetowe 

jest 

łączem 

szyfrowanym 

przy 

zastosowaniu 

odpowiednio 

skonfigurowanego 

oprogramowania typu VPN (virtual private network), gwarantującego bezpieczeństwo takiego 

połączenia. 

(…)  Ponadto  po  wytworzeniu  informacji  należących  do  grupy  informacji  objętej  tajemnicą 

przedsiębiorstwa,  informacje  te  zostały  po  raz  pierwszy  uwzględnione  na  etapie 

przygotowania  i złożenia oferty oraz niniejszych wyjaśnień w przedmiotowym Postępowaniu. 

Od  tej  pory  nie  były  w  jakikolwiek  sposób  ujawniane,  co  przesądza,  że  nie  uchylono  ich 

ochrony.  Nie  ma  zatem  wątpliwości,  że  Wykonawca  podjął  w  tej  materii  niezbędne 

adekwatne działania w celu zachowania poufności tych informacji. (…) 

Dodatkowo wskazać  należy,  że  przedmiotem  zastrzeżenia mogą  być  także inne  informacje 

niż techniczne, technologiczne lub organizacyjne, jednak wówczas muszą mieć one wartość 

gospodarczą.  Oznacza  to,  że  te  pierwsze  (techniczne,  technologiczne  lub  organizacyjne) 

zostały potraktowane jako niewątpliwie newralgiczne, bez względu na wartość. W stosunku 

do  wszystkich  innych  (katalog  jest  bowiem  otwarty)  warunkiem  ochrony  prawnej  jest 

wykazanie ich wartości gospodarczej.  

Wykonawca  wycenia  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  jaką  stanowią  informacje  zawarte 

zastrzeżonych  wyjaśnieniach,  na  kwotę  co  najmniej  1.000.000,00  zł  brutto,  tj.  wyliczoną 

jako  potencjalny  zysk  z  realizacji  co  najmniej  3  podobnych  zamówień  w  skali  roku. 

Wypracowany,  chroniony  model  kalkulacji  (kontakty,  ceny,  marże  itd.)  nie  ma  z  pewnością 

charakteru  jednorazowego.  W  rezultacie,  w  razie  ujawnienia  krytycznych  informacji, 

prawdopodobieństwo  wystąpienia  szkody  jest  bardzo  wysokie.  Istniałby  również  związek 

przyczynowy  między  faktem  ujawnienia  informacji  w  tym  konkretnym  postępowaniu  przez 

tego  Zamawiającego,  a szkodą,  która  wystąpi.  Ujawnienie informacji  dotyczących  kalkulacji 

ceny przedstawionej w ofercie Wykonawcy pozwoliłoby na zapoznanie się konkurencyjnych 

podmiotów  ze  szczegółowymi  zasadami  ustalania  cen  u  Wykonawcy.  Ponadto  otworzyłoby 

to drogę do optymalizowania wydatków przez konkurencję. (…) 


W  odniesieniu  do  charakteru  udostępnianych  w  ramach  wyjaśnień  informacji,  mają  one 

doniosły  charakter  organizacyjny  jako  całokształt  doświadczeń,  które  uzyskał  Wykonawca 

okresie prowadzenia działalności gospodarczej.  

(…)  Nie  budzi  wątpliwości  fakt,  że  Zamawiający  nie  ma  obowiązku  ujawnienia  informacji 

zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  tylko  z  tego  względu,  żeby  konkurujący 

wykonawca mógł zweryfikować te informacje pod kątem ewentualnego postawienia zarzutów 

wobec danej oferty.  

Polityka  wynagrodzeń  w  przedsiębiorstwie,  podobnie  jak  polityka  kadrowa,  stanowi  obszar 

działalności  przedsiębiorstwa,  który  może  być  objęty  ochroną  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa. Obowiązujące przepisy nie stanowią żadnych wyłączeń w tym zakresie.  

(…) Sposób kalkulacji ceny w zakresie kosztów poszczególnych składników cenotwórczych 

określonego  wykonawcy  należy  zaliczyć  do  informacji,  które  stanowią  niezwykle  cenne 

źródło informacji dla konkurencji. Pokazują one w sposób precyzyjny kalkulację ceny oferty. 

Dane  przyjęte  przez  Wykonawcę  do  kalkulacji  stawki  nie  są  powszechnie  dostępne 

konkurującym wykonawcom i nie są możliwe do ustalenia. (…) 

Informacje  te 

powstają  bowiem  na  potrzeby  konkretnego  postępowania  o  zamówienie 

publiczne.  Sposób  budowania  strategii  cenowej  w  ofercie  i  elementy  składowe  tej  strategii 

(kosztorysy i struktura zatrudnienia) spełniają przesłanki uznania tych informacji za tajemnicę 

przedsiębiorstwa, stanowią know-how przedsiębiorstwa, jako posiadające wartość handlową 

i  gospodarczą,  obrazują  bowiem  rozwiązanie  dotyczące  kalkulacji  ceny,  która  pozwoliła  na 

wybór  jego  oferty  jako  najkorzystniejszej.  Ujawnienie  tych  informacji,  na  gruncie 

przedmiotowego  postępowania  może  wywołać  negatywne  dla  Wykonawcy  konsekwencje, 

m.in.  podmioty  konkurencyjne  mogą  osiągnąć  korzyść  majątkową  w  związku  z  poznaniem 

szczegółów dotyczących rozwiązania oferowanego przez Wykonawcę.  

Informacje te, chociaż odnoszą się do konkretnego Postępowania, mogą być wykorzystane 

przez  konkurencję,  która  w  innych  przetargach  będzie  mogła  przewidzieć  przyjętą  przez 

Wykonawcę  pracochłonność  czynności  cechujących  się  dość  powtarzalnym  charakterem. 

Nie ma żadnych  wątpliwości,  że sposób  organizacji  realizacji  usług  oraz  wynikająca  z  tego 

wydajność realizacji zadań, ma charakter organizacyjny i posiada wartość gospodarczą.  

Ewentualna  jednorazowość  informacji  złożonych  w  ramach  wyjaśnień,  nie  dyskwalifikuje 

wartości  gospodarczej  tych informacji, gdyż  stanowi  odzwierciedlenie zdolności  wykonawcy 

umiejętności  odpowiedzi  przedsiębiorstwa  na  konkretne  wymagania  postawione  w  danym 

postępowaniu,  poprzez  umiejętne  dostosowanie  do  warunków  danego  zamówienia  swoich 

zasobów personalnych, organizacyjnych i innych. Zdolność optymalizacji wykorzystania tych 

zasobów  przedsiębiorstwa  w  określonych  warunkach  prowadzi  do  osiągnięcia  celu,  którym 


dla przedsiębiorstwa jest ostatecznie uzyskany wynik finansowy z prowadzonej działalności 

gospodarczej, w tym z uzyskania danego zamówienia.  

Zastrzeżone informacje zostały  wytworzone jako  zbiór  indywidualnie określonych informacji 

dla  potrzeb  przedmiotowego  zamówienia,  a  tym  samym  odniesienie  tych  informacji  do 

warunków  danego  zamówienia  pozwala  na  poznanie,  w  jaki  sposób  dany  wykonawca 

zaplanował  zorganizowanie,  wykonanie  usług  oraz  w  jaki  sposób  skalkulował  realizację 

zamówienia. Są to dane istotne z punktu widzenia konkurencyjności danego wykonawcy na 

rynku  a  ich  indywidualne  zestawienie  w  tym  postępowaniu  niesie  ze  sobą  adekwatną 

wartość gospodarczą.  

Podkreślić  należy  także,  że  kalkulacja  określonych  elementów  przedmiotu  zamówienia  nie 

jest  jedynie  wskazaniem  kosztów,  zysku  oraz  innych  wartości  wyrażone  liczbowo. 

Szczegółowa  kalkulacja  poszczególnych  elementów  składowych  zamówienia  stanowi 

niewątpliwie informację, którą można odkodować za pomocą specjalistycznej wiedzy i w ten 

sposób  pozyskać  istotne  informacje  dotyczące  danego  przedsiębiorstwa  pozwalające  na 

osłabienie pozycji tego przedsiębiorstwa na rynku.  

(…)  Wartość  gospodarcza  zastrzeżonych  informacji  opiera  się  na  utrzymaniu  niepewności 

innych  wykonawców  co  do  możliwych  sposobów  kalkulacji  i  wycen  ofertowych  na 

konkurencyjnym  rynku.  Postępowania  o  zamówienie  publiczne  jak  objęte  niniejszymi 

wyjaśnieniami  nie  są  jednorazowe    a  Wykonawca  potwierdza  wolę  dalszego  ubiegania  się 

takie zamówienia.  

W interesie Wykonawcy leży nieujawnianie polityki cenowej oraz sposobów i metod kalkulacji 

oferty.  Ujawnienie  wyjaśnień  miałoby  istotny  negatywny  wpływ  na  jego  sytuację, 

szczególności:  

ujawnienie  poziomu  kosztów  pozwoliłoby  konkurentom  na  poznanie  stawek  i  metod 

kalkulacji,  

odtajnienie  założeń  kalkulacyjnych  (w  tym  poziomu  marży)  dałoby  informację  odnośnie 

zakresów cen w jakich wykonawca może złożyć ofertę w innym przetargu.  

W konsekwencji przełożyłoby się to w sposób bezpośredni na realne szanse wykonawcy na 

uzyskanie  kolejnych  zamówień  –  przykładowo  uzyskanie  wiedzy  nt.  stosowanych  przez 

wykonawców metod ograniczania kosztów. (…) 


Zgodnie z art. 18 ustawy Pzp: 

Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. 

2.  Zamawiający  może  ograniczyć  dostęp  do  informacji  związanych  z  postępowaniem 

udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie. 

3.  Nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu 

przepisów  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (Dz.U. 

z 2022 r. poz. 1233

), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że 

nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę 

przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 

Art.  16  ustawy  Pzp  stanowi,  że  zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób:  1) zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny. 

Stosownie  do  art.  11  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  przez 

tajemnicę  przedsiębiorstwa  rozumie  się  informacje  techniczne,  technologiczne, 

organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które 

jako  całość  lub  w  szczególnym  zestawieniu  i  zbiorze  ich  elementów  nie  są  powszechnie 

znane  osobom  zwykle zajmującym  się tym rodzajem  informacji  albo  nie  są łatwo  dostępne 

dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, 

przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. 

W  pierwszej  kolejności wyraźnego  podkreślenia  wymaga,  że jedną  z  podstawowych 

zasad  obowiązujących  w systemie  zamówień  publicznych  jest  zasada  jawności 

postępowania,  a  ograniczenie  dostępu  do  informacji  związanych  z  postępowaniem 

udzielenie zamówienia może zachodzić wyłącznie w przypadkach określonych ustawą, co 

wynika z art. 18 ust. 2 ustawy Pzp. Wyjątkiem od tej zasady jest wyłączenie udostępniania 

informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy Pzp. 

Wyjątek  ten  nie  może  być  nadużywany  i  stosowany  jako  narzędzie  pozwalające  uniknąć 

weryfikacji  i  ewentualnego  kwestionowania  złożonych  dokumentów  przez  innych 

wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia. 

W  świetle  art.  18  ust.  3  ustawy  Pzp,  nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących 

tajemnicę  przedsiębiorstwa  pod  warunkiem  wykazania  przez  wykonawcę  zasadności  ich 

zastrzeżenia.  Rolą  zamawiającego  w  toku  badania  złożonych  dokumentów  jest  ustalenie, 

czy  wykonawca  temu  obowiązkowi  sprostał  udowadniając,  że  zastrzeżone  informacje 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zdaniem  Izby  sformułowanie  użyte  przez 

ustawodawcę,  w którym  akcentuje  się  konieczność  „wykazania”  oznacza  obowiązek  dużo 


dalej  idący,  niż  tylko  złożenie  oświadczenie  co  do  przyczyn  objęcia  informacji  tajemnicą 

przedsiębiorstwa.   

Aby zatem wykazać skuteczność zastrzeżenia informacji, Przystępujący zobowiązany 

był  wykazać  łączne  wystąpienie  następujących  przesłanek  definicji  legalnej  tajemnicy 

przedsiębiorstwa,  o których  mowa  w art.  11  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji: 

informacje  mają  charakter  techniczny,  technologiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa 

lub inny posiadający wartość gospodarczą, 

informacje  jako  całość  lub  w  szczególnym  zestawieniu  i  zbiorze  ich  elementów  nie  są 

powszechnie znane osobom 

zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są 

łatwo dostępne dla takich osób, 

uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu 

należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. 

Wyraźnie  podkreślić  należy,  że  badaniu  przez  Izbę  podlega  czynność 

Zamawiającego  polegająca  na  ocenie  przedstawionego  przez  wykonawcę  uzasadnienia 

zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  Izba  nie  docieka  natomiast,  czy  zastrzeżone 

informacje  obiektywnie  stanowią  lub  mogą  stanowić  informacje  podlegające  ochronie. 

Rozstrzygnięcie  zarzutów  przez  Izbę  polega  na  odpowiedzi  na  pytanie,  czy  Zamawiający 

prawidłowo uznał, że wykonawca w ustawowym terminie uzasadnił w sposób wystarczający 

dokonane  zastrzeżenie.  Nie  jest  też  rolą  Zamawiającego  ocena,  czy  określone  informacje 

mogą  potencjalnie  stanowić  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  zadaniem  Zamawiającego  jest 

natomiast  zbadanie,  czy  wykonawca  należycie  uzasadnił  zastrzeżenie  informacji,  gdyż  to 

jakość  tego  uzasadnienia  decyduje  o  tym,  czy  w  jawnym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego określone informacje mogą pozostać niejawne.  

Izba  podziela  stanowisko  Odwołującego,  że  uzasadnienie  zastrzeżenia  przedłożone 

przez  Przystępującego  nie  potwierdza  zasadności  utrzymania  tajemnicy  przedsiębiorstwa. 

Przede  wszystkim  Przystępujący  nie  sprostał  ciężarowi  wykazania  wartości  gospodarczej 

zastrzeganych  informacji.  Przedstawione  przez  niego  uzasadnienie  zastrzeżenia,  mimo 

swojej  obszerności,  obejmuje  jedynie  gołosłowne  deklaracje  i  ma  ono  charakter  na  tyle 

ogólny,  że  mogłoby  w  tym  samym  kształcie  zostać  przedstawione  w  zasadzie  w każdym 

innym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Istotna  część  uzasadnienia,  to  teoretyczne 

wywody  dotyczące  obowiązujących  przepisów  prawa,  poparte  cytatami  z orzecznictwa, 

niewnoszące  żadnej  wiedzy  co  do  zasadności  zastrzeżenia  konkretnych  informacji 

przedstawionych w 

przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia i nadające temu 

uzasadnieniu charakter teoretycznego opracowania. 


W  odniesieniu  do  wartości  gospodarczej  zastrzeganych  informacji  uzasadnienie 

zawiera 

w zasadzie deklaracje wykonawcy o istnieniu takiej wartości, przy czym wartość ta – 

w  ocenie  Izby 

–  nie  została  ani  wykazana,  ani  nawet  uprawdopodobniona.  Uzasadnienie 

tym zakresie stanowi jedynie zbiór ogólników i w żadnej mierze nie odnosi się do specyfiki 

przedmiotowego  postępowania  i  jakiejkolwiek  unikalności  wiedzy  potrzebnej  do  kalkulacji 

ceny na jego potrzeby, 

czy też na potrzeby innych postępowań. Przystępujący zadeklarował 

jedynie  istnienie 

wartości  gospodarczej  wartości  mającej  polegać  na  tym,  że  wyjaśnienia 

prezentują sposób kalkulacji, źródła i podstawy wyceny ofertowej, informacje o przyjmowanej 

strategii  w  postępowaniach  o udzielenie  zamówienia,  know-how  będące  wynikiem 

wielkoletnich  doświadczeń.  Mimo  wielkokrotnego  powtórzenia  powyższych  deklaracji 

Przystępujący  nie  wskazał,  na  czym  konkretnie  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy 

wartość gospodarcza zastrzeżonych informacji miałaby polegać. Za niewystarczające należy 

uznać wskazanie, że skoro wyjaśnienia prezentują przyjęty przez wykonawcę oraz bazujący 

na  doświadczeniu i  strategii  wykonawcy  sposób kalkulacji  ceny,  to  nie powinny  one zostać 

ujawnione. 

Przyjęcie  takiej  argumentacji  prowadziłoby  do  nieakceptowalnego  wniosku,  że 

wszelkie  dane  kalkulacyjne  w 

zamówieniach z zasady  powinny  być  uznane  za  podlegające 

ochronie.  Z 

uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  nie  sposób  powziąć 

wiedzy, jakie szczególne cechy można tym informacjom przypisać i w jaki sposób mogłyby 

one być wykorzystana przez innych wykonawców w przyszłości, w celu stworzenia przewagi 

konkurencyjnej.  

Następnie  zauważenia  wymaga,  że  Przystępujący  z  jednej  strony  stwierdza,  że 

zastrzeżone  informacje  są  wytworzone  dla  potrzeb  przedmiotowej  oferty  i  zostały  po  raz 

pierwszy uwzględnione na etapie przygotowania i złożenia oferty oraz niniejszych wyjaśnień 

w  przedmiotowym  postępowaniu,  z  drugiej  strony  –  że  mogą  być  wykorzystane  przez 

konkurencję  w  innych  przetargach,  pozwalając  przewidzieć  przyjętą  przez  wykonawcę 

pracochłonność  czynności  cechujących  się  dość  powtarzalnym  charakterem.  Odnosząc  się 

do  powyższego  podkreślić  należy,  że  sporządzona  na  potrzeby  określonego  postępowania 

udzielenie  zamówienia  publicznego  kalkulacja  cenowa  ma  co  do  zasady  charakter 

zindywidualizowany  i  niepowtarzalny,  a 

przyjęte  w  niej  założenia  znajdują  zastosowanie 

konkretnym postępowaniu. W szczególności w przypadku zamówień na roboty budowlane, 

nawet  jeśli  nie  mają  one  skomplikowanego  charakteru,  istnieje  wiele  zmiennych, 

powodujących,  że  nie  sposób  kalkulacji  ceny  przypisać  charakteru  uniwersalnego.  Trudno 

zatem  podzielić  stanowisko,  że  inni  wykonawcy  mogliby  skorzystać  –  ze  szkodą  dla 

Przystępującego  –  z  informacji  przedstawionych  przez  niego  w  wyjaśnieniach,  w  celu 

zdobycia  przewagi  konkurencyjnej. 

Oczywiste jest, że  wykonawcy biorący udział w obecnie 

prowadzon

ym  postępowaniu  złożyli  swoje  oferty,  nie  mają  więc  żadnej  możliwości 


wykorzystania wyjaśnień dla celów tego postępowania. Co do takiej możliwości w przyszłych 

postępowaniach – Przystępujący ograniczył się do ogólnikowych deklaracji o istnieniu takiej 

możliwości, nie wyjaśnił jednak, które informacje i w jaki sposób mogłyby być wykorzystane 

dla kalkulacji ceny 

dotyczącej innych robót budowlanych, mających ze swej natury charakter 

mocno  zindywidualizowany

,  zależny  od  przyjętych  rozwiązań  projektowych  i  uwarunkowań 

technicznych towarzyszących tym robotom. Przystępujący nie wykazał też, aby kiedykolwiek 

związku  z  ujawnieniem  danych  kalkulacyjnych  spotkał  się  z  próbą  wykorzystania  wiedzy 

czy to o wynagrodzeniach pracowników, czy o kontrahentach Przystępującego i warunkach 

współpracy  z  nimi,  czy  też  innych  danych  przedstawianych  w  wyjaśnieniach.  Jak  słusznie 

wskazał Odwołujący, Przystępujący w uzasadnieniu zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa 

nie  wskazał  choćby  jednego  przypadku,  na  swoim  przykładzie  czy  przykładzie  konkurenta 

branży,  w  którym,  w  związku  z  odtajnieniem  wyjaśnień  dotyczących  ceny  doszło  do 

nabycia  takiej  wiedzy  przez  konkurentów,  która  spowodowała  choćby  czasową  utratę 

konkurencyjności. 

Zauważenia wymaga również, że przedmiot zamówienia stanowią stosunkowo proste 

roboty budowlane, realizowane na podstawie projektu przekazanego przez Zamawiającego. 

Kalkulacja ceny na potrzeby tego postępowania nie wymaga zatem znajomości szczególnej, 

unikalnej  metodologii,  która  byłaby  nieznana  innym  wykonawcom  z  branży,  zwłaszcza 

posiadających  doświadczenie  pozwalające  im  na  ubieganie  się  o  udzielenie  zamówienia. 

Przystępujący nie  wykazał, aby dokonał tej kalkulacji w sposób, który z jednej strony byłby 

innowacyjny,  a  z  drugiej  na  tyle  uniwersalny,  że  będzie  mógł  być  stosowany  w  innych 

postępowaniach.  Przystępujący  ograniczył  się  w  tym  zakresie  do  ogólnikowych  twierdzeń, 

które mogą odnosić się do wszelkich informacji we wszystkich postępowaniach o udzielenie 

zamówienia. 

W  odniesieniu  do 

środków  mających  na  celu  zachowanie  poufności  zastrzeganych 

informacji  Przystępujący  przedstawił  bardziej  skonkretyzowane informacje,  opisując  sposób 

ochrony  tych  informacji.  W  tym  zakresie  dostrzec  jednak  należy,  że  informacje  te  zostały 

jedynie  fragmentarycznie  poparte  dowodami

.  Przystępujący przedstawił  zobowiązanie osób 

przygotowujących  ofertę  do  zachowania  poufności  informacji  oraz  niewielki  fragment 

dokumentu pn. Polityka ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, potwierdzający jedynie, że taki 

dokument  został  w  jego  przedsiębiorstwie  wdrożony,  nieprzedstawiający  jednak 

szczegółowych  zasad  ochrony  informacji.  Przystępujący  nie  wykazał  też,  w  jaki  sposób 

informacje  służące  do  kalkulacji  oferty  są  chronione  przez  jego  kontrahentów.  Niezależnie 

jednak 

od  powyższych  braków  stwierdzić  należy,  że  przede  wszystkim  Przystępujący  nie 

wykazał  wartości  gospodarczej  zastrzeżonych  informacji,  co  powinno  skutkować 

ujawnieniem przez Zamawiającego złożonych wyjaśnień w pełnym zakresie. 


Izba nie podziela argumentacji Zamawiającego i Przystępującego, którzy – powołując 

się  na  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  –  podnosili,  że  tożsame  informacje 

zastrzegł  również  Odwołujący,  przedstawiając  analogiczne  uzasadnienie.  Zamawiający 

Przystępujący wywodzili z tego zasadność utrzymania tajemnicy wyjaśnień złożonych przez 

Przystępującego.  Odnosząc  się  do  tej  argumentacji  wskazać  należy,  że  zastrzeżenie 

tajemnicy  przedsiębiorstwa  przez  Odwołującego  nie  jest  przedmiotem  niniejszego 

postępowania  odwoławczego,  w  związku  z czym  nie  podlega  ocenie  Izby.  Nie  ma 

możliwości,  aby  Izba  –  dokonując  oceny  zastrzeżenia  wyjaśnień  złożonych  przez 

Przystępującego  i  dostrzegając  brak  podstaw  do  takiego  zastrzeżenia  –  odstąpiła  od 

nakazania  Zamawiającemu  ujawnienia  tych  wyjaśnień  z tego  powodu,  że  inny  wykonawca 

analogiczne  wyjaśnienia  zastrzegł.  Izba  nie  ma  wiedzy,  czy  Odwołujący  dokonał  takiego 

zastrzeżenia  zasadnie,  ustaliła  natomiast,  że  niezasadnie  zrobił  to  Przystępujący, 

zobowiązana  jest  więc  nakazać  Zamawiającemu  wykonanie  czynności  usuwających 

naruszenie przepisów ustawy w tym zakresie. Czynności wobec wykonawcy, którego oferty 

nie dotyczy postępowanie odwoławcze, leżą w gestii Zamawiającego, który jest zobowiązany 

do 

zapewnienia  zgodności  prowadzonego  postępowania  z przepisami  prawa,  w  tym 

zasadą równego traktowania wykonawców.  

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy 

Pzp oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. a i b oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia  30  grudnia  2020  r.  w 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 

2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku  postępowania  obciążając  kosztami 

Zamawiającego.  

Przewodnicząca: 

……………………