Sygn. akt: KIO 2972/24
WYROK
Warszawa, dnia
6 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Protokolant: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 sierpnia
2024 r. przez wykonawcę PKS Kielce Sp. z o.o. z siedzibą w Korczynie,
w postępowaniu prowadzonym przez Centrum Usług Wspólnych w Krasocinie,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy
J. S.
, prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą J. S. z siedzibą w Kielcach
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża
wykonawcę PKS Kielce Sp. z o.o. z siedzibą w
Korczynie i
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę PKS Kielce Sp. z o.o. z siedzibą w Korczynie tytułem wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
P
rzewodniczący: …………………….………..
Sygn. akt: KIO 2972/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Centrum Usług Wspólnych w Krasocinie – prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dowóz dzieci niepełnosprawnych z terenu Gminy
Krasocin do szkół specjalnych oraz ośrodków rehabilitacyjno – edukacyjno – wychowawczych
wraz z zapewnieniem opieki w czasie przejazdu w okresie od 2.09.2024 do 29.98.2025”.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 2024-07-
10 pod numerem 2024/BZP 00406212/01.
W dniu 19 sierpnia 2024 r. wykonawca PKS Kielce Sp. z o.o.
z siedzibą w Korczynie wniósł
odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego, polegających na:
a) Zaniechaniu wykluczenia Wykonawcy J. S., ul. Sienkiewicza 10/12A/22, 25- 333
Kielce z postępowania i w konsekwencji zaniechanie odrzucenia oferty tegoż Wykonawcy,
b) Wyborze oferty najkorzystniejszej Wykonawcy J. S., ul. Sienkiewicza 10/12A/22, 25-
333 Kielce w sytuacji kiedy oferta ta nie jest ofertą najkorzystniejszą z uwagi na konieczność
jej odrzucenia.
W związku z powyższym, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów:
art. 108 ust.1 pkt.5 w związku z art. 226 ust.1 pkt.2) a) albowiem Zamawiający miał
wiarygodne przesłanki pozwalające stwierdzić iż Wykonawca J. S. zawarł porozumienie z
Wykonawcą M. S. mające na celu zakłócenie konkurencji.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o:
(a)
nakazanie Zamawiającemu uchylenie czynności polegającej na wyborze oferty J. S., ul.
Sienkiewicza 10/12A/22, 25-333 Kielce,
(b)
nakazanie zamawiającemu wykluczenie z postępowania J. S., ul. Sienkiewicza
10/12A/22, 25-
333 Kielce i w konsekwencji nakazanie Zamawiającemu odrzucenia jego
oferty,
(c)
nakazanie zamawiającemu przeprowadzenia ponownie czynności badania i oceny
ofert.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę PKS Kielce Sp. z o.o. z siedzibą w
Korczynie,
Zamawiający w piśmie z dnia 29 sierpnia 2024 r. stwierdził, że żadna ze stron
postępowania na którymkolwiek z etapów postępowania nie kwestionowała niezgodności
zapisów przedmiotu zamówienia zawartych w SWZ. Zamawiający odrzucił ofertę firmy
TRAFFIC M. S. ul. Sienkiewicza 10/12A/22, 25-333 Kielce na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2
ppkt c) ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 poz.
1605 z późn. zm.). Zamawiający wezwał Wykonawcę na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy do
złożenia wyjaśnień, poprawienia lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych.
Wykonawca nie złożył wymaganych dokumentów i wyjaśnień. Zamawiający wybrał ofertę
najkorzystniejszą Oferenta - J. S.. Oferta ta mieściła się w budżecie, jaki Zamawiający miał
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Natomiast oferta firmy PKS Kielce sp. z o.o.
znacząco przewyższała budżet Zamawiającego. Oferty firm J. S. oraz TRAFFIC M. S. zostały
prawidłowo podpisane podpisami elektronicznymi przez poszczególnych właścicieli firm.
Izba
zważa, że do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie
przystąpił wykonawca
J. S.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą J. S. z siedzibą w
Kielcach
Izba stwierdziła, że wykonawca
J. S.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą J. S. z
siedzibą w Kielcach
zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym terminie, wykazując
interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego.
Przystępujący -
J. S.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą J. S. z siedzibą w
Kielcach
przy zgłoszeniu przystąpienia do postępowania odwoławczego wnosił o oddalenie
odwołania w całości.
Stan prawny
ustalony przez Izbę:
Zgodnie z
art. 108 ust.1 pkt. 5 ustawy PZP,
Z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się wykonawcę, jeżeli zamawiający może stwierdzić, na podstawie wiarygodnych
przesłanek, że wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu
zakłócenie konkurencji, w szczególności jeżeli należąc do tej samej grupy kapitałowej w
rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli
odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
chyba że wykażą, że przygotowali te oferty lub wnioski niezależnie od siebie.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy PZP,
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli, została
złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, stanowiskiem przystępującego, konfrontując je z zebranym
w sprawie materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz po wysłuchaniu oświadczeń i stanowisk stron złożonych
ustnie do protokołu w toku rozprawy – ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie dotyczy materii określonej w art. 513 ustawy PZP
i
podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została
wypełniona żadna z przesłanek określonych w art. 528 ustawy PZP, których stwierdzenie
skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w
ocenie składu orzekającego Odwołujący wykazał, że posiada legitymację materialną do
wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami art. 505 ust. 1 ustawy PZP,
tj.
ma
interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP
może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze
art. 554 ust. 1
pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez Odwołującego, po
dokonaniu ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji postępowania, biorąc pod uwagę
zakres sprawy zakreślony przez okoliczności podniesione w odwołaniu oraz stanowiska
złożone pisemnie i ustnie do protokołu – stwierdziła, że sformułowane przez Odwołującego
zarzuty nie
znajdują oparcie w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym
rozpoznawane odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba zważa, że zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 108 ust.1 pkt 5 w związku z art.
226 ust.1 pkt 2 lit. a) albowiem
Zamawiający miał wiarygodne przesłanki pozwalające
stwierdzić iż Wykonawca J. S. zawarł porozumienie z Wykonawcą M. S. mające na celu
zakłócenie konkurencji, jest w ocenie Izby niezasadny.
Izba
zważa, że
zgodnie z
art. 108 ust.1 pkt. 5 ustawy PZP,
z
postępowania o udzielenie
zamówienia wyklucza się wykonawcę, jeżeli zamawiający może stwierdzić, na podstawie
wiarygodnych przesłanek, że wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające
na celu zakłócenie konkurencji, w szczególności jeżeli należąc do tej samej grupy kapitałowej
w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli
odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
chyba że wykażą, że przygotowali te oferty lub wnioski niezależnie od siebie. Z kolei w myśl
art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy PZP,
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli, została złożona
przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że w przedmiotowym postępowaniu zostały złożone
oferty przez Odwołującego, Przystępującego -
J. S.
, prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą J. S. z siedzibą w Kielcach, a także przez firmę TRAFFIC M. S..
Izba zważa, że na podstawie złożonych ofert, Izba ustaliła, iż Przystępujący, jak i wykonawca
TRAFFIC M. S.
posiadają ten sam adres prowadzenia działalności gospodarczej, tj. ul.
Sienkiewicza 10/12A/22, 25-333 Kielce
oraz posiadają to samo nazwisko „S.”. Jednocześnie
twierdzenie Odwołującego, iż „oboje wykonawcy są bliską rodziną”, nie zostało przez
Odwołującego wykazane. To, że Przystępujący, jak i wykonawca TRAFFIC M. S. mają to
samo nazwisko i ten sam adres
prowadzenia działalności gospodarczej (jak wskazał
Przystępujący w piśmie procesowym „prowadzą osobne indywidualne działalności
gospodarcze
tylko mają taki samym adres działalności. Firmie Traffic M. S. służy tylko
wyłącznie do korespondencji”), w ocenie Izby nie oznacza jeszcze powiązania rodzinnego.
Przecież są przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym, zwłaszcza prowadzący jednoosobową
działalność gospodarczą, którzy posiadają to samo nazwisko, ale między nimi nie zachodzi
żadna więź rodzinna.
Niezależnie od powyższego, Izba chciałaby w tym miejscu podkreślić, iż ani powiązania
rodzinne ani
wspólne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, nie są okolicznościami
wystarczającymi do stwierdzenia, że doszło do zmowy przetargowej, muszą bowiem o tym
świadczyć pozostałe okoliczności sprawy.
Potwierdza powyższe wyrok Krajowej Izby Odwoławczej
z
dnia 30 października 2023 r. o
sygn. akt KIO 3044/23, w
którym Izba wskazała, iż: „przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych nie zabraniają udziału w postępowaniu wykonawcom, których łączy relacja
rodzinna. Powiązania rodzinne oraz wspólne miejsce prowadzenia działalności to
niewy
starczająca poszlaka dla stwierdzenia, że doszło do zmowy przetargowej, muszą o tym
świadczyć pozostałe okoliczności sprawy”.
W ocenie Izby, nie jest
taką okolicznością podnoszoną przez Odwołującego, która miałaby
świadczyć o zawarciu porozumienia antykonkurencyjnego, tj. zmowy przetargowej między
Przystępującym i wykonawcą
Traffic M. S.
wypełnienie pismem ręcznym formularzy
ofertowych
ww. wykonawców „przez tą samą osobę”.
Należy bowiem zauważyć, iż Odwołujący nie wykazał, tj. nie udowodnił, iż formularze
ofertowe zostały wypełnione przez tą samą osobę. W ocenie Izby nie potwierdza tego dowód
wniesiony przez Odwołującego na posiedzeniu w postaci opinii mgr E. S. z zakresu
klasycznych badań dokumentów, w której to opinii wskazano, iż w zakresie pismo
ręczne/zapisy cyfrowe oraz podpisy „prawdopodobnie nakreśliła jedna osoba, stopień
kategoryczności może być podniesiony po przedstawieniu do badań dowodowego pisma
ręcznego/zapisów cyfrowych wraz z podpisami występujących w postaci oryginału”, a w
przypadku parafy „odstąpiono od badań porównawczych dowodowych paraf ze względu na
brak możliwości wyselekcjonowania grupy znaków literowych, ewentualnie pozyskanie
wzorów paraf od osoby M. S. pozwoliłoby na ustalenie czy zostały sporządzone przez ww
osobę czy też wykreowane sztucznie prze inną osobę”.
Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Izby, ww. dowód jest niewiarygodny, ponieważ oparty
jest na „prawdopodobieństwie”. Z tego też względu, w realiach niniejszej sprawy, Izba nie
może jednoznacznie stwierdzić, zwłaszcza na podstawie powyższego dowodu, że formularze
ofertowe zostały wypełnione przez tą samą osobę. Poza tym, zdaniem Izby, nie jest tak, iż
nawet wypełnienie formularzy ofertowych przez tą samą osobę, miałoby zawsze świadczyć o
zmowie przetargowej, lecz tylko takie, które miałoby na celu zakłócenie konkurencji.
Zdaniem Izby,
nie jest również okolicznością podnoszoną przez Odwołującego, która miałaby
świadczyć o porozumieniu między ww. wykonawcami mającą na celu zakłócenie konkurencji,
brak złożenia wymaganych podmiotowych środków dowodowych przez wykonawcę TRAFFIC
M. S.
na wezwanie Zamawiającego z dnia 1 sierpnia 2024 r. w trybie art. 128 ust. 1 ustawy
PZP, poniewa
ż Odwołujący nie wykazał, iż niezłożenie tych dokumentów miało na celu
zawarcie zmowy przetargowej.
Niewątpliwie niezłożenie wymaganych dokumentów przez
wykonawcę TRAFFIC M. S. skutkowało odrzuceniem oferty tegoż wykonawcy przez
Zamawiającego i pozostawienie w niniejszym postępowaniu dwóch ofert, tj. oferty
Odwołującego oraz oferty Przystępującego, która była ofertą droższą, porównując ją do oferty
wykonawcy TRAFFIC M. S. (
oferta Przystępującego opiewała na kwotę 194 750 zł brutto w
stosunku do oferty wykonawcy TRAFFIC M. S.
na kwotę 184 750 zł brutto). Jednakże, w
ocenie
Izby, wcale to jeszcze nie oznacza, że w przedmiotowym postępowaniu doszło do
zmowy przetargowej.
Konkludując, w ocenie Izby, Zamawiający nie naruszył art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP w zw.
z art.
226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy PZP.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 1
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………….