Sygn. akt: KIO 298/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 12 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udzia
łem stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 12 lutego 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 stycznia 2024 r. przez wykonawcę 2FSG spółkę
z ograniczon
ą odpowiedzialnością z siedzibą w Dąbrowie przy ul. Bukowskiej 41 (62-070
Dąbrowa) w postępowaniu prowadzonym przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu
z siedzibą w Poznaniu przy ul. H. Wieniawskiego 1 (61-712 Poznań)
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia:
DGP Clean Partner
spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzib
ą w Warszawie przy ul.
Żytniej 15/23
00-014 Warszawa
7 MG
spółkę
z ograniczoną
odpowiedzialnością
z siedzibą w Legnicy przy ul.
Najświętszej Marii Panny 14
59-220 Legnica
oraz
CTG
spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Legnicy przy ul.
Najświętszej
Marii Panny 14
lok. 3
59-220 Legnica
postanawia:
1. U
morzyć postępowanie odwoławcze
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
2FSG spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Dąbrowie kwoty
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem
wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………...…….…….
Sygn. akt: KIO 298/24
Uzasadnienie
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
zwany dalej „zamawiającym”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie przepisów
ustawy z dnia z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1605 ze zm.
) zwanej dalej: „Pzp” w trybie przetargu nieograniczonego na usługę
sprzątania
i utrzymania czystości w budynkach Hali Sportowej, zaplecza socjalnego przy kortach
tenisowych oraz zaplecza socjalnego przy stadionie lekkoatletycznym przy ul. Zagajnikowej
9 w Poznaniu o numerze referencyjnym: ZP/1701/U/23
, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 7 listopada 2023 r., pod numerem 2023/S 214-673800.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 29 stycznia 2024 r. wykonawca 2FSG
Sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie
(zwany
dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie od czynności i zaniechań czynności
zamawiającego polegających na:
odrzuceniu oferty odwołującego, którego oferta była zgodna z wymaganiami
zamawiającego zawartymi w opisie przedmiotu zamówienia zawartym w załączniku A do
SWZ;
- wyborze oferty konsorcjum DGP Clean Partner Sp. z o.o., 7 MG sp. z o.o. i CTG sp. z o.o.
zawierającej cenę wyższą od zaoferowanej przez odwołującego, której wybór jest niezgodny
z warunkami zamówienia i w konsekwencji niezgodny z ustawą;
zaniechaniu uzyskania rzetelnych i wyczerpujących wyjaśnień od odwołującego w trybie
art. 223 ust. 1 i nast. Pzp w sprawie zaproponowanej ceny świadczenia usług, które
wskazywałby kompleksowo i spójnie obiektywne czynniki mające wpływ na treść oferty i
ukształtowaną cenę, w szczególności uzyskania od odwołującego wyjaśnień co do
zaproponowanych
w ofercie ręczników papierowych makulaturowych oraz sposobu ich składania, a w dalszej
kolejności informacji, jaką średnicę tulei ma zaoferowany papier toaletowy i jaka jest średnica
jego rolki, jaka jest zawartość suchej substancji w zaoferowanym mydle, czy mydło zawiera
Coco Glucoside, jaka jest jego trwałość i gęstość.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art.
16 pkt 1 Pzp przez przeprowadzenie postępowania w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji, w szczególności wskutek nieprzeprowadzenia rzetelnych
i kompleksowych wyjaśnień co do treści poszczególnych ofert, a w konsekwencji
nieuzasadnionego odrzucenia oferty odwołującego, która była zgodna z wymaganiami
zamawiającego zawartymi w opisie przedmiotu zamówienia;
2) art. 17 ust. 2 Pzp przez dokonanie wyboru wykonawcy niezgodnie z przepisami Pzp,
w szczególności wskutek zaniechania uzyskania od odwołującego rzetelnych
i kompleksowych wyjaśnień w sprawie zaoferowanej realizacji usługi, a tym samym oparcie
decyzji w sprawie
wyboru oferty na danych (wyjaśnieniach), które nie pozwalają w
obiektywny sposób ocenić zasadności i rynkowości zaoferowanej ceny;
art. 223 ust. 1 Pzp przez zaniechanie uzyskania od odwołującego rzetelnych
i kompleksowych wyjaśnień w sprawie złożonej oferty (znaczenie ręczników składanych „ZZ”
stanowi zwyczajową nazwę tego typu produktów na rynku, których sposób składania
zazwyczaj to właśnie „V”, przy czym sposób ułożenia ręczników poprzez wsunięcie zgiętych
części w kolejne ręczniki tworzy właśnie wzór typu „ZZ”);
4) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez odrzucenie oferty odwołującego, która nie jest niezgodna
z
warunkami zamówienia.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości;
nakazanie zamawiającemu unieważnienia decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty;
nakazanie zamawiającemu unieważnienia postępowania.
W ramach postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie zamawiającego
zgłosili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: DGP Clean Partner
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 7 MG sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy i CTG sp. z o.o. z
siedzibą w Legnicy, zwani dalej: „przystępującym”. Izba stwierdziła skuteczność zgłoszonego
przystąpienia w związku z tym ww. wykonawcy stali się uczestnikiem postępowania
odwoławczego.
Zamawiający w dniu 9 lutego 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że
po przeanalizowaniu odwołania uwzględnia całość zarzutów zawartych
w odwołaniu i wniósł o umorzenie postepowania odwoławczego.
Izba postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w przedmiotowej sprawie na
podstawie art. 522 ust. 2 Pzp, zgodnie z którym jeżeli uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie
sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez
zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia
czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Taka sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu. Zamawiający uwzględnił
w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a przystępujący nie złożył oświadczenia
w przedmiocie sprzeciwu, gdyż nie stawił się na posiedzenie niejawne z udziałem stron
i uczestnika postępowania odwoławczego, pomimo prawidłowego zawiadomienia.
Zgodnie z art. 549 ust. 4 Pzp, niestawiennictwo strony oraz uczestnika postępowania
odwoławczego prawidłowo zawiadomionego o terminie rozprawy nie wstrzymuje
rozpoznania odwołania. Izba stwierdziła, że wskutek prawidłowego wezwania, przystępujący
miał możliwość stawienia się na posiedzeniu i bronienia swych interesów, a jego
niestawiennictwo w okolicznościach wskazanych powyższej wywołuje negatywne skutki
procesowe. Przystępujący nie zdecydował się skorzystać ze swojego prawa, gdyż nie stawił
się na posiedzenie Izby wyznaczone na dzień 12 lutego 2024 r. W ocenie Izby powyższe jest
równoważne z rezygnacją z prawa do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Zauważyć bowiem
należy, że posiedzenie z udziałem stron i uczestników postępowania jest fazą postępowania
odwoławczego, która bezpośrednio poprzedza rozprawę. Na tym etapie strony prezentują
swoje ostateczne stanowiska procesowe co do podtrzymania lub cofnięcia odwołania,
uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu czy wniesienia sprzeciwu wobec tej
ostatniej czynności, od których to stanowisk uzależnione jest skierowanie odwołania do
rozpoznania na rozprawie. Dobrowolny brak udziału w tej fazie postępowania odwoławczego
należy uznać za rezygnację z uprawnień do reprezentowania swoich interesów (zob. wyrok
z dnia 7 lutego 2023 r., sygn. akt: KIO 219/23, KIO 256/23, postanowienie z dnia 13
października 2023 r., sygn. akt KIO 2873/23 lub postanowienie z dnia 19 grudnia 2023 r.,
sygn. akt KIO 3634/23).
W związku z tym Izba umorzyła postępowanie odwoławcze, natomiast dalsze
czynności, które zamawiający podjął lub podejmie w celu uczynienia zadość żądaniom
odwołania, pozostają w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym poza oceną Izby
w związku z ustaleniem zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie § 9 ust. 1 pkt 2
lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), zgodnie z
którym koszty stron postępowania odwoławczego znosi się wzajemnie, a także nakazała
dokonanie zwrotu odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
.…….……………….