Sygn. akt KIO 2988/24
WYROK
Warszawa, dnia 9
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4
września 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę MAS Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mikołowie w postępowaniu prowadzonym przez
z
amawiającego Południowy Koncern Węglowy Spółkę Akcyjną z siedzibą w Jaworznie,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe MADA K. i Wspólnicy Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Południowemu Koncernowi
Węglowemu Spółce Akcyjnej z siedzibą w Jaworznie wezwanie odwołującego –
wykonawcy MAS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mikołowie na
podstawie art. 223 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1320) do udzielenia wyjaśnień odnośnie zgodności
ofertowanych produkt
ów z wymaganiami określonymi w pkt 6.2 lit. d SWZ.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego – Południowy Koncern
Węglowy Spółkę Akcyjną z siedzibą w Jaworznie i:
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego –
wykonawcę MAS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Mikołowie tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez odwołującego tytułem
wynagrodzenia
pełnomocnika, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego – Południowy
Koncern Węglowy Spółkę Akcyjną z siedzibą w Jaworznie tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kwotę 34 zł 00 zł (słownie: trzydzieści cztery złote zero
groszy) poniesioną przez zamawiającego tytułem dwóch opłat skarbowych od
pełnomocnictw.
Zasądza od zamawiającego – Południowego Koncernu Węglowego Spółki
Akcyjnej z siedzibą w Jaworznie na rzecz odwołującego – wykonawcy MAS
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mikołowie kwotę 18 600 zł
00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione przez odwołującego.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………….………………………………
Sygn. akt KIO 2988/24
Uzasadnienie
Południowy Koncern Węglowy Spółkę Akcyjną z siedzibą w Jaworznie, zwany dalej
„Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1320), zwanej dalej „ustawą PZP”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „dostawy środków ochrony
indywidualnej dla Południowego Koncernu Węglowego S.A.”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 22 marca 2024 r., pod numerem 2024/S 059-172873.
W dniu 19 sierpnia
2024 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej)
wykonawca
MAS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mikołowie, zwany dalej
jako „Odwołującym” lub „wykonawcą MAS”, wniósł odwołanie wobec niezgodnej z przepisami
ustawy
czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego w zakresie
części nr 6 zamówienia – Ochrona dróg oddechowych – półmaski przeciwpyłowe FFP2 i FFP3 z
zaworem wydechowym oraz wobec zaniechania
żądania od Odwołującego wyjaśnień
dotyczących przedmiotowych środków dowodowych – wzorów oferowanych wyrobów.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 ustawy PZP poprzez bezzasadne odrzucenie oferty
Odwołującego, której treść jest zgodna z warunkami zamówienia oraz poprzez przeprowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, nieprzejrzysty oraz nieproporcjonalny –
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego z uwagi na nieoznaczenie wzoru oferowanego
wyrobu numerem partii lub serii, mimo że warunki zamówienia nie przewidywały wymogu
oznaczenia wyrobu numerem partii lub serii, a Odwołujący umieścił numer partii lub serii wyrobu
w dokumencie towarzyszącym środkom ochrony indywidualnej (ŚOI) – zarzut nr 1,
2) art. 107 ust. 4 w zw. z art. 223 ust. 1 w zw. z art. 16 ustawy
PZP poprzez zaniechanie żądania
od Odwołującego wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych –
wzorów oferowanych wyrobów w sytuacji, kiedy Zamawiający miał wątpliwości co do zgodności
treści Oferty Odwołującego z warunkami zamówienia oraz poprzez przeprowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, nieprzejrzysty oraz nieproporcjonalny –
Zamawiający zaniechał żądania od Odwołującego wyjaśnień dotyczących spełnienia przez
Odwołującego wymagań przepisu art. 8 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
UE nr
2016/425 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz
uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG (Dz. Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 81,
str. 51) oraz odrzucił
ofertę Odwołującego z uwagi na nieoznaczenie wzoru oferowanego wyrobu numerem partii lub
serii, mimo że warunki zamówienia nie przewidywały wymogu oznaczenia wyrobu numerem
partii lub serii, a Odwołujący umieścił numer partii lub serii wyrobu w dokumencie
towarzyszącym ŚOI – zgodnie z przepisem art. 8 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady UE nr
2016/425 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony
indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności badania i oceny ofert oraz czynności odrzucenia oferty złożonej
przez
Odwołującego w zakresie części nr 6 zamówienia,
unieważnienia aukcji elektronicznej oraz wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert w zakresie części nr 6 zamówienia.
Ponadto Odwołujący wniósł o obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania
odwoławczego oraz zasądzenie od Zamawiającego na jego rzecz zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
W uzasadnieniu zarzutu nr 1 odwołania dotyczącego naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5
w zw. z art. 16
ustawy PZP Odwołujący wskazał, że jego oferta została odrzucona w zakresie
części nr 6 zamówienia (Ochrona dróg oddechowych – półmaski przeciwpyłowe FFP2 i FFP3 z
zaworem wydechowym
) z powodu niezgodności z warunkami zamówienia.
W uzasadnieniu faktycznym
decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego Zamawiający
wskazał, że Odwołujący złożył wzór oferowanego wyrobu, półmaski FFP2 A267 V oraz FFP3
A367V, w których stwierdzono brak numeru partii lub serii, co zdaniem Zamawiającego miałoby
być niezgodne z wymogami, które określił w pkt 6.2 ppkt d SWZ oraz art. 8 ust. 5
r
ozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 2016/425 z 9 marca 2016 r. w sprawie
środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG. Odwołujący podał,
że z żadnego postanowienia SWZ ani załączników do SWZ nie wynikał wymóg oznakowania
środków ochrony indywidualnej – półmasek przeciwpyłowych klasy FFP2 i FFP3 z zaworem
wydechowym
– numerem partii lub serii. Odwołujący podniósł, że norma PN-EN 149+A.1
przewiduje w pkt 6 wymogu, aby
półmaski filtrujące spełniające wymagania normy były
znakowane w następujący sposób: Półmaska filtrująca do ochrony przed cząstkami EN 149, rok
publikacji, klasyfikacja, opcja (gdzie „D” stanowi opcję w przypadku półmasek filtrujących
jednorazowego użytku, natomiast jest obowiązkowe dla półmasek filtrujących wielokrotnego
użytku), natomiast w pkt 9, że podane informacje były w sposób czytelny i trwały naniesione na
najmniejsze opakowanie dostępne w handlu lub widoczne przez opakowanie, jeżeli jest ono
przezroczyste, a półmaska filtrująca odpowiadająca normie była w sposób czytelny i trwały
oznakowana następującymi cechami: nazwa, znak handlowy lub inny element identyfikujący
producenta lub dostawcę, znakowanie identyfikujące typ, numer i rok publikacji normy oraz
klasyfikację. Odwołujący podkreślił też, że norma nie przewiduje obowiązku oznakowania
wyrobu numerem partii lub serii.
Jednocześnie Odwołujący zaznaczył, że złożone przez niego
wzory oferowanego wyrobu
– półmaski FFP2 A267V i FFP3 A367V posiadały oznakowanie
wymagane przez normę PN-EN 149+A.1, więc spełniały wymagania tej normy.
Odwołujący zauważył, że zgodnie z treścią art. 8 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady UE nr
2016/425 z 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony
indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG producenci
zapewniają, aby
wprowadzane przez nich do obrotu ŚOI były opatrzone nazwą typu, numerem partii lub serii lub
inną informacją umożliwiającą ich identyfikację lub – w przypadku gdy nie pozwala na to
wielkość lub charakter ŚOI – aby wymagane informacje były umieszczone na opakowaniu lub w
dokumencie towarzyszącym ŚOI. Odwołujący podniósł, że wielkość półmasek przeciwpyłowych
klasy FFP2 i FFP3 z zaworem wydechowym nie pozwala na opatrzenie ich dodatkowo (poza
informacjami już na nich zamieszczonymi zgodnie z wymaganiami normy PN-EN 149+A.1)
informacjami typu numer partii lub serii.
Odwołujący podkreślił, że złożone przez niego wzory
oferowanych wyrobów zostały opatrzone nazwą typu, a informacje dotyczące numeru partii lub
serii zostały umieszczone w dokumencie towarzyszącym ŚOI – zgodnie z treścią przepisu art. 8
ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 2016/425 z 9 marca 2016 r. w
sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG. Z kolei w
załączonych instrukcjach użytkowania wyrobów zostało wskazane, że półmaski pakowane są w
przeźroczyste torebki foliowe, a najmniejszym opakowaniem handlowym jest pudełko tekturowe,
na którym są umieszczone podstawowe informacje dotyczące oznaczenia producenta, terminu
przydatności do użytkowania, zasad przechowywania oraz oznaczenia serii lub partii produktu
(str. 2 instrukcji).
Odwołujący podniósł też, że w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
Zamawiający udzielił wyjaśnień treści SWZ, w których na pytanie wykonawcy „Czy Zamawiający
w zadaniu 6 wymaga aby na każdej masce nadrukowany był numer partii / LOT lub inne
oznaczenie
pozwalające zidentyfikować datę produkcji konkretnej maski / partii?”, Zamawiający
ograniczył się do stwierdzenia, że: „Zamawiający w załączniku nr 5 do SWZ Opis przedmiotu
zamówienia jednoznacznie określił wymagania dla Części 6 ppkt.1 i 2 przy czym wskazał
obowiązujące Normy. Zamawiający podtrzymuje zapisy SWZ”. Odwołujący zauważył, że
Zamawiający nie stwierdził w udzielonych wyjaśnieniach, że wymaga oznaczenia wyrobu
numerem serii lub partii, a w udzielonej odpowiedzi Zamawiający przywołał wymagania
Załącznika nr 5 do SWZ dla części 6 ppkt 1 i 2, w których to wymaganiach nie ma żadnej
informacji co do wymogu oznaczenia wyrobu numerem serii lub partii.
Zdaniem Odwołującego
zasadne jest więc stwierdzenie, że Zamawiający nie wymagał, aby wyroby oznaczone zostały
numerem serii lub partii
, ponieważ gdyby taki wymóg Zamawiający rzeczywiście przewidywał, to
nie tylko wskazałby go wprost w treści SWZ lub załączników do SWZ, ale w szczególności
odpowiedziałby twierdząco na zadane mu pytanie w ramach udzielania wyjaśnień co do treści
SWZ.
W opinii Odwołującego prowadzi to do wniosku, że oferta złożona przez Odwołującego w
zakresie części nr 6 zamówienia – Ochrona dróg oddechowych – półmaski przeciwpyłowe FFP2
i FFP3 z zaworem wydechowym
była zgodna z warunkami zamówienia, a odrzucenie jego oferty
jest bezpodstawne i narusza art. 226 ust. 1 pkt 5 i art. 16 ustawy PZP.
W uzasadnieniu zarzutu nr 2 odwołania dotyczącego naruszenia art. 107 ust. 4 w zw. z
art. 223 ust. 1 w zw. z art. 16 ustawy PZP
Odwołujący podniósł, że w przypadku, gdy
Zamawiający miał wątpliwości co do przedłożonych przez Odwołującego wzorów oferowanych
wyrobów, to powinien zażądać od Odwołującego wyjaśnień w tym przedmiocie. Według opinii
Odwołującego zaniechanie przez Zamawiającego wezwania Odwołującego do złożenia
wyjaśnień w tym zakresie skutkowało bezpodstawnym odrzuceniem jego oferty, która była
zgodna z warunkami zamówienia. Odwołujący zwrócił jeszcze uwagę na to, że wyroby będące
przedmiotem z
amówienia zaoferował też w innych postępowaniach o udzielenie zamówienia
publicznego
na rzecz innych zamawiających. Tytułem przykładu Odwołujący podał, że
Zamawiający Jastrzębska Spółka Węglowa Spółka Akcyjna w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego (nr 50/PM/22) w związku z wątpliwościami dotyczącymi oznakowania
wyrobów wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień w tym zakresie. W odpowiedzi na
wezwanie zamawiającego Jastrzębskiej Spółki Węglowej Spółki Akcyjnej Odwołujący wyjaśnił,
że do każdej półmaski konfekcjonowanej indywidualnie (przeźroczysta torebka foliowa) zostanie
dołączony dokument towarzyszący ŚOI zawierający informacje dotyczące: nazwy, typu
produktu,
datę produkcji, liczbę sztuk półmasek w opakowaniu, numer partii lub serii jak również
nazwę producenta oraz adres pocztowy, pod którymi można się z nimi skontaktować oraz
informacje
dotyczące warunków przechowywania w formie piktogramów wraz z datą ważności
produktu.
Odwołujący zaznaczył, że zamawiający Jastrzębska Spółka Węglowa Spółka Akcyjna
uznał wyjaśnienia Odwołującego za prawidłowe i wystarczające.
Uwzględniając akta sprawy odwoławczej, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego wyrażone w pismach oraz
złożone w trakcie rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Krajowa Izba Odwoławcza nie stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania, albowiem
nie została spełniona żadna wynikająca z art. 528 ustawy PZP negatywna przesłanka, która by
uniemożliwiała merytoryczne rozpoznanie odwołania.
Izba stwierdziła ponadto, że wypełnione zostały opisane w art. 505 ust. 1 ustawy PZP
ustawowe przesłanki istnienia interesu Odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia
i
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy
PZP.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia zgłoszonego do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Wielobranżowe MADA K.
i Wspólnicy Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie (zwanego dalej „wykonawcą MADA”),
ponieważ zostało ono złożone w ustawowym terminie i było pozbawione wad formalnych.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z
regulacją § 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r.,
poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7 ust.
2 rozporządzenia, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła też stanowiska prezentowane na rozprawie przez strony, jak również
uwzględniła stanowisko zaprezentowane przez Zamawiającego w jego odpowiedzi na odwołanie
z dnia 3 września 2024 r.
Izba wydała na rozprawie postanowienie o dopuszczeniu dowodu z dokumentacji
zgromadzonej w aktach sprawy odwoławczej, w tym z dokumentów stanowiących załączniki do
odwołania i odpowiedzi na odwołanie:
− Wzoru oferowanego wyrobu – półmaski filtrującej typu A-267V FFP2 nr D,
− Wzoru dokumentu towarzyszącego dla półmaski filtrującej typu A-267V FFP2 nr D,
− Wzoru oferowanego wyrobu – półmaski filtrującej typu A-367V FFP3 nr D,
− Wzoru dokumentu towarzyszącego dla półmaski filtrującej typu A-367V FFP3 nr D,
− Instrukcji użytkowania półmaski filtrującej typu A-267V FFP2 nr D,
− Instrukcji użytkowania półmaski filtrującej typu A-367V FFP3 nr D,
− pisma Jastrzębskiej Spółki Węglowej Spółka Akcyjnej do Odwołującego z dnia 9 czerwca
2022 r.,
− pisma Odwołującego do Jastrzębskiej Spółki Węglowej Spółki Akcyjnej z dnia 27 czerwca
2022 r.,
− fotografii maski produkcji MFA IS GUVENLIGI MEDIKAL A.S. oferowanej przez
Odwołującego,
− fotografii maski produkcji Filter Service Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oferowanej
przez
wykonawcę MADA,
− fotografii maski produkcji Oxyline Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oferowanej przez
wykonawców Prewenta Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i Lyreco Polska Spółka
Akcyjna,
− fotografii maski produkcji EUROPROFIL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oferowanej
przez
tego wykonawcę,
− fotografii maski produkcji Spółdzielnia Inwalidów ZGODA oferowanej przez tą Spółdzielnię.
I
zba uznała wiarygodność oraz moc dowodową dokumentów znajdujących się w aktach
sprawy odwoławczej. Jednocześnie Izba na podstawie regulacji art. 541 ustawy PZP odmówiła
przeprowadzenia
zawnioskowanego przez Zamawiającego dowodu z oględzin wzorów masek
złożonych przez wykonawców w postępowaniu, albowiem fakty, które miały zostać wykazane za
pomocą tego dowodu, wynikały już z innych złożonych dowodów, tj. zdjęć masek załączonych
do odpowiedzi na odwołanie.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy PZP
Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa środków ochrony indywidualnej dla
Południowego Koncernu Węglowego Spółki Akcyjnej. Zamówienie zostało podzielone na 9
części. W zakresie części nr 6 zamówienia (Ochrona dróg oddechowych) jego przedmiotem była
dostawa
półmasek przeciwpyłowych FFP2 i FFP3 z zaworem wydechowym.
W rozdziale 6 pkt 6.1 SWZ Zamawiający wymagał, aby oferowane środki ochrony
indywidualnej
były zgodne z wymaganiami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE
nr
2016/425 z dnia 9 marca 2016r. w sprawie środków ochrony indywidulnej. Na potwierdzenie
spełniania tego wymagania wykonawcy mieli załączyć do oferty: 1) Deklarację zgodności UE
zgodn
ą z załącznikiem IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 2016/425
w sprawie
środków ochrony indywidualnej oraz 2) aktualny Certyfikat badania typu UE wraz ze
sprawozdaniem z oceny (jeśli stanowi ono integralną część certyfikatu, co wynika z zapisów w
nim zawartych), wydany przez jednostkę notyfikowaną.
Ponadto w rozdziale 6 pkt 6.2 Zamawiający wymagał, aby oferowany produkt był: a)
wolny od wad prawnych, b)
fabrycznie nowy, nieużywany i nieregenerowany, pochodzący z
bieżącej produkcji, c) objęty 12-miesięcznym okresem gwarancyjnym oraz d) oznakowany
zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymogami norm oraz oznakowany trwale w całym cyklu
użytkowania wyrobu.
W świetle rozdziału 6 pkt 6.8 Zamawiający wymagał również, aby oferowany produkt był
zgodny z
Opisem przedmiotu Zamówienia stanowiącym Załącznik nr 5 do SWZ. Na
potwierdzenie spełniania tego wymagania wykonawcy mieli złożyć wzór każdego z oferowanych
wyborów, z zastrzeżeniem, że:
Przed upływem terminu składania ofert wzory oferowanych wyrobów należy zdeponować w
Magazynie Zakładu Górniczego Sobieski w Jaworznie przy ul. Sulińskiego 2, który jest czynny
od godz. 8:00 do godz. 13:00 w dni robocze,
Opis wzoru oferowanego wyrobu powinien zawierać:
a)
nazwę produktu,
b)
nazwę wykonawcy,
c) numer referencyjny t
ego postępowania przetargowego,
Zamawiający zwraca wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, na ich wniosek,
złożone do oferty wzory oferowanych wyrobów,
Zamawiający może zwrócić złożone wzory oferowanych wyrobów jeżeli wniosek, o którym
mowa w pkt 3,
nie został złożony w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy albo unieważnienia
postępowania,
Wzory oferowanych wyrobów załączone przez wykonawcę do oferty wybranej jako
najkorzystniejsza zostaną zdeponowane w Magazynie Zamawiającego jako załącznik do umowy
na cały okres jej obowiązywania,
Zamawiający po zakończeniu obowiązywania umowy na wniosek wykonawcy zwróci
załączone do umowy wzory.
W Z
ałączniku nr 5 do SWZ (Opis Przedmiotu Zamówienia) w pkt II (Szczegółowy Opis
Przedmiotu Zamówienia) w zakresie części nr 6 zamówienia Zamawiający wymagał spełnienia
szczegółowych wymagań dotyczących:
Ochrona dróg oddechowych, półmaska przeciwpyłowa klasy FFP2 z zaworem wydechowym,
Ochrona dróg oddechowych, półmaska przeciwpyłowa klasy FFP3 z zaworem wydechowym.
W świetle treści Załącznika nr 5 do SWZ (Opis Przedmiotu Zamówienia) w pkt III
(Wspólny Opis Dla Wszystkich Części Zamówienia), Zamawiający żądał spełnienia
następujących wymagań:
Oferowane środki ochrony indywidualnej winny spełniać wymagania:
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/425 z 9 marca 2016 r. w sprawie
środków ochrony indywidulnej,
być wolne od wad prawnych,
fabrycznie nowe, nieużywane i nieregenerowane, pochodzące z bieżącej produkcji
objęte 12-miesięcznym okresem gwarancyjnym,
2) W
ymaga się, aby udział towarów pochodzących z państw UE, państw z którymi UE zawarła
umowy
o równym traktowaniu przedsiębiorców, lub państw, wobec których na mocy decyzji
Rady UE
stosuje się przepisy dyrektywy nr 2014/25/UE, będzie przekraczał 50 %.
3) P
rzed upływem terminu składania ofert wzory oferowanych wyrobów należy zdeponować w
Magazynie Zakładu Górniczego Sobieski w Jaworznie przy ul. Sulińskiego 2, który jest czynny
od godz. 8:00 do godz. 13:00 w dni robocze.
Opis wzoru oferowanego wyrobu powinien zawierać:
a) nazwę produktu,
b) nazwę wykonawcy,
c) numer referencyjny postępowania przetargowego,
d) Zamawiający zwraca wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, na ich wniosek,
złożone do oferty wzory oferowanych wyrobów.
Zamawiający zwraca wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, na ich wniosek,
złożone do oferty wzory oferowanych wyrobów.
Zamawiający może zwrócić złożone wzory oferowanych wyrobów, jeżeli wniosek, o którym
mowa
w pkt. 3.2 nie został złożony w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy albo
unieważnienia postępowania.
Wzory oferowanych wyrobów załączone przez wykonawcę do oferty wybranej jako
najkorzystniejsza zostaną zdeponowane w Magazynie Zamawiającego jako załącznik do umowy
na cały okres jej obowiązywania.
Zamawiający po zakończeniu obowiązywania umowy na wniosek wykonawcy zwróci
załączone do umowy wzory.
Wymagany termin realizacji zamówień wynosi do 14 dni roboczych od dnia złożenia danego
zamówienia wykonawcy,
5) Miejscem dostawy t
owaru będą magazyny Zamawiającego w Jaworznie, Libiążu lub
Brzeszczach,
przy czym miejsce to będzie każdorazowo wskazywane przez Zamawiającego w
zamówieniu.
Jako wymagane wzory oferowane produktu w ramach części nr 6 zamówienia
wykonawca MAS złożył półmaski FFP2 A267V i FFP3 A367V, które posiadają oznakowanie
wymagane przez normę PN-EN 149+A.1. Półmaski te nie posiadają oznaczenia numeru partii
lub serii na swojej powierzchni.
W dniu 9 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował wykonawcę MAS o odrzuceniu
jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP
w zakresie części nr 6 zamówienia –
Ochrona dróg oddechowych – półmaski przeciwpyłowe FFP2 i FFP3 z zaworem wydechowym.
Zamawiający uzasadnił, że zgodnie z rozdziałem 6 pkt 6.2 ppkt d SWZ Z wymagał aby
oferowany produkt był oznakowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymaganiami norm
oraz oznakowany trwale w całym cyklu użytkowania wyrobu. Zgodnie z rozdziałem 6 pkt 6.8
SWZ w
ykonawca złożył wzór oferowanego wyrobu, półmaski FFP2 A 267 V oraz FFP3 A367V,
w których stwierdzono brak numeru partii lub serii, co jest niezgodne z wymogami SWZ
rozdziału 6 pkt 6.2 ppkt d oraz z art. 8 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
UE nr
2016/425 w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady nr
89/686/EWG z dnia 9 marca 2016 r. W
związku z nieprawidłowościami w przesłanych wzorcach
Zamawiający odrzucił ofertę wykonawcy MAS w całości dla części nr 6 zamówienia.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy w dniach 4 września 2024 r.,
po zapoznaniu się z pisemnymi i ustnymi stanowiskami stron, uznała, że odwołanie zasługuje na
uwzględnienie.
We wniesionym
odwołaniu wykonawca MAS zarzucił Zamawiającemu naruszenie
następujących przepisów ustawy PZP:
− art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP, który stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia,
− art. 16 ustawy PZP statuujący podstawowe zasady prawa zamówień publicznych, w myśl
którego zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia
w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny,
− art. 107 ust. 4 ustawy PZP, zgodnie z którym zamawiający może żądać od wykonawców
wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych,
− art. 223 ust. 1 ustawy PZP stanowiący, że w toku badania i oceny ofert zamawiający może
żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych
środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne
jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
W ocenie Izby uznawanie przez Zam
awiającego oferty wykonawcy MAS za niezgodną z
warunkami zamówienia na tym etapie postępowania było przedwczesne. Uzasadnienie decyzji o
odrzuceniu oferty Odwołującego jest bardzo krótkie i sprowadza się w zasadzie do arbitralnego
stwierdzenia, że zaoferowane przez wykonawcę MAS półmaski FFP2 A267V oraz FFP3 A367V
nie posiadają numeru partii lub serii, co zdaniem Zamawiającego jest niezgodne z SWZ (rozdział
pkt 6.2 ppkt d) oraz z art. 8 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr
2016/425 w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady
89/686/EWG z 9 marca 2016 r.
Izba wskazuje,
iż wykonawca MAS słusznie wywodzi w swoim odwołaniu, że z żadnego
postanowienia ujętego w SWZ lub załącznikach do niej nie wynika wprost wymóg, aby środki
ochrony indywidualnej
– półmaski przeciwpyłowe klasy FFP2 i FFP3 z zaworem wydechowym –
zostały oznakowane numerem partii lub serii. Jednocześnie powołany przez Zamawiającego w
rozdziale 6 pkt 6.2 ppkt d SWZ jako podstawa prawna postawienia wymogu
„oznakowania
zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymogami norm” przepis art. 8 ust. 5 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 2016/425
z 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony
indywidulnej
posiada dwuczłonową strukturę. Stanowi on, że „Producenci zapewniają, aby
wprowadzane przez nich do obrotu ŚOI były opatrzone nazwą typu, numerem partii lub serii lub
inną informacją umożliwiającą ich identyfikację lub – w przypadku gdy nie pozwala na to
wielkość lub charakter ŚOI – aby wymagane informacje były umieszczone na opakowaniu lub w
dokumencie towarzyszącym ŚOI”. Co do zasady zatem środki ochrony indywidualnej powinny
być opatrzone nazwą typu, numerem partii lub serii lub inną informacją umożliwiającą ich
identyfikację. Jednakże przepis ten przewiduje wyjątek od wspomnianej zasady, a mianowicie,
że jeśli nie pozwala na to wielkość lub charakter środka ochrony indywidualnej rozporządzenie
zezwala,
aby wymagane informacje były umieszczone na opakowaniu lub w dokumencie
towarzyszącym środkowi ochrony indywidualnej. Na możliwość odstąpienia od zasady ogólnej
wynikającej z regulacji art. 8 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr
z 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony indywidulnej w toku postępowania
odwoławczego przed Izbą w sposób konsekwentny powoływał się Odwołujący, wobec czego
Zamawiający powinien w sposób szczegółowy zbadać i zweryfikować słuszność czynienia
takiego odstępstwa od ogólnej zasady umieszczania na ŚOI nazwy typu, numeru partii lub serii
lub inn
ej indywidualizującej informacji. A jeśli już zdecydowałby się odrzucić ofertę wykonawcy
jako niezgodną z warunkami zamówienia, to powinien dokładnie i wyczerpująco, w oparciu o
obowiązujące regulacje prawne, uzasadnić swoją czynność, żeby nie było wątpliwości co do
prawidłowości jego działania, a w konsekwencji słuszności jego decyzji
Zam
awiający przed ewentualnym odrzuceniem oferty tego wykonawcy powinien zatem
wyjaśnić, czy zaoferowane półmaski przeciwpyłowe FFP2 i FFP3 z zaworem wydechowym są
zgodne z wymogiem
, który postawił w rozdziale 6 pkt 6.2 lit. d SWZ, stwierdzającym, że
oferowany produkt powinien być oznakowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymogami
norm oraz oznakowany trwale w całym cyklu użytkowania wyrobu i regulacją art. 8 pkt 5
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 2016/425 w sprawie środków ochrony
indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady nr 89/686/EWG z 9 marca 2016 r. I dopiero po
odebraniu wyjaśnień od wykonawcy i skonfrontowaniu ich ze złożonymi wzorami i przepisami
prawa Zamawiający powinien podjąć decyzję co do bytu oferty Odwołującego w postępowaniu w
odniesieniu do części nr 6 zamówienia.
W ocenie Izby dowody w postaci dokumentacji fotograficznej masek zaoferowanych w
postępowaniu przez innych wykonawców (tj. wykonawców: MADA, Prewenta, Lyreco Polska,
EUROPROFIL oraz
Spółdzielnię Inwalidów ZGODA) nie mają żadnego znaczenia w kontekście
oceny oferty Odwołującego, bo dotyczą one masek innych producentów niż maski zaoferowane
przez Odwołującego. Także korespondencja prowadzona przez Odwołującego z Zamawiającym
prowadzącym inne postępowanie przetargowe nie znajduje przełożenia na to postępowanie i nie
ma podstaw do oczekiwania podejmowania identycznych działań przez instytucji zamawiające,
choćby prowadziły one zbliżone przedmiotowo postępowania. W tym stanie rzeczy dowody te
nie miały większego znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy.
Skoro zatem Zamawiający w punkcie III Załącznika nr 5 do SWZ (Wspólny Opis Dla
Wszystkich Części Zamówienia) oczekiwał, że zaoferowane środki ochrony indywidualnej będą
spełniały wymagania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/425 z 9 marca
2016 r. w sprawie
środków ochrony indywidulnej, to wywieźć z tego należy, że dopuszczał on
również możliwość zamieszczenia wymaganych informacji na opakowaniu lub w dokumencie
towarzyszącym środkowi ochrony indywidualnej. Natomiast to, czy w danych okolicznościach
uczynienie takiego wyłomu od zasady wynikającej z art. 8 ust. 5 rozporządzenia było faktycznie
uzasadnione, wymagało zażądania wyjaśnień od konkretnego wykonawcy.
Mając powyższe na uwadze Izba stwierdziła, że zarzuty odwołania były zasadne, zaś
Zamawiający naruszył przepisy ustawy PZP przedwcześnie odrzucając ofertę wykonawcy MAS,
bez uprzedniego przeprowadzenia procedury wyjaśniającej treść złożonej oferty.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, tj. na
podstawie art. 557, art. 574-576 ustawy PZP oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z §
5 pkt 1 i 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).
Z uwagi na
uwzględnienie odwołania w całości Izba zasądziła od Zamawiającego na
rzecz wykonawcy MAS zwrot
kosztów postępowania odwoławczego obejmujących wpis od
odwołania i wynagrodzenie pełnomocnika w łącznej wysokości 18 600 zł 00 gr.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: .....................................................