Sygn. akt: KIO 2990/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
6 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca:
Anna Chudzik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu
6 września 2024 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
19 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę Naprzód Hospital Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi,
w postępowaniu prowadzonym przez Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr. Józefa
Psarskiego w Ostrołęce,
uczestnik po stronie Zamawiającego – wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: EVER MEDICAL CARE Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, EVER CLEANING
Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, EVERTEAM Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie,,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony
wpis od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….…….
Sygn. akt: KIO 2990/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr. Józefa Psarskiego
w
Ostrołęce – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia pn. Usługa kompleksowego utrzymania czystości w Szpitalu, pozostałe usługi
w
zakresie opieki zdrowotnej gdzie indziej niesklasyfikowane, transport wewnętrzny oraz
usługi dodatkowe. Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 9 lutego
2024 r. pod numerem 84293-2024.
W dniu 19 sierpnia 2024 r. wykonawca Naprzód Hospital Sp. z o.o. wniósł odwołanie,
w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 16 pkt 1-3 w zw. art. 8 ust.
1 ustawy Pzp w zw. z art. 353(1) i art. 5 Kc, poprzez wprowadzenie do SWZ zmiany
polegającej na zastrzeżeniu możliwości zmiany osób wskazanych przez Wykonawcę
w
wykazie osób (załącznik nr 12 do SWZ) skierowanych do realizacji zamówienia w
przypadku śmierci lub innego zdarzenia losowego dotyczące tej osoby; przyczyny
niezależnej od Wykonawcy (np. zakończenie współpracy z powodów zależnych od tej osoby
np. rezygnacja, wypowiedzenie), nienależyte wywiązywanie się z nałożonych na tę osobę
obowiązków (z tego powodu również Zamawiający może zawnioskować do wykonawcy o
zmianę danej osoby) tylko w trakcie wykonywania umowy, w sytuacji gdy między dniem
złożenia ofert a dniem zawarcia umowy może zaistnieć zdarzenie losowe, które spowoduje,
że konieczna będzie zmiana osoby wskazanej w załączniku nr 12 do SWZ, przed
podpisaniem umowy, a brak takiej możliwości doprowadzi do zatrzymania wadium.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dodania do SWZ możliwości
zmiany osób skierowanych przez wykonawcę do wykonywania umowy także przed
podpisaniem umowy, tj. po złożeniu oferty.
Odwołujący wskazał, że 9 lutego 2024 roku Zamawiający wszczął postępowanie
o
udzielenie przedmiotowego zamówienia, a 7 sierpnia 2024 r. zmodyfikował treść SWZ
(Projekt umowy, Opis Przedmiotu Zamówienia, formularz ofertowy), wprowadzając
następujące postanowienia:
6) Wykonawca (Podwykonawca) zobowiązany jest do przedłożenia przed podpisaniem
umowy z Zamawiającym, w terminie wyznaczonym przez Zamawiającego, listy wraz z
podpisanymi umowami o pracę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji
zamówienia na usługę kompleksowego utrzymania czystości w Szpitalu, pozostałe usługi w
zakresie opieki zdrowotnej gdzie indziej niesklasyfikowane, transport wewnętrzny oraz usługi
dodatkowe.
Ww. lista osób musi zawierać: (…)
Wyżej wymieniona lista musi obejmować również wszystkie osoby wskazane w wykazie
osób (Załącznik nr 12 do SWZ) pod rygorem odmowy zawarcia umowy.
Zamawiający dopuszcza zmianę osób wskazanych w Załączniku Nr 12 (Wykaz osób) w
trakcie wykonywania umowy w przypadku:
− śmierci lub innego zdarzenia losowego dotyczące tej osoby;
− przyczyny niezależnej od Wykonawcy (np. zakończenie współpracy z powodów zależnych
od tej osoby np. rezygnacja, wypowiedzenie),
− nienależyte wywiązywanie się z nałożonych na tę osobę obowiązków (z tego powodu
również Zamawiający może zawnioskować do Wykonawcy o zmianę danej osoby).
Zamawiający wymaga, aby wskazana nowa osoba posiadała kwalifikacje i doświadczenie
nie gorsze niż określone w SWZ.
Odwołujący podniósł, że powyższe uprawnienie do zmiany listy osób do realizacji
umowy tylko w trakcie trwania umowy powoduje nadużycie pozycji dominującej organizatora
przetargu i narusza art. 16 ustawy Pzp. Zaznaczył, że postępowanie trwa od lutego 2024 r.,
wobec czego między złożeniem oświadczenia o osobach skierowanych do realizacji umowy,
a podpisaniem umowy i jej wykonywaniem może upłynąć znaczny czas. Powoduje to, że
może dojść do istotnej zmiany okoliczności i stanu faktycznego, tzn. osoby wskazane na
liście wymaganej przez Zamawiającego mogą ulec zmianie jeszcze przed zawarciem
umowy. Biorąc pod uwagę zapisy SWZ taka zmiana jest niedopuszczalna po złożeniu oferty,
a przed podpisaniem umowy. Między dniem złożenia ofert a dniem zawarcia umowy może
zaistnieć zdarzenie losowe, które spowoduje, że konieczna będzie zmiana osoby wskazanej
w
załączniku nr 12 do SWZ przed podpisaniem umowy, a brak takiej możliwości
doprowadzić może do zatrzymania wadium zgodnie z Rozdziałem VIII SWZ.
W dniu 2
września 2024 r. do akt sprawy wpłynęło pismo Zamawiającego
z
oświadczeniem o uwzględnieniu odwołania. Jednocześnie Zamawiający poinformował, że
zmienia treść SWZ w sposób wnioskowany w odwołaniu. Izba ustaliła, że powyższa zmiana
została opublikowana na platformie zakupowej Zamawiającego 4 września 2024 r.
Izba stwierdziła, że wobec dokonanej przez Zamawiającego zmiany SWZ w sposób
wnioskowany w odwołaniu, przestał istnieć substrat zaskarżenia. Zmiana SWZ
spowodowała, że zarzuty odwołania straciły swoją aktualność, niezależnie od ewentualnego
stanowiska Przystępującego w sprawie sprzeciwu co do uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutów odwołania. W związku z powyższym dalsze prowadzenie
postępowania odwoławczego stało się zbędne, zatem postępowanie to należało umorzyć na
podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
, który stanowi, że Izba umarza postępowania
odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do art. 557 ustawy
Pzp i § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), nakazując
zwrot na rzecz Odwołującego kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca:
……………….