KIO 2990/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 15.10.2024

Sygn. akt: KIO 2990/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 

6 września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodnicząca: 

Anna Chudzik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  w  dniu 

6  września  2024  r.  w Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w dniu 

19  sierpnia  2024  r.  przez 

wykonawcę Naprzód Hospital Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Mazowiecki  Szpital  Specjalistyczny  im.  dr.  Józefa 

Psarskiego w Ostrołęce,  

uczestnik  po  stronie  Zamawiającego  –  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia: EVER MEDICAL CARE Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, EVER CLEANING 

Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, EVERTEAM Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie,, 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

2.  nakaz

ać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 

zł 00  gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony 

wpis od odwołania. 

Na  orzeczenie 

–  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby Odwoławczej  do  Sądu Okręgowego  w  Warszawie  – 

S

ądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

………….……. 


Sygn. akt: KIO 2990/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Mazowiecki  Szpital  Specjalistyczny  im.  dr.  Józefa  Psarskiego 

Ostrołęce  –  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o udzielenie 

zamówienia  pn.  Usługa  kompleksowego  utrzymania  czystości  w  Szpitalu,  pozostałe  usługi 

zakresie  opieki  zdrowotnej  gdzie  indziej  niesklasyfikowane,  transport  wewnętrzny  oraz 

usługi  dodatkowe.  Wartość  zamówienia  jest  większa  niż  progi  unijne.  Ogłoszenie 

zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  9  lutego 

2024 r. pod numerem 84293-2024.   

W dniu 19 sierpnia 2024 r. wykonawca Naprzód Hospital Sp. z o.o. wniósł odwołanie, 

w  którym  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  przepisów:  art.  16  pkt  1-3  w  zw.  art.  8 ust. 

1 ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  353(1)  i  art.  5  Kc,  poprzez  wprowadzenie  do  SWZ  zmiany 

polegającej  na  zastrzeżeniu  możliwości  zmiany  osób  wskazanych  przez  Wykonawcę 

wykazie  osób  (załącznik  nr  12  do  SWZ)  skierowanych  do  realizacji  zamówienia  w 

przypadku    śmierci  lub  innego  zdarzenia  losowego  dotyczące  tej  osoby;  przyczyny 

niezależnej od Wykonawcy (np. zakończenie współpracy z powodów zależnych od tej osoby 

np.    rezygnacja,  wypowiedzenie),  nienależyte  wywiązywanie  się  z  nałożonych  na  tę  osobę 

obowiązków  (z  tego  powodu  również  Zamawiający  może  zawnioskować  do  wykonawcy  o 

zmianę  danej  osoby)  tylko  w  trakcie  wykonywania  umowy,  w  sytuacji    gdy    między  dniem 

złożenia ofert a dniem zawarcia umowy może zaistnieć zdarzenie losowe, które spowoduje, 

że  konieczna  będzie  zmiana  osoby  wskazanej  w  załączniku  nr  12  do  SWZ,  przed 

podpisaniem umowy, a brak takiej możliwości doprowadzi do zatrzymania wadium.    

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  dodania  do  SWZ  możliwości 

zmiany  osób  skierowanych  przez  wykonawcę  do  wykonywania  umowy  także  przed 

podpisaniem umowy, tj. po złożeniu oferty.   

Odwołujący  wskazał,  że  9  lutego  2024  roku  Zamawiający  wszczął  postępowanie 

udzielenie  przedmiotowego  zamówienia,  a  7  sierpnia  2024  r.  zmodyfikował  treść  SWZ 

(Projekt  umowy,  Opis  Przedmiotu  Zamówienia,  formularz  ofertowy),  wprowadzając 

następujące postanowienia:   

6)  Wykonawca  (Podwykonawca)  zobowiązany  jest  do  przedłożenia  przed  podpisaniem 

umowy  z  Zamawiającym,  w  terminie  wyznaczonym  przez  Zamawiającego,  listy  wraz  z 

podpisanymi  umowami  o  pracę  osób  wykonujących    czynności  w  trakcie  realizacji 

zamówienia na usługę kompleksowego utrzymania czystości w Szpitalu, pozostałe usługi  w 


zakresie opieki zdrowotnej gdzie indziej niesklasyfikowane, transport wewnętrzny oraz usługi 

dodatkowe.  

Ww. lista osób musi zawierać: (…) 

Wyżej  wymieniona  lista  musi  obejmować  również  wszystkie  osoby  wskazane  w  wykazie 

osób (Załącznik nr 12 do SWZ) pod rygorem odmowy zawarcia umowy.  

Zamawiający  dopuszcza  zmianę  osób  wskazanych  w  Załączniku  Nr  12  (Wykaz  osób)  w 

trakcie wykonywania umowy  w przypadku:  

−  śmierci lub innego zdarzenia losowego dotyczące tej osoby;  
−  przyczyny niezależnej od Wykonawcy (np. zakończenie współpracy z powodów zależnych 

od tej osoby np.  rezygnacja, wypowiedzenie),  

−  nienależyte  wywiązywanie  się  z  nałożonych  na  tę  osobę  obowiązków  (z  tego  powodu 

również Zamawiający może zawnioskować do Wykonawcy o zmianę danej osoby).   

Zamawiający  wymaga,  aby  wskazana  nowa  osoba  posiadała  kwalifikacje  i  doświadczenie 

nie gorsze niż określone w SWZ. 

Odwołujący  podniósł,  że  powyższe  uprawnienie  do  zmiany  listy  osób  do  realizacji 

umowy tylko w trakcie trwania umowy powoduje nadużycie pozycji dominującej organizatora 

przetargu i narusza art. 16 ustawy Pzp. Zaznaczył, że postępowanie trwa od lutego 2024 r., 

wobec czego między złożeniem oświadczenia o osobach skierowanych do realizacji umowy, 

a  podpisaniem  umowy  i  jej  wykonywaniem  może  upłynąć  znaczny  czas.  Powoduje  to,  że 

może  dojść  do  istotnej  zmiany  okoliczności  i  stanu  faktycznego,  tzn.  osoby  wskazane  na 

liście  wymaganej  przez  Zamawiającego  mogą  ulec  zmianie  jeszcze  przed  zawarciem 

umowy. Biorąc pod uwagę zapisy SWZ taka zmiana jest niedopuszczalna po złożeniu oferty, 

a przed podpisaniem  umowy.  Między  dniem  złożenia ofert  a  dniem  zawarcia  umowy może 

zaistnieć zdarzenie losowe, które spowoduje, że konieczna będzie zmiana osoby wskazanej 

załączniku  nr  12  do  SWZ  przed  podpisaniem  umowy,  a  brak  takiej  możliwości 

doprowadzić może do zatrzymania wadium zgodnie z Rozdziałem VIII SWZ.   

W  dniu  2 

września  2024  r.  do  akt  sprawy  wpłynęło  pismo  Zamawiającego 

oświadczeniem  o  uwzględnieniu  odwołania.  Jednocześnie Zamawiający  poinformował,  że 

zmienia treść SWZ w sposób wnioskowany w odwołaniu. Izba ustaliła, że powyższa zmiana 

została opublikowana na platformie zakupowej Zamawiającego 4 września 2024 r.  

Izba  stwierdziła,  że  wobec dokonanej  przez  Zamawiającego  zmiany  SWZ  w  sposób 

wnioskowany  w  odwołaniu,  przestał  istnieć  substrat  zaskarżenia.  Zmiana  SWZ 

spowodowała, że zarzuty odwołania straciły swoją aktualność, niezależnie od ewentualnego 

stanowiska  Przystępującego  w  sprawie  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  przez 


Zamawiającego  zarzutów  odwołania.  W  związku  z  powyższym  dalsze  prowadzenie 

postępowania odwoławczego stało się zbędne, zatem postępowanie to należało umorzyć na 

podstawie  art.  568  pkt  2 ustawy  Pzp

,  który  stanowi,  że  Izba  umarza  postępowania 

odwoławcze,  w  formie  postanowienia,  w przypadku stwierdzenia,  że  dalsze  postępowanie 

stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  art.  557  ustawy 

Pzp i § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), nakazując 

zwrot na rzecz Odwołującego kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodnicząca:  

……………….