Sygn. akt: KIO 2994/24
WYROK
Warszawa, dnia 4
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę Computex spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością spółkę komandytową z siedzibą w Warszawie przy ul. Konopnej 9 (04-
707 Warszawa)
w postępowaniu prowadzonym przez Centrum Informatyki Resortu
Finansów
z siedzibą w Radomiu przy ul. Samorządowej 1 (26-601 Radom)
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy Axians IT Solutions Poland
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie przy ul. Postępu 21 D (02-
676 Warszawa)
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu podniesionego w pkt. 2 petitum
odwołania.
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Computex spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością spółkę komandytową z siedzibą w Warszawie i zalicza na poczet
kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od odwołania oraz
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
ww. wykonawcy poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 2994/24
U z a s a d n i e n i e
Centrum Informatyki Resortu Finansów z siedzibą w Radomiu
zwane dalej
„zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, na
podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320
) zwanej dalej: „Pzp”, w trybie przetargu nieograniczonego,
pn.:
Dostawa urządzeń i oprogramowania dla sieci LAN do gmachu Ministerstwa Finansów
o numerze: PN/42/24/INHB
, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 9 sierpnia 2024 r., pod numerem publikacji 481012-2024 (nr wydania Dz.
U. S: 155/2024).
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 19 sierpnia 2024 r. wykonawca Computex Sp. z o.o. Sp. k.
z siedzibą
w Warszawie (zwany
dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie, w którym zarzucił
zamawiającemu następujące naruszenia:
1) o
pisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny, nieuwzględniający
wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a ponadto
mogący utrudniać uczciwą konkurencję z uwagi na ograniczenie oferowania rozwiązań
równoważnych dopuszczonych przez zamawiającego przez:
a) sformułowanie wymagania, aby przełączniki typ A – D posiadały funkcjonalność
UniDirectional Link Detection (UDLD) lub Device Link Detection Protocol (DLDP) lub
równoważną (załączniki nr 1a – 1d do opisu przedmiotu zamówienia), a jednocześnie
zaniechanie dopuszczenia funkcjonalności Bidirectional Forwarding Detection (BFD) oraz
brak podania szczegółowych wymagań jakie muszą być spełnione, aby warunek
równoważności był spełniony,
- co
miało stanowić naruszenie art. 99 ust. 1 Pzp oraz art. 99 ust. 4 i art. 16 pkt 1 Pzp;
2) o
pisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny, nieuwzględniający
wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty ze
względu na:
a) sformułowanie wymagania, aby wykonawca wykonał i dostarczył Plan migracji (pkt II opisu
przedmiotu zamówienia) bez podania informacji niezbędnych dla wykonawców do
przygotowania takiego planu obejmujących co najmniej:
• informacje o istniejącym środowisku sieciowym zamawiającego,
• zakres i formę informacji, które zamawiający udzieli,
• termin, w jakim zamawiający przekaże powyższe informacje i ewentualne odpowiedzi na
zadane przez wykonawcę pytania dotyczące istniejącej sieci,
b) wyznaczenie zbyt krótkiego czasu na wykonanie Planu Migracji nie uwzględniającego
szerokiego zakres prac wymaganych do stworzenia Planu Migracji przy jednoczesnym
zaniechaniu podania w opisie przedmiotu zamówienia jakichkolwiek informacji odnośnie
środowiska sieciowego zamawiającego, które są niezbędne go wykonania Planu Migracji,
- co
miało stanowić naruszenie art. 99 ust. 1 Pzp.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu dokonania
modyfikacji treści dokumentów zamówienia poprzez:
- z
mianę wymagań opisanych w załącznikach nr 1a – 1d do opisu przedmiotu zamówienia na
następujące:
Zamawiający wymaga, aby przełącznik posiadał funkcjonalność Uni-Directional Link
Detection (UDLD) lub Device Link Detection Protocol (DLDP) lub Bidirectional Forwarding
Detection (BFD) lub równoważną.
lub
Zamawiający wymaga, aby przełącznik posiadał funkcjonalność Uni-Directional Link
Detection (UDLD) lub Device Link Detection Protocol (DLDP) lub równoważną (np.
Bidirectional Forwarding Detection (BFD));
- u
zupełnienie dokumentów postępowania – wzoru umowy i / lub opisu przedmiotu
zamówienia o:
a) zobowiązanie zamawiającego do przekazania wykonawcom albo na etapie postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego albo w ciągu 10 dni kalendarzowych od podpisania
umowy w formie elektronicznej szczegółowych informacji na temat sieci zamawiającego
zawierających przynajmniej: topologię sieci, adresację urządzeń aktywnych podlegających
modernizacji oraz innych urządzeń komunikujących się z siecią (np. Serwer DHCP, serwer
TACACS+, kontroler domeny itp.), szczegółowe schematy połączeń fizycznych, szczegółowe
schematy połączeń logicznych, nomenklaturę nazewniczą; oraz
b) zobowiązanie zamawiającego, że w przypadku zadania dodatkowych pytań przez
w
ykonawcę dotyczących sieci zamawiającego (na których brak odpowiedzi uniemożliwia
stworzenie Planu Migracji), z
amawiający udzieli odpowiedzi niezwłocznie, nie później niż
w ciągu 5 dni roboczych oraz, że do momentu udzielenia odpowiedzi przez zamawiającego
czas na realizację Planu Migracji zostaje wstrzymany (lub zostanie odpowiednio wydłużony);
- z
mianę terminu na przygotowanie Planu Migracji z 30 do 75 dni.
Odwołujący wyjaśnił, że jako wykonawca posiada interes w uzyskaniu zamówienia,
a jednocześnie może ponieść szkodę na skutek naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy. Sporządzenie przez zamawiającego opisu przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny, nieuwzględniający wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty, a także sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia w sposób mogący
utrudniać uczciwą konkurencję, utrudnia odwołującemu złożenie oferty w postępowaniu
i uzyskanie przedmiotowego zamówienia. Uwzględnienie odwołania doprowadzi do
zgodności opisu przedmiotu zamówienia z wymaganiami ustawowymi, co umożliwi
o
dwołującemu złożenie oferty w postępowaniu i uzyskanie zamówienia.
W uzasadnieniu odwołania, odwołujący przedstawił stanowisko odnoszące się do
podniesionych zarzutów.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili
wykonawcy: Axians IT Solutions Poland
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz MBA
System Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
W dniu 30 sierpnia
2024 r. zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na
odwołanie,
w której w zakresie zarzutu nr 1 wniósł o oddalenie odwołania, natomiast w zakresie zarzutu
nr 2
– zamawiający oświadczył, że uwzględnia częściowo przedmiotowy zarzut tj. w części
opisanej w pkt 2 lit. a) odwołania. W pozostałym zakresie wniósł o oddalenie zarzutu.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania, złożonych
dowodów oraz biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania
odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła
skuteczność przystąpienia zgłoszonego przez wykonawcę Axians IT Solutions Poland Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie, do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego.
W związku z tym ww. wykonawca stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Wykonawca MBA System Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w dniu 1 września 2024
r. złożył do akt sprawy pismo zawierające oświadczenie o cofnięciu przystąpienia po stronie
zamawiającego. Izba uznała, że w okolicznościach przedmiotowej sprawy przystąpienie
zgłoszone przez ww. wykonawcę należało potraktować jako niegłoszone.
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
Pzp.
Izba zaliczyła na poczet materiału dowodowego:
1) dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do
akt sprawy przez zamawiającego w dniu 29 sierpnia 2024 r. w tym w szczególności:
specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal jako: „SWZ”) wraz z załącznikami;
informacje oraz materiały przesłane podczas rozprawy przez odwołującego
i zamawiającego za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Ponadto odpowiedź odwołującego w zakresie stanowiska zamawiającego odnośnie zarzutu
nr 1, złożoną na piśmie podczas posiedzenia niejawnego z udziałem stron, Izba potraktowała
jako stanowisko procesowe odwołującego. Odwołujący w przedmiotowej odpowiedzi
przedstawił informacje w podobny sposób jak zamawiający w odpowiedzi na odwołanie tj.
wskazując adresy stron internetowych, z których miał czerpać podane w treści pisma
argumenty.
Tym samym przedmiotowe pismo, podobnie jak odpowiedź na odwołanie, miało
charakter stanowiska procesowego strony.
Odwołujący na posiedzeniu w dniu 2 sierpnia 2024 r. oświadczył, że cofa odwołanie
w zakresie zarzutu oznaczonego w petitum
odwołania nr 2. Zgodnie z art. 520 ust. 1 Pzp
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy, zaś stosownie do art.
568 pkt 1) Pzp,
Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w
przypadku cofnięcia odwołania. Skoro dyspozycja zawarta w art. 520 ust. 1 Pzp uprawnia
odwołującego do cofnięcia odwołania w całości, wnioskowanie na zasadzie a maiori ad
minus
uzasadnia przyjęcie, że odwołujący może cofnąć odwołanie jedynie w części tj. w
zakresie niektórych zarzutów. Potwierdza to art. 522 ust. 3 Pzp, w którym jest mowa o
wycofaniu pozostałych zarzutów (nieuwzględnionych przez zamawiającego) – co również
stanowi wycofanie odwołania w części. Z treści art. 568 pkt 1) Pzp wynika, że Izba związana
jest oświadczeniem odwołującego o cofnięciu odwołania. W związku z powyższym Izba była
zobowiązana do umorzenia postępowania odwoławczego w zakresie, w jakim odwołujący
cofnął odwołanie.
Tym samym Izba w punkcie 1 sentencji orzeczenia, na podstawie art. 568 pkt 1) Pzp,
umorzyła postępowanie w zakresie powyżej opisanego zarzutu.
Izba ustaliła co następuje
Zamawiający w załącznikach 1a - 1d do opisu przedmiotu zamówienia (zwanego
dalej jako
: OPZ) w odniesieniu do wszystkich typów przełączników sformułował wymaganie,
aby przełącznik posiadał funkcjonalność Uni-Directional Link Detection (UDLD) lub Device
Link Detection Protocol (DLDP) lub równoważną.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 99 ust. 1 pkt 1 i 4 Pzp
– 1. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny
i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając
wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
(…)
4. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą
konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub
pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi
dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.;
- art. 16 pkt Pzp
– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Izba zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
i uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
W związku z oświadczeniem złożonym na posiedzeniu przez odwołującego o
cofnięciu zarzutu nr 2, rozpoznaniu podlegał tylko jeden zarzut, oznaczony nr 1. Izba uznała,
że zarzut nr 1, a tym samym całe odwołanie należało oddalić, a powodem tego stwierdzenia
była przede wszystkim niekonsekwencja oraz niejednolitość argumentacji odwołującego. W
tym
kontekście należało wskazać, że stanowisko odwołującego zawarte w uzasadnieniu
odwołania opierało się na de facto dwóch stwierdzeniach. Po pierwsze odwołujący
wskazywa
ł, że funkcjonalność protokołu BFD jest tożsama z UDLD i DLDP, oznaczało to, że
protokół BFD jako tożsamy do UDLD i DLDP powinien być dopuszczony przez
z
amawiającego na tych samych zasadach. Po drugie odwołujący stwierdził, że zamawiający
nie opisał w sposób jednoznaczny jakie wymagania muszą być spełnione, aby warunek
równoważności dotyczący wymaganej funkcjonalności przełącznika był spełniony i
generalnie z
amawiający formułując kwestionowane postanowienia w ramach opisu
przedmiotu zamówienia nie wypełnił obowiązków wynikających z art. 99 ust. 1, ust. 4 i ust. 6
Pzp.
Odnosząc się do pierwszego z powyżej określonych stwierdzeń odwołującego skład
orzekający doszedł do przekonania, że stanowisko odwołującego w tym zakresie było
niekonsekwentne i zmieniało się w trakcie trwania postępowania odwoławczego. W
uzasadnieniu
odwołania, tak jak to opisano powyżej, odwołujący wskazywał, że protokół BFD
jako tożsamy do protokołów UDLD i DLDP powinien być dopuszczony przez zamawiającego
na tych samych zasadach.
Określenie tożsamy, należało rozumieć jako niczym się
nieróżniący lub taki sam. Tym samym protokół BFD miał niczym nie różnić się od protokołów
UDLD i DLDP
lub mówiąc jeszcze jaśniej protokół ten miał być taki sam jak protokoły
wskazane przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia. Tymczasem zamawiający
w odpowiedzi na odwołanie znaczną część swojej argumentacji poświęcił na wyjaśnienie i
wykazanie, że istnieją zasadnicze różnice w sposobie działania tych protokołów, które
wpływają bezpośrednio na cel i sposób ich wykorzystywania. Zamawiający w tym zakresie
argumentował, że protokoły UDLD i DLDP działają w warstwie 2, zwanej dalej jako: „L2”
(warstwa ta odpowiada za utrzymanie połączenia fizycznego pomiędzy urządzeniami w sieci
i przesyłanie danych) i są zaprojektowane do wykrywania niepożądanych jednostronnych
połączeń na poziomie warstwy 2 w sieci Ethernet między urządzeniami sieciowymi. W
praktyce oznacza to, że protokoły te są właściwe do monitorowania połączeń między
przełącznikami i urządzeniami w ramach tej samej sieci VLAN. Oba protokoły pomagają w
ochronie przed pętlami sieciowymi, które mogą powstać, gdy jedno z urządzeń przestaje
prawidłowo przekazywać ruch, co jest kluczowe w sieciach z dużą ilością przełączników,
czyli taką jaka funkcjonować będzie u zamawiającego. Jeżeli nawet problem wystąpi w
warstwie 1, to jego skutki są widoczne w warstwie 2, gdzie protokoły UDLD i DLDP
podejmują działania w celu zapobiegania problemom. Zarówno protokół UDLD, jak i DLDP
są protokołami, które nie obciążają znacząco urządzeń sieciowych, co jest korzystne w sieci
jaką posiada zamawiający. Protokół BFD działa z kolei na poziomie warstwy 3 (zwanej dalej
jako
: „L3”) oznacza to, że monitoruje dostępność ścieżek sieciowych między urządzeniami,
które komunikują się na poziomie IP i jest odpowiedni do monitorowania połączeń między
różnymi segmentami sieci lub routingu między urządzeniami. W sieci LAN składającej się z
dużej ilości przełączników i punktów dostępowych WLAN (taka jak u zamawiającego), nie
wszystkie połączenia będą wymagały monitorowania na poziomie L3, szczególnie w
przypadku połączeń lokalnych. Protokół BFD jest wykorzystywany głównie do szybkiego
wykrywania awarii między routerami lub innymi urządzeniami routującymi w sieci, co
pozwala na szybkie przełączenie na alternatywną ścieżkę routingu w przypadku awarii. W
przedmiotowym postępowaniu nie było to wymagane przez zamawiającego. Ponadto
w
skazany powyżej opis działania poszczególnych protokołów zestawić, w ocenie
zamawiającego, należało z przedmiotem zamówienia, którym jest dostawa urządzeń i
oprogramowania dla sieci LAN do gmachu Ministerstwa Finansów. W lokalizacji tej nie ma
alternatywnych ścieżek w warstwie 3 i z tego też względu zamawiający nie wymagał dla
protokołu funkcjonalności, która jest mu zbędna. Zamawiający nie zgodził się z odwołującym,
że uzasadnione jest dodanie protokołu BFD, jako spełniającego oczekiwania
z
amawiającego. Miała to być jedynie narracja odwołującego próbującego wymusić
wprowadzenie warunków zamówienia korzystnych z punktu widzenia możliwości
zaoferowania przez niego
konkretnego rozwiązania, nieposiadającego wymaganej przez
z
amawiającego funkcjonalności. Dalej zamawiający wyjaśnił, że oba protokoły UDLD i DLDP
są dopasowane do monitorowania połączeń między przełącznikami, co jest kluczowe w
sieciach LAN z dużą liczbą tych urządzeń. Są one zdolne do szybkiego wykrywania
problemów na poziomie L2, zanim problemy te wpłyną na działanie wyższych warstw sieci.
Protokoły UDLD i DLDP są szczególnie skuteczne w wykrywaniu problemów z pojedynczymi
włóknami optycznymi (światłowodami) w linkach dwuwłóknowych, które mogą prowadzić do
niepożądanej jednostronnej komunikacji. W praktyce oznacza to, że w sytuacji gdy z dwóch
par pracujących światłowodów, jedna para przestanie działać wymagane przez
z
amawiającego protokoły UDLD i DLDP poinformują administratora o usterce na jednym z
światłowodów. Protokół BFD, działając na L3, takiego zdarzenia nie wykryje i powiadomi o
awarii dopiero wtedy, gdy obie pary światłowodów przestaną działać. Protokół UDLD i DLDP
umożliwią więc zamawiającemu podjęcie działań naprawczych zanim dojdzie do całkowitego
uruchomienia połączeń, co rodzić może dalsze niepożądane skutki dla całej sieci. Protokoły
UDLD i DLDP działają na przełącznikach będących przedmiotem zamówienia i nie wymagają
integracji z urządzeniami zewnętrznymi. W przypadku protokołu BFD konieczna jest
integracja z protokołami routingu (L3) na urządzeniach nie będących przedmiotem
zamówienia, co wymusza poziom złożoności, który nie jest konieczny w prostych
połączeniach L2. Wprawdzie wszystkie omawiane protokoły UDLD/DLDP i BFD wykrywają
usterki, jednak na tym podobieństwo pomiędzy mini się kończy. Funkcjonalność ta spełniana
jest w sposób zupełnie odmienny. Protokoły UDLD/DLDP wykrywają m.in. usterki o
niewiel
kim poziomie skomplikowania, które często nie mają znaczącego wpływu na działanie
urządzeń sieciowych i umożliwiają proaktywne działanie w przypadku wystąpienia problemu
jeszcze przed wystąpieniem awarii. Protokół BFD natomiast wykryje tylko całkowity brak
transmisji i tylko w przypadku komunikacji pomiędzy urządzeniami w różnych segmentach
sieci. BFD nie zadziała w przypadku problemów połączeń zagregowanych pomiędzy
przełącznikami, a tego wymagał zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia (vide, Port
Aggre
gation Protocol, Załącznik 1a do OPZ, Tabela, pkt 17). W przypadku wystąpienia
awarii protokół BFD zareaguje poprzez przełączenie ruchu na inne trasy routingu, nie
wskaże jednak miejsca usterki (np. bezpośrednie połączenia pomiędzy przełącznikami), co
realizuje protokół UDLD/DLDP. Wysłanie logu z awarią interfejsu przez protokół UDLD/DLDP
jest cenną informacją dla administratora o miejscu wystąpienia problemu np. w łączu
zagregowanym (redundantnym). Jest to informacja o konieczności podjęcia działań w celu
usunięcia usterki (jeszcze nie awarii dzięki redundancji).
Jak wynika
ło z powyższego zamawiający przedstawił szczegółową oraz obszerną
argumentację podkreślającą różnice pomiędzy protokołami BFD a UDLD/DLDP.
Argumentacja ta w ocenie składu orzekającego podważyła stanowisko odwołującego
zawarte w uzasadnieniu odwołania, które wskazywało na tożsamość ww. protokołów.
Ponadto pośrednim potwierdzeniem powyżej poczynionej konstatacji było stanowisko
odwołującego przedstawione w odpowiedzi złożonej na posiedzeniu niejawnym. Z
odpowiedzi tej wynikało, że protokół BFD może być skonfigurowany zarówno do warstwy L2,
jak i warstwy L3.
W celu poparcia tego stanowiska odwołujący wskazał na informacje
pochodzące od trzech producentów. Argumentacja zaprezentowana przez odwołującego na
posiedzeniu i rozprawie
, w ocenie składu orzekającego, różniła się od argumentacji zawartej
w uzasadnieniu odwołania. Argumentacja podniesiona w uzasadnieniu odwołania
wskazywała jednoznacznie na tożsamość protokołu BFD z protokołami UDLD/DLDP,
natomiast argumentacja
zaprezentowana na rozprawie pozwalała uznać, że protokoły BFD
nie s
ą tożsame z protokołami UDLD/DLDP. Brak tożsamości wynikał z tego, że protokół BFD
wymaga skonfigurowania
dla warstwy L2. Konieczność skonfigurowania należało
potraktować jako zakwestionowanie argumentu o tożsamości obu protokołów, ponieważ jeśli
protok
ół BFD w celu działania w warstwie L2 musi zostać skonfigurowany, to nie mógł być
tożsamy do protokołów UDLD/DLDP. Tym samym stanowisko wynikające z uzasadnienia
odwołania zostało skutecznie podważone przez zamawiającego, a argumentacja
przedstawiona przez odwołującego na rozprawie została potraktowana jako próba zmiany
dotychczasowej argumentacji w celu obrony przed wynikowym
i spójnym stanowiskiem
zamawiającego.
Co istotne zamawiający jeszcze trakcie rozprawy złożył dowód oraz przedstawił
argumentacj
ę, powołując się na informacje pochodzące od jednego z producentów, że
protokół BFD nie realizuje funkcjonalności UDLD lub DLDP w zakresie połączeń
zagregowanych (redundantnych). Dodatkowo protokół ten miał nie działać z protokołem IP w
wersji 6
. Oba te wymagania wynikały z opisu przedmiotu zamówienia. Odwołujący był w
stanie
również na rozprawie złożyć dowód oraz przedstawić wyjaśnienie wskazujące, że
implementacja protokołu BFD umożliwia współpracę z plikami IP w wersji 6. Argumentacja
odwołującego nie odnosiła się natomiast do zagregowanych połączeń sieciowych. Ten
szc
zegół podobnie jak brak konsekwencji w argumentacji odwołującego przekonał Izbę, że
stanowisko odwołującego nie zasługiwało na uwzględnienie. Ponadto sam odwołujący w
swojej argumentacji
zawartej w uzasadnieniu odwołania (pkt 3 str. 4) wyraźnie stwierdził, że
protokół BFD nie jest protokołem równoważnym dla protokołów UDLD i DLDP, co tak
naprawdę przesądzało o tym, że argumentacja przedstawiona przez zamawiającego w
odpowiedzi na odwołanie była prawidłowa. Gdyby rzeczywiście protokół BFD był
alternatywną dla protokołów UDLD i DLDP, to odwołujący skorzystałby z możliwości
zaoferowania protokołu równoważnego i nie skarżyłby przedmiotowych postanowień jako
niezgodnych z przepisami Pzp.
W zakresie drugiej grupy stwierdzeń odwołującego wskazanych w uzasadnieniu
odwołania Izba stwierdziła po pierwsze, że kwestionowany wymóg nie naruszał dyspozycji
wynikającej z art. 99 ust. 1 Pzp. Analizując stanowisko odwołującego Izba nie miała
wątpliwości co do tego, że odwołujący nie miał problemów ze zrozumieniem treści
kwestionowanego wymogu.
Nie można było przy tym stwierdzić, że postanowienie SWZ, do
którego odnosił się zarzut było niejednoznaczne lub niewyczerpujące. Po drugie nie
potwierdził się zarzut naruszenia art. 99 ust. 4 Pzp. Z okoliczności przedmiotowej sprawy
wynikało, że nie ma konieczności konfigurowania protokołu BFD do warstwy L2 ponieważ z
informacje przedstawione
w odpowiedzi na odwołanie wskazywały, że inni producenci, w tym
między innymi trzej producenci wymienieni w odpowiedzi odwołującego złożonej na
posiedzeniu,
posiadają w swojej ofercie rozwiązania funkcjonujące w oparciu o warstwę L2.
Informacje przedstawione w odpowiedzi na odwołanie wskazywały, że funkcjonalności
protokołu UDLD i DLDP nie charakteryzują sprzętu jednego producenta, zatem wymagania
wobec nich nie mog
ły zostać zakwalifikowane jako naruszające art. 99 ust. 4 Pzp. Izba nie
znalazła powodów do zakwestionowania argumentacji zamawiającego stwierdzającej, że
p
rotokoły UDLD i DLDP nie są nazwami własnymi charakteryzującymi konkretne produkty
danego producenta ani też znakami towarowymi i patentami. Nazwy te nie charakteryzują
pochodzenia ani źródła zamawianego sprzętu ani też nie odnoszą się do procesu ich
wytwarzania. Użycie tych nazw nie prowadziło także do zawężenia kręgu potencjalnych
wykonawców, bo co najmniej kilku producentów oferuje sprzęt spełniający te wymagania a
ich sprzęt oferuje co najmniej kilkunastu wykonawców. Tym samym w stosunku do opisu
wymagań w zakresie protokołów UDLD jak i DLDP nie zmaterializowała się zatem
konieczność zastosowania art. 99 ust. 5 Pzp (zwrot „lub równoważny”), a w konsekwencji art.
99 ust. 6 Pzp
(opis kryteriów równoważności).
Dodatkowo Izba uznała za zasadne podnieść, że w przypadku zarzutów dotyczących
postanowień opisu przedmiotu zamówienia, duże znaczenie dla rozstrzygnięcia zarzutu ma
żądanie sformułowane przez odwołującego. W zakresie przedmiotowego zarzutu odwołujący
sformułował alternatywne żądania. W pierwszej wersji żądania odwołujący wskazał, że
protokół BFD powinien zostać niejako dopisany w treści kwestionowanego postępowania,
natomiast w drugiej wersji
protokół BFD miał stanowić przykład rozwiązania równoważnego.
W ocenie składu orzekającego wykonanie ww. żądań nie mogło zostać nakazane. Jak
wskazano powyżej protokół BFD nie był, ani tożsamy (co wynikało z okoliczności sprawy),
ani równoważny (co przyznał sam odwołujący) dla protokołów UDLD i DLDP. Tym samym
również z tego powodu przedmiotowy zarzut nie znalazł potwierdzenia.
W konsekwencji Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 99 ust. 1 Pzp oraz art. 99 ust. 4
i art. 16 pkt 1 Pzp, podniesiony w pkt 1 petitum
odwołania.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu i na
podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na
podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając na poczet kosztów postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania oraz koszty poniesione przez odwołującego z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Przewodniczący: …………………………….