Sygn. akt KIO 2995/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 06
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Joanna Stankiewicz-Baraniak
Protokolantka:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na
posiedzeniu z udziałem stron odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Netia spółka
akcyjna z siedzibą w Warszawie, przy ul. Poleczki 13 (02-822 Warszawa), w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, ul. Wieżowa 8 (02
– 147 Warszawa)
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz
wykonawcy
Netia spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………
Sygn. akt KIO 2995/24
UZASADNIENIE
Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w Warszawie (zwana dalej: „zamawiającym”),
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego post
ępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.:
„Świadczenie usług telekomunikacyjnych MPLS i STM w podziale na 2
części” - sprawa nr 186/PAŻP/2024/AZP (zwane dalej: „postępowaniem”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej
z dnia 07 sierpnia 2024 r., numer ogłoszenia: 476034-2024.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) (zwanej dalej: „Pzp”).
W postępowaniu tym wykonawca Netia spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
(zwany
dalej: „odwołującym”) w dniu 19 sierpnia 2024 r. wniósł odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów Pzp:
art. 99 ust. 1 oraz art. 16 Ustawy, poprzez określenie terminu realizacji zamówienia dla
części 1, o którym mowa w rozdziale V pkt 3 ppkt 3.1. SWZ oraz w pkt. II 2.1.1 OPZ
stanowiącego Załącznik nr 1 do SWZ w sposób, nie uwzględniający wszystkich wymagań
i okoliczności mających wpływ na czas niezbędny do realizacji przedmiotu zamówienia, w
sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji i faktycznie uniemożliwiający realizację
przedmiotu zamówienia w wyznaczonym terminie;
2. art. 99 ust. 1, 2, 4 oraz art. 16 pkt 1) i 3) i art. 17 Ustawy poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób nieprecyzyjny, nieproporcjonalny, niejednoznaczny i
nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty i oszacowanie jej kosztów, opisanie cech usług w sposób
nieproporcjonalny do wartości i celów przedmiotu zamówienia, w zakresie w jakim
Zamawiający:
a)
dla części 1, w pkt. IV pkt. 5.1 SWZ wyklucza wykorzystanie infrastruktury (aktywnej i
pasywnej) operatora Orange Polska S.A.
b)
dla części 1, w pkt. IV pkt. 5.3 SWZ dopuszcza wykorzystanie przez Wykonawcę
wyłącznie infrastruktury pasywnej innego operatora pod warunkiem, iż dany fragment
kanalizacji teletechnicznej nie jest już wykorzystywany do świadczenia innych usług
transmisji danych dla PAŻP. Informacja ta musi być uwzględniona w opisie rozwiązania
technicznego;
c)
dla części 1, w pkt. IV pkt. 5.3.1 SWZ na etapie składania ofert w opisie rozwiązania
technicznego, będzie wymagał od Wykonawcy zapewnienia, że dana infrastruktura nie
jest
wykorzystywana
na
potrzeby
PAŻP
oraz,
że
nie
będzie
wykorzystana/udostępniona do świadczenia usług dla PAŻP przez innego operatora
niż Wykonawca w czasie trwania Umowy;
d)
dla części 1 w pkt. III pkt. 7, 8, 9 OPZ stanowiącego Załącznik nr 1 do SWZ
Zamawiający wymaga, aby łącza dostępowe zostały zestawione w konfiguracji 2CE +
2PE polegającej na instalacji dwóch routerów dostępowych CE, które są połączone z
dwoma różnymi routerami szkieletowymi Wykonawcy PE za pomocą dwóch
niezależnych, rozłącznych tras.
W związku z powyższymi zarzutami odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
określenie terminu realizacji zamówienia, o którym mowa w Rozdziale V pkt 3 ppkt
3.1. SWZ oraz w Rozdziale II pkt 2.1.1. OPZ stanowiącego Załącznik nr 1 do SWZ
na: do 20 miesięcy od dnia podpisania umowy;
zmodyfikowanie OPZ, w sposób umożliwiający Wykonawcy złożenie oferty w ten
sposób, że:
a)
wykreślenie w pkt. IV pkt. 5.1 SWZ słowa „pasywnej”;
b)
zmodyfikowanie dla części 1 pkt. IV pkt. 5.3 SWZ zakresie dopuszczenia przez
zamawiającego użycia kanalizacji technicznej:
„Zamawiający dopuszcza wykorzystanie przez Wykonawcę wyłącznie infrastruktury
pasywnej (kanalizacji teletechnicznej), należącej do innego operatora pod warunkiem,
iż dany fragment kanalizacji teletechnicznej nie jest już wykorzystywany do
świadczenia innych usług transmisji danych dla PAŻP. Informacja ta musi być
uwzględniona w opisie rozwiązania technicznego.”
c) wykreślenie dla części 1 pkt. IV pkt. 5.3.1 SWZ;
d) doprecyzowanie dla części 1 w pkt. III pkt. 7, 8, 9 OPZ stanowiącego Załącznik nr
1 do SWZ jak należy rozumieć sformułowanie „dwóch niezależnych, rozłącznych
tras.” Propozycja Wykonawcy:
„Rozłączne trasy - dywersyfikacja trasy - dwie niezależne trasy kablowe lub radiowe
(lub też ich kombinacja), które są prowadzone do tego samego obiektu
zamawiającego rozdzielone odległością co najmniej 10m – z wyłączeniem terenów na
których znajdują się obiekty zamawiającego (np. lotniska). Kluczową cechą takiego
rozwiązania jest to, że trasy te są fizycznie oddzielone od siebie na całej długości, co
minimalizuje ryzyko przerwania połączenia. Dzięki temu, w przypadku uszkodzenia
jednej trasy (np. przez roboty ziemne, klęski żywiołowe), druga trasa pozostaje
nienaruszona i zapewnia ciągłość komunikacji.”
W dniu 04
września 2024 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że uwzględnia odwołanie w części co do zarzutów:
Ad zarzut pkt 1.1. uwzględnia odwołanie Wykonawcy w zakresie wydłużenia
terminu uruchomienia usługi z 10 miesięcy do 20 miesięcy od dnia podpisania
umowy.
2) Ad zarzut ppkt 1.2. lit. d) -
częściowo uwzględnia odwołanie Wykonawcy w zakresie
doprecyzowania zapisów dot. części 1 w pkt. III pkt. 7, 8, 9 OPZ stanowiącego
Załącznik nr 1 do SWZ dla sformułowania „dwóch niezależnych, rozłącznych tras.”
W dniu 05
września 2024 r. odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie w całości wniesione w
niniejszej sprawie.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone
przez osobę uprawnioną do reprezentowania odwołującego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Na skutek cofnięcie odwołania wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania
odwoławczego, o której mowa w art. 520 ust. 1 i 2 oraz art. 568 pkt 1) ustawy Pzp.
Stosownie do treści art. 520 ust. 1 ustawy Pzp, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (art. 520 ust. 2 ustawy Pzp). Odwołujący –
jak podkreśla się w orzecznictwie i doktrynie Prawa zamówień publicznych - jest
dysponentem wniesionego przez siebie odwołania, co przejawia się również w uprawnieniu
do jego wycofania. Krajowa Izba Odwoławcza nie bada i nie ocenia przyczyn cofnięcia
odwołania. Bada wyłącznie formalną skuteczność złożenia oświadczenia o cofnięciu
odwołania. Skuteczne cofnięcie odwołania jest wiążące dla Krajowej Izby Odwoławczej.
Ponadto cofnięcie odwołania nie wymaga zgody pozostałych stron i uczestników
postępowania.
Tym samym Izba -
zgodnie z art. 568 pkt 1 w związku z art. 520 ust.1 ustawy Pzp,
postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy Pzp
oraz w
oparciu o przepisy § 9 ust. 1 pkt 3 lit a) rozporządzenia w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), nakazując zwrot na rzecz
Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 15 000 zł 00 gr.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………….