KIO 3000/24 WYROK Warszawa, dnia 11 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 18.10.2024

Sygn. akt: KIO 3000/24     

WYROK  

Warszawa, dnia 11 

września 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

         Protokolant:         

Adam Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  19  sierpnia 

2024  r.  przez  wykonawcę  TMB  MAAT  sp.  z  o.o.  sp.  k  z  siedzibą  w 

Warszawie

,  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Mazowiecki  Zarząd  Nieruchomości  w 

Warszawie, 

 
przy udziale uczestnika po stronie odwołującego – wykonawcy 

P. P. 

prowadzący działalność 

gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „P.” P. P. z 

siedzibą w Ożarowie Mazowieckim 

orzeka: 

Umarza  postępowanie odwoławcze w  ramach zarzutu  drugiego w zakresie naprawy i 

udrożnienia  rur  spustowych  i  rynien;  rozbieżności  w  zakresie  prac  dotyczących  tzw. 

„przebudówki” oraz w zakresie zarzutów opisanych w pkt ST.07 STWiORB, pkt ST.08 

STWiORB, pkt ST.09 STWiORB, pkt ST.20 STWiORB, pkt 2.3.1 STWiORB. 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie 

zarzutu  pierwszego 

odnośnie  braku  kompletnej 

dokumentacji  projektowej  w  zakresie  nieprzedłożenia  projektu  wykonawczego  na 

większy zakres robót budowlanych, jaki jest wskazany w rozdziale V ust. 2 SWZ wraz z 

brakiem wyjaśnień opisowych dla 17 rysunków opisanych jako załącznik 1.3 do SWZ

 i 

nakazuje 

Zamawiającemu  wprowadzenie  do  dokumentacji  projektowej  projektu 

wykonawczego na zakres robót budowlanych wskazany 

w rozdziale V ust. 2 SWZ wraz 


z wprowadzeniem 

wyjaśnień opisowych dla 17 rysunków opisanych jako załącznik 1.3 

do SWZ

W pozostałym zakresie odwołanie oddala. 

Kosztami postępowania obciąża Odwołującego w części 7/8 i Zamawiającego

w części 

1/8 i: 

Zalicza  w 

poczet kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  10 000 zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

TMB  MAAT  sp.  z  o.o.  sp.  k  z  siedzibą  w  Warszawie,  tytułem  wpisu  od 

odwołania. 

Zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  1  450 zł  00  gr 

(słownie:  jeden  tysiąc  czterysta  pięćdziesiąt  złotych  zero  groszy).


Na  orzeczenie  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

P

rzewodniczący:      …………………….……….. 


Sygn. akt: KIO 3000/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający – Mazowiecki Zarząd Nieruchomości w Warszawie – prowadzi postępowanie o 

udzielenie zamówienia publicznego pn. „Modernizacja elewacji budynku przy. ul. Nowy Zjazd 

1 w Warszawie (ETAP 2)”, numer postępowania: MZN 07/2024. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych    pod 

numer 2024/BZP 00454832. 

W dniu 19 sierpnia 2024 r.  wykonawca TMB MAAT sp.  z o.o. sp. k 

z siedzibą w Warszawie 

wni

ósł  odwołanie  wobec  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego,  polegających  na  wadliwie 

przygotowanym  opisie  przedmiotu  zamówienia  („OPZ”)  oraz  Specyfikacji  Technicznej 

Wykonania i Odbioru Robót Budowalnych („STWiORB”). 

W  związku  z  powyższym,  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących 

przepisów:  

1)  art.  103 Pzp  w  związku  z  §  4,  §  5,  §  6 Rozporządzenia Ministra  Rozwoju i  Technologii z 

dnia  20  grudnia  2021  roku  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji 

projektowej,  specyfikacji  technicznej  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  oraz  programu 

funkcjonalno-

użytkowego  („Rozporządzenie”)  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp  oraz  art.  18  Pzp 

poprzez przedstawienie w ramach dokumentacji zamówienia opracowań projektowych, które 

nie  spełniają  warunków  określonych  w  przepisach,  tj.  niezałączenie  do  dokumentów 

zamówienia projektu wykonawczego dla wszystkich prac oraz przedmiaru robót;  

2)  art.  103  Pzp  w  związku  z  art.  99  ust.  1  Pzp,  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp  poprzez 

niesprecyzowanie w dokumentach zamówienia zakresu prac, jakie powinny zostać wykonane 

przez  Wykonawców  w  ramach  Zamówienia  oraz  przedstawienie  dokumentacji  projektowej 

(projektu  budowlanego,  rysunków  oraz  STWiORB),  która  jest  wewnętrznie  sprzeczna, 

niejasna,  nieprecyzyjna  i  niewyczerpująca,  co  uniemożliwia  wykonawcom  złożenie 

porównywalnych ofert;  

3) § 14 Rozporządzenia w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp, w zw. z art. 43 , art. 24 oraz art. 5 ustawy z 

dnia  23  kwietnia  1964  roku 

–  Kodeks  cywilny  („KC”)  poprzez  wskazanie  w  pkt.  2.1 


Specyfikacji  Technicznej  Wykonania  i  Odbioru  Robót  Budowalnych  („STWiORB”)  informacji 

niezgodnych  ze  stanem  faktycznym  wskazujących,  że  doszło  do  nienależytego  wykonania 

przez Odwołującego umowy nr MZN 03/2023 z dnia 17 maja 2023 roku oraz odstąpienia od 

umowy z winy Odwołującego, w sytuacji, gdy to Odwołujący pierwszy odstąpił od umowy ze 

względu  na  brak  współdziałania  ze  strony  Zamawiającego,  a  między  stronami  istnieje  w  tej 

sprawie spór.  

Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i 

nakazanie Zamawiającemu: 

1)  opublikowania  dokumentacji  projektowej  stanowiącej  opis  przedmiotu  zamówienia,  która 

będzie  zgodna  z  przepisami  art.  99  i  art.  103  Pzp  oraz  Rozporządzenia,  tj.  projektu 

budowlanego, projektu wykonawczego, przedmiaru robót oraz jednoznacznej informacji, która 

będzie określać zakres prac do wykonania w ramach przedmiotowego Zamówienia;  

2) wykreślenia pkt. 2.1. STWiORB;  

3) zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych.  

W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę TMB MAAT sp. z o.o. sp. k z siedzibą w 

Warszawie, 

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 30 sierpnia 2024 r. (pismo z dnia 

30 sierpnia 2024 r.) 

wnosił o oddalenie odwołania w całości. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  odwołującego  skutecznie  przystąpił  wykonawca 

P.  P. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-

Handlowo-

Usługowe „P.” P. P.z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim. 

Izba  stwierdziła,  że  wykonawca 

P.  P. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Handlowo-Usługowe  „P.”  P.  P.  z  siedzibą  w  Ożarowie 

Mazowieckim 

zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  w  ustawowym  terminie,  wykazując 

interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść odwołującego.

Przystępujący 

P.  P. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-Handlowo-

Usługowe  „P.”  P.  P.  przy  przystąpieniu  do  postępowania 

odwoławczego wnosił o uwzględnienie odwołania w całości. 

Przystępujący 

P.  P. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-Handlowo-

Usługowe  „P.”  P.  P. 

pismem  wniesionym  do  Krajowej  Izby 


Odwoławczej  w  dniu  30  sierpnia  2024  r.  (pismo  z  dnia  30  sierpnia  2024  r.)  wnosił  o 

u

względnienie odwołania w całości.  

Stan prawny 

ustalony przez Izbę: 

Zgodnie z 

art. 103 ustawy PZP: 

1.  Zamówienia  na  roboty  budowlane  opisuje  się  za  pomocą  dokumentacji  projektowej  oraz 

specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych. 

2.  Jeżeli  przedmiotem  zamówienia  jest  zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  w 

rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - 

Prawo budowlane, zamawiający opisuje przedmiot 

zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. 

3. Program funkcjonalno-

użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego, w którym podaje się 

przeznaczenie  ukończonych  robót  budowlanych  oraz  stawiane  im  wymagania  techniczne, 

ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne. 

4. Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego 

oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres i formę: 

1) dokumentacji projektowej, 

specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, 

3) programu funkcjonalno-

użytkowego 

mając  na  względzie rodzaj  robót  budowlanych,  a  także  nazwy  i  kody Wspólnego  Słownika 

Zamówień. 

Zgodnie  z  art.  16  pkt  1  i  2  ustawy  PZP, 

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty. 

Zgodnie  z  art.  99  ust.  1  ustawy  PZP,

Przedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób 

jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń, 

uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. 

Zgodnie z 

§ 4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w 

sprawie 

szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznej 

wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego: 

1.  Dokumentacja  projektowa  służąca  do  opisu  przedmiotu  zamówienia  na  wykonanie  robót 

budowlanych,  dla  których  jest  wymagane  uzyskanie  pozwolenia  na  budowę  albo  zgłoszenie 

robót budowlanych, do którego dołącza się projekt budowlany zgodnie z przepisami ustawy z 

dnia 7 lipca 1994 r. - 

Prawo budowlane, składa się w szczególności z: 


projektu budowlanego w zakresie uwzględniającym specyfikę robót budowlanych; 

projektu wykonawczego w zakresie, o którym mowa w § 5; 

przedmiaru robót w zakresie, o którym mowa w § 6. 

2.  Dokumentacja  projektowa  służąca  do  opisu  przedmiotu  zamówienia  na  wykonanie  robót 

budowlanych,  dla  których  nie  jest  wymagane  uzyskanie  pozwolenia  na  budowę  albo 

zgłoszenie  robót  budowlanych,  do  którego  dołącza  się  projekt  budowlany  zgodnie  z 

przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - 

Prawo budowlane, składa się w szczególności z: 

planów,  rysunków  lub  innych  dokumentów  umożliwiających  jednoznaczne  określenie 

rodzaju  i  zakresu  robót  podstawowych  oraz  uwarunkowań  i  dokładnej  lokalizacji  ich 

wykonywania; 

przedmiaru robót w zakresie, o którym mowa w § 6; 

projektów, pozwoleń, uzgodnień i opinii wymaganych odrębnymi przepisami. 

3.  Jeżeli  zamówienie  na  roboty  budowlane,  o  których  mowa  w  ust.  1  i  2,  jest  udzielane  w 

trybie  zamówienia  z  wolnej  ręki  lub  w  projektowanych  postanowieniach  umowy  przyjęto 

zasadę  wynagrodzenia  ryczałtowego,  dokumentacja  projektowa  może  nie  obejmować 

przedmiaru robót. 

Zgodnie z 

§ 5 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w 

sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznej 

wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego: 

1.  Projekt  wykonawczy  stanowi  uzupełnienie  i  uszczegółowienie  projektu  budowlanego  w 

zakresie  i  stopniu  dokładności  niezbędnych  do  sporządzenia  przedmiaru  robót,  kosztorysu 

inwestorskiego, przygotowania oferty przez wykonawcę i realizacji robót budowlanych. 

2. Projekt wykonawczy zawiera rysunki w skali uwzględniającej specyfikę zamawianych robót 

i  zastosowanych  skal 

rysunków  w  projekcie  budowlanym  wraz  z  wyjaśnieniami  opisowymi, 

które dotyczą: 

części obiektu, 

rozwiązań budowlano-konstrukcyjnych i materiałowych, 

detali architektonicznych oraz urządzeń budowlanych, 

4) sieci uzbrojenia terenu, 

instalacji i wyposażenia technicznego 

których  odzwierciedlenie  na  rysunkach  projektu  budowlanego  nie  jest  wystarczające  dla 

potrzeb, o których mowa w ust. 1. 

3.  Projekt  wykonawczy, w  zależności  od zakresu i  rodzaju  robót  budowlanych stanowiących 

przedmiot zamówienia, dotyczy: 

przygotowania terenu pod budowę; 


robót  budowlanych  w  zakresie  wznoszenia  kompletnych  obiektów  budowlanych  lub  ich 

części  oraz  robót  w  zakresie  inżynierii  lądowej  i  wodnej,  włącznie  z  robotami 

wykończeniowymi w zakresie obiektów budowlanych; 

robót w zakresie instalacji budowlanych; 

robót związanych z zagospodarowaniem terenu. 

4.  Wymagania  dotyczące  formy  projektu  wykonawczego  przyjmuje  się  odpowiednio  jak  dla 

projektu budowlanego. 

Zgodnie z 

§ 6 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w 

sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznej 

wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego: 

1. Przedmiar robót zawiera zestawienie przewidywanych do wykonania robót podstawowych 

w  kolejności  technologicznej  ich  wykonania  wraz  z  ich  szczegółowym  opisem  lub  ze 

wskazaniem  podstaw  ustalających  szczegółowy  opis  oraz  wraz  ze  wskazaniem  właściwych 

specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych,  a  także  z  obliczeniem  i 

zestawieniem liczby jednostek przedmiarowych robót podstawowych. 

2. Przedmiar robót składa się z następujących elementów: 

strony tytułowej przedmiaru robót; 

spisu działów przedmiaru robót; 

tabeli przedmiaru robót. 

Zgodnie z 

§ 14 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w 

sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznej 

wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego: 

1. Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych zawierają co najmniej: 

stronę tytułową, która obejmuje: 

a) 

nazwę nadaną zamówieniu przez zamawiającego, 

b) 

adres obiektu budowlanego, którego dotyczy specyfikacja techniczna wykonania i odbioru 

robót budowlanych, a w przypadku braku adresu - opis lokalizacji obiektu, 

c) 

w  zależności  od  zakresu robót  budowlanych objętych przedmiotem  zamówienia  -  nazwy  i 

kody: 

grup robót, 

klas robót, 

kategorii robót, 

d) 

nazwę i adres zamawiającego, 

e) 

nazwę specyfikacji technicznej wykonania odbioru robót budowlanych i jej numer, 


f) 

imię  i  nazwisko  osoby  opracowującej  specyfikację  techniczną  wykonania  i  odbioru  robót 

budowlanych  oraz  - 

o  ile  występują  -  nazwę  i  adres  podmiotu  opracowującego  specyfikację 

techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych; 

część ogólną, która obejmuje: 

a) 

przedmiot i zakres robót budowlanych, 

b) 

wyszczególnienie i opis prac towarzyszących i robót tymczasowych, 

c) 

informacje o terenie budowy zawierające wszystkie niezbędne dane istotne z uwagi na: 

organizację robót budowlanych, 

zabezpieczenie interesów osób trzecich, 

ochronę środowiska, 

warunki bezpieczeństwa pracy, 

- zaplecze dla potrzeb wykonawcy, 

- warunki organizacji ruchu, 

- ogrodzenie, 

zabezpieczenie chodników i jezdni, 

d) 

określenia  podstawowe,  zawierające  definicje  pojęć  i  określeń  nigdzie  wcześniej 

niezdefiniowanych,  a  wymagających  zdefiniowania  w  celu  jednoznacznego  rozumienia 

zapisów  dokumentacji  projektowej  i  specyfikacji  technicznej  wykonania  i  odbioru  robót 

budowlanych; 

wymagania  dotyczące  właściwości  wyrobów  budowlanych  oraz  niezbędne  wymagania 

związane z ich przechowywaniem, transportem, warunkami dostawy, składowaniem i kontrolą 

jakości - poszczególne wymagania odnosi się do postanowień norm; 

wymagania dotyczące sprzętu  i  maszyn niezbędnych lub  zalecanych  do  wykonania  robót 

budowlanych zgodnie z założoną jakością; 

wymagania dotyczące środków transportu; 

wymagania  dotyczące  wykonania  robót  budowlanych  z  podaniem  sposobu  wykończenia 

poszczególnych  elementów,  tolerancji  wymiarowych  i  szczegółów  technologicznych  oraz 

niezbędne  informacje  dotyczące  odcinków  robót  budowlanych,  przerw  i  ograniczeń,  a  także 

wymagania specjalne; 

opis  działań  związanych  z  kontrolą,  badaniami  oraz  odbiorem  wyrobów  i  robót 

budowlanych w nawiązaniu do dokumentów odniesienia; 

wymagania dotyczące przedmiaru i obmiaru robót; 

opis sposobu odbioru robót budowlanych; 

opis sposobu rozliczenia robót tymczasowych i prac towarzyszących; 

11) dokumenty odniesienia - 

dokumenty będące podstawą do wykonania robót budowlanych, 

w  tym  wszystkie  elementy  dokumentacji  projektowej,  normy  oraz  inne  dokumenty  i  ustalenia 

techniczne. 


2. Jeżeli objętość informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uniemożliwia zamieszczenie ich 

na stronie tytułowej, dopuszcza się zamieszczenie tych informacji na kolejnych stronach albo 

w postaci załącznika do strony tytułowej. 

Zgodnie  z  art.  5  KC,

Nie  można  czynić  ze  swego  prawa  użytku,  który  by  był  sprzeczny  ze 

społeczno-gospodarczym  przeznaczeniem  tego  prawa  lub  z  zasadami  współżycia 

społecznego.  Takie  działanie  lub  zaniechanie  uprawnionego  nie  jest  uważane  za 

wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony. 

Zgodnie z art. 24 KC: 

§  1.  Ten,  czyje  dobro  osobiste  zostaje  zagrożone  cudzym  działaniem,  może  żądać 

zaniechania  tego  działania,  chyba  że  nie  jest  ono  bezprawne.  W  razie  dokonanego 

naruszenia  może  on  także  żądać,  ażeby  osoba,  która  dopuściła  się  naruszenia,  dopełniła 

czynności  potrzebnych  do  usunięcia  jego  skutków,  w  szczególności  ażeby  złożyła 

oświadczenie  odpowiedniej  treści  i  w  odpowiedniej  formie.  Na  zasadach  przewidzianych  w 

kodeksie  może  on  również  żądać  zadośćuczynienia  pieniężnego  albo  zapłaty  odpowiedniej 

sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. 

§  2.  Jeżeli  wskutek  naruszenia  dobra  osobistego  została  wyrządzona  szkoda  majątkowa, 

poszkodowany może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych. 

§ 3.  Przepisy  powyższe nie uchybiają uprawnieniom  przewidzianym  w  innych  przepisach,  w 

szczególności w prawie autorskim oraz w prawie wynalazczym. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  –  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  po  zapoznaniu  się  ze  stanowiskami  przedstawionymi  w  odwołaniu, 

odpowiedzi  na  odwołanie,  stanowiskiem  przystępującego,  konfrontując je  z  zebranym 

w sprawie materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego  oraz  po  wysłuchaniu  oświadczeń  i  stanowisk  stron,  a  także 

uczestnika  postępowania  odwoławczego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku 

rozprawy 

– ustaliła i zważyła, co następuje: 

Skład  orzekający  stwierdził,  że odwołanie dotyczy  materii  określonej  w art.  513  ustawy  PZP 

podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została 

wypełniona  żadna  z  przesłanek  określonych  w  art.  528  ustawy  PZP,  których  stwierdzenie 

skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w 

ocenie  składu  orzekającego  Odwołujący  wykazał,  że  posiada  legitymację  materialną  do 

wniesienia  środka  zaskarżenia  zgodnie  z  przesłankami  art.  505  ust.  1  ustawy  PZP,

  tj

ma 


interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP 

może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze 

art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania o udzielenie zamówienia. 

Izba 

–  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  przedłożony  przez  strony,  po 

dokonaniu ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji postępowania, biorąc pod uwagę 

zakres  sprawy  zakreślony  przez  okoliczności  podniesione  w  odwołaniu  oraz  stanowiska 

złożone  pisemnie  i  ustnie  do  protokołu  –  stwierdziła,  że  sformułowany  przez  Odwołującego 

zarzut 

pierwszy  odnośnie  braku  kompletnej  dokumentacji  projektowej  w  zakresie 

nieprzedłożenia  projektu  wykonawczego  na  większy  zakres  robót  budowalnych,  jaki  jest 

wskazany  w  rozdziale  V  ust.  2  SWZ 

wraz  z  brakiem  wyjaśnień  opisowych  dla  17  rysunków 

opisanych  jako  załącznik  1.3  do  SWZ  znajduje  oparcie  w  ustalonym  stanie  faktycznym  i 

prawnym,  a  tym  samym  rozpoznawane  odwołanie  w  powyższym  zakresie  zasługuje  na 

uwzględnienie. Pozostałe zarzuty, tj. zarzut pierwszy odnośnie braku kompletnej dokumentacji 

projektowej  w  zakresie 

nieprzedłożenia  przedmiaru  robót,  zarzut  drugi  w  zakresie 

historycznego  boniowania,  uzupełnienia  ubytków  i  rekonstrukcji  tralek  balkonowych  na 

ostatnim piętrze, gzymsów oraz pkt ST. 16 STWiORB, a także zarzut trzeci, są w ocenie Izby 

niezasadne i podlegają oddaleniu. 

Nadto Izba zważa, że 

Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w ramach zarzutu drugiego w 

zakresie 

naprawy  i  udrożnienia  rur  spustowych  i  rynien;  rozbieżności  w  zakresie  prac 

dotyczących tzw. „przebudówki” oraz w zakresie zarzutów opisanych w pkt ST.07 STWiORB, 

pkt  ST.08  STWiORB,  pkt  ST.09  STWiORB,  pkt  ST.20  STWiORB,  pkt  2.3.1  STWiORB  na 

podstawie  art.  568  pkt  2  ustawy  PZP  ze  względu  na  to,  iż  w  dniu  30  sierpnia  2024  r. 

Zamawiający  wprowadził  zmiany  SWZ  do  niniejszego  postępowania.  Zdaniem  Izby, 

Zamawiający  dokonując  zmian  postanowień  SWZ  w  powyższym  zakresie  spowodował,  że 

czynności,  wobec  których  zostało  wniesione  odwołanie  utraciły  swój  byt.  Tym  samym  nie 

istnieje  tzw.  substrat  zaskarżenia  niezbędny  do  tego,  aby  Izba  mogła  rozpoznać  odwołanie 

merytorycznie i stwierdzić, czy Zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów ustawy PZP. 

Powyższe powoduje, że postępowanie odwoławcze w powyższym zakresie staje się zbędne, 

gdyż  przedmiot  zaskarżenia  przestał  istnieć,  co  stanowi  podstawę  umorzenia  postępowania 

odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy PZP.  


W  pierwszej  kolejności  Izba  zważa,  iż  w  ramach  zarzutu  pierwszego  (brak  kompletnej 

dokumentacji  projektowej)  w  zakresie  braku  przedłożenia  projektu  wykonawczego  dla  prac 

objętych przedmiotem zamówienia, jest w ocenie Izby zasadny.  

Izba  zważa,  iż  zgodnie  z  art.  103  ust.  1  ustawy  PZP,    zamówienia  na  roboty  budowlane 

opisuje się za pomocą dokumentacji  projektowej  oraz specyfikacji  technicznych  wykonania i 

odbioru robót budowlanych. Natomiast zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i 

Technologii    z  dnia  20  grudnia  2021  r.  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy 

dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych 

oraz  programu  funkcjonalno 

–  użytkowego,  dokumentacja  projektowa  służąca  do  opisu 

przedmiotu  zamówienia  na  wykonanie  robót  budowlanych,  dla  których  jest  wymagane 

uzyskanie pozwolenia na budowę albo zgłoszenie robót budowlanych, do którego dołącza się 

projekt  budowlany  zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  dnia  7  lipca  1994  r.  -  Prawo  budowlane, 

składa się w szczególności z: 

1) projektu budowlanego w zakresie uwzględniającym specyfikę robót budowlanych; 

2) projektu wykonawczego w zakresie, o którym mowa w § 5; 

3) przedmiaru robót w zakresie, o którym mowa w § 6. 

Izba  zważa,  że  Zamawiający  w  dniu  12  sierpnia  2024  roku  na  platformie  e-Zamówienia 

opublikował  dokumenty  zamówienia,  do  których  załączył  opis  przedmiotu  zamówienia,  na 

który składały się następujące opracowania:  

1)  „Projekt  budowlany  remontu  polegającego  na  modernizacji  elewacji  budynku 

Mazowieckiego  Centrum  Stomatologii  ul.  Nowy  Zjazd  1  w  Warszawie”  opracowany  przez 

jednostkę projektową PRECYZJA P. J., ul. Rembielińska 20/166, 03-352 Warszawa;  

2) „Uszczegółowienie tynków  –  części  budynku nad gzymsem”  opracowany  przez jednostkę 

projektową PRECYZJA P. J., ul. Rembielińska 20/166, 03-352 Warszawa;  

3)  „Projekt  wykonawczy  remontu  schodów  wejściowych”  opracowany  przez  jednostkę 

projektową ERPE R. P., ul. Władysława Hassa 2, 02-497 Warszawa; 4  

4)  „Rysunki  przetargowe”  opracowane  przez  jednostkę  projektową  ERPE  R.  P.,  ul. 

Władysława Hassa 2, 02-497 Warszawa;  

5) specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót;  

6) Postanowienie MKWZ;  

7) Pozwolenie na budowę.  

Tym  samym, 

Izba  wskazuje,  iż  w  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  w  przypadku 

projektu  wykonawczego  do  dokumentów  zamówienia  załączył  jedynie  projekt  wykonawczy 


schodów,  co  zdaniem  Izby  jest  niewystarczające  patrząc  przez  pryzmat  zakresu  prac 

wymienionych w rozdziale V ust. 2 SWZ (

Określenie przedmiotu zamówienia wg CPV): roboty 

elewacyjne,  tynkowanie,  montaż  instalacji  piorunochronnej,  roboty  w  zakresie  okładziny 

tynkowej,  instalowanie  krat,  roboty  w  zakresie  okablowania  oraz  instalacji  elektrycznych, 

instalowanie wind.  

Izba  zważa,  że  zgodnie  z  §  5  ust.  1  ww.  rozporządzenia,  projekt  wykonawczy  stanowi 

uzupełnienie  i  uszczegółowienie  projektu  budowlanego  w  zakresie  i  stopniu  dokładności 

niezbędnych  do  sporządzenia  przedmiaru  robót,  kosztorysu  inwestorskiego,  przygotowania 

oferty przez wykonawcę i realizacji robót budowlanych, zaś w myśl ust. 2, projekt wykonawczy 

zawiera  rysunki  w  skali  uwzględniającej  specyfikę  zamawianych  robót  i  zastosowanych  skal 

rysunków w projekcie budowlanym wraz z wyjaśnieniami opisowymi, które dotyczą: 

części obiektu, 

rozwiązań budowlano-konstrukcyjnych i materiałowych, 

detali architektonicznych oraz urządzeń budowlanych, 

sieci uzbrojenia terenu, instalacji i wyposażenia technicznego 

których  odzwierciedlenie  na  rysunkach  projektu  budowlanego  nie  jest  wystarczające  dla 

potrzeb, o których mowa w ust. 1. 

Nadto  Izba  zważa,  iż  w  dniu  30  sierpnia  2024  r.  na  stronie  przedmiotowego  postępowania 

Zamawiający zamieścił projekt techniczny zawierający m.in. informacje dotyczące rozwiązań 

konstrukcyjnych  obiektu  budowlanego,  czy  też  rozwiązania  konstrukcyjno  -  materiałowe 

wewnętrznych i zewnętrznych przegród budowlanych.  

N

ależy  w  tym  miejscu  podkreślić,  iż  projekt  techniczny  wprowadzony  do  dokumentacji 

projektowej  przez  Zamawiającego  nie  jest  dokumentem  wskazanym  w    rozporządzeniu 

Ministra Rozwoju i Technologii  z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu i 

formy  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót 

budowlanych oraz programu funkcjonalno 

– użytkowego.  

Izba  zważa,  że  dokument  w  postaci  projektu  technicznego  ujęty  został  w  §  5  ust.  1  pkt  3 

rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z  dnia  11  września  2020  r.  w  sprawie  szczegółowego 

zakresu i formy projektu budowlanego jako 

jeden z elementów projektu budowlanego, którego 

część  opisowa  zawarta  jest  w  §  23  rozporządzenia.  Tym  samym  Izba  nie  zgadza  się  z 

argumentacją Zamawiającego, który stwierdził w odpowiedzi na odwołanie, iż: „dokument ten 

powtarza  te  elementy  rozporządzenia,  jakie  dotyczą  projektu  wykonawczego”,  ponieważ 

gdyby  tak  było  to  ustawodawca  w  §  4  ust.  1  pkt  2  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  i 


Technologii    z  dnia  20  grudnia  2021  r.  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy 

dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych 

oraz  programu  funkcjonalno 

–  użytkowego,  nie  wprowadziłby  wymogu  przedłożenia 

wykonawcom projektu wykonawczego w stosunku do opisu przedmiotu zamówienia na roboty  

budowlane, które wymagają pozwolenia na budowę. Niewątpliwie w niniejszym postępowaniu 

opis  przedmiotu  zamówienia  wymagał  pozwolenia  na  budowę,  które  Zamawiający  uzyskał 

decyzją nr 396/Ś/2021 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 21 grudnia 2021 r. 

obejmujące  remont  i  modernizację  elewacji  Mazowieckiego  Centrum  Stomatologii  przy  ul. 

Nowy Zjazd 1 w Warszawie. 

Biorąc powyższe pod uwagę, twierdzenie Zamawiającego na rozprawie, iż w przedmiotowym 

postępowaniu nie ma zastosowania § 4 ust. 1 rozporządzenia, lecz § 4 ust. 2 rozporządzenia, 

zgodnie  z  którym,  dokumentacja  projektowa  służąca  do  opisu  przedmiotu  zamówienia  na 

wykonanie  robót  budowlanych,  dla  których  nie  jest  wymagane  uzyskanie  pozwolenia  na 

budowę  albo  zgłoszenie  robót  budowlanych,  do  którego  dołącza  się  projekt  budowlany 

zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  dnia  7  lipca  1994  r.  - 

Prawo  budowlane,  składa  się  w 

szczególności z: 

planów,  rysunków  lub  innych  dokumentów  umożliwiających  jednoznaczne  określenie 

rodzaju  i  zakresu  robót  podstawowych  oraz  uwarunkowań  i  dokładnej  lokalizacji  ich 

wykonywania; 

przedmiaru robót w zakresie, o którym mowa w § 6; 

projektów, pozwoleń, uzgodnień i opinii wymaganych odrębnymi przepisami, jest w ocenie 

Izby twierdzeniem 

błędnym nie mającym oparcia w dokumentacji postępowania.  

Nadto  Izba  zważa  za  Odwołującym,  iż  do  dokumentów  przedmiotowego  zamówienia, 

Zamawiający  załączył  zbiór  17  rysunków  opisanych  jako  załącznik  1.3  do  SWZ,  jednakże 

rysunki  te  nie  spełniają  wymogów  sprecyzowanych  przez  ustawodawcę  dla  projektu 

wykonawczego,  w  szczególności  brak  jest  wyjaśnień  opisowych  dla tych  17  rysunków,  a  co 

Izba chciałaby podkreślić, wymóg ten jednoznacznie wynika z § 5 ust. 2 rozporządzenia.  

Z  tego  też  względu  zarzut  w  powyższym  zakresie,  jest  w  ocenie  Izby  zasadny  i  podlega 

uwzględnieniu przez Izbę. 

W  dalszej  kolejności  Izba  zważa,  że  w  ramach  zarzutu  pierwszego,  Odwołujący  podnosił 

również  brak  załączenia  do  dokumentacji  projektowej    -  przedmiaru  robót.  Należy  w  tym 

miejscu wskazać, iż ustawodawca w art. 103 ust. 1  ustawy PZP określił, że „zamówienia na 

roboty  budowlane  opisuje  się  za  pomocą  dokumentacji  projektowej  oraz  specyfikacji 


technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych”,  przy  czym  zasady  dotyczące 

opracowania  dokumentacji  projektowej  zostały  ujęte  w  przepisach  rozporządzenia  Ministra 

Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy 

dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych 

oraz programu funkcjonalno-

użytkowego, do którego odsyła art. 103 ust. 4 ustawy PZP.  

Jak  już  Izba  wskazywała  powyżej,  w  myśl  §  4  ust.  1  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  i 

Technologii  z  dnia  20  grudnia  2021  roku  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy 

dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych 

oraz  programu  funkcjonalno-

użytkowego,  dokumentacja  projektowa  służąca  do  opisu 

przedmiotu  zamówienia  na  wykonanie  robót  budowlanych,  dla  których  jest  wymagane 

uzyskanie pozwolenia na budowę albo zgłoszenie robót budowlanych, do którego dołącza się 

projekt  budowlany  zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  dnia  7  lipca  1994  r.  -  Prawo  budowlane, 

składa się w szczególności z: 

1) projektu budowlanego w zakresie uwzględniającym specyfikę robót budowlanych; 

2) projektu wykonawczego w zakresie, o którym mowa w § 5; 

3) przedmiaru robót w zakresie, o którym mowa w § 6. 

Jednakże, jak słusznie zauważa Zamawiający „nie można jednak pomijać milczeniem (tak jak 

czyni to Odwołujący) innych norm zawartych w rzeczonym akcie wykonawczym, a które mają 

wpływ  na  wynik  sprawy”.  Należy  bowiem  wskazać,  iż  zgodnie  z  §  4  ust.  3  ww. 

r

ozporządzenia,  

j

eżeli zamówienie na roboty budowlane, o których mowa w ust. 1 i 2, jest udzielane w trybie 

zamówienia  z  wolnej  ręki  lub  w  projektowanych  postanowieniach  umowy  przyjęto  zasadę 

wynagrodzenia  ryczałtowego,  dokumentacja  projektowa  może  nie  obejmować  przedmiaru 

robót.  

Izba  chciałaby  w  tym  miejscu  podkreślić,  iż  w  projektowanych  postanowieniach  umowy, 

stanowiącym załącznik nr 3 do SWZ, Zamawiający w § 16 ust. 2 wprowadził zapis, w którym 

jednoznacznie  wskazał,  że:  „Wynagrodzenie  należne  Wykonawcy  jest  wynagrodzeniem 

ryczałtowym w rozumieniu przepisu art. 632 § 1 Kodeksu cywilnego.”  

Tym samym, w ocenie Izby, 

Zamawiający nie był zobligowany do udostępnienia wykonawcom 

ubiegającym się o udzielenie zamówienia przedmiarów robót, a w konsekwencji Zamawiający 

nie naruszył przepisów ustawy PZP ani rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii  z dnia 

20  grudnia  2021  r.  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej, 


specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno 

– użytkowego. 

Z  tego  też  względu  zarzut  w  powyższym  zakresie,  jest  w  ocenie  Izby  niezasadny  i  podlega 

oddaleniu. 

Przechodząc  do  zarzutu  drugiego,  w  pierwszej  kolejności  Izba  zważa,  iż  nie  popiera 

argumentacji Odwołującego, iż 17 rysunków stanowiących załącznik 1.3 do SWZ modyfikuje 

zakres  prac  określony  w  projekcie  budowlanym,  co  miałoby  implikować  po  stronie 

Zamawiającego  przygotowanie  zamiennego  projektu  budowlanego  uzgodnionego  z 

Mazowieckim  Wojewódzkim  Konserwatorem  Zabytków.  W  tym  miejscu  Izba  odniesie  się  do 

poszczególnych zarzutów.  

I tak w przypadku zarzutu dotyczącego historycznego boniowania, Zamawiający w projekcie 

budowlanym na stronie 10 wskazał, iż prace ociepleniowe powinny być prowadzone poprzez 

„tynkowanie tynkiem na siatce wraz z uwzględnieniem historycznego boniowania, zarówno na 

płaszczyznach  ścian,  jak  i  na  pilastrach”,  z  kolei  na  stronie  11  projektu  budowlanego  w 

uwagach  Zamawiający  wskazał,  iż:  „Należy  utrzymać  wzór  boniowania  na  elewacjach, 

zarówno na pilastrach jak i na płaszczyznach pomiędzy pilastrami”. 

Jak wskazuje Odwołujący  „podczas wykonania 1  etapu  prac,  Zamawiający  polecił  obniżenie 

linii parapetów zewnętrznych z uwagi na ich podokienny montaż, jednocześnie nakazując, aby 

płaszczyzna parapetów stanowiła jedną linię z boniami oraz zakończeniami pilastrów. Projekt 

autorstwa M. P. 

zakłada utrzymanie historycznego, zaś rysunki R. P., które zostały załączone 

do  dokumentacji  zamówienia,  jako  załącznik  1.3  do  SWZ  wskazują  na  konieczność 

prowadzenia  boni,  które  nie  pokrywają  się  boniami  historycznymi.  Okoliczności  te  wskazują 

na  fakt,  że  projekt  budowlany  oraz  rysunki  stanowiące  załącznik  1.3.  do  SWZ  są  ze  sobą 

sprzeczne, gdyż określają dwa różne sposoby wykonania tego elementu prac. W tej sytuacji, 

wykonawcy  nie mają  wiedzy,  który  sposób  wykonania  prac  na  elewacji  jest  wymagany,  a  w 

konsekwencji  nie  mogą  oszacować  ceny  tych  prac  na  potrzeby  oferty.  Dodatkowo  warto 

zauważyć,  że  rysunki  R.  P.  modyfikują  sposób  wykonania  prac  w  sposób  ingerujący  w 

warstwę  zabytkową  budynku,  tj.  cechy  zewnętrzne  tego  budynku,  a  co  za  tym  idzie 

Zamawiający powinien w tym zakresie sporządzić zamienny projekt budowlany, który podlega 

uzgodnieniu  z  Mazowieckim  Wojewódzkim  Konserwatorem  Zabytków  na  co  wskazuje  treść 

art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku 

– Prawo budowlane oraz pisma Mazowieckiego 

Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 29 lutego 2024 roku”. 


W  ocenie  Izby, 

Odwołujący  zdaje  się  nie  zauważać,  iż  rysunki  M.  P.  nie  dotyczą  układu 

boniowania,  a  jedynie  kolorystyki,  a  co  nie  było  kwestionowane  prze  Odwołującego  na 

rozprawie. Co istotne, 

Izba zważa za Zamawiającym, iż rysunki R. P. odtwarzają historyczny 

układ boniowania, co stanowi uszczegółowienie projektu budowlanego, a co za tym idzie nie 

ma  konieczności  sporządzenia  zamiennego  projektu  budowlanego.  Jak  wynika  z  dowodu 

wniesionego przez 

Odwołującego w postaci pisma Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków 

w Warszawie z dnia 29 lutego 2024 r. 

„Boniowanie elewacji oraz pilastry również są cechami 

zewnętrznymi  formy  architektonicznej  obiektu.  Zmiany  w  tym  zakresie  powinny  podlegać 

uzgodnieniu  z  Mazowieckim  Wojewódzkim  Konserwatorem  Zabytków”.  Oznacza  to,  iż  tylko 

zmiany  historyczne  boniowania  elewacji  oraz  pilastrów  podlegałyby  uzgodnieniu  z 

Mazowieckim 

Wojewódzkim  Konserwatorem  Zabytków,  jednakże  ze  względu  na  to,  iż 

historyczny 

układ boniowania został wskazany na rysunkach opracowanych przez R.  P., nie 

ma  zdaniem  Izby 

konieczności  dokonywania  uzgodnień  w  powyższym  zakresie  z 

Mazowieckim 

Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. 

Tym  samym,  Izba  nie  zgadza  się  z  Odwołującym,  iż  „projekt  budowlany  oraz  rysunki 

stanowiące załącznik 1.3. do SWZ są ze sobą sprzeczne”. 

Z tego też względu, w ocenie Izby, zarzut ten jest niezasadny i podlega oddaleniu. 

W  dalszej  kolejności  Odwołujący  podnosi  zarzut  dotyczący  uzupełnienia  ubytków  i 

rekonstrukcji tralek balkonowych na ostatnim piętrze. Odwołujący wskazał, iż: „opis zawarty w 

projekcie  budowlanym  wskazuje  na  konieczność  odtworzenia  balustrady  na  obu  tarasach 

podczas gdy w budynku znajdują się cztery tarasy. Wykonawcy w oparciu o tak sporządzony 

projekt  budowlany  nie  są  w  stanie  stwierdzić,  o  które  dwa  z  czterech  tarasów  chodzi 

Zamawiającemu;  

projekt wskazuje na konieczność remontu balustrad tarasowych na wzór istniejących (obecnie 

w budynku występują balustrady stalowe bez tralek), jednak rysunki autorstwa R. P. wskazują 

na  konieczność  wykonania  nowych  balustrad  betonowych.  Sprzeczność  dokumentacji 

projektowej  w  tym  zakresie,  skutkuje  tym,  że  wykonawcy  nie  wiedzą,  jakie  rozwiązanie 

projektowe jest właściwe, a co za tym idzie nie mogą oszacować wartości tej pozycji”. 

W ocenie Izby, 

Zamawiający poprzez zmianę treści SWZ dokonaną w dniu 30 sierpnia 2024 

r.,  w  zawiadomieniu  o  zmianie  SWZ  w  pkt  2 jednoznacznie  poinformował  wykonawców,  że:                      

„Wykreśla  się  informację  zawartą  w  części  opisowej  projektu  budowlanego  o  konieczności 

odtworzenia balustrad na obu tarasach  i zastępuje się informacją o konieczności odtworzenia 

balustrad  na  czterech tarasach”.  Tym  samym, jasnym jest,  że odtworzenie balustrad  będzie 


dotyczyło  czterech  tarasów,  a  nie  dwóch.  Poza  tym,  w  ocenie  Izby,  twierdzenie 

Odwołującego,  iż  zachodzi  sprzeczność  dokumentacji  projektowej,  ponieważ  „obecnie  w 

budynku 

występują  balustrady  stalowe  bez  tralek,”  a  „rysunki  autorstwa  R.  P.  wskazują  na 

konieczność  wykonania  nowych  balustrad  betonowych”  jest  niezasadne,  ponieważ  zdaniem 

Izby 

Zamawiający jednoznacznie wyjaśnił w odpowiedzi na odwołanie, iż: „Rysunki arch. IARP 

R. P. 

sankcjonują i uszczegóławiają w formie graficznej zapis ze str. 10 projektu budowlanego 

o  konieczności  doprowadzenia  wyglądu  balustrady  do  stanu  zgodnego  ze  stanem  z  1930 

roku

”, a czego zdaje się nie zauważać Odwołujący.  

Izba  odniesie  się  jeszcze  w  tym  miejscu  do  kwestii  wizji  lokalnej  podnoszonej  przez 

Odwołującego  na  rozprawie.  Izba  zwraca  uwagę,  po  wysłuchaniu  stron,  iż  Zamawiający 

jednoznacznie 

wskazał,  iż  podczas  oglądania  jednego  tarasu,  będzie  się  on  odnosił  do 

pozostałych trzech, ponieważ „są to takie same tarasy”. Tak więc kwestia podnoszona przez 

Odwołującego,  iż  Odwołujący  nie  mógł  zobaczyć  pozostałych  tarasów  jest  irrelewantna  dla 

rozstrzygnięcia  powyższego  zarzutu,  zwłaszcza,  że,  jak  deklarował  Zamawiający  na 

rozprawie,  gdyby 

Odwołujący  zawnioskował  chęć  zobaczenia  pozostałych  tarasów,  to  by  je 

udostępnił. 

Niezależnie od powyższego wszelkie kwestie podnoszone przez Odwołującego na rozprawie 

dotyczące  „posadowienia  tralek”,  „wymiarów  tarasów/balustrad”,  nie  były  brane  pod  uwagę 

przez  Izbę,  ponieważ  nie  były  one  zawarte  w  odwołaniu.  Tym  samym  Izba  uznała  je  jako  

spóźnione. Zgodnie bowiem z art. 555 ustawy PZP,  Izba nie może orzekać co do zarzutów, 

które nie były zawarte w odwołaniu. 

Na  marginesie  Izba  wskazuje,  iż  Zamawiający  na  rozprawie  podnosił,  iż  w  projekcie 

budowlanym  na  rysunkach  PB_01,  PB_03,  PB_04,  PB_06,  PB_07  wymiary  ukazane 

są  w 

skali  (Izba  wskazuje  odpowiednio  1:1000  i  1:200)  i  na  tej  podstawie 

możliwe  jest  dokonanie 

wymiarów tarasów, balustrad, a powyższe nie było kwestionowane przez Odwołującego. 

Z tego też względu, w ocenie Izby, zarzut ten jest niezasadny i podlega oddaleniu. 

Odnosząc  się  do  kolejnego  zarzutu  w  zakresie  gzymsów,  Izba  zważa,  że  Odwołujący 

podnosił, iż: „projekt autorstwa M. P. wskazuje, że: „należy bezwzględnie utrzymać istniejący 

profil  gzymsów”  (s.  11  projektu  budowlanego).  W  części  rysunkowej  nadto  projektant 

wskazuje, iż jako gzyms rozumie się zarówno element ozdobny wystający poza płaszczyznę 

ściany jaki i element bezpośrednio znajdujący się pod tym elementem, który w rysunkach R. 

P. 

nazwany  został  fryzem  gzymsu;  projekt  R.  P.  wskazuje  na  konieczność  ocieplenia  płytą 


rezolową dla wskazanego fryzu, co jednak wyklucza utrzymanie istniejącego profilu gzymsu; 

wskazane  rozwiązania  techniczne  przedstawione  przez  M.  P.  oraz  R.  P.  wzajemnie  się 

wykluczają,  co  uniemożliwia  wykonawcom  określenie  właściwej  technologii  wykonania  prac. 

Co  więcej  rozwiązanie  proponowane  przez  R.  P.  ingeruje  w  tkankę  zabytkową  budynku,  co 

powinno  zostać  poddane  ocenie  służb  konserwatorskich,  a  w  konsekwencji  wymaga 

sporządzenia  zamiennego  projektu  budowlanego,  który  następnie  powinien  zostać 

uzgodniony z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz zatwierdzony przez 

właściwy organ budowlany”. 

W  pierwszej  kolejności,  Izba  zważa  za  Zamawiającym,  iż  fryz  i  gzyms  to  są  dwa  odrębne 

pojęcia, a wymóg wynikający z projektu budowlanego dotyczył wyłącznie „profilu gzymsów”. 

Jak wskazał Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie „Rysunki arch. IARP R. P. sankcjonują 

wymóg  zachowania  istniejących  profili  gzymsów  w  połączeniu  z  nałożeniem  5  cm  pianki 

rezolowej  na  elewację,  zgodnie  z  uwagą  na  str.  11  projektu  budowlanego.  W  tym  celu 

zaprojektowane  zostały  nakładki  styropianowe  na  gzymsy  utrzymujące  istniejące  profile 

gzymsów we właściwym położeniu w stosunku do ścian i boniowania budynku”.  

Biorąc  powyższe  wyjaśnienia  pod  uwagę,  należy  w  tym  miejscu  podkreślić,  iż  gzymsy  i 

pilastry w przedmiotowym postępowaniu są niewykonalne w technologii pianki rezolowej, na 

co 

wskazywał  Zamawiający  na  rozprawie.  Dlatego  też,  wyjaśnienia  Zamawiającego, 

wskazujące na to, iż, aby zachować profil gzymsu konieczne jest nałożenie pianki rezolowej 

na  elewację  wraz  z  nakładkami  styropianowymi  na  gzymsy  w  celu  utrzymania  istniejącego 

profilu gzymsu, są w ocenie Izby wiarygodne, zwłaszcza, że jak wskazywał Zamawiający na 

rozprawie Konserwator 

Zabytków zatwierdził zastosowanie 5 cm pianki rezolowej. 

W związku z powyższym, w ocenie Izby, wbrew twierdzeniom Odwołującego, nie jest tak, że 

wskazane  rozwiązania  techniczne  przedstawione  przez  M.  P.  i  R.  P.  wzajemnie  się 

wykluczają  oraz  że  projekt  R.  P.  wyklucza  utrzymanie  istniejącego  profilu  gzymsu,  a  w 

konsekwencji 

wymagałoby sporządzenia zamiennego projektu budowlanego. 

Z tego też względu, w ocenie Izby, zarzut ten jest niezasadny i podlega oddaleniu. 

Z kolei odnosząc się do zarzutu w zakresie Specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót 

budowlanych opisanych w  pkt  ST.16 STWiORB

, Odwołujący  wskazał, iż: „montaż balustrad 

na  tarasach  zakłada  rozbiórki  części  murków  wg  rysunku  R.  P.,  jednak  rysunek  ten  nie 

rozwiązuje podstawowych problemów związanych z tymi pracami. Dokumentacja projektowa 


w  zupełności  pomija,  prace  w  zakresie  izolacji  termicznej  oraz  odwodnienia  w  częściach, 

gdzie  należy  wykonać  rozbiórki.  Sugeruje  to,  że  wykonawca  winien  wykonać  te  prace  bez 

warstwy izolacji termicznej w części wykonywanych rozbiórek oraz winien przerwać istniejący 

system  odwodnienia,  co  może  powodować  zaciekanie  do  pomieszczeń  zlokalizowanych 

poniżej oraz przemarzanie na styku tarasu i pomieszczenia poniżej. Dla prawidłowej wyceny 

niezbędne jest przedstawienie całościowego rozwiązania technicznego w tym zakresie wraz z 

wymiarami  oraz  technologią  ocieplenia  i  odwodnienia,  której  wymaga  Zamawiający. 

Zamawiający  wskazuje  na  konieczność  odtworzenia  nawierzchni  tarasów  za  pomocą  płyt 

ceramicznych na podstawkach lub deków składowanych na terenie obiektu, zdemontowanych 

z  tarasów  w  czasie  dotychczasowych  robót.  Nie  wiadomo  więc,  czy  Zamawiający  zakłada 

łączenie  płyt  ceramicznych  z  dotychczasową  nawierzchnią  w  przypadku  zastosowania  płyt 

ceramicznych (skoro nie przewiduje demontażu klimatyzatorów, a co za tym idzie demontażu 

nawierzchni  pod  nimi).  Nie  przedstawia  też  parametrów  technicznych  deków,  które  ze 

względu na konieczność wykonania demontaży będą konieczne do uzupełnienia ze względu 

na  uszkodzenia.  Informacje  te  są  niezbędne  Wykonawcy  dla  zabezpieczenia  właściwych 

materiałów  niezbędnych  dla wykonania prac,  a co za tym  idzie brak  informacji  uniemożliwia 

określenie zakresu prac i ich oszacowanie. 

W  ocenie  Izby,  zdaje  się  nie  zauważać  Odwołujący,  iż  w  odpowiedzi  na  odwołanie 

Zamawiający  w  swoich wyjaśnieniach  wskazał,  iż  „Przewidywany  zakres  robót  nie  obejmuje 

ingerencji w istniejący układ izolacji i odwodnienia tarasów”. Biorąc powyższe wyjaśnienia, w 

ocenie  Izby, 

niezasadny  jest  zarzut,  iż  dokumentacja  projektowa  pomija  prace  w  zakresie 

izolacji  termicznej  oraz odwodnienia 

w częściach, gdzie należy wykonać rozbiórki, ponieważ 

zakres  robót  w  ogóle  nie  obejmuje  prac,  które  miałyby  ingerować  w  jakikolwiek  sposób  w 

istniejący układ izolacji i odwodnienia. 

Z tego też względu, zdaniem Izby, zarzut ten jest niezasadny i podlega oddaleniu. 

Nadto 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wskazał,  iż:  „Zamawiający  wykreślił  z treści 

STWiORB informację o możliwości odtworzenia nawierzchni tarasu z deków składowanych na 

terenie  obiektu.  Wykonawca  zobowiązany  będzie  do  wykonania  nowej  nawierzchni  na 

tarasach z zastosowaniem płyt ceramicznych zgodnie z dokumentacją. Wykonawca winien w 

wycenie  uwzględnić  pełne  koszty  wykonania  tych  robót  (RMS).  Nie  przewiduje  się 

konieczności  demontażu  klimatyzatorów  znajdujących  się  na  tarasach.  Klimatyzatory 

zamontowane  zostały  na  podstawach,  które  umożliwiają  montaż  nawierzchni  tarasów  bez 

konieczności ich demontażu”, co ma swoje odzwierciedlenie w pkt 8 zawiadomienia o zmianie 

SWZ z dnia 30 sierpnia 2024 r. 


W ramach tegoż zarzutu Izba odniesie się tylko do „płyt ceramicznych”, ponieważ Odwołujący 

na  rozprawie  podnosił  tą  kwestię.    W  ocenie  Izby,  powyższe  wyjaśnienia  Zamawiającego, 

jednoznacznie wskazują, iż wykonawca będzie zobowiązany do wykonania nowej nawierzchni 

na tarasach z zastosowaniem 

płyt ceramicznych zgodnie z dokumentacją, a nie „łączenie płyt 

ceramicznych z 

dotychczasową nawierzchnią w przypadku zastosowania płyt ceramicznych”. 

Z tego też względu, w ocenie Izby, zarzut ten jest niezasadny i podlega oddaleniu. 

Odnosząc  się  do  ostatniego  zarzutu,  tj.  zarzutu  trzeciego  dotyczącego  naruszenia  przez 

Zamawiającego § 14 Rozporządzenia w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp, w zw. z art. 43 , art. 24 oraz 

art. 5 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku 

– Kodeks cywilny („KC”) poprzez wskazanie w pkt. 

2.1  Specyfikacji  Technicznej  Wykonania  i  Odbioru  Robót  Budowalnych  („STWiORB”) 

informacji  niezgodnych  ze  stanem  faktycznym  wskazujących,  że  doszło  do  nienależytego 

wykonania  przez  Odwołującego  umowy  nr  MZN  03/2023  z  dnia  17  maja  2023  roku  oraz 

odstąpienia od umowy z winy Odwołującego, w sytuacji, gdy to Odwołujący pierwszy odstąpił 

od umowy ze względu na brak współdziałania ze strony Zamawiającego, a między stronami 

istnieje w tej sprawie spór, jest w ocenie Izby niezasadny. 

Izba  zważa,  że  Zamawiający  w  pkt.  2.1.  STWiORB  wskazał,  iż:  „Etap  2  robót  elewacyjnych 

jest wynikiem odstąpienia przez Zamawiającego od umowy nr MZN 03/2023 z dnia 17 maja 

2023  roku  zawartej  pomiędzy  Zamawiającym  oraz  konsorcjum  firm  TMB  MAAT  spółką  z 

ograniczoną odpowiedzialnością spółką komandytową oraz TMB MAAT spółką z ograniczoną 

odpowiedzialnością  (dalej  „TMB  MAAT”).  Powodem  odstąpienia  od  umowy  było  nienależyte 

wykonanie  umowy  przez  TBM  MAAT,  rażąca  zwłoka  w  realizacji  umowy  oraz  porzucenie 

terenu budowy przez Wykonawcę”.  

W  pierwszej  kolejności  należy  zauważyć,  że  sprawa  związana  z  nienależytym  oraz 

nieterminowym wykonaniem robót budowlanych w ramach wcześniejszej umowy o realizację 

zamówienia,  w  tym  okoliczności  związane  z  odstąpieniem  od  niej  zarówno  przez 

Odwołującego, jak i przez Zamawiającego, będzie przedmiotem oceny dokonanej przez sąd 

powszechny. 

Powyższe  potwierdzają  słowa  samego  Odwołującego  „Spór  pomiędzy 

Odwołującym  a  Zamawiającym  w  przedmiocie  odstąpienia  od  umowy  zapewne  zostanie 

poddany  pod  rozstrzygnięcie  sądu  powszechnego”,  co  również  potwierdził  Odwołujący  na 

rozprawie. 


Izba  chciałaby  w  tym miejscu  podkreślić,  iż Izba  po  pierwsze  nie jest  sądem  powszechnym, 

zwłaszcza nie jest sądem cywilnym właściwym do rozwiązania sporów między Zamawiającym 

a Odwołującym co do spornych okoliczności wskazanych w pkt. 2.1 Specyfikacji Technicznej 

Wykonania  i  Odbioru  Robót  Budowalnych.  Po  drugie,  Izba  nie  dopatrzyła  się  interesu  w 

uzyskaniu  zamówienia  w  ramach  powyższego  zarzutu,  o  którym  mowa  w  art.  505  ust.  1 

ustawy PZP. 

Izba  zważa,  że  zgodnie  z  art.  505  ust.  1  ustawy  PZP,  środki  ochrony  prawnej  określone  w 

niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu  oraz  innemu  podmiotowi, 

jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub 

może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. 

Oznacza to, że środek ochrony prawnej w postaci odwołania służy konwalidacji sprzecznych z 

prawem  czynności  zamawiającego,  które  stają  na  drodze  wykonawcom  podczas  ubiegania 

się o  zamówienie publiczne (tak też  wyrok  Krajowej Izby Odwoławczej  dnia 19  października 

2021  r.  o  sygn.  akt  KIO  2820/21).  Innymi  słowy  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  należy 

interpretować  w  kontekście  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  tj.  ustawy 

PZP,  które  uniemożliwia  lub  utrudnia  uzyskanie  zamówienia  przez  danego  wykonawcę, 

powodując tym samym poniesienie szkody. 

W ocenie Izby, wprowadzona 

treść pkt. 2.1. STWiORB przez Zamawiającego, nie wprowadza 

takich  ograniczeń,  jest  ona  indyferentna  dla  możliwości  uzyskania  zamówienia,  a  w 

konsekwencji  Odwołujący  nie  może  legitymować  się  poniesieniem  szkody.  Zresztą  sam 

Odwołujący wskazuje na stronie 3 odwołania „spór pomiędzy Zamawiającym a Odwołującym 

w  zakresie  wykonania  wcześniejszej  umowy  o  zamówienie  publiczne  nie  ma  znaczenia  dla 

rozstrzygnięcia  niniejszego  odwołania”.  W  podobnym  duchu  wypowiedział  się  także 

Przestępujący „Przytoczony fragment jest bez znaczenia dla możliwości sformułowania oferty 

przez Przystępującego”. 

Warto w tym miejscu powołać się wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 maja 2013 roku 

o  sygn.  akt  KIO  1083/12 

(na  bazie  poprzednio  obowiązującej  ustawy  PZP),  w  którym  Izba 

wskazała: „Stosownie do art. 179 ust. 1 p.z.p. wykonawca korzystający ze środków ochrony 

prawnej  musi  wykazać,  że  zamawiający  określonym  swoim  działaniem,  bądź  zaniechaniem 

działania,  do  którego  był  zobowiązany,  dopuścił  się  naruszenia  określonych  przepisów 

ustawy, tj. przepisów p.z.p. zdefiniowanej w art. 1 tej ustawy, a nie jakiejkolwiek innej ustawy. 

Wykazywanie  przez  odwołującego  naruszenia  przepisów  k.c.,  czy  też  wskazanie  w  tym 

zakresie  przepisów  p.z.p.  o  charakterze  odsyłającym  (art.  14  i  art.  139  ust.  1  p.z.p.)  nie 


uzasadniało uznania, iż naruszone zostały przepisy p.z.p”, przy czym Izba zważa, że zawarte 

w ww. wyroku tezy są aktualne w stosunku do obecnie obowiązującej ustawy PZP, ponieważ 

powołany  art.  179  ust.  1  oraz  art.  14  starej  ustawy  PZP  ma  swoje  odzwierciedlenie 

odpowiednio w art. 505 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy PZP. 

Nadto Izba zważa, iż powołany przez Odwołującego § 14 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i 

Technologii  z  dnia  20  grudnia  2021  roku  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy 

dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznej  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych 

oraz  programu  funkcjonalno-

użytkowego,  z  którego  to  przepisu  wynika,  jakie  informacje  w  

Specyfikacji  technicznej 

wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  powinny  się  znaleźć,  to  w 

ocenie Izby,  nawet  uznając, że informacje ujęte w  pkt.  2.1.  STWiORB  są nadmiarowe, to w 

żadnym  wypadku  nie  możemy  mówić  o  naruszeniu  ani  ww.  rozporządzenia  ani  przepisów 

ustawy PZP. J

ak już Izba wskazała powyżej, podmiotem właściwym do rozpoznania sporu, w 

tym  powoływane  przez  Odwołującego  przepisy  KC,  należą  wyłącznie  do  kompetencji  sądu 

powszechnego 

(sądu cywilnego).  

Z tego też względu zarzut ten, zdaniem Izby, jest niezasadny i podlega oddaleniu. 

Nadto Izba  zważa,  iż  pozostałe  dowody  wniesione przez Odwołującego nie miały  znaczenia 

dla rozstrzygnięcia sprawy. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  574  i  575  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  2  ust.  2  pkt  1 

w  zw.  z  §  5  pkt  2  lit.  b 

rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania 

wpisu  od  odwołania  (Dz. U.  2020  r.  poz.  2437),  obciążając  kosztami  postępowania 

Odwołującego w części 7/8 i Zamawiającego

w części 1/8. 

Wobec 

powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący:     ………………………….