Sygn. akt: KIO 3010/24
POSTANOWIENIE
Warszawa dnia
9 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Krzysztof Sroczyński
Protokolantka:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 9 września 2024 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
19 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę „Telmax” E.R. G. Sp. j. w Człuchowie
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Biały Bór
postanawia:
1. Um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawc
ę „Telmax” E.R. G. Sp. j. w Człuchowie kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodniczący :
………………………………
Sygn. akt: KIO 3010/24
U z a s a d n i e n i e
Gmina Biały Bór (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie podstawowym postępowanie
o udzielenie
zamówienia publicznego pn.: Rozbudowę Przedszkola Miejskiego w Białym Borze”
znak sprawy: RIZP.271.9.2024.DO
(dalej „postępowanie”). Postępowanie to prowadzone jest
na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.)
, zwanej dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w dniu 29 maja 2024 r. w Biuletynie Zamówień Publicznych pod pozycją
2024/BZP 00345675/01.
W dniu 19 sierpnia 2024 r. wykonawca
„Telmax” E.R. G. Sp. j. w Człuchowie (dalej:
„Odwołujący”) wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec następujących
czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na unieważnieniu postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego oraz odrzuceniu oferty Odwołującego
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
– poprzez bezpodstawne odrzucenie
oferty Odwołującego jako oferty z rażąco niską ceną, podczas gdy złożone przez
Odwołującego wyjaśnienia potwierdzają, że oferowana przez niego cena jest realna,
rynkowa, uwzględnia wszystkie okoliczności związane z należytym wykonaniem przedmiotu
zamówienia
2) art. 255 pkt 2 ustawy Pzp
– poprzez bezpodstawne unieważnienie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w sytuacji w której oferta Odwołującego nie podlegała odrzuceniu,
a zatem brak było podstaw do unieważnienia postępowania;
3) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach
zamówienia
W
konsekwencji Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności z dnia 14.08.2024 r. o odrzuceniu oferty Odwołującego i
unieważnieniu postepowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz
2. przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
W dniu 29 sierpnia p
rzystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego zgłosił wykonawca M. D. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
PBUH Terbud M. D.
w miejscowości Biała.
W dniu
2 września 2024 r. Zamawiający przesłał do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył że uwzględnia w całości zarzuty zawarte w
odwołaniu.
W dniu
5 września 2024 r. Odwołujący zgłosił opozycję przeciw przystąpieniu ww.
wykonawcy M. D.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą PBUH Terbud M. D. w
miejscowości Biała z uwagi na fakt, że oferta tego wykonawcy została odrzucona i nie wniósł on
odwołania na tę czynność zamawiającego, a więc utracił status Wykonawcy w ramach
niniejszego postepowania o udzielenie
zamówienia publicznego.
W dniu 9
września 2024 r. Zamawiający przesłał do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
pismo
w którym
oświadczył, że nie zgłasza sprzeciwu wobec opozycji Odwołującego
wskazując, że w pełni podziela stanowisko i argumentację przedstawioną w tym zakresie przez
Odwołującego
Izba przychyliła się do argumentacji Odwołującego i uwzględniła opozycję. Oznacza to,
że ww. wykonawca nie został dopuszczony do postępowania odwoławczego w charakterze
przystępującego.
Wobec powyższych ustaleń, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że w zaistniałym
stanie faktycznym
zachodzą przesłanki do wydania postanowienia o umorzeniu postępowania
odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 3 w związku z art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp
w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący :
……………………………