Sygn. akt: KIO 3013/24
WYROK
Warszawa, dnia 18
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Jolanta Markowska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
19 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę: UP LED Sp. z o.o., ul. Centralnego Okręgu
Przemysłowego 6, 37-450 Stalowa Wola w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Miasto Poznań - Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji Samorządowy
Zakład Budżetowy, ul. J. Spychalskiego 34, 61-553 Poznań,
orzeka:
1. oddala
odwołanie;
2. k
osztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę: UP LED Sp. z o.o.,
ul. Centralnego Okręgu Przemysłowego 6, 37-450 Stalowa Wola, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę: UP
LED Sp. z o.o.,
ul. Centralnego Okręgu Przemysłowego 6, 37-450 Stalowa
Wola,
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza kwotę 4 641 zł 27 gr (słownie: cztery tysiące sześćset czterdzieści jeden
złotych dwadzieścia siedem groszy) od wykonawcy: UP LED Sp. z o.o.,
ul. Centralnego Okręgu Przemysłowego 6, 37-450 Stalowa Wola na rzecz
zamawiającego: Miasto Poznań - Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji
Samorządowy Zakład Budżetowy, ul. J. Spychalskiego 34, 61-553 Poznań
stanowiącą koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i dojazdu na
posiedzenie.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………
Sygn. akt: KIO 3013/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający, Miasto Poznań - Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji Samorządowy
Zakład Budżetowy w Poznaniu, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.) w trybie przetargu nieograniczonego w przedmiocie:
„Modernizacja systemu telebimów znajdującego się na Stadionie Miejskim zlokalizowanym
przy ul. Bułgarskiej 17 w Poznaniu, noszącego nazwę ENEA STADION w formule
zaprojektuj i wybuduj”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie
Zamówień Publicznych w dniu 12 sierpnia 2024 r. pod nr 2024/BZP 00454697/01.
Wykonawca, UP LED Sp. z o.o.
z siedzibą w Stalowej Woli, działając na podstawie
art. 513 pkt 1 i 2 i art. 505 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień́
publicznych (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605),
zwanej dalej „Pzp”, wniósł odwołanie wobec
czynności Zamawiającego polegającej na niezgodnym z przepisami ustawy Pzp ustaleniu
treści dokumentów zamówienia oraz ogłoszenia o zamówieniu.
Odwołujący zarzucił czynnościom Zamawiającego naruszenie:
I
art. 99 ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp, poprzez dokonanie opisu
przedmiotu zamówienia w sposób, który jest nieproporcjonalny i nieuzasadniony potrzebami
Zamawiającego, w zakresie dotyczącym:
a)
wymogu stosowania wyłącznie kabinetów o rozmiarach 1200x800 mm przy
zachowaniu określonej całkowitej wielkości ekranów,
b)
wymogu wykonania kabinetu wyłącznie z odlewu aluminium, nie dopuszczając innej
konstrukcji nawet przy zachowaniu tego samego materiału,
c)
wymogu zapewnienia dostępu serwisowego od przodu i od tyłu kabinetu, gdy
konstrukcja nośna posiada podest serwisowy wyłącznie z tyłu kabinetu, a dostęp od frontu
możliwy byłby jedynie z wykorzystaniem zwyżki, której użycie byłoby ekonomicznie
nieuzasadnione i groziło uszkodzeniem murawy,
d)
wymogu posiadania stopnia szczelności kabinetu na poziomie IP67, który jest
właściwy dla w sytuacji zanurzenia w wodzie, co jest oczywiście nieuzasadnione w
przypadku ekranów, dla których wystarczająca będzie ochrona klasy IP 65 (odporność na
ulewne deszcze),
e)
wymogu posiadania przez kabinet certyfikacji akredytowanego laboratorium,
będącego wyłącznie podmiotem z oddziałem na rynku UE,
f)
wymogu montażu nowych ekranów LED na obecnej konstrukcji i wykorzystaniu
obecnych mocowa
ń, otworów montażowych itp. i zakazie zmiany obecnej konstrukcji nośnej
ekranów, co nie ma racjonalnego uzasadnienia, ponieważ dostosowanie konstrukcji do
stosowanych kabinetów nie ma negatywnego wpływu na jej parametry, w tym trwałość.
II.
art. 99 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 2) Pzp, poprzez dokonanie niejednoznacznego opisu
przedmiotu zamówienia w zakresie czasu, przez jaki wykonawca będzie zobowiązany
przechowywać zdemontowane elementy do czasu ich sprzedaży przez Zamawiającego, co
nie pozwala na rzetelną wycenę ofert,
III.
a
rt. 107 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp, poprzez określenie żądania złożenia
przedmiotowych środków dowodowych, w tym próbki ekranu LED, w sposób
nieproporcjonalny do dokonywanej oceny, nadmiernie obciążający wykonawców i w sposób
istotny ograniczający ich możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia,
IV.
art. 241 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp, poprzez opisanie kryterium oceny ofert w
zakresie doświadczenia projektanta w specjalności: instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i
urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń, nadmiernie dla oceny
zdolności wykonawcy do realizacji przedmiotu zamówienia i w sposób, który nie prowadzi do
wyboru oferty korzystniejszej,
V.
art. 112 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1) oraz pkt 3) Pzp, poprzez określenie warunku
udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia wykonawcy w sposób nieproporcjonalny
względem przedmiotu i wartości zamówienia, nadmiarowy do oceny zdolności wykonawcy
do wykonania zamówienia,
VI.
art. 112 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1) oraz pkt 3) Pzp, poprzez określenie warunku
udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia osoby pełniącej funkcję kierownika
projektu w sposób nieproporcjonalny, nadmiarowy dla oceny zdolności wykonawcy do
wykonania zamówienia, odnoszący się do zakresu objętego wyłącznie prawem opcji, którego
uruchomienie jest niepewne,
VII.
art. 283 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp, poprzez wyznaczenie nieproporcjonalnie
krótkiego terminu składania ofert, względem skomplikowania oferty, która ma zostać
złożona, z uwzględnieniem obowiązku przedstawienia próbki ekranu LED, której uzyskanie i
przekazanie w tym terminie Zamawiającemu jest w sposób istotny utrudnione.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmiany w dokumentach zamówienia w następujący sposób:
A)
dopuszczenie stosowania kabinetów różnych wielkości przy zachowaniu całkowitej
wielkości ekranu, który ma być z nich zbudowany,
B)
dopuszczenie zaoferowania kabinetów wykonanych z konstrukcji aluminiowej,
niebędącej odlewem,
C)
dopuszczenie kabinetów, które oferują dostęp serwisowy co najmniej od tyłu,
D)
dopuszczenie kabinetów, posiadających klasę szczelności min. IP 65,
E)
dopuszczenie kabinetów posiadających certyfikaty akredytowanych laboratoriów bez
ograniczenia, że muszą być to podmioty z oddziałem na rynku UE,
F)
określenia czasu, przez jaki wykonawca będzie zobowiązany przechowywać
demontowane elementy do czasu ich sprzedaży przez Zamawiającego,
G)
zmianę kryterium w zakresie doświadczenia projektanta w specjalności: instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń,
poprzez pozostawieniu jedynie doświadczenia w zaprojektowaniu systemów dystrybucji
zasilania dla zewnętrznych ekranów LED o powierzchni ekranu powyżej 100m2 – będącego
instalacją stałą, nie „rentalową”.
H)
zmianę warunku doświadczenia wykonawcy poprzez ustalenie, że wystarczające
będzie wykazanie się doświadczeniem w wykonaniu co najmniej dwóch zadań obejmujących
dostawę oraz montaż ekranu LED (instalacja stała), każdorazowo o powierzchni większej niż
100 m2,
I)
zmianę warunku w zakresie dysponowania kierownikiem projektu poprzez ustalenie,
że wystarczające będzie dysponowanie kierownikiem z wykształceniem wyższym
technicznym posiadającym doświadczenie w kierowaniu/realizacji dwoma/dwóch
projektami/projektów na obiektach obejmujących ekran LED o powierzchni większej niż 100
m2 każdy,
J)
wykreślenie żądania próbki ekranu LED lub zmianę terminu składania ofert i
wyznaczenie terminu nie krótszego niż 30 dni od dokonania zmian treści dokumentów
zamówienia, o których mowa wyżej.
Odwołujący wskazał, że prowadzi działalność́ gospodarczą związaną z przedmiotem
zamówienia. Odwołujący planuje wziąć udział w postępowaniu, w przedmiocie którego
składa odwołanie. Aktualne brzmienie zakwestionowanych zapisów w sposób istotny
ogranicza konkurencję w postępowaniu, uniemożliwiając zaoferowanie rozwiązań
pozwalających osiągnąć cel inwestycji oraz nie pozwala w sposób rzetelny dokonać wyceny
oferty. Jednocześnie, w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp, szkoda po
stronie Odwołującego może polegać́ na uniemożliwieniu lub co najmniej utrudnieniu złożenia
konkurencyjnej oferty zgodnej ze wszystkimi postanowieniami SWZ, zmierzającej do
zapewnienia osiągniecia celu oczekiwanego przez Zamawiającego. W rezultacie Odwołujący
nie będzie mógł uzyskać́ przedmiotowego zamówienia i osiągnąć́ oczekiwanego zysku.
I
Opis przedmiotu zamówienia
Odwołujący wskazał, że zgodnie z treścią Programu Funkcjonalno-Użytkowego „W
ramach modernizacji przewidziano opracowanie projektu technicznego, demontaż obecnych
elementów systemu, dostawę, montaż, uruchomienie, konfigurację, kalibrację oraz wsparcie
techniczne m.in.: dwóch zewnętrznych ekranów LED P8 o wymiarach 14,4 m (szer.) x 8,0 m
(wys.) i rozdzielczości całkowitej min. 1800 x 1000 px. Wraz z adaptacją do istniejącej
konstrukcji, kontrolerem video, czujnikami jasności, systemem wyłączania sekcyjnego,
pakietem części zapasowych (w tym modułów LED) reżyserki stadionowej tj. systemu
produkcyjnego wideo w oparciu o wyspecyfikowane elementy
”.
Opis przedmiotu zamówienia potwierdza, że po stronie wykonawcy jest w
rzeczywistości wykonanie dwóch de facto niezależnych ekranów LED, każdy o pow.
115,2m2.
Zamawiający, opisując przedmiot zamówienia, podzielił go na zakres podstawowy i
zakres objęty prawem opcji, z czego prawo opcji nr 1 dotyczy wykonania reżyserki, a prawo
opcji nr 2 dotyczy zlecenia utylizacji zdemontowanych elementów (w ramach zakresu
podstawowego, wykonawcy zobowiązani są do przechowywania tych elementów do czasu
ich odsprzedaży przez Zamawiającego). Zakres podstawowy zamówienia dotyczy wykonania
telebimów (demontaż starych ekranów i montaż nowych wraz z osprzętem).
Zamawiający w Programie Funkcjonalno-Użytkowym określił parametry techniczne
elementów, z jakich zbudowane mają być telebimy. Zdaniem Odwołującego, parametry te
zostały opisane w sposób tak konkretny, szczegółowy i rygorystyczny, że nie dopuszczalne
jest wykorzystanie produktów, które choć posiadają parametry wystarczające do osiągnięcia
celu zamówienia, to nie mogą zostać wykorzystane. Zamawiający nie dopuszcza żadnych
odstępstw od przyjętych „na sztywno” parametrów.
1) Ekran LED składał się z kabinetów o wymiarach 1200x800 mm
Wymóg ten w ocenie Odwołującego nie znajduje żadnego uzasadnienia, w
szczególności nie można go powiązać z potrzebami Zamawiającego. Celem zamówienia jest
modernizacja telebimów, na które składają się dwa ekrany o wymiarach 14,4x8 m każdy.
Odwołujący wskazał, że taki wymiar ekranu może zostać osiągnięty przy zastosowaniu
kabinetów różnych wielkości, a nie jedynie tych o wymiarach 1200x800 mm. Standardem dla
pixela P8 jest, że pojedynczy moduł ma wymiary 480x320mm lub 320x320 lub 320x160, a
kabinety mają standardowo rozmiary 960x960mm,1280x960 oraz 960x640 i z takich
rozmiarów można zbudować ekran 14,4x8m (np. 15 kabinetów po 960mm da 14,4m
szerokości, a 7 kabinetów po 960mm oraz 2 kabinety po 640mm w pionie da 8m wysokości).
Odwołujący nie znajduje żadnych przeszkód, aby Zamawiający dopuścił stosowanie
kabinetów o innych wymiarach niż wskazany w PFU, przy zachowaniu oczekiwanego
całkowitego wymiaru ekranu LED. Takie rozwiązanie jest również korzystne z punktu
widzenia użytkowania w dłuższej perspektywie czasowej, gdyż w przypadku awarii kabinetu
wystarczająca będzie wymiana pojedynczego mniejszego elementu niż dużego kabinetu o
wymiarach 1,2x0,8m.
Za dopuszczeniem stosowania kabinetów o innych wymiarach przemawia również
fakt, że zadanie obejmuje m.in. prace projektowe i zapewnienie kierowania etapem
wykonawczym przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia budowlane. Nie zachodzi
więc ryzyko niedostosowania wymiarów i innych parametrów kabinetów, w szczególności ich
masy, do wytrzymałości istniejącej konstrukcji, która ma zostać wykorzystana, a obecnie
utrzymuje ok. 6 ton.
Odwołujący wskazał, że aktualnie produkowane kabinety pozwalają na
obniżenie wagi całości względem rozwiązań aktualnie wykorzystywanych, co dodatkowo
przemawia za uwzględnieniem możliwości stosowania innych wymiarów.
2) Wykonanie kabinetu z odlewu aluminium,
Również ten parametr nie znajduje w ocenie Odwołującego uzasadnienia i nie wynika
z obiektywnych potrzeb Zamawiającego. Konstrukcja wykonana z odlewu aluminium
zakłada, że do budowy kabinetu zostanie wykorzystana rama będąca jednolitym odlewem z
aluminium, gdy w rzeczywistości nie ma to przełożenia na walory użytkowe ekranu i
bezzasadnie ogranicza możliwość zaoferowania produktów dostępnych na rynku.
Producenci częściej niż konstrukcje odlewane z aluminium stosują konstrukcje, które co
prawda są aluminiowe, ale nie są wykonywane jako aluminiowy odlew.
3) Dostęp serwisowy od przodu i od tyłu kabinetu
M
odernizacja telebimów ma się odbyć z wykorzystaniem aktualnej konstrukcji, do
której zamontowane są ekrany. Konstrukcja ta zawieszona jest nad murawą i nie przewiduje
możliwości dojścia od frontu ekranu, umożliwiając jednak swobodny dostęp do ekranów od
tyłu.
4) Stopień szczelności kabinetu w klasie IP67 z uwzględnieniem wysokiej jakości
wodoodpornego okablowania z konektorami typu EtherCon i PowerCon
Dostęp serwisowy od frontu, gdyby miał być realizowany, musiałby odbywać się z
wykorzystaniem zwyżki, co, z uwagi na lokalizację ekranów, wymuszałoby wjazd na murawę
grożąc jej uszkodzeniem. W ocenie Odwołującego, nie ma przeciwskazań do dopuszczenia
kabinetów, które oferują dostęp serwisowy jedynie od tyłu. Konieczność dostęp od frontu jest
w przypadku niniejszego mało prawdopodobna.
Odwołujący wskazał, że klasa szczelności IP67 oznacza, że obudowa urządzenia jest
całkowicie pyłoszczelna (cyfra 6), a także może zostać zanurzone w wodzie na głębokość 1
m przez 30 minut (cyfra 7).
Wskazany parametr jest oczywiście nadmierny wobec zastosowań przedmiotu
zamówienia. Ekrany LED nie będą pracowały w warunkach zanurzenia w wodzie.
Użytkowane ekrany LED mogą natomiast być narażone na zmoczenie z uwagi na opady
atmosferyczne, jednak w tym wypadku wystarczająca będzie klasa szczelności IP65, która
oznacza, że obudowa kabinetu jest całkowicie pyłoszczelna (cyfra 6) oraz zapewnia ochronę
przed strugą wody (12,5 l/min) laną na obudowę z dowolnej strony (cyfra 5).
5) Certyfikacja akredytowanego laboratorium, będącego podmiotem z oddziałem na rynku
UE, dla zaoferowanego ekranu LED w zakresie europejskich norm kompatybilności
elektromagnetycznej EMC, niskoprądowych norm LVD, klasy szczelności i stopnia ochrony
IP dla oferowanego rozmiaru i konfiguracji kabinetu i odpowiednich rozmiarów modułów
LED.
Zamawiający wymaga, aby ekrany LED posiadały certyfikaty w zakresie europejskich
norm kompatybilności elektromagnetycznej EMC, niskoprądowych norm LVD, klasy
szczelności i stopnia ochrony IP, zastrzegając jednak, że dopuszcza wyłącznie certyfikaty
akredytowanych laboratoriów, będących podmiotami z oddziałem na rynku UE.
Zdaniem Odwołującego, powyższy opis jest nieprecyzyjny i nie przesądza, czy
laboratoria mają znajdować się na terenie Unii Europejskiej czy jedynie należeć do
większego podmiotu, który posada oddziały na terenie UE.
Bez względu na powyższe, wymóg ten jest nadmiarowy i wprost ogranicza
konkurencję w postępowaniu, czyniąc to w oderwaniu od uzasadnionych potrzeb
Zamawiającego.
Produkcja ekranów LED ma miejsce głównie na terenie Chin. Tam również znajduje
się szereg uznanych laboratoriów certyfikujących produkty dostarczane na rynek europejski,
w tym ekrany LED.
Zgonie z art. 105 ust. 1 Pzp, w celu potwierdzenia zgodności oferowanych robót
budowlanych, dostaw lub usług z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie
przedmiotu zamówienia lub kryteriami oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją
zamówienia zamawiający może żądać od wykonawców złożenia certyfikatu wydanego przez
jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę
jednostkę. Przez jednostkę oceniającą zgodność (zgodnie z art. 105 ust. 2 Pzp) rozumie się
jednostkę wykonującą działania z zakresu oceny zgodności, w tym kalibrację, testy,
certyfikację i kontrolę, akredytowaną zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiającym wymagania w zakresie
akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu
i uchylającym rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30).
U
stawodawca w art. 105 ust. 4 Pzp wskazał, że zamawiający akceptuje odpowiednie
przedmiotowe środki dowodowe, inne niż te, o których mowa w ust. 1 i 3, w szczególności
dokumentację techniczną producenta, w przypadku gdy dany wykonawca nie ma ani
dostępu do certyfikatów lub sprawozdań z badań, o których mowa w ust. 1 i 3, ani
możliwości ich uzyskania w odpowiednim terminie, o ile ten brak dostępu nie może być
przypisany danemu wykonawcy, oraz pod warunkiem że dany wykonawca udowodni, że
wykonywane przez niego roboty budowlane, dostawy lub usługi spełniają wymagania, cechy
lub kryteria określone w opisie przedmiotu zamówienia lub kryteriów oceny ofert, lub
wymagania związane z realizacją zamówienia.
Zamawiający w niniejszym postępowaniu nie określił, w jaki sposób oceniał będzie
równoważność certyfikatów, czym w sposób nieuzasadniony ogranicza konkurencję w
postępowaniu. W ocenie Odwołującego, do weryfikacji zgodności oferowanych ekranów LED
z wymaganiami Zamawiającego wystarczające byłoby przedstawienie deklaracji producenta
ekranu w miejsce certyfikatu lub dopuszczenie certyfikatów innych laboratoriów niż będących
podmiotami z oddziałami na rynku UE, np. laboratoriów które spełniają normę PN-EN
ISO/IEC 17025 lub równoważną. Odwołujący wskazał, że norma PN-EN ISO/IEC 17025 jest
podstawowym kryterium stosowanym przy akredytacji laboratoriów badawczych i
wzorcujących.
6) Wymóg montażu nowych ekranów LED na obecnej konstrukcji przy wykorzystaniu
obecnych mocowań i otworów montażowych oraz zakaz wprowadzania zmian obecnej
konstrukcji nośnej ekranów LED.
Dopuszczenie certyfikatów wydanych przez laboratorium spełniające normę PN-EN
ISO/IEC 17025 jest wystarczające do potwierdzenia rzetelności procedury testowania
produktu na okoliczności certyfikatem potwierdzone. Ograniczenia w tym zakresie tylko do
podmiotów z oddziałami na rynku UE jest nie tylko niejasne ale też niezrozumiałe w
kontekście celu, jaki chce osiągnąć Zamawiający.
Elementem związanym z naruszeniem opisanym w pkt 1) jest ograniczenie
możliwych do zaoferowania ekranów LED do takich, które zostaną przytwierdzone do
istniejącej konstrukcji przy wykorzystaniu obecnych mocowań i otworów montażowych, bez
wprowadzania zmian w obecnej konstrukcji nośnej.
Taki zapis powoduje de facto
, że zaoferowane mogą być tylko ekrany tożsamej, co
aktualnie zamontowane,
wielkości i konstrukcji. Wymóg taki jest dla Odwołującego
niezrozumiały, gdyż dostosowanie konstrukcji nośnej do oferowanych ekranów LED nie
stanowi czynności skomplikowanej, a cały proces zgodnie z wymaganiami Zamawiającego
będzie podlegał, najpierw na etapie projektowania a potem podczas realizacji, nadzorowi
osób posiadających niezbędne uprawnienia budowlane. Gwarantuje to właściwe i
bezpieczne wykonanie całego systemu.
W ocenie Odwołującego, w interesie Zamawiającego leży takie ukształtowanie opisu
przedmiotu zamówienia, zgodnie z którym wykonawcy będą mogli zaoferować rozwiązania
optymalne do jego potrzeb. Zamawiający winien uwzględnić, że ograniczenie konkurencji w
postępowaniu może prowadzić do nieuzasadnionego zawyżenia kosztu wykonania inwestycji
w związku z ograniczonym dostępem do zamówienia.
Odwołujący zaznacza, że zezwolenie na kompleksową modernizację telebimów
(ekrany oraz sposób montażu, w tym możliwość dostosowania konstrukcji nośnej) pozwoli w
najlepszy sposób osiągnąć cel jaki Zamawiający przewidział w postępowaniu. Będzie to
również stanowiło wypełnienie obowiązku wyrażonego w art. 17 ust. 1 pkt 1) Pzp, zgodnie z
którym Zamawiający udziela zamówienia w sposób zapewniający najlepszą jakość dostaw,
usług, oraz robót budowlanych, uzasadnioną charakterem zamówienia, w ramach środków,
które zamawiający może przeznaczyć na jego realizację.
7) Czas przechowywania zdemontowanych elementów systemu
Zgodnie z postanowieniami Programu Funkcjonalno-
Użytkowego „Wykonawca
zdemontuje elementy systemu do zapewnionego we własnym zakresie miejsca i będzie je
przechowywał do czasu skorzystania przez Zamawiającego z prawa opcji nr 2 lub
powiadomienia o sprzedaży elementów systemu.” Prawo opcji nr 2 polega na utylizacji przez
w
ykonawcę zdemontowanych elementów systemu. Warunkiem uruchomienia prawa opcji nr
2 jest złożenie przez Zamawiającego oświadczenia woli w przedmiocie skorzystania z prawa
opcji nr 2 w formie elektronicznej. Zamawiający poinformuje wykonawcę o skorzystaniu z
prawa opcji nr 2 w terminie do 30 dni od dokonania demontażu elementów systemu.
Powyższe zapisy nie pozwalają na jednoznaczne ustalenie, jaki będzie okres
przechowywania zdemontowanych elementów w przypadku nieskorzystania z prawa opcji nr
2, gdyż dokumenty zamówienia nie wprowadzają granicy czasowej w tym zakresie.
Skutkuje to brakiem możliwości dokonania rzetelnej wyceny oferty, gdyż nie jest
możliwe ustalenie maksymalnego kosztu przechowywania. Zamawiający w sposób
jednoznaczny powinien określić maksymalny okres przez jaki wykonawca będzie
zobowiązany przechowywać zdemontowane elementy lub określić, że w przypadku
niezłożenia przez Zamawiającego oświadczenia o skorzystaniu z prawa opcji nr 2,
w
ykonawca przekaże zdemontowane produkty Zamawiającemu. Zamawiający może również
zastrzec, że wykonawca albo przekaże Zamawiającemu zdemontowane przedmioty albo
podda je utylizacji. Zaproponowane rozwiązania pozwolą na dokonanie konkretnej wyceny, a
nie wyceny opartej o domniemanie co do rzeczywistych celów Zamawiającego.
Powyższe wprost narusza art. 99 ust. 1 Pzp, gdyż opis przedmiotu zamówienia nie
jest ani jednoznaczny, ani wyczerpujący w zakresie wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty.
II.
Przedmiotowe środki dowodowe
1) Żądanie złożenia próbki ekranu LED i termin składania ofert z tym związany
Zamawiający w pkt 7) ppkt 3) SWZ wskazał, że wymaga złożenia próbki ekranu LED
w postaci jednej sztuki pełnego kabinetu o wymiarze 1200x800 m (wraz z modułami i pełną
elektroniką oraz modułem umożliwiającym podłączenie i wyświetlenie dowolnego źródła
poprzez złącze HDMI). Próbkę należy dostarczyć celem weryfikacji wszystkich oferowanych
parametrów. Zamawiający zastrzegł sobie prawo do przeprowadzenia testów próbki w
specjalistycznym laboratorium optycznym pod kątem weryfikacji wybranych lub wszystkich
wymaganych parametrów.
W wyroku z dnia 22 listopada 2013 r., KIO 2600/13, KIO 2609/13, Krajowa Izba
Odwoławcza uznała, że żądanie próbki nie może narażać wykonawców na nadmierne
obciążenia finansowe. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej „uprawnienie do zażądania
próbki ograniczone jest przez uniwersalną regułę wynikającą z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp,
zgodnie z którą zamawiający może zażądać od wykonawców wyłącznie dokumentów
niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej ową
niezbędność należy odnosić zarówno do możliwości zażądania dokumentu jako takiego, jak i
zażądanego zakresu dokumentu. Ta druga płaszczyzna oceny ma w szczególności
znaczenie przy próbce, której zakres nie został bliżej sprecyzowany w przywołanym
przepisie rozporządzenia. Zatem również zakres zażądanej próbki musi być niezbędny dla
przeprowadzenia postępowania.”
W ocenie Odwołującego, żądanie w niniejszym postępowaniu próbki w postaci
kabinetu jest wymogiem nadmiernym, niepotrzebnym do oceny parametrów oferowanych
ekranów. Wymagania Zamawiającego względem ekranów, przyjęte w dokumentach
zamówienia, dotyczą parametrów fizycznych, które mogą być potwierdzone za pomocą
innych niż próbka przedmiotowych środków dowodowych, jak karty katalogowe, zdjęcia,
deklaracje, certyfikaty. Poza parametrami podstawowymi, weryfikowalnymi przy pomocy
podstawowych narzędzi, parametry wymagałyby testowania laboratoryjnego. Oczywistym
więc jest, że przydatność próbki do weryfikacji parametrów, które Zamawiający jest w stanie
samodzielnie sprawdzić, bez przekazywania ekranu do specjalnych testów, jest marginalna,
nieproporcjonalna do wysiłku jaki muszą podjąć wykonawcy w celu przekazania próbki
Zamawiającemu. Zwłaszcza, że obok próbki wykonawcy muszą złożyć pozostałe
przedmiotowe środki dowodowe obejmujące:
certyfikaty akredytowanych laboratoriów dla ekranu LED zgodnie z wymogami
przedstawionymi w programie funkcjonalno-
użytkowym, w szczególności potwierdzające
spełnienie norm kompatybilności elektromagnetycznej, kompatybilności niskonapięciowej,
stopnia szczelności – dla dokładnie oferowanego i dostarczonego w ramach próbki modelu
urządzenia w odpowiedniej konfiguracji i rozmiarach,
karty katalogowe dla wszystkich oferowanych urządzeń,
wykaz parametrów technicznych (według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do
Specyfikacji).
Dodatkowo, żądanie próbki produktu, który nie jest powszechnie dostępny na rynku,
a jego uzyskanie wymaga złożenia specjalnego zamówienia u producenta lub dystrybutora w
sposób istotny ogranicza dostęp do zamówienia, zwłaszcza że Zamawiający wyznaczył
minimalny termin składania ofert, w ogóle nie uwzględniając procesu uzyskiwania próbki
przez wykonawcę.
Tymczasem zgodnie z art. 283 Pzp, Zamawiający wyznaczając termin składania ofert
musi uwzględnić złożoność zamówienia oraz czas potrzebny na ich przygotowanie.
Wskazany terminy minimalne są jedynie dolną granicą, której absolutnie nie wolno
Zamawiającemu przekroczyć. Nie oznacza to jednak, że przyjęcie terminu minimalnego z
automatu potwierdza, że termin składania ofert został ustalony prawidłowo. Zamawiający
biorąc pod uwagę fakt żądania próbki powinien w taki sposób określić termin składania ofert,
aby próbkę tą wykonawcy w ogóle mogli uzyskać. Składając ofertę wykonawcy muszą
najpierw dokonać analizy opisu przedmiotu zamówienia, a następnie znaleźć produkt
spełniający określone w tym opisie wymagania. Pozyskanie kabinetu w wielu przypadkach
wymaga jego transportu bezpośrednio z fabryki producenta, która co do zasady znajduje się
poza Polską. Proces produkcji i transportu zajmuje zdecydowanie więcej czasu niż termin
wyznaczony przez Zamawiającego. Termin 30-dniowy, o który wnosi Odwołujący wydaje się
adekwatny do potrzeb przygotowania oferty.
2) Żądanie złożenia certyfikatów
Poza próbką, o której mowa wyżej, wykonawcy składają wraz z oferta certyfikaty
akredytowanych laboratoriów dla ekranu LED, zgodnie z wymogami przedstawionymi w
programie funkcjonalno-
użytkowym, w szczególności potwierdzające spełnienie norm
kompatybilności
elektromagnetycznej,
kompatybilności
niskonapięciowej,
stopnia
szczelności – dla dokładnie oferowanego i dostarczonego w ramach próbki modelu
urządzenia w odpowiedniej konfiguracji i rozmiarach.
Odwołujący podtrzymuje argumentację przedstawioną w zakresie wymogu
posiadania przez oferowany produkt wspomnianych certyfikatów. Naturalną konsekwencją
jest więc uznanie, że przedmiotowy środek dowodowy powinien odpowiadać parametrom,
które ma potwierdzić. Pozostawienie obecnego brzmienia postanowień dotyczących
obowiązków złożenia certyfikatów przy uwzględnieniu konieczności zmiany parametrów
ekranów LED dotyczących certyfikacji spowoduje rozbieżności w dokumentach zamówienia i
uniemożliwi właściwa ocenę ofert.
Zgodnie z art. 99 ust. 2 Pzp, z
amawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia
wymagane cechy dostaw, usług lub robót budowlanych. Cechy te mogą odnosić się w
szczególności do określonego procesu, metody produkcji, realizacji wymaganych dostaw,
usług lub robót budowlanych, lub do konkretnego procesu innego etapu ich cyklu życia,
nawet jeżeli te czynniki nie są ich istotnym elementem, pod warunkiem że są one związane z
przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalne do jego wartości i celów. Przedmiotu
zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w
szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub
szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez
konkretnego w
ykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub
wyeliminowania niektórych Wykonawców lub produktów.
Odwołujący wskazał, że Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 20 listopada 2008 r.
(KIO/UZP 1273/08) stwierdziła, że zasadę uczciwej konkurencji narusza zbyt rygorystyczne
określenie wymagań odnoszących się do przedmiotu zamówienia, jeżeli nie jest to
uzasadnione potrzebami z
amawiającego, a jednocześnie ogranicza krąg wykonawców
zdolnych do wykonania zamówienia.
Opis przedmiotu zamówienia jest najważniejszym elementem dokumentów
zamówienia, od którego charakteru i zakresu zależy sposób prowadzenia postępowania, w
tym przede wszystkim dostępu do zamówienia różnych wykonawców. Swoboda
Zamawiającego w określaniu cech produktów, które chce zakupić, jest ograniczona
koniecznością zachowania w każdym postępowaniu uczciwej konkurencji. Oczywistym jest,
że określenie wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia należy do Zamawiającego jako
gospodarza postępowania i nabywcy towarów czy usług, a konieczność zachowania
uczciwej konkurencji nie jest utożsamiana z nakazem umożliwienia złożenia oferty przez jak
najszerszy krąg Wykonawców, jednak jednocześnie niedopuszczalne jest takie opisanie
przedmiotu zamówienia, które ogranicza możliwość złożenia oferty, a które nie jest
konieczne
dla
zaspokojenia
racjonalnych
i
obiektywnie
uzasadnionych
potrzeb
Zamawiającego, co ma miejsce w niniejszym postępowaniu. Prawidłowe przygotowanie
opisu przedmiotu zamówienia powinno opierać się o znalezienie tzw. złotego środka
pomiędzy uzasadnionym interesem Zamawiającego rozumianym, jako potrzeba zakupu
określonego towaru, produktu czy usługi a zapewnieniem dostępu do zamówienia możliwie
szerokiemu gronu Wykonawców działających na obszarze danego rynku.
Zgodnie z utrwalonymi poglądami Izby i doktryny, przejawem naruszenia zasady
uczciwej konkurencji, jest nie tylko opisanie przedmiotu zamówienia z użyciem oznaczeń
wskazujących na konkretnego producenta lub konkretny produkt albo z użyciem parametrów
wskazujących na konkretnego producenta, dostawcę albo konkretny wyrób, ale także
określenie zbyt rygorystycznych wymagań co do parametrów technicznych. O ile określenie
w sposób konkretny jednego standardowego parametru może nie zostać poczytane jako
naruszenie Pzp, o tyle wyspecyfikowanie konkretnych wymagań co do poszczególnych
elementów zamawianych towarów powodujących bezzasadne zawężenie dopuszczalnej
cechy stanowi przejaw działania sprzecznego z ustawą.
III. Kryteria oceny ofert
Zamawiający w Specyfikacji Warunków Zamówienia przyjął, że oferty będą oceniane
w oparciu o następujące kryteria:
Cena
– 60%
Doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia – 20 %, w tym
doświadczenie projektanta w specjalności: konstrukcyjno-budowlanej, posiadającego
doświadczenie w projektowaniu podkonstrukcji ekranów LED (10 %) i doświadczenie
projektanta w specjalności: instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i
elektroenergetycznych bez ograniczeń, posiadającą doświadczenie w projektowaniu
systemów dystrybucji zasilania dla ekranów LED (10 %).
Odwołujący podniósł, że o ile doświadczenie w projektowaniu podkonstrukcji ekranów
LED dotyczy materii specyficznej, to już dystrybucja zasilania dla ekranów LED nie jest
elementem skomplikowanym dla osoby posiadającej uprawnienia budowlane w zakresie
sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń.
Zamawiający ograniczył jednak możliwość wykazywania tego doświadczenia jedynie do
ekranów LED o powierzchni przekraczającej 100m2 (z uwzględnieniem sekcyjnego
załączania). Stanowi to wymóg nadmiarowy, nieadekwatny do celu jakiemu służy omawiane
kryterium. Kryterium to nie wpływa przede wszystkim na sposób i jakość wykonywanych
prac. Utworzenie instalacji obejmującej sekcyjne załączanie ekranów LED nie jest
czynnością skomplikowaną dla osoby posiadającej uprawnienia budowlane w określonej w
kryterium specjalności elektrycznej i jako takie stanowi nieuzasadniony, nadmiarowy wymóg
Zamawiającego pozostający bez wpływu na prawidłowość wykonania zamówienia.
IV.
Warunki udziału w postępowaniu.
1) Warunek doświadczenia wykonawcy
Zamawiający w Specyfikacji Warunków Zamówienia przyjął, że o udzielenie
zamówienia ubiegać się mogą jedynie wykonawcy, którzy wykażą, że w okresie ostatnich
pięciu lat przed upływem terminu składania ofert a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy, to w tym okresie wykonał należycie:
jedno zadanie w zakresie dostawy oraz montażu maksymalnie dwóch ekranów LED
o łącznej powierzchni przekraczającej 190m2, o rozstawie piksela mniejszym niż 10 mm,
jasności maksymalnej nie mniejszej niż 8500 NIT oraz wartości zadania przekraczającej 2
000 000,00 złotych netto
oraz
jedno zadanie w zakresie dostawy oraz montażu maksymalnie dwóch ekranów LED
dla obiektu sportowego, stanowiących tablice wyników oraz wyposażenia reżyserki i
pozostałego wyposażenia, na które składały się minimum: system produkcyjny w oparciu o
standard SDI o łącznej wartości przekraczającej 1 000 000,00 złotych netto.
N
iezrozumiałe są powody, dla których Zamawiający uważa, że jedynie doświadczenie
w dostawie i montażu ekranów o konkretnym rozstawie piksela (mniejszym niż 10) i jasności
maksymalnej (nie mniejszej niż 8500 NIT) miałoby potwierdzić zdolność do wykonania
zamówienia. Warunek udziału w postępowaniu służy ocenie, czy określony wykonawca
„udźwignie” ciężar związany z wykonaniem zamówienia. Ograniczanie dostępu do
zamówienia przez pryzmat konkretnych parametrów ekranu, jaki miał zostać zamontowany
(takich jak jas
ność i rozstaw piksela) na potwierdzenie doświadczenia nijak ma się do realnej
oceny zdolności wykonawcy, o której stanowi art. 112 Pzp. Ograniczenie to jest bowiem
związane nie ze sposobem wykonania zamówienia, a zastosowanymi rozwiązaniami
technicznymi, które uzależnione są od odbiorcy końcowego. Ocena tego, czy ekran posiadał
rozstaw piksela mniejszy lub większy niż 10 oraz tego czy jasność ekranu była mniejsza lub
większa niż 8 500 NIT w ogóle nie rzutuje na doświadczenie wykonawcy i poziom jego
zdolności. Co więcej, takie ujęcie warunku udziału ograniczy konkurencję w postępowaniu do
jednego lub bardzo wąskiego grona wykonawców, chyba że taki jest rzeczywisty cel
Zamawiającego w postawieniu tak rygorystycznych wymagań.
Dodatkowo, Zamawiający w PFU potwierdza, że przedmiotem zamówienia jest z
punktu widzenia technicznego montaż dwóch niezależnych ekranów, każdy o powierzchni
115m2, które jedynie są ostatecznie łącznie wykorzystywane.
Warunek udziału w postępowaniu, zgodnie z art. 112 ust. 1 Pzp powinien być
proporcjonalny względem przedmiotu zamówienia.
Skoro więc, wykonawca będzie zobowiązany faktycznie do dostarczenia i montażu
dwóch ekranów, to wymagania w zakresie doświadczenia powinny być ustalane względem
pojedynczego ekranu. Przyjęcie, że wykonawca ma się wykazać doświadczeniem w
wykonaniu w ramach jednego zamówienia dwóch ekranów o powierzchni łącznej min.
190m2 jest w ocenie Odwołującego warunkiem przesadzonym. Również wartość zadania
referencyjnego, wymaganego przez Zamawiającego powinna zostać stosownie obniżona,
choć już teraz budzi wątpliwości Odwołującego. Zamawiający żąda w postępowaniu wadium
w wysokości 25 000 zł. Zgodnie z art. 281 ust. 4 Pzp kwota wadium nie może być większa
niż 1,5% wartości zamówienia. Zakładając, że kwota 25 000 zł odpowiada 1,5% wartości
zamówienia, to wartość zamówienia wynosi około 1 666 500 zł, czyli mniej niż kwota
wymagana warunkiem jedynie dla dostawy ekranów LED (i to przy założeniu, że wykazana
wyżej wartość dotyczy wyłącznie zakresu podstawowego zamówienia, czego Odwołujący na
tym etapie nie jest w stanie stwierdzić z uwagi na nieznaną faktyczną wartość szacunkową
zamówienia przyjętą przez Zamawiającego).
Odwołujący za nadmierny uznał również drugi z warunków. Trudno uznać, dlaczego
tylko ekrany montowane dla obiektów sportowych, stanowiące tablice wyników, mogą być
wykazywane w celu potwierdzenia doświadczenia. Ekran ma to do siebie, że wyświetla to, co
pokazać zamierza jego użytkownik. Nie wyodrębnia się ekranów specjalnie przeznaczonych
do wyświetlania wyników i innych ekranów. Rozróżnienia takiego nie powinien również
stosować Zamawiający. Dodatkowo, wymóg dotyczący wyposażenia reżyserki i pozostałego
wy
posażenia, na które składały się minimum: system produkcyjny w oparciu o standard SDI
odnosi się do zakresu objętego prawem opcji, który jako taki nie jest zakresem pewnym i nie
może być punktem wyjścia do ograniczenia dostępu do zamówienia. Gdyby przyjąć, że
zakres objęty prawem opcji nr 1 nie zostanie uruchomiony przez Zamawiającego, to badanie
doświadczenia wykonawców w tym zakresie pozbawione byłoby sensu. Jedynym skutkiem
stałoby się ograniczenie udziału wszystkich tych wykonawców, którzy co prawda posiadają
doświadczenie w zakresie ekranów LED, a nie posiadają doświadczenia związanego z
wykonywaniem reżyserek, w szczególności tych, gdzie system produkcyjny był oparty o
standard SDI.
Z powyższych względów, w ocenie Odwołującego doświadczenie w wykonaniu co
najmniej dwóch zamówień, polegających na dostawie i montażu ekranu LED o powierzchni
min. 100m2 jest w pełni wystarczające do spełnienia celu, któremu warunek służy. Skoro
wykonawca byłby w stanie wykazać się doświadczeniem zaproponowanym przez
Odwołującego, to byłby również w stanie zrealizować dostawę i montaż dwóch ekranów
będących przedmiotem zamówienia.
Potwierdzeniem tego jest również treść SWZ w zakresie doświadczenia osób, którymi
dysponować musi wykonawca. Zamawiający oczekuje, że wykonawca wykaże się
dysponowaniem osobą pełniącą funkcję kierownika projektu z wykształceniem wyższym
technicznym
posiadającą
doświadczenie
w
kierowaniu/realizacji
dwoma/dwóch
projektami/projektów na obiektach obejmujących ekran LED o powierzchni większej niż 100
m2
każdy oraz dwoma projektami/dwóch projektami/projektów na obiektach sportowych
obejmujących minimum takie elementy jak ekrany LED wraz z reżyserką z systemem
produkcyjnym w standardzie SDI o wartości kontraktu przekraczającej 1 000 000,00 netto
każdy.
2) Warunek doświadczenia osoby
Zamawiający oczekuje od wykonawców wykazania, że dysponują lub będą
dysponować osobą pełniącą funkcję kierownika projektu z wykształceniem wyższym
technicznym
posiadającą
doświadczenie
w
kierowaniu/realizacji
dwoma/dwóch
projektami/projektów na obiektach obejmujących ekran LED o powierzchni większej niż 100
m2 każdy oraz dwoma projektami/dwóch projektami/projektów na obiektach sportowych
obejmujących minimum takie elementy jak ekrany LED wraz z reżyserką z systemem
produkcyjnym w standardzie SDI o wartości kontraktu przekraczającej 1 000 000,00 netto
każdy.
Powyższy wymóg jest nadmierny i nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia w
zakresie,
w jakim Zamawiający oczekuje doświadczenia zdobytego w projektach na
obiektach sportowych obejmujących minimum takie elementy, jak ekrany LED wraz z
reżyserką z systemem produkcyjnym w standardzie SDI o wartości kontraktu przekraczającej
1 000 000,00 netto każdy.
Odwołujący wskazał, że ograniczanie doświadczenia wyłącznie do obiektów
sportowych nie znajduje uzasadnienia, gdyż sposób działania ekranów LED bez względu na
to w jakim obiekcie zostaną zastosowane jest taki sam. Co więcej, warunek udziału w
postępowaniu powinien odnosić się do zakresu podstawowego zamówienia, gdyż
uwzględnienie w warunku wymagań właściwych dla zakresu objętego prawem opcji, w
przypadku nieskorzystania z tego prawa przez Zamawiającego będzie prowadziło do
sytuacji, w której udział w zamówieniu został niezasadnie ograniczony, a doświadczenie
wykazane na etapie postępowania ostatecznie nie miało znaczenia dla oceny zdolności
wykonawcy do realizacji przedmiotu zamówienia. Działanie takie wprost ogranicza
konkurencję i stanowi o nierównym traktowaniu wykonawców. Zamawiający nie może
wyłączenie korzystać z dobrodziejstw prawa opcji, ale musi również akceptować ryzyka z
tym związane.
Ze względu na powyższe, w ocenie Odwołującego, wymóg wykazania w przypadku
kierownika
projektu
doświadczenia
w
kierowaniu/realizacji
dwoma/dwóch
projektami/projektów na obiektach obejmujących ekran LED o powierzchni większej niż 100
m2 każdy oraz dwoma projektami/dwóch projektami/projektów na obiektach sportowych
obejmujących minimum takie elementy jak ekrany LED wraz z reżyserką z systemem
produkcyjnym w standardzie SDI o wartości kontraktu przekraczającej 1 000 000,00 netto
każdy pozostaje nadmierny i może być oderwany od przedmiotu zamówienia, który
ostatecznie zostanie zrealizowany. Stanowi to wprost naruszenia art. 112 ust. 1 i art. 16 pkt
1) i 3) Pzp
Ustawa prawo zamówień publicznych określa w art. 16 podstawowe zasady, jakimi
kierować się musi każdy zamawiający prowadząc postępowanie. Zasady te rzutują na każdy
aspekt postępowania i wyznaczają granice, jakich Zamawiający nie powinien przekraczać,
zapewniając tym samym odpowiedni poziom dostępności zamówień publicznych i
przeciwdziałając dyskryminacji wykonawców.
W niniejszym postepowaniu Zamawiający zasady te naruszył, opisując wymagania w
zakresie przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert i warunków udziału w postępowaniu
w taki sposób, który istotnie ogranicza dostęp do zamówienia i nie jest podyktowany
obiektywnymi, uzasadnionymi potrzebami Zamawiającego, a w wielu przypadkach pozostaje
oderwany od przedmiotu inwestycji. Jak wykazał Odwołujący, cel zamówienia może zostać
bez problemu osiągnięty przy zastosowaniu innych rozwiązań niż wskazane przez
Zamawiającego w dokumentach zamówienia.
Zamawiający, pismem z dnia 4 września 2024 r., złożył odpowiedź na odwołanie.
Zamawiający uwzględnił część zarzutów odwołania w całości, część zarzutów odwołania w
części – uwzględniając żądania, ale nie zgadzając się z argumentacją Odwołującego oraz
wniósł o oddalenie odwołania w zakresie pozostałych zarzutów, tj. zarzutów nr
W odniesieniu do zarzutów uwzględnionych w całości i w części Zamawiający
dokonał zmiany SWZ, zgodnie z żądaniami Odwołującego.
1. Zarzuty i żądania Odwołania uznane w całości
Zamawiający na podstawie treści odwołania, tj. podniesionych zarzutów dotyczących
konkretnego postanowienia SWZ i korespondujących z nimi w sposób wyraźny żądań
zmiany dotyczących konkretnego postanowienia SWZ uznał, że szczegółowo wymienione
poniżej zarzuty i korespondujące z nimi w sposób wyraźny żądania odwołania należy
uwzględnić w całości poprzez zmianę konkretnego postanowienia SWZ wskazanego w treści
zarzutu i żądania:
1.1. Zarzut dotyczący załącznika nr 1 do SWZ - PFU wskazany w pkt. I. ppkt. c) odwołania w
związku z żądaniem wskazanym w pkt. II. ppkt. f). odwołania i doprecyzowanym w pkt. III.I.7)
uzasadnienia o
dwołania – Zamawiający uwzględnił i zmienił w I.1. lit. c) PFU, który otrzymuje
brzmienie:
„c. budowa kabinetów umożliwiająca pełen dostęp serwisowy od tyłu (full rear service)
jednocześnie bez konieczności demontowania kabinetów,”
1.2. Zarzut dotyczący załącznika nr 1 do SWZ - PFU wskazany w pkt. II odwołania w
związku z żądaniem wskazanym w pkt. II. ppkt. c). odwołania i doprecyzowanym w pkt.
III.I.3) uzasadnienia o
dwołania – Zamawiający uwzględnił i zmienił w programie
funkcjonalno-
użytkowym (załącznik nr 1 do SWZ), punkt 7 Demontaż dotychczasowych
elementów systemu otrzymuje brzmienie:
„Wykonawca zobowiązany jest zdemontować dotychczasowe elementy systemu w sposób
zapewniający ich wtórne wykorzystanie (elementy nie powinny zostać uszkodzone), tj.
umożliwienie sprzedaży tych elementów przez Zamawiającego na rzecz ewentualnych
nabywców. Wykonawca zdemontuje elementy systemu do zapewnionego we własnym
zakresie miejsca i będzie je przechowywał maksymalnie do 30 dni tj. do czasu skorzystania
przez Zamawiającego z prawa opcji nr 2 lub powiadomienia o sprzedaży elementów
systemu.
”
1.3. Zarzut dotyczący Rozdziału XII ust. 1 pkt 4) lit. b) tiret (7) siódmy SWZ wskazany w pkt.
VI
Odwołania w związku z żądaniem wskazanym w pkt. II. ppkt. i). Odwołania i
doprecyzowanym w pkt. III.IV.2) Uzasadnienia o
dwołania – Zamawiający uwzględnia i
zmienia w Rozdziale XII ust. 1 pkt 4) lit. b) tiret (7) siódmy SWZ skreśla się sformułowanie: "
oraz dwoma projektami/dwóch projektami/projektów na obiektach sportowych obejmujących
minimum takie elementy jak ekrany LED wraz z reżyserką z systemem produkcyjnym w
standardzie SDI o wartości kontraktu przekraczającej 1 000 000,00 netto każdy”.
„W związku z dokonanymi zmianami Rozdział XII ust. 1 pkt 4) lit. b) tiret (7) siódmy SWZ
otrzymuje brzmienie:
osobą pełniącą funkcję kierownika projektu z wykształceniem wyższym technicznym
posiadającą doświadczenie w kierowaniu/realizacji dwoma/dwóch projektami/projektów na
obiektach obejmujących ekran LED o powierzchni większej niż 100 m2 każdy.”
1.4. Zarzut dotyczący terminu składnia ofert wskazany w pkt. VII odwołania w związku z
żądaniem wskazanym w pkt. II. ppkt. j). odwołania i doprecyzowanym w pkt. III.II.1))
uzasadnienia o
dwołania – Zamawiający uwzględnił i zmienił:
1.4.1. Rozdział XVI pkt 2 SWZ, który otrzymuje brzmienie:
„2. Ofertę wraz z wymaganymi załącznikami należy złożyć w terminie do dnia 04
października 2024 roku do godz. 11:00. Próbkę ekranu LED należy złożyć osobiście, pocztą
lub kurierem w terminie do dnia 04 października 2024 roku do godz. 11:00 w biurze
Zamawiającego (Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji), ul. Bułgarska 17, Poznań.”
1.4.2. Dział XVII pkt 1 SWZ otrzymuje brzmienie:
„1. Otwarcie ofert nastąpi w dniu 04 października 2024 r., o godzinie 11:30.”
2. Zarzuty i żądania odwołania uznane w części:
Zamawiający na podstawie treści odwołania, tj. podniesionych zarzutów i
sformułowanych żądań w zakresie zmiany SWZ uznał, że szczegółowo wymienione poniżej
zarzuty i korespondujące z nimi w sposób wyraźny żądania Odwołania należy uwzględnić w
części poprzez zmianę konkretnego postanowienia SWZ wskazanego w treści zarzutu i
żądania, ale nie w pełnym zakresie zgodnie z treścią żądania Odwołującego:
2.1. Zarzut dotyczący załącznika nr 1 do SWZ - PFU wymogu posiadania stopnia
szczelności kabinetu na poziomie IP 67 wskazany w pkt. I. ppkt. d) odwołania w związku z
żądaniem wskazanym w pkt. II. ppkt. d). odwołania i doprecyzowanym w pkt. III.I.4)
uzasadnienia o
dwołania – Zamawiający uwzględnił częściowo, tj. nie zgodził się z
argumentacją Odwołującego, iż wystarczająca ze względu na potrzeby Zamawiającego
będzie klasa szczelności IP 65. Zamawiający nie zgodził się na zmianę stopnia ochrony
(szczelności) kabinetu na poziom IP65. Jest to zbyt niski poziom dla urządzenia
elektrycznego narażonego na występujące deszcze nawalne, które w stosunkowo krótkim
czasie dają natężeniu opadu powyżej 20l/m2.
Dlatego też, zgodnie z normą PN-EN 60529:2003, Zamawiający zmienił wymóg
szczelności kabinetu na IP66. Oznacza to, że kabinet zapewnia ochronę w następującym
stopniu:
ochrona przed dostępem do części niebezpiecznych drutem
ochrona pyłoszczelna
ochrona przed silną strugą wody (100 l/min) laną na budowę z dowolnej strony
W związku z powyższym Zamawiający w kontekście odwołania, jak i pytań do treści
SWZ dokonał zmian PFU na:
„f. stopień szczelności kabinetu w klasie IP66 z uwzględnieniem wysokiej jakości
wodoodpornego okablowania z konektorami typu EtherCon i PowerCon,”
Mając na uwadze powyższe, Zamawiający wnosi o oddalenie Odwołania w zakresie
przedmiotowego zarzutu i żądania, w zakresie wykraczającym ponad dokonaną zmianę
SWZ.
2.2. Zarzut dotyczący „wymogu posiadania przez kabinet certyfikacji akredytowanego
laboratorium, będącego wyłącznie podmiotem z oddziałem na rynku UE” wskazany w pkt. I.
ppkt. e) o
dwołania w związku z żądaniem wskazanym w pkt. II. ppkt. e). odwołania i
doprecyzowanym w pkt. III.I.5) uzasadnienia o
dwołania – Zamawiający uwzględnił
częściowo, tj. nie zgodził się z argumentacją Odwołującego, iż posiadanie przez oferowane
produkty odpowiednich certyfikatów nie ma istotnego znaczenia w kontekście określenia
potrzeb Zamawiającego.
Zamawiający zwrócił uwagę, iż kompatybilność elektromagnetyczna EMC jest istotna
dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz funkcjonalności urządzeń elektrycznych i
elektronicznych na Stadionie. Dotyczy to w szczególności środków komunikacji służb
bezpieczeństwa takich jak policja, straż pożarna czy też służby ochrony i informacyjne
podczas dużych imprez masowych.
Kompatybilność elektromagnetyczna EMC ma też ogromny wpływ na środowisko
(Stadion graniczy z obszarem Natura 2000), a także na zdrowie publiczne (setki tysięcy
widzów rocznie biorących udział w imprezach na Stadionie), ponieważ chroni przed
szkodliwymi zakłóceniami elektromagnetycznymi.
Dla Zamawiającego istotne jest, że kompatybilność elektromagnetyczna EMC
zapewnia, że urządzenie nie powoduje zakłóceń w pracy innych urządzeń (systemów) oraz,
że nie jest podatne na zaburzenia emitowane i wytwarzane przez inne urządzenia. Dlatego
Zamawiający nie dopuszcza samooceny o kompatybilności elektromagnetycznej EMC
kabinetu przez producenta lub importera. Zamawiający wymaga, aby oferowane kabinety
zostały sprawdzone przez niezależną jednostkę notyfikującą - akredytowane laboratorium
dla zaoferowanego ekranu LED w zakresie europejskich norm kompatybilności
elektromagnetycznej EMC i innych wskazanych w SWZ norm i przepisów
Niemniej jednak, aby rozwiać wszelkie wątpliwości co treści SWZ Zamawiający
działając na podstawie art. 286 ust. 1 i 7 Pzp dokonał modyfikacji treści Specyfikacji
Warunków Zamówienia w następującym zakresie:
1. Rozdział XIII ust. 7 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) certyfikaty akredytowanych laboratoriów dla ekranu LED zgodnie z wymogami
przedstawionymi w programie funkcjonalno-
użytkowym, w szczególności potwierdzające
spełnienie norm kompatybilności elektromagnetycznej, kompatybilności niskonapięciowej,
stopnia szczelności – dla dokładnie oferowanego i dostarczonego w ramach próbki modelu
urządzenia w odpowiedniej konfiguracji i rozmiarach. Jako spełniające wymagania uznane
zostaną certyfikaty i wyniki prób produktu wystawione przez każde laboratorium
akredytowane przez International Laboratory Accreditation Cooperation (ILAC) tj.
międzynarodową organizację zrzeszającą jednostki akredytujące na świecie uznawaną w
szczególności przez Polskie Centrum Akredytacji (tj. niekoniecznie z oddziałem samego
laboratorium na terenie UE) -
przez które rozumie się jednostki wykonujące działania z
zakresu oceny zgodności, w tym kalibrację, testy, certyfikację i kontrolę, akredytowane
zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9
lipca 2008 r. ustanawiającym wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące
się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającym rozporządzenie (EWG)
nr 339/93 (Dz.Urz.UE.L 218 z 13.08.2008).
”
Mając na uwadze powyższe, Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w zakresie
przedmiotowego zarzutu i żądania, w zakresie wykraczającym ponad dokonaną zmianę
SWZ.
2.3. Zarzut dotyczący „żądania złożenia przedmiotowych środków dowodowych, w tym
próbki ekranu LED” wskazany w pkt. III odwołania w związku z żądaniem wskazanym w pkt.
II. ppkt. j). o
dwołania i doprecyzowanym w pkt. II.II. 1) uzasadnienia odwołania –
Zamawiający uwzględnia częściowo, tj. nie zgadza się z argumentacją Odwołującego, iż
żądanie złożenia przedmiotowych środków dowodowych, w tym próbki ekranu LED –
stanowi
„sposób nieproporcjonalny do dokonywanej oceny, nadmiernie obciążający
wykonawców i w sposób istotny ograniczający ich możliwość ubiegania się o udzielenie
zamówienia.” Biorąc pod uwagę przedmiot zamówienia, stopień jego skomplikowania i rangę
obiektu, na którym mają być zamontowane zmodernizowane telebimy Zamawiający stanął
na stanowisku, iż żądanie przedmiotowego środka dowodowego w postaci próbki jednego
kabinetu jest w pełni uzasadnione w kontekście art. 107 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp.
W
obec alternatywnego sformułowania żądania Zamawiający uznał jako uzasadnione
jedynie żądanie zmiany terminu składania ofert – patrz pkt. 1.4. odpowiedzi na odwołanie. Z
tych samych względów uznał też analogiczny zarzut podniesiony w odwołaniu nr 1
wniesionym przez Wykonawcę Wizja Multimedia sp. z o.o.
Mając na uwadze powyższe, Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w zakresie
przedmiotowego zarzutu i żądania, w zakresie wykraczającym ponad dokonaną zmianę
SWZ.
2.4. Zarzut dotyczący „określenie warunku udziału w postępowaniu w zakresie
doświadczenia wykonawcy w sposób nieproporcjonalny względem przedmiotu i wartości
zamówienia, nadmiarowy do oceny zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia”
wskazany w pkt. V o
dwołania w związku z żądaniem wskazanym w pkt. II. ppkt. h).
o
dwołania i doprecyzowanym w pkt. III.IV. 1) uzasadnienia odwołania – Zamawiający
uwzględnia częściowo, tj. nie zgadza się z argumentacją Odwołującego, iż określenie
warunku zostało dokonane w sposób nieproporcjonalny względem przedmiotu i wartości
zamówienia, nadmiarowy do oceny zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia.
Niemniej jednak,
w związku z uwzględnieniem podobnego zarzutu podniesiony w
o
dwołaniu nr 1 wniesionym przez wykonawcę Wizja Multimedia sp. z o.o., Zamawiający
dokonał zmiany SWZ w zakresie częściowo pokrywającym się z tym zarzutem i
sformułowanym żądaniem.
W związku z dokonanymi zmianami Rozdział XII ust. 1 pkt 4) lit. a) tiret (1) pierwszy
otrzymuje brzmienie:
„a) w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie wykonał należycie:
jedno zadanie w zakresie dostawy oraz montażu maksymalnie dwóch ekranów LED o
łącznej powierzchni przekraczającej 150m2, jasności maksymalnej nie mniejszej niż 8500
NIT oraz wartości zadania wynosiła minimum 1.000.000,00 złotych netto oraz”
W związku z dokonanymi zmianami Rozdział XII ust. 1 pkt 4) lit. a) tiret (2) drugi SWZ
otrzymuje brzmienie:
„- jedno zadanie w zakresie dostawy oraz montażu maksymalnie dwóch ekranów LED,
stanowiących tablice wyników oraz wyposażenia reżyserki i pozostałego wyposażenia, na
które składały się minimum: system produkcyjny o łącznej wartości przekraczającej 1 000
000,00 złotych netto.”
Mając na uwadze powyższe, Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w zakresie
przedmiotowego zarzutu i żądania, w zakresie wykraczającym ponad dokonaną zmianę
SWZ.
3. Zarzuty i żądania odwołania podlegające oddaleniu
Zamawiający w zakresie wskazanych poniżej zarzutów lub żądań ze względu na
wskazane poniżej powody wniósł o oddalenie odwołania:
3.1. Zarzut dotyczący „wymogu stosowania wyłącznie kabinetów o rozmiarach 1200x800 mm
przy zachowaniu określonej całkowitej wielkości ekranów” wskazany w pkt. I. ppkt. a)
o
dwołania w związku z żądaniem wskazanym w pkt. II. ppkt. a). odwołania - „dopuszczenie
stosowania kabinetów różnych wielkości przy zachowaniu całkowitej wielkości ekranu, który
ma być z nich zbudowany” i doprecyzowanym w pkt. III.I.1) uzasadnienia odwołania –
zarówno sam zarzut i sformułowane żądanie jest całkowicie bezzasadny, a co więcej
całkowicie sprzeczny z założeniami i zdefiniowanymi przed przystąpieniem do ogłoszenia
postępowania potrzebami Zamawiającego. Tym samym Wykonawca zarzucając rzekome
naruszenie cytowanych przepisów de facto próbuje narzucić Zamawiającemu zastosowanie
rozwiązań, których nie oczekuje a wręcz uważa, je za całkowicie sprzeczne z celem
udzielenia przedmiotowego zamówienia.
Zamawiający podkreślił, że nie zamawia całkowicie nowych telebimów wraz z
konstrukcją wsporczą oraz nośną, tylko modernizuje obecną instalację / system telebimów,
które oryginalnie zostały wybudowane jako część składowa konstrukcji stalowej zadaszenia
Stadionu w trakcie jego rozbudowy dla potrzeb organizacji Turnieju UEFA EURO 2012. Tym
samym na obecnym etapie Zamawiający nie przewiduje proponowanego przez
Odwołującego odwrotnego mechanizmu, że konstrukcja nośna telebimów będzie
dostosowywana do dowolnych rozmiarów kabinetów oferowanych przez wykonawcę. Tylko
Zamawiający, aby nie ponosić dodatkowych kosztów, nie przewiduje modernizacji konstrukcji
nośnej do której mają być zamontowane nowe kabinety, gdyż ta jest zintegrowana
(sprężona) z konstrukcją nośną zadaszenia Stadionu i jako taka uwzględniona jest w
stosownych obliczeniach dotyczącej nośności i statyczności tej konstrukcji stalowej. Stąd też
wymóg stosowania określonego rozmiaru kabinetu, który odpowiada wymiarom obecnie
zamontowanych kabinetów. Rysunki z wymiarami stanowią załącznik nr 1 i 2 do PFU.
Niezależnie od wymogów stricte technicznych Zamawiający podjął decyzję o sformułowaniu
takich konkretnych wymogów co do rozmiaru kabinetów, ze względów na czas potrzebny na
przeprowadzenie procesu demontażu starych i montażu nowych kabinetów (który przy
zastosowaniu tych samych wymiarów będzie istotnie skrócony). Zamawiający zwraca
uwagę, iż zgodnie z warunkami określonymi w SWZ, proces demontażu starych telebimów i
montażu nowych telebimów będzie odbywał się na działającym obiekcie w terminie przerw
pomiędzy meczami rozgrywanymi na tym Stadionie przez drużynę KKS Lech Poznań i
innymi imprezami organizowanymi na tym obiekcie, a które to imprezy nie mogą być
organizowane bez zapewnienia działających telebimów, które spełniają również rolę systemu
bezpieczeństwa zgodnie z wymogami imprez masowych. Tym samym, zastosowanie
rozwiązań proponowanych przez Odwołującego, jako generujących ryzyko przedłużenia
terminu samego montażu i powstania ogromnych strat z powodu ewentualnego odwołania
imprez organizowanych na Stadionie,
zostało w sposób świadomy odrzucone przez
Zamawiającego, co nie zmienia faktu, iż taki świadomy wybór Zamawiającego jest w pełni
uzasadniony i proporcjonalny stosunku do potrzeb Zamawiającego, a jednocześnie w żaden
sposób nie może być traktowany jako ograniczający konkurencję.
Z tego też względu zarzut ten i sformułowane żądanie zmiany należy uznać za
bezzasadne i jako taki podlegające oddaleniu.
3.2. Zarzut dotyczący „wymogu wykonania kabinetu wyłącznie z odlewu aluminium, nie
dopuszczając innej konstrukcji nawet przy zachowaniu tego samego materiału” wskazany w
pkt. I. ppkt. b) o
dwołania w związku z żądaniem wskazanym w pkt. II. ppkt. b). odwołania -
„dopuszczenie zaoferowania kabinetów wykonanych z konstrukcji aluminiowej, niebędącej
odlewem” i doprecyzowanym w pkt. III.I.2) uzasadnienia odwołania – zarówno sam zarzut i
sformułowane żądanie jest całkowicie bezzasadny, a co więcej całkowicie sprzeczny z
założeniami i zdefiniowanymi przed przystąpieniem do ogłoszenia postępowania potrzebami
Zamawiającego. Tym samym wykonawca zarzucając rzekome naruszenie cytowanych
przepisów de facto próbuje narzucić Zamawiającemu zastosowanie rozwiązań, których nie
oczekuje a wręcz uważa, je za całkowicie sprzeczne z celem udzielenia przedmiotowego
zamówienia.
Odlew aluminiowy nie jest niczym nowym i jest powszechnie stosowany na rynku.
Zamawiający w specyfikacji wskazał jasno (pkt 1. d.), że konstrukcja kabinetu ma
wspomagać odprowadzanie ciepła. Dlatego też Zamawiający wymaga, aby konstrukcja
kabinetu z odlewanego aluminium służyła również za radiator, który jako wyspecjalizowany
element użyty będzie do chłodzenia urządzeń elektronicznych poprzez rozpraszanie ciepła.
Zamawiający podkreślił, że nie zamawia całkowicie nowych telebimów wraz z
konstrukcją wsporczą oraz nośną, tylko modernizuje obecną instalację / system telebimów,
które oryginalnie zostały wybudowane jako część składowa konstrukcji stalowej zadaszenia
Stadionu w trakcie jego rozbudowy dla potrzeb organizacji Turnieju UEFA EURO 2012. Z
tego też względu chce uniknąć zastosowania po raz kolejny rozwiązań, które nie sprawdziły
się trakcie eksploatacji dotychczasowych telebimów – a proponowane przez Odwołującego
rozwiązania sugerując zastosowanie takich rozwiązań. Tym samym, zastosowanie
rozwiązań proponowane przez Odwołującego jako generujące ryzyko powstawania usterek
(nadmiernego nagrzewania się kabinetów) w sposób świadomy zostało odrzucone przez
Zamawiającego, co nie zmienia faktu, iż taki świadomy wybór Zamawiającego jest w pełni
uzasadniony i proporcjonalny stosunku do potrzeb Zamawiającego, a jednocześnie w żaden
sposób nie może być traktowany jako ograniczający konkurencję.
Z tego też względu zarzut ten i sformułowane żądanie zmiany należy uznać za
bezzasadne i jako taki podlegające oddaleniu.
3.3. Zarzut dotyczący „wymogu montaż nowych ekranów LED na obecnej konstrukcji i
wykorzystaniu obecnych mocowania, otworów montażowych itp. i zakazie zmiany obecnej
konstrukcji nośnej ekranów, co nie ma racjonalnego uzasadnienia, ponieważ dostosowanie
konstrukcji do stosowanych kabinetów nie ma negatywnego wpływu na jej parametry, w tym
trwałość” wskazany w pkt. I. ppkt. f) odwołania Zamawiający wniósł o oddalenie, gdyż
Odwołujący nie sformułował w treści odwołania żądania w zakresie tego zarzutu, tj. jakiej
zmiany SWZ żąda.
Niezależnie od powyższego, Zamawiający podniósł, że zarzut jest całkowicie
bezzasadny, a co więcej całkowicie sprzeczny z założeniami i zdefiniowanymi przed
przystąpieniem do ogłoszenia postępowania potrzebami Zamawiającego. Wykonawca,
zarzucając rzekome naruszenie cytowanych przepisów, de facto próbuje narzucić
Zamawiającemu zastosowanie rozwiązań, których nie oczekuje, a wręcz uważa je za
całkowicie sprzeczne z celem udzielenia przedmiotowego zamówienia. Szczegółowa
argumentacja merytoryczna w tym zakresie została podniesiona przez Zamawiającego w
pkt. 3.1 odpowiedzi na o
dwołanie.
Zarzut dotyczący „kryterium oceny ofert w zakresie doświadczenia projektanta w
specjalności: instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i
elektroenergetycznych bez ograniczeń, nadmiernie dla oceny zdolności wykonawcy do
realizacji przedmiotu zamówienia i w sposób, który nie prowadzi do wyboru oferty
korzystniejszej” wskazany w pkt. IV) odwołania w związku z żądaniem wskazanym w pkt. II.
ppkt
. g). Odwołania - „zmianę kryterium w zakresie doświadczenia projektanta w
specjalności: instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i
elektroenergetycznych bez ograniczeń, poprzez pozostawieniu jedynie doświadczenia w
zaprojektowaniu systemów dystrybucji zasilania dla zewnętrznych ekranów LED o
powierzchni ekranu powyżej 100m2 – będącego instalacją stałą, nie „rentalową”” i
doprecyzowanym w pkt. III.III uzasadnienia o
dwołania – zarówno sam zarzut i sformułowane
żądanie są e a co więcej całkowicie sprzeczne z założeniami i zdefiniowanymi przed
przystąpieniem do ogłoszenia postępowania potrzebami Zamawiającego. Wbrew
twierdzeniom Odwołującego – kwestionowane zagadnienie „(z uwzględnieniem sekcyjnego
załączania)” nie jest z punktu widzenia technicznego kwestią nieistotną. Tak jak wskazano
we wcześniejszym fragmencie odpowiedzi na odwołanie - podkreślenia wymaga, iż
Zamawiający nie zamawia całkowicie nowych telebimów wraz z konstrukcją wsporczą oraz
nośną, tylko modernizuje obecną instalację / system telebimów, które oryginalnie zostały
wybudowane jako część składowa konstrukcji stalowej zadaszenia Stadionu w trakcie jego
rozbudowy dla potrzeb organizacji Turnieju UEFA EURO 2012. Z tego też względu ze
względu na pojawiające się w eksploatacji dotychczasowych telebimów problemy w tym
dotyczące, kwestii prawidłowego zaprojektowania „sekcyjnego załączania” Zamawiający
chce uniknąć zastosowania rozwiązań projektowych, które nie sprawdziły się trakcie
eksploatacji dotychczasowych telebimów. Z tego też względu dla potrzeb realizacji tego
konkretnego zamówienia, sporna kwestia doświadczenia w projektowaniu obejmująca
również doświadczenie w projektowaniu systemów zasilania z elementem „sekcyjnego
załączania” ma istotne znaczenie, w związku z czym Zamawiający zdecydował się na
wprowadzenie takiego konkretnego wymogu formułując treść kryterium oceny ofert.
Z tego też względu zarzut ten i sformułowane żądanie zmiany, zdaniem
Zamawiającego, należy uznać za bezzasadne i jako taki podlegające oddaleniu.
Odwołujący w toku posiedzenia, przed otwarciem rozprawy, złożył do protokołu
oświadczenie iż cofa zarzuty, które Zamawiający uwzględnił w części. Odwołujący
podtrzymał zarzuty przedstawione w odwołaniu w pkt I lit a, b, f oraz w pkt IV.
Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone przez strony postępowania
odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał posiadanie legitymacji uprawniającej do
wniesienia odwołania, stosownie do dyspozycji art. 505 ust. 1 Pzp.
W związku z uwzględnieniem przez Zamawiającego w części zarzutów
przedstawionych w odwołaniu i wycofaniem zarzutów, które zostały przez Zamawiającego
uwzględnione w części, postępowanie odwoławcze w tym zakresie podlegało umorzeniu, a
rozpoznaniu na rozprawie podlegały następujące zarzuty:
Pkt I Zarzut naruszenia art. 99 ust. 1, 2 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp, poprzez
dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który jest nieproporcjonalny i
nieuzasadniony potrzebami Zamawiającego, w zakresie dotyczącym:
a)
wymogu stosowania wyłącznie kabinetów o rozmiarach 1200x800 mm przy
zachowaniu określonej całkowitej wielkości ekranów,
b)
wymogu wykonania kabinetu wyłącznie z odlewu aluminium, nie dopuszczając innej
konstrukcji nawet przy zachowaniu tego samego materiału,
f) wymogu
montażu nowych ekranów LED na obecnej konstrukcji i wykorzystaniu
obecnych mocowa
ń, otworów montażowych itp. i zakazu zmiany obecnej konstrukcji
nośnej ekranów, co nie ma racjonalnego uzasadnienia, ponieważ dostosowanie
konstrukcji do stosowanych kabinetów nie ma negatywnego wpływu na jej parametry,
w tym trwałość.
Pkt IV Zarzut naruszenia art. 241 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp, poprzez opisanie kryterium
oceny ofert w zakresie doświadczenia projektanta w specjalności: instalacyjnej w zakresie
sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń, nadmiernie
dla oceny zdolności wykonawcy do realizacji przedmiotu zamówienia i w sposób, który nie
prowadzi do wyboru oferty korzystniejszej.
Odwołujący wnosił w powyższym zakresie o nakazanie Zamawiającemu dokonania
zmiany w dokumentach zamówienia w następujący sposób:
- dopuszczenia
stosowania kabinetów różnych wielkości przy zachowaniu całkowitej
wielkości ekranu, który ma być z nich zbudowany,
- dopuszczenia
zaoferowania kabinetów wykonanych z konstrukcji aluminiowej, niebędącej
odlewem,
zmianę kryterium w zakresie doświadczenia projektanta w specjalności: instalacyjnej w
zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń,
poprzez pozostawienie
jedynie doświadczenia w zaprojektowaniu systemów dystrybucji
zasilania dla zewnętrznych ekranów LED o powierzchni ekranu powyżej 100m2 – będącego
instalacją stałą, nie „rentalową”.
Przedmiotem zamówienia jest modernizacja systemu telebimów znajdującego się na
Stadionie Miejskim zlokalizowanym przy ul. Bułgarskiej 17 w Poznaniu, noszącego nazwę
ENEA STADION w formule zaprojektuj i wybuduj. Zgodnie z treścią Programu Funkcjonalno-
Użytkowego „W ramach modernizacji przewidziano opracowanie projektu technicznego,
demontaż obecnych elementów systemu, dostawę, montaż, uruchomienie, konfigurację,
kalibrację oraz wsparcie techniczne m.in.: dwóch zewnętrznych ekranów LED P8 o
wymiarach 14,4 m (szer.) x 8,0 m (wys.) i rozdzielczości całkowitej min. 1800 x 1000 px.
w
raz z adaptacją do istniejącej konstrukcji, kontrolerem video, czujnikami jasności,
systemem wyłączania sekcyjnego, pakietem części zapasowych (w tym modułów LED)
reżyserki stadionowej tj. systemu produkcyjnego wideo w oparciu o wyspecyfikowane
elementy.
Zamawiający, opisując przedmiot zamówienia, podzielił go na zakres podstawowy i
zakres objęty prawem opcji, z czego prawo opcji nr 1 dotyczy wykonania reżyserki a prawo
opcji nr 2 dotyczy zlecenia utylizacji zdemontowanych elementów (w ramach zakresu
podstawowego, wykonawcy zobowiązani są do przechowywania tych elementów do czasu
ich odsprzedaży przez Zamawiającego). Zakres podstawowy zamówienia dotyczy wykonania
telebimów (demontaż starych ekranów i montaż nowych wraz z osprzętem). Zamawiający w
Programie Funkcjonalno-
Użytkowym określił parametry techniczne elementów, z jakich
zbudowane mają być telebimy.
Zgodnie z art. 99 Pzp, ust. 1 - p
rzedmiot zamówienia opisuje się w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, ust. 2 -
z
amawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia wymagane cechy dostaw, usług lub
robót budowlanych. Cechy te mogą odnosić się w szczególności do określonego procesu,
metody produkcji, realizacji wymaganych dostaw, usług lub robót budowlanych, lub do
konkretnego procesu innego etapu ich cyklu życia, nawet jeżeli te czynniki nie są ich
istotnym elementem, pod warunkiem że są one związane z przedmiotem zamówienia oraz
proporcjonalne do jego wartości i celów, ust. 4 - przedmiotu zamówienia nie można opisywać
w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie
znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który
charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli
mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców
lub produktów.
Zarzut dotyczący „wymogu stosowania wyłącznie kabinetów o rozmiarach 1200x800 mm
przy zachowaniu określonej całkowitej wielkości ekranów” wskazany w pkt. I. ppkt. a)
odwołania, w ocenie Izby nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący podnosił, że określony przez Zamawiającego wymiar ekranu może zostać
osiągnięty przy zastosowaniu kabinetów różnych wielkości, a nie jedynie kabinetów o
wymiarach 1200x800 mm. Jednak zastosowanie
kabinetów o innych wymiarach niż
wskazany w PFU,
wymagałoby zmiany (przebudowy) konstrukcji wsporczej/nośnej
kabinetów, co nie zostało przewidziane w ramach przedmiotowego zamówienia. Jak wynika
z dokumentacji zamówienia – z opisu przedmiotu zamówienia, przedmiotem zamówienia jest
modernizacja obecnej instalacji/systemu
telebimów, które oryginalnie zostały wybudowane
jako część składowa konstrukcji stalowej zadaszenia Stadionu w trakcie jego rozbudowy dla
potrzeb organizacji Turnieju UEFA EURO 2012.
Przedmiotem zamówienia nie jest zatem
dostawa i montaż nowych telebimów wraz z konstrukcją wsporczą/nośną. Przedmiot
zamówienia nie obejmuje wykonania zmiany konstrukcji nośnej telebimów, która w
przypadku zastosowania
dowolnych rozmiarów kabinetów oferowanych przez wykonawcę
musiałaby być dostosowana do ich wymiarów. Konstrukcja nośna, na której są zamontowane
kabinety
jest zintegrowana z konstrukcją nośną zadaszenia Stadionu. Uwzględniona jest ona
w stosownych obliczeniach dotyczącej nośności i statyczności tej konstrukcji stalowej.
Dlatego też Zamawiający wymaga zastosowania określonego rozmiaru kabinetu, który
odpowiada wymiarom obecnie zamontowanych kabinetów. Rysunki z wymiarami stanowią
załączniki nr 1 i 2 do PFU. Zamawiający nie przewidział w ramach przedmiotowego
zamówienia przebudowy konstrukcji nośnej telebimów.
Dodatkowo,
Zamawiający w ramach tego postępowania oczekuje krótkiego czasu na
wymianę kabinetów, co jest możliwe jedynie przy zastosowaniu tych samych wymiarów
kabinetów. Zgodnie z warunkami określonymi w SWZ, proces demontażu starych telebimów
i montażu nowych telebimów będzie odbywał się na działającym obiekcie w czasie przerw
pomiędzy rozgrywanymi meczami i innymi imprezami organizowanymi na tym obiekcie.
Imprezy te
nie mogą być organizowane bez zapewnienia działających telebimów, które
spełniają m.in. rolę systemu bezpieczeństwa, zgodnie z wymogami imprez masowych.
Biorąc pod uwagę powyższe, zastosowanie całkowicie nowych rozwiązań
proponowanych przez Odwołującego, zostało w sposób świadomy odrzucone przez
Zamawiającego, przy czym nie budzi wątpliwości fakt, że decyzja Zamawiającego jest w
pełni uzasadniona obiektywnymi potrzebami Zamawiającego. W tym zakresie ograniczenie
możliwości zaoferowania rozwiązań innych niż dopuszczone przez Zamawiającego nie
stanowi nieuzasadnionego ograniczenia konkurencji w prowadzonym
postępowaniu.
Zarzut dotyczący „wymogu wykonania kabinetu wyłącznie z odlewu aluminium, nie
dopuszczając innej konstrukcji nawet przy zachowaniu tego samego materiału” wskazany w
pkt. I. ppkt. b) o
dwołania, w ocenie Izby jest niezasadny.
Odwołujący podnosił, że powyższy parametr nie ma uzasadnienia i nie wynika z
obiektywnych potrzeb
Zamawiającego i wskazywał, że producenci częściej niż konstrukcje
odlewane z aluminium stosują konstrukcje aluminiowe, które nie są wykonywane jako
aluminiowy odlew.
Jak wyjaśnił Zamawiający, odlew aluminiowy jest powszechnie stosowany na rynku.
Zamawiający w specyfikacji wskazał (pkt 1. d.), że konstrukcja kabinetu ma wspomagać
odprowadzanie ciepła. Konstrukcja kabinetu z odlewanego aluminium ma służyć jako
radiator, który użyty będzie do chłodzenia urządzeń elektronicznych, poprzez rozpraszanie
ciepła. Celem tego wymogu jest również uniknięcie zastosowania ponownie rozwiązań, które
nie sprawdziły się w trakcie eksploatacji dotychczasowych telebimów
(nadmiernego
nagrzewania się kabinetów)
Z
astosowanie rozwiązań proponowanych przez
Odwołującego, jako generujących ryzyko powstawania usterek nie zostało dopuszczone
przez Zamawiającego, lecz jest to poparte obiektywnymi i w pełni uzasadnionymi
potrzebami
Zamawiającego.
Zarzut dotyczący wymogu „montaż nowych ekranów LED na obecnej konstrukcji i
wykorzystaniu obecnych mocowania, otworów montażowych itp. i zakazie zmiany obecnej
konstrukcji nośnej ekranów, co nie ma racjonalnego uzasadnienia, ponieważ dostosowanie
konstrukcji do stosowanych kabinetów nie ma negatywnego wpływu na jej parametry, w tym
trwałość” wskazany w pkt. I. ppkt. f) odwołania, jest również niezasadny.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że Odwołujący nie sformułował w treści
odwołania żądania zmiany postanowień SWZ w zakresie tego zarzutu. Odwołujący
proponuje
Zamawiającemu zastosowanie rozwiązań, które nie stanowią przedmiotu
zamówienia, takich jak zmiana konstrukcji wsporczej/nośnej kabinetów. Szczegółowa
argumentacja
i uzasadnienie tego wymogu zostało przedstawione w uzasadnieniu
pierwszego zarzutu,
powyżej. Izba odstąpiła od powtarzania argumentacji w tym zakresie.
Zarzut dotyczący „kryterium oceny ofert w zakresie doświadczenia projektanta w
specjalności: instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i
elektroenergetycznych bez ograniczeń, nadmiernie dla oceny zdolności wykonawcy do
realizacji przedmiotu zamówienia i w sposób, który nie prowadzi do wyboru oferty
korzystniejszej” wskazany w pkt. IV) odwołania nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 241 ust. 1 Pzp, k
ryteria oceny ofert muszą być związane z
przedmiotem zamówienia. Ust. 2 stanowi, że związek kryteriów oceny ofert z przedmiotem
zamówienia istnieje wówczas, gdy kryteria te dotyczą robót budowlanych, dostaw lub usług,
będących przedmiotem zamówienia w dowolnych aspektach oraz w odniesieniu do
dowolnych etapów ich cyklu życia, w tym do elementów składających się na proces
produkcji, dostarczania lub wprowadzania na rynek, nawet jeżeli elementy te nie są istotną
cechą przedmiotu zamówienia, stosownie natomiast do brzmienia ust. 3, kryteria oceny ofert
nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności
ekonomicznej, technicznej lub finansowej.
Zamawiający w Specyfikacji Warunków Zamówienia ustanowił następujące kryteria
oceny ofert: Cena
– 60%, Doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia – 20
%, w tym doświadczenie projektanta w specjalności: konstrukcyjno-budowlanej,
posiadającego doświadczenie w projektowaniu podkonstrukcji ekranów LED (10 %) i
doświadczenie projektanta w specjalności: instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń
elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń, posiadającą doświadczenie w
projektowaniu systemów dystrybucji zasilania dla ekranów LED (10 %).
Odwołujący podnosił, że dystrybucja zasilania dla ekranów LED nie jest elementem
skomplikowanym dla osoby posiadającej uprawnienia budowlane w zakresie sieci, instalacji i
urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń, podczas gdy Zamawiający
ograniczył możliwość wykazywania tego doświadczenia jedynie do ekranów LED o
powierzchni przekraczającej 100m2 (z uwzględnieniem sekcyjnego załączania), co zdaniem
Odwołującego, stanowi wymóg nadmiarowy, nieadekwatny do celu jakiemu służy omawiane
kryterium
, gdyż kryterium to nie wpływa na sposób i jakość wykonywanych prac. Utworzenie
instalacji obejmującej sekcyjne załączanie ekranów LED nie jest czynnością skomplikowaną
dla osoby posiadającej uprawnienia budowlane w określonej w kryterium specjalności
elektrycznej i jako takie stanowi nieuzasadniony, nadmiarowy wymóg Zamawiającego,
pozostający bez wpływu na prawidłowość wykonania zamówienia.
Zamawiający w sposób wyczerpujący wyjaśnił, że wbrew twierdzeniom Odwołującego
– kwestionowane zagadnienie „(z uwzględnieniem sekcyjnego załączania)” nie jest z punktu
widzenia technicznego kwestią nieistotną. Zamawiający, właśnie z uwagi na pojawiające się
w eksploatacji dotychczasowych telebimów problemy dotyczące m.in. kwestii prawidłowego
zaprojektowania „sekcyjnego załączania” słusznie i w sposób uzasadniony przyjął
dodatkowo punktowane
doświadczenie projektanta w zakresie doświadczenia w
projektowaniu systemów zasilania z elementem „sekcyjnego załączania”. Kryterium
powyższe nie ogranicza możliwości złożenia oferty przez wykonawców, którzy nie spełniają
tego kryterium i możliwości konkurowania z innymi wykonawcami, np. ceną.
Tym bardziej zarzut ten
należy uznać za nieuzasadniony, biorąc pod uwagę, że
Odwołujący z jednej strony wskazuje, że utworzenie instalacji obejmującej sekcyjne
załączanie ekranów LED nie jest czynnością skomplikowaną dla osoby posiadającej
uprawnienia budowlane w określonej w kryterium specjalności elektrycznej, a z drugiej strony
podnosi, że wymóg ten jest nadmiarowy. Za nadmiarowy można uznać wymóg trudny do
spełnienia, a tej okoliczności Odwołujący nie wykazał, a wręcz przeciwnie twierdził, że jest to
umiejętność powszechna. Odwołujący nie wykazał również słuszności twierdzenia, że
powyższe kryterium pozostaje bez wpływu na prawidłowość wykonania zamówienia.
Reasumując, Odwołujący podnosił w odwołaniu, że kwestionowane w odwołaniu
parametry
przedmiotu zamówienia zostały opisane w sposób tak konkretny, szczegółowy i
rygorystyczny oraz
że nie dopuszczalne jest wykorzystanie produktów, które choć posiadają
parametry wystarczające do osiągnięcia celu zamówienia, to nie mogą zostać wykorzystane,
co w konsekwencji stanowi o dyskryminacji części potencjalnych wykonawców.
Powyższych twierdzeń Odwołujący jednak nie wykazał. Przedstawione przez
Odwołującego opinie projektantów (dokumenty prywatne) stanowią de facto przedłużenie
stanowiska Odwołującego. Opinie te mają charakter na tyle ogólny, że nie sposób uznać, iż
dowodzą one jakichkolwiek szczegółowych okoliczności, które podnosił w ramach
argumentacji zarzutów Odwołujący. Nie sposób także stwierdzić, na jakiej podstawie
sformułowano w nich wnioski, co do braku wpływu zastosowania ekranów o innych
parametrach niż określone przez Zamawiającego, na konstrukcję i jej przyszłe użytkowanie.
Dodatkowo, opinia JKprojekt z dnia 16 września 2024 r. wręcz potwierdza, że zastosowanie
kabinetów o innych wymiarach niż aktualnie użytkowanych wiązać się będzie z wykonaniem
dodatkowej podkonstrukcji pod kabinety, co jest sprzeczne z zakresem przedmiotu
zamówienia.
W ocenie Izby, w przedmiotowym post
ępowaniu Zamawiający nie naruszył zasad
określonych w art. 16 Pzp opisując omówione powyżej wymagania w zakresie przedmiotu
zamówienia, kryterium oceny ofert w postępowaniu w sposób, który istotnie ogranicza dostęp
do zamówienia i nie jest podyktowany obiektywnymi, uzasadnionymi potrzebami
Zamawiającego. Podkreślenia wymaga okoliczność, że Zamawiający nie może
dostosowywać przedmiotu zamówienia do oczekiwań wykonawcy, w szczególności wówczas
gdy uzasadnione i obiektywne potrzeby Zamawiającego nie zostałyby osiągnięte w ramach
danego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Uwzględniając powyższy stan rzeczy, ustalony w toku postępowania, Izba orzekła,
jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze
zm.)
oraz § 5 pkt 1 i 2 oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2020 r.
Przewodniczący:
…………………………