Sygn. akt: KIO 3014/24
WYROK
Warszawa, dnia 13 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Joanna Stankiewicz-Baraniak
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19
sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Trusted Software Services spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie przy ul. Ogrodowej 58
(00-876 Warszawa),
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Bibliotekę
Narodową w Warszawie, przy al. Niepodległości 213 (02-086 Warszawa)
przy udziale:
A)
uczestnika po stronie zamawiającego - wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia ITHOUSE spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie, przy ul. Grzybowskiej 49 (00-844 Warszawa) i NEW MEDIA
STUDIO spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, przy ul.
Grzybowskiej 49 (00-844 Warszawa)
B)
uczestnika po stronie odwołującego – yarrl spółka akcyjna z siedzibą w Krakowie,
przy ul. Skarżyńskiego 14 (31-866 Kraków)
orzeka:
Częściowo umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 2 pkt 1.2.7 i pkt
1.2.8 opisanych w uzasadnieniu odwołania dotyczących usługi wskazanej w poz.1 w
wykazie usług;
W pozostałym zakresie oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Trusted Software Services spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i zalicza na poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Trusted Software Services spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania
oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
koszty tego wykonawcy poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………….
Sygn. akt: KIO 3014/24
UZASADNIENIE
Biblioteka Narodowa w Warszawie
(dalej jako „zamawiający”) prowadzi postępowania
o
udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Świadczenie usług
polegających na zapewnieniu specjalistów do realizacji zadań w zakresie modyfikacji i
rozwoju
systemów IT oraz e-usług” - znak postępowania: XIV.263.3.2024 (zwane dalej:
„postępowaniem).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 22.04.2024 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 237734-2024.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) (zwanej dalej: „Pzp”).
W dniu 19 sierpnia 2024 r. wykonawca
Trusted Software Services spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (zwany dalej: „odwołującym”)
wni
ósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
Art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum w składzie: IT
HOUSE sp. z o.o. oraz NEW MEDIA STUDIO sp. z o.o. (dalej: „Konsorcjum IT
HOUSE sp. z o.o.) do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych w odniesieniu do warunku z rozdziału VI pkt 7 ppkt 4) SWZ pomimo, że
złożone przez niego środki są niekompletne i zawierają błędy;
2) Art. 128 ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum IT HOUSE sp.
z o.o. do złożenia wyjaśnień dotyczących podmiotowych środków dowodowych w
odniesieniu do
warunku z rozdziału VI pkt 7 ppkt 4) SWZ pomimo, że złożone przez
niego środki budzą szereg wątpliwości co do ich prawdziwości oraz zgodności z ww.
warunkiem;
Art. 128 ust. 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie zwrócenia się bezpośrednio do
podmiotów na rzecz których Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. realizowało usługi
referencyjne o udzielenie wyjaśnień istotnych dla oceny spełnienia warunku z
rozdziału VI pkt 7 ppkt 4) SWZ.
W oparciu o przedstawione wyżej zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie
odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1) u
nieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie uznania oferty
Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. za jedną z najkorzystniejszych;
2) p
owtórzenia czynności badania i oceny ofert w zakresie oceny spełnienia przez
Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. warunku udziału w postępowaniu;
wezwania Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. oraz podmiotów na rzecz, których
realizowane były usługi referencyjne do uzupełnienia oraz wyjaśnienia podmiotowych
środków dowodowych zgodnie z treścią uzasadnienia zarzutów odwołania.
Odwołujący wyjaśnił, że posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania. Jako
wykonawca, którego oferta została zakwalifikowana do zawarcia umowy ramowej posiada
interes w zawarciu umowy ramowej oraz uzyskaniu zamówień, których dotyczy ta umowa.
Zgodnie z warunkami przetargu do zawarcia umowy ramowej mieli zostać zakwalifikowani
wyłącznie wykonawcy spełniający warunki udziału w postępowaniu, tymczasem zamawiający
w sposób wadliwy dokonał oceny spełnienia tych warunków przez Konsorcjum IT HOUSE
sp. z o.o. Dopuszczenie do zawarcia umowy ramowej wykonawcy niespełniającego
warunków udziału w postępowaniu powoduje, że odwołujący będzie zmuszony do
konkurowania z wykonawcą, który w ogóle nie powinien być dopuszczony do postępowania.
W wyniku tego naruszenia o
dwołujący może zostać pozbawiony uzyskania zamówień
wykonawczych. Ponadto, udział w umowie ramowej wykonawcy niespełniającego warunków
udziału niewątpliwie osłabia szanse odwołującego na uzyskanie zamówień wykonawczych, a
w konsekwencji skutkuje możliwością powstania szkody po jego stronie.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący w pierwszej kolejności wskazał, iż jedną z
usług referencyjnych przedstawionych przez Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. w wykazie
usług (załącznik nr 16 do SWZ) w celu wykazania spełnienia warunku o którym mowa w
rozdziale VI pkt 7 ppkt 4) SWZ jest usługa wykonana na rzecz Głównego Urzędu Nadzoru
Budowlanego (poz. 3 wykazu).
Następnie odwołujący wyjaśnił, że uznaje, iż ww. usługa referencyjna wykonywana
przez obu
członków konsorcjum, w tym IT HOUSE sp. z o.o. została uwzględniona przez
z
amawiającego przy ocenie spełnienia przedmiotowego warunku. Świadczy o tym choćby
okoliczność, w której zamawiający zaakceptował treść złożonego przez Konsorcjum IT
HOUSE sp. z o.o. oświadczenia według treści załącznika nr 10 do SWZ. Zdaniem
odwołującego, gdyby zamawiający miał oprzeć ocenę spełnienia warunku wyłącznie na
doświadczeniu drugiego z członków konsorcjum tj. NEW MEDIA STUDIO sp. z o.o. (te usługi
były realizowane samodzielnie przez NEW MEDIA STUDIO), to z pewnością
zakwestionowałby oświadczenie IT HOUSE sp. z o.o. co do zamiaru samodzielnej realizacji
znacznego zakresu zamówienia. Uwzględniając treść art. 117 ust. 3 ustawy Pzp okoliczność
posiadania doświadczenia wyłącznie przez NEW MEDIA STUDIO wykluczałaby bowiem
możliwość samodzielnego wykonywania przez ITHOUSE sp. z o.o. usług, co do realizacji
których zdolności były wymagane.
1.1.1 W odniesieniu do ww. usługi referencyjnej odwołujący podkreślił, że
nieprawdziwe jest oświadczenie Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o. zawarte w wykazie usług
jakoby
rozpoczęcie realizacji ww. usługi miało miejsce w dniu 24.10.2023 r. W dniu
24.10.2023 r. Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o. podpisało z Głównym Urzędem Nadzoru
Budowlanego jedynie umowę ramową, która z oczywistych względów nie stanowi
rozpoczęcia realizacji usługi. Dopiero podpisanie umowy wykonawczej oznacza jej
rozpoczęcie.
Powyższe oznacza, że wadliwy jest złożony przez ww. wykonawcę wykaz usług,
bowiem wbrew wymaganiom SWZ nie określa on w sposób prawidłowy daty rozpoczęcia
realizacji usługi referencyjnej.
Następnie odwołujący wskazał, iż wadliwość złożonego przez ww. wykonawcę
wykazu usług wynika również z okoliczności, w której nie tylko, że podaje on nieprawdziwy
termin rozpoczęcie realizacji usługi, to również w ogóle nie określa on do kiedy usługa była
realizowana. Jest to tym bardziej istotne, że jak wskazano powyżej data 24.10.2023 r. nie
jest momentem rozpoczęcia realizacji usługi, a zatem w ogóle nie wiadomo na jakie
konkretne usługi ww. wykonawca powołuje się w celu wykazania spełnienia warunku, tj. czy
jedynie na samą umowę ramową, co w założeniu jest błędne, czy może na skończone, albo
na nadal trwające umowy wykonawcze.
1.1.3 Odwołujący podniósł ponadto, że treść złożonego wraz z wykazem usług listu
referencyjnego od Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (z dnia 23.02.2024 r.) w żaden
sposób nie usuwa wskazanej wyżej wadliwości wykazu, jak również nie może być uznana za
prawidłowe poświadczenie należytej realizacji usługi. W przypadku umowy ramowej
referencja może dotyczyć konkretnej umowy wykonawczej, a ww. list takiej umowy nie
dotyczy. Odnosi się on jedynie do umowy ramowej i jej wartości, które to informacje są
bezprzedmiotowe z punktu widzenia treści sformułowanego warunku.
Zdaniem odwołującego powyższe potwierdza, że w odniesieniu do usługi z poz. 3
wykazu brak jest poświadczenia należytej jej realizacji.
1.1.4 Ponadto
według twierdzeń odwołującego, załączone do podmiotowych środków
dowodowych oświadczenie własne wykonawcy (z dnia 11.07.2024 r.) również nie usuwa ww.
wadliwości. Wymaga podkreślenia, że wskazana w nim wartość 2 800 000 zł netto odnosi się
do usług zrealizowanych nie na dzień składania ofert, a na dzień 11.07.2024 r. Nie wiadomo
ponadto, czy wartość ta dotyczy usług zrealizowanych w ramach jednej umowy
wykonawczej, czy szeregu takich umów, tymczasem warunek udziału dotyczył 1 usługi tj. 1
umowy o wartości minimum 350 0000, 00 zł.
1.1.5 Uwzględniając powyższe odwołujący wskazał, iż formułuje zarzut naruszenia
art. 128 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum ITHOUSE
sp. z o.o. do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie ww. warunku (dot. poz.
nr 3 wykazu
usług). Według odwołującego, bezsprzecznie niezbędne jest bowiem
uzupełnienie:
wykazu usług w zakresie: daty rozpoczęcia i wykonania usługi; opisu wykonanej
usługi zgodnie z przedmiotem umowy wykonawczej; konkretnej wartości usługi
wykonanej na dzień składania ofert;
poświadczenia należytej realizacji usługi.
Następnie odwołujący argumentował, iż również kolejna usługa wskazana przez
Konsorcjum
ITHOUSE sp. z o.o. w wykazie usług (poz. 1 - na rzecz K Charles Haulage LTD)
nie potwierdza jego zdaniem,
spełnienia warunku z rozdziału VI pkt 7 ppkt 4) SWZ.
1.2.1 W pierwszej kolejności odwołujący wskazał, że w kol. 4 Konsorcjum ITHOUSE
sp. z o.o. nie
podało daty zakończenia usługi referencyjnej. Jeżeli brak ten miałby wynikać z
okoliczności, w której jest to usługa będąca w trakcie realizacji to należało taką informację
podać w treści wykazu. Sama treść listu referencyjnego nie wskazuje natomiast, czy dotyczy
on jednej skończonej, czy może trwającej umowy.
1.2.2 Dalej o
dwołujący poddał w wątpliwość prawdziwość oświadczenia Konsorcjum
IT HOUSE sp. z o.o. co do wskazanej w wykazie daty rozpoczęcia ww. usługi referencyjnej
tj. 01.04.2023 r.
Odwołujący następnie wskazał, że w innym postępowaniu na zawarcie
umowy ramowej ww. wykonawca również powołał się na referencję od firmy K Charles
Haulage LTD, ale jako datę rozpoczęcia usług wskazał 2019 r. Jak dalej argumentował
odwołujący w toku wyjaśnień składanych na żądanie ww. zamawiającego (tj. Główny Urząd
Nadzoru Budowlanego) Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. skorygowało treść wykazu
informując, że usługa referencyjna została jednak zrealizowana tj. zakończona w latach
2022-2023. W
oświadczeniu własnym z dnia 03.10.2023 r. Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o.
wskazało: „W przypadku tego projektu realizacja była w latach 2022-2023 […]”. Również w
przedłożonym do ww. wyjaśnień dodatkowym oświadczeniu K Charles Haulage LTD (z dnia
02.10.2023 r.) wskazano: „W latach 2022-2023 New Media Studio wykonało usługę
polegającą na […..]”).
Zdaniem odwołującego skoro zatem Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o. wyjaśniło
ostatecznie, że projekt referencyjny dla K Charles Haulage LTD był realizowany w latach
2023 [….], to można mieć uzasadnione wątpliwości co do tego realizację jakiej innej
usługi New Media Studio rozpoczęło na rzecz K Charles Haulage LTD w dniu 01.04.2023 r.
Zasadne jest bowiem przyjęcie, że usługi, których dotyczy referencja przedłożona w
przedmiotowym postępowaniu, a realizowane od dnia 01.04.2023 r., to te same usługi o
których mowa w wyjaśnieniach Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. z dnia 03.10.2023 r. Jeżeli
tak jest, to przecież zostały one zakończone w 2023 r. a w tej sytuacji nie wiadomo jakiej
innej usługi miałaby dotyczyć poz. 1 wykazu usług.
1.2.3 W dalszej kolejności odwołujący zwrócił uwagę na treść listu referencyjnego od
K Charles Haulage LTD (pismo z dnia 09.07.2024 r.). Jak podkreślił on, w przedostatnim
akapicie ww. pisma wskazano, że od 2023 r. współpraca z New Media Studio opiewa na
kwotę ponad 350 000, 00 zł. Niewątpliwie jednak wartość ta przynajmniej w części przypada
na zakończony w 2023 r. projekt o którym mowa w oświadczeniu K Charles Haulage LTD z
dnia 02.10.2023 r. Skoro projekt ten/usługa został zakończony w 2023 r. to nie można jego
wartości wliczać do wartości rzekomo trwającej od 01.04.2023 r. usługi wskazanej w poz. 1
wykazu dot. przedmiotowego postępowania.
Powyższe oznacza, że niezbędne jest wyjaśnienie, czy przedłożony przez
Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o. list referencyjny od K Charles Haulage LTD faktycznie
dotyczy usługi spełniającej określone w postępowaniu warunki. Uwzględniając bowiem
obecną treść poz. 1 wykazu oraz treść ww. listu referencyjnego nie sposób uznać, że odnosi
się on do usługi wskazanej w wykazie, jak również, że potwierdza on należytą realizację
usługi spełniającej warunek z rozdziału VI pkt 7 ppkt 4) SWZ.
Odwołujący następnie wskazał, iż zgodnie ze wzorem wykazu usług (opis
kolumny 3) z
amawiający wymagał podania wartości wykonanej usługi. W treści
przedłożonego przez Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o. wykazu brak jest takiej informacji.
Wskazana informacja „ponad 350 000,00 zł brutto” to wyłącznie przepisanie warunku.
Określenie faktycznej wartości wykonanych usług jest szczególnie istotne w świetle
opisanych powyżej wątpliwości dotyczących charakteru i wartości usług realizowanych na
rzecz K Charles Haulage LTD. Również treść przedłożonego listu referencyjnego nie usuwa
tych wątpliwości (pismo z dnia 09.07.2024 r.). Wskazano w nim jedynie, że wartość
dotychczas zrealizowanych usług, a zatem do dnia 09.07.2024 (data wystawienia referencji)
przekracza 350 000, 00
zł netto. Informacja taka jest bez znaczenia, gdyż dla oceny
spełnienia warunku znaczenie ma wartość usług wykonanych do dnia składania ofert tj. do
dnia 20.05.2024 r. Choćby z tego punktu widzenia rodzi się wątpliwość, czy faktycznie
spełniony jest w tym przypadku warunek dotyczący minimalnej wartości usługi.
Odwołujący wskazywał ponadto, że przedmiotem warunku udziału w
postępowaniu jest wykonanie usługi polegającej na udostępnianiu zasobów ludzkich w
branży IT. Istotą takiej usługi jest oddanie przez wykonawcę do dyspozycji podmiotu
zamawiającego zasobów ludzkich wykonawcy, którymi zarządza nie wykonawca, ale
zamawiający. Należy odróżnić od siebie usługę informatyczną, gdzie wykonawca podejmuje
się wykonania określonego dzieła i odpowiada za osiągnięcie rezultatu, od usługi
udostępnienia zasobów ludzkich, gdzie zasobami tymi zarządza nie wykonawca, a
zamawiający.
Zdaniem odwołującego treść referencji od K Charles Haulage LTD w zestawieniu z
przedstawionymi wyżej wątpliwościami dotyczącymi usługi z poz. 1 wykazu doświadczenia
rodzi uzasadnione wątpliwości, czy referencja ta faktycznie dotyczy usługi udostępnienia
zasobów ludzkich. Wymaga choćby zauważenia, że w treści oświadczenia K Charles
Haulage LTD z dnia 09.07.2024 r. wskazano, że dzięki współpracy z wykonawcą: „udało
nam się przeprowadzić skuteczną digitalizację produktów dla klientów, a także umożliwić im
łatwiejszy dostęp do naszych usług”. Stwierdzenie to może wskazywać, że w rzeczywistości
New Media Studio mogła wykonywać na rzecz ww. podmiotu zamawiającego konkretną
usługę informatyczną, a nie oddawać do dyspozycji tego podmiotu swój personel.
Uwzględniając ponadto profil działalności K Charles Haulage LTD (firma spedycyjno-
logistyczna) można mieć wątpliwości, czy podmiot taki faktycznie ma zdolności do
samodzielnego kierowania projektami IT.
1.2.6 Odwołujący w następnej kolejności wskazywał ponadto, że z dostępnych
publicznie dokumentów finansowych New Media Studio (sprawozdania finansowe) wynika,
że podmiot ten nie miał żadnych przychodów ze sprzedaży usług poza granicami Polski.
Okoliczność ta, w zestawieniu z wyżej wskazanymi wątpliwościami, niewątpliwie wymaga
zwrócenia się do Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o. o udzielenie wyjaśnień.
1.2.7 Odwołujący podniósł również, że forma poświadczenia od K Charles Haulage
LTD nie odpowiada rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu
sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów
elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego lub konkursie z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2452).
Jak wskazał, na dokumencie tym brak jest podpisu elektronicznego jego wystawcy.
Przyjmując zatem, że poświadczenie to zostało sporządzone w formie pisemnej, to dla
prawidłowości tego dokumentu niezbędne było poświadczenie zgodności przez ten podmiot,
którego dokument dotyczy tj. New Media Studio. Tymczasem poświadczenie zostało
dokonane przez ITHOUSE sp. z o.o.
W dalszej kolejności odwołujący podniósł, iż porównanie treści oświadczenia
K Charles Haulage LTD z dnia 09.07.2024 r. ze wspomnianym wyżej oświadczeniem tego
samego podmiotu z dnia 02.10.2023 r. (złożone w postępowaniu prowadzonym przez
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego) może wskazywać, że na dokumencie referencyjnym
w rzeczywistości nie został złożony własnoręczny podpis przez Pana K. K. Wydaje się
bowiem, że na obu dokumentach znajduje się dokładnie taki sam podpis, co może
wskazywać, że mamy do czynienia z faksymile, a nie własnoręcznym podpisem. Taka forma
dokumentu nie odpowiada natomiast przepisom wskazanego wyżej rozporządzenia w
sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla
dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie.
Uwzględniając wskazane powyżej okoliczności (pkt 1.2.1 – 1.2.8) według
odwołującego uznać należy, że zasadny jest zarzut naruszenia przez zamawiającego art.
128 ust. 1 oraz ust. 4 i ust. 5 ustawy Pzp.
Zdaniem odwołującego niezbędne jest:
uzupełnienie wykazu usług o konkretną wartość usługi wykonanej do dnia składania
ofert;
uzupełnienie referencji, tak aby jej forma odpowiadała przepisom rozporządzeniu
Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji
oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków
komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub
konkursie z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2452).
Jak podkreślił odwołujący, szczególnie istotne jest wezwanie Konsorcjum ITHOUSE sp. z
o.o. do udzielenia wyjaśnień przynajmniej w następującym zakresie:
potwierdzenie, poprzez przedłożenie stosownych dokumentów, w tym umowy z
K Charles Haulage LTD, że:
• usługa referencyjna faktycznie została rozpoczęta w dniu 01.04.2023 r.
• przedmiotem usługi było udostępnienie zasobów ludzkich w branży IT, w tym
wskazanie jakich specjalistów i na jaki okres dotyczyła ta usługa;
• przedmiotem usługi referencyjnej nie były konkretne usługi informatyczne
realizowane przez NEW MEDIA STUDIO, ale oddanie specjalistów IT do
dyspozycji K Charles Haulage LTD, który nimi dysponował.
potwierdzenie, że faktycznie NEW MEDIA STUDIO sprzedawała usługi na rzecz
spółki brytyjskiej, w tym wyjaśnienie dlaczego z dokumentów finansowych spółki za
poprzednie lata wynika, że sprzedaż krajowa wynosiła 100% przychodów.
Uwzględniając wagę formułowanych zarzutów, w tym szereg przedstawionych wątpliwości
co do prawdziwości oświadczeń własnych Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o., według
odwołującego niezbędne jest również zwrócenie się bezpośrednio do Charles Haulage LTD
o udzielenie wyjaśnień w powyższym zakresie.
Powyższe zdaniem odwołującego potwierdza, że zamawiający naruszył we
wskazanym zakresie art. 128 ust. 1 oraz ust. 4 i ust. 5 ustawy Pzp. Odwołujący wskazuje
ponadto, że skutkiem wyjaśnień pozyskanych od Konsorcjum IT HOUSE oraz Charles
Haulage LTD może być uznanie, że wykonawca ten wprowadził zamawiającego w błąd co
do spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W takiej sytuacji nie będzie możliwe
wezwanie wykonawcy do uzupełnienia dokumentów np. o nowe referencje, ale
automatyczne odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b i c ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł iż, również ostatnia z usług wskazana przez Konsorcjum
ITHOUSE sp. z o.o. w wykazie doświadczenia (świadczona na rzecz Orange S.A.) nie
potwierdza spełnienia warunku z rozdziału VI pkt 7 ppkt 4) SWZ.
1.3.1 W pierwszej kolejności odwołujący wskazał, że w kol. 4 Konsorcjum IT HOUSE
sp. z o.o. nie
podało daty zakończenia usługi referencyjnej. Jeżeli brak ten miałby wynikać z
okoliczności, w której jest to usługa będąca w trakcie realizacji to należało taką informację
podać w treści wykazu.
Odwołujący poddawał ponadto w wątpliwość prawdziwość oświadczenia
Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o. co do wskazanej w wykazie daty rozpoczęcia ww. usługi
referencyjnej tj. 01.01.2022 r.
Jak wskazał on, w innym postępowaniu o zawarcie umowy
ramowej (postępowanie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego) ww. wykonawca również
powołał się na referencję od Orange Polska S.A. w przedmiocie udostępnienia zasobów
ludzkich w branży IT, ale jako datę rozpoczęcia usług wskazywał zamiennie 2018, 2019 oraz
2020 r. W przedłożonym w ww. postępowaniu liście referencyjnym od Orange Polska S.A. z
dnia 02.10.2023 r. wskazano: „Od 2020 roku New Media Studio realizuje usługę polegającą
na zapewnieniu zasobów ludzkich w branży IT takich specjalności jak: […..], a wartość tej
usługi została już zrealizowana na kwotę wyższą niż 500 000 zł netto”. Z treści tego
dokumentu wynika zatem zdaniem
odwołującego, że od 2020 oraz po dniu 02.10.2023 r.
New Media Studio
realizowała usługę zapewnienia zasobów ludzkich IT. W świetle wykazu
przedłożonego w przedmiotowym postępowaniu przez Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o.,
również na udostępnienie zasobów ludzkich w branży IT, można mieć zatem uzasadnione
wątpliwości, czy faktycznie usługa ta rozpoczęła się w dniu 01.01.2022 r. Z innego
dokumentu wynika bowiem, że rozpoczęła się ona w 2020 r.
Powyższe wymaga zweryfikowania przez Zamawiającego, kiedy faktycznie rozpoczęło się
wykonywanie ww. usługi referencyjnej, jaka jest jej wartość oraz co było jej przedmiotem.
Odwołujący zwrócił uwagę, iż zgodnie ze wzorem wykazu usług (opis kolumny
3) z
amawiający wymagał podania wartości wykonanej usługi. W treści przedłożonego przez
Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o. wykazu brak jest takiej informacji. Wskazana informacja
„ponad 350 000,00 zł brutto” stanowi wyłącznie przepisanie warunku. Określenie faktycznej
wartości wykonanych usług jest szczególnie istotne w świetle opisanych powyżej wątpliwości
dotyczących charakteru i wartości usług realizowanych na rzecz Orange Polska S.A.
Również treść przedłożonego listu referencyjnego nie usuwa tych wątpliwości (pismo z dnia
08.07.2024 r.). Wskazano w nim, że wartość dotychczas zrealizowanych usług, a zatem do
dnia 08.07.2024 (data wystawienia referencji) przekracza 2 mln zł netto. Informacja taka jest
tymczasem bez znaczenia, gdyż dla oceny spełnienia warunku znaczenie ma wartość usług
wykonanych do dnia składania ofert tj. do dnia 20.05.2024 r.
1.3.4 Odwołujący wskazał dalej, iż przedmiotem warunku udziału w postępowaniu
jest wykonanie usługi polegającej na udostępnianiu zasobów ludzkich w branży IT. Istotą
takiej usługi jest oddanie przez wykonawcę do dyspozycji podmiotu zamawiającego zasobów
ludzkich wykonawcy, którymi zarządza nie wykonawca, ale zamawiający. Należy odróżnić od
siebie usługę informatyczną, gdzie wykonawca podejmuje się wykonania określonego dzieła
i odpowiada za osiągnięcie rezultatu, od usługi udostępnienia zasobów ludzkich, gdzie
zasobami tymi zarządza nie wykonawca, a zamawiający. Według odwołującego treść
referencji od Orange Polska S.A. w zestawieniu z przedstawionymi wyżej wątpliwościami
dotyczącymi usługi z poz. 2 wykazu doświadczenia rodzi uzasadnione wątpliwości, czy
referencja ta faktycznie dotyczy usługi udostępnienia zasobów ludzkich. Wymaga choćby
zauważenia, że w treści oświadczenia Orange Polska S.A. z dnia 02.10.2023 r. wskazano,
że usługi New Media Studio dotyczą ponad 30 projektów. Stwierdzenie to może wskazywać,
że w rzeczywistości New Media Studio mogła wykonywać na rzecz ww. podmiotu
zamawiającego konkretne usługi informatyczne za których rezultat odpowiadała, a nie
oddawała do dyspozycji Orange Polska S.A. swój personel.
1.3.5 Uwzględniając wskazane powyżej okoliczności (pkt 1.3.1 – 1.3.4) zdaniem
odwołującego uznać należy, że zasadny jest zarzut naruszenia przez zamawiającego art.
128 ust. 1 oraz ust. 4 i ust. 5 ustawy Pzp.
Niezbędne jest:
uzupełnienie wykazu usług o: konkretną wartość usługi wykonanej do dnia składania
ofert.
Szczególnie istotne jest jednak wezwanie Konsorcjum ITHOUSE sp. z o.o. do udzielenia
wyjaśnień przynajmniej w następującym zakresie:
potwierdzenie, poprzez przedłożenie stosownych dokumentów, w tym umowy z
Orange Polska S.A., że:
• usługa referencyjna faktycznie została rozpoczęta w dniu 01.01.2022 r.
• przedmiotem usługi było udostępnienie zasobów ludzkich w branży IT, w tym
wskazanie jakich specjalistów i jakiego okresu dotyczyła ta usługa;
• przedmiotem usługi referencyjnej nie były konkretne usługi informatyczne
realizowane przez
NEW MEDIA STUDIO, ale oddanie specjalistów IT do dyspozycji
Orange Polska S.A. która nimi dysponowała.
Uwzględniając wagę formułowanych zarzutów, w tym szereg przedstawionych wątpliwości
co do prawdziwości oświadczeń własnych Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. niezbędne jest
również zwrócenie się bezpośrednio do Orange Polska S.A. o udzielenie wyjaśnień w
powyższym zakresie.
Powyższe potwierdza, że zamawiający naruszył we wskazanym zakresie art. 128 ust.
1 oraz ust. 4 i ust. 5 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazywał ponadto, że skutkiem wyjaśnień pozyskanych od Konsorcjum
IT HOUSE oraz Orange Polska S.A. może być uznanie, że wykonawca ten wprowadził
z
amawiającego w błąd co do spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W takiej sytuacji
nie będzie możliwe wezwanie wykonawcy do uzupełnienia dokumentów np. o nowe
referencje, ale automatyczne odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b i c ustawy
Pzp.
Następnie odwołujący podniósł, iż stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Pzp w
odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać
na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do
realizacji,
których te zdolności są wymagane. Z kolei w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp wskazano,
że w przypadku, o którym mowa w ust. 3, wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia dołączają odpowiednio do wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
albo do oferty oświadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub usługi
wykonają poszczególni wykonawcy.
Powyższe potwierdza, że prawidłowe oświadczenie z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp to
takie, które pokrywa się ze sposobem wykazania spełnienia warunku udziału w
postępowaniu. Jeżeli wymagane doświadczenie posiada tylko jeden z członków konsorcjum,
to w treści ww. oświadczenia musi zostać jednoznacznie wskazane, że usługi, których
dotyczy warunek wykona wyłącznie ten członek konsorcjum, który to doświadczenie posiada.
W treści złożonego odwołania odwołujący wykazał, że zamawiający nie miał prawa
uznać, że ITHOUSE sp. z o.o. posiada wymagane doświadczenie. Niezależnie zatem od
podnoszonych w treści niniejszego odwołania w stosunku do New Media Studio zarzutów,
z
amawiający od razu winien był zakwestionować zamiar ITHOUSE sp. z o.o. samodzielnego
wykonania usług objętych warunkiem. Potwierdza to, że zamawiający naruszył art. 117 ust. 4
ustawy Pzp.
Powyższe potwierdza zasadność zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. do uzupełnienia
oświadczenia z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp zgodnego ze sposobem wykazania spełnienia
warunku udziału w postępowaniu.
Działając w imieniu i na rzecz zamawiającego, w dniu 05 września 2024 r. odpowiedź
na odwołanie w formie pisemnej wniósł pełnomocnik. Ustosunkował się do zarzutów
podniesionych przez odwołującego, wniósł w pierwszej kolejności o oddalenie odwołania bez
merytorycznego rozpoznania
zarzutów wobec niespełnienia przez odwołującego przesłanek
art. 505 ust. 1 Pzp.
, tj. przez wzgląd na brak wykazania przesłanek materialnoprawnych
dopuszczalności odwołania.
Zamawiający wskazał, iż artykuł ten określa materialnoprawne przesłanki korzystania
ze środków ochrony prawnej, decydujące o zasadności ich wnoszenia. Są nimi posiadanie
interesu w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie, kwalifikowanego poniesieniem
lub możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy.
Zamawiający wskazał na wyrok KIO z dnia 03 marca 2022 r. o sygn. akt KIO 427/22,
gdzie Izba stwierdziła, iż „przesłanki materialnoprawne dopuszczenia odwołania muszą być
wykazane w odwołaniu. Brak wykazania przesłanek materialnoprawnych uzasadnia
oddalenie odwołania. Oddalenie odwołania z uwagi na brak wykazania przesłanek
materialnoprawnych dopuszczalności odwołania uzasadnia niepoddawanie rozpoznaniu
zarzutów merytorycznych podnoszonych w odwołaniu, z uwagi na stwierdzony brak
dopuszczalności tego odwołania. Izba nie może się domyślać wykazania przesłanki, nie
może jej domniemywać czy też wnioskować z przedstawionego uzasadnienia faktycznego
odwołania”
Przepis art. 505 ust. 1 Pzp
wymaga wykazania, że wykonawca, uczestnik konkursu
oraz inny podmiot korzystający ze środków ochrony prawnej ma lub miał interes w uzyskaniu
zamówienia lub nagrody w konkursie. Legitymowanie się przez wykonawcę wnoszącego
odwołanie interesem w uzyskaniu zamówienia oznacza stan, w którym ma on lub miał realną
szansę na uzyskanie zamówienia, zaprzepaszczoną niezgodnymi z przepisami PZP
czynnościami zamawiającego lub zaniechaniem czynności, do których zamawiający jest
zobowiązany. Tymczasem w przedmiotowym postępowaniu interes wykonawcy przejawia się
w osiągnięciu celu, w jakim wykonawcy składają oferty, czyli zawarciu umowy ramowej.
Natomiast uzyskanie zamówień jednostkowych na podstawie tej umowy ramowej jest
zdarzeniem przyszłym i niepewnym w okolicznościach realizacji umowy ramowej, bez
względu na to, z którymi wykonawcami zamawiający zawrze umowy ramowe – wynika to z
faktu, że zamawiający zawrze umowy ramowe z wieloma wykonawcami (5 wykonawcami), a
zasady udzielania zamówień jednostkowych, określone w § 4 Projektu umowy ramowej, są
skonstruowane w taki sposób, że wielu z tych wykonawców ma szansę na zawarcie
poszczególnych umów wykonawczych. Zamawiający podkreślił, iż odwołujący błędnie
utożsamia szkodę z nieuzyskaniem zamówienia jednostkowego, jednak tak rozumiana
„szkoda” wynika wprost ze specyfiki umowy ramowej i udzielania zamówień jednostkowych.
Zdaniem
zamawiającego zarzucane naruszenie nie wpływa na możliwość udzielenia
o
dwołującemu zamówienia jednostkowego i nie „osłabia szansy odwołującego na uzyskanie
zamówień wykonawczych”, ponieważ:
1) o
dwołujący jest w gronie 5 wykonawców, których oferty zostały wybrane jako
najkorzystniejsze, a zatem zawrze z Zamawiającym umowę ramową,
2) zarzucane naruszenie nie wpływa na liczbę wykonawców, z którymi zamawiający zawrze
umowy ramowe (bo jest 15 ofert oraz vide Rozdział XVI ust. 5 SWZ), a zatem odwołujący
będzie „konkurował” o zamówienia jednostkowe zawsze z 4 innymi wykonawcami,
3) zasady udzielania zamówień jednostkowych, określone w § 4 Projektu umowy ramowej,
są skonstruowane w taki sposób, że poszczególni wykonawcy będą mogli uzyskać
zamówienie jednostkowe, w zależności od zakresu danego zamówienia jednostkowego (tj.
z
ależnie od ról i przypisanej tym rolom liczby roboczogodzin w ramach zamówienia
jednostkowego) i stawek brutto za r
oboczogodzinę określonych w umowie ramowej dla
poszczególnych ról objętych tym zamówieniem jednostkowym (natomiast w kryteriach
pozacenowych przyznawania punktów wszyscy ci wykonawcy są w takiej samej sytuacji i
otrzymają z tego tytułu taką samą liczbę punktów). Należy podkreślić, że udzielenie
zamówienia jednostkowego nie zależy od ceny całkowitej oferty złożonej w przedmiotowym
postępowaniu o zawarcie umowy ramowej, lecz od stawek brutto za roboczogodzinę
zaoferowanych dla poszczególnych ról przez wykonawców w postępowaniu o zawarcie
umowy ramowej,
4) z analizy stawek brutto za r
oboczogodzinę zaoferowanych dla poszczególnych ról przez
wykonawców, których oferty zostały wybrane jako najkorzystniejsze, wynika, że w wielu
przypadkach stawki brutto zaoferowane przez o
dwołującego są niższe od stawek
zaoferowanych przez innych wykonawców i tak:
a)
porównanie pozycji w tabelach zawierających stawki brutto za roboczogodzinę: w
tabeli o
dwołującego i w tabeli Konsorcjum IT HOUSE Sp. z o.o. pokazuje, że w wielu
przypadkach stawki o
dwołującego są równe lub niższe od stawek Konsorcjum IT
HOUSE Sp. z o.o.,
b) stawka brutto za r
oboczogodzinę zaoferowana przez odwołującego dla roli w poz. 1,
która ma zdecydowanie największy udział w maksymalnej łącznej liczbie
Roboczogodzin w ramach zamówienia objętego umową ramową, jest najniższa
spośród stawek wszystkich pozostałych wykonawców, których oferty zostały wybrane
jako najkorzystniejsze, w szczególności jest niższa od stawki Konsorcjum IT HOUSE
Sp. z o.o.,
c)
porównanie pozycji w tabelach zawierających stawki brutto za roboczogodzinę: tabeli
Odwołującego, tabeli Konsorcjum IT HOUSE Sp. z o.o. i tabeli Wykonawcy yarrl S.A.,
zajmującego 6. pozycję w rankingu ofert (w przypadku odrzucenia oferty Konsorcjum
IT HOUSE Sp. z o.o., z
amawiający mógłby zawrzeć umowę ramową z tym
Wykonawcą zamiast z Konsorcjum IT HOUSE Sp. z o.o., po pozytywnej weryfikacji
podmiotowych środków dowodowych), pokazuje, że ewentualne uwzględnienie
odwołania, którego celem jest odrzucenie oferty Konsorcjum IT HOUSE Sp. z o.o.,
nie zwiększy szans odwołującego na uzyskanie zamówień jednostkowych, bowiem w
większości pozycji tabeli, w których stawki Konsorcjum IT HOUSE Sp. z o.o. są
niższe/równe od stawek odwołującego, to również stawki Wykonawcy yarrl S.A. są
niższe od stawek odwołującego, a nawet często niższe/równe od stawek konsorcjum
IT HOUSE Sp. z o.o.
5) wybór wykonawcy do realizowania zamówienia jednostkowego zależy też od zakresu
zamówienia jednostkowego, który wynika z ustalonego w toku realizacji projektu IT
zapotrzebowania z
amawiającego na usługi specjalistów – w zależności od tego, jakie role i
jaka liczba r
oboczogodzin będą objęte zamówieniem jednostkowym, to wynik punktowania w
celu wyboru takiego wykonawcy może być różny (szczegółowy opis punktowania jest w par.
4 ust. 6 Projektu umowy ramowej), a zatem same stawki za r
oboczogodzinę nie przesądzają
o takim wyborze. Wybór wykonawcy do zamówienia jednostkowego zależy od kombinacji
ww. czynników, tj. zakresu zamówienia jednostkowego, określonego przez role i przypisaną
im liczbę roboczogodzin objętych danym zamówieniem jednostkowym oraz stawek za
r
oboczogodzinę dla tych ról.
Przez wzgląd na powyższe, w ocenie zamawiającego odwołanie nie jest
dopuszczalne i nie powinno zostać poddane ocenie merytorycznej wobec niespełnienia
przesłanek określonych w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. W razie nieuwzględnienia stanowiska
zamawiającego odnośnie braku wykazania przez odwołującego interesu prawnego we
wniesieniu odwołania zamawiający przedstawił uzasadnienie, wnosząc o oddalenie zarzutów
podniesionych w odwołaniu
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili –
wykonawcy
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia ITHOUSE spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i NEW MEDIA STUDIO spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (zwani dalej: „przystępującym”).
Wraz ze zgłoszeniem przystąpienia przystępujący przedstawił swoje stanowisko i
stosunkowali się do zarzutów podniesionych przez odwołującego. W pierwszej kolejności
przystępujący jednak podniósł brak istnienia interesu prawnego po stronie odwołującego we
wniesieniu przez niego odwołania, wskazując iż odwołujący wywodzi swój interes we
wniesieniu odwołania wskazując, że „będzie zmuszony do konkurowania z wykonawcą, który
w ogóle nie powinien być dopuszczony do postępowania. W wyniku tego naruszenia
o
dwołujący może zostać pozbawiony uzyskania zamówień wykonawczych”.
Przystępujący zauważył jednak, iż zamówienia na podstawie umów wykonawczych
udzielane będą, jak stanowi treść umowy ramowej, zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem
z
amawiającego. Zgodnie z § 4 ust. 5 projektu umowy ramowej, w przypadku potrzeby
udzielenia zamówienia jednostkowego zamawiający będzie dokonywał wyboru wykonawcy
do realizacji zamówienia jednostkowego spośród wykonawców, z którymi zawarł umowę
ramową, na podstawie liczby punktów przyznanych zgodnie z kryteriami punktowania
określonymi w ust. 6. Zamawiający dokona wyboru wykonawcy, który otrzymał najwyższą
łączną liczbę punktów. Sposób przyznawania punktów uregulowany został szczegółowo w
ust. 6 projektu umowy
. Wynika z niego, iż wykonawca, który zajął pierwsze miejsce w
ogólnym zestawieniu ofert najkorzystniejszych, niekoniecznie a priori zajmie pierwsze
miejsce co do każdego zamówienia jednostkowego, bowiem to uzależnione jest od ceny i
innych czynników dla każdego z zamówień jednostkowych. Pierwsze miejsce
p
rzystępującego w ogólnej tabeli ofert najkorzystniejszych, czy też ogólniej samo jego
umiejscowienie wśród ofert najkorzystniejszych, wcale nie pozbawia odwołującego
możliwości otrzymania zamówień. Nawet gdyby to odwołujący uplasował się na pierwszej
pozycji ogólnego zestawienia ofert najkorzystniejszych, wcale nie gwarantowałoby mu to
zawarcia większej liczby umów wykonawczych, a zatem jego sytuacja faktycznego nie
uległaby zmianie w przypadku hipotetycznego wykluczenia przystępującego.
Z powyższych względów przystępujący podnosił brak interesu prawnego
odwołującego we wniesieniu odwołania.
Mając na uwadze powyższe przystępujący wniósł o oddalenie w całości odwołania. W
pierwszej kolejności, w ocenie przystępującego odwołujący nie wykazał interesu prawnego
we wniesieniu niniejszego odwołania. Niezależnie od tej kwestii, w ocenie przystępującego
podniesione przez o
dwołującego zarzuty należy uznać za bezzasadne.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił
wykonawca
yarrl spółka akcyjna z siedzibą w Krakowie (zwany dalej: „przystępującym yarrl”).
W dniu 05
września 2024 r. ww. przystępujący złożył pismo procesowe, w którym przedstawił
swoje stanowisko i
odniósł się do zarzutów podniesionych przez odwołującego.
W dniu
09 września 2024 r odwołujący złożył pismo procesowe wraz załącznikami, w
którym wniósł o przeprowadzanie dowodów z dokumentów wskazanych w tym piśmie
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i
Uczestnik
ów
postępowania
odwoławczego,
uwzględniając
dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska Stron oraz Uczestnika postępowania wyrażone
odpowiednio w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie oraz pismach procesowym, a
także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co
następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. i skierowała
odwołanie na rozprawę.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba stwierdziła spełnienie przesłanek art.
ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku naruszenia przez
zamawiającego wskazanych w odwołaniu przepisów ustawy Pzp.
Izba nie uwzględniała wniosku zamawiającego i przystępującego o oddalenie
odwołanie z uwagi na brak wykazania przez odwołującego przesłanki materialnoprawnej
dopuszczalności odwołania, o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy. Przepis art. 505 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że środki ochrony prawnej przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w
uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy (ustawy Pzp).
Sam fakt, że odwołujący znajduje się w gronie pięciu wykonawców, których oferty
zostały wybrane jako najkorzystniejsze i że zamawiający z odwołującym zawrze umowę
ramową oraz to iż odwołujący posiada możliwość realizowania zamówień jednostkowych nie
pozbawia jeszcze odwołującego interesu w kwestionowaniu czynności zamawiającego w
niniejszym postępowaniu pod względem ich prawnej poprawności. Dlatego też w ocenie Izby
odwołujący w sposób prawidłowy uzasadnił interes przejawiający się w możliwości zawarcia
umowy ramowej oraz
możliwości uzyskaniu zamówień, których dotyczy ta umowa.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym:
a)
po stronie zamawiającego wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia ITHOUSE spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie
i NEW MEDIA STUDIO spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie.
b) po stronie
odwołującego wykonawca yarrl spółka akcyjna z siedzibą w Krakowie,
wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, W związku z tym ww. wykonawcy
stali się uczestnikami postępowania odwoławczego.
Izba postanowiła dopuścić dowody z: dokumentacji postępowania, odwołania wraz
z
załącznikami, odpowiedzi na odwołanie, zgłoszenia przystąpienia po stronie
zamawiającego i po stronie odwołującego oraz złożonych w sprawie pism procesowych wraz
z załącznikami oraz dowody z dokumentów złożonych na rozprawie
Izba w związku z wycofaniem przez odwołującego w części zarzutu nr 2 w pkt 1.2.7 i
pkt 1.2.8 opisanych w uzasadnieniu odwołania dotyczących usługi wskazanej w poz.1 w
wykazie usług, umorzyła na podstawie art. 568 pkt 1 Pzp postępowanie odwoławcze w tym
zakresie.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówieniu publicznego pn.
„Świadczenie usług polegających na zapewnieniu specjalistów do realizacji zadań w zakresie
modyfikacji i rozwoju
systemów IT oraz e-usług”.
Zamawiający w Rozdziale VI Podstawy wykluczenia oraz warunki udziału w
postepowaniu w pkt 7
wskazał, iż o zawarcie umowy ramowej w postępowaniu mogą
ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu. Jednym z nim był
wskazany w ppkt 4
warunek udziału w postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub
zawodowej:
W postepowaniu wpłynęło 15 ofert, w tym odwołującego, przystępującego i
przystępującego yarrl. Po dokonaniu przez zamawiającego oceny ofert, oferta
przystępującego została oceniona najwyżej. Oferta odwołującego został sklasyfikowana na
drugiej pozycji.
Zamawiający w dniu 09.08.2024 r. zawiadomił wykonawców o wyborze
najkorzystniejszych ofert.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła co następuje:
Analizując przedstawiony stan faktyczny oraz materiał zgromadzony w sprawie Izba
stwierdziła, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, iż rozpoznając odwołanie dokonuje oceny, czy
czynności podjęte w postępowaniu przez zamawiającego lub zaniechanie czynności w
zakresie objętym odwołaniem, zostało wykonane prawidłowo czy też naruszyło przepisy
prawa zamówień publicznych.
W ocenie Izby czynnościom zamawiającego nie można przypisać naruszeń
przepisów podnoszonych w odwołaniu tj. art. 128 ust.1, art. 128 ust.4 i art. 128 ust. 5 Pzp
poprzez zaniechanie wezwania przystępującego do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych w odniesieniu do warunku z rozdziału VI pkt 7 ppkt 4)
SWZ, poprzez zaniechanie wezwania
przystępującego do złożenia wyjaśnień dotyczących
podmiotowych środków dowodowych w odniesieniu do warunku z rozdziału VI pkt 7 ppkt 4)
oraz
poprzez zaniechanie zwrócenia się bezpośrednio do podmiotów, na rzecz których
przystępujący realizował usługi referencyjne o udzielenie wyjaśnień istotnych dla oceny
spełnienia warunku z rozdziału VI pkt 7 ppkt 4) SWZ.
Na wstępie należy wskazać, iż jak stanowi § 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra
Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych
dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy z dnia 23
grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2415, dalej jako „Rozporządzenie w sprawie
podmiotowych środków dowodowych”) w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej
lub zawodowej
, zamawiający może, w zależności od charakteru, znaczenia, przeznaczenia
lub zakresu robót budowlanych, dostaw lub usług, żądać następujących podmiotowych
środków dowodowych: wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały
wykonane lub
są wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te dostawy
lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których
mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego
dostawy lub usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub
ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w
stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty
potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3
miesięcy.
Wskazany powyżej przepis § 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie podmiotowych
środków dowodowych jednoznacznie wskazuje, jakich dokumentów zamawiający mogą
żądać od wykonawców aby potwierdzić spełnianie przez wykonawcę warunków udziału
w
postępowaniu dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej – w przypadku usług są
to: wykaz usług wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na
rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane oraz dowody określające, czy te usługi
zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Wykaz usług to nic innego jak
oświadczenie wykonawcy przybierające co do zasady formę zgodną z wzorem określonym
przez zamawiającego w danym postępowaniu. Zamawiający konstruując ten wzór określa,
jakie informacje należy w wykazie usług podać w celu potwierdzenia spełnienia warunku
udziału w postępowaniu. Z kolei dowody załączane do wykazu usług, pochodzące co do
zasady od podmiotów trzecich (odbiorców usług), takie jak poświadczenia czy referencje,
mają na celu wykazanie czy usługi zostały wykonane należycie. Inne okoliczności, takie jak
wartość, przedmiot czy data wykonania usług, badane są w oparciu o oświadczenie
wykonawcy (tak wyrok KIO syg. akt 1846/22 z dnia 04 sierpnia 2022 r.)
Mając na uwadze powyższej wskazać należy, iż zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą
Krajowej Izby Odwoławczej, referencje stanowią potwierdzenie należytego wykonania
dostaw, usług lub robót budowlanych, których rodzaj, przedmiot, wartość, daty i miejsce
wykonania Wykonawca podaje w wykazie dostaw, usług lub robót budowlanych. Należy
również mieć na uwadze, że zamawiający nie ma wpływu na treść sformułowań zawartych w
referencjach, z uwagi na to iż są one wystawiane przez podmiot trzeci. Przywołać można tu
przykładowo wyrok o sygnaturze KIO sygn. akt 2145/16 z 28 listopada 2016 r., „Zamawiający
oceniając spełnienie warunku udziału w postępowaniu zobowiązany jest do badania
złożonych dokumentów łącznie, tzn. badanie informacji zawartych w jednolitym dokumencie
wraz z informacjami zawartymi w referencjach bądź innych dokumentach załączonych przez
wykonawcę. Nieuprawnionym byłoby dokonywanie oceny tychże dokumentów rozłącznie,
tym bardziej, że treść referencji bądź innych dokumentów przedstawionych na wezwanie nie
została określona w obowiązujących przepisach, a jej zakres zależy każdorazowo od
podmiotu, który tę referencję, bądź inny dokument wystawia”.
Konkludując potwierdzeniem spełnienia warunku udziału w postępowaniu, jest
oświadczenie wykonawcy w formie wykazu, który potwierdza zakres, rodzaj i wartość
wykonanych prac, a przedstawione
referencje mają za zadanie potwierdzać jedynie
prawidłowość i należyty sposób wykonywanej danej usługi referencyjnej. Nie może zatem
ulegać najmniejszej wątpliwości, że dokumentem potwierdzającym zakres wykonanych usług
i doświadczenie wykonawcy jest wykaz usług wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu,
daty
wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane.
Przechodząc teraz do poszczególnych usług referencyjnych, wobec których
odwołujący formułował zarzuty, to w odniesieniu do usługi referencyjnej wskazanej w
wykazie usług w poz. 3 przez przystępującego, zrealizowanej na rzecz Głównego Urzędu
Nadzoru Budowlanego (zwanego dalej: „GUNB”), Izba uznał iż zamawiający słusznie oparł
swoje stanowisko na tym, iż w wykazie została podana data rozpoczęcia usługi dla usługi
trwającej nadal, co zamawiający dopuścił określając warunkiem udziału w postępowaniu
dotyczącym zdolności technicznej lub zawodowej. Potwierdzeniem tego, iż mamy
odczynienia z usługa trwającą nadal są w referencjach GUNB, znajdujące się słowa
wskazujące na to, że usługa nie została zakończona, a trwa dalej tj. firma (…) świadczy
usługę, czy usługa jest realizowana. Tak więc podnoszone przez odwołującego twierdzenia,
iż przystępujący wskazując na spełnienie warunku tak naprawdę nie wiadomo czy powołuje
się on na umowę ramową, czy może na skończone albo na nadal trwające umowy
wykonawcze w tym stanie rzeczy
są niezasadne.
W kwestii załączonego do podmiotowych środków dowodowych oświadczenia
przystępującego z dnia 11 lipca 2024 dotyczącego referencji uzyskanych od GUNB Izba
stwierdziła, iż oświadczenie to wraz z wykazem usług potwierdziło spełnienie warunku
udziału w postępowaniu, a w świetle przepisów ustawy Pzp to właśnie oświadczenie
wykonawcy (przyjmujące formę wykazu usług), a w tym przypadku dodatkowo jeszcze
oświadczenie dotyczące referencji stanowi podmiotowy środek dowodowy potwierdzający
spełnienie warunku udziału w postępowaniu.
Jeśli zaś chodzi o podnoszoną przez odwołującego kwestię dotyczącą tego, iż nie
wiadomo czy wartość wskazana w tym oświadczeniu dotyczy usług realizowanych w ramach
jednej umowy wykonawczej czy szeregu takich umów, Izba wskazuje na treść warunku
udziału w postepowaniu określoną przez zamawiającego. Zamawiający określając warunek
nie
wskazał, co należy rozumieć pod określeniem usługa. Tym samym przystępujący
wskazując na wartość zrealizowanej usługi warunek spełnił i zupełnie irrelewantne jest to
usługa była zrealizowana w ramach jednej umowy wykonawczej czy kilku takich umów.
Ponadto przystępujący przedstawił na rozprawie dowód w postaci umowy
wykonawczej
zawartej pomiędzy GUNB i przystępującym, na świadczenie kompleksowych
usług z zakresu zapewnienia zasobów ludzkich z branży IT, zawartej w dniu 19.01.2024 r.
który to dowód w zestawieniu oświadczeniem z wykazu usług, referencjami i dołączonymi
przez przystępującego do umowy wykonawczej fakturami VAT (faktura FS/24/3/7 na kwotę
074, 39 zł brutto, faktura VAT FS/24/4/11 na kwotę 520 875, 48 zł brutto) również
potwierdza spełnienie przez niego warunku udziału w postępowaniu.
Przechodząc w następnej kolejności do usługi referencyjnej wskazanej w wykazie
usług w poz. 1 dotyczącej K Charles Haulage LTD (zwanej dalej: „K Charles”) co do
podnoszonej przez odwołującego kwestii, że w wykazie przystępujący nie wskazał daty
zakończenia usługi referencyjnej, a jeśli brak ten podyktowany tym, że dotyczy ona usługi
która jest w trakcie realizacji to również należało taką informacje podać z treści wykazu, w
ocenie Izby
potwierdziła się ocena zamawiającego, iż mamy odczynienia z usługą, która jest
w trakcie realizacji.
Potwierdził to również przystępujący na rozprawie, jak również w piśmie
procesowym. Potwierdza to
treść referencji i użyte słowa wskazujące na trwanie usługi: „New
Media Studio Sp. z o.o. udzieliło i udziela nam wsparcia w zakresie udostepnienia zasobów
ludzkich w branży IT(…)”. Jak już wyżej wskazano zamawiający oceniając spełnienie
warunku udziału w postępowaniu zobowiązany jest do badania złożonych dokumentów
łącznie, w tym przypadku wykazu usług wraz z referencjami. Tak więc brak wskazania przez
przystępującego w wykazie, że usługa trwa nadal, czy jest realizowana obecnie nie
powoduje,
iż wykaz ten w tym zakresie jest nieprawidłowy.
Przechodząc w dalsze kolejności do zarzutów odwołującego poddających w
wątpliwość prawdziwość oświadczenia przystępującego co do wskazanej w wykazie daty
rozpoczęcia usługi referencyjnej, które oparł odwołujący na tym, iż w innym postępowaniu na
zawarcie umowy ramowej przystępujący również powołał się na referencję od podmiotu
K Charles, ale jako datę rozpoczęcia usług podał wówczas 2019 r., należy wskazać iż skoro
przystępujący powołał się na usługę trwającą, a zamawiający wskazał, iż w przypadku
wykazania
usługi wykonawczej będącej w trakcie realizacji zmawiający uzna warunek za
spełniony, jeśli do upływu składania cześć usługi zostanie wykonana co najmniej na
wymagana w warunku kwotę, wskazana data początkowa jest irrelewantna co do oceny
spełnienia warunku.
Ponadto przedstawiona przez
odwołującego argumentacją związana z innym
postępowaniem i powoływaniem się w nim przez przystępującego również na referencję od
K Charles
dotycząc świadczenia usług ich realizacji i wskazywania poszczególnych dat ich
rozpoczęcia i zakończenia jest tylko założeniami poczynionymi przez odwołującego, które
nie znajdują odzwierciedlenia w zabranym materiale dowodowym. Ponadto nie ma to wpływu
na dokonaną ocenę wykazu usług przez zamawiającego. Zamawiający dokonując oceny
wykazu usług przystępującego oprał się na oświadczeniu w nim zawartym, które w
połączeniu z przestawionymi referencjami nie mogło prowadzić do innego wniosku , jak tylko
tego,
że przystępujący wykazał się spełnieniem warunku jeśli chodzi o tą usługę
referencyjną.
Jeśli zaś chodzi o zarzut czyniony przez odwołującego dotyczący tego, iż zamawiający
wymagał podania wartości wykonanej usługi zaś w treści przedłożonego przez
przystępującego wykazu jest brak jest takiej informacji, a wskazana kwota „ponad 350 000,
00 zł brutto” to wyłącznie przepisanie warunku, Izba doszła do przekonani iż twierdzenia
odwołującego w tym zakresie są chybione. To właśnie na podstawie oświadczenia
wykonawcy zawartego
w wykazie usług badane jest spełnienie warunków udziału w
postępowaniu co stanowi podmiotowym środek dowodowy. Określenie jakim posłużył się
przystępujący, zdaniem Izby pozwalało ocenić zamawiającemu, że spełnia on warunek
udziału w postępowaniu.
Co do kwestii zarzucanej przez odwołującego że treść referencji od K Charles rodzi
uzasadnione wątpliwości czy referencja ta faktycznie dotyczy usług udostepnienia zasobów
ludzkich
skład orzekający stoi na stanowisku, iż odwołujący w tym zakresie nie przedstawił
żadnego dowodu, na podstawie którego tak wywodził. Ciężar dowodu odnośnie tego zarzutu
spoczywał na odwołującym, jako na stronie wywodzącej skutki prawne z powoływanych
twierdzeń. W ocenie składu orzekającego odwołujący temu ciężarowi nie sprostał, a jego
argumentacja sprowadzała się do gołosłownych twierdzeń, które nie znalazły zdaniem Izby
potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym.
Nie może umknąć uwadze, że z treści
referencji wystawionych przez K Charles
wynika wprost: „New Media Studio Sp. z o.o.
udzieliło i udziela nam wsparcia w zakresie udostepnienia zasobów ludzkich w branży
IT(…)”.
Izba doszła do przekonania, iż nie można zgodzić się ze stanowiskiem odwołującego i
wskazywanymi przez niego wątpliwościami, czy referencja ta faktycznie dotyczy usługi
udostępnia zasobów ludzkich. Odwołujący w swojej argumentacji wskazywał, iż należy
odróżnić od siebie usługę informatyczną, gdzie wykonawca podejmuje się wykonania
określonego dzieła i odpowiada za osiągniecie rezultatu, od usługi udostępnienia zasobów
ludzkich gdzie zasobami tymi zarządza nie wykonawca, a zamawiający. Odwołujący swoje
stanowisko buduje w oparciu, o to
że w referencjach K Charles, oprócz powyższego
stwierdzenia wskazał, iż „udało nam się przeprowadzić skuteczną digitalizację produktów dla
klientów, a także umożliwić im łatwiejszy dostęp do naszych usług”. Zdaniem odwołującego
stwierdzenie to może wskazywać, że w rzeczywistości New Media Studio mogła wykonywać
na rzecz K Charles
konkretną usługę informatyczną, a nie oddawać do dyspozycji tego
podmiotu swój personel, jednakże odwołujący w tym zakresie, jak już wyżej to wskazano nie
przestawił żadnego dowodu, a argumentacje swoją oparł jedynie na domysłach.
Należy również wskazać, iż referencje nie muszą zawierać szczegółowych informacji
co do zakresu zadania, którego dotyczą. Istotne jest, aby na ich podstawie można było
ustalić, że dotyczą zadania wskazanego przez wykonawcę w wykazie usług i potwierdzają
jego należytą realizację. W ocenie Izby, te dane były na gruncie złożonych przez
przystępującego referencji identyfikowalne i nie budziły żadnych wątpliwości. Izba również
nie podziela argumentacji odwołującego wskazującej na to, iż potwierdzeniem powyższego
może być także profil działalności K Charles Haulage LTD (firma spedycyjno-logistyczna) i
dlatego
też na tej podstawie można mieć wątpliwości, czy podmiot taki faktycznie ma
zdolności do samodzielnego kierowania projektami IT. Twierdzenie odwołującego w tym
zakresie
, zdaniem Izby są zbyt daleko idące nie mające odzwierciedlenia w zebranym
materiale dowodowym.
Przechodząc następnie do zarzutu, gdzie odwołujący wskazał, iż z publicznie
dostępnych dokumentów finansowych przystępującego New Media Studio wynika, że
podmiot ten nie miał żadnych przychodów ze sprzedaży usług poza granicami kraju, jak
również analiza dowodów przedstawionych przez odwołującego wraz z pismem procesowym
złożonym w dniu 09 września 2024 roku. tj. dokumentów finansowych przystępującego New
Media Studio
(pobrane z portalu Ministerstwa Finansów www.ekrs.ms.gov.pl) tj. informacji
dodatkowej za 2021 i 2023 oraz sprawozdania finansowego za 2022
, Izba wskazuje, iż
powyższe może rodzić uzasadnione wątpliwości co do spełnienia przez przystępującego w
zakresie tej usługi referencyjnej warunku udziału w postępowaniu.
Odwołujący podkreślił, że z treści ww. dowodów wynika, że zarówno w roku 2023 jak i
w latach poprzedzających tj. 2020-2022 ww. spółka nie uzyskała żadnych przychodów ze
sprzedaży usług poza granicami kraju (sprzedaż na eksport oraz sprzedaż
wewnątrzwspólnotowa), co rodzi wątpliwości, czy wskazane w poz. 1 wykazu usług
doświadczenie na rzecz spółki brytyjskiej faktycznie zostało zrealizowane przez New Media
Studio.
Izba doszła do przekonania, iż dowody przedstawione przez odwołującego mogą
powodować niejasności co do tego czy rzeczywiście tak jak wskazał przystępujący w
wykazie usługa, usługa ta realizowana był od 1.04.2023 r. na rzecz spółki brytyjskie, skoro w
roku 2023 jak i w latach poprzedzających tj. 2020-2022 ww. spółka nie uzyskała żadnych
przychodów ze sprzedaży usług poza granicami kraju. Izba podziela argumentacje
przystępującego, iż zamawiający nie ma obowiązku badania w trakcie dokonywania
czynności badania i oceny ofert sprawozdań finansowych wykonawców. Jednakże zarzut
formułowany przez odwołującego dotyczy tego czy przystępujący w ogóle realizował umowę
na rzecz K Charles, a tym samym czy wskazane w poz. 1 wykazu usług doświadczenie na
rzecz K Charles faktycznie miało miejsce. Ponadto Przystępujący nie przedstawił, żadnego
dowodu na zaprzeczenie twierdzeń odwołującego, a argumentacja zaprezentowana przez
przystępującego na rozprawie w tym zakresie była bardzo lakoniczna.
Konkludując, jednakże tak jak już Izba wcześniej wskazywała zamawiający oceniając
podmiotowe środki dowodowe dotyczące usługi referencyjnej wskazanej w pkt 1 wykazu
usług nie miał wiedzy w tym zakresie, w związku z tym oceniał je prawidłowo w momencie
dokonywania ich oceny.
W odniesieniu do
usługi referencyjnej świadczonej przez przystępującego na rzecz
Orange Polska S.A
wskazanej w poz. 2 wykazu usług i zarzutów wskazywanych względem
niej przez odwołującego, to w dużej mierze zasadna jest argumentacja przedstawiona przez
Izbę powyżej.
Przystępujący nie podając daty zakończenia usługi, powołuje się na usługę trwającą.
Treść referencji wprost wskazuje, poprzez użyte tam słowa: „udzielają” (…) czy „wspiera”, że
należy mieć na uwadze usługę trwającą obecnie.
Odwołujący dalej poddawał w wątpliwość, podobnie jak przy usłudze referencyjnej
wskazanej w wykazie usług w poz. 1 datę rozpoczęcia powołując się na postępowanie
prowadzone przez innego zamawiającego. W zakresie tego zarzutu właściwa jest
argumentacja, o której mowa powyżej w ramach zarzutów dotyczących usługi referencyjnej
świadczonej przez przystępującego na rzecz K Charles i nie zasadne jest jej powielanie.
Odwołujący ponownie w zakresie i tej usługi referencyjnej zarzucił, iż przystępujący nie
podał, zgodnie z tym co wymagał zamawiający wartości wykonanej usługi, a podana
informacja „ponad 350 000, 00 zł brutto” stanowi wyłącznie przepisanie warunku, jak również
odwołujący poddał w wątpliwość czy referencja ta fatycznie dotyczy usługi udostępniania
zasobów ludzkich. Izba i tutaj wskazuje, iż zasadna jest argumentacja przedstawiona
powyżej. Izba dodatkowo pragnie zwrócić uwagę iż Dowód nr 3 „Informacja o współpracy”
pochodzący od Orange Polska S.A. przedstawiony na rozprawie przez przystępującego
potwierdza, iż oświadczenie złożone w tym zakresie przez przystępującego w wykazie usług
jest prawidłowe i wskazuje na to, iż przystępujący spełnia warunek udziału w postępowaniu.
Reasumując, Izba stwierdziła, iż stanowisko odwołującego odnoszące się do
niewykazania przez przystępującego spełnienia warunków udziału w postępowaniu
pozostało gołosłowne i nie broniło się w stosunku do twierdzeń i dowodów przedstawionych
w
postępowaniu odwoławczym przez przystępującego. W ocenie Izby nie zostało wykazane,
aby po stronie z
amawiającego powinny powstać jakiekolwiek uzasadnione wątpliwości co do
spełnienia warunków udziału w postępowaniu przez przystępującego, które uzasadniałyby
chociażby wezwanie przystępującego do wyjaśnień w trybie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, nie
mówiąc już o wezwaniu do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w trybie art.
128 ust. 1 ustawy Pzp
, czy zwróceniu się bezpośrednio do podmiotów na rzecz których
przystępujący realizował usługi referencyjne o udzielenie wyjaśnień istotnych dla oceny
spełnienie warunku w trybie art. 128 ust. 5 Pzp. Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy,
analizowany przez pryzmat podstaw faktycznych zarzutów odwołania, nie daje podstaw do
wyprowadzenia takiego wniosku. Odwołujący nie sprostał ciężarowi dowodowemu, który w
myśl art. 534 ust. 1 ustawy Pzp na nim spoczywał.
Odwołujący w uzasadnieniu odwołania sformułował również zarzut wskazujący na to, iż
w treści złożonego odwołania wykazał on, że zamawiający nie miał prawa uznać, że IT
HOUSE sp. z o.o. posiada wymagane doświadczenie. Niezależnie zatem od podnoszonych
w treści odwołania zarzutów w stosunku do New Media Studio, zamawiający powinien był
zakwestionować zamiar IT HOUSE sp. z o.o. samodzielnego wykonania usług objętych
warunkiem, co zdaniem odwołującego potwierdza naruszenie przez zamawiającego art. 117
ust. 4 ustawy Pzp.
Jak wskazał odwołujący, powyższe potwierdza zasadność zarzutu naruszenia art. 128
ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum IT HOUSE sp. z o.o. do
uzupełnienia oświadczenia z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp zgodnego ze sposobem wykazania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Zarzut ten został w treści uzasadnienia przez
o
dwołującego podniesiony jako konsekwencja skonstruowanego wcześniej zarzutu
dotyczącego naruszenia art. 128 ust 1 Pzp. Odwołujący nie uzasadnił szerzej tego zarzutu w
treści odwołania, zaś w toku postępowania odwoławczego wykazano, że zamawiający
prawidłowo działał i nie doszło do naruszenia art. 128 ust. 4 Pzp. Stąd też Izba także oddaliła
ten zarzut.
Biorąc pod uwagę wszystko powyższe Izba stwierdziła, że odwołanie podlega
oddaleniu w całości i na podstawie art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na
podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając na
poczet kosztów postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania i koszt
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego.
Przewodnicząca: ……………………………..