Sygn. akt: KIO 3019/24
WYROK
Warszawa, dnia 17
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 sierpnia
2024 r. przez wykonawcę STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie,
w postępowaniu prowadzonym przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie,
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy
Wojciech Ferenc
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Hydrotechniczno-
Melioracyjnych Wojciech Ferenc z siedzibą w Ozimek
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża
wykonawc
ę STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w
Pruszkowie i
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
STRABAG Sp. z o.o.
z siedzibą w Pruszkowie, tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
P
rzewodniczący: …………………….………..
Sygn. akt: KIO 3019/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Regionalny Zarząd
Gospodarki Wodnej w Poznaniu
– prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Modernizacja lewostronnego obwałowania rzeki Warty Modlica-Białobrzeg
od km 0+000 do km 8+800, gm. Pyzdry”, numer postępowania: P.ROZ.2710.18.2024.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
05/06/2024 pod numerem: 331816-2024.
W dniu 19 sierpnia 2024 r. wykonawca STRABAG Sp. z o.o.
z siedzibą w Pruszkowie wniósł
odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego, polegających na:
bezpodstawnym i błędnym uznaniu, że wykonawca nieskutecznie zastrzegł tajemnicę
przedsiębiorstwa bowiem nie wykazał, że informacje zawarte w części utajnionej wyjaśnień
rażąco niskiej ceny oraz treści oferty Odwołującego (udzielonych w trybie art. 224 ust. 2 pkt 1
ustawy Pzp pismem cz. II
– szczegółowe wyjaśnienia wykonawcy z dnia 1 sierpnia 2024 r. w
całości wraz z załącznikami od 1 do 7,13,14 oraz załącznikami nr 1,3,4 do pisma cz. III –
zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa) nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa w
rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (tj.Dz.U.2022.1233 ze zm.) dalej „uznk” lub „z.n.k.”- spełniają przesłanki uznania
ich za tajemnicę przedsiębiorstwa a w konsekwencji,
nieuprawnionym odtajnieniu ww. wyjaśnień Odwołującego w całości wraz z
załącznikami, zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa,
zaniechaniu uznania, że informacje zawarte w części utajnionej wyjaśnień
Odwołującego (wskazane w pkt 1 powyżej) zostały skutecznie zastrzeżone przez
Odwołującego jako tajemnica przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 11 ust. 2 uznk.
W związku powyższym, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów:
1) art. 18 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 1, 2, 3 ustawy uznk poprzez
ich wadliwą wykładnię i błędne zastosowanie skutkujące uznaniem za bezskuteczne
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa Odwołującego, a w konsekwencji odtajnienie
informacji znajdujących się w następujących dokumentach:
• wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz treści oferty udzielonych przez Odwołującego w trybie
art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp w dniu 1.08.2024 r. wraz z załącznikami (pismo część II -
szczegółowe wyjaśnienia wykonawcy - w zakresie elementów zastrzeżonych jako tajemnica
wraz z dowodami wskazanymi w załączniku nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13 i 14 do tego pisma)
• załączników nr 1, 3, 4 do wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz wyjaśnień treści oferty
udzielonych przez Odwołującego w trybie art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp w dniu 1.08.2024 r.
(pismo
część III - zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa - w zakresie załączników nr 1, 3 i 4
do tego pisma)
pomimo, że informacje te zostały skutecznie i prawidłowo zastrzeżone przez Odwołującego i
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ww. przepisów, a w konsekwencji
doprowadzanie do udostępnienia konkurencji informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa Odwołującego, w rozumieniu art. 11 ust. 2 z.n.k., co stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji polegający na ujawnieniu informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa. (art. 11 ust. 1 z.n.k.) oraz
2) Art. 16 pkt 1) 2) i 3) Pzp
poprzez naruszenie zasady prowadzenia postępowania w
sprawie udzielenia zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równego traktowanie wykonawców oraz naruszenia zasady przejrzystości
postępowania o udzielnie zamówienia publicznego, poprzez sformułowanie decyzji dot.
odtajnienia w sposób ogólny i nieprecyzyjny, co w znacznej mierze utrudniło Odwołującemu
poznanie motywów tej decyzji i w konsekwencji pełne odniesienie się do nich, a w efekcie
również doprowadziło do naruszenia zasady proporcjonalności poprzez nie zachowanie
odpowiednich proporcji pomiędzy środkiem (jakim jest ograniczenie danego prawa - tu prawa
do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa) a celem jakim jest szeroko pojęty interes publiczny.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o:
1) uwzględnienie niniejszego odwołania w całości;
2) nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności odtajnienia, zastrzeżonych jako
tajemnica przedsiębiorstwa przez Odwołującego informacji znajdujących się w piśmie cz. II –
szczegółowe wyjaśnienia wykonawcy z dnia 1 sierpnia 2024 r. wraz z załącznikami od 1 do 7,
13, 14 oraz załącznikami nr 1, 3, 4 do pisma cz. III – zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa;
3) nakazania Zamawiającemu uznania zastrzeżenia informacji jako tajemnicę
przedsiębiorstwa, w zakresie wskazanym w pkt 1 powyżej, za skuteczne i nakazanie
nieudostępniania innym wykonawcom informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
Odwołującego;
4) dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów postępowania na okoliczności
wskazane w Odwołaniu, a także dowodów, które zostaną przedstawione w trakcie rozprawy;
5) zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego w norm przepisanych;
6) na podstawie art. 545 ust. 3 PZP ograniczenie stronom i uczestnikom postępowania
odwoławczego prawa wglądu do materiału dowodowego załączonego do akt sprawy z uwagi
na fakt, iż udostępnienie tego materiału groziłoby ujawnieniem informacji stanowiących
tajemnicę chronioną na podstawie odrębnych przepisów, inną niż informacja niejawna.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w
Pruszkowie,
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 30 sierpnia 2024 r. (pismo z dnia
30 sierpnia 2024 r.)
wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił wykonawca
Wojciech Ferenc prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług
Hydrotechniczno-
Melioracyjnych Wojciech Ferenc z siedzibą w Ozimek
Izba stwierdziła, że wykonawca
Wojciech Ferenc prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą Zakład Usług Hydrotechniczno-Melioracyjnych Wojciech Ferenc z siedzibą w Ozimek
zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w
rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego.
Przystępujący -
Wojciech Ferenc prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Hydrotechniczno-Melioracyjnych Wojciech Ferenc z siedzibą w Ozimek
– przy
przystąpieniu do postępowania odwoławczego wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Przystępujący -
Wojciech Ferenc prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Hydrotechniczno-Melioracyjnych Wojciech Ferenc z siedzibą w Ozimek
– w
korespondencji do Krajowej Izby Odwoławczej podtrzymał swoje stanowisko przy
przystąpieniu do postępowania odwoławczego.
Stan prawny
ustalony przez Izbę:
Zgodnie z
art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy PZP,
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Zgodnie z art. 18 ust 1-3 ustawy PZP:
1. Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
2. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o
udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.
3. Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z
2022 r. poz. 1233
), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie
mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5.
Zgodnie z art. 11 ust. 1- 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji:
1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie cudzych
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
2. Przez
tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które
jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie
znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla
takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy
zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
3. Pozyskanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji, w szczególności gdy następuje bez zgody uprawnionego do korzystania z
informacji lub rozporządzania nimi i wynika z nieuprawnionego dostępu, przywłaszczenia,
kopiowania dokumentów, przedmiotów, materiałów, substancji, plików elektronicznych
obejmujących te informacje lub umożliwiających wnioskowanie o ich treści.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, stanowiskiem przystępującego, konfrontując je z zebranym
w sprawie materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz po wysłuchaniu oświadczeń i stanowisk stron, a także
uczestnika postępowania odwoławczego złożonych ustnie do protokołu w toku
rozprawy
– ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie dotyczy materii określonej w art. 513 ustawy PZP
i
podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została
wypełniona żadna z przesłanek określonych w art. 528 ustawy PZP, których stwierdzenie
skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w
ocenie składu orzekającego Odwołujący wykazał, że posiada legitymację materialną do
wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami art. 505 ust. 1 ustawy PZP,
tj.
ma
interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP
może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze
art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony i
przystępującego, po dokonaniu ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji
postępowania, biorąc pod uwagę zakres sprawy zakreślony przez okoliczności podniesione w
odwołaniu oraz stanowiska złożone pisemnie i ustnie do protokołu – stwierdziła, że
sformułowane przez Odwołującego zarzuty nie znajdują oparcie w ustalonym stanie
faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
W pierwszej kolejności, Izba zważa, że ustawa PZP wprowadza generalną zasadę jawności
postępowania o udzielenie zamówienia (art. 18 ust. 1 ustawy PZP), czyni jednak zastrzeżenie,
iż zamawiający nie może ujawnić informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca składając
ofertę zastrzegł w odniesieniu do tych informacji, że nie mogą być one udostępniane oraz
wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa (art. 18 ust. 3
ustawy PZP).
Tym samym
zastrzeżenie jawności informacji ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa
stanowi
wyjątek od zasady jawności postępowania. W związku z tym, przesłanki
umożliwiające jego zastosowanie powinny być interpretowane ściśle. Każde odejście od
stosowania zasady
jawności wiąże się z powstaniem określonego obowiązku zarówno po
stronie zamawiającego, jak i po stronie podmiotu dokonującego zastrzeżenia. Wykonawca
zastrzegający tajność oferty lub innych składanych dokumentów jest zobligowany do
przedstawienia w
stosunku do każdej informacji objętej tajemnicą przedsiębiorstwa,
szczegółowego uzasadnienia oraz wykazania łącznego wystąpienia przestanek definicji
legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji. Natomiast zamawiający zobligowany jest do wnikliwego zbadania
skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa przez wykonawcę i podjęcia
stosownych działań w zależności od wyników tej analizy.
Oznacza to, że w dacie składania określonej informacji (jak w niniejszej sprawie w dacie
składania wyjaśnień treści oferty z dnia 1 sierpnia 2024 r. wraz z załącznikami nr 1, 2, 3, 4, 5,
– część II oraz wyjaśnień treści oferty z dnia 1 sierpnia 2024 r. wraz z
załącznikami nr 1, 3, 4 – część III) wykonawca zastrzegający tajemnicę przedsiębiorstwa
musi przedstawić argumenty przekonujące zamawiającego o tym, iż zastrzegana przez niego
informacja zasługuje na ochronę oraz że uzasadnione jest nieujawnianie jej wobec
pozostałych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Izba wskazuje, że tajemnicę przedsiębiorstwa definiuje
art.
11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z tym przepisem,
przez tajemnicę
przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub
w
szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom
zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o
ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. Tym samym, określona
informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli spełnia
kumulatywnie
następujące
przesłanki:
a.
informacje muszą mieć charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny
przedsiębiorstwa lub inny,
b. informacje
muszą posiadać wartość gospodarczą,
c. informacje
jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie mogą
być powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie
mogą być łatwo dostępne dla takich osób,
d.
uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania musi podjąć, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Tym samym, ustawodawca w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
przesądził, że zastrzegana informacja ma mieć charakter techniczny, technologiczny,
organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą, przy czym nie
wystarcza stwierdzenie, że dana informacja ma charakter techniczny, technologiczny czy
organizacyjny, ale musi także ona przedstawiać pewną wartość gospodarczą dla wykonawcy
właśnie z tego powodu, że pozostanie poufna. Taka informacja może być dla wykonawcy
źródłem jakichś zysków lub pozwalać mu na zaoszczędzenie określonych kosztów.
Oznacza to, iż w celu skutecznego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, konieczne jest
zatem nie tylko wskazanie, iż dane informacje spełniają przesłanki uznania za tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
ale również prawidłowe wykazanie tego faktu.
Izba chciałaby w tym miejscu podkreślić, iż badaniu przez Izbę podlega czynność
Zamawiającego polegająca na ocenie przedstawionego przez wykonawcę uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, Izba nie docieka natomiast, czy zastrzeżone
informacje obiektywnie stanowią lub mogą stanowić informacje podlegające ochronie.
Rozstrzygnięcie zarzutów przez Izbę polega na odpowiedzi na pytanie, czy Zamawiający
prawidłowo uznał, że wykonawca w ustawowym terminie uzasadnił w sposób wystarczający
dokonane zastrzeżenie. Nie jest też rolą Zamawiającego ocena, czy określone informacje
mogą potencjalnie stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, zadaniem Zamawiającego jest
natomiast zbadanie, czy wykonawca
należycie uzasadnił zastrzeżenie informacji.
Przechodząc na kanwę niniejszej sprawy, Izba zważa, że informacje zastrzeżone
sprowadzały się do poniższych kategorii:
- autorskich metodologii kalkulacji,
nazwy i typu dobranego do zamówienia sprzętu i maszyn,
- wydajności i sposobu wykonawstwa poszczególnych robót,
- wydajności, kosztów pracy i najmu sprzętu,
- sposobu rozliczeń wewnątrz koncernu Wykonawcy,
- ofert i danych podwykonawców/poddostawców z jakimi Wykonawca zamierza podjąć
współpracę,
- technologii wykonania robót,
- informacji innych jak: zysk, stawki wynagrodzenia przekraczające wynagrodzenie minimalne,
wewnętrzne jednostki organizacyjne i sposoby podziału zadań w koncernie Wykonawcy.
W ocenie Izby
powyższe informacje przedłożone przez Odwołującego w ramach wyjaśnień z
dnia 1 sierpnia 2024 r. nie potwierdza
ją zasadności utrzymania tajemnicy przedsiębiorstwa,
ponieważ w odniesieniu do wartości gospodarczej zastrzeganych informacji przedstawione
uzasadnienie
zawiera w zasadzie deklaracje wykonawcy o istnieniu takiej wartości, przy czym
wartość ta – w ocenie Izby – nie została wykazana. Samo subiektywne przekonanie
Wykonawcy, że dana informacja posiada walor tajemnicy przedsiębiorstwa to za mało, aby
uznać, że Odwołujący wykazał wartość gospodarczą, o czym świadczą słowa zawarte w
uzasadnieniu zastrz
eżenia tajemnicy przedsiębiorstwa „mający dodatkowo istotną wartość
gospodarczą dla Wykonawcy”, czy też „ma dla Wykonawcy wymierną wartość gospodarczą”.
Należy bowiem zwrócić uwagę, iż wartość tę należy omówić i co najważniejsze „wykazać”
w odniesieniu do każdej zastrzeganej informacji, a nie jedynie gołosłownie zapewnić, że
zastrzegana informacja taką wartość posiada. Na gruncie analizowanej sprawy
Odwołujący nie wykazał, w jaki sposób i w jakim zakresie ujawnienie zastrzeżonych przez
Odwołującego informacji, mogłoby negatywnie wpłynąć na sytuację Odwołującego, jak też
nie wykazał, aby ujawnienie przekazanych informacji mogło umożliwić innemu
przedsiębiorcy zaoszczędzenie wydatków lub zwiększenie zysków.
Tym samym, zdaniem Izby,
Odwołujący nie sprostał ciężarowi wykazania wartości
gospodarczej zastrzeganych informacji.
Izba chciałaby w tym miejscu powołać się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
lutego 2018 r, sygn. akt 200/18: „Dla owego „wykazania" nie wystarczą same
deklaracje. Wykonawca winien nie tylko wyjaśnić, ale także udowodnić ziszczenie się
poszczególnych przesłanek warunkujących uznanie danej informacji za tajemnicę
przedsiębiorstwa. Wbrew twierdzeniom Przystępującego „wykazanie", o którym mowa w
art. 8 ust. 3 ZamPublU, oznacza udowodnienie. Pod
pojęciem „wykazania" należy
rozumieć nie tytko złożenie oświadczenia, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa, ale również przedstawienie stosownych dowodów na jego
potwierdzenie"
, czy też na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 marca 2022 r., sygn.
akt 479/22, w którym Izba orzekła, że: „nie wykazano, że dane te w sposób obiektywny
obrazują szczegóły prowadzonej przez wykonawcę działalności gospodarczej, dlatego że
w
zastrzeżeniu tajemnicy wykonawca podkreśla, iż informacje zostały przygotowane
wyłącznie na potrzeby tego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jest to
spójne z treścią zastrzeżonych wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny odnoszących się do
konkretnych urządzeń, opisanych w przedmiocie zamówienia. Ponadto obciążony ciężarem
dowodu wykonawca powinien szczegółowo i rzeczowo wyjaśnić w jaki sposób informacje
dotyczące wyliczenia kosztów w tym postępowaniu miałaby ujawniać całość przyjętej przez
niego polityki cenowej, czyli wskazać przekonujące okoliczności, które pozwoliłyby
zamawiającemu zweryfikować jego stanowisko. Ważne jest przy tym, aby strona powołująca
się na wartość gospodarczą określonych danych udowodniła istnienie tej okoliczności i
sporządzając uzasadnienie decyzji utajnienia informacji przedstawiła w nich swoją
argumentację w sposób wyczerpujący, kiedy w rozpoznawanym sporze informację o
możliwości uzyskania przewagi rynkowej ze względu na możliwość poznania sposobu
kalkulacji przystępującego pozostawiono w sferze ogólnych, nieweryfikowalnych zapewnień
wykonawcy
”.
Jak wskazał Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 1 października 2021 r., sygn. akt
XXIII Zs 53/21: ,,
Sąd kierując się tym właśnie założeniem uznał, że powinno ono mieć
wpływ również na wykładnię pojęcia: „wykazanie", o którym mowa w art. 8 ust. 3 Pzp, w
tym sensie, że przewidziany tam przez ustawodawcę obowiązek „wykazania" winien być
traktowany jako zbliżony do obowiązku „udowodnienia" w rozumieniu k.p.c.” (...) Wartość
tę należy omówić i wykazać w odniesieniu do każdej zastrzeganej informacji, a nie
jedynie gołosłownie zapewnić, że zastrzegana informacja taką wartość posiada. Sąd nie
podziela argumentacji skarżącego, z której zdaje się wynikać, że każda informacja z
zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa ma jakąś (choćby niewielką) wartość
gospodarczą, dlatego nie ma potrzeby jej wykazywać. W ocenie Sądu taki pogląd jest
sprzeczny z art. 8 ust. 3
Pzp, z którego należy wyprowadzić odmienny wniosek, tj. że co
do zasady zawsze istnieje obowiązek wykazania wartości gospodarczej zastrzeganej
informacji”.
Odnosząc się w tym miejscu konkretnie do poszczególnych informacji przekazanych
przez Wykonawcę i objętych zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa w
przedmiotowym postępowaniu, Izba zważa, iż zastrzeżenie przez Odwołującego
metodologii kalkulacji ujętej w kosztorysie szczegółowym nie znajduje uzasadnienia, ze
względu na to, iż tajemnicy przedsiębiorstwa nie powinny stanowić informacje co do
sposobu kalkulacji ceny. Cena za realizację zamówienia to istotny czynnik oferty,
naturalny element, którym konkurują Wykonawcy. Istotne są zatem czynniki mogące mieć
wpływ na jej obniżenie, nie zaś sama kwota, która może być nieosiągalna dla konkurenta,
jeśli nie posiada on rozwiązań pozwalających na obniżenie ceny (tak m.in.: wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 kwietnia 2023 r., sygn. akt KIO 808/23). Co istotne,
Odwołujący nie wskazał w swoich wyjaśnieniach z dnia 1 sierpnia 2024 r., na czym
miałaby polegać obiektywna wartość gospodarcza ww. metodologii, na czym miałaby
polegać jej unikatowość, czy też w jaki sposób ujawnienie przekazanych informacji mogło
umożliwić innemu przedsiębiorcy zaoszczędzenie wydatków lub zwiększenie zysków.
Sama bowiem informacja o tym
, że Odwołujący wprowadził autorskie rozwiązania, bez
ujawnienia tych rozwiązań, w żaden sposób nie wpływa na sytuację Odwołującego na
rynku.
W ocenie Izby, nie mogą o tym świadczyć wyjaśnienia Odwołującego z dnia 1 sierpnia
2024 r.
wskazujące m.in., iż: „Sposób skalkulowania przez wykonawcę kosztów do
danego zakresu/elementu robót jest efektem uzyskanego przez niego know-how
zdobytego na podstawie doświadczenia”, „Wykonawca, w oparciu o wieloletnie własne
doświadczenia w realizacji inwestycji hydrotechnicznych stworzył system weryfikacji
projektowej
”, czy też „Wykonawca wskazuje, że sposób kalkulacji ceny ma dla niego
szczególną wartość handlową i organizacyjną oraz wartość gospodarczą”.
Nadto Izba zważa, iż stanowisko Odwołującego prezentowane w piśmie z dnia 1 sierpnia
2024 r. w części dotyczącej zastrzeżenia załącznika nr 1 do części II wyjaśnień w postaci
kosztorysu szczegółowego jest niespójne ze stanowiskiem zaprezentowanym w
odwołaniu, ponieważ w wyjaśnieniach Odwołujący odnosi się do całości dokumentu, tj.
załącznika nr 1 do części II wyjaśnień, o czym świadczą słowa: „w całości zastrzegamy
przedłożony kosztorys szczegółowy jako tajemnicę przedsiębiorstwa”, podczas gdy w
odwołaniu Odwołujący wskazuje, iż: „Zatem kosztorysy szczegółowe mogą być
przekazane innym oferentom ze wskazaniem pozycji wynikających z kosztorysu
ofertowego wraz z cenami jednostkowymi, ilościami i ceną netto pozycji z wyłączeniem
informacji takich jak: nakłady, robocizna, materiał, sprzęt (koszty sprzętu) dane
podwykonawców, zysk dla poszczególnych pozycji”, na co zwrócił również uwagę
Zamawiający i Przystępujący w swoich pismach procesowych oraz Przystępujący na
rozprawie.
Biorąc powyższe pod uwagę, twierdzenia Odwołującego, iż kosztorys sporządzony
metodą szczegółową przez Odwołującego powinien był być utajniony jedynie w zakresie
„(…) informacji takich jak: nakłady, robocizna, materiał, sprzęt (koszty sprzętu) dane
podwykonawców, zysk dla poszczególnych pozycji”, nie ma odzwierciedlenia w
wyjaśnieniach z dnia 1 sierpnia 2024 r.
Wobec powyższego, jakiekolwiek twierdzenia i argumenty przedstawione przez
Odwołującego w odwołaniu z dnia 19 sierpnia 2024 r. mające doprecyzować stanowisko
Odwołującego przedstawione w piśmie z dnia 1 sierpnia 2024 r. w zakresie zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa – Izba traktuje jako spóźnione, ponieważ zostały podniesione
przez Odwołującego już po dacie przekazania Zamawiającemu zastrzeżonych informacji,
co miało miejsce wraz z przekazaniem Zamawiającemu pisma Odwołującego z dnia 1
sierpnia 2024 r.
Odnosząc się do zastrzeżenia przez Odwołującego nazwy, typy, stawki pracy sprzętu i
maszyn wynikające z kosztorysów szczegółowych, w ocenie Izby nie znajduje
uzasadnienia
, po pierwsze dlatego, że tajemnicy przedsiębiorstwa nie stanowi
umiejętność doboru sprzętu odpowiadającego szczegółowym wymogom postawionym
przez zamawiającego (tak też wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 5 stycznia 2018 r.,
sygn. akt KIO 2652/17)
, a tym samym stwierdzenie Odwołującego w wyjaśnieniach, iż:
„odpowiedni dobór urządzeń i sprzętu oraz założenie odpowiedniej wydajności i przyjętej
kolejno
ści prac ma dla wykonawcy nieocenioną wartości gospodarczą i stanowi
informacje mającą walor organizacyjny przedsiębiorstwa” ma zdaniem Izby wyłącznie
charakter subiektywny. Po drugie
, Odwołujący nie wykazał, jak znajomość stawek pracy
sprzętu i maszyn wskazane w kosztorysie, miałaby doprowadzić do utraty pozycji
konkurencyjnej
przez Odwołującego.
Z kolei odnosząc się do zastrzeżeń przez Odwołującego w zakresie wydajności i sposobu
wykonawstwa poszczególnych robót wydajności, kosztów pracy i najmu sprzętu, sposobu
rozliczeń wewnątrz koncernu Wykonawcy, technologii wykonania robót, w ocenie Izby
Odwołujący wskazał jedynie w sposób ogólny, że zastrzega te informacje bez podania
żadnych konkretnych powodów poczynionego zastrzeżenia, czy też ewentualnych
negatywnych skutków, jakie mógłby ponieść Wykonawca na skutek ujawnienia tych
informacji, co powoduje zdaniem Izby
, iż Odwołujący nie wykazał wartości gospodarczej
jako jednego z elementów skutecznego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.
W ocenie Izby nie
mogą o tym świadczyć słowa Odwołującego w wyjaśnieniach: „Kwestia
wydajności wiąże się z doborem odpowiedniego sprzętu i maszyn, jak również poprzez
odpowiednie dobranie zasobów kadrowych”; „Informacje o wydajności, w tym sposobie
organizacji prac mają zatem charakter organizacyjny i stanowią istotną wartość
gospodarczą danego przedsiębiorstwa gdyż czynią konkretne założenia w zestawieniu
dobrany sprzęt i jego ilości do potrzeb danego zamówienia, odpowiedni dobór brygad i
osób o odpowiednich kwalifikacjach”; „Koszty samego pozyskania sprzętu (kupno, najem)
jak również koszty jego eksploatacji przy konkretnym zamówieniu również wiążą się z
doborem odpowiedniego sprzętu”; „Odpowiedni dobór urządzeń jak i kalkulacja ich
kosztów zależy w dużej mierze od wiedzy i doświadczenia wykonawcy w realizacji tego
typu robót”; „Dobór sprzętu, ustalenia co do jego wydajności i kosztów zależą w dużej
mierze od wewnętrznej polityki cenowej wykonawcy”; „Wartość gospodarcza objawia się
tym, że Wykonawca mając szczególną wiedzę i doświadczenie przez lata prowadzonej
działalności na rynku budowlanym w bardzo szerokim zakresie, w tym w robotach
specjalistycznych związanych z przedmiotowym zamówieniem potrafi tak zaplanować i
rozłożyć dane prace i ich kolejność, że przynosi to konkretne oszczędności i
optymalizacje pracy
”.
Odnosząc się do zastrzeżeń w zakresie ofert i danych podwykonawców/poddostawców
oraz um
ów ramowych, Izba zważa, że również i w tym przypadku informacje te nie
zasługują na skuteczne zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa. Należy bowiem zwrócić
uwagę, iż sam fakt zawarcia umowy o zachowanie w poufności informacji
przekazywanych pomiędzy stronami (Odwołujący w wyjaśnieniach wskazuje:
„Zastrzeżenie wynika to albo z treści samej oferty albo z objęcia poufnością wiadomości
(np. oferty e-mail)
”) nie zwalnia Wykonawcy, w tym Odwołującego z obowiązku
wykazania, iż konkretna informacja nieujawniona w postępowaniu przetargowym ma
obiektywną wartość gospodarczą.
Warto powołać się w tym miejscu na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 stycznia
2023 r., sygn. akt KIO 3533/22
, w którym to Izba wskazała, iż: „Jeżeli Wykonawca
decyduje się wykorzystać oferty podmiotów trzecich w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, to powinien mieć na względzie, że w razie braku wykazania
ustawowych przesłanek, potwierdzających że dana informacja stanowi tajemnicę
przedsiębiorstwa, także ona zostanie ujawniona. Poprzestanie na twierdzeniu, że
informacje mają poufny charakter i zamanifestowanie woli stron umowy czy podmiotu
składającego ofertę, jakkolwiek wskazuje na podjęcie działań w celu zachowania
informacji w poufności, to nie może być uznane za wykazujące wartość gospodarczą tych
informacji
, a Izba w pełni podziela powyższy pogląd tamtejszego składu orzekającego.
Poza tym, s
amo powoływanie się przez Odwołującego na kontakty handlowe z
kontrahentami i wypracowane relacje biznesowe jest niewystarczające, albowiem w
działalności gospodarczej pozostawanie w stałych stosunkach gospodarczych z
dostawcami, czy usługodawcami jest czymś typowym, zaś Odwołujący nie udowodnił, w
jaki sposób te wieloletnie kontakty handlowe przełożyły się na uzyskanie korzystnych cen
zakupu u swoich kontrahentów oraz w jaki sposób informacje tam zawarte mogą być
wykorzystane ze szkodą dla Odwołującego przez innych Wykonawców.
Tak więc w ocenie Izby, wyjaśnienia Odwołującego wskazujące na to, iż: „oferty zostały
pozyskane często z uwagi na trwającą przez lata współpracę stron, a także z uwagi na
pozycję rynkową Wykonawcy, z którym współpraca handlowa jest dla ww. podmiotów
atrakcyjna
”, czy też „oferty podwykonawców czy dostawców, adresowane do Wykonawcy
stanowią odzwierciedlenie wieloletniej obecności na rynku”, w ocenie Izby w żaden
sposób nie świadczą o wykazaniu wartości gospodarczej przez Odwołującego, pomimo
zachowania ich w poufności. Nie świadczy również o wykazaniu wartości gospodarczej
stwierdzenie
Odwołującego w wyjaśnieniach z dnia 1 sierpnia 2024 r., wskazując, iż:
„Stanowią one tajemnice jako informacje organizacyjne spółki, mające wartość
gospodarczą bowiem zawierają znacznie bardziej rozbudowane i wypracowane przez
ekspertów zapisy, niż powszechnie funkcjonujące w obiegu umowy o pracę czy zlecenia”,
bowiem Odwołujący nie wykazał, jak te zapisy miałyby skutkować poniesieniem szkody
przez Odwołującego.
W ocenie Izby, nie zasługują na skuteczne zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa
również inne informacje mające walor tajemnicy przedsiębiorstwa, tj. zysk, stawki
wynagrodzenia przekraczające wynagrodzenie minimalne, wewnętrzne jednostki
organizacyjne i sposoby podziału zadań w koncernie Wykonawcy, w tym wykaz własnych
jednostek sprzętowych Odwołującego.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że ceny zaoferowane w postępowaniu są
elementem jawnym, co jednoznacznie wynika z art. 222 ust. 5 pkt 2 ustawy PZP, zgodnie
z którym: „Zamawiający, niezwłocznie po otwarciu ofert, udostępnia na stronie
internetowej prowadzonego postępowania informacje o cenach lub kosztach zawartych w
ofertach
”. Nie ulega więc wątpliwości, że zysk, czy stawki wynagrodzeń są elementem
ceny.
Nadto,
Izba zważa, że Odwołujący nie wykazał, że stosuje jakiś unikalny system
wynagrodzeń dla pracowników, który uzasadniałby ochronę informacji dotyczących
przyjętych kosztów pracy, jak również nie wykazał, że przedstawione w treści wyjaśnień
kalkulacje są oparte na opracowanej przez Odwołującego formule, mającej charakter
unikatowy i dostępny wyłącznie Odwołującemu. Warto w tym miejscu powołać się na
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 maja 2023 r., sygn. akt KIO 1195/23, zgodnie
z którym: „Budzi poważne wątpliwości co do wiarygodności stanowisko, że poznanie
ceny, czy rabatu od razu spowoduje utratę tej przewagi, jeżeli cena wynika ze
szcz
ególnych relacji handlowych odwołującego, których inni wykonawcy nie posiadają.
Czym innym jest bowiem informacja o rabacie, a czym innym okoliczności pozwalające na
jego uzyskanie. To nie informacja o cenie, a szczególne warunki dające możliwość jej
uzyskania, stanowią przewagę konkurencyjną danego przedsiębiorcy. Poznanie
wysokości ceny nie spowoduje w sposób automatyczny, że konkurencja od razu taką
samą lub niższą cenę uzyska, skoro wynika ona z unikalnych czynników dostępnych
odwołującemu.”
W ocenie Izby, uzasadnienie zawarte w
wyjaśnieniach Odwołującego z dnia 1 sierpnia
2024 r.
w powyższym zakresie jest bardzo ogólnikowe, które w żadnym wypadku nie
świadczy o skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, o czym świadczą
słowa: „informacje organizacyjne – wydzielone jednostki i zasoby własne spółki (w
zakresie w jakim są nieznane i nieudostępniane na zewnątrz) sprzyjające
oszczędnościom i możliwości obniżania cen oferowanych robót i usług, jak i sposobu ich
wykonania oraz podziału zadań w ramach struktury Wykonawcy. Wykonawca zastrzegł
też informacje organizacyjne jak stawki wynagrodzenia o pracę oraz stawki godzinowe, w
zakresie w jakim przekraczają stawki wynikające z ustawy o minimalnym wynagrodzeniu
za pracę oraz rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę
oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej obowiązującej w momencie składania
oferty. Zysk wykonawcy jest również założeniem i stricte polityką biznesową (..)”. Poza
tym, zdaniem Izby, Odwołujący nie wykazał, jak informacja dotycząca wykazu własnego
sprzętu Odwołującego miałaby wpłynąć na umniejszenie pozycji konkurencyjnej
Odwołującego, stwierdzając jedynie: „W ramach Grupy STRABAG Wykonawca posiada
dostęp do własnego sprzętu, który jest udostępniany przez spółkę serwisową Grupy
STRABAG tj. BMTI Sp. z o.o. BMTI Sp. z o.o. gwarantuje dostawy sprzętu w cenach
niższych niż sprzęt z wynajmu. Dostępność własnego sprzętu z jednoczesną gwarancją
jego przeznaczenia na potrzeby realizacji zamówienia pozwala na obniżenie kosztów
realizacji zamówienia”. Należy również zwrócić uwagę, iż Odwołujący zastrzegł tajemnicą
przedsiębiorstwa cały załącznik, co w ocenie Izby jest niedopuszczalne, zgodnie z zasadą
minimalizmu. Oznacza to, iż Odwołujący powinien był zastrzec wyłącznie ten sprzęt, który
brałby udział w realizacji w przedmiotowym zamówieniu.
Odnosząc się z kolei do listy osób przygotowujących ofertę, przykładowych wzorów
um
ów o pracę/współpracę stosowany przez Wykonawcę z klauzulami poufności, Izba w
pierwszej kolejności zważa, iż Odwołujący nie wykazał, w jaki sposób informacja o
osobach sporządzających ofertę, jak i wzory umów miałaby stanowić obiektywną wartość
gospodarczą, wskazując jedynie, iż: „osoby te są zobowiązane do zachowania
poufności”; „pracownicy Wykonawcy biorący udział w przygotowaniu oferty, mający
dostęp do zastrzeganych informacji, zostali zobowiązani do zachowania tychże informacji
w tajemnicy
”, czy też „Stanowią one tajemnice jako informacje organizacyjne spółki,
mające wartość gospodarczą bowiem zawierają znacznie bardziej rozbudowane i
wypracowane przez ekspertów zapisy, niż powszechnie funkcjonujące w obiegu umowy o
pracę czy zlecenia”. W ocenie Izby, Odwołujący nie wykazał, jak ujawnienie
rozbudowanych i wypracowanych
przez ekspertów zapisów miałoby wpłynąć na
umniejszenie pozycji konkurencyjnej Odwołującego i jak to ujawnienie miałoby wpływ w
innych postępowaniach.
Nie można tracić również z pola widzenia, iż Odwołujący dołączył do wyjaśnień wyłącznie
wzory umów, jednakże bez przedłożenia zobowiązań do zachowania poufności
podpisanych przez
osoby zatrudnione u Odwołującego na podstawie umowy o pracę czy
umowy zlecenia (przynajmniej powinny być one zanonimizowane).
Poza tym, należy zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 74 ust. 4 ustawy PZP, Zamawiający
ma prawo i obowiązek ujawnienia wszystkich danych osobowych, które znajdują się w
dokumentacji postępowania, z wyjątkiem załączonych przez wykonawcę informacji
zawierających tzw. dane wrażliwe (art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia
2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w
związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich
danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) –
tak też wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 lutego 2023 r. o sygn. akt KIO 244/23.
Nadto Izba zważa, że ustawodawca w powyższej normie prawnej odnosi się również do
ograniczenia zasady jawności, o których mowa w ust. 3 i art. 18 ust. 3-6, jednakże w
ocenie Izby wyjaśnienia Odwołującego nie stanowią o skuteczności zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa.
Odnosząc się do Wytycznych koncernu dotyczące korzystanie z technologii
informatycznych
datowane na dzień 2 października 2010 r., Izba zważa, że wskazanie w
wyjaśnieniach Odwołującego, iż: „Wytyczne koncernu dotyczące korzystania z technologii
informatycznych opisują szereg różnych kwestii związanych z nie tylko z samym zarówno
z zakupem i instalacją sprzętu IT ale korzystania z niego oraz korzystania z platform
internetowych, zabezpieczenia danych, korespondencji mailowej, przechowywania plików
w chmurze, dostępu do sieci firmowej, haseł itp. Wypracowanie tych zasad wymagało
znacznego nakładu pracy i środków a zakres informacji zawartych w tych wytycznych
stanowi swoiste know-
how spółki”, nie stanowi jeszcze o wykazaniu przez Odwołującego
wartości gospodarczej. W ocenie Izby Odwołujący nie wykazał, jak ujawnienie
powyższych Wytycznych, miałoby skutkować brakiem przewagi konkurencyjnej u
Odwołującego wobec pozostałych Wykonawców oraz jaką szkodę poniósłby Odwołujący
w związku z takim ujawnieniem.
To, że inny skład orzekający uznał ww. Wytyczne za tajemnicę przedsiębiorstwa, na co
wskazywał Odwołujący w odwołaniu oraz na rozprawie, nie oznacza, że skład orzekający
rozpoznający niniejszą sprawę, podziela powyższy pogląd, zwłaszcza, że postępowanie
odwoławcze jest postępowaniem kontradyktoryjnym.
Na marginesie, Izba zważa, że wyciąg z cennika Sekocenbud II kw. - robocizna,
stanowiący załącznik nr 2 do części II wyjaśnień Odwołującego z dnia 1 sierpnia 2024 r.
nie został objęty zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa, jednakże w odwołaniu jest
on przedmiotem zarzutu oraz objęty jest żądaniem pkt II.2) odwołania. Biorąc powyższe
pod uwagę, już tylko z tego powodu, zarzut Odwołującego w powyższym zakresie jest
bezpodstawny i jako taki podlega
oddaleniu (notabene Odwołujący na rozprawie
przyznał, że omyłkowo załącznik ten znalazł się w zarzutach odwołania, nie formułując
przy tym żadnego wniosku).
Nadto Izba zważa, że dowód wniesiony na rozprawie przez Odwołującego nie miał
znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy, ponieważ Izba ocenia w przedmiotowym
postępowaniu wyłącznie wyjaśnienia Odwołującego z dnia 1 sierpnia 2024 r.
Konk
ludując, w ocenie Izby, Zamawiający nie naruszył art. 18 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy
Pzp w zw. z art. 11 ust. 1, 2, 3 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jak również nie
naruszył art. 16 ustawy PZP.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 2
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………….