KIO 3043/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 12 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 18.10.2024

Sygn. akt: KIO 3043/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa,  dnia 12 

września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff   

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  bez 

udziału  stron  oraz  uczestników  postępowania 

odwoławczego w dniu 12 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  sierpnia  2024  r.  przez  wykonawcę  Ecoutility  Sp.  z 

o.o. Marcinkowo 63B 11-030 Purda 

w postępowaniu  prowadzonym przez zamawiającego 

Gmina Złocieniec ul. Stary Rynek 3, 78-520 Złocieniec                           

przy  udziale  uczestnika  po  stronie  zamawiającego  –  wykonawcy  T4B  Sp.  z  o.o.,  Aleja 

Stanów Zjednoczonych 32/U15, 04-036 Warszawa      

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze, 

2.  kosztami  postępowania obciąża  wykonawcę Ecoutility  Sp.  z  o.o. Marcinkowo 63B  11-

030 Purda i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  wykonawcę  Ecoutility  Sp.  z  o.o. 

Marcinkowo 63B 11-030 Purda 

tytułem wpisu od odwołania, 

2.2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Ecoutility  Sp.  z  o.o.  Marcinkowo  63B  11-030  Purda  kwoty  13  5

00  zł  00  gr  (słownie: 

trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% wpisu od odwołania.  


Na  orzeczenie 

–  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie – 

Sądu Zamówień Publicznych

Przewodniczący:       

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 3043/24 

Uzasadnienie 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.: 

„System  Indywidualnej  Segregacji  Odpadów-wzrost  segregacji                     

i  jakości  odpadów  w  Gminie  Złocieniec”,  Nr  sprawy  BZP.271.9.2024,  zostało  wszczęte 

ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 11.07.2024 r. 

pod  nr  OJ  S  134/2024  414726-2024 

przez:  Gmina  Złocieniec  ul.  Stary  Rynek  3,  78-520 

Złocieniec  zwana  dalej:  „Zamawiającym”.  Do  ww.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 
zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605), zwana dalej: 

„Pzp” albo „PZP” albo „pzp”. 

W  dniu  12.08.2024  r. 

(za  pośrednictwem  platformy  zakupowej  Zamawiającego) 

Zamawiający  opublikował  wyjaśnienia  i  modyfikacje  Specyfikację  Warunków  Zamówienia 

zwanej  dalej:  „SWZ”,  jak  i  zmiana  ogłoszenia  o zamówienia  (w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 12.08.2024 r. pod nr OJ S 156/2024 484892-2024). 

Dnia  22.08.2024  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

odwołanie względem czynności z 12.08.2024 r. złożył Ecoutility Sp. z o.o., Marcinkowo 63B, 

030  Purda  zwana  dalej:  „Ecoutility  Sp.  z  o.o.”  albo  „Odwołującym”  Kopie  odwołania 

Zamawiający  otrzymał  w  tym  samym  dniu  (e-mailem).  Odwołanie  zostało  podpisane  przez 

P.Z.  ujawnionego  i  umocowanego  do  samodzielnej  reprezentacji  zgodnie  z  załączonym  do 

odwołania dokumentem rejestrowym.  Zarzucił: 

-  naruszenie art. 112 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 i 3 Pzp poprzez ukształtowanie w wyniku 
modyfikacji SWZ z dnia 12.08.br. warunku udziału w Postępowaniu w zakresie wymaganego 

doświadczenia  zawodowego  w  odniesieniu  minimalnego  okresu  trwania  usług  utrzymania 

Systemu przez sformułowanie wymogu z którego wynika, że okres trwania usług utrzymania 

systemu  zamówienia  referencyjnego  ma  wynosić  minimum  1  rok,  w  sposób 

nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  niezapewniający  zachowania  uczciwej 

konkurencji  oraz  równego traktowania wykonawców  przez  określenie zbyt  rygorystycznych, 

dyskryminujących  warunków  udziału  w  Postępowaniu,  które  w  aktualnym  brzmieniu 

umożliwiają ubieganie się                                   o przedmiotowe zamówienie wyłącznie przez 

jednego wykonawcę.  

W oparciu o przedstawione wyżej zarzuty wnosił o:  

dokonanie  zmiany  zaskarżonego  odwołaniem  warunku  udziału  w  postępowaniu                                      

w sposób zgodny z żądaniami zawartymi w treści odwołania tj. poprzez modyfikację warunku 

w następujący sposób:  


jest obecnie po zmianie z dnia 12.08br.:  

„1) zdolności technicznej lub zawodowej:  

Zamawiający  uzna,  że  wykonawca  posiada  wymagane  zdolności  techniczne  lub 

zawodowe  zapewniające  należyte  wykonanie  zamówienia,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że 

wykonał  (a  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  również  wykonuje) 

należycie  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  (a  jeżeli 

okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie), co najmniej dwa zamówienia, 

które  obejmowały  realizację  dwóch  odrębnych  zamówień  polegających  na  wykonaniu 

dokumentacji, dostawie urządzeń, ich montażu i uruchomieniu oraz utrzymaniu naziemnego 

systemu indywidualnej segregacji odpadów dla zabudowy wielolokalowej przez co najmniej 

1  rok 

wraz  z  dostawą  systemu  informatycznego  do  obsługi  urządzeń  oraz  legalizowanym 

systemem pomiaru masy odpadów wyposażonym w wagi posiadające certyfikaty legalizacji, 

o wartości co najmniej 1 000 000,00 zł brutto każde z zamówień.  

po uwzględnieniu zarzutu odwołania:  

„1) zdolności technicznej lub zawodowej:  

Zamawiający  uzna,  że  wykonawca  posiada  wymagane  zdolności  techniczne  lub 

zawodowe  zapewniające  należyte  wykonanie  zamówienia,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że 

wykonał  (a  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  również  wykonuje) 

należycie  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  (a  jeżeli 

okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie), co najmniej dwa zamówienia, 

które  obejmowały  realizację  dwóch  odrębnych  zamówień  polegających  na  wykonaniu 

dokumentacji, dostawie urządzeń, ich montażu i uruchomieniu oraz utrzymaniu naziemnego 

systemu indywidualnej segregacji odpadów dla zabudowy wielolokalowej przez co najmniej 

8  miesięcy  wraz  z  dostawą  systemu  informatycznego  do  obsługi  urządzeń  oraz 

legalizowanym  systemem  pomiaru  masy  odpadów  wyposażonym  w  wagi  posiadające 

certyfikaty legalizacji,  

o wartości co najmniej 1 000 000,00 zł brutto każde z zamówień. 

Zamawiający  w  dniu  24.08.2024  r.  (za  pośrednictwem  platformy  zakupowej 

Zamawiającego)  wezwał  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników 

postępowania przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  27.08.2024  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej – ePUAP) T4B Sp. 

z o.o., Aleja Stanów Zjednoczonych 32/U15, 04-036 Warszawa zwana dalej: „T4B Sp. z o.o.” 

albo 

„Przystępującym”  zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Odwołującego  wnosząc  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. Zgłoszone przystąpienie do postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  zostało  podpisane  przez  dwóch  V-ce  P.Z.                            


W konsekwencji Izba uznała skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po 

stronie Zamawiającego:

T4B Sp. z o.o. 

W  dniu  04.09.2024  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołania  do 

Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. art. 521 NPzp, odpowiedź na odwołanie, w której 

wnosił               o oddalenie odwołania w całości. Kopia została przekazana Odwołującemu 

oraz  Przystępującym.  Niniejsza  odpowiedź  została  podpisana  przez  radcę  prawnego 

umocowaną na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Złocieńca. 

W  dniu  05.09.2024  r.  (e-mailem)  T4B  Sp.  z  o.o. 

wobec  wniesienia  odwołania  do 

Prezesa KIO wniósł pisemne stanowisko procesowe, w ramach którego wnosił o oddalenie 

odwołania w całości. Pismo procesowe zostało podpisane tak jak zgłoszone przystąpienie.  

W  dniu  12.09.2024  r.  (e-mailem)   

Odwołujący  cofnął  odwołanie.  Wycofanie  zostało 

podpisane 

tak jak odwołanie. 

Wobec  złożenia  oświadczenia  przez  Odwołującego  o  cofnięciu  odwołania, 

postępowanie  odwoławcze  podlegało  umorzeniu.  Działając  na  podstawie  art.  520,  art.  568 

pkt  1  oraz  art.  553  ust.  1  zdanie  drugie  Pzp  Izba 

postanowił  umorzyć  postępowanie 

odwoławcze w niniejszej sprawie.

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego, 

Izba  uwzględniła  okoliczność,  iż  cofnięcie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

rozprawy, zatem na rzecz O

dwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego na 

rachunek 

Urzędu  Zamówień  Publicznych,  czyli  kwotę 13  500,00  zł,  stosownie  do  art.  557 

oraz 

§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 

roku  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 

2437 ze zm.). 

Przewodniczący: