Sygn. akt: KIO 3048/24
WYROK
Warszawa, dnia 17
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 23 sierpnia
2024 r. przez wykonawcę Polcore sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach, w
postępowaniu prowadzonym przez Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ostrowie
Wielkopolskim,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy
NEUCA S. A z siedzib
ą w
Toruniu
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
a) u
nieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
b)
unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Polcore sp. z o.o. z
siedzibą w Kielcach,
c) p
owtórzenie czynności badania i oceny ofert.
Kosztami postępowania obciąża Przystępującego i:
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Zasądza od Przystępującego na rzecz Odwołującego kwotę 11 429 zł 84 gr
(słownie: jedenaście tysięcy czterysta dwadzieścia dziewięć złotych
osiemdziesiąt cztery grosze) stanowiącą wpis od odwołania, koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika,
koszty
związane
z
dojazdem
na
rozprawę
pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
P
rzewodniczący: …………………….………..
Sygn. akt: KIO 3048/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ostrowie Wielkopolskim – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa materiałów zużywalnych do
TOMOGRAFU KOMPUTEROWEGO i REZONANSU MAGNETYCZNEGO dla Zespołu
Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ostrowie Wielkopolskim, pakiet nr 2: Elementy wymienne do
strzykawki Empower MR (FDZP.226.23.2024)
”.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem:
W dniu 23 sierpnia 2024 r. wykonawca Polcore sp. z o.o.
z siedzibą w Kielcach wniósł
odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego, polegających na: odrzuceniu oferty
złożonej przez Polcore sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach oraz wybór jako najkorzystniejszej
oferty złożonej przez Neuca S.A. z siedzibą w Toruniu.
W związku z powyższy, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów:
art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 pzp, poprzez wybór, z naruszeniem reguł uczciwej
konkurencji, jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez przez Neuca S.A. z siedzibą
w Toruniu,
2. art. 226 ust. 1 pkt
5 pzp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w sytuacji, gdy
żądanie przedłożenia oświadczenia producenta urządzenia nie znajduje
odzwierciedlenia w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia oraz stanowi naruszenie
art. 16 pkt 1 pzp,
art. 105 pzp oraz art. 106 ust. 3 pzp zaś oferta złożona przez
Odwołującego była najkorzystniejsza.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w
całości oraz o:
1. nakazanie Zamawiającemu unieważniania czynności odrzucenia oferty złożonej przez
odwołującego,
2. nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez Neuca S.A. z siedzibą w Toruniu,
3. dokonanie ponownej oceny i badania ofert oraz wybór oferty Odwołującego,
4. w przypadku uwzględnienia odwołania: przyznanie odwołującemu od Zamawiającego
kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów wynagrodzenia pełnomocnika,
5. W przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w
niniejszym odwołaniu (art. 522 PZP) odwołujący żąda od Zamawiającego: dokonania
czynności zgodnie ze wskazanym powyżej żądaniem odwołania.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę Polcore sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach,
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 2 września 2024 r. (pismo z dnia 2 września
2024 r.) uwzględnił w całości zarzuty zawarte w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił wykonawca
NEUCA S. A z siedzibą w Toruniu
Izba stwierdziła, że wykonawca
NEUCA S. A z siedzibą w Toruniu
zgłosił przystąpienie do
postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na
korzyść zamawiającego.
Przystępujący
NEUCA S. A z siedzibą w Toruniu
pismem wniesionym do Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 1 września 2024 r. (pismo z dnia 2 września 2024 r.) wnosił o oddalenie
odwołania w całości.
Przystępujący
NEUCA S. A z siedzibą w Toruniu
pismem wniesionym do Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 4 września 2024 r. (pismo z dnia 4 września 2024 r.) wniósł sprzeciw co
do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego.
Stan prawny
ustalony przez Izbę:
Zgodnie z
art. 16 pkt 1 ustawy PZP,
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy PZP,
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP,
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia.
Zgodnie z art. 105 ustawy PZP:
1. W celu
potwierdzenia zgodności oferowanych robót budowlanych, dostaw lub usług z
wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub
kryteriami oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia zamawiający
może żądać od wykonawców złożenia certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą
zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę.
2. Przez jednostkę oceniającą zgodność rozumie się jednostkę wykonującą działania z
zakresu oceny zgodności, w tym kalibrację, testy, certyfikację i kontrolę, akredytowaną
zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca
2008 r. ustanawiającym wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do
warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającym rozporządzenie (EWG)
nr 339/93 (Dz.Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30).
3. Jeżeli wymagane jest złożenie certyfikatów wydanych przez określoną jednostkę
oceniającą zgodność, zamawiający akceptuje również certyfikaty wydane przez inne
równoważne jednostki oceniające zgodność.
4. Zamawiający akceptuje odpowiednie przedmiotowe środki dowodowe, inne niż te, o których
mowa w ust. 1 i 3, w szczególności dokumentację techniczną producenta, w przypadku gdy
dany wykonawca nie ma ani dostępu do certyfikatów lub sprawozdań z badań, o których
mowa w ust. 1 i 3, ani możliwości ich uzyskania w odpowiednim terminie, o ile ten brak
dostępu nie może być przypisany danemu wykonawcy, oraz pod warunkiem że dany
wykonawca udowodni, że wykonywane przez niego roboty budowlane, dostawy lub usługi
spełniają wymagania, cechy lub kryteria określone w opisie przedmiotu zamówienia lub
kryteriów oceny ofert, lub wymagania związane z realizacją zamówienia.
Zgodnie z art. 106 ust. 3 ustawy PZP,
żądanie przedmiotowych środków dowodowych nie
może ograniczać uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zamawiający
akceptuje równoważne przedmiotowe środki dowodowe, jeśli potwierdzają, że oferowane
dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania,
cechy lub kryteria.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, stanowiskiem przystępującego, konfrontując je z zebranym
w sprawie materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz po wysłuchaniu oświadczeń i stanowisk stron, a także
uczestnika postępowania odwoławczego złożonych ustnie do protokołu w toku
rozprawy
– ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie dotyczy materii określonej w art. 513 ustawy PZP
i
podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została
wypełniona żadna z przesłanek określonych w art. 528 ustawy PZP, których stwierdzenie
skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w
ocenie składu orzekającego Odwołujący wykazał, że posiada legitymację materialną do
wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami art. 505 ust. 1 ustawy PZP,
tj.
ma
interes w uzyskaniu
zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP
może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze
art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony i
przystępującego, po dokonaniu ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji
postępowania, biorąc pod uwagę zakres sprawy zakreślony przez okoliczności podniesione w
odwołaniu oraz stanowiska złożone pisemnie i ustnie do protokołu – stwierdziła, że
sformułowane przez Odwołującego zarzuty znajdują oparcie w ustalonym stanie faktycznym i
prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba zważa, że zarzuty naruszenia przez Zamawiającego art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1
ustawy PZP
, poprzez wybór, z naruszeniem reguł uczciwej konkurencji, jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez Neuca S.A. z siedzibą w Toruniu oraz art. 226 ust. 1
pkt 5 ustawy PZP
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w sytuacji, gdy żądanie
przedłożenia oświadczenia producenta urządzenia nie znajduje odzwierciedlenia w treści
Specyfikacji Warunków Zamówienia oraz stanowi naruszenie art. 16 pkt 1, art. 105 oraz art.
106 ust. 3 ustawy PZP,
są w ocenie Izby zasadne.
Izba zważa, że przedmiot zamówienia został podzielony na 3 części/pakiety, przy czym
odwołanie dotyczyło pakietu nr 2 (Elementy wymienne do strzykawki Empower MR).
Izba zważa, iż Zamawiający w rozdziale III (Opis przedmiotu zamówienia oraz informacje o
przedmiotowych środkach dowodowych) w pkt 1.3. SWZ wskazał, że: „W przypadku gdy w
jakimkolwiek dokumencie stanowiącym element opisu przedmiotu zamówienia pojawią się
wskazania znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu,
który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wystawcę (jeżeli
mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub
jego produktów), należy rozumieć, zgodnie z przepisem art. 99 ust. 5 ustawy Pzp, że
zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny i
zrozumiały sposób. W takich okolicznościach Zamawiający dopuszcza możliwość składania w
ofercie
rozwiązań równoważnych, wskazując, iż minimalne wymagania, jakim mają
odpowiadać rozwiązania równoważne, to wymagania nie gorsze od parametrów wskazanych
w tych dokumentach
”, natomiast w pkt 1.4. SWZ „W przypadku, gdy Zamawiający opisuje
przedmiot zamówienia przez odniesienie do norm, ocen technicznych, specyfikacji
technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 i ust.
3 ustawy, zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym”.
Jednocześnie Izba podkreśla, iż Zamawiający w tym samym rozdziale w pkt 4 (przedmiotowe
środki dowodowe), wskazał, iż: „Zamawiający żąda złożenia przedmiotowych środków
dowodowych, a wykonawca składa je wraz z ofertą (...) Zamawiający akceptuje równoważne
przedmiotowe środki dowodowe, jeżeli potwierdzają, że oferowane dostawy spełniają
określone przez zamawiającego wymagania/cechy/kryteria (...) Zamawiający wymaga
złożenia wraz z ofertą: Oświadczenia, że oferowane wyroby medyczne są dopuszczone do
używania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są oznakowane znakiem CE i posiadają
Deklarację Zgodności wydaną przez wytwórcę/autoryzowanego przedstawiciela oraz
Certyfikat Zgodności wydany przez jednostkę notyfikowaną (jeżeli dotyczy) zgodnie z
obowiązującą ustawą o wyrobach medycznych oraz aktami wykonawczymi do ustawy
(załącznik nr 4 do SWZ) oraz dla produktów biobójczych: oświadczenie Wykonawcy o
posiadaniu pozwolenia na obrót produktem biobójczym wraz z treścią instrukcji użytkowania w
języku polskim stanowiącą integralną cześć pozwolenia wydane przez ministra Zdrowia na
podstawie ustawy o produktach biobójczych - Dz.U.2021.0.24 t.j.”.
Nadto Izba zważa, iż Zamawiający w dniu 11 czerwca 2024 r. zamieścił na platformie
zakupowej
ogłoszenie o zamówieniu na dostawę materiałów zużywalnych do TOMOGRAFU
KOMPUTEROWEGO I REZONANSU MAGNETYCZNEGO dla Zespołu Zakładów Opieki
Zdrowotnej w Ostrowie Wielkopolskim, opisując przedmiot zamówienia w załączniku nr 1A –
Formularz asortymentowo
– cenowy (szczegółowy opis przedmiotu zamówienia), wskazując:
FAST LOAD EMPOWER MR - jednorazowy zestaw 2 -ch strzykawek Fast-Load 100ml z
niskociśnieniową rurą łączącą i igłami do butelek. (opakowanie=1 karton zawierający 50 szt).
Jednocześnie Izba wskazuje, iż w dniu 12 czerwca 2024 r. wpłynęło do Zamawiającego
zapytanie o
wyjaśnienie treści SWZ: „PAKIET nr 2: Elementy wymienne do strzykawki
Empower MR.
Prosimy o doprecyzowanie czy Zamawiający wymaga zestawów/wkładów do
strzykawki automatycznej, które są dopuszczone przez producenta strzykawki (dopuszczenie
potwierdzone dokumentami producenta) zgodnie ze specyfikacjami technicznymi zawartymi w
Instrukcji Obsługi/Podręczniku użytkownika? (...), a Zamawiający udzielił następującej
odpowiedzi:
„TAK - Zamawiający wymaga zestawów/wkładów do strzykawki automatycznej,
które są dopuszczone przez producenta strzykawki (dopuszczenie potwierdzone
dokumentami producenta) zgodnie ze specyfikacjami technicznymi zawartymi w Instrukcji
Obsługi/Podręczniku użytkownika. Zamawiający dokonał modyfikacji załącznika nr 1A w
zakresie PAKIETU nr 2.
Powyższe zmiany są integralna częścią specyfikacji warunków
zamówienia. Wykonawcy są zobowiązani złożyć ofertę z uwzględnieniem powyższych zmian.”
W wyniku powyższego, w załączniku nr 1A w zakresie pakietu nr 2, Zamawiający wprowadził
następujący zapis: „Uwaga: Zamawiający wymaga zestawów/wkładów do strzykawki
automatycznej
, które są dopuszczone przez producenta strzykawki (dopuszczenie
potwierdzone dokumentami producenta) zgodnie ze specyfikacjami technicznymi zawartymi w
Instrukcji Obsługi/Podręczniku użytkownika (...)”, jednakże co istotne, na co Izba chciałaby
zwrócić uwagę, Zamawiający nie dokonał takiej zmiany w rozdziale III pkt 4 SWZ w zakresie
przedmiotowych
środków dowodowych.
Tym samym,
jedynym przedmiotowym środkiem dowodowym żądanym przez Zamawiającego
w ramach pakietu 2 było oświadczenie, że oferowane wyroby medyczne są dopuszczone do
używania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są oznakowane znakiem CE i posiadają
Deklarację Zgodności wydaną przez wytwórcę/autoryzowanego przedstawiciela oraz
Certyfikat Zgodności wydany przez jednostkę notyfikowaną (jeżeli dotyczy) zgodnie z
obowiązującą ustawą o wyrobach medycznych oraz aktami wykonawczymi do ustawy
(załącznik nr 4 do SWZ).
Takie też oświadczenie złożył Odwołujący wraz z ofertą (załącznik nr 4 do SWZ) oraz
związane z tym oświadczeniem stosowne dokumenty (certyfikaty) producenta wkładów
potwierdzające zgodność oferowanego produktu (F01305 Shenzhen Maiwei Biotech Co., Ltd.)
z urządzeniem EMPOWER MR, tj. Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością UE (MDR),
zgodnie z Rozporządzeniem (UE) 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych, Załącznik IX
Rozdziały I i III (Urządzenia klasy IIa i IIb), oświadczenie zgodności zgodnie z artykułem 1,
dyrektywy dotyczącej wyrobów medycznych 93/42/EWG, kartę katalogową produktu,
deklarację zgodności UE – rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745
wraz
z załącznikiem I Specyfikacja modelu. Powyższe dokumenty stanowiły również dowody
dołączone do odwołania.
W ocenie Izby dołączone dokumenty (certyfikaty) jednoznacznie potwierdzają, iż oferowany
produkt przez Odwołującego jest zgodny z opisem przedmiotu zamówienia i jest w pełni
kompatybilny z posiadanym przez Zamawiaj
ącego urządzeniem. Potwierdza to również
oświadczenie producenta wkładów: „Shenzhen Maiwei Biotech Co. Ltd. Niniejszym
oświadcza, że poniżej wymienione produkty mogą być bezpiecznie używane podczas
procedur obrazowania CT i MR ze wzmocnieniem kontrastowym w połączeniu z
wstrzykiwaczami wysokociśnieniowymi następujących marek: Medrad, Mallinckrodt, Liebel-
Flarsheim, Nemoto, Imaxeon, EZEM
i Apostar. Ponosimy odpowiedzialność za uszkodzenia
wstrzykiwacza spowodowane przez nasze produkty”.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy PZP, w celu
potwierdzenia zgodności oferowanych robót budowlanych, dostaw lub usług z wymaganiami,
cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub kryteriami oceny
ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia zamawiający może żądać od
wykonawców złożenia certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą zgodność lub
sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę, zaś w myśl ust. 4, Zamawiający
akceptuje odpowiednie przedmiotowe środki dowodowe, inne niż te, o których mowa w ust. 1 i
3, w szczególności dokumentację techniczną producenta, w przypadku gdy dany wykonawca
nie ma ani dostępu do certyfikatów lub sprawozdań z badań, o których mowa w ust. 1 i 3, ani
możliwości ich uzyskania w odpowiednim terminie, o ile ten brak dostępu nie może być
przypisany danemu wykonawcy, oraz pod warunkiem że dany wykonawca udowodni, że
wykonywane przez niego roboty budowlane, dostawy lub usługi spełniają wymagania, cechy
lub kryteria określone w opisie przedmiotu zamówienia lub kryteriów oceny ofert, lub
wymagania związane z realizacją zamówienia.
Nadto Izba wskazuje, iż zgodnie z art. 106 ust. 3 ustawy PZP, żądanie przedmiotowych
środków dowodowych nie może ograniczać uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców. Zamawiający akceptuje równoważne przedmiotowe środki dowodowe, jeśli
potwierdzają, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez
zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria.
Tym samym, w ocenie Izby, żądanie Zamawiającego opisane w Załączniku nr 1A do SWZ w
zakresie pakietu 2, aby
zestawy/wkłady do strzykawki automatycznej miałyby być
dopuszczone wyłącznie przez producenta strzykawki i potwierdzone dokumentami
producenta,
zgodnie
ze
specyfikacjami
technicznymi
zawartymi
w
Instrukcji
Obsługi/Podręczniku użytkownika, prowadzi ewidentnie do ograniczenia uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, ponieważ, jak słusznie zauważa Odwołujący „Nie sposób
bowiem uznać, że jakikolwiek inny podmiot, poza producentem oryginalnych części lub jego
autoryzowany dystrybutor, był w stanie brać udział w postępowaniu”, a czego zdaje się nie
widzieć Przystępujący.
Poza tym, Izba zwraca
uwagę, iż ustawodawca wprost w normie prawnej ujętej w art. 105 ust.
4 i art. 106 ust. 3 ustawy PZP wskazuje odpowiednio
, iż: Zamawiający akceptuje odpowiednie
przedmiotowe środki dowodowe, inne niż te, o których mowa w ust. 1 i 3; Zamawiający
akceptuje
równoważne przedmiotowe środki dowodowe, jeśli potwierdzają, że oferowane
dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania,
cechy lub kryteria.
Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Izby niewątpliwie przedstawione przez Odwołującego
dokumenty producenta wkładów spełniają wymagania Zamawiającego w zakresie zgodności z
opisem przedmiotu zamówienia ujętym w pkt 1 Załącznika nr 1A do SWZ - Formularz
asortymentowo
– cenowy (szczegółowy opis przedmiotu zamówienia), a czego Przystępujący
nie kwestionował ani w piśmie procesowym ani na rozprawie.
Niezależnie od powyższego, w ocenie Izby, co do zasady rację ma Przystępujący, iż „wszelkie
odpowiedzi na pytania wykonawców oraz wyjaśnienia czy też doprecyzowania treści SWZ,
zadane w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, wiążą wykonawców,
stanowią integralną część specyfikacji warunków zamówienia i nie ma obowiązku prawnego
(konieczności) ich formalnego wprowadzenia do treści specyfikacji warunków zamówienia”,
jednakże nie można tracić z pola widzenia tego, iż brak dokonania zmian w treści SWZ w
wyniku udzielonych odpowiedzi przez Zamawiającego (jak w niniejszej sprawie w zakresie
przedmiotowych środków dowodowych), powoduje naruszenie jednej z podstawowych zasad
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, tj. zasadę przejrzystości postępowania,
o której mowa w art. 16 pkt 2 ustawy PZP. Poza tym, taka zmiana treści SWZ, jeśli prowadzi
do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu powoduje, iż Zamawiający ma obowiązek umieścić
w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o zmianie ogłoszenia. Zgodnie bowiem z art.
286 ust. 9 ustawy PZP, w
przypadku gdy zmiana treści odpowiednio SWZ albo opisu potrzeb
i wymagań prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający zamieszcza w
Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie, o którym mowa w art. 267 ust. 2 pkt 6.
Izba zważa, iż w przedmiotowym postępowaniu brak dokonania zmiany w zakresie
przedmiotowych środków dowodowych w SWZ w wyniku udzielonych odpowiedzi przez
Zamawiającego skutkowało nie tylko naruszeniem zasady przejrzystości prowadzonego
postępowania, ale również brakiem zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu w pkt 5.8), w
którym to Zamawiający wprowadził Wykaz przedmiotowych środków dowodowych. I tak
Wykaz ten w ramach pakietu 2 dotyczy
ł wyłącznie „Oświadczenia, że oferowane wyroby
medyczne są dopuszczone do używania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są
oznakowane
znakiem
CE
i
posiadają
Deklarację
Zgodności
wydaną
przez
wytwórcę/autoryzowanego przedstawiciela oraz Certyfikat Zgodności wydany przez jednostkę
notyfikowaną (jeżeli dotyczy) zgodnie z obowiązującą ustawą o wyrobach medycznych oraz
aktami wykonawczymi do ustawy (załącznik nr 4 do SWZ)”, a czego Przystępujący zdaje się
nie zauważać.
Nadto Izba zważa, iż twierdzenia Przystępującego, iż: „znane są już przypadki uszkodzenia
urządzeń będących przedmiotem przedmiotowego postępowania działających u polskich
podmiotów leczniczych, na skutek używania w jego eksploatacji materiałów zużywalnych,
które nie były zgodne z wymogami producenta, takie urządzenia zostały trwale uszkodzone, a
pacjenci zostali pozbawieni możliwości wykonywania badań istotnych dla ich życia i zdrowia”,
są w ocenie Izby gołosłowne niemające pokrycia w materiale dowodowym, zwłaszcza że
Przystępujący nie precyzuje, ile było takich przypadków, gdzie do nich doszło, ani jaka była
rzeczywista przyczyna uszkodzenia.
Odnosząc się z kolei do dowodów Przystępującego dołączonych do pisma procesowego w
postaci Podręcznika Użytkowania Empower MR, stanowiska firmy Bracco w sprawie
stosowania nieoryginalnych/generycznych akcesoriów i materiałów eksploatacyjnych,
oświadczenia w sprawie zalecanych materiałów jednorazowych dla systemu iniekcyjnego
Empower MR, Izba zważa, że twierdzenie wskazane w stanowisku firmy Bracco, iż: „Systemy
Bracco mogą być używane wyłącznie z akcesoriami i materiałami zatwierdzonymi przez
Bracco, zgodnie ze specyfikacjami technicznymi zawartymi w Instrukcji obsługi/Podręczniku
użytkownika wprowadzonymi przez Bracco, nie ma potwierdzenia w Podręczniku
Użytkowania, zwłaszcza nie ma takiej informacji na stronie 143, na którą wskazuje
Przystępujący w piśmie procesowym, a na co słusznie zwrócił uwagę Odwołujący na
rozprawie.
Poza tym twierdzenia
wynikające ze stanowiska firmy Bracco w sprawie stosowania
nieoryginalnych/generycznych akcesoriów i materiałów eksploatacyjnych, iż: „Stosowanie
akcesoriów i materiałów, które nie zostały zatwierdzone przez Bracco, może powodować
działanie poniżej parametrów optymalnych i wiązać się ze znacznym ryzykiem dla pacjenta”,
czy też z oświadczenia w sprawie zalecanych materiałów jednorazowych dla systemu
iniekcyjnego Empower MR w postaci „do systemu zalecamy używać wyłącznie
zatwierdzonych prze Bracco akcesoriów i materiałów eksploatacyjnych” w ocenie Izby oparte
są na prawdopodobieństwie lub zaleceniach firmy Bracco, o czym świadczą słowa „może
powodować”, „zalecamy używać”.
Nadto
Izba zważa, iż twierdzenie wynikające ze stanowiska firmy Bracco w sprawie
stosowania nieoryginalnych/generycznych akcesoriów i materiałów eksploatacyjnych, że:
„Ponadto korzystanie z akcesoriów i materiałów nieautoryzowanych przez Bracco powoduje
unieważnienie Gwarancji produktowej od Bracco”, w ocenie Izby nie ma znaczenia dla
rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, ze względu na to, iż wykorzystanie części eksploatacyjnych
innego producenta nie narusza umów gwarancyjnych sprzętu, co wynika z dyrektywy UE nr
93/13 CCE z dnia 5 kwietnia 1993 r., a
na co zwrócił uwagę Odwołujący w odwołaniu.
Konkludując, w ocenie Izby, zasadne są zarzuty odwołania dotyczące naruszenia przez
Zamawiającego art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy PZP poprzez wybór jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez Przystępującego, art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w sytuacji, gdy żądanie przedłożenia oświadczenia
producenta urządzenia nie znajduje odzwierciedlenia w treści Specyfikacji Warunków
Zamówienia oraz stanowi naruszenie art. 16 pkt 1, art. 105 oraz art. 106 ust. 3 ustawy PZP.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. a i b w zw. z § 7 ust. 1
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając
kosztami postępowania Przystępującego. Izba nie zaliczyła do kosztów postępowania
odwoławczego kosztów dojazdu przedstawiciela odwołującego, traktując je jako
nieuzasadnione koszty strony.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………….