Sygn. akt: KIO 3054/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 13
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
po rozpoznaniu na posiedzeniu be
z udziału stron odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 23 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Impel S.A. z
siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa
– 35 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Rząsce
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu kwoty 13 500,00 zł (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych 00/100) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….………………….
Sygn. akt: KIO 3054/24
Uzasadnienie
Skarb Państwa – 35 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Rząsce (dalej:
„Zamawiający” lub „35 WOG”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm., dalej: „ustawa Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Świadczenie usług utrzymania czystości terenów i budynków w kompleksach wojskowych
administrowanych przez 35
Wojskowy Oddział Gospodarczy w latach 2025-2027” (Numer
referencyjny: 51/INFR/24
, dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 13 sierpnia 2024 r. pod numerem: 486551-2024.
Wartość wskazanego zamówienia przekracza progi unijne.
23 sierpnia 2024 r. wykonawca
Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu (dalej:
„Odwołujący” lub „Impel”) wniósł odwołanie wobec treści postanowień Specyfikacji
W
arunków Zamówienia (dalej: „SWZ”) w Postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 99 ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny,
nieprecyzyjny i niezrozumiały oraz bez uwzględnienia okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty tj. brak wskazania warunków, na
podstawie których Zamawiający wyrazi zgodę bądź brak zgody w zakresie
podwykonawstwa;
2) art. 439 ustawy Pzp w zw. z art. 16 i 17 ustawy Pzp
w zw. z art. 58 § 1 i art. 353
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.,
dalej:
„k.c.”) poprzez wadliwe określenie we wzorze umowy zasad dotyczących
wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zmian cen
materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia i nadużycie dominującej
pozycji Zamawiającego przy projektowaniu treści projektu umowy polegającej na
uwzględnieniu jedynie swoich interesów przy sformułowaniu umownych zasad zmian
wysokości wynagrodzenia, wymaganych w myśl art. 439 ustawy Pzp, podczas gdy 35
WOG
powinien uwzględnić uzasadniony interes wykonawcy i zapewnić rzeczywistą
równowagę ekonomiczną między stronami i jednocześnie unikać wszystkiego co taką
relację może zachwiać tj.:
a) poprzez nieprecyzyjne określenie znaczenia litery „F” we wzorze waloryzacyjnym
tj. brak wskazania które (od kiedy liczone) następujące po sobie wskaźniki kwartalne
mają składać się na średnią arytmetyczną, wyrażoną we wzorze;
b) poprzez odwołanie się we wzorze umowy do średniej arytmetycznej czterech
następujących po sobie wartości zmiany cen materiałów lub kosztów związanych
z
realizacją umowy, wynikających z komunikatów Prezesa GUS, podczas gdy
wyciąganie średniej arytmetycznej nie oddaje faktycznego poziomu wzrostu cen oraz
kosztów wykonawcy, który to jest wyższy, niż średnia arytmetyczna wskaźników
GUS.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości
oraz nakazanie
Zamawiającemu dokonanie zmiany treści SWZ i ogłoszenia w sposób
wskazany w
odwołaniu.
Izba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp żaden
wykonawca nie zgłosił swojego przystąpienia do postępowania odwoławczego.
września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo Impel,
w
którym Odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie wniesione w przedmiotowej sprawie.
Mając na uwadze wskazane oświadczenie Izba uznała, że odwołanie zostało
skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy i postanowiła umorzyć postępowanie
odwoławcze oraz nakazać dokonanie zwrotu na rzecz Odwołującego 90% uiszczonego
wpisu od odwołania. Powyższe powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez
merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 520 ust. 1 ustawy Pzp, umorzyła
postępowanie odwoławcze orzekając w formie postanowienia, zgodnie z art. 568 pkt 1
ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy
Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodnicząca: