Sygn. akt KIO 3057/24
WYROK
Warszawa, dnia 10
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Protokolantka:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5
września 2024 roku odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 sierpnia 2024 roku przez wykonawcę T-
MOBILE POLSKA
SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego MIEJSKIE WODOCIĄGI I KANALIZACJA W
BYDGOSZCZY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w
Bydgoszczy
przy udziale uczestnika po stronie
Zamawiającego: WES SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku, POLSKI INSTYTUT ROZWOJU
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu oznaczonego jako
w petitum
odwołania
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu oznaczonego jako 3 w petitum odwołania
i
nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, a w jej ramach odrzucenie na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia WES SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku, POLSKI
INSTYTUT ROZWOJU SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z
siedzibą w Warszawie
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę T-MOBILE POLSKA
SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie w części 1/2 oraz uczestnika postępowania
WES SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku,
POLSKI
INSTYTUT ROZWOJU SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
z
siedzibą w Warszawie w części 1/2 i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawcę T-MOBILE
POLSKA
SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania
i
wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy), kwotę 460 zł 00 gr (słownie: czterysta sześćdziesiąt
złotych zero groszy), kwotę 17 zł 00 gr (słownie: siedemnaście złotych zero groszy)
poniesioną
przez
uczestnika
WES
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku, POLSKI INSTYTUT ROZWOJU
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, dojazdu oraz opłaty skarbowej od
pełnomocnictwa
zasądza od uczestnika WES SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
z
siedzibą
w
Białymstoku,
POLSKI
INSTYTUT
ROZWOJU
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie na rzecz
wykonawcy T-MOBILE POLSKA
SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie kwotę
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy dwieście sześćdziesiąt dwa złote zero groszy)
stanowiącą po potrąceniu 1/2 sumy kosztów poniesionych przez ww. wykonawcę
tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
Sygn. akt KIO 3057/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający MIEJSKIE WODOCIĄGI I KANALIZACJA W BYDGOSZCZY SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Bydgoszczy prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn:
„Dostawa, wdrożenie i obsługa stacjonarnego systemu odczytu danych z wodomierzy”, nr
referencyjny: ZP-014/D/RZ/2023.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej:
„ustawa Pzp”.
Szacunkowa wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne określone
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 22 grudnia 2023 r. pod numerem: 00782686-2023.
W postępowaniu tym wykonawca T-MOBILE POLSKA SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą
w Warszawie (dalej:
„Odwołujący”) w dniu 23 sierpnia 2024 r. wniósł odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności i zaniechań Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 18 ust. 1-3 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 uznk w zw. z art. 74
ust. 2 Pzp poprzez zaniechanie ujawnienia dokumentów bezzasadnie zastrzeżonych
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego:
WES sp. z
o.o. z siedzibą w Białymstoku oraz Polski Instytut Rozwoju sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie (dalej jako: „Konsorcjum WES”) jako tajemnica przedsiębiorstwa tj.
części niejawnej złożonych przez Konsorcjum WES w dniu 19 czerwca 2024 r. wyjaśnień
ceny w
postaci załączników do tych wyjaśnień (nr 8-12), pełnej treści wezwania z dnia
4 lipca
2024 r. do udzielenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty oraz
odpowiedzi na to wezwanie Konsorcjum WES z dnia 8 lipca 2024 r. w zakresie
załącznika, mimo że Konsorcjum WES nie wykazał wszystkich przesłanek, o których
mowa w art. 11 ust. 2 uznk warunkujących skuteczność dokonanego zastrzeżenia, jak
również zastrzeżone informacje nie spełniają przesłanek do uznania ich za tajemnicę
przedsiębiorstwa;
ewentualnie w przypadku uznania przez Izbę, że ww. zarzut w zakresie zaniechania
przez Zamawiającego odtajnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz dalszych wyjaśnień
ceny składanych w toku postępowania podlega oddaleniu: art. 226 ust. 1 pkt 8 oraz art.
224 ust. 6 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Konsorcjum WES, pomimo iż zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia oraz poprzez nieprawidłową ocenę wyjaśnień prowadzącą do uznania, że
cena zaoferowana przez Konsorcjum WES nie jest rażąco niska.
3. art. 226 ust. 1 pkt 5 i 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 Pzp w zw. z art. 223 ust. 1 Pzp w zw.
z art. 16 pkt 1-
3 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum WES, mimo iż
według złożonych w toku postępowania przez oświadczeń wykonawca zaoferował
Zamawiającemu urządzenie niezgodne z warunkami zamówienia, a następnie dokonał
jego zmiany w wyniku wystosowanego przez Zamawiającego wezwania w trybie art. 223
ust. 1 Pzp, przez co doszło do negocjacji treści oferty pomiędzy Zamawiającym
a
wykonawcą (co do zaoferowanego rozwiązania) i naruszenia zasady konkurencji,
równego traktowania wykonawców oraz zasady przejrzystości;
4. art. 128 ust. 1 Pzp w zw. z art. 117 ust. 4 Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Konsorcjum WES do uzupełnienia oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 Pzp
dotyczącego podziału prac pomiędzy członkami konsorcjum, mimo iż wykonawca nie
złożył tego dokumentu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów postawionych
w
odwołaniu, tj.:
a. odtajnienia i udostępnienia Odwołującemu dokumentów objętych przez Konsorcjum
WES ochroną jako tajemnica przedsiębiorstwa tj. części niejawnej złożonych przez
Konsorcjum WES w dniu 19 czerwca 2024 r. wyjaśnień w postaci załączników do tych
wyjaśnień (nr 8-12), pełnej treści wezwania z dnia 4 lipca 2024 r. do udzielenia wyjaśnień
dotyczących treści złożonej oferty oraz odpowiedzi na to wezwanie Konsorcjum WES
z
dnia 8 lipca 2024 r. w zakresie załącznika;
b. odrzucenia oferty Konsorcjum WES;
c. ewentualnie (w przypadku uznania, że oferta Konsorcjum WES nie podlega
odrzuceniu) wezwania Konsorcjum WES do uzupełnienia oświadczenia, o którym mowa
w art. 117 ust. 4 Pzp.
ponowienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu.
W uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał:
Zarzut nr 3
Odwołujący podniósł, że Konsorcjum WES wskazało w wyjaśnieniach rażąco niskiej
ceny, iż wyceniło i zamierza dostarczyć urządzenie, które jest niezgodne z wymaganiami.
Zamawiający, po zweryfikowaniu tego urządzenia (jego nazwa jest objęta tajemnicą
przedsiębiorstwa przez Konsorcjum WES), wezwał Konsorcjum WES na podstawie art. 223
ust. 1 Pzp do wyjaśnienia treści oferty i wskazał, że oferowane Urządzenie Mobilne nie
spełnia wymagań określonych w Opisie Przedmiotu Zamówienia z Rozdziału V ust. 5,
a w
szczególności wielkości ekranu, ilości pamięci RAM oraz pojemności baterii
(akumulatora).
W odpowiedzi z dnia 8 lipca 2024 r. na ww. wezwanie Konsorcjum WES oświadczyło,
że doszło do pomyłki w zakresie dołączenia do wyjaśnień ceny ofert, gdyż w treści
dołączonej do wyjaśnień ceny oferty „nie znalazły się urządzenia, które Wykonawca miał
zamiar zaoferować Zamawiającemu”. W odpowiedzi Konsorcjum WES oświadczyło, że
oferuje urządzenie mobilne Samsung Galaxy Tab Active 4 Pro.
Odwołujący wskazał, że zaakceptowanie przez Zamawiającego zmiany urządzenia
mobilnego, które miało być uwzględnione i wycenione w ramach wyjaśnień ceny stanowi
niedopuszczalne negocjacje prowadzone przez Zamawiającego z wykonawcą i potwierdza,
że wyjaśnienia ceny złożone w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 czerwca 2024 r. były
nieprawidłowe.
Odwołujący przytoczył treść art. 223 ust. 1 Pzp wskazując, że jakkolwiek
wystosowanie wezwania do wyjaśnień oferty na podstawie art. 223 ust. 1 Pzp jest
uprawnieniem Zamawiającego, tak ocena złożonych wyjaśnień nie powinna prowadzić do
zmiany oświadczenia woli złożonego przez wykonawcę w postępowaniu. Dopuszczanie tego
typu zmian stanowi o prowadzeniu niedopuszczalnych negocjacji oferty.
Odwołujący
wskazał, że nie można pomijać informacji przekazywanych przez wykonawcę w
postępowaniu – informacja dotycząca ofertowanego urządzenia pojawiła się w wyjaśnieniach
ceny jako element zakładanego przez wykonawcę sposobu realizacji zamówienia i została
uznana za na tyle istotną przez Zamawiającego, że postanowił wyjaśnić tę kwestię w trybie
art. 223 ust. 1 Pzp.
Zdaniem Odwołującego w przypadku, gdyby Zamawiający nie skorzystał z trybu
wyjaśnień wykonawca najprawdopodobniej dostarczyłby Zamawiającemu urządzenie, które
jest niezgodne z wymaganiami.
Zarzut nr 4
Odwołujący wskazał, że do oferty Konsorcjum WES nie zostało dołączone
oświadczenie wymagane na podstawie art. 117ust. 4 Pzp. Zamawiający nie wzywał
Konsorcjum WES do uzupełnienia ww. dokumentu na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp.
Odwołujący przytoczył treść art. 117 Pzp stwierdzając, że złożenie oświadczenia jest
wymagane przepisami prawa.
Izba pominęła argumentację Odwołującego w zakresie zarzutu oznaczonego jako 1
w petitum
odwołania uznając ją za zbędną z uwagi na uwzględnienie wskazanego zarzutu
przez Zamawiającego i braku sprzeciwu w tym zakresie.
Izba
pominęła argumentację Odwołującego w zakresie zarzutu ewentualnego
oznaczonego jako 2 w petitum
odwołania uznając ją za zbędną, albowiem Izba pozostawiła
go bez rozpoznania.
W złożonej pismem z dnia 3 września 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
uwzględnił w odwołanie w całości, tj. w odniesieniu do zarzutu nr 1, 3 i 4 w petitum
odwołania. Dodatkowo wskazał, że wobec uwzględnienia zarzutu nr 1 zarzut ewentualny (nr
nie powinien stanowić przedmiotu rozstrzygania w niniejszej sprawie.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia WES SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku, POLSKI INSTYTUT
ROZWOJU SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie
zgłosili przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przystępujący pismem z dnia 4 września 2024 r. wnieśli sprzeciw wobec
uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutu oznaczonego jako nr 3 oraz nr 4 w petitum
odwołania. Przystępujący oświadczył, że nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutu nr 1. Dodatkowo wskazał, że zarzut nr 2 jako zarzut ewentualny,
z
uwagi na uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutu nr 1, stał się bezprzedmiotowy.
Przystępujący wniósł o odwołania w zakresie zarzutu nr 3 i zarzutu nr 4.
W uzasadnieniu Przystępujący wskazał m.in.:
Zarzut nr 3
W pierwszej kolejności Przystępujący zwrócił uwagę, że złożone wyjaśnienia
w
zakresie wysokości ceny nie stanowią przedmiotowych środków dowodowych.
Zamawiający nie żądał wskazania w ofercie producenta/modelu urządzenia mobilnego
oferowanego przez wykonawców. Wskazanie urządzenia pojawiło się jedynie w treści
wyjaśnień w zakresie wysokości ceny złożonych przez Przystępującego.
Przystępujący, w ślad za swoimi wyjaśnieniami z dnia 8 lipca 2024 r., wskazał, że
doszło do pomyłki w zakresie dołączenia do wyjaśnień ceny oferty, ponieważ została do nich
omyłkowo załączona nieaktualna oferta, nie zawierająca urządzeń, które Przystępujący miał
zaoferować Zamawiającemu. Oferta została załączona przez Przystępującego jedynie jako
dowód do złożonych wyjaśnień ceny, potwierdzający rynkowość oraz realność zaoferowanej
w ofercie ceny. Zatem złożona oferta nie pełniła roli przedmiotowego środka dowodowego,
dlatego też nie może podlegać ocenie w sposób właściwy dla przedmiotowych środków
dowodowych, a tym bardziej nie może być postrzegana jak dokument pełniący analogiczną
rolę do przedmiotowych środków dowodowych.
Przystępujący zwrócił uwagę, że skoro wskazanie producenta/modelu urządzenia
mobilnego nie znalazło się w treści oferty, ani w treści przedmiotowych środków
dowodowych, w wyniku przyjęcia wyjaśnień Przystępującego dotyczących omyłki w treści
wyjaśnień ceny, nie doszło do zmiany treści oferty złożonej przez Przystępującego.
Zdaniem Przystępującego Zamawiający był uprawiony (a wręcz zobowiązany) do
wezwania Przystępującego do złożenia wyjaśnień, jeżeli miał wątpliwości co do treści oferty
złożonej przez Przystępującego.
Przystępujący zwrócił uwagę, że dopuszczalne jest uznanie przez Zamawiającego za
słuszne wyjaśnień Przystępującego o popełnieniu omyłki w treści wyjaśnień ceny złożonych
przez Przystępującego.
Przystępujący w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie treści
złożonej oferty podał również przyczynę omyłkowego załączenia nieprawidłowej oferty, tj.
załączanie omyłkowo nieaktualnej oferty kontrahenta Przystępującego, zamiast
uaktualnionej oferty, w której przewidziano urządzenie, które Przystępujący od samego
początku zamierzał zaoferować Zamawiającemu. Załączenie nieaktualnej oferty przełożyło
się potem na dalszą omyłkę, tj. umieszczenie w treści wyjaśnień modelu nieprawidłowego
urządzenia. Co jednak istotne, omyłka ta nie spowodowała rozbieżności w kalkulacji ceny.
Obydwa urządzenia (wskazane omyłkowo i prawidłowe, które oferuje Przystępujący) zostaną
nabyte przez Przystępującego w takiej samej cenie. Omyłka w zakresie oznaczenia
urządzeń mobilnych nie przełożyła się w jakikolwiek sposób na prawidłowość kalkulacji – w
wyniku wyjaśnienia tej omyłki nie doszło do zmiany założeń kalkulacyjnych przedstawionych
przez Przystępującego.
Podkreślić należy, że termin złożenia wyjaśnień w zakresie wysokości zaoferowanej ceny
jest wyznaczany przez Zamawiającego i z reguły jest to bardzo krótki czas. Działając pod
presją czasu, w obliczu powinności złożenia wyjaśnień zaoferowanej ceny oraz
przygotowania dowodów potwierdzających czynniki wpływające na wysokość zaoferowanej
ceny, nie trudno o popełnienie błędu lub omyłki. Z tego też powodu zamawiający, który
zidentyfikuje nieścisłości w wyjaśnieniach, powinien w pierwszej kolejności ocenić czy
wpływają one na ogólny ich odbiór, czy powodują, iż wyjaśnienia jako całość nie uzasadniają
ceny podanej w ofercie w stopniu dostatecznym.
W świetle zaistniałego stanu faktycznego, zdaniem Przystępującego, nie mamy do
czynienia z błędem w obliczeniu ceny lub ze zmianą oferowanego przedmiotu. Jak już
wskazano powyżej Przystępujący prawidłowo wycenił w ofercie przedmiot, który
Przystępujący miał zamiar zaoferować. Jedyną omyłką jaka miała miejsce, było załączenie
nieaktualnej oferty kontrahenta, co przełożyło się na omyłkowe umieszczenie błędnego
oznaczenia urządzenia. Bezzasadnym byłoby więc pozbawienie Przystępującego możliwości
wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz poprawienia zaistniałej omyłki.
Przystępujący zwrócił uwagę, że przepisy dotyczące rażąco niskiej nie służą temu, by
usuwać z postępowania wykonawców, których wyjaśnienia obarczone są jakimiś drobnymi
omyłkami, bowiem służą one temu by chronić zamawiających oraz interes publiczny przed
narażeniem na ryzyko nieprawidłowej realizacji zamówienia z uwagi na niedoszacowanie
ceny oferty, z czym nie mamy do czynienia w zaistniałym stanie faktycznym.
Zarzut nr 4
Przystępujący wskazał, że oświadczenie wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia nie musiało zostać dołączone do oferty Przystępującego z uwagi na
to
, że przedmiotem zamówienia są dostawy, a jednocześnie Zamawiający nie postawił
warunków udziału w postępowaniu w zakresie uprawnień do prowadzenia działalności.
Przystępujący podkreślił, że przypadek, o którym mowa w art. 117 ust. 3 Pzp dotyczy
wyłącznie sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia są roboty budowlane lub usługi, a nie
dotyczy zamówień, których przedmiotem są dostawy. Nawet, jeżeli Zamawiający określi
warunek udziału w postępowaniu w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia w ramach udzielenia zamówienia na dostawy, nie ma obowiązku dołączania
do oferty oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz
Uczestnika
postępowania uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Odwołującego oraz Uczestnika postępowania wyrażone odpowiednio w odwołaniu,
sprzeciwie, a
także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła
i
zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych
czynności Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia WES SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku, POLSKI INSTYTUT ROZWOJU
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Warszawie. Wszystkie
warunki formalne związane ze zgłoszonymi przystąpieniami zostały spełnione. Co za tym
idzie ww. wykonawcy
skutecznie zgłosili swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego, stając się Uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest
dostawa, wdrożenie i obsługa stacjonarnego systemu odczytu danych
z wodomierzy.
Pismem
z dnia 12 czerwca 2024 r. Zamawiający wezwał Uczestnika postępowania do
udzielenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny.
Pismem z dnia 19 czerwca 2024 r. Uczestnik postępowania złożył wyjaśnienia. Poza
sporem było to, że w treści wyjaśnień wysokości zaoferowanej ceny, Uczestnik
postępowania wskazał urządzenie, które jest niezgodne z wymaganiami Zamawiającego.
Z uwagi na powyższe, pismem z dnia 4 lipca 2024 r., Zamawiający wezwał
Uczestnika postępowania do udzielenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty.
Pismem z dnia 8 lipca 2024 r. Uczestnik
postępowania w odpowiedzi na wezwanie
Zmawiającego wskazał m.in., że doszło do omyłki w treści złożonych wyjaśnień i dołączenia
nieprawidłowej oferty. Do wyjaśnień ceny dołączono omyłko nieaktualną ofertę. Kontrahent
Wykonawcy przedstawił Wykonawcy ofertę, która została następnie omyłkowo dołączona do
wyjaśnień ceny. W treści wskazanej oferty nie znalazły się jednak urządzenia, które
Wykonawca miał zamiar zaoferować Zamawiającemu. Do wyjaśnień Uczestnik
postępowania załączył ofertę kontrahenta na świadczenie usług telekomunikacyjnych
(tajemnica przedsiębiorstwa).
Izba zważyła, co następuje:
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu oznaczonego jako 1
w petitum
odwołania wobec jego uwzględnienia przez zamawiającego i braku sprzeciwu w
tym zakresie. Z uwagi na powyższe, zarzut ewentualny oznaczony jako 2, Izba pozostawiła
bez rozpoznania.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na uwzględnienie w części w zakresie zarzutu nr 3.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
jej
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Bez wątpienia wyjaśnienia rażąco niskiej ceny mogą stanowić podstawę odrzucenia
oferty z uwagi na niezgodność oferty z warunkami zamówienia. Poza sporem było to, że
U
czestnik postępowania w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny wskazał urządzenie, które nie
spełniało wymagań Zamawiającego. W odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień
treści oferty Uczestnik postępowania oświadczył, że doszło do pomyłki i zaoferował inne, niż
wskazane w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny, urządzenie mobilne, tym razem spełniające
wymagania Z
amawiającego.
P
ostępowanie o udzielenia zamówienia publicznego cechuje się wysokim
formalizmem i c
hoć samo postępowanie nie powinno być formalizmem samym w sobie, to
odstąpienie od formalizmu nie może być utożsamiane z modyfikacją reguł postępowania
określonych ustawą i wymaganiami specyfikacji. Oferta musi być zgodna z wymaganiami
zamawiającego, które to zamawiający zdefiniował w dokumentach postępowania. Z tego też
względu wykonawcy biorący udział w takim postępowaniu, jako profesjonaliści, powinni
dochować należytej staranności i spełnić wszystkie wymagania zamawiającego. Co za tym
idzie, zdaniem Izby,
Uczestnik postępowania nie mógł dokonywać modyfikacji
zaoferowanego urządzenie twierdząc, że doszło do pomyłki, która nie jest w żaden sposób
dostrzegalna.
Odnosząc się do wyjaśnień udzielonych przez Uczestnika postępowania przede
wszystkim warto wskazać, że dodanie/poprawienie/zmiana treści jest czynnością zupełnie
odmienną od złożenia wyjaśnień. Wyjaśnienie jest jedną z odmian rozumowania, jest
zadaniem myślowym, które polega na wskazaniu uzasadnienia dla danej treści, czyni coś
zrozumiałym. Wyjaśnienia, w przeciwieństwie do uzupełnienia czy też poprawienia, mają na
celu ustalenie rzeczywistej treści dokumentu czy też oświadczenia. Wyjaśnianie treści oferty
polega na udzieleniu odpowiedzi na pytanie „dlaczego tak jest jak wykonawca postanowił
w
treści”, a nie na dodaniu nowej treści czy też jej zmodyfikowaniu – tak jak to miało miejsce
w przedmiotowej sprawie.
Wyjaśnienia nie mogą prowadzić do uzupełnienia/poprawienia
treści oświadczenia lub dokumentu.
Uczestnik
postępowania w piśmie stanowiącym sprzeciw wobec uwzględnienia
zarzutów przez Zamawiający przywołał m.in. tezę wyroku KIO 146/24 jednak nie zwrócił
uwagi, że w rozstrzygniętej sprawie omyłka była dostrzegalna, bowiem wynikała z innych
dokumentów załączonych do oferty. Z kolei w przedmiotowej sprawie, jak wielokrotnie
powtarzał Uczestnik postępowania, nie można było z żadnego dokumentu, załączonego do
oferty,
wywnioskować jakie urządzenie faktycznie zostało zaoferowane.
Abstrahując od powyższego, Izba nie dała wiary wyjaśnieniom treści oferty złożonym
przez U
czestnika postępowania. Oferta załączona do wyjaśnień nawet nie referuje do
przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia. Nie wynika z niej, że Uczestnik
otrzymał ją przed terminem składania ofert a tym bardziej, że Uczestnik od początku chciał
zaoferować urządzenie, o którym mowa w tej właśnie ofercie.
Niejako na marginesie, od wykonawcy, biorącego udział w postępowaniu o udzieleniu
zamówienia publicznego, wymagana jest szczególna staranność wyrażająca się większą
zapobiegliwością, rzetelnością, dokładnością w przygotowaniu oferty. Należyta staranność
profesjonalisty, do którego należy zaliczyć Uczestnika postępowania, nakłada na
wykonawcę, który składa ofertę, aby upewnił się, czy przedstawiony w wyjaśnieniach stan
rzeczy jest zgodny z
wymaganiami Zamawiającego.
Podniesiony zarzut naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 117 ust. 4
ustawy Pzp
należało uznać za całkowicie bezzasadny.
Art. 128 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia,
o
którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów
lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub
poprawienie lub 2)
zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Zgodnie z art. 117 ustawy Pzp:
Zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału
w
postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne.
Warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub
zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2, jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden
z
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do
prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty
budowlane, dostawy lub usługi, do których realizacji te uprawnienia są wymagane.
W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać
na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do
realizacji których te zdolności są wymagane.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 i 3, wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia dołączają odpowiednio do wniosku o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo do oferty oświadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane,
dostawy lub usługi wykonają poszczególni wykonawcy.
Twierdzenia Uczestnika postępowania zasługiwały na aprobatę w całości.
Zamawiający w sposób wyraźny określił rodzaj zamówienia, tj. dostawa. W treści warunku
udziału w postępowaniu Zamawiający również odnosił się do dostaw.
Zamawiający w dokumentach zamówienia nie wskazał, że wykonawcy będę
zobowiązani do złożenia wraz z ofertą oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 4
ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 2 pkt 2, ust. 3 pkt 1 i 2
oraz ust. 6
w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 pkt 1 lit. a i 2 lit. a, b i c rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości wpisu od odwołania
(Dz. U. poz. 2437).
W przedmiotowej sprawie, Izba częściowo uwzględniła i częściowo oddaliła
odwołanie. Spośród dwóch zarzutów jeden okazał się zasadny, zaś jeden - niezasadny.
Odpowiedzialność za wynik postępowania ponosił zatem Odwołujący w części 1/2
i
Uczestnik postępowania w części 1/2. Na koszty postępowania składał się wpis od
odwołania uiszczony przez Odwołującego w kwocie 15 000 PLN, koszty wynagrodzenia
pełnomocnika Odwołującego i Uczestnika postępowania w kwocie po 3 600 PLN oraz koszty
dojazdu i opłaty skarbowej poniesione przez Uczestnika postępowania.
Łącznie koszty postępowania odwoławczego – 22 677 PLN. Odwołujący poniósł
dotychczas koszty postępowania odwoławczego w wysokości 18 600 PLN, tytułem wpisu od
odwołania i wynagrodzenia swego pełnomocnika (15 000 PLN +3 600 PLN), tymczasem
odpowiadał za nie jedynie do wysokości 11 338,50 PLN (22 677 PLN x 1/2). Uczestnik
postępowania poniósł dotychczas koszty postępowania odwoławczego w wysokości
PLN tytułem wynagrodzenia swego pełnomocnika, 460 PLN tytułem dojazdu oraz
PLN opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, tymczasem odpowiadała za nie do wysokości
PLN. Wobec powyższego Izba zasądziła od Uczestnika postępowania na rzecz
Odwołującego kwotę 7 262 PLN, stanowiącą różnicę pomiędzy kosztami poniesionymi
dotychczas przez
Odwołującego, a kosztami postępowania, za jakie odpowiadał w świetle
jego wyniku.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………