KIO 3066/24 WYROK Warszawa, dnia 18 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2024

Sygn. akt: KIO 3066/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 18 

września 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:     Adriana Urbanik 

 
Protokolant:              

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez 

wykonawcę J. O., prowadzącą działalność gospodarczą pod 

firmą  J.  O.  F.H.U.G.  O.      z  siedzibą  w  Końskich  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Samorządowe Przedszkole w Radoszycach 

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie, 

kosztami postępowania obciąża wykonawcę J. O., prowadzącą działalność gospodarczą 

pod firmą J. O. F.H.U.G. O.   z siedzibą w Końskich, i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcę J. O., prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą J. O. F.H.U.G. 

O. 

siedzibą 

Końskich

tytułem 

wpisu 

od 

odwołania,  

kwotę 3 945 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące  dziewięćset czterdzieści pięć złotych 

zero  groszy)  poniesioną  przez  Samorządowe  Przedszkole  w  Radoszycach 

tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika  i  kosztów  związanych  z  dojazdem  na 

wyznaczone posiedzenie i rozprawę; 

zasądza  od  odwołującego  wykonawcy  J.  O.,  prowadzącej  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  J.  O.  F.H.U.G.  O.      (ul.  Partyzantów  12,  

200  Końskie)  na  rzecz  zamawiającego  Samorządowego  Przedszkola  

w  Radoszycach  (ul.  Sportowa  1A,  26-

230  Radoszyce)  kwotę  3  945  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  dziewięćset  czterdzieści  pięć  złotych  zero  groszy), 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez Samorządowe 

Przedszkole w Radoszycach. 


Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie  

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca:      ………………………….… 


Sygn. akt: KIO 3066/24 

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Usługa cateringu dla dzieci 

Samorządowego Przedszkola w Radoszycach na rok szkolny 2024-2025 ", nr referencyjny: 

zostało wszczęte ogłoszeniem  opublikowanym  w  Biuletynie Zamówień  Publicznych  

w  dniu  29.07.2024  r.  pod  nr  2024/BZP  00434493  przez 

Samorządowe  Przedszkole  

w Radoszycach, ul. Sportowa 1A, 26-230 Radoszyce, zwane 

dalej „Zamawiającym”.  

Do  wyżej  wymienionego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

zastosowanie 

mają  przepisy  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320)

, dalej „ustawy Pzp”. 

Dnia  26.08.2024  r. 

(wpływ  w  wersji  elektronicznej  podpisane  podpisem  cyfrowym  

za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  odwołanie  złożyła  J.  O., 

prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

J. 

O. 

F.H.U.G. 

O. 

ul.  Partyzantów  12,  26-200  Końskie,  zwana  dalej  Odwołującym”,  wobec  niezgodnej  

z przepisami Pzp czynności Zamawiającego polegającej na: 

a)   odrzuceniu oferty wykonawcy F.H.U.G O.  J. O.

, ul. Partyzantów 12, 26-200 Końskie, 

b)   wyborze  wykonawcy  ARKADIA  J.  K.

,  ul.  Marszałka  Józefa    Piłsudskiego  101,  26-220, 

Stąporków,  w  sytuacji  kiedy  oferta  ta  nie  jest  ofertą  najkorzystniejszą  z  uwagi  

na niezgodne z przepisami odrzucenie oferty 

Odwołującego.  

Odwołujący w pkt II odwołania zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

a)   art.  128  ust.  4  ustawy  Pzp  albowiem 

Zamawiający  winien  żądać  od  wykonawcy 

wyjaśnień  dotyczących  treści  oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  (lub 

złożonych podmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń 

składanych  w  postępowaniu)  w  sytuacji  kiedy  z  treści  tego  oświadczenia  a  także 

okoliczności  faktycznych  (Zamawiający  potwierdzał  treść  i  datę referencji  telefonicznie) 

w  sposób  nie  budzący  wątpliwości  wynika,  iż  błędna  data  na  referencji  wynika  z 

oczywistej 

omyłki pisarskiej, 

b)   art.  223  ust  2  pkt  1  ustawy  Pzp 

ponieważ  Zamawiający nie poprawił  oczywistej  omyłki 

pisarskiej w treści oferty Odwołującego, 

c)   art.  239  ustawy  P

zp  poprzez  wybór  oferty  wykonawcy  ARKADIA  J.  K.  

w sytuacji kiedy oferta ta nie jest ofertą najkorzystniejszą. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 


a)  

uchylenie czynności polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego, 

b)  

uchylenie  czynności  polegającej  na  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  wykonawcy 

ARKADIA J. K., 

c)  

przeprowadzenia ponownie czynności badania i oceny ofert. 

W  uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał w szczególności:  

„(…)  (ii)  W  toku  postępowania  Odwołujący  złożył  na  wezwanie  Zamawiającego  w  trybie  

art.  274  ust.1 

dokumenty  potwierdzające  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  

tj.  opisane  art.  10  ust.  4  pkt.  1)  i  2).  Zgodnie  z  tym  punktem  SWZ: 

Podmiotowe  środki 

dowodowe wymagane od wykonawcy obejmują : wykazu usług wykonanych, a w przypadku 

świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, 

a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich 

wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane 

lub  są  wykonywane,  oraz  załączeniem  dowodów  określających,  czy  te  usługi  zostały 

wykonane  lub  są  wykonywane  należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są 

referencje 

bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały 

wykonane,  a  w 

przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  są  wykonywane,  a 

jeżeli  wykonawca  z  przyczyn  niezależnych  od  niego  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych 

dokumentów  

– oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal 

wykonywanych 

referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie 

powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy (załącznik nr 5 do SWZ). 

(iii) 

W  takim  stanie  faktycznym,  Wykonawca  na  opisane  wyżej  wezwanie  przedłożył  list 

referencyjny wystawiony przez „No i Fajnie” Żłobek i Przedszkole z którego to listu wynika,  

iż Odwołujący świadczy usługi począwszy od dnia 1 września 2023 roku do chwili obecnej. 

Dokument ten nie 

był opatrzony datą wystawienia. 

(iv) 

Co  istotne,  Zamawiający  po  otrzymaniu  tego  dokumentu  skontaktował  się  w  dniu  

12  sierpnia 

2024  roku  telefonicznie  z  pracownikiem  „No  i  Fajnie”  Żłobek  i  Przedszkole  

–  Panią  K.  S.  i  potwierdzał  treść  i  aktualność  referencji.  Już  wówczas  Zamawiający  miał 

pełną wiedzę i świadomość iż złożone referencje potwierdzają spełnienie warunku przez 

Odwołującego. 

Dowód: oświadczenie K. S. 

Pomimo  tego,  Zamawiający  zamiast  wezwać  Wykonawcę  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  128 

pkt.4 

ustawy pzp , wezwał go następnego dnia , tj. 13 sierpnia 2024 toku w trybie tegoż artykułu  

do 

uzupełnienia  referencji  wystawionych  przez  podmiot  na  rzecz,  którego  usługa  jest 

wykonywana, 

ponieważ złożone na wezwanie referencje nie zawierają daty ich sporządzenia 


co  jest  niezgodna  z 

Rozporządzeniem  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23 

grudnia 2020 r. w sprawie 

podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub 

oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415 z późn. zm.) 

§ 9 ust. 1 pkt 2) oraz Specyfikacją Warunków Zamówienia art. 10 ust. 4 pkt. 2). 

W  odpowiedzi  na  to  wezwanie  Wykonawca  przedłożył  poprawiona  referencję  (zawierającą 

datę)  z  tym  iż  w  dacie  tej  nastąpiła  oczywista  omyłka  i  zamiast  roku  „2024”  została  ona 

opatrzone 

rokiem  „2004”.  W  konsekwencji  Zamawiający  wskazując  iż  data  jest  starsza  niż  

3 miesiące przed upływem terminu składania ofert odrzucił ofertę Wykonawcy na podstawie 

art. 226 ust. 1 

pkt. 2 lit c) Ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych  

(t.j. Dz. U. z 2023 

r. poz. 1605 z późn. zm.). 

(v) 

Z takim rozstrzygnięciem nie sposób się zgodzić.  

Przede  wszystkim  w  ocenie  Odwołującego  wskazuję  iż  Zamawiający  miał  na  tym  etapie 

pełną 

wiedzę o rzeczywistym terminie wykonywania usługi i dacie wystawienia referencji. Wiedział  

o  omyłce  obejmującej  błędny  rok  (2004  zamiast  2024)  a  pomimo  tego  zamiast  wezwać 

Odwołującego do złożenia wyjaśnienia odrzucił jego ofertę. Tymczasem w podobnym stanie 

faktycznym Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 2010-06-09, KIO 916/10 stwierdziła  

iż  „w  ocenie  Izby  jednoznacznie  wskazywało  to  na  omyłkowy  charakter  (Odwołujący 

podnosił,  że  był  to  rok  2009)  i  podlegało  wyjaśnieniu  w  trybie  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp, 

czego  Zamawiający  zaniechał.  Zamawiający  nie  powinien  był  bez  stosownej  procedury 

wyjaśniającej  uznawać,  że  w  referencji  zawarto  informacje  nieprawdziwe  lub  też,  że 

referencja  nie  spełnia  wymagań”.  Co  do  zasady  referencje  nie  stanowią  dokumentu 

samodzielnego składanego na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, 

których  treść  zamawiający  może  ustalać,  lecz  mają  jedynie  stwierdzać  w  zakresie  robót 

budowlanych 

ich 

wykonanie 

zgodnie  

z  zasadami  sztuki 

budowlanej  i  prawidłowe  ukończenie.  Wszystkie  pozostałe  informacje,  

w tym w zakresie wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, winny być zamieszczone 

w  wykazie,  ponieważ  to  on  stanowi  oświadczenie  woli  wykonawcy,  za  które  ponosi  on 

odpowiedzialność.  W  niniejszej  sprawie  brak  jest  wyraźnego  wymogu  przedstawienia 

wykazu,  opierając  się  faktycznie  w  ocenie  spełniania  wymogu  na  informacjach  zawartych  

w  referencjach.  Tym  bardziej  zatem  Zamawiający  winien  szczegółowo  przeanalizować 

danych w nich zawartych 

(vi) 

Nie  ulega  wątpliwości,  że  Zamawiający  powinien  dokonać  w  takiej  sytuacji  poprawy 

oczywistej 

omyłki  pisarskiej  w treści  złożonych  przez  Odwołującą  dokumentów.  Sytuacja ta 

jest klarowna 

od samego początku i nie może budzić wątpliwości Zamawiającego. Co więcej 


w takiej sytuacji 

winien skorzystać z przysługującego mu prawa i na zasadzie art. art. 223 ust 

2 pkt.1) ustawy 

prawo zamówień publicznych poprawić błędny rok „2004” na „2024”. 

(vii) 

Mając  zatem  na  uwadze  całokształt  niniejszej  sprawy  ,  sprowadzający  się  do  faktu  

iż  Wykonawca  przedłożył  dokument  z  którego  w  sposób  nie  budzący  wynika  termin  jego 

wystawienia (omyłkowo wpisano rok 2004  zamiast  2024) ,  czasookres  wykonywania usługi 

zaś  sam  Zamawiający potwierdził  telefonicznie treść referencji ,  to w  ocenie Odwołującego 

brak jest podstaw do odrzucenia jego oferty.

”. 

Zamawiający  w  dniu  27.08.2024  r.  (przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej 

oraz  przy  pomocy  platformy 

na  której  prowadzone  jest  postępowanie)  wezwał  wraz  kopią 

odwołania, uczestników postępowania do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

Do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.  

W  dniu  12.09.2024  r. 

odpowiedź  na  odwołanie  złożył  środkami  komunikacji 

elektronicznej  Zamawiający,  w  której  oświadczył,  że  nie  uwzględnia  w  całości  zarzutów  w 

nim zawartych i wn

iósł o: 

oddalenie  odwołania  w  całości,  z  uwagi  na  brak  zaistnienia  przesłanek 

prowadzących  do  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp  przez  Zamawiającego,  wskazanych 

przez  Odwołującego  w  odwołaniu,  a  tym  samym  niedokonaniu  przez  Zamawiającego 

czynności,  która  byłaby  niezgodna  z  ustawą  Pzp  poprzez  odrzucenie  oferty  wykonawcy 

F.H.U.G O.  J. O. i wyborze wykonawcy ARKADIA J. K., 

zasądzenie  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kosztów  postępowania 

odwoławczego według spisu kosztów przedstawionego na rozprawie.  

W  dniu  12.09.2024  r. 

Odwołujący  złożył  środkami  komunikacji  elektronicznej  pismo 

procesowe

, w którym odniósł się do pisma Zamawiającego.  

W dniu 13.09.2024 r. podczas rozprawy, 

w szczególności: 

Odwołujący podtrzymał stanowisko jak w odwołaniu i piśmie procesowym. Złożył dowód:  

pismo  z  dnia  26.08.2024  r.  z  Przedszkola 

„No  i  Fajnie”,  które  wystawiło  sporne 

referencje  

na  potwierdzenie  faktu,  że  12.08.2024  r.  Zamawiający  potwierdzał  datę  wystawienia 

referencji  i  treść  tych  referencji,  podkreślając,  że  nastąpiło  to  w  roku  2024.  Złożył 

wniosek  o  zasądzenie  kosztów  postępowania  odwoławczego  wraz  z  fakturą  na  kwotę 

600,00 zł tytułem wynagrodzenia pełnomocnika; 


Zamawiający  podtrzymał  stanowisko  jak  w  odpowiedzi  na  odwołanie.  Złożył  wniosek  

o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego wraz ze spisem kosztów na kwotę 

600,00 zł tytułem wynagrodzenia pełnomocnika i 345,00 zł tytułem kosztów przejazdu. 

Skład 

orzekający  Krajowej 

Izby  Odwoławczej 

po 

zapoznaniu 

się  

z  przedstawionymi 

w  postępowaniu  odwoławczym  dowodami,  po  wysłuchaniu 

oświadczeń, jak i stanowisk stron, złożonych ustnie do protokołu w toku posiedzenia  

rozprawy, ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  528  ustawy  Pzp,  zaś  wykonawca 

wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, uprawniający 

do jego złożenia.  

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  542  ust.  1  ustawy  Pzp,  dopuścił  

w niniejszej sprawie dowody 

zawnioskowane w toku postępowania odwoławczego.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  stanowisko  wynikające  ze  złożonych  pism,  to  jest  odwołania,  odpowiedzi  na 

odwołanie,  pisma  procesowego  Odwołującego,  a  także  stanowiska  i  oświadczenia  stron, 

złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów,  stwierdzić  należy,  

że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Izba dokonała następujących ustaleń: 

W  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  dalej  „SWZ”,  Zamawiający  postawił  między 

innymi  warunki  zamówienia  w  pkt  10.  OŚWIADCZENIA  I  DOKUMENTY,  JAKIE 

ZOBOWIĄZANI  SĄ  DOSTARCZYĆ  WYKONAWCY  W  CELU  WYKAZANIA  BRAKU 

PODSTAW  WYKLUCZENIA  (PODMIOTOWE  ŚRODKI  DOWODOWE)  w  ppkt  4.  2): 

„Podmiotowe  środki  dowodowe  wymagane  od  wykonawcy  obejmują:  2)  wykazu  usług 

wykonanych,  a  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  również 

wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy 

w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  

na rzecz których usługi zostały wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów 

określających,  czy  te  usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane  należycie,  przy  czym 

dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, 

na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub 

ciągłych  są  wykonywane,  a  jeżeli  wykonawca  z  przyczyn  niezależnych  od  niego  nie  jest  


w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  -  oświadczenie  wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń 

powtarzających  się  lub  ciągłych  nadal  wykonywanych  referencje  bądź  inne  dokumenty 

potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie  powinny  być  wystawione  w  okresie  ostatnich  

3 miesięcy (załącznik nr 5 do SWZ).”. 

W dniu 07.08.

2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia podmiotowych 

środków  dowodowych:  „Na  podstawie  art.  274  ust  1  ustawy  z  dnia    11  września  2019  r.  - 

Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  1605  z  późn.  zm.)  Zamawiający 

wzywa  wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona  do  złożenia  podmiotowych 

środków  dowodowych  potwierdzających,  iż  wykonawca  spełnia  warunki  udziału  w 

postępowaniu  wskazane  i  opisane  w  art.  8  ust.  2  pkt.  b)  i  d)  SWZ.  Na  potwierdzenie 

spełniania warunków udziału w postępowaniu Wykonawca przedkłada dokumenty wskazane 

opisane 

art. 

ust. 4 pkt. 1) i 2)   

Dokumenty należy przesłać do dnia 13.08.2024 roku do godziny 9.00 za 

pośrednictwem  platformy  zakupowej  https://radoszyce.ezamawiajacy.pl/    Sposób 

sporządzenia  dokumentów  określa  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30 

grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań 

technicznych  dla  dokumentów  elektronicznych  oraz  środków  komunikacji  elektronicznej  

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie.”. 

W  dniu  09.08.

2024  r.  Wykonawca  przedłożył  podmiotowe  środki  dowodowe,  w  tym   

List  referencyjny,  wystawiony 

przez  „No  i  Fajnie”  Żłobek  i  Przedszkole  K.  S.,  

o treści:  

„Firma  F.H.U.G  O.    J.  O.  świadczy  dla  Przedszkola  „No  i  fajnie”  w  Końskich,  

od dnia 01 września 2023 r. , usługi cateringowe polegające na przygotowaniu, dostarczeniu  

i  podaniu  posiłków  (całodziennego    wyżywienia)  dla  55  dzieci  w  wieku  3-5  lat 

uczęszczających  do  punktu  przedszkolnego  i  żłobka  przy  ul.  Partyzantów  12.  Usługa 

świadczona  przez  firmę  „F.H.U.G  O.    J.  O.  jest  pełna  profesjonalizmu,  posiłki  są  syte, 

smaczne  oraz  odpowiednio  podane.  Pracownicy  Firmy  są  zaorganizowani,  sumienni  i 

zaamngażowani,  wywiązują  się  z  powierzonych  zadań.  Z  pełną  odpowiedzialnością 

polecamy firmę „F.H.U.G O. .”, a także: 

wpis do rejestru oraz wykaz usług, w którym w tabeli w Lp. 1 w kolumnie: „Nazwa podmiotów 

na rzecz których  usługi zostały wykonywane lub są wykonywane” podano: „Przedszkole „No 

i  fajnie””,  w  kolumnie:  „Przedmiot  zamówienia”  podano:  „Usługa  dożywiania”,  w  kolumnie: 

„Okres trwania umowy/świadczenia” podano: „01.09.23 nadal”, w kolumnie: „Wartość brutto 

usługi” podano: „170 000 zł”. 

Pismem  z  dnia  13.08.2024  r. 

(na piśmie omyłkowo wskazano 2025 r.) Zamawiający 

wezwał  Odwołującego  do uzupełnienia podmiotowego środka  dowodowego:  „Na podstawie 


art. 128 ust 1 ustawy z dnia  11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.  

z  2023  r.  poz.  1605  z  późn.  zm.)  Zamawiający  wzywa  wykonawcę,  do  uzupełnienia 

złożonego podmiotowego środka dowodowego, o którym mowa w art. 10 ust. 4 pkt. 2) SWZ 

a  mianowicie  referencji  sporządzonych  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  usługi  są 

wykonywane  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie.  Dokumenty  potwierdzające  ich 

należyte wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy. 

Zamawiający  wzywa  Wykonawcę  do  uzupełnienia  referencji  wystawionych  przez  podmiot  

na  rzecz,  którego  usługa  jest  wykonywana,  ponieważ  złożone  na  wezwanie  referencje  nie 

zawierają  daty  ich  sporządzenia  co  jest  niezgodna  z  Rozporządzeniem  Ministra  Rozwoju, 

Pracy  i  Technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r.  w  sprawie  podmiotowych  środków 

dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od 

wykonawcy  

(Dz.  U.  poz.  2415 z  późn.  zm.)  § 9  ust.  1  pkt  2)  oraz  Specyfikacją Warunków  Zamówienia  

art.  10  ust.  4  pkt.  2). 

Poprawiony  dokument  należy  przesłać  do  dnia  19.08.2024  roku  do 

godziny 9.00 za pośrednictwem platformy zakupowej https://radoszyce.ezamawiajacy.pl/   

Sposób  sporządzenia  dokumentów  określa rozporządzenia  Prezesa  Rady Ministrów  z  dnia  

30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  sposobu  sporządzania  i  przekazywania  informacji  oraz 

wymagań  technicznych  dla  dokumentów  elektronicznych  oraz  środków  komunikacji 

elektronicznej  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie.”. 

W  dniu  14.08.

2024  r.  Wykonawca  przedłożył  List  referencyjny,  wystawiony  przez  

„No i Fajnie” Żłobek i Przedszkole K. S., z datą wystawienia: „Końskie, 31.07.2004” o treści:  

„Firma  F.H.U.G  O.    J.  O.  świadczy  dla  Przedszkola  „No  i  fajnie”  w  Końskich,  

od  dnia  01  września  2023  r.  do  dnia  dzisiejszego  usługi  cateringowe  polegające  

na  przygotowaniu,  dostarczeniu  i  podaniu  posiłków  (całodziennego    wyżywienia)  dla  55 

dzieci  w  wieku  3-

5  lat  uczęszczających  do  punktu  przedszkolnego  i  żłobka  przy  ul. 

Partyzantów  12.  Usługa  świadczona  przez  firmę  „F.H.U.G  O.    J.  O.  jest  pełna 

profesjonalizmu,  posiłki  są  syte,  smaczne  oraz  odpowiednio  podane.  Pracownicy  Firmy  są 

zorganizowani,  sumienni  i  zaa

ngażowani,  wywiązują  się  z  powierzonych  zadań.  Z  pełną 

odpowiedzialnością polecamy firmę „F.H.U.G O. .”. 

Na podstawie ustawy Pzp: 

1)  art.  128  ust.  4: 

„4.  Zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących 

treści  oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  lub  złożonych  podmiotowych 

środków  dowodowych  lub  innych  dokumentów  lub  oświadczeń  składanych  

w postępowaniu.”; 


2)   art. 223 ust. 2 pkt 1:  

„2.  Zamawiający poprawia w ofercie: 1) oczywiste omyłki pisarskie,”, 

3)  art. 239:  

„1.  Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert 

określonych w dokumentach zamówienia. 

2.  Najkorzystniejsza oferta to oferta 

przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości 

do ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.”. 

B

iorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1  ustawy 

Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową po wszechstronnym rozważeniu zebranego 

materiału dowodowego (art. 542 ust. 1 ustawy Pzp), Izba stwierdziła, co następuje. 

W  sprawie  sporn

a  była  możliwość  zastosowania  wielokrotnego  art.  128  ustawy  Pzp  

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  w  odniesieniu  do  dokumentu  referencji,  a  to  raz  

z podstawy w ustępie 1, a raz w ustępie 4 tegoż artykułu. Sporne było nadto, czy pierwotnie 

złożone  referencje  i  następne,  w  uzupełnieniu,  z  naniesioną  datą  wystawienia  (z  rokiem 

i  zmian

ą  treści  referencji  –  wyrazu  z  „nadal”  na  sformułowanie  „do  dnia  dzisiejszego”, 

odnoszą  się  do  tego  samego  zamówienia  referencyjnego,  wykazanego  w  wykazie  usług 

Odwołującego. Nadto w ocenie Odwołującego Zamawiający mógł sprostować, jak wskazywał 

Odwołujący  oczywisty  błąd  w  podanym  roku  wystawienia  referencji  na  tej  podstawie,  że 

referencje stanowią ofertę Odwołującego i mogą podlegać poprawieniu oczywistej omyłki w 

ofercie. 

Odnosząc się do powyżej przywołanych zarzutów odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  Izba  wskazuje  na  obowiązek  wykonawcy,  wynikający  

z  warunków  zamówienia  w  SWZ  i  odpowiedniego  rozporządzenia  w  przedmiocie  złożenia 

referencji, wystawionych 

w okresie ostatnich trzech miesięcy (§ 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia 

Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r.  w  sprawie  podmiotowych 

środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  lub  oświadczeń,  jakich  może  żądać 

zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415, z późn. zm.): „1.   W 

celu 

potwierdzenia 

spełniania  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji 

dotyczących  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  zamawiający  może,  w  zależności  od 

charakteru,  znaczenia,  przeznaczenia  lub  zakresu  robót  budowlanych,  dostaw  lub  usług, 

żądać następujących podmiotowych środków dowodowych: 2) 

wykazu  dostaw  lub  usług 


wykonanych,  a  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  również 

wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy 

w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat  wykonania  i  podmiotów,  

na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem 

dowodów  określających,  czy  te  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane 

należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są  referencje  bądź  inne  dokumenty 

sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane,  

a  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  są  wykonywane,  a  jeżeli 

wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - 

oświadczenie  wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  nadal 

wykonywanych  referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie 

powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy;”). 

Odwołujący  nie  zarzucał  w  odwołaniu  Zamawiającemu,  jak  wyjaśniał  również  

na rozprawie, zastosowanie 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia art. 128 ust. 1 ustawy 

Pzp 

(wezwanie Odwołującego do złożenia referencji ze wskazaniem daty ich wystawienia). 

W odpowiedzi na to wezwanie Odwołujący złożył referencje z błędem, jak wskazywał,  

w dacie ich wystawienia co do roku - z

amiast roku „2024” wpisano rok „2004”. 

W ocenie Izby stanowisko Odwołującego, że błędnie podano w referencjach rok 2004  

jest 

zasadne,  gdyż  ponowne  złożenie  referencji  nastąpiło  na  wezwanie  Zamawiającego, 

powielało treść uprzednio złożonych referencji w zakresie od kiedy usługa była świadczona – 

od  dnia  01.09.2023  r.  Z

atem  nie  można  wywodzić  zdaniem  Izby  z  faktu  zmiany  treści 

powtórnie  złożonych  referencji  co  do  tego  do  kiedy  usługa  była  świadczona  (wcześnie 

„nadal”,  

a następnie po uzupełnieniu „do dnia dzisiejszego”), że jest wątpliwość czy rok 2004 w dacie 

wystawienia 

referencji uzupełnionych był podany omyłkowo, czy też nie. 

Powyższe  nie  zmienia  jednak  tego,  że  Zamawiający  może  jednokrotnie  zwrócić  się  

do Odwołującego o uzupełnienie referencji, a także tego, że referencje także jako składane  

do  oferty 

po upływie terminu złożenia oferty, a także z uwagi na pochodzenie od podmiotu 

trzeciego,  nie 

zaś  wykonawcy, nie mogą stanowić  w  ocenie  Izby treści  oferty,  podlegającej 

poprawieniu dozwolonych prawem 

omyłek.  

Odnosząc  się  zaś  do  możliwości  zastosowania  art.  128  ust.  4  ustawy  Pzp,  należy 

zauważyć,  że  mowa  w  tym  przepisie  o  prawie  Zamawiającego  do  wyjaśnień,  nie  zaś  jego 

obowiązku w tym zakresie.    

W  ocenie  Izby 

Odwołujący  nie  dołożył  należytej  staranności  podczas  czynności 

uzupełnienia  podmiotowego  środka  dowodowego  w  odpowiedzi  na  wezwanie  (referencji  

z  wymaganymi  elementami).  N

iniejsze  odwołanie  zmierza  w  istocie  do  obejścia  obowiązku 


Zamawiającego,  wynikającego  z  przepisów  ustawy  Pzp  co  do  jednokrotnego  wezwania  

do uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego, gdyż dotyczy tego samego elementu – 

daty  wystawienia  referencji  (

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia:  wezwanie  

z  dnia  13.08.2024  r. 

do  uzupełnienia  referencji  na  podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  - 

daty  wystawienia  referencji  i  w 

odwołaniu:  zarzucane  nie  wezwanie  do  wyjaśnień  na 

podstawie  

art. 128 ust. 4 ustawy Pzp - daty wystawienia referencji - roku).  

Odnosząc  się  do  złożonego  na  rozprawie  dowodu  Odwołującego  w  postaci 

oświadczenia  z  dnia  26.08.2024  r.  o  kontakcie  telefonicznym  Zamawiającego  z 

Przedszkolem  „No  i  Fajnie”  w  dniu  12.08.2024  r.  na  potwierdzenie  spełniania  danego 

warunku  zamówienia  przez  Odwołującego,  Izba  zauważa,  że  dowód  ten  jest  nieprzydatny 

dla 

rozstrzygnięcia  

z  uwagi  na  to,  że  pierwotnie  złożony  dokument  referencji  w  dniu  09.08.2024  r.  nie  miał 

wszystkich elementów – daty wystawienia (był niekompletny) i z tego powodu Zamawiający 

na  podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp 

wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  referencji,  

jako  że  Zamawiający  był  na  podstawie  tegoż  przepisu  zobowiązany  do  wezwania  

do uzupełnienia niekompletnego dokumentu (bez daty wystawienia).  

Izba  związana  jest  przy  orzekaniu zarzutami  odwołania,  przez  co  rozumie  się także 

przytoczone  fakty  w  odwołaniu,  i  nie  orzeka  w  zakresie  wykraczającym  poza  te  zarzuty  

(art. 555 ustawy Pzp).  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała, że Zamawiający nie naruszył zarzucanych 

mu w odwołaniu przepisów prawa.  

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  553  ustawy  Pzp  

oraz orzekła jak w sentencji.   

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku 

postępowania  -  na  podstawie art.  557,  art.  574 i art.  575 ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  

o  przepisy 

§  8  ust.  2  zdanie  pierwsze  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  

30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania 

(Dz.U. poz. 2437). 

Na koszty postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez 

Odwołującego  w wysokości  7  500,00  zł  i  uzasadnione  koszty  stron  postępowania 

odwoławczego.  Wobec  oddalenia  odwołania  w  całości,  koszty  ponosi  Odwołujący.  W 


związku  z  tym,  iż  Zamawiający  złożył  wniosek  o  zasądzenie  uzasadnionych  kosztów  stron 

postępowania 

odwoławczego  

–  wynagrodzenia  pełnomocnika  (3 600,00  zł)  i  kosztów  związanych  z  dojazdem  

na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę (345,00 zł), oraz złożył z tego tytułu spis kosztów, 

Izba  zasądziła  takie  koszty  na  podstawie  §  5  pkt  2  lit.  a  i  b rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania.  

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji. 

Przewodnicząca:      ………………………….…