Sygn. akt: KIO 3093/24
Warszawa,
11 września 2024 roku
POSTANOWIENIE
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aneta Mlącka
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 11 września 2024 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26
sierpnia 2024 r. przez
Odwołującego Axians IT Solutions Poland sp. z o.o. (ul. Postępu 21D,
02-676 Warszawa)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Komenda Główna
Policji (ul. Puławska 148/150, 02-624 Warszawa)
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego
Axians IT Solutions Poland sp. z o.o. (ul. Postępu 21D, 02-676 Warszawa) kwoty
00 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………..
Sygn. akt: KIO 3093/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Komenda Główna Policji prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest: „Zawarcie
umowy ramowej na dostawę urządzeń pełniących rolę Mobilnych Terminali Noszonych oraz
licencji MDM".
26 sierpnia 2024 roku
Odwołujący Axians IT Solutions Poland spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99
ust. 1, 4, 5 i 6 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny, nieproporcjonalny, naruszający
zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców,
niezapewniający możliwości zaoferowania równoważnego rozwiązania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania zmian
w treści SWZ, OPZ oraz projektach umowy ramowej i wykonawczej:
a) wykreślenie z warunków ogólnych testów opisanych w załączniku nr 9 do SWZ wymogu
dostarczenia stacji komunikacyjno-
ładującej nabiurkowej poczwórnej (pkt IV.1 odwołania);
b) zmianę postanowień dotyczących powtórzenia testów opisanych w załączniku nr 9 do
SWZ, w ten sposób, by możliwość jednokrotnego powtórzenia testu istniała zawsze, bez
ocennej decyzji Zamawiającego w tym zakresie (pkt IV.2 odwołania);
c) zmianę treści załącznika nr 9 do SWZ i wprowadzenie postanowienia, że sprzęt po
testach będzie komisyjnie deponowany / pieczętowany, tak by uniemożliwić komukolwiek
dokonywanie samodzielnych czynności przy nim (analogicznie do procedur przy złożeniu
sprzętu przed testami), ewentualnie - że sprzęt będzie zwrócony wykonawcom niezwłocznie
po zakończeniu testów (pkt IV.3 odwołania);
d) usunięcie wymogu wskazanego w wierszu 3 tabeli D załącznika nr 9 do SWZ:
Zamawiający wymaga współpracy z systemem Essentials MDM w konfiguracji standardowej
dostarczonej przez producenta. Jest to standardowa polityka bezpieczeństwa rozszerzona o
blokadę komunikacji NFC, bluetooth, wi-fi oraz ma wybraną opcję blokady dostępu do
ustawień urządzenia (pkt IV.4 odwołania);
e) zmianę treści §8 ust. 3 lit. c) - e) PPUR i wprowadzenie postanowienia zgodnie, z którym
waloryzacja będzie zgodna z przytoczonym wzrostem / spadkiem wskaźników GUS za
odpowiedni okres od ostatniej waloryzacji / podpisania umowy i z niższym poziomem
wskaźnika, od którego możliwe jest ubieganie się o waloryzację cen (pkt V.1 odwołania);
f) zmianę treści §7 ust. 2 lit. c) PPUW i sprecyzowanie, że kara stanowi 0,15% wartości
brutto niezrealizowanej części Umowy wykonawczej, za każdy rozpoczęty dzień zwłoki w
wykonaniu Przedmiotu umowy (pkt. VI.1 odwołania);
g) zmianę treści ust. 12 załącznika nr 3 do PPUW i jednoznaczne określenie, w jakich
przypadkach Zamawiający będzie wymagał wymiany urządzenia na nowe (pkt VI.2
odwołania);
h) usunięcie wymogu W17 z OPZ, ewentualnie doprecyzowanie warunków testu
wytrzymałości akumulatora W17 tak, by były możliwe przy wykorzystaniu standardowych
ustawień Androida i takie same dla wszystkich wykonawców (pkt VII.1 odwołania);
i) sprecyzowanie treści OPZ poprzez sprecyzowanie pojęcia „najszersza wersja licencji",
ewentualnie -
o wykreślenie tego postanowienia i umożliwienie wykonawcom dostarczenia
każdej wersji licencji, spełniającej wymagania Zamawiającego (pkt VII.2 odwołania).
09 września 2024 roku Zamawiający przesłał do akt sprawy odpowiedź na odwołanie oraz
załącznik z dokonanymi zmianami SWZ.
10 września 2024 roku Odwołujący przesłał pismo, w którym oświadczył, że w związku z
treścią odpowiedzi na odwołanie Zamawiającego oraz zmianami w treści dokumentacji
zamówienia, w związku z odpadnięciem substratu zaskarżenia na podstawie art. 568 pkt 2)
ustawy Prawo zamówień publicznych wnosi o umorzenie postępowania w zakresie zarzutów,
określonych w ust. 3 pkt. 3.2 lit. a, b, d, e, f, g, h oraz i (odpowiednio pkt. IV.1, IV.2, IV.4, V.1,
VI.1, VI.2, VII.1 oraz VII.2 uzasadnienia odwołania). Odwołujący oświadczył, że cofa
odwołanie w zakresie zarzutu, którego dotyczył wniosek określony w ust. 3 pkt. 3.2 lit. c.
Odwołujący wskazał, że 6.09.2024 r. Zamawiający dokonał szeregu zmian w dokumentacji
postępowania. W związku z tymi zmianami doszło do odpadnięcia tzw. substratu
zaskarżenia w zakresie zarzutów wskazanych powyżej. Odwołujący stwierdził, że dalsze
postępowanie w tym zakresie stało się zbędne i tym samym podlega umorzeniu na
podstawie art. 568 pkt 2)
ustawy Prawo zamówień publicznych. Natomiast w zakresie
jednego z zarzutów (dot. terminu zwrotu urządzeń po testach) Odwołujący oświadczył, że
cofa odwołanie w tym zakresie.
Izba zważyła co następuje:
Zgodnie z artykułem 568 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych Izba umarza
postępowanie odwoławcze w formie postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze
postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Z przesłanych dokumentów wynika, że Zamawiający dokonał zmian treści SWZ, co
powoduje, że brak jest substratu zaskarżenia (SWZ w kształcie z chwili wniesienia odwołania
nie istnieje). Izba miała na uwadze okoliczność, że Odwołujący w piśmie procesowym z 10
września 2024 roku wskazał na brak substratu zaskarżenia i wniósł o umorzenie
postępowania w zakresie zarzutów, których dotyczyły wnioski określone w ust. 3 pkt. 3.2 lit.
a, b, d, e, f, g, h oraz i na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący nie stawił się na posiedzenie z udziałem stron, co oznacza, że w jego ocenie
brak jest sporu, postępowanie stało się zbędne.
Jednocześnie Odwołujący w piśmie procesowym oświadczył, że cofa jeden z zarzutów
odwołania.
W konsekwencji Izba uwzględniła wniosek Odwołującego o umorzenie niniejszego
postępowania odwoławczego. Wobec dokonanych przez Zamawiającego zmian SWZ,
wniosku Odwołującego o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt
2 ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie zarzutów, których dotyczyły wnioski
określone w ust. 3 pkt. 3.2 lit. a, b, d, e, f, g, h oraz i (odpowiednio pkt. IV.1, IV.2, IV.4, V.1,
VI.1, VI.2, VII.1 oraz VII.2 uzasadnienia odwołania) na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz wycofaniu przez Odwołującego zarzutu określonego w
ust. 3 pkt. 3.2 lit. c
odwołania, dalsze prowadzenie postępowania odwoławczego stało się
zbędne. Substrat zaskarżenia przestał istnieć, co stanowi podstawę umorzenia
postępowania w oparciu o art. 568 pkt. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z
powyższym postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
W
związku z § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę
Odwoławczą (Dz. U. poz. 2453) Izba w sytuacji opisanej w art. 568 pkt 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych wydała postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach w oparciu o przepisy § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. poz. 2437), Izba nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego kwotę wpisu.
Przewodnicząca:
………………………………