Sygn. akt: KIO 3097/24
WYROK
Warszawa, dnia 17
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Joanna Stankiewicz-Baraniak
Ryszard Tetzlaff
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę Centrum Udostępniania Dokumentów spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie przy ul. Farbiarskiej 7A (02-862
Warszawa)
w postępowaniu prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z
siedzibą w Warszawie przy ul. Szamockiej 3, 5 (01-748 Warszawa)
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy IBM Polska spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie przy ul. Krakowiaków 32 (02-255
Warszawa)
orzeka:
1. Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Centrum Udostępniania Dokumentów spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty ww. wykonawcy poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
zamawiającego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;
2.2. zasądza od wykonawcy Centrum Udostępniania Dokumentów spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na rzecz zamawiającego Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych z siedzibą w Warszawie kwotę w wysokości 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty strony postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
– Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
…………………………….
…………………………….
Sygn. akt: KIO 3097/24
U z a s a d n i e n i e
Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w Warszawie zwany dalej
„zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2023 r., poz. 1605 ze zm.)
, zwanej dalej: „Pzp”, w trybie z wolnej ręki, pn.: Dostawa nowej
technologii serwerów Mainframe o numerze referencyjnym: 993200.271.49.2024, zwane
dalej jako:
„postępowanie”.
Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex-ante zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 14 sierpnia 2024 r. pod numerem 488746-2024 (numer
wydania Dz.U. S: 158/2024).
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy, jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 26 sierpnia 2024 r. wykonawca
Centrum Udostępniania Dokumentów Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie, w którym
zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 pkt 1-3 Pzp
przez niezachowanie zasady przejrzystości i proporcjonalności oraz
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ze względu na odrzucenie
oferty o
dwołującego;
2) art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz lit. b) P
zp przez niezasadny wybór niekonkurencyjnego
trybu udzielenia zamówienia pomimo braku przesłanek dla zastosowania trybu z wolnej ręki.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i:
- nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności wyboru trybu z wolnej ręki;
- nakazanie z
amawiającemu unieważnienia postępowania z wolnej ręki;
- nakazanie z
amawiającemu przeprowadzenie postępowania w trybie przetargu
nieograniczonego.
Odwołujący wyjaśnił, że ma interes we wniesieniu odwołania, ponieważ w wyniku
naruszenia przez z
amawiającego ww. przepisów ustawy, jego interes w uzyskaniu
zamówienia doznał uszczerbku, gdyż objęte odwołaniem czynności zamawiającego
uniemożliwiają mu ubieganie się o udzielenie zamówienia, a tym samym dokonanie wyboru
jego oferty i uzyskania przedmiotowego zamówienia. Ponadto odwołujący wskazał, że
u
względnienie odwołania doprowadzi do zniesienia postawionych przez zamawiającego
ograniczeń kręgu potencjalnych wykonawców (w tym odwołującego), którzy będą mogli
złożyć ofertę z realną szansą na uzyskanie zamówienia. Zdaniem odwołującego objęte
odwołaniem czynności zamawiającego prowadzą do możliwości poniesienia szkody przez
niego
– polegającej na uniemożliwieniu mu ubiegania się o zamówienie, złożenia oferty i
uzyskania zamówienia.
W
uzasadnieniu odwołania została przedstawiona argumentacja dla podniesionych
zarzutów.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca IBM Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie.
W dniu 10
września 2024 r. zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na
odwołanie wraz z załącznikami, w której przedstawił argumentację dla wniosku o oddalenie
zarzutów odwołania w całości.
Tego samego dnia tj. 10 września 2024 r, również wykonawca zgłaszający
przystąpienie po stronie zamawiającego wniósł pismo procesowe z załącznikami, w którym
zawarł stanowisko wskazujące na oddalenie odwołania.
W dniu 12 września 2024 r. odwołujący złożył pismo wraz załącznikiem, w którym
przedstawił argumentację popierającą wniosek o uwzględnienie odwołania.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego
postępowania, złożonych dowodów oraz
biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestników postępowania odwoławczego, Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła
skuteczność przystąpienia zgłoszonego przez wykonawcę IBM Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
(zwanego dalej jako: „przystępujący po stronie zamawiającego” lub
„wykonawca”), do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego. W
związku z tym ww. wykonawca stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Tym samym Izba
nie uwzględniła opozycji zgłoszonej przez odwołującego przed otwarciem
rozprawy
przeciw przystąpieniu ww. wykonawcy. Odwołujący wskazał, że istotą jego wniosku
było zaprzeczenie twierdzeniu, że tylko zgłaszający przystąpienie jest w stanie zrealizować
przedmiotowe zamówienie. Ponadto podkreślił, że zgłaszający przystąpienie nie wykazał
interesu w piśmie zawierającym zgłoszenie przystąpienia.
Skład orzekający ustalił, że wykonawca IBM Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w piśmie zawierającym zgłoszenie przystąpienia wskazał, że ma interes w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego, bowiem jest jedynym uczestnikiem negocjacji
z wolnej ręki w Postępowaniu, którego dotyczy odwołanie i liczy na uzyskanie zamówienia.
Zgodnie z
treścią art. 526 ust. 2 Pzp Izba uwzględnia opozycję, jeżeli zgłaszający opozycję
uprawdopodobni, że wykonawca nie ma interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
strony, do której przystąpił. W przeciwnym przypadku Izba oddala opozycję.
W okolicznościach przedmiotowej sprawy Izba stwierdziła, że odwołujący zgłaszając
opozycje wobec przystąpienia wykonawcy IBM Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie nie
uprawdopodobni
ł, że ww. wykonawca nie miał interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść zamawiającego. Jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa w tej kwestii interes w
uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której zgłasza się przystąpienie, jest inną,
szerszą kategorią prawną, niż wymagany przez art. 505 ust. 1 Pzp interes w uzyskaniu
zamówienia. W ocenie składu orzekającego w przypadku interesu w zgłoszeniu
przystąpienia
chodzi
o jakąkolwiek korzyść, jakieś dobro dla wykonawcy, które uzyska, jeśli strona, do której
przystępuje, wygra postępowanie odwoławcze. Jeśli więc przystępujący wykonawca zgłasza
przystąpienie po stronie zamawiającego oczekuje, że odwołanie zostanie oddalone, a on
sam pozyska z tego tytułu jakiś pożytek. Wykonawca IBM Polska Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
w piśmie zawierającym zgłoszenie przystąpienia wprost wskazał, że jest jedynym
uczestnikiem negocjacji z wolnej ręki w postępowaniu, którego dotyczy odwołanie i liczy na
uzyskanie zamówienia. Tym samym chybiona okazała się argumentacja odwołującego
wskazująca, że zgłaszający przystąpienie nie wykazał interesu w piśmie zawierającym
zgłoszenie przystąpienia, skoro wyraźnie została w tym piśmie podana informacja
odnosząca się do oczekiwania korzyści ze strony wykonawcy w postaci uzyskania
zamówienia.
Argumentacja
odwołującego w związku ze zgłoszoną opozycją odnosiła się również do
wskazania,
że istotą tego wniosku było zaprzeczenie twierdzeniu, że tylko zgłaszający
przystąpienie jest w stanie zrealizować przedmiotowe zamówienie. Izba na moment
ro
zstrzygnięcia w przedmiocie opozycji pozostawiła powyżej podniesioną kwestię bez
odpowiedzi, ponieważ zajęcie stanowiska w tym zakresie stanowiłoby de facto merytoryczne
rozstrzygnięcie odwołania przed przeprowadzeniem rozprawy. Tym samym opozycja
zgłoszona przez odwołującego w związku z powyżej przedstawioną argumentacją była już
z samej istoty sprawy niewłaściwa, ponieważ koncentrowała się na zagadnieniu stricte
merytorycznym, które było silnie powiązane z rozstrzygnięciem odwołania.
Z uwagi na powyższe Izba stwierdziła, że należało oddalić opozycję zgłoszoną przez
odwołującego.
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
Pzp.
Izba zaliczyła na poczet materiału dowodowego:
1) dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do
akt sprawy przez zamawiającego w dniu 2 września 2024 r., w tym w szczególności:
ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 14 sierpnia 2024 r. pod numerem 488746-2024 (numer wydania
Dz.U. S: 158/2024);
uzasadnienie faktyczne i prawne udzielania zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 214
ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz lit. b) Pzp znajduj
ące się w dokumencie opublikowanym wraz
z ogłoszeniem ex-ante na stronie prowadzonego postepowania;
2) dokumenty
załączone do odwołania:
- umow
ę nr 1068997 z dnia 18 grudnia 2018 r. zawartą pomiędzy zamawiającym
a przystępującym;
- z
ałącznik nr 7 do ww. umowy – Warunki gwarancji z umowy;
- warunki gwarancji ze strony IBM;
- umow
ę nr 1076218 z dnia 9 czerwca 2020 zawartą pomiędzy zamawiającym a konsorcjum
wykonawców, w którym liderem był odwołujący;
- p
otwierdzenie należytego wykonania ww. umowy;
3) dokumenty załączone do odpowiedzi na odwołanie:
- pismo
przystępującego z dnia 26 czerwca 2024 r. do zamawiającego, wraz z umową
Regulującą Relacje z Klientem oraz oświadczeniem IBM World Trade Corporation z dnia 24
czerwca 2024r. wraz z tłumaczeniem;
- Warunki Ograniczonej Gwarancji IBM;
- pismo
przystępującego do zamawiającego z dnia 25 lipca 2024 r.;
- pismo IBM World Trade Corporation z 24 lipca 2024 r.;
- mail dyrektora Departamentu Infrastruktury Informatycznej ZUS do
przystępującego z 8
maja 2024 r.;
- pismo Dyrektora Generalnego
przystępującego z dnia 13 maja 2024 r.;
- mail dyrektora Departamentu Infrastruktury Informatycznej ZUS z 14 maja 2024 r. do
uczestników RFI;
- pismo z dnia 11 czerwca 2024 r. znak: 990800.271.13.2024, UNP 2024-00324953 do
przystępującego;
IBM International Warranty Service wraz z tłumaczeniem rozdziału Instrukcje dotyczące
międzynarodowego ruchu transgranicznego;
- International Warranty Service (IWS)
– IBM z Systems;
- zapytanie RFI;
- mail o
dwołującego z 18 maja 2024 r. do zamawiającego – dokument oznaczony jako
zawierający tajemnicę przedsiębiorstwa;
- ofert
ę podstawową i formularz odpowiedzi na zapytanie o informację złożone przez
o
dwołującego – dokument oznaczony jako zawierający tajemnicę przedsiębiorstwa;
4) dokumenty załączone do pisma procesowego przystępującego:
- t
łumaczenie przysięgłe oświadczenia IBM World Trade Corporation z dnia 24 czerwca 2024
r.;
- z
ałącznik nr 21 (Exhibit 21) do Sprawozdania IBM Corporation z listą spółek zależnych;
5) dokument załączony do pisma procesowego odwołującego z dnia 12 września 2024 r.
oznaczony jako z
ałącznik nr 8 do umowy ZUS z IBM Polska;
6) dokument złożony na posiedzeniu przez odwołującego tj. wydruk instrukcji technicznej
dotyczącej sposobu rozbudowy serwera IBM z14 (3906).
Izba ustaliła co następuje
14 sierpnia 2024 r. z
amawiający opublikował ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości
ex ante w
zamówieniu prowadzonym w trybie z wolnej ręki, którego przedmiotem jest zakup i
dostawa nowych serwerów IBM klasy mainframe w technologii z16 typu 3931 wraz
z udzieleniem gwarancji producenta.
W pkt 2.1 ww. ogłoszenia zamawiający wskazał:
Tytuł: Dostawa nowej technologii serwerów Mainframe”;
Opis: I. Przedmiotem zamówienia jest dostawa i instalacja 2 (dwóch) nowych Serwerów IBM
z16 3931 wraz ze świadczeniem Usług Serwisu Gwarancyjnego. - Dostawa nowych
serwerów IBM z16 3931 nastąpi w terminie do 6 tygodni od dnia zawarcia Umowy; -
Instalacja dostarczonych serwerów nastąpi w terminie do 10 tygodni od dnia zawarcia
Umowy; -
Udzielona zostanie gwarancja na Serwery i świadczona z tego tytułu Usługa
Serwisu Gwarancyjnego; -
Przewidziane zostało prawo opcji: 1. Opcja 1: polegająca na
jednorazowej rea
lizacji usługi relokacji Serwera B do nowej lokalizacji Zamawiającego
odległej o nie więcej niż 40 km od siedziby Zamawiającego; 2. Opcja 2: Polegająca na
rozbudowie
serwerów
w wariantach: 2.1 Wariant I
– Serwer A rozbudowa mocy obliczeniowej procesorów
głównych o jeden procesor główny. 2.2 Wariant II – Serwer A rozbudowa mocy obliczeniowej
procesorów głównych o kolejny procesor główny. 2.3 Wariant III – Serwer A lub Serwer B
rozbudowa
o procesory specjalizowane zIIP (mikrokod), maksymalnie o cztery procesory zIIP. 2.4
Wariant IV
– Serwer B rozbudowa mocy obliczeniowej procesorów głównych o jeden
procesor główny. 2.5 Wariant V – Serwer B rozbudowa mocy obliczeniowej procesorów
głównych o kolejny procesor główny. 2.6 Wariant VI – Serwer B dodatkowy rekord CBU. II.
Terminy: 1. Data dostawy: do 6 tygodni od dnia zawarcia Umowy; 2. Data instalacji
serwerów: 10 tygodni od dnia zawarcia Umowy; 3. Okres Gwarancji: od 12 do 36 miesięcy
od daty odbioru instalacji serwerów; 4. Skorzystania z prawa opcji: 4 tygodnie przed czwartą
rocznicą zawarcia Umowy albo w dniu, w którym producent serwera wycofa z publicznej
oferty możliwość rozbudowy serwerów mainframe z16 za pomocą zmian w oprogramowaniu
mikrokodowym, w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.
Ponadto w pkt 2.1.4. ogłoszenia ex-ante zamawiający wskazał:
2.1.4. Informacje ogólne
Podstawa prawna: Dyrektywa 2014/24/UE
Zamówienie z wolnej ręki, na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz lit. b) ustawy Pzp -
Z uwagi na ograniczoną liczbę znaków jaką można zawrzeć w niniejszym ogłoszeniu,
uzasadnienie faktyczne i prawne udzielania zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 214
ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz lit. b) ustawy Pzp znajduje się w dokumencie opublikowanym wraz
z
ogłoszeniem
ex-ante
na
stronie
prowadzonego
postepowania:
https://portal.smartpzp.pl/zus
Zamawiający sporządził uzasadnienie faktyczne i prawne udzielenia zamówienia
z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz lit. b) Pzp, w którym szczegółowo
opisał powody zastosowania ww. przepisu. Ostatni akapit uzasadnienia posiadał
następującą treść:
Odnosząc się do wynikającej z art. 214 ust. 1 pkt 1 lit a) i b) przesłanki braku celowego
zawężenia parametrów zamówienia, ocenić należy, że w sytuacji, w której opis wymagań
Zamawiającego, w tym w zakresie warunków dostawy, parametrów technicznych serwerów
oraz gwarancji producenta pozostaje bez wpływu na możliwość złożenia oferty przez innych
wykonawców, brak jest przesłanek do twierdzenia, że doszło do celowego zawężenia
parametrów zamówienia. Tym samym, dla uzasadnienia stosowania art. 214 ust. 1 pkt 1 lit.
b) ustawy Pzp Zamawiający nie tylko wskazał, iż określone prawa przysługujące Wykonawcy
są chronione. Z powyższego należy również wnioskować, że inny wykonawca nie byłby w
stanie w ogóle tego zamówienia wykonać, w związku z istnieniem praw wyłącznych
usankcjonowanych w innych przepisach. Dodatkowo wykazano, że nie istnieje rozsądne
rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, które mogłoby zostać zastosowane bez
naruszania takich praw, a zmiana parametrów zamówienia w celu poszerzenia konkurencji
nie jest możliwa.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 16 Pzp
– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.;
- art. 214 ust. 1 pkt 1 Pzp
– Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli
zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
1) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego
wykonawcę z przyczyn: a) technicznych o obiektywnym charakterze,
b) związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów
‒ jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak
konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia.
Izba
zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
i uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Jak wynika z dyspozycji określonej w art. 214 ust. 1 pkt 1 Pzp zamawiający – chcąc
skorzystać z przesłanki uprawniającej do zastosowania trybu z wolnej ręki określonej w tym
przepisie
– musi wykazać, że tylko i wyłącznie dany wykonawca jest w stanie wykonać
określone zamówienie. Izba stwierdziła, że w okolicznościach przedmiotowej sprawy
zamawiający wykazał, że tylko i wyłącznie przystępujący może wykonać zamówienie objęte
postępowaniem. Tryb z wolnej ręki jest szczególnym trybem udzielenia zamówienia i jego
zastosowanie wymaga
spełnienia rygorystycznych wymagań. Ponadto w związku z tym, że
nie ma on charakter
u podstawowego, co wynika z treści art. 129 ust. 2 Pzp, należy
restrykcyjnie podchodzić do oceny spełnienia przesłanek dla tego trybu, skutkiem czego jest
również zawężająca wykładnia możliwości jego zastosowania. Stąd też zamawiający
decydując się na zastosowanie trybu z wolnej ręki powinien jednoznacznie wykazać, że
spełnił wszystkie przesłanki, które warunkują jego wszczęcie. Izba przeanalizowała działania
podjęte przez zamawiającego związane z postępowaniem tj. nie tylko uzasadnienie
faktyczne i prawne udziele
nia zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1 lit.
a) oraz lit. b) Pzp
, ale także działania poprzedzające wszczęcie postępowania obejmujące
środki jakie podjął zamawiający w celu ustalenia możliwości i sposobu zrealizowania
zamówienia. Działania zamawiającego przedsięwzięte przed wszczęciem postępowania
cechowały się, w ocenie składu orzekającego, odpowiednią miarą staranności oraz były
wynikowe.
Przez wynikowość Izba miała tu myśli szereg powiązanych ze sobą działań, które
potwierdzały, że zamawiający poszukiwał możliwości realizacji zadania w sposób, który był z
jednej
strony
zgodny
z przepisami, a z drugiej optymalny mając na uwadze jego potrzeby. Działania i czynności
zamawiającego należało również skonfrontować z argumentacją podniesioną przez
odwołującego, ponieważ fakt zastosowania przez zamawiającego trybu z wolnej ręki oraz
restrykcyjna ocena spełnienia przesłanek jego zastosowania nie zwalniały odwołującego z
obowiązków związanych z zasadą rozkładu ciężaru dowodu, które w stanie faktycznym tej
sprawy
, spoczywały na odwołującym. Izba doszła do przekonania, że argumentacja
odwołującego była niewystarczająca i nie mogła prowadzić do uwzględnienia odwołania. W
tym miejscu
zasadne było wskazanie, że stanowisko odwołującego zawarte w uzasadnieniu
odwołania było ogólnikowe oraz bardzo pobieżne. Odwołujący właściwie nie odniósł się
merytorycznie do
przesłanki związanej z ochroną praw wyłącznych wynikających z
odrębnych przepisów, na którą szczególnie zwracał uwagę zamawiający w uzasadnieniu
zastosowanego trybu udzielenia zamówienia. Pośrednim potwierdzeniem powyższego było
to, że odwołujący dopiero na posiedzeniu złożył pismo, w którym bardziej szczegółowo
przedstawił swoje stanowisko przede wszystkim w związku z ww. przesłanką. Stanowisko
odwołującego koncentrowało się na kwestionowaniu ustalenia dokonanego przez
z
amawiającego, że zamówienie może wykonać tylko jeden wykonawca. Odwołujący
twierdzi
ł, że są podmioty inne niż przystępujący, które byłyby w stanie wykonać zamówienie,
a wśród tych potencjalnych wykonawców był odwołujący. Jak zasygnalizowano powyżej
z
amawiający przeprowadził szczegółowe rozeznanie mające na celu ustalenie, czy możliwa
jest realizacja zamówienia przez wykonawcę innego niż przystępujący, które doprowadziło
do jednoznacznego wniosku, że próba realizacji zamówienia przez wykonawcę innego niż
przystępujący doprowadziłaby do naruszenia praw wyłącznych IBM.
Jak słusznie argumentował zamawiający „prawami wyłącznymi” w rozumieniu art. 214 ust. 1
pkt 1 lit. b Pzp będą przede wszystkim: prawo autorskie podlegające ochronie na mocy
przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych lub
prawa własności przemysłowej chronione na mocy przepisów ustawy z dnia 30 czerwca
2000 r. prawo własności przemysłowej. Ponadto prawem wyłącznym o najszerszym zakresie
skuteczności i ochrony pozostaje prawo własności. Przedmiotowa przesłanka dotyczy więc
przede wszystkim zamówień obejmujących utwory lub inne przedmioty zawierające
oryginalne rozwiązania intelektualne, chronione prawem autorskim lub prawem własności
przemysłowej. Utworem w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest
przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalonym w jakiejkolwiek
postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia, mający jednak taki
charakter, że nie można go uzyskać od innej osoby. Natomiast rozwiązania chronione
usta
wą Prawo własności przemysłowej obejmują m.in. wynalazki, czyli nowe rozwiązania o
charakterze technicznym nadające się do przemysłowego wykorzystania, wzory użytkowe,
dotyczące kształtu, budowy lub konfiguracji przedmiotu, projekty racjonalizatorskie o
charakterze techniczno-organizacyjnym i inne.
W
tym miejscu należało przypomnieć, że przedmiotem postępowania jest zakup serwerów
IBM mainframe z rodziny z16 typu 3931
wraz z gwarancją producenta. Warto przy tym
zaznaczyć, że serwer to nie tylko urządzenie, ale także wbudowany program komputerowy
zwany kodem maszynowym (firmware),
służący do sterowania procesorem. Nie mógł więc
budzić wątpliwości fakt, że serwer z16 jest przedmiotem praw własności przemysłowej i praw
autorskich. Co istotne, w tym aspekcie
zamawiający uzyskał potwierdzenie od IBM World
Trade Corporation, że serwery IBM z16, typ 3931 posiadają funkcje podlegające ochronie
patentowej oraz ochronie wynikającej z praw autorskich, zgodnie z warunkami umowy IBM
dotyczącej takich serwerów i korzystania z ich kodu maszynowego (pismo IBM World Trade
Corporation z 24 lipca 2024 r.
złożone w języku angielskim oraz w tłumaczeniu na język
polski jako
załącznik nr 6 do odpowiedzi na odwołanie).
Izba
stwierdziła, że zamawiający podejmując działania mające na celu ustalenie istnienia
przesłanek zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki pozyskał oświadczenia zarówno
IBM World Trade Corporation jak i
przystępującego, a także standardowe dokumenty
sprzedażowe IBM, które określały zasady sprzedaży, licencjonowania i gwarancji produktów
IBM.
W
nawiązaniu do powyższego w pierwszej kolejności Izba za niezrozumiałe uznała
twierdzenie o
dwołującego zawarte w uzasadnieniu odwołania, które wskazywało na odrębną
podmiotowość prawną IBM World Trade Corporation i przystępującego. Izba nie znalazła
powodów do zakwestionowania stanowiska zamawiającego, które wskazywało, że IBM
World Trade Corporation ustalając sposób dystrybucji swoich produktów przypisał swoim
spółkom zależnym określone role w sprzedaży produktów i realizacji uprawnień z niej
wynikających. Zamawiający na poparcie swojego stanowiska przedłożył dowody, których
odwołujący
w żaden sposób nie podważył. Tym samym Izba zwróciła uwagę na to, że w Warunkach
Ograniczonej Gwarancji stosowanych w umowach z IBM wskazano
, że IBM oznacza
podmiot IBM, który dostarczył Maszynę Klientowi albo resellerowi obsługującemu Klienta;
może to być np. International Business Machines Corporation w Stanach Zjednoczonych,
IBM World Trade Corporation lub lokalny podmiot IBM w kraju Klienta (Warunki Ograniczonej
Gwarancji IBM
stanowiące załącznik nr 4 do odpowiedzi na odwołanie). Podobnie w Umowie
regulującej Relacje z Klientem w pkt 11 lit. k stwierdzono, że Licencje na Programy i Kod
Maszynowy są udzielane przez International Business Machines Corporation, spółkę
zarejestrowaną
w Nowym Jorku (zwaną dalej „IBM Corporation”). Firma IBM, od której Klient nabywa
uprawnienia: i) działa jako dystrybutor i dostarcza Programy i Kod Maszynowy zgodnie
z Umową; oraz II) odpowiada za egzekwowanie warunków licencji oraz wypełnianie
wszelkich zobowiązań dotyczących takich Programów i Kodu Maszynowego. Jeśli
uprawnienia są nabywane od Partnera Handlowego IBM, za egzekwowanie warunków
niniejszej Umowy odpowiada przedsiębiorstwo IBM w kraju nabycia (Umowa Regulującą
Relacje z Klientem
stanowiąca załącznik oznaczony jako 3a do odpowiedzi na odwołanie).
Po drugie
Izba uznała za niepotwierdzone stanowisko odwołującego wskazujące, że co do
zasady każdy podmiot posiadający konkretne kompetencje może sprzedawać produkty IBM
i oferować towarzyszące usługi. Polityka sprzedażowa IBM zakłada bowiem sprzedaż
niektórych produktów przez autoryzowanych partnerów IBM, natomiast w odniesieniu do
pewnej kategorii produktów wprowadzono zasadę bezpośredniej sprzedaży. Z pisma z dnia
26 czerwca 2024 r.
pozyskanego przez zamawiającego od przystępującego wynikało, że
Zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i krajów członkowskich Unii
Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) firma IBM nie autoryzowała
partnerów biznesowych do oferowania serwerów z16 typu 3931 odpowiadających kategorii
autoryzacji z3
(odpowiedź na pytanie nr 4 zawarta w ww. piśmie przedstawionym jako
załącznik nr 3 do odpowiedzi na odwołanie). Tym samym powyżej wskazany dowód
potwierdzał, że polityka sprzedażowa IBM zakłada sprzedaż produktów przez
autoryzowanych partnerów IBM, natomiast w odniesieniu do pewnej kategorii produktów
wprowadzono zasadę bezpośredniej sprzedaży. Jak wynikało z zebranego w sprawie
materiału dowodowego kwestia autoryzacji do sprzedaży określonej kategorii serwerów była
przedmiotem dalszej korespondencji
prowadzonej przez zamawiającego. Efektem tej
korespondencji było stanowisko uzyskane od przystępującego, które zostało zawarte w
piśmie
z
dnia
lipca
r.
Przystępujący
w przedmiotowym piśmie wskazał, że Ad. a) Ze względu na stopień złożoności
technologicznej oraz wymogi kompetencyjne personelu technicznego, IBM wprowadził 3
kategorie dla serwerów IBM: z1, z2 i z3. Serwery z16 typu 3931 zostały przypisane do
kategorii z3. Ad. b)
Jak wspomniano w odpowiedzi do Pytania 1 lit. a zostały wyróżnione trzy
kategorie autoryzacji do oferowania serwerów IBM Z. Poziom z1 uprawnia do oferowania
serwerów LinuxONE, poziom z2 umożliwia oferowanie serwerów z16 typu 3932, natomiast
autoryzacja poziomu z3 nie jest stosowana na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego
Obszaru Gospodarczego. Ad. c) Kategoria autoryzacji z3 uprawnia do obrotu serwerami z16
typu 3931, jak jednak napisano w odpowiedzi do Pytania 1 lit. b: nie jest stosowana na
terenie
Unii
Europejskiej
i Europejskiego Obszaru Gospodarczego
(odpowiedź na pytanie nr 1 zawarta w ww. piśmie
przedstawionym jako załącznik nr 5 do odpowiedzi na odwołanie). Do ww. pisma
przystępujący załączył listę podmiotów mających autoryzację IBM w zakresie sprzedaży
serwerów kategorii z1 i z2. Z cytowanej odpowiedzi wynikało jednoznacznie, że na terytorium
Uni
i Europejskiej nie jest stosowana autoryzacja względem sprzedaży serwerów będących
przedmiotem zamówienia (kategoria z3), a zatem jedyną konstatacją jaką można było
wywieść z powyższego było stwierdzenie, że są one sprzedawane jedynie bezpośrednio
przez spółki należące do grupy kapitałowej IBM.
W dalszej kolejności Izba zwróciła uwagę na twierdzenia odwołującego wskazujące, że skoro
przystępujący miał możliwość wykazania, że jest jedynym wykonawcą mogącym zrealizować
zamówienie, to zgodnie z art. 16 Pzp, zamawiający powinien umożliwić przedstawienie
swojego stanowiska innym wykonawcom, którzy odpowiedzieli na zapytanie RFI. W tym
kontekście skład orzekający ustalił, że uczestnicy RFI zostali poproszeni o ustosunkowanie
się do stanowiska IBM. W związku z otrzymaniem odpowiedzi na RFI od trzech
wykonawców, zamawiający dnia 8 maja 2024 r. wystąpił do przystępującego z pytaniami
dotyczącymi polityki sprzedażowej IBM World Trade Corporation (korespondencja mailowa
dyrektora Departamentu Infrastruktury Informatycznej ZUS do
przystępującego z dnia 8 maja
2024 r.,
stanowiąca załącznik nr 7 do odpowiedzi na odwołanie). Dnia 13 maja 2024 r.
z
amawiający otrzymał odpowiedź na zadane pytania od dyrektora generalnego
przystępującego
o
następującej treści:
1. „Czy zaszły jakieś zmiany w polityce producenta serwerów, które umożliwiają sprzedaż
serwerów przez partnerów firmy IBM?”
Odpowiedź: Strategia sprzedaży serwerów IBM Mainframe nie uległa zmianie od czasu
poprzedniego zakupu serwerów przez Zakład. Firma IBM nie autoryzowała partnerów
biznesowych do oferowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej serwerów z grupy „Multi-
frame” odpowiadającej kategorii z3, do których zaliczają się obydwa wymienione w Państwa
zapytaniu modele 3931-A01 (z16) 709 oraz 3931- A01 (z16) 702.
2. „Jakie podmioty są w stanie dostarczyć na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, nowe
serwery IBM Mainframe z rodziny z16 (o mocy obliczeniowej procesorów głównych Serwer
A: 2061 MSU oraz Serwer B: 529 MSU) oraz udzielić, na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
standardowej gwarancji oferowanej przez producenta?”
Odpowiedź: IBM Polska Sp. z o.o. jest jedynym podmiotem, który na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej może dostarczyć przedmiotowe serwery objęte warunkami
ograniczonej gwarancji producenta.
3. „W przypadku wskazania w odpowiedzi na pytanie zawarte w pkt 1. nazw konkretnych
podmiotów, czy te podmioty są jedynymi podmiotami, które na terytorium Rzeczpospolitej
Polskiej mogą zaoferować wykonanie zamówienia, o którym mowa w pkt 1?”
Odpowiedź: Odpowiedź na to pytanie została zawarta w odpowiedzi na pytanie nr 2.
Powyższe odpowiedzi i stanowisko IBM Polska Sp z o.o. są równoznaczne z odpowiedziami
i stanowiskiem IBM Corporation.
(pismo Dyrektora Generalnego
przystępującego z 13 maja 2024 r, stanowiące załącznik nr 8
do odpowiedzi na odwołanie).
Jak wynikało ze stanu faktycznego sprawy zamawiający postanowił skonfrontować
odpowiedź otrzymaną od przystępującego z uczestnikami RFI i 14 maja 2024 r. zadał im
pytania
następującej treści:
Zamawiający kierując się załączoną informacją pozyskaną od producenta sprzętu, firmy IBM,
zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania związane z Państwa
deklaracją złożoną poprzez udział w rozeznaniu rynku o możliwości dostarczenia
Zamawiającemu serwerów IBM z16 model 3931-A01:
1. W jaki legalny sposób, nie nienaruszający praw i polityki producenta sprzętu, zamierzają
Państwo dostarczyć wycenione przez Państwa serwery IBM z16 Zamawiającemu na terenie
Rzeczpospolitej Polskiej?
2. Czy Zamawiający będzie widniał w rejestrach producenta urządzeń jako ich właściciel?
3. Prosimy o ustosunkowanie się do stanowiska producenta serwerów firmy IBM mówiące,
że: „IBM Polska Sp. z o.o. jest jedynym podmiotem, który na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej może dostarczyć przedmiotowe serwery objęte warunkami ograniczonej gwarancji
producenta.
(korespondencja mailowa dyrektora Departamentu Infrastruktury Informatycznej ZUS z dnia
14 maja 2024 r. do uczestników RFI, stanowiąca załącznik nr 9 do odpowiedzi na
odwołanie).
Odwołujący 18 maja 2024 r. udzielił odpowiedzi na zadane pytania, zastrzegając jej treść
jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
Zamawiający podjął dalsze działania w tej kwestii i 11 czerwca 2024 r. ponownie wystąpił do
przystępującego z dalszymi pytaniami (pismo z dnia 11 czerwca 2024 r. sygn.
990800.271.13.2024, UNP 2024-00324953
– załącznik nr 10 do odpowiedzi na odwołanie).
W odpowiedzi z dnia 26 czerwca 2024 r.
przystępujący po raz kolejny potwierdził, że jest
jedynym podmiotem, który na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dostarcza i instaluje nowe
serwery IBM mainframe z16 typu 3931. Wynika to bezpośrednio z decyzji IBM World Trade
Corporation (IBM WTC), której przysługują wyłączne prawa w zakresie wprowadzania ww.
serwerów do obrotu (odpowiedź na pytanie nr 1 z ww. pisma). Okoliczność ta została
potwierdzona przez IBM World Trade Corporation w oświadczeniu z 24 czerwca 2024 r.
dołączonym do ww. pisma (oświadczenie IBM World Trade Corporation z dnia 24 czerwca
r. wraz z tłumaczeniem stanowiące załącznik nr 3b do odpowiedzi na odwołanie oraz
załącznik nr 1 do pisma procesowego przystępującego).
Odwołujący w swojej argumentacji zwracał również uwagę na zagadnienia związane
z gwarancją producenta wskazując, że będzie ona przysługiwać niezależnie od tego kto
będzie fizycznym wykonawcą zamówienia. Odwołujący powołał się w tym zakresie na
Warunki Ograniczonej Gwarancji IBM
(załączniki nr 5 i 6 do odwołania). Przedmiotowe
dowody nie potwierdziły zasadności podniesionych zarzutów. Można było stwierdzić, że
dowody te
podważały stanowisko odwołującego, ponieważ w postanowieniu zawartym w
części I zatytułowanej „Gwarancja na Maszyny”, znalazł się następujący fragment –
Niniejsze gwarancje IBM mają zastosowanie wyłącznie do Maszyn zakupionych przez
Klienta w celu ich używania, a nie dalszej odsprzedaży. Ponadto argumentację
odwołującego w tym zakresie zakwestionował zamawiający przedstawiając dowód w postaci
dokumentu IBM International Warranty Service. W rozdziale
tego dokumentu dotyczącym
międzynarodowego ruchu transgranicznego (International Cross Border Movement
Instructions) wskazano
, że Standardową praktyką biznesową IBM jest, aby Klienci kupowali
Maszyny
i
Usługi
w
kraju,
w którym mają być zainstalowane i używane. Z dalszej części tego dokumentu wynikało, że
IBM dopuszcza pewne wyjątki od tej zasady twierdząc, że dołoży starań, aby honorować
przeniesienie gwarancji, pod warunkiem spełnienia następujących warunków. Wśród tych
warunków zostały wymienione dwa: Klient jest pierwszym użytkownikiem, Sprzęt jest
przenoszony w obrębie przedsiębiorstwa klienta (lub zatwierdzonych w ramach programu
ESA)
– IBM International Warranty Service wraz z tłumaczeniem rozdziału pt. Instrukcje
dotyczące międzynarodowego ruchu transgranicznego, stanowiące załącznik nr 11 do
odpowiedzi na odwołanie. Fakt, że umowa IBM International Warranty Service dotyczyła
serwerów z16 3931 potwierdzała tabela w dokumencie International Warranty Service (IWS)
– IBM z Systems (przedmiotowy dokument wraz z tłumaczeniem na język polski stanowił
załącznik nr 12 do odpowiedzi na odwołanie).
Powyżej opisane dowody, które zostały złożone przez zamawiającego nie zostały
zakwestionowane lub podważone przez odwołującego, przez co Izba nie znalazła powodów
do ich pominięcia przy rozstrzygnięciu. Co więcej cytowane powyżej postanowienia
wyklucza
ły sytuację, w której wykonawca nieuprawniony do tego przez IBM World Trade
Corporation, zakupuje serwer kategorii z3
w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej
lub na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego
, a następnie oferuje go w
przetargu organizowanym przez z
amawiającego tj. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W tym miejscu
należało wskazać, że odwołujący na rozprawie wyjaśnił, że realizował już
dostawy serwerów IBM kategorii z3 w ten sposób, że kupował je za granicą na terytorium UE
oraz sprzedawał na terytorium Polski. Izba uznała powyżej zaprezentowane stanowisko
odwołującego za gołosłowne oraz niewiarygodne. Odwołujący nie przestawił żadnego
dowodu, który mógłby potwierdzić tą okoliczność. Dodatkowo wobec konkretnego
i jednoznacznego
materiału dowodowego złożonego przez zamawiającego, podważającego
przedstawione
powyżej gołosłowne stanowisko odwołującego, Izba nie mogła przyznać racji
argumentacji odwołującego.
Argumentacji odwołującego nie potwierdziły również złożone przez niego dowody. Dowód
oznaczony jako załącznik nr 4 do odwołania obejmował umowę nr 1068997 z dnia 18
grudnia 2018 r. zawartą pomiędzy zamawiającym a przystępującym. Przedmiotowa umowa
została zawarta w wyniku postępowania przetargowego prowadzonego w trybie z wolnej
ręki. Odwołujący nie przedstawił dowodu czy też stanowiska, które wskazywało, że zawarcie
tej umowy w wyniku zastosowania trybu z wolnej ręki było kwestionowane przez organy
kontrolne lub sądowe. Stąd też dowód ten mógł co najwyżej potwierdzać, że zamawiający
prawidłowo stosuje tryb z wolnej ręki w postępowaniach na zakup serwerów IBM z kategorii
z3. Kolejne dwa dowody, oznaczone jako za
łączniki nr 5 i 6 do odwołania zostały omówione
powyżej na str. 14 uzasadnienia orzeczenia. Wskazywały one, że gwarancje IBM mają
zastosowanie wyłącznie do Maszyn zakupionych przez Klienta w celu ich używania, a nie
dalszej odsprzedaży, co de facto nie popierało, ale uderzało w argumentację odwołującego.
Ostatnie d
wa dowody załączone do odwołania (załączniki nr 7 i 8) dotyczyły umowy nr
z dnia 9 czerwca 2020 zawartej pomiędzy zamawiającym a konsorcjum
wykonawców, w którym liderem był odwołujący. Przedmiotowa umowa dotyczyła usług
serwisu serwerów, przy czym należało wskazać, że był to serwis pogwarancyjny tj.
świadczony po upływie okresu gwarancyjnego określonego przez producenta. Tym samym
umowa ta
nie obejmowała zakresu wskazanego w postępowaniu tj. dostawy i instalacji
dwóch nowych serwerów IBM z16 3931 wraz ze świadczeniem Usług Serwisu
Gwarancyjnego
, przez co dowody te okazały się nieistotne dla potrzeb rozstrzygnięcia.
Ponadto odwołujący wraz z pismem procesowym z dnia 12 września 2024 r. złożył dowód w
postaci Umowy Licencyjnej na Kod Maszynowy sta
nowiącej załącznik nr 8 do umowy nr
z dnia 18 grudnia 2018 r. zawartej pomiędzy zamawiającym a przystępującym. W
kontekście tego dowodu odwołujący zwracał uwagę na zwrot odnoszący się do posiadacza
maszyny
, który miał wskazywać, że kod ten czyli oprogramowanie jest przynależne do
maszyny czyli serwera
i w ten sposób może być przedmiotem obrotu na terenie Unii
Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Dowód ten nie przekonał składu
orzekającego o słuszności argumentacji odwołującego. Przedmiotowy dowód podobnie jak
dowód stanowiący załącznik nr 5 do odwołania (Warunki Ograniczonej Gwarancji) stanowił
załącznik do umowy nr 1068997 z dnia 18 grudnia 2018 r. Jak wynikało z dowodu nr 5 do
odwołania gwarancje IBM mają zastosowanie wyłącznie do Maszyn zakupionych przez
Klienta w celu ich używania, a nie dalszej odsprzedaży. W pkt 4 dowodu załączonego do
pisma procesowego
odwołującego wynikało, że Wszelkie gwarancje udzielane przez IBM na
Maszynę zawierającą Kod Maszynowy dotyczą również Kodu Maszynowego, tym samym
jeżeli gwarancje IBM miały zastosowanie wyłącznie do maszyn zakupionych przez klienta w
celu ich używania, a nie dalszej odsprzedaży, to w takim samym zakresie należało
potraktować gwarancje dotyczące kodu maszynowego. Tym samym należało uznać, że
gwarancje IBM miały zastosowanie do kodu maszynowego zakupionego wraz z maszyną
przez klienta w celu ich
używania, a nie dalszej odsprzedaży. Powyżej wskazane
stwierdzenie de facto
godziło w prawidłowość argumentacji odwołującego. Ostatni dowód
przestawiony przez
odwołującego obejmował wydruk instrukcji technicznej dotyczącej
sposobu rozbudowy serwera IBM z14 (3906). Dowód ten nie potwierdził stanowiska
odwołującego, ponieważ po pierwsze dotyczył serwerów z14, a nie z16. Po drugie dokument
ten należało potraktować jako materiał czysto techniczny, który nie odnosił się do kwestii
sprzedaży, licencjonowania i gwarancji produktów IBM.
Mając na uwadze powyżej przedstawioną argumentację Izba stwierdziła, że zarzuty
podniesione w odwołaniu należało oddalić.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu i na
podstawie art. 553 zdanie pierwsze
Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na
podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając na poczet kosztów postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania, koszty poniesione przez odwołującego
i zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz zasądzając od odwołującego na
rzecz
zamawiającego uzasadnione koszty postępowania obejmujące wynagrodzenie
pełnomocnika – na podstawie rachunku złożonego na rozprawie.
Przewodniczący: …………………………….
…………………………….
…………………………….