Sygn. akt: KIO 3099/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 12
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na rozprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 26 sierpni
a 2024 r przez wykonawcę K. L. prowadząca działalność gospodarczą pod
firmą Cormed MD K. L. z siedzibą w Pruszczu Gdańskim, ul. H. Sienkiewicza 6B/32 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Powiatowy Zespół Zakładów Opieki
Zdrowotnej z siedzibą w Czeladzi, ul. Szpitalna 40
Uczestnik po stronie zamawiającego:
wykonawca Tronus Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie, ul. Ordona 2A
postanawia:
umorzyć postępowanie,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 7 500zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy K. L. prowadząca
działalność gospodarczą pod firmą Cormed MD K. L. z siedzibą w Pruszczu Gdańskim, ul. H.
Sienkiewicza 6B/32
tytułem zwrotu uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………….
Sygn. akt KIO 3099/24
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na „Dostawa
krzeseł behawioralnych dla CZP” zostało ogłoszone w Biuletynie Zamówień Publicznych w
dniu 15.07.2024 r. pod numerem 2024/BZP 00413352/01
W dniu 20 sierpnia 2024 r. z
amawiający przekazał odwołującemu przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej informację o unieważnieniu postępowania.
W dniu 26 sierpnia 2024 r. wykonawca K. L.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
Cormed MD K. L.
z siedzibą w Pruszczu Gdańskim, ul. H. Sienkiewicza 6B/32 wniósł
odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika na podstawie pełnomocnictwa
z dnia 22 sierpnia 2024 r. udzielonego przez właściciela firmy. Do odwołania dołączono
dowód jego przekazania zamawiającemu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 255 pkt 6 w związku z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy przez unieważnienie postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego z uwagi na stwierdzenie, że postępowanie obarczone
jest niemożliwą do usunięcia wadą, pomimo że przyczyny wskazane przez zamawiającego
nie są wadami postępowania i nie uniemożliwiają zawarcia niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego,
2. art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy Tronus Polska Sp. z o.o., ul. Ordona 2a, 01-
237 Warszawa pomimo faktu, że jej
treść była niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie braku skonkretyzowania
przedmiotu oferty, jak również przedstawionego opisu parametrów technicznych, co
uniemożliwia weryfikację zgodności oferty z dokumentami zamówienia; ewentualnie
3. 239 ust. 1 ustawy przez zaniechanie wyboru oferty o
dwołującego jako najkorzystniejszej w
p
ostępowaniu, mimo że postępowanie nie podlega unieważnieniu, a oferta złożona przez
o
dwołującego jako jedyna nie podlega odrzuceniu.
Wniósł o:
o uwzględnienie odwołania i zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa
procesowego, oraz nakazanie z
amawiającemu:
unieważnienie czynności z dnia 20 sierpnia 2024 r., polegającej na unieważnieniu
p
ostępowania,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
3. odrzucenie oferty wykonawcy Tronus Polska Sp. z o.o., ul. Ordona 2a, 01-237 Warszawa
(dalej „Tronus”)
wybór oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy we wniesieniu
odwołania.
W przypadku, gdyby odwołanie odwołującego zostało uwzględnione oferta odwołującego
byłaby ofertą najwyżej ocenioną, a w konsekwencji została wybrana jako najkorzystniejsza.
Odwołujący nie podlega bowiem wykluczeniu z postępowania oraz spełnia warunki udziału w
p
ostępowaniu. Tym samym na skutek bezprawnych działań oraz zaniechań zamawiającego,
o
dwołujący może ponieść wymierną faktyczną i majątkową szkodę na skutek nieudzielenia
mu przedmiotowego zamówienia publicznego.
W wyznaczonym terminie składania ofert wpłynęły dwie oferty. W dniu 20.08.2024 r.
z
amawiający unieważnił postępowanie podając następujące uzasadnienie:
„Uzasadnienie faktyczne:
Na etapie badania złożonych w postępowaniu ofert Zamawiający stwierdził, że zapisy
Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie sporządzenia załącznika do oferty wg
Załącznika nr 5 zostały określone nieprecyzyjnie. Zapisy te bowiem nie zawierały
jednoznacznego wymogu wskazania przez wykonawcę jakie konkretne normy dotyczą
zaoferowanych krzeseł, tzn. czy krzesła spełniają wskazane w Załączniku nr 5 normy
ognioodporne zgodne z: UL 94 HB i Cal 133 czy też normy równoważne, a jeśli tak to jakie
konkretne normy spełniają. Analogiczne zapisy dotyczyły także norm dotyczących sposobu
testowania oferowanych krzeseł („Krzesło testowane zgodnie z normą BS 5852: 2006
Klauzula 12 Źródło zapłonu 0,1 &5 (lub równoważne)”, „Krzesło testowane pod kątem
intensywnego użytkowania spełnia normę BS-EN 16139:2013 poziom 2. (lub równoważne)”).
Pomimo, że parametry te były wymaganymi dla oferowanych krzeseł nieprecyzyjne zapisy
SWZ pozwoliły na złożenie oferty przez jednego z wykonawców, w której wskazał on, że
krzesła spełniają „normy ognioodporne zgodne z: UL 94 HB i Cal 133 (lub równoważne)
Klasyfikacja palności tworzyw sztucznych”. Także w zakresie norm dotyczących sposobu
testowania oferowanych krzeseł wykonawca podał, że: „Krzesło testowane zgodnie z normą
BS 5852: 2006 Klauzula 12
Źródło zapłonu 0,1 &5 (lub równoważne)” oraz „Krzesło
testowane pod kątem intensywnego użytkowania spełnia normę BS-EN 16139:2013 poziom
2. (lub równoważne)”.
Niestety także wyjaśnienia zapisów SWZ z dnia 19.07.2024r. nie spowodowały
doprecyzowania wadliwych zapisów SWZ czy też usunięcia ich niejednoznacznego
charakteru.
Stwierdzić więc należy, że zapisy SWZ umożliwiły wykonawcy skopiowanie zapisów
dotyczących wymaganych przez Zamawiającego parametrów oferowanych krzeseł zamiast
wskazania konkretnych parametrów oferowanych krzeseł. Natomiast ewentualne wyjaśnienia
treści oferty w powyżej wskazanym zakresie prowadziłyby do niedopuszczalnej w świetle art.
223 i art. 187 ustawy zmiany treści oferty.
Treść jednej ze złożonych w postępowaniu ofert nie pozwala Zamawiającemu – w świetle
nieprecyzyjnych zapisów SWZ - dokonać prawidłowej oceny, w szczególności w zakresie
jednoznacznego ustalenia czy zaoferowane krzesła spełniają wymagania Zamawiającego.
Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest brak możliwości porównania ofert i dokonania
wyboru oferty najkorzystniejszej.
Ponieważ wada ta została ujawniona po otwarciu ofert Zamawiający nie może jej usunąć na
obecnym etapie postępowania.
Tym samym postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą, która powoduje,
że doszło do złożenia nieweryfikowalnych, a tym samym nieporównywalnych ofert”.
W ocenie o
dwołującego zamawiający nie wykazał zaistnienia przesłanek unieważnienia
postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym zamawiający unieważnia
postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
Nie może budzić wątpliwości, że zamawiający może unieważnić postępowanie w sprawie
zamówienia publicznego tylko w przypadkach przewidzianych w ustawie, co skutkuje tym że
ustawa nie daje możliwości unieważniania postępowania na podstawie subiektywnej oceny
z
amawiającego. Katalog przesłanek z ustawy jest zamknięty i nie może być traktowany
rozszerzająco, co oznacza, że z żadnej innej przyczyny lub bez podania przyczyn
zamawiający nie może unieważnić postępowania. Nie ulega wątpliwości, iż do dokonania
czynności z art. 255 pkt 6 ustawy konieczne jest wykazanie zaistnienia wszystkich
wymienionych w tym przepisie przesłanek. Przesłanki unieważnienia postępowania
wymienione w ww. przepisie muszą zostać spełnione łącznie, tj. brak zaistnienia chociażby
jednej z tych przesłanek oznacza, że zamawiający nie jest uprawniony do unieważnienia
postępowania na tej podstawie prawnej.
Zamawiający nie wykazał zaistnienia podstaw do unieważnienia postępowania, zatem jego
decyzja o unieważnieniu postępowania powinna zostać unieważniona, a postępowanie
kontynuowane zgodnie z przewidzianą w ustawie procedurą od momentu, w którym zostało
przerwane.
Zdaniem o
dwołującego nie wystąpiła żadna z okoliczności pozwalających na unieważnienie
p
ostępowania. Zamawiający nie wykazał, aby podane przez niego okoliczności miały wpływ
na możliwość wyboru oferty najkorzystniejszej. Dlatego też, zdaniem odwołującego,
z
amawiający, dokonując czynności unieważnienia postępowania, w sposób rażący naruszył
przepisy ustawy, co uniemożliwia przeprowadzenie badania i oceny ofert złożonych w
prowadzonym postępowaniu.
Zgodnie ze stanowiskiem przedstawicieli doktryny, wada uzasadniająca unieważnienie
postępowania powinna tkwić w samym postępowaniu, a jednocześnie być istotna i
nieusuwalna.
Odwołujący podkreślił, że art. 255 pkt 6 ustawy, stanowiący o niemożliwej do usunięcia
wadzie uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej unieważnieniu, umowy w sprawie
zamówienia publicznego, pozostaje w ścisłym związku z art. 457 ust. 1 ustawy, który zawiera
zamknięty i ściśle określony katalog sytuacji, w których umowa w sprawie zamówienia
publicznego podlega unieważnieniu. Pojęcie unieważnienia umowy w sprawie zamówienia
publicznego jest pojęciem ustawowym, a przesłanki unieważnienia umowy zostały
wyczerpująco wskazane w art. 457 ust. 1 ustawy. Tylko i wyłącznie przesłanki unieważniania
umowy w sprawie zamówienia publicznego wskazane w art. 457 ust. 1 ustawy mogą
stanowić podstawę oceny, czy dane postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
podlega unieważnieniu w oparciu o art. 255 pkt 6 ustawy.
Zgodnie z art. 457 ust. 1 ustawy umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający:
z naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił
dynamiczny system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień
Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia
wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie
wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert;
zawarł umowę z naruszeniem art. 264 lub art. 308 ust. 2 lub 3 lub art. 421 ust. 1 lub 2 albo
art. 577, jeżeli uniemożliwiło to Krajowej Izbie Odwoławczej uwzględnienie odwołania przed
zawarciem umowy;
zawarł umowę przed upływem terminu, o którym mowa w art. 216 ust. 2;
z naruszeniem art. 314 ust. 1 pkt 3, ust. 3 i 4, art. 315 lub art. 42,2 ust. 2 lub 3 udzielił
zamówienia objętego umową ramową;
z naruszeniem art. 323, art. 324 lub art. 391 ust. 4 lub 5 udzielił zamówienia objętego
dynamicznym systemem zakupów.
Podkreślił, że żadna z sytuacji przewidzianych w art. 457 ust. 1 ustawy nie obejmuje takiej
podstawy faktycznej, jaka została wskazana w uzasadnieniu czynności unieważnienia
p
ostępowania przez zamawiającego tj. sporządzenia nieprecyzyjnego (w ocenie
z
amawiającego) opisu przedmiotu zamówienia.
O
dwołujący zwrócił uwagę, że w przedmiotowym postępowaniu zamawiający nie wskazał
podstawy unieważnienia umowy w zakresie art. 457 ust. 1 ustawy, jedynie stwierdzając w
uzasadnieniu prawnym, że:
„Zamawiający unieważnia postępowanie na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy, ponieważ
postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego”.
Odwołujący zauważył, że zamawiający w informacji o unieważnieniu postępowania nie
przedstawił pełnego uzasadnienia dla podjętej czynności unieważnienia postępowania. W
szczególności nie wykazał, dlaczego przedstawione przez niego okoliczności wskazują na
to, że postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy, nie wykazał, że podjęta przez niego czynność unieważnienia
postępowania w miejsce przystąpienia do czynności pełnego badania i oceny ofert, jest
uzasadniona. Tymczasem zgodnie z art. 260 ust. 1 ustawy
: O unieważnieniu postępowania o
udzielenie zamówienia zamawiający zawiadamia równocześnie wykonawców, którzy złożyli
oferty (...) -
podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
Zamawiający nie wskazał, jakie jego zdaniem zostały naruszone przez niego przepisy
ustawy i dlaczego takie naruszenie powinno być zakwalifikowane jako podstawa do
unieważnienia zawartej umowy. Samo wskazanie na przepis art. 225 pkt 6 ustawy bez
wykazania spełnienia się występujących w nim przesłanek, nie jest wystarczające dla
wykazania zasadności podjętej czynności. Już zatem z tego względu odwołanie podlega
uwzględnieniu. W ocenie odwołującego zamawiający, na którym w tym zakresie spoczywał
ciężar dowodu, bowiem to on wywodził z tego skutki prawne, nie wykazał, że postępowanie,
z uwagi na treść Formularza asortymentowo-cenowego, obarczone jest wadą, która
powoduje brak możliwości zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy, a w
konsekwencji skutkuje unieważnieniem postępowania.
W ocenie o
dwołującego nie zaistniała żadna wada, która mogłaby skutkować koniecznością
unieważnienia postępowania. Opis przedmiotu zamówienia i Formularz nr 5 zostały
sporządzone prawidłowo. Zgodnie z art. 101 ust. 4 ustawy zamawiający opisując przedmiot
zamówienia przez odniesienie do norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i
systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy
jest obowiązany wskazać, że dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym, a
odniesieniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważne". Tak właśnie zamawiający uczynił
wskazując na cechy przedmiotu zamówienia dotyczące ognioodporności i testowania
oferowanych krzeseł prawidłowo wskazał na konkretne normy i przy ich wskazaniu dopuścił
rozwiązania równoważne opisywanym, a odniesieniu takiemu towarzyszyły wyrazy „lub
równoważne". W takim przypadku na wykonawcy ciążył dowód skonkretyzowania według
jakiej normy badał oferowane krzesło, jest to bowiem wiedza, którą tylko on posiada. Fakt, że
jeden z wykonawców skopiował w ofercie postanowienia SWZ bez podania według jakich
konkretnych norm badał cechy oferowanego krzesła nie stanowi o wadzie postępowania.
Przeciwnie to czynność samego unieważnienia jest wadliwa, a zamawiający działając
zgodnie z ustawą nie powinien upatrywać wady w tym że jeden z wykonawców złożył
nieprawidłową, podlegającą odrzuceniu ofertę, co zostało przedstawione w uzasadnieniu
kolejnych zarzutów podniesionych w odwołaniu.
W treści załącznika nr 2 do SWZ „FORMULARZ ASORTYMENTOWO – CENOWY”
Zamawiający wymagał podania m.in. następujących informacji:
„Nazwa proponowanego produktu – wpisać w zależności od posiadanych parametrów w celu
identyfikacji danego produktu”.
Wykonawca Tronus w treści złożonej oferty napisał: „TR-KK58”, który to opis nie pozwala w
żaden sposób na identyfikację przedmiotu oferty.
Odwołujący podkreślił, że nie jest rolą zamawiającego domyślanie się, co wykonawca
oferuje. Jeżeli w SWZ zawarte było żądanie podania określonych informacji identyfikujących
przedmiot zamówienia, to obowiązkiem wykonawcy było wskazać te informacje w ofercie.
Brak ich wskazania nie może skutkować przerzuceniem na zamawiającego
odpowiedzialności za ustalenie, co wykonawca oferuje.
Dodatkowo złożona przez wykonawcę Tronus karta katalogowa również nie pozwala na
powzięcie informacji jakie dokładnie krzesło, przez kogo produkowane i o jakich dokładnie
cechach zostało zamawiającemu zaoferowane.
Zauważył, że przedmiot oferty powinien być sprecyzowany i nie budzić wątpliwości.
Obowiązkiem wykonawcy składającego ofertę w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego jest skonkretyzowanie przedmiotu oferty, tak aby z
amawiający miał pewność co
jest przedmiotem świadczenia. Uchybienie temu obowiązkowi powoduje, że taka oferta jest
niezgodna z warunkami zamówienia.
Przez warunki zamówienia, zgodnie z definicją określoną w art. 7 pkt 29 ustawy, należy
rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia,
wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z
realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych
postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. Odrzucenie oferty na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy może mieć miejsce m.in. w przypadku, kiedy treść oferty,
rozumianej jako oświadczenie woli wykonawcy (zawartość merytoryczna oferty), nie
odpowiada warunkom zamówienia opisanym lub określonym w dokumentach zamówienia w
odniesieniu do przedmiotu zamówienia. Innymi słowy: niezgodność treści oferty z warunkami
zamówienia polega na materialnej niezgodności zobowiązania wykonawcy wyrażonego w
jego ofercie ze świadczeniem, zaoferowania którego oczekuje zamawiający i które opisał w
dokumentach zamówienia. Zamawiający, badając wystąpienie omawianej przesłanki,
weryfikuje zawartość merytoryczną oferty, a więc zgodność oferowanych (w tym wypadku)
dostaw z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia co do sposobu ich
wykonania, oczekiwanego zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów
istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia w stopniu zaspokajającym oczekiwania i
interesy
z
amawiającego. To na wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania
z
amawiającemu, że złożona przez niego oferta jest zgodna z warunkami zamówienia, a
zaoferowany przedmiot zamówienia odpowiada wszystkim wymaganiom zamawiającego.
Nie jest w tym zakresie wystarczające oparcie się wyłącznie na ogólnym oświadczeniu
wykonawcy (wynikającym ze złożonego formularza ofertowego), że oferta jest zgodna z
SWZ, zbędny byłby wówczas etap badania zgodności oferty z SWZ, czy analiza
prawidłowości wyceny przedmiotu zamówienia. Ponadto wskazać należy, że to z oferty
wynikać w sposób jednoznaczny co dany wykonawca oferuje zamawiającemu, tzn. jako
produkt stanowi przedmiot oferty i jakie ma cechy.
Dodatkowo w treści złożonego przez wykonawcę Tronus załącznika pn. „Opis Wymaganych
Parametrów Technicznych” wykonawca ten w ostatnich 3 wierszach tabeli napisał:
Opis wymaganych parametrów
Krzesło spełniają normy ognioodporne zgodne z: UL 94 HB i Cal 133 (lub równoważne)
Klasyfikacja palności tworzyw sztucznych
Parametry oferowane
Krzesło testowane zgodnie z normą BS 5852: 2006 Klauzula 12 Źródło
zapłonu 0,1 &5 (lub równoważne)
Krzesło testowane zgodnie z normą BS 5852: 2006 Klauzula 12 Źródło zapłonu 0,1 &5 (lub
równoważne)
Krzesło testowane pod kątem intensywnego użytkowania spełnia normę BS-EN 16139:2013
poziom 2. (lub równoważne)
Krzesło testowane pod kątem intensywnego użytkowania spełnia normę BS-EN 16139:2013
poziom 2. (lub równoważne)
Krzesło testowane pod kątem intensywnego użytkowania spełnia normę BS-EN 16139:2013
poziom 2. (lub równoważne)
Z podanych przez wykonawcę informacji nie można wywieść według jakiej normy były
badane (testowane) oferowane parametry, czy tej określonej przez zamawiającego czy
równoważnej, a jeżeli równoważnej to jakiej. Oświadczenie wykonawcy ma także kolejne
wady:
• wykonawca nie potwierdził, jak tego wymagał zamawiający, czy krzesło spełnia normy
ognioodporne zgodne z: UL 94 HB i Cal 133 (lub równoważne) Klasyfikacja palności tworzyw
sztucznych, w odpowiedzi na to wymaganie odniósł się bowiem do innej normy.
• wykonawca nie potwierdził, jak tego wymagał zamawiający czy krzesło było testowane
zgodnie z normą BS 5852: 2006 Klauzula 12 Źródło zapłonu 0,1 &5 (lub równoważne), a
wskazał, że krzesło testowane pod kątem intensywnego użytkowania spełnia normę BSEN
16139:2013 poziom 2. (lub równoważne).
Dla wyjaśnienia różnicy pomiędzy wymaganiami zamawiającego a oświadczeniami
wykonawcy o
dwołujący podniósł:
Norma UL 94, dotyczy bezpieczeństwa palności tworzyw sztucznych została opublikowana
przez Underwriters Laboratories w USA. Norma określa tendencję materiału do gaszenia lub
rozprzestrzeniania płomienia, gdy próbka została zapalona.
Standard CAL 133, znany również jako California Technical Bulletin 133, to regulacja
określająca normy palności dla mebli używanych w przestrzeniach publicznych. Obejmuje to
miejsca takie jak placówki opieki zdrowotnej, hotele, stadiony i budynki rządowe. Standard
ten ma na celu zapewnienie, że meble w tych środowiskach spełniają określone wymagania
dotyczące bezpieczeństwa pożarowego, aby chronić osoby przebywające w przypadku
pożaru.
Norma BS 5852: 2006 to brytyjski standard dotyczący oceny palności materiałów
tapicerowanych, takich jak meble. Standard ten określa metody testowe do oceny zapalności
kombinacji materiałów używanych w tapicerowanych siedzeniach, w tym pokrowców i
wypełnień, pod wpływem różnych źródeł zapłonu, takich jak papierosy czy płomienie
zapałek. Testy zgodnie z normą BS 5852: 2006 są przeprowadzane w specjalnych
warunkach laboratoryjnych, gdzie ocenia się, jak materiały reagują na kontakt z ogniem.
Celem jest zapewnienie, że meble spełniają określone wymagania bezpieczeństwa
pożarowego, aby minimalizować ryzyko pożaru w domach i miejscach publicznych.
Norma BS-
EN 16139:2013, poziom 2, określa wymagania dotyczące wytrzymałości,
trwałości i bezpieczeństwa mebli siedziskowych użytkowanych poza domem. Poziom 2
(Extreme Use) jest przeznaczony dla mebli, które będą używane w bardzo wymagających
warunkach, takich jak miejsca publiczne o dużym natężeniu ruchu. Norma ta obejmuje testy
wytrzymałościowe, które sprawdzają, jak meble radzą sobie z różnymi obciążeniami i
warunkami użytkowania.
Celem jest zapewnienie, że meble są wystarczająco trwałe i bezpieczne dla użytkowników.
Każda z wyżej wymienionych przez zamawiającego norm pochodzi z innego kraju, dotyczy
innych cech oferowanych mebli, odnosi się do różnych sposobów ich badania, inaczej są
badane cechy dotyczące ognioodporności inaczej wytrzymałości - nie może być wobec tego
przywoływana w sposób dowolny i zamienny.
W swoim oświadczeniu wykonawca miesza i przestawia wymagania i odpowiedzi na nie, co
uniemożliwia weryfikację zgodności oferty z dokumentami zamówienia, nie odnosi w ogóle
do wymagania aby krzesło spełniało normy ognioodporne zgodne z: UL 94 HB i Cal 133 (lub
równoważne).
Warto nadmienić że złożone w formularzu „Opis Wymaganych Parametrów Technicznych”
oświadczenia o spełnianiu przez oferowane krzesła określonych, wskazanych w SWZ, norm i
dodaniu zwrotu „lub równoważne” nie może zostać potraktowane jako drobna omyłka.
Wykonawca Tronus świadomie w udzielanych odpowiedziach na potwierdzenie spełniania
wymagań odnosił się do innych norm niż określone w danej pozycji przez zamawiającego, a
norm dotyczących ognioodporności UL 94 HB i Cal 133 (lub równoważne) w ogóle nie
przywołał. Nawet gdyby przyjąć, że wykonawca Tronus zaoferował w taki nieprecyzyjny
sposób rozwiązania równoważne do oczekiwanych przez zamawiającego to zgodnie z
ustawą,
w przypadku oferowania przedmiotu zamówienia, którego cechy zostały zbadane według
norm równoważnych do norm wskazanych przez zamawiającego, wykonawca ten w celu
uniknięcia odrzucenia swojej oferty winien udowodnić w ofercie, w szczególności za pomocą
przedmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 104-107 ustawy, że
proponowane rozwiązania w równoważnym stopniu spełniają wymagania określone w opisie
przedmiotu zamówienia (art. 101 ust. 5 i 6 ustawy). Tego jednak wykonawca nie uczynił.
Oznacza to że brak jednoznaczności treści oferty w powyższym zakresie wyklucza
możliwość zweryfikowania czy złożona oferta jest zgodna z opisem przedmiotu zamówienia
określonym przez zamawiającego.
Ewentualne sprecyzowanie przedmiotu oferty dopiero na etapie wyjaśnień jej treści przez
wskazanie czy to producenta oferowanego modelu krzesła, czy też innych informacji
pozwalających na jednoznaczną identyfikację oferowanego produktu czy też jego cech, w
tym oferowania rozwiązania równoważnego jest niedopuszczalne, ponieważ stanowi
uzupełnienie oferty o treść, która się w niej pierwotnie nie znalazła. Natomiast jak stanowi
art. 223 ust. 1 ustawy w toku badania i oceny ofert z
amawiający może żądać od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków
dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Oznacza to, że wyjaśnieniu podlega istniejąca treść oferty, a wyjaśnienia nie mogą stanowić
negocjacji. Innymi słowy, jeśli dana treść w ofercie nie istnieje, nie ma czego wyjaśniać.
"(…)obowiązkiem Wykonawcy składającego ofertę w postępowaniu o udzielenie zamówienia
jest skonkretyzowanie przedmiotu oferty, tak aby Zamawiający miał pewność, co jest
przedmiotem świadczenia ".
W ofercie wykonawcy Tronus brak było wskazania informacji pozwalających na identyfikację
przedmiotu jego oferty, jak również jego cech w związku z czym brak jest możliwości
uzupełnienia tych informacji po upływie terminu składania ofert, co kwalifikuje tą ofertę do
odrzucenia na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 w związku art. 218 ust. 2 ustawy.
W dniu 27 sierpnia 2024 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 30 sierpnia 2024 r. do postepowania po stronie zamawiającego zgłosił swój udział
wykonawca Tronus Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie, ul. Ordona 2a. Wskazał, że posiada interes w rozstrzygnięciu korzystnym dla
zamawiającego, bo złożył ofertę zgodną z warunkami zamówienia. Interes w przystąpieniu
polega także na tym, że w przypadku utrzymania w mocy decyzji o unieważnieniu
postępowania będzie mógł złożyć ofertę w kolejnym postępowaniu na ten sam przedmiot i
ubiegać się uzyskanie zamówienia. Zgłoszenie zostało wniesione przez pełnomocnika
działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 13 marca 2024 r. udzielonego przez
Prezesa zarządu. Do zgłoszenia dołączono dowody jego przekazania stronom.
W dniu 10 września 2024 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wskazując, że
uwzględnił częściowo zarzut odwołania tj. w części dotyczącej braku w uzasadnieniu
zaskarżonej czynności wskazania przepisów, które zostały naruszone i wyjaśnienia dlaczego
takie naruszenia uniemożliwiają zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy.
Zamawiający oświadczył, że w dniu 10.09.2024 r. unieważnił czynność unieważnienia
postępowania z dnia 20.08.2024 r. dokonaną w przedmiotowym postępowaniu.
Powołał jako dowód Informację o unieważnieniu czynności unieważnienia postepowania z
dnia 10.09.2024 r.
Zamawiający uwzględniając odwołanie i unieważniając czynność unieważnienia
postępowania zobowiązany jest prowadzić dalej postępowanie wracając do etapu czynności
badania i oceny ofert.
Wobec powyższego postępowanie odwoławcze winno zostać na podstawie art. 522 ust. 4
ustawy umorzone w zakresie zarzutu naruszenia art. 255 pkt 6) w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1)
ustawy
ponieważ dotyczy czynności, która utraciła swój byt, czyli zaistniał de facto brak
substratu zaskarżenia (tak też KIO w wyroku z dnia 3 września 2020 r., sygn. KIO 1693/20,
KIO 2014/20).
W zakresie pozostałych zarzutów odwołania tj. zaniechania odrzucenia oferty
p
rzystępującego (rzekome naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy)
oraz zaniechania wyboru oferty o
dwołującego (rzekome naruszenie art. 239 ust. 1 ustawy)
z
amawiający nie uwzględnił ich i wskazał, że zarzuty te należy uznać za przedwczesne, tym
bardziej w świetle faktu, że na skutek unieważnienia zaskarżonej czynności postępowanie
wróciło do etapu badania i oceny ofert.
Dodatkowo z
amawiający wskazał, że unieważnienie przez zamawiającego zaskarżonej
czynności unieważnienia postępowania nie może być pominięte przy ocenie złożonego
odwołania. Za podstawę orzeczenia winien być bowiem brany stan rzeczy ustalony w toku
postępowania, na moment zamknięcia rozprawy. Ustawodawca nie zdecydował się na
zawieszenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego do czasu rozpoznania
odwołania przez Izbę, stąd czynności dokonane w toku postępowania odwoławczego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia składają się na stan rzeczy ustalony w toku
postępowania oraz podlegają ocenie Izby przy wyrokowaniu. Tym samym, unieważnienie
przez z
amawiającego zaskarżonej w odwołaniu czynności powoduje, że zmianie uległ stan
faktyczny, który jest uwzględniany przy wydawaniu przez Izbę orzeczenia.
Izba zważyła, co następuje:
Izba dopuściła wykonawcę Tronus Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie w charakterze uczestnika postępowania.
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 528 ustawy.
Izba uznała, że odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia i możliwość poniesienia
szkody jako przesłanki materialnoprawne dopuszczalności odwołania z art. 505 ust. 1
ustawy.
Izba uznała, że zamawiający uwzględnił w części zarzuty odwołania i jednocześnie wykonał
żądanie odwołanie w zakresie uwzględnionego zarzutu, czyli unieważnił czynność
unieważnienia postępowania.
W ocenie Izby nie budzi wątpliwości, że w przedmiotowej sprawie, w związku z dokonanymi
czynnościami zamawiającego może znaleźć zastosowanie art. 568 pkt 2 ustawy, zgodnie z
którym Izba umarza postępowanie odwoławcze w przypadku stwierdzenia, że dalsze
postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.
Zgodnie ze stanowiskiem doktryny podstawą do umorzenia postępowania jest również
stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie sytuacje chodzi. Z pewnością
dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu prawnego przez stronę odwołania, na
skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa umorzenia
zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy unieważni postępowanie,
wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze
odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.” (Komentarz Prawo Zamówień
Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, W-wa 2021, str. 1236).
W ocenie Izby do takich sytuacji zalicza się również sytuacja, która zaistniała w
przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz postępowaniu
odwoławczym.
Zamawiający po wniesieniu odwołania dokonał czynności, zgodnych z żądaniem odwołania i
korzystnych dla odwołującego, czyli unieważnił zaskarżoną przez odwołującego czynność
unieważnienia postępowania. Izba przyznaje też rację zamawiającemu, że skoro pierwotnie
unieważnił postępowanie z powodu zaistniałej w jego ocenie wady, to nie dokonał oceny
ofert i w jej konsekwencji wyboru oferty najkorzystniejszej, co oznacza, że nieuwzględnione
przez zamawiającego zarzuty są przedwczesne.
Tym samym przed rozpoczęciem posiedzenia przed Izbą nie istniały już czynności, do
których odnosiły się zarzuty odwołania i których prawidłowość kwestionował odwołujący.
Powyższe oznacza, że w momencie orzekania przez Izbę nie istniał substrat odwołania,
będący podstawą korzystania ze środków ochrony prawnej przez odwołującego.
A jednocześnie z dniem dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej otworzy się
wykonawcom ponownie termin na wniesienie odwołania odnoszącego się do nowych
czynności zamawiającego.
Aby Izba mogła rozpoznać wniesione odwołanie – musi ono dotyczyć czynności
zamawiającego (art. 513 pkt 1 ustawy). Zatem na moment wniesienia odwołania musi istnieć
substrat zaskarżenia, będący podstawą dla wykonawcy do wniesienia środka ochrony
prawnej. W tej sprawie niewątpliwie substratem zaskarżenia była czynność zamawiającego
polegająca na unieważnieniu postępowania z powodu zaistnienia wady uniemożliwiającej
zawarcie ważnej umowy, a czynność ta w dniu 10 września 2024 r. została przez
zamawiającego ubezskuteczniona.
Następnie dostrzeżenia wymaga, iż zgodnie z treścią art. 552 ust. 1 ustawy Izba wydając
orzeczenie bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia postępowania
odwoławczego. Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może dojść do zmian w
toku postępowania o udzielenie zamówienia – co Izba zobowiązana jest uwzględnić wydając
orzeczenie w sprawie w toku postępowania przed Izbą. Zauważenia również wymaga, że
przepisy ustawy nie zobowiązują zamawiającego do zawieszenia postępowania o udzielenie
zamówienia, wobec wniesionego odwołania.
Izba wskazuje, że treść art. 552 ust. 1 ustawy, podobnie jak w przypadku art. 316 § 1 kpc, w
myśl którego podstawą wydania przez sąd wyroku jest stan rzeczy istniejący w chwili
zamknięcia rozprawy – nakazuje uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ponadto stan rzeczy - o którym mowa jest w
przepisie art. 552 ust. 1 ustawy -
należy analogicznie - jak w art. 316 § 1 kpc - interpretować
jako okoliczności faktyczne ustalone przed zamknięciem rozprawy oraz stan prawny, tj.
obowiązujące przepisy, które mogą stanowić podstawę rozstrzygnięcia (wyrok SN z
25.06.2015 r., sygn. akt: V CSK 535/14, wyrok Sądu Apelacyjnego ze Szczecina z
13.09.2018 r., sygn. akt: I Aga 159/18).
Rolą ustalenia stanu rzeczy na moment zamknięcia postępowania odwoławczego jest
uwzględnienie aktualnego stanu faktycznego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba
jest więc w takim przypadku zobowiązania uwzględnić czynności zamawiającego, które miały
miejsce po wniesieniu odwołania, do czasu wydania orzeczenia w sprawie.
Skoro zamawiający unieważnił sporne unieważnienie postępowania, tym samym spór
przestał istnieć. Uznać w takiej sytuacji w ocenie składu orzekającego Izby należy, że
prowadzenie dalszego postępowania odwoławczego jest bezcelowe, czyli jak stanowi
przepisu ustawy
– zbędne. Jest to przesłanka umożliwiająca umorzenie postępowania
odwoławczego i zdaniem Izby może być ona wykorzystywana właśnie w podobnych
sytuacjach. W innym wypadku bowiem odwołanie podtrzymywane przez odwołującego
podlegałoby oddaleniu jako bezzasadne wobec nieistniejącej czynności zamawiającego.
Orzekanie przez Izbę wobec nowych czynności zamawiającego nie może mieć miejsca, gdyż
wykraczałoby poza ramy postępowania odwoławczego, które wyznacza treść wniesionego
odwołania.
W konsekwencji mając na względzie okoliczności tej sprawy, orzeczono jak w sentencji, na
podstawie przepisu art. 568 pkt 2 ustawy, umarzając postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r., poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego
przez Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się
wzajemnie.
Na podstawie art. 574 ustawy Izba orzekała o dokonaniu zwrotu odwołującym uiszczonego
przez nich wpisu, o czym orzeczono w pkt 2 sentencji orzeczenia.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 568 pkt 2) ustawy umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 ustawy.
Przewodnicząca:…………………………..