Sygn. akt: KIO 3101/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 1
3 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
Katarzyna Odrzywolska
Mateusz Paczkowski
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 13 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1. Arch-Deco sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni i 2. M.
B.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: MIBA M. B. w postępowaniu
prowadzonym przez
Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie Państwowy
Instytut Badawczy w Warszawie
Uczestnik po stronie
Zamawiającego – wykonawca TPF sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
postanawia:
1. Odrzuca
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: 1. Arch-Deco sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni i 2. M. B., prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą: MIBA M. B., i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1. Arch-Deco sp. z o.o.
z
siedzibą w Gdyni i 2. M. B., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą:
MIBA M. B.,
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy), poniesioną przez Zamawiającego z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1. Arch-
Deco sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni i 2. M. B., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą: MIBA M. B. na rzecz Zamawiającego: Narodowego Instytutu
Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą
uzasadnione koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
………………………………….
…………………………………..
Sygn. akt: KIO 3101/24
UZASADNIENIE
Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie Państwowy Instytut
Badawczy w Warszawie
(zwany dalej: „Zamawiającym”) prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem na podstawie przepisów ustawy
z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1605,
ze
zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, na realizację zadania pn.: „Opracowanie kompletnej
dokumentacji projektowej dla budowy, rozbudowy i modernizacji Narodowego Instytutu
Onkologii im. Marii Skłodowskiej – Curie Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie”,
numer referencyjny: NzO-27/23/ZS.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 21 lutego 2023 roku pod numerem: 2023/S 037-109743.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne, określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: 1. Arch-Deco
sp. z
o.o. z siedzibą w Gdyni i 2. M. B., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą:
MIBA M. B. (zwany dalej
łącznie: „Odwołującym”) w dniu 26 sierpnia 2024 roku wnieśli
odwołanie wobec dokonania przez Zamawiającego błędnej oceny i badania oferty
wykonawcy TPF Sp. z o.o., a w efekcie dokonanie wyboru oferty tego wykonawcy jako oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia wykonawcy
TPF Sp. z o.o.,
pomimo że wykonawca nie wykazał spełniania warunku udziału
w
postępowaniu w zakresie doświadczenia, a na wezwanie Zamawiającego skierowane dnia
1.08.2024 r. w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca nie złożył wyjaśnień, z których
wynikałoby jaki był udział podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia referencyjnego,
ani nie
złożył uzupełnień w szczególności, o których mowa w art. 122 ustawy Pzp.
Ewentualnie, w przypadku nie uwzględnienia ww. zarzutu zarzucił naruszenie:
2. art. 128 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 110 ust. 2 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wezwania wykonawcy TPF Sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień w zakresie JEDZ i załączonych
do niego dokumentów celem oceny czy zachodzą wobec wykonawcy i podmiotu trzeciego
podstawy wykluczenia o charakterze fakultatywnym i czy podjęte przez te podmioty działania
są wystarczające do wykazania ich rzetelności.
3. art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy TPF Sp. z o.o.
do
uzupełnienia:
p
ełnomocnictwa dla osoby potwierdzającej za zgodność z oryginałem i podpisującej
dokumenty w imieniu podmiotu trzeciego, tj. Pana M. Z.;
z
obowiązania podmiotu trzeciego, które wskazywałoby jaki konkretnie potencjał
podmiot trzeci udostępnia TPF Sp. z o.o. i w jakim zakresie weźmie udział w realizacji
zamówienia;
wykazu osób TPF Sp. z o.o. w zakresie informacji czy pani S. V. posiada wymagane
warunkiem udziału w postępowaniu doświadczenie;
potwierdzenia uiszczenia opłaty składek za polisę OC złożoną przez wykonawcę
TPF Sp. z o.o.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o nakazanie unieważnienia czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej i dokonania ponownej oceny i badania ofert,
w tym
odrzucenia oferty TPF Sp. z o.o. z uwagi na nie wykazanie spełniania warunku udziału
w postępowaniu dotyczącego doświadczenia.
Ewentualnie, w przypadku nie uwzględnienia ww. zarzutu wnosił o nakazanie wezwania
wykonawcy TPF Sp. z o.o. do:
złożenia wyjaśnień dotyczących JEDZ i załączonych do niego dokumentów celem
oceny czy zachodzą wobec wykonawcy i podmiotu trzeciego podstawy wykluczenia
o
charakterze fakultatywnym i czy podjęte przez te podmioty działania są
wystarczające do wykazania ich rzetelności;
uzupełnienia:
a. p
ełnomocnictwa dla osoby potwierdzającej za zgodność z oryginałem i podpisującej
dokumenty w imieniu podmiotu trzeciego tj. Pana M. Z.;
b. z
obowiązania podmiotu trzeciego, które wskazywałoby jaki konkretnie potencjał
podmiot trzeci udostępnia TPF Sp. z o.o. i w jakim zakresie weźmie udział w realizacji
zamówienia;
c. w
ykazu osób TPF Sp. z o.o. w zakresie informacji czy pani S. V. posiada wymagane
warunkiem udziału w postępowaniu doświadczenie;
d. p
otwierdzenia uiszczenia opłaty składek za polisę OC złożoną przez wykonawcę
TPF Sp. z o.o.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje:
Przedmiotem postępowania jest opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej
dla budowy, rozbudowy i modernizacji Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii
Skłodowskiej – Curie – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Postępowanie
prowadzone jest
w trybie negocjacji z ogłoszeniem o wartości przekraczającej progi unijne.
W dniu 11 maja 2023 roku
Zamawiający zawiadomił Wykonawców biorących udział
w
Postępowaniu o wynikach oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
D
o dalszego etapu zostało dopuszczonych 5 wykonawców, w tym Odwołujący i wykonawca
TPF Sp. z o.o.
W dniu 6 czerwca 2023 roku
Zamawiający dokonał otwarcia ofert wstępnych.
W dniu 7 czerwca 2024 roku
Zamawiający dokonał otwarcia ofert ostatecznych.
Oferty złożyli wszyscy wykonawcy dopuszczeni do udziału w postępowaniu.
W dniu 28 czerwca 2024 roku
Zamawiający zawiadomił Wykonawców o wyborze
oferty najkorzystniejszej, tj. oferty
złożonej przez Industria Projekt Sp. z o.o., którą
to
czynność zaskarżył wykonawca TPF Sp. z o.o. (sprawa o sygn. akt: KIO 2369/24).
Odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 2369/24 zostało uwzględnione przez Krajową Izbę
Odwoławczą, w konsekwencji czego Zamawiający w dniu 31 lipca 2024 roku unieważnił
czynność wyboru oferty najkorzystniejszej.
W dniu 16 sierpnia 2024 r
oku Zamawiający dokonał ponownego wyboru oferty
najkorzystniejszej, tj. oferty
złożonej przez wykonawcę TPF Sp. z o.o.
Powyższą czynność zaskarżył Odwołujący odwołaniem wniesionym w dniu
26 sierpnia 2024 roku.
W dniu 27 sierpnia 2024 roku Zamawiający przekazał Wykonawcom informację
o
wniesieniu odwołania wraz z jego kopią za pośrednictwem strony internetowej
prowadzonego postępowania.
W dniu 29 sierpnia 2024 roku wykonawca TPF sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba stwierdziła, że zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego
ww.
Wykonawcy spełnia wymagania określone w art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
W dniu 10 września 2024 roku Zamawiający złożył do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o odrzucenie odwołania w całości
na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp, tj.
jako że odwołanie zostało wniesione po upływie
terminu określonego w ustawie. Z daleko posuniętej ostrożności procesowej, w przypadku
nie
uwzględnienia wniosku o odrzucenie odwołania, Zamawiający wnosił o oddalenie
pozostałych zarzutów za wyjątkiem zarzutu nr 3 litera d) odwołania.
Ponadto, w dniu 12 września 2024 roku Uczestnik postępowania odwoławczego –
TPF Sp. z o.o.
złożył pismo procesowe, w którym wnosił o niekierowanie na rozprawę
zarzutów nr 1 i 3 odwołania, jako że zarzuty te dotyczą oceny wniosków o dopuszczenie
do
udziału w postępowaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Izba
ustaliła, że w okolicznościach faktycznych niniejszej sprawy, zaistniała
przesłanka odrzucenia odwołania, o której mowa w art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 528 pkt 3 ustawy Pzp,
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi,
że odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Natomiast stosownie do art. 515 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp o
dwołanie wnosi się
w
przypadku zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne, w terminie
10 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej.
Przedmiotowe postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji z ogłoszeniem.
Tryb ten jest unormowany w przepisach ustawy Pzp: od art. 152 do art. 168.
Przepis art. 152 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, iż negocjacje z ogłoszeniem to tryb
udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, wnioski
o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani
wykonawcy,
zamawiający
zaprasza
wykonawców
dopuszczonych
do
udziału
w
postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia
treści ofert wstępnych, ofert składanych na etapie negocjacji, po zakończeniu których
zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.
Cechą charakterystyczną tego postępowania jest to, że jest ono wieloetapowe,
przy czym
właściwe składanie ofert w postępowaniu (wstępnych i ostatecznych)
poprzedzone jest
oceną wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Zgodnie z art. 160 ust. 1 ustawy Pzp z
amawiający zaprasza jednocześnie do składania ofert
wstępnych wykonawców, których wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
nie
podlegały odrzuceniu, a w przypadku ustalenia kryteriów selekcji, zaprasza wykonawców,
którzy spełniają te kryteria w liczbie określonej przez zamawiającego.
Zatem w trakcie oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
z
amawiający dokonuje oceny kwalifikacji podmiotowej wykonawców i do składania ofert
wstępnych zaprasza wyłącznie tych, których wnioski nie podlegają odrzuceniu
(w tym ze
względu na spełnianie warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw
wykluczenia z postępowania). Po przeprowadzeniu negocjacji zamawiający zaprasza
do
składania ofert ostatecznych.
Jak wynika z przepisu art. 158 ust. 2 ustawy Pzp d
o wniosków o dopuszczenie
do
udziału w postępowaniu stosuje się przepisy art. 145, art. 146 ust. 1 i art. 147.
Zgodnie
zaś z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp zamawiający odrzuca wniosek
o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jeżeli został złożony przez wykonawcę:
a) podlegającego wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia,
b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
c) który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1,
lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia
lub
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, innych dokumentów lub oświadczeń.
Z kolei na podstawie art. 147 ustawy Pzp o
wynikach oceny wniosków
o dopuszczenie
do
udziału w postępowaniu zamawiający niezwłocznie informuje
wykonawców, którzy złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, podając
uzasadnienie faktyczne i prawne.
W tym miejscu
poczynić należy uwagę, że zarzuty podnoszone w odwołaniu dotyczą
tylko i wyłącznie kwestii oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
przez
wykonawcę TPF Sp. z o.o. oraz oceny zaistnienia podstaw wykluczenia o charakterze
fakultatywnym wobec wykonawcy TPF Sp. z o.o. i wobec podmiotu trzeciego TPF Getinsa
Euroestudios, w tym
również dotyczą zaniechania wezwania wykonawcy TPF Sp. z o.o.
do
złożenia wyjaśnień i dokumentów, opisanych w odwołaniu.
Następnie należy podkreślić, że ocena w powyższym zakresie została już dokonana
przez Zamawiającego na etapie badania i oceny wniosków o dopuszczenie do udziału
w
postępowaniu i została zakomunikowana wszystkim Wykonawcom biorącym udział
w
Postępowaniu w dniu 11 maja 2023 roku, zgodnie zresztą z dyspozycją art. 147 ustawy
Pzp, którego treść została przytoczona powyżej.
Czynności oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu Odwołujący
nie kwestionował w terminie ustawowym. Co więcej, Odwołujący nawet nie wnioskował
o
udostępnienie mu dokumentów złożonych przez wykonawcę TPF Sp. z o.o. do upływu
terminu na wniesienie odwołania od czynności oceny wniosków z dnia 11 maja 2023 roku.
W niniejszym Postępowaniu Zamawiający uznał, że wniosek o dopuszczenie
do
udziału w postępowaniu złożony przez wykonawcę TPF Sp. z o.o. nie podlega
odrzuceniu. Wyniki tej oceny znalazły swoje odzwierciedlenie w „Informacji o ocenie
Wniosków o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu” z dnia 11 maja 2023 roku.
Po tym
terminie nie zaistniały jakiekolwiek nowe okoliczności faktyczne, które miałyby wpływ
na zmianę wyników oceny wniosków.
Zamawiający nie dokonał także unieważnienia czynności oceny wniosków
z dnia 11 maja 2023 roku.
Nie ulega
też wątpliwości, iż termin na wniesienie odwołania jest terminem
prekluzyjnym.
Odwołujący w swoim odwołaniu wskazywał, że:
„Z dokonanej analizy dokumentów złożonych przez wykonawcę TPF wynika, że wykonawca
ten nie wykazał, iż nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Zamawiający zaniechał pełnej oceny podstaw wykluczenia z postępowania oraz oceny
spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający po złożeniu ofert ostatecznych
i
po podjęciu pierwotnego rozstrzygnięcia dokonał czynności w ramach kwalifikacji
podmiotowej wykonawcy TPF, wzywając pismem z dnia 1.08.2024 r. TPF w szczególności
do
złożenia podmiotowych środków dowodowych oraz złożenia wyjaśnień w zakresie
sytuacji podmiotowej wykonawcy. Jednocześnie należy wskazać, że w ocenie Odwołującego
kwalifikacja podmiotowa była nie pełna i nie prawidłowa”.
Odnosząc się do powyższej argumentacji, stwierdzić należy, że pomiędzy datą
przekazania
„Informacji o ocenie Wniosków o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu”
z dnia 11 maja 2023 roku
a datą wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 16 sierpnia 2024
roku nie nastąpiły jakiekolwiek nowe okoliczności, czy zdarzenia w stosunku do kwalifikacji
podmiotowej wykonawcy TPF, jak
również nie zostały podjęte nowe czynności
przez
Zamawiającego, które uzasadniałyby wniesienie odwołania w terminie liczonym
właśnie od daty wyboru oferty najkorzystniejszej, tj. od dnia 16 sierpnia 2024 roku
(w
zakresie okoliczności faktycznych i prawnych objętych zarzutami odwołania).
Słusznie Zamawiający wskazywał, że wyjaśnienia wykonawcy TPF Sp. z o.o. z dnia
12 sierpnia 2024 roku nie doprowadziły do zmiany wyników oceny wniosków z dnia 11 maja
2023 roku.
Jednak, co istotniejsze, należy wskazać na treść wezwania wystosowanego
przez
Zamawiającego do wykonawcy TPF Sp. z o.o.
Otóż, po pierwsze, pierwsza część wezwania dotyczyła wezwania – na podstawie
art. 126 ust. 1 ustawy Pzp -
do złożenia podmiotowych środków dowodowych w celu
potwierdzenia
braku
podstaw
wykluczenia,
aktualnych
na
dzień
złożenia,
w tym
oświadczenia Wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu,
o
którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania
wskazanych przez Zamawiającego.
Zatem, Zamawiający nie żądał dokumentów potwierdzających spełnienie warunków
udziału w postępowaniu, lecz wyłącznie dokumentów potwierdzających brak podstaw
wykluczenia.
W tym zakresie m.in. wezwał do złożenia oświadczenia o aktualności informacji
zawartych w oświadczeniu składanym na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu
zamówienia
w
zakresie
podstaw
wykluczenia
z
postępowania
wskazanych
przez
Zamawiającego (do tego oświadczenia referował zarzut numer 2 podniesiony
w
odwołaniu). W tym zakresie wykonawca TPF Sp. z o.o. złożył oświadczenie o aktualności
informacji zawartych w dokumencie
JEDZ, wskazując, że nie podlega on (jak i podmiot
trzeci)
wykluczeniu z udziału w postępowaniu w oparciu o fakultatywne przesłanki
przewidziane przez Zamawiającego. Odwołujący w odwołaniu nie wykazał, że nastąpiła
zmiana sytuacji podmiotowej wykonawcy TPF Sp. z o.o. w okresie od daty
„Informacji
o
ocenie Wniosków o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu” do daty wyboru oferty
najkorzystniejszej w dniu 16 sierpnia 2024 roku. Ocena Zamawiającego w kwestii braku
podstaw wykluczenia wykonawcy TPF Sp. z o.o. w
przedmiotowym zakresie pozostała
niezmieniona. Nie zaistniały nowe okoliczności faktyczne, które uzasadniałyby wniesienie
odwołania w tym zakresie. Izba nie dopatrzyła się także rzekomej rozbieżności pomiędzy
oświadczeniem złożonym w dniu 12 sierpnia 2024 roku a dokumentem JEDZ złożonym
wraz z wnioskiem o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu. Oba oświadczenia wskazują
na przekonanie wykonawcy TPF Sp. z o.o. o
niepodleganiu wykluczeniu z postępowania,
przy czym do oświadczenia złożonego wraz z wnioskiem Wykonawca ten dołączył
wyjaśnienia szerzej opisujące okoliczności związane z wykluczeniem na podstawie
art. 109
ust. 1 pkt 8 oraz art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp przez Zamawiającego –
ZDW w Olsztynie.
Druga część wezwania z dnia 1 sierpnia 2024 roku została wystosowana
na
podstawie art. 128 ust. 1 i 4 ustawy Pzp, gdzie Zamawiający wskazał, że „W związku
z
tym, że przedłożona referencja wystawiona przez (…) wprost nie wskazuje, że podmiot
udostępniający zasoby na rzecz TPF Sp. z o.o. wykonywał ten zakres umowy, który
odpowiada zakresowi wymaganego warunku udziału w postępowaniu. W tym stanie rzeczy,
mając na względzie uprawnienia Zamawiającego do badania złożonych dokumentów
stanowiących integralną część oferty – na każdym etapie postępowania, Zamawiający
wzywa Wykonawcę do udzielenia wyjaśnień oraz złożenia dokumentu potwierdzającego
zakres wykonywanych usług”.
Z treści wezwania wynika, że Zamawiający wprawdzie wszczął procedurę
wyjaśniającą, ale procedura ta dotyczyła dokumentu referencji dla podmiotu użyczającego
zasoby (co też zostało zaakcentowane przez Zamawiającego w treści wezwania: „Dotyczy
referencji dla podmiotu …”). Zamawiający nie zakwestionował w tym wezwaniu wykazu
usług, który to dokument był wymagany na potwierdzenie spełniania warunków udziału
w
postępowaniu. Wiadomym jest również, że referencje są dokumentem mającym
potwierdzać należyte wykonanie zamówienia, a nie są składane w celu potwierdzenia
spełniania warunków udziału w postępowaniu. Tym samym, w ocenie Izby, przedmiotowe
wezwanie nie prowadziło do ponownej oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
przez wykonawcę TPF Sp. z o.o. w zakresie doświadczenia. Zatem, także i w tym przypadku
(zarzut numer 1 odwołania) nie otwarł się dla Odwołującego na nowo termin na wniesienie
odwołania w tym zakresie, który miałby być liczony od daty przekazania informacji o wyborze
oferty najkorzystniejszej, tak jak to wywodził Odwołujący.
Także zarzut numer 3 odwołania należy uznać za spóźniony. Odwołujący wskazywał
w ramach tego zarzutu, że Zamawiający zaniechał wezwania wykonawcy TPF Sp. z o.o.
do
uzupełnienia:
a)
pełnomocnictwa dla osoby potwierdzającej za zgodność z oryginałem i podpisującej
dokumenty w imieniu podmiotu trzeciego, tj. Pana M. Z.;
b)
zobowiązania podmiotu trzeciego, które wskazywałoby jaki konkretnie potencjał podmiot
trzeci udostępnia TPF Sp. z o.o. i w jakim zakresie weźmie udział w realizacji zamówienia;
c)
wykazu osób TPF Sp. z o.o. w zakresie informacji czy pani S. V. posiada wymagane
warunkiem udziału w postępowaniu doświadczenie;
d)
potwierdzenia uiszczenia opłaty składek za polisę OC złożoną przez wykonawcę TPF
Sp. z o.o.
Jednocześnie Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że od daty przekazania
„Informacji o ocenie Wniosków o dopuszczenie do udziału w Postępowaniu”, w odniesieniu
do
wniosku do złożonego przez TPF Sp. z o.o. nastąpiły jakiekolwiek nowe okoliczności,
które uzasadniałyby żądanie ww. dokumentów dopiero na tym etapie postępowania.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że odwołanie zostało wniesione
z uchybieniem 10-
dniowego terminu ustawowego, który należało liczyć od dnia 11 maja 2023
roku, a tym samym podlega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 8 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r.
(Dz. U. z
2020 r. poz. 2437), zaliczając do kosztów postępowania odwoławczego kwotę
000 zł uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz zasądzając
od
Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………….…………………
………………………………….
………………………………….