Sygn. akt: KIO 3105/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 16
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 16 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Light On sp. z o.o.
w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Gmina Pobiedziska w Pobiedziskach
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazać Urzędowi Zamówień
Publicznych zwrot z rachunku bankowego U
rzędu Zamówień Publicznych kwoty 10.000,00 zł
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy Light On sp. z o.o. w
Warszawie,
stanowiącej wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………….…………
Sygn. akt: KIO 3105/24
U z a s a d n i e n i e
Gmina Pobiedziska w Pobiedziskach, zwana dalej „zamawiającym”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej
„ustawą Pzp” lub „Pzp”, którego przedmiotem jest budowa, przebudowa i modernizacja
systemu oświetlenia w gminie Pobiedziska.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 23 kwietnia 2024 r., 2024/BZP 00297378.
Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 26
sierpnia 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wniósł odwołanie wykonawca Light
On sp. z o.o. w Warszawie, zwany dalej „odwołującym”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1) [zarzut stanowczy] zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w związku z art. 224
ust. 6 ustawy Pzp w związku z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy Instalbud (i wystosowanie w stosunku do tego wykonawcy
kolejnego wezwania do wyjaśnień), podczas gdy oferta tego wykonawcy zawiera rażąco
niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a wykonawca złożył w dniu 3 lipca
2024 r. wyjaśnienia, które nie wykazały, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny (i nie
było możliwe wystosowanie do tego wykonawcy kolejnego wezwania do wyjaśnień);
2) [zarzut ewentualny] zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w związku z art.
224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy
Instalbud, podczas gdy oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia, a wykonawca złożył w dniu 15 lipca 2024 r. wyjaśnienia, które
nie wykazały, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny;
3) [zarzut stanowczy] zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6
ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Energo-Tech,
podczas gdy oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia, a wykonawca złożył wyjaśnienia, które nie wykazały, że oferta
nie zawiera rażąco niskiej ceny;
4) [zarzut stanowczy] zarzut naruszenia art. 74 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp w związku z § 5 ust.
1, ust. 2 oraz ust. 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 18
grudnia 2020 r. w sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 2434) [dalej: „rozporządzenie w
sprawie protokołu”] poprzez zaniechanie czynności udostępnienia Odwołującemu
wskazanych w uzasadnieniu części z załączników do protokołu, podczas gdy
Zamawiający miał obowiązek udostępnić te dokumenty niezwłocznie.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2) powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym:
a) odrzucenia oferty wykonawcy Instalbud;
b) odrzucenia oferty wykonawcy Energo-Tech;
c) udostępnienia mu wskazanych w uzasadnieniu załączników do protokołu.
Ustalono także, że zamawiający kopię odwołania wraz z wezwaniem do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym przekazał innym wykonawcom drogą elektroniczną w dniu 29
sierpnia 2024 r.
, drogą elektroniczną, za pośrednictwem platformy zakupowej.
Ustalono także, że 3 września 2024 r. do Prezesa Izby wpłynęło zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego pochodzące od wykonawcy M.
P.
, prowadzącego w Chrzypsku Wielkim działalność gospodarczą pod nazwą M. P.,
Instalbud.
Ustalono także, że 9 września 2024 r., zamawiający przesłał Prezesowi Izby
oświadczenie, iż uwzględnia zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności ustalono, że do postępowania odwoławczego nie przystąpił
skutecznie żaden wykonawca.
Izba postanowiła nie dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym w
charakterze uczestnika postępowania odwoławczego wykonawcy M. P., prowadzącego w
Chrzypsku Wielkim
działalność gospodarczą pod nazwą M. P., Instalbud.
Zgodnie z art. 525 ust. 1 ustawy Pzp,
Wykonawca może zgłosić przystąpienie do
postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
strony, do której przystępuje. Jak wynikało z dokumentacji postępowania przesłanej przez
zamawiającego, zamawiający kopię odwołania wraz z wezwaniem do zgłoszenia
przystąpienia do postępowania odwoławczego przesłał wykonawcy drogą elektroniczną w
dniu 29 sierpnia 2024 r.
Zgłaszający przystąpienie w zgłoszenia przystąpienia oświadczył
także wyraźnie, że kopię odwołania otrzymał 29 sierpnia 2024 r. Tym samym z ww. chwilą
rozpoczął bieg termin na zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Trzydniowy termin na zgłoszenie przystąpienia upłynął wykonawcy w dniu 2 września 2024 r.
(uwzględniając fakt, że dzień 1 września 2024 r. był dniem wolnym od pracy zgodnie z art.
509 ustawy Pzp). Tymczasem wykonawca doręczył zgłoszenie przystąpienia do
postępowania odwoławczego Prezesowi Izby dopiero w dniu 3 września 2024 r. (prezentata
Krajowej Izby Odwoławczej na zgłoszeniu przystąpienia z adnotacją o wpływie pisma).
Wskazać w tym miejscu należy, że dla zachowania terminu zgłoszenia przystąpienia do
postępowania odwoławczego znaczenie ma data doręczenia zgłoszenia do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej.
Wprawdzie pismo ze zgłoszeniem przystąpienia zostało nadane na poczcie w dniu 2
września 2024 r. (stempel na kopercie), jednakże ustawa Pzp wyraźnie nie łączy żadnych
skutków z nadaniem zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego w placówce
pocztowej operatora wyznaczonego, inaczej niż w przypadku innych pism (por. przykładowo
przepis art. 580 ust. 2 ustawy Pzp, który ze złożeniem skargi na orzeczenie Izby w takiej
placówce łączy skutki wniesienia skargi do sądu). A zatem z nadaniem zgłoszenia
przystąpienia w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w dniu 2 września 2024 r. nie
można było łączyć skutków wniesienia pisma do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Powyższe stanowisko jest ugruntowane i prezentowane jednolicie w orzecznictwie Izby.
Prawidłowość tego stanowiska, na tle analogicznych przepisów poprzedniej ustawy Pzp
dotyczących wniesienia odwołania, potwierdza również uchwała Sądu Najwyższego z 7
lutego 2014 r., sygn. akt II CZP 90/13, w której stwierdził, że nie ma znaczenia dla
zachowania terminu do wniesienia odwołania okoliczność, kiedy pismo z odwołaniem
zostanie złożone w placówce operatora wyznaczonego.
Wobec powyższego stwierdzono, że wykonawca M. P., prowadzący w Chrzypsku
Wielkim
działalność gospodarczą pod nazwą M. P., Instalbud nie uzyskał statusu uczestnika
postępowania odwoławczego.
Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości. Do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił skutecznie przystąpienia
żaden wykonawca. Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne Krajowa Izba
Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie art.
522 ust. 1 ustawy Pzp
. Zgodnie z przywoływanym przepisem, W przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp,
Izba umarza postępowania odwoławcze, w
formie postanowienia, w przypadku,
o którym mowa w art. 522.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 522 ust. 1 i art. 568 pkt 3
ustawy Pzp,
postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Izba
orzekła o wzajemnym zniesieniu kosztów postępowania odwoławczego oraz
nakazała zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania, stosownie do
przepisu § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), W
przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości koszty, o których
mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający
uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym
po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu,
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ………….…………