Sygn. akt KIO 3109/24
WYROK
Warszawa, dnia
13 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Kawa-
Ogorzałek
Protokolant:
Tomasz
Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
11 września 2024 r., odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 sierpnia 2024 r. przez Odwołującego -
wykonawcę K. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą My Way K. S. w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb Państwa - Generalnego
Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad w imieniu którego postępowanie prowadzi Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy
przy udziale
uczestnika po stronie Zamawiającego – wykonawcy PORR S.A. z siedzibą
w Warszawie,
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu
od odwołania oraz kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
poniesioną przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………………………..............
Sygn. akt KIO 3109/24
UZASADNIENIE
Zamawiający: Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, w
imieniu którego działa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w
Bydgoszczy prowadzi na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.; dalej: „Pzp”) postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, pn.
„Budowa dodatkowych ekranów akustycznych przy drodze ekspresowej S-10 na odcinku
węzeł Bydgoszcz Błonie — węzeł Bydgoszcz Południe od km 0+467 do km 6+500".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
e nr 2024/BZP 00345427 z dnia 29 maja 2024r.
W dniu 26 sierpnia 2024 r. wykonawca K. S.
prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą My Way K. S. (dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec nieprawidłowej czynności odrzucenia oferty Odwołującego i zaniechanie
wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt
10 Pzp
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego jako złożonej przez wykonawcę
podlegającego wykluczeniu z postępowania pomimo, iż Odwołujący nie polegał wykluczeniu,
albowiem w postępowaniu, na które powołał się Zamawiający, tj. „Projekt i budowa urządzeń
ochrony środowisk a- ekranów akustycznych na odcinku obwodnicy Radzymina”, nr ref.
O/WA.D-
3.2411.18.2023 (dalej obwodnica Radzymina), Odwołujący nie został zasadnie
wykluczony z postępowania, co wynika wprost z uzasadnienia wyboru najkorzystniejszej
oferty z dnia 12 lutego 2024r., na które powołuje się Zamawiający,
naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 224
ust. 2 pkt 1 Pzp oraz art. 223 ust. 1 Pzp oraz art. 16 pkt 1 Pzp poprzez odrzucenie oferty
Odwołującego jako niezgodnej z warunkami zamówienia pomimo, iż:
a.
Zamawiający w piśmie z dnia 8 lipca 2024r. oczekiwał od Odwołującego
wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny, a nie prowadził weryfikacji oferty Odwołującego
pod kątem zgodności oferty z Dokumentacją Projektową, SST i Opisem Technicznym (brak
jednoznacznych oświadczeń Wykonawcy w tym zakresie, jak i brak zapytań ze strony
Zamawiającego), a nadto Odwołujący w żadnym miejscu oferty, w tym w wyjaśnieniach z
dnia 18 lipca
2024r. nie stwierdził, iż do realizacji zamówienia zamierza zastosować bariery
Sygn. akt KIO 3109/24
niezgodne z Dokumentacją Projektową, SST lub Opisem Technicznym, lecz wprost wskazał,
iż zrealizuje zamówienie zgodnie z w/w dokumentami,
b.
Zamawiający bezzasadnie założył, jakoby firma Maxito sp. z o.o. sp. k. nie
posiadała w ofercie produktu zgodnego z dokumentacją zamówienia,
c.
Zamawiający za wyjątkiem oferty Odwołującego nie przeprowadził procedury
szczegółowego badania zgodności pozostałych ofert złożonych w postepowaniu z
warunkami zamówienia, co skutkuje naruszeniem art. 239 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1
Pzp
poprzez wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej w postępowaniu i ma bezpośredni
wpływ na jego wynik.
W oparciu o tak sformułowane zarzuty Odwołujący wniósł o:
. uwzględnienie niniejszego odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
a.
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz czynności
wyboru oferty PORR S.A.
z siedzibą w Warszawie (dalej: „Przystępujący”) jako
najkorzystniejszej oferty,
b.
dokonania wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej.
Uzasadniając zarzuty odwołania, Odwołujący nie zgodził się z przyjęciem przez
Zamawiającego, iż złożona oferta wprowadzała go w błąd w zakresie przesłanki
wykluczenia, któremu zdaniem Zamawiającego miał podlegać Odwołujący, w związku z
uprzednim wykluczeniem Odwołującego z postępowania pn. „Projekt i budowa urządzeń
ochrony środowisk a- ekranów akustycznych na odcinku obwodnicy Radzymina", nr ref.
O/WA.D-3.2411.18.2023 (dalej obwodnica Radzymina).
Odwołujący wyjaśnił, że nie
kwestionuje, iż składał w dniu 6 lipca 2023r. ofertę na zadaniu obwodnica Radzymina, która
w dniu 12 lutego 2024r. została odrzucona przez GDDKiA Oddział w Warszawie. W
uzasadnieniu odrzucenia GDDKiA Oddział w Warszawie wskazała dwie podstawy
odrzucenia:
1) przyjęcie, iż złożone przez Odwołującego samooczyszczenie nie było
wystarczające (podstawa z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 w zw. z
art. 111 pkt 4 Pzp),
2) wprowadzenie przez Odwołującego w błąd co do informacji, które mogły mieć
istotny wpływ na decyzję zamawiającego (podstawa z art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp).
Odwołujący przyznał także, iż nie składał odwołania na zadaniu obwodnica
Radzymina, albowiem sugerował się przede wszystkim odrzuceniem z uwagi na
niewykazanie samooczyszczenia.
Ponadto wyjaśnił, że nie miał uzasadnionych podstaw, aby
kwestionować ocenę GDDKiA Oddział w Warszawie w zakresie samooczyszczenia, dlatego
też nie zdecydował się na składanie odwołania, mimo iż całkowicie nie zgadzał się z
Sygn. akt KIO 3109/24
uzasadnieniem dotyczącym drugiej podstawy odrzucenia, tj. rzekomego wprowadzenia
zamawiającego w błąd.
W opinii Odwołującego w niniejszym postępowaniu, dla oceny zasadności powołania
się przez Zamawiającego na podstawę wykluczenia Odwołującego ma przede wszystkim
fakt, iż uprzednie wykluczenie Odwołującego z zadania obwodnica Radzymina było
bezzasadne i to w stopniu oczywistym.
Zamawiający zarzucając więc w niniejszym
postępowaniu zatajenie podstawy wykluczenia sam jednak zataił, iż w postępowaniu
obwodnica Radzymina brak było merytorycznych podstaw do wykluczenia Odwołującego, a
w konsekwencji Odwołujący nie znajdował się w rocznym okresie wykluczenia
przewidzianym w art. 111 pkt 6 Pzp
i nie miał obowiązku stosowania procedury
samooczyszczenia.
Kolejno Odwołujący wskazał, że Zamawiający w piśmie z dnia 8 lipca 2024r. zwracał
się do Odwołującego o wyjaśnienie dotyczące treści złożonej oferty oraz jej elementów
mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, w tym złożenie dowodów dotyczących
wyliczenia tej ceny.
Odwołujący w odpowiedzi z dnia 18 lipca 2024r. już na wstępie
jednoznacznie zadeklarował: „Potwierdzamy, iż wykonany zamówienie zgodnie z
wymaganiami określonymi przez Zamawiającego w pełne/ dokumentacji przetargowej. (...)
Oferta zdecydowanie i jednoznacznie
uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w SWZ”. Do
swoich wyjaśnień Odwołujący załączył szczegółową tabelę RNC wraz z dowodami na
potwierdzenie realności przedstawionych wyliczeń i kalkulacji złożonej oferty. Zamawiający
uznał, że przedstawiona kalkulacja, jak i dowody są wystarczające, albowiem nie odrzucił
oferty Wykonawcy jako zawierającej rażąco niską cenę. Podstawą odrzucenia oferty
Odwołującego były jednak zastrzeżenia Zamawiającego co do zgodności oferty z
dokumentacją zamówienia w zakresie:
paneli przeźroczystych, w zakresie wymaganej grubości paneli - 20mm
według dokumentacji, względem 8mm wynikającej z oferty załączonej przez Odwołującego
do wyjaśnień,
paneli przeźroczystych, w zakresie wymaganej technologii zabezpieczenia
przed zderzeniami ptaków, polecającej na zabezpieczeniu w postaci zatopionych włókien
poliamidowych, z uwagi na trwałość takiego rozwiązania, podczas gdy złożona przez
Odwołującego oferta zakłada zastosowanie tzw. sitodruku,
stalowych barier ochronnych N2W1, HIW2, HIW3 oraz bariero-
poręczy
ochronnej H2W1, względem przedłożonej przez Odwołującego oferty na bariery N2W2,
N2W3 oraz N2W4.
Sygn. akt KIO 3109/24
Odwołujący wyjaśnił, iż oferty, które przełożył wraz z wyjaśnieniami rażąco niskiej
ceny
służyły przede wszystkim wykazaniu Zamawiającemu poziomu cen przyjętemu przez
Odwołującego w ofercie, a nie wykazanie, iż złożona oferta jest zgodna z warunkami
zamówienia. Odwołujący wyraźnie w treści wyjaśnień wskazał, że zrealizuje zamówienie
zgodnie z warunkami zamówienia. Odwołujący wskazał, że w celu uchylenia wszelkich
wątpliwości w tym zakresie oraz wykazania zgodności w/w twierdzeń, iż przedłożone przez
Odwołującego oferty na bariery (ad. 3) oraz wypełnienia przeźroczyste (ad. 1) miały na celu
ukazanie przede wszystkim realności poziomu cen, oraz zgodności deklaracji zawartej w
piśmie z dnia 18 lipca 2024r. o wykonaniu zamówienia w sposób zgodny z jego
wymaganiami, Odwołujący wraz z niniejszym odwołaniem przedkłada oświadczenia swoich
dostawców na przedmiotowy kontrakt.
Dowód:
oświadczenie firmy Maxito sp. z o.o. sp. k. (panele przeźroczyste),
oświadczenie firmy Servitrans sp. z o.o. z dnia 23.08.2024r. (bariery).
Odwołujący nadto zauważył, że w przypadku słupów stalowych, Zamawiający nie
zakwestionował przedłożonego zlecenia, mimo iż tak jak w przypadku wypełnień
przeźroczystych oraz barier Odwołujący przedkładał dokumentację z innego kontraktu i nie w
pełni zgodną z dokumentacją zamówienia. Mimo tego Zamawiający uznał dokumentację za
wystarczającą, albowiem potwierdzała ona założony przez Odwołującego poziom cen.
Oczywiście Odwołujący także w przypadku słupów stalowych przyjmował materiał całkowicie
zgodny z dokumentacją postępowania, co potwierdza załączona oferta firmy Flora-Bis na
przedmiotowe zadanie z ceną nawet niższą niż zlecenie złożone wraz z pismem z dnia 18
lipca 2024r.
Dowód:
zlecenie dla firmy Flora-
Bis sp. z o.o. (słupy stalowe),
oświadczenie firmy Flora-Bis sp. z o.o. (słupy stalowe).
Odwołujący nie zgodził się ze stwierdzeniem zawartym przez Zamawiającego na str.
15 pisma z dnia 12 sierpnia
2024r. uzasadniającego wybór najkorzystniejszej oferty, jakoby
Firma Maxito sp. z o.o. sp. k. nie dysponowała technologią lub materiałem, który byłby
zgodny z dokumentacją zamówienia w zakresie sposobu zabezpieczenia przed zderzeniami
ptaków w postaci zatopionych włókien poliamidowych. Powyższe stanowisko pozostaje w
sprzeczności z informacjami zawartymi na stronie firmy Maxito, która w swojej ofercie
posiada rozwiązania wskazywane przez Zamawiającego.
Dowód: wydruk ze strony producenta —firmy Maxito
Zdaniem Odwołującego, informacje pozyskane przez Zamawiającego (zwłaszcza
nieudokumentowane) nie mogą być podstawą do twierdzenia, jakoby Odwołujący
Sygn. akt KIO 3109/24
przedstawiając zlecenie dla firmy Maxito zamierzał zastosować wypełnienia przeźroczyste
niezgodne z dokumentacją zamówienia.
Odwołujący podkreślił, iż Zamawiający tak szczegółową analizę oferty Odwołującego
co do zgodności z dokumentacją zamówienia przeprowadził tylko w odniesieniu do oferty
Odwołującego, niejako przy okazji zastosowanej procedury wynikającej z ustawowego
nakazu badania rażąco niskiej ceny. Zamawiający takiej analizy nie przeprowadził w
stosunku do pozostałych złożonych ofert, w tym w szczególności oferty złożonej przez
Przystępującego tylko dlatego, iż nie mieściła się ona w ustawowych widełkach
obowiązkowego badania przesłanki rażąco niskiej ceny.
Pomimo, iż Zamawiający w rezultacie nie odrzucił oferty Odwołującego z uwagi na
rażąco niską cenę, to niejako przy okazji badania rażąco niskiej ceny Zamawiający, bez
możliwości złożenia przez Odwołującego jakichkolwiek wyjaśnień w tym zakresie, w
szczególności co do zastosowanej grubości paneli przeźroczystych, jak i barier oraz bariero-
poręczy. Zamawiający sam zresztą zauważył, iż przedłożone przez Odwołującego oferty
dotyczyły innych kontraktów, na których mogły obowiązywać inne szczegółowe rozwiązania
od tych przyjętych w przedmiotowym postępowaniu. Mimo tego Zamawiający zaniechał
wyjaśnienia tych kwestii z Odwołującym (zwłaszcza wobec deklaracji Odwołującego zawartej
w piśmie z dnia 18.07.2024r., iż jego oferta jest w całości zgodna z dokumentacją
zamówienia), lecz przyjął a priori wersję niekorzystną dla Odwołującego.
Powyższe świadczy o naruszeniu zasady równego traktowania wykonawców.
Zamawiający wykorzystał bowiem informacje podane przez Odwołującego w innym celu,
aniżeli ten dla którego były przeznaczone. Zamawiający finalnie uznał bowiem przedłożone
wyjaśnienia i dowody za wystarczające do obrony zaoferowanej ceny. Co więcej, w stosunku
do pozostałych wykonawców Zamawiający nie zarządził jakiegokolwiek badania zgodności
ofert z warunkami zamówienia.
W ocenie Odwołującego taki sposób postępowania jest dla niego krzywdzący i
świadczy o nierównym traktowaniu wykonawców przez Zamawiającego.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Wskazał, że w prowadzonym postępowaniu Odwołujący nie przedstawił całokształtu
okoliczności dotyczących wykluczenia go przez GDDKiA Oddział w Warszawie. W
Formularzu 3.1. („Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków udziału
w 4 postępowaniu”) skreślił fragment dający możliwość wskazania przesłanki wykluczenia i
zainicjowania z tego powodu procedury samooczyszczenia. Na Odwołującym ciążył
obowiązek opisania i poddania ocenie zdarzenia polegającego na przedstawieniu informacji
wprowadzających w błąd jakie miało miejsce w innym postępowaniu. Przyjęcie odmiennej
interpretacji prowadziłoby do sytuacji, gdzie Odwołujący występowałby w roli „sędziego we
Sygn. akt KIO 3109/24
własnej sprawie” i decydował które wykluczenia należy ujawnić, a które nie. Za każdym
razem byłaby to jego decyzja uznaniowa. Zamawiający podkreślił, że wymagał ujawnienia w
pkt 2 Formularza 3.1 informacji o sytuacji podmiotowej Odwołującego (podleganie
wykluczeniu w związku z ramami czasowymi wskazanymi w art. 111 Pzp). Informacja
musiała znaleźć się w formularzu, ponieważ skuteczne wykluczenie z postępowania
prowadzonego przez Oddział GDDKiA w Warszawie jest bezsporne a roczny okres
wykluczenia nie upłynął w dniu złożenia oferty przez Odwołującego. Rolą Zamawiającego nie
jest ocena zasadności wykluczenia przez GDDKiA Oddział w Warszawie. Proces oceny
oferty Odwołującego i utraty statusu uczestnika postępowania w postępowaniu
prowadzonym przez ten Oddział został zakończony i jest nieodwracalny. Natomiast w
niniejszym postępowaniu Odwołujący pozbawił samego siebie możliwości dowiedzenia
swojej rzetelności - nie ujawnił uprzedniego wykluczenia i nie zainicjował procedury
samooczyszczenia.
Zamawiający dodał, że Odwołujący w swoim odwołaniu błędnie zarzuca
Zamawiającemu, że wyciąga wobec niego niekorzystne skutki prawne z faktu, że nie odwołał
się od decyzji GDDKiA Oddział w Warszawie z dnia 12 lutego 2024 r., która wykluczała go z
postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp – fakt jest taki, że Zamawiający
zarzuca Odwołującemu że nie poinformował o zaistnieniu przedmiotowego wykluczenia i nie
poddał się procedurze self-cleaningu. Postępowanie, w którym nastąpiło wykluczenie
Odwołującego zakończyło się ostatecznie w lutym 2024 r. i Zamawiający nie może
analizować sprawy której służy przymiot rzeczy osądzonej – res iudicata. Dodatkowo
Zamawiający wskazuje, że nie widzi żadnych podstaw prawnych aby nie stosować art. 111
pkt 6 Pzp.
Odnosząc się kolejno do zarzutu dotyczącego naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
Zamawiający wskazał, że Odwołujący zgodnie ze swoimi wyjaśnieniami i dowodami z dnia
18 lipca 2024 r. zamierza zastosować materiały i technologie niezgodne z warunkami
zamówienia a jego wyliczenia z załącznika „Tabela wyjaśnienie ceny" są sprzeczne z 9
wyliczeniami z oferty. Ponadto, wszystko wskazuje na to, że oferta Odwołującego została
stworzona bez głębszego namysłu i w zasadzie bez znajomości rzeczywistego zakresu
zamówienia, dowodem tego jest wycena pozycji 45 Branży drogowej na absurdalnie niskim
poziomie [Kosztorys inwestorski: 103 176,27 zł, Oferta Odwołującego: 1 120,05 zł (wycena
prawie 100-
krotnie niższa!)]. Dla Zamawiającego niezrozumiałe jest twierdzenie z odwołania
Odwołującego, iż oferty które przedłożył wraz z pismem z dnia 18.07.2024 r. służyły jedynie
wykazaniu poziomu cen przyjętemu przez Odwołującego w ofercie (str. 6 odwołania). W
swoim piśmie z dnia 18.07.2024 r. na str. 2 Odwołujący stwierdził: „Do pisma załączamy
również oferty naszych dostawców jako dowód wyjaśniający rzetelność oferty. Jak widzicie
Państwo w tabeli z kalkulacją kosztów (załącznik) przyjęliśmy ceny nie mniejsze niż oferty
Sygn. akt KIO 3109/24
naszych dostawców.” Zamawiający nie zgadza się także z zarzutem Odwołującego, że
udowodnił on spełnienie wymagań w zakresie zabezpieczeń ornitologicznych w panelach
akustycznych. Odwołujący w swoich wyjaśnieniach nie wskazał, że jego kontrahent
zastosuje takie rozwiązania technologiczne, które są wprost wymagane przez
Zamawiającego. Chodzi tutaj o wymagane przez Zamawiającego zabezpieczenia w postaci
zatopionych włókiem poliamidowych z uwagi na ich trwałość. Zamawiający nie znalazł w
piśmie Odwołującego z dnia 18.07.br. żadnych informacji na ten temat, wyjaśnień czy też
ofert.
Prz
ystępujący w piśmie procesowym z dnia 10 września 2024 r. wniósł o oddalenie
odwołania jako bezzasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz stanowiska stron zaprezentowane ustnie do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Izba ustaliła, że Odwołujący posiada interes we wniesieniu odwołania wynikający z
art. 505 Pzp.
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała sprawę na rozprawę.
Izba dopuściła do udziału w postepowaniu wykonawcę PORR S.A. z siedzibą w
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba ustaliła:
Zamawiający pismem z dnia 8 lipca 20214 r. działając na podstawie art. 224 ust. 2
pkt 1 Pzp wezwał Odwołującego do udzielenie wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty
oraz elementów oferty mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, w tym o złożenie
dowodów dotyczących wyliczenia tej ceny. Zamawiający wskazał: „Wartość Państwa oferty
ogółem wynosi 5 726 377,72 zł brutto, co w porównaniu z wartością szacunkową
zamówienia powiększoną o należny podatek od towarów i usług 10 656 624,61 zł brutto
wskazuje,
że Państwa oferta jest niższa o 4 930 246,89 zł (46,26%). Zamawiający odniósł
również cenę Państwa oferty do średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp, która
wynosi 8 348 264,96 zł brutto, co wskazuje, że Państwa oferta jest o 31,41% niższa od tej
średniej. W ocenie Zamawiającego Państwa oferta, może nie uwzględniać wszystkich
Sygn. akt KIO 3109/24
wymagań zawartych w SWZ i wynikających z odrębnych przepisów lub mogła zostań
zaniżona poniżej kosztów wytworzenia tego zamówienia. Wątpliwości Zamawiającego
wzbudza zarówno cena oferty ogółem, jak również poszczególne, poniżej wymienione
elementy oferty mające wpływ na wysokość zaoferowanej ceny.
Zamawiający informuje, iż oczekuje wyjaśnień o stopniu szczegółowości
umożliwiającym wypełnienie celu przedmiotowego wezwania. Zgodnie z jednolitym
orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej, wyjaśnienia zawierające ogólne stwierdzenia,
nie poparte szczegółową kalkulacją zaoferowanej ceny nie są wystarczające.
Zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów,
dotyczących wyliczenia ceny, w szczególności w zakresie:
a) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, [patrz wymóg
określony w § 16 ust. 1 umowy: Zamawiający wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub
podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wszystkie prace fizyczne
związane z wykonywaniem wszystkich robót (czynności) objętych zamówieniem i opisanych
w Specyfikacjach Technicznych, których wykonanie polega na wykonywaniu pracy w sposób
określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. 2023 poz.
1465 ze zm.). Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzednim nie dotyczy osób
wskazanych na stanowisku: Kierownika robót oraz innych osób pełniących samodzielne
funkcje techniczne w budownictwie w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo
budowlane (Dz.U. 2024 poz. 725 ze zm.)].
b) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw,
usług albo związanych z realizacją robót budowlanych;
c) oryginalności robót budowlanych oferowanych przez Wykonawcę;
W szczególności wydają się rażąco niskie i budzą wątpliwości Zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w
dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów istotne części składowe
zaoferowanej ceny. Zamawiający prosi o przedłożenie przez Wykonawcę szczegółowych
wyliczeń lub kalkulacji cenowych dla nw. elementów przedmiotu zamówienia,
przedstawiających sposób obliczenia zaproponowanej ceny ofertowej, co umożliwi zbadanie
oraz weryfikację dokonanych wyliczeń pod kątem rażąco niskiej ceny.
W związku z powyższym prosimy o wyjaśnienie czy Państwa oferta uwzględnia
wszystkie wymagania zawarte w SWZ, a zaoferowana cena obejmuje całkowity koszt
wykonania przedmiotu zamówienia, w tym również wszelkie koszty towarzyszące jej
wykonaniu.
Wyjaśnienia i przyjęte do wyceny założenia powinny w szczególności dotyczyć
poniższych kwestii: 1. Prosimy o szczegółowe wskazanie, jakie składniki i uwarunkowania
Sygn. akt KIO 3109/24
cenotwórcze Wykonawca brał pod uwagę przy obliczaniu ceny w pozycji: a) Kosztorys
ofertowy
– Wymagania ogólne: poz. 1, 3, 4, 5, 6, 7. b) Kosztorys ofertowy – Branża
konstrukcyjna (Ekrany akustyczne): poz. 3, 7, 8. c) Kosztorys ofertowy
– Branża drogowa:
poz. 42, 43, 44, 45. Analiza porównawcza cen kosztorysu inwestorskiego z cenami oferty
Wykonawcy ww. pozycji została przedstawiona w zał. nr 1 do niniejszego pisma (zestawienie
tabelaryczne).
2. Proszę podać koszty przyjętych rozwiązań w zakresie poz. 3, 7, 8 w Kosztorysie
ofertowym
– Branża konstrukcyjna (Ekrany akustyczne). Zgodnie z zapisami oraz wymogami
w Dokumentacji projektowej (SST oraz Opisu Technicznego).
Prosimy o
wyczerpującą i szczegółową informację w odniesieniu do przedstawionych
powyżej pytań. Zamawiający wnosi o podanie konkretnych założeń i kalkulacji wraz z
uzasadnieniem oraz dowodami na poparcie wyliczeń kosztów jakie Wykonawca wycenił w
ofercie. Prosimy o przedstawienie sposobu uwzględnienia elementów mających wpływ na
wartość Państwa Oferty, co najmniej w kwestiach wskazanych powyżej ale także innych,
które uważacie Państwo za istotne, mając na uwadze m.in. zaangażowanie osobowe,
rzeczowe, sprzętowe i finansowe i związane z tym niezbędne do poniesienia koszty a także
zakładany poziom zysku.”.
Odwołujący odpowiadając na powyższe wezwanie w piśmie z dnia 18 lipca 2024 r.
udzielił wyjaśnień w których wskazał m.in.: „Pytania szczegółowe Zamawiającego:
Potwierdzamy, że Oferent uwzględnił w oferowanej cenie wykonania usługi na kwotę brutto 5
726 377,72 zł, poza budową i rozbudową ekranów akustycznych wykonanie wszystkich prac
opisanych w dokumentacji przetargowej i opracowań projektowych.
Ad.1): odp. a)
– Wymagania i koszty ogólne. Obrazuje to nasza tabela RNC.
Wszystkie koszty zostały dobrane na podstawie dokumentacji przetargowej i wizji lokalnej.
Została w tym uwzględniona głównie organizacja zaplecza budowy. Posiadamy własny
kontener pracowniczy, ogrodzenia tymczasowe placu i wybraliśmy również teren do
zorganizowania placu składowego i placu biurowego w terenie. Przyjęliśmy również koszty
wykonania tymczasowej organizacji ruchu
– jej montażu i demontażu wraz z odtworzeniem
terenu. Mamy własne oznakowanie niezbędne do dostosowania się do projektu tymczasowej
organizacji ruchu i wymogów BRD. Nasi ludzie są odpowiednio przeszkoleni do zadań
związanych z tymczasową organizacją ruchu. Po wizji lokalnej przyjęliśmy również na
podstawie kalkulacji własnej, wszystkie koszty niezbędne do dostosowania się do wymagań
Warunków Kontraktu i Wymagań Ogólnych zawartych w dokumentacji przetargowej.
odp. b)
– pozycje 3, 7 i 8 zawierają głównie zakupy materiałów i montaże, wiercenia
pali, montaże zbrojenia pali, szalowanie, zabezpieczenie stateczności rurowanie,
pompowanie betonu, badania pali wymagane przez dokumentację, paliwo sprzętu,
Sygn. akt KIO 3109/24
amortyzację sprzętu, pracę własnych brygad montażowych. Wszystko to szczegółowo
obrazuje nasza tabela RNC + przykładowe oferty dołączone do wyjaśnień.
odp. c)
– branża drogowa – bariery – posiadamy własny sprzęt do montażu barier.
Jako dowód, że dokonaliśmy właściwej wyceny dołączyliśmy do wyliczeń z naszej tabeli
RNC pozycja 6 oferty
kontrahenta tj. znanej na rynku firmy Stalprodukt. Pozycje te zawierają
dostawę i montaż barier czyli wszystko czego wymaga dokumentacja przetargowa.
Ad.2):
Koszty przyjętych rozwiązań obrazuje tabela wyjaśniająca RNC wykonawcy.
Kosztorys ofertowy
– Branża konstrukcyjna (Ekrany Akustyczne) – zgodnie z
wymogami Dokumentacji projektowej SST i Opisu Technicznego:
pozycja 3 kosztorysu to dostawa i montaż wypełnień przeziernych, czyli
odpowiednio pozycja 5a i pozycja 10 naszej tabeli RNC odpowiadająca zakupowi materiału i
samemu montażowi paneli akustycznych,
pozycja 7 kosztorysu to wykonanie pali fundamentowych, czyli głównie pozycja 1,
pozycja 2 i pozycja 7 naszej tabeli RNC odpowiadająca zakupowi zbrojenia, betonu i samego
wykonania wierconych pali fundamentowych wraz ze sprzętem i osprzętem niezbędnym do
wykonania zadania,
pozycja 8 kosztorysu ofertowego to głównie pozycja 15 naszej tabeli RNC.
Do ww. trzech punktów dołączyliśmy przykładowe oferty na materiały i ewentualne
usługi. Zaznaczam, iż posiadamy własnych pracowników i sprzęt niezbędny do wykonywania
ekranów
akustycznych
w
tym
oczywiście
pali
fundamentowych
wierconych
specjalistycznych, więc praktycznie wszystkie prace opieramy na kalkulacjach własnych.
Załączniki do pisma stanowią integralną część pisma i są dowodami potwierdzającymi
powyższe zapisy i argumenty.
Potwierdzamy również, iż posiadamy własny zespół kierowników i inżynierów z
odpowiednimi uprawnieniami i że wykonamy całą dokumentację materiałową do
zatwierdzenia na kontrakcie jak i dokumentację powykonawczą, wraz z inwentaryzacją
geodezyjna i projektową, ponieważ również posiadamy uprawnionego projektanta do
bezpośredniego nadzoru na budowie. Mamy również własnego geologa, który ocenia na
bieżąco wiercony grunt i dołączymy te analizy do metryk pali i dokumentacji powykonawczej.
Zlecając nam zadanie macie Państwo pewność, że otrzymacie gotowy produkt do użytku
wraz z dokumentacją odbiorową i gwarancyjno-utrzymaniową wykonany z najlepszych
dostępnych materiałów na rynku.”.
Izba ustaliła również, że Odwołujący w Formularzu nr 3.1. stanowiącym
„Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu”
w punkcie
I.1. podał: „oświadczam/-my, że ww. podmiot nie podlega wykluczeniu z
Sygn. akt KIO 3109/24
postępowania na podstawie art. 108 ust. 1 oraz art. 109 ust. 1 pkt 4, 5, 7, 8 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1605 ze zm.)”.
Izba ustaliła również że Zamawiający w dniu 21 sierpnia 2024 r. dokonał wyboru
oferty najkorzystniejszej
oraz odrzucił na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w związku
z
art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w związku z art. 224 ust. 2 pkt 1
Pzp ofertę Odwołującego.
W uzasadnieniu ww. czynności Zamawiający wskazał, że: „Zamawiający przewidział
w dokumentach postępowania fakultatywną przesłankę wykluczenia wykonawcy, o której
mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.
Zgodnie z pkt 9.2.5) IDW Zamawiający wyklucza z postępowania wykonawcę który w
wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia.
Możliwość wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
zachodzi,
gdy spełnione są łącznie trzy przesłanki:
a)
musi dojść do przedstawienia przez wykonawcę informacji wprowadzających
w błąd,
b)
przedstawienie wprowadzających w błąd informacji musi być wynikiem
lekkomyślności lub niedbalstwa,
c)
przedstawione informacje muszą charakteryzować się tym, że mogą mieć
istotny
wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o dzielenie
zamówienia.
W ocenie Zamawiającego wystąpiły wszystkie przesłanki, o których mowa w tym
przepisie,
na co argumentację przedstawiono poniżej.
a) przedstawienie informacji wprowadzających w błąd
W niniejszym postępowaniu Wykonawca złożył wraz z ofertą Formularz 3.1
(„Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków udziału w
postępowaniu”), w którym, w zakresie braku podstaw wykluczenia, oświadczył:
I. W związku z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp:
oświadczam/-my, że ww. podmiot nie podlega wykluczeniu z postępowania na
podstawie art. 108 ust. 1 oraz art. 109 ust. 1 pkt 4, 5, 7, 8 i 10 ustawy Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1605 ze zm.); (jeśli zachodzą przesłanki wykluczenia z pkt
poniżej, treść należy odpowiednio dostosować)
(…)
Sygn. akt KIO 3109/24
6) oświadczam/-my, że wszystkie informacje podane w powyższych oświadczeniach
s
ą aktualne i zgodne z prawdą oraz zostały przedstawione z pełną świadomością
konsekwencji wprowadzenia Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji.
W oświadczeniu zaznaczono wprost, że brak jest podstaw do wykluczenia MY WAY z
postępowania oraz skreślono fragment dający możliwość ich wskazania i zainicjowania z
tego powodu procedury samooczyszczenia.
W trakcie badania ofert Zamawiający wszedł w posiadanie informacji dotyczących
następujących okoliczności:
1. W dniu 12.02.2024 r. oferta MY WAY została odrzucona w postępowaniu pn.
„Projekt
i budowa urządzeń ochrony środowiska – ekranów akustycznych na odcinku obwodnicy
Radzymina”. Prowadzący postępowanie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Warszawie (dalej: Oddział GDDKiA w Warszawie),
2. Oddział GDDKiA w Warszawie jako podstawę odrzucenia oferty MY WAY, wskazał
między innymi zaistnienie przesłanki wykluczenia tego Wykonawcy z postępowania opisanej
w art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp. W uzasadnieniu faktycznym między innymi wskazano,
że w zakresie kryterium pozacenowego ”Doświadczenie Kierownika budowy” podano błędne
informacje w zakresie funkcji Kierownika Robót Konstrukcyjno–Budowlanych. Formularz
"Kryteria pozacenowe" stanowił integralną część oferty MY WAY.
3. Decyzja Oddziału GDDKiA w Warszawie, o której mowa w pkt 1, nie została
wzruszona w toku procedury odwoławczej (nie wniesiono odwołania do KIO i skargi do Sądu
Okręgowego).
Zamawiający również ustalił, że składanie i otwarcie ofert w przywołanym powyżej
postępowaniu nastąpiło w dniu 06.07.2023 r., i to ten dzień należy uznać jako początek
okresu, o którym mowa w art. 111 pkt 6 ustawy Pzp. W tym dniu doszło do przedstawienia
informacji wprowadzających w błąd prowadzącego postępowanie.
Artykuł 111 pkt 6 ustawy Pzp określa jednoznaczne ramy czasowe rocznego okresu
wykluczenia w przypadku zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10 tej
ustawy. Artykuł ten stanowi, że wykluczenie wykonawcy następuje, w przypadku, o którym
mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, na okres roku od zaistnienia zdarzenia
będącego
podstawą wykluczenia. Zaistnienie zdarzenia będącego podstawą wykluczenia, o którym
mowa w tym przepisie, wiąże się więc dla wykonawcy z bardzo dotkliwą karą, jaką jest brak
możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia przez okres roku (z zastrzeżeniem
uprawnienia wykonawcy do skorzystania z instytucji samooczyszczenia).
Momentem zaistnienia zdarzenia był 06.07.2023 r. tj. dzień w którym MY WAY złożył
z
Sygn. akt KIO 3109/24
ofertą Formularz „Kryteria Pozacenowe”, podając w nim informacje wprowadzające w błąd
dotyczące doświadczenia Kierownika budowy.
Z kolei składanie i otwarcie ofert w niniejszym postępowaniu nastąpiło 27.06.2024 r.,
więc w tym dniu roczny okres wykluczenia nie minął. W momencie składania oferty
Wykonawca posiadał wiedzę o istnieniu podstawy wykluczenia i dochowując należytej
staranności winien zaistniałe okoliczności ocenić w kontekście granicy czasowej zakreślonej
w art. 111 pkt 6 ustawy Pzp. To moment złożenia oferty był właściwym czasem na
poinformowanie Zamawiającego o wykluczeniu go z postępowania prowadzonego przez
Oddział GDDKiA w Warszawie. Była to też właściwa chwila na skuteczne podjęcie próby
samooczyszczenia, zgodnie z art. 110 ust 2 ustawy Pzp. Negując istnienie podstawy
wykluczenia, pomijając całokształt okoliczności które wystąpiły w postępowaniu
prowadzonym przez Oddział GDDKiA w Warszawie, bez wątpienia doszło do przedstawienia
informacji wprowadzających w błąd Zamawiającego. Przedstawiono informację
nieprawdziwą, niezgodną z rzeczywistym stanem rzeczy.
Dopiero analiza dokumentów i samodzielne ustalenia Zamawiającego doprowadziły
do
zbadania wszystkich okoliczności faktycznych i prawnych stanowiących podstawę
wykluczenia MY WAY z innego postępowania oraz wyznaczenia początku i końca ram
czasowych, o których mowa w art. 111 pkt 6 ustawy Pzp.
(…)
Należy wskazać, że sposób uzupełnienia Formularza 3.1. („Oświadczenie o
niepodleganiu
wykluczeniu i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu”) nie zależy od
subiektywnej
oceny i odczuć Wykonawcy. Rolą Wykonawcy jest przedstawienie
Zamawiającemu kompleksowej informacji dotyczącej istnienia przesłanek wykluczenia, a rolą
Zamawiającego ocena, czy te przesłanki faktycznie zostały wypełnione, czy Wykonawca
złożył przekonywujące wyjaśnienia w tym zakresie oraz ostatecznie czy podlega
wykluczeniu. Wykonawca działający z należytą starannością jest zobowiązany do
zakomunikowania Zamawiającemu faktu podlegania wykluczeniu oraz w dobrze pojętym
własnym interesie podania wszystkich okoliczności pozwalających Zamawiającemu na
ocenę jego rzetelności. To Wykonawca w pierwszej kolejności musi wskazać, że zaistniała
wobec niego
podstawa wykluczenia z postępowania, opisując jednocześnie jakie działania
naprawcze podjął w celu wyeliminowania podobnych zdarzeń w przyszłości. Informacje takie
winny znaleźć się już w oświadczeniu składanym na podstawie art. 125 ust. 1 ustawy Pzp (w
przedmiotowym postępowaniu jest nim Formularz 3.1.).
Należyta staranność profesjonalisty nakłada na Wykonawcę, który składa ofertę, wraz
z określonymi dokumentami i oświadczeniami, aby upewnił się, czy deklarowany w nich stan
rzeczy odpowiada rzeczywistości. Ze strony profesjonalnych podmiotów wymaga się
Sygn. akt KIO 3109/24
większej staranności w przygotowaniu oferty, tym bardziej że Wykonawca działa na rynku od
wielu lat.
W tym miejscu należy podkreślić, że Wykonawca w niniejszym postępowaniu nie
złożył z ofertą wyjaśnień i dowodów celem zainicjowania procedury samooczyszczenia, o
której mowa w art. 110 ust 2 ustawy Pzp. W przepisie tym wskazano podstawy wykluczenia
z postępowania, od których przysługuje samooczyszczenie – obligatoryjne, tj. mające
zastosowanie w każdym postępowaniu (wskazane w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 ustawy Pzp),
jak również fakultatywne, tj. mające zastosowanie, o ile przewidział je zamawiający w
dokumentacji postępowania (wskazane w art. art. 109 ust. 1 pkt 2-5 i 7-10 ustawy Pzp).
Skuteczne przeprowadzenie procedury wymaga bezwarunkowego przyznania się do
zaistnienia zdarzenia, które może skutkować wykluczeniem Wykonawcy z postępowania
(warunek sine qua non procedury samooczyszczenia). Wykonawca nie uczynił tego i nie
skorzystał z możliwości udowodnienia, że przedsięwziął stosowne środki naprawcze, które
potwierdzają jego rzetelność.
Jak już zaznaczono wcześniej wykluczenie ma charakter czasowy (w przypadku
wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
– na okres roku). W dniu
składania ofert w przedmiotowym postępowaniu roczny okres wykluczenia nie upłynął, nie
nastąpiło tzw. „zatarcie wykluczenia”. Wykonawca mógł udowodnić Zamawiającemu, że
pomimo zaistnienia w stosunku do niego przesłanki wykluczenia z postępowania, daje on
rękojmię należytego wykonania zamówienia i nie powinien zostać wykluczony z
postępowania. Nie skorzystał z tego uprawnienia.
(…)
Podkreślić należy, że dyspozycja art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp wskazuje, że aby
wykluczyć wykonawcę z postępowania na podstawie powołanego przepisu koniecznym jest
wskazanie, że wykonawca informacje wprowadzające w błąd przedstawił w sposób
zawiniony. Z tym, że wystarczające jest wykazanie winy nieumyślnej w postaci
lekkomyślności lub niedbalstwa.
b) złożenie informacji wskutek lekkomyślności lub niedbalstwa
Zestawienie oświadczenia MY WAY zamieszczonego w Formularzu 3.1.
(„Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków udziału w
postępowaniu”) ze stanem faktycznym i ustaleniami Zamawiającego, jednoznacznie
wskazuje na próbę wprowadzenia Zamawiającego w błąd w przedmiocie oceny przesłanek
wykluczenia z postępowania. Przedstawienie wprowadzających w błąd informacji było
wynikiem co najmniej
lekkomyślności lub niedbalstwa. Wykonawca winien zachować należytą staranność podczas
przygotowywania oferty. Brak ujawnienia w sposób rzetelny i jasny wszystkich okoliczności
związanych z wykluczeniem go z postępowania przez Oddział GDDKiA w Warszawie, należy
Sygn. akt KIO 3109/24
uznać co najmniej jako brak staranności po stronie Wykonawcy, która jest wymagana od
profesjonalnych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
(…)
Jeżeli zatem Wykonawca od początku udziału w postępowaniu był świadomy tego, że
podawane przez niego informacje dotyczące okoliczności wynikających z art. 109 ust. 1 pkt
10 ustawy Pzp są informacjami niezgodnymi ze stanem faktycznym, działanie Wykonawcy
winno zostać ocenione jako działalnie lekkomyślne. Jeżeli natomiast Wykonawca, podając w
Formularzu 3.1. obiektywnie nieprawdziwe informacje polegające na zatajeniu przed
Zamawiającym faktu wykluczenia w innym postępowaniu, nie zdawał sobie z tego sprawy,
pozostając w nieuzasadnionym okolicznościami przekonaniu, że nie jest zobowiązany do
podania okoliczności faktycznych dot. tego zadania, w konsekwencji czego wprowadził
Zamawiającego w błąd, takie działanie Wykonawcy winno zostać ocenione jako niedbalstwo.
(…)
Złożenie przez MY WAY, biorącego udział w postępowaniu w przedmiocie udzielenia
zamówienia publicznego, niezgodnych z rzeczywistością informacji dotyczących okoliczności
przedmiotowo istotnych dla prowadzonego postępowania, w sposób oczywisty odbiega od
miernika należytej staranności przynależnej profesjonaliście.
Uwzględniając przytoczone okoliczności faktyczne i prawne, stanąć należy na
stanowisku,
zgodnie z którym po stronie Wykonawcy wystąpiła również co najmniej wina
nieumyślna, jako przesłanka uzasadniająca jego wykluczenie z udziału w przedmiotowym
postępowaniu.
c) wpływ na czynności Zamawiającego
Podanie przez MY WAY w niniejszym przypadku nieprawdziwych informacji było
decydujące dla oceny czy w stosunku do Wykonawcy zachodzą okoliczności stanowiące
podstawę wykluczenia. W momencie złożenia Formularza 3.1. („Oświadczenie o
niepodleganiu wykluczeniu i
spełnianiu warunków udziału w postępowaniu”) Wykonawca
oświadczył, że nie podlega wykluczeniu, w konsekwencji przekazał informacje
wprowadzające w błąd Zamawiającego, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
Zamawiającego w postępowaniu.
Nie ulega wątpliwości, że na podstawie informacji zawartych w Formularzu 3.1.
Zamawiający podejmuje decyzję czy w stosunku do Wykonawcy istnieją przesłanki do
wykluczenia go z postępowania. Wskazać przy tym należy, że nie ma znaczenia, czy
przedstawione
informacje
skutecznie
wpłynęły na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego. Konieczne jest, aby przedstawione informacje mogły istotnie wpłynąć na
decyzje podejmowane przez
Zamawiającego.
(…)
Sygn. akt KIO 3109/24
Negowanie istnienia podstawy wykluczenia wyrażone w oświadczeniu MY WAY,
skutkuje
powstaniem u Zamawiającego przekonania, że takie przesłanki nie zachodzą.
Powstanie u Z
amawiającego takiego przeświadczenia w stosunku do wykonawcy, którego
oferta jest
najkorzystniejsza, może doprowadzić do wyboru oferty podlegającej odrzuceniu
na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp, zatem kwestii dotyczącej złożenia
oświadczenia niezgodnego z rzeczywistością nie można traktować jako irrelewantnej.
W związku z powyższym, MY WAY podlega wykluczeniu z postępowania na
podstawie art.
109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp. Zdaniem Zamawiającego zostały wypełnione
wszystkie
przesłanki wynikające z ww. przepisu.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp oferta MY WAY podlega odrzuceniu.
Ad 2) uzasadnienie faktyczne:
(art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w związku z art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp)
Zamawiający w trakcie procedowania postępowania dokonał analizy złożonych ofert
w celu
stwierdzenia, czy zachodzą podstawy do przeprowadzenia szczegółowego
postępowania
wyjaśniającego i wezwania wykonawców do złożenia wyjaśnień w zakresie potencjalnego
wystąpienia rażąco niskiej ceny. Badanie ofert doprowadziło do wytypowania oferty, na którą
pada podejrzenie rażącego zaniżenia ceny, tj. oferty nr 3 złożonej przez MY WAY.
Wartość oferty MY WAY ogółem wynosi: 5 726 377,72 zł brutto, co w porównaniu z
wartością szacunkową zamówienia powiększoną o należny podatek od towarów i usług: 10
656 624,61 zł brutto wskazuje, że oferta jest niższa o 4 930 246,89 zł (46,26%).
Zamawiający odniósł również cenę oferty do średniej arytmetycznej cen wszystkich
z
łożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy
Pzp, która wynosi 8 348 264,96 zł brutto, co wskazuje, że badana oferta jest o 31,41%
niższa od tej średniej.
Zamawiający, działając na podstawie art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, w celu
ustalenia
czy oferta MY WAY zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz
czy oferta uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w SWZ, zwrócił się o udzielenie
wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty oraz elementów oferty mających wpływ na
wysokość zaoferowanej ceny, w tym o złożenie dowodów dotyczących wyliczenia tej ceny
(pismo O/BY.D-
3.2411.3.6.2024.9.pw z dnia 08.07.2024 r.). Wątpliwości Zamawiającego
wzbudziła zarówno cena oferty ogółem, jak również poszczególne, wymienione poniżej
elementy oferty mające wpływ na wysokość zaoferowanej ceny.
Sygn. akt KIO 3109/24
W szczególności wydały się rażąco niskie i budziły wątpliwości Zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w
dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów następujące istotne
części składowe zaoferowanej ceny:
a) Kosztorys ofertowy
– Wymagania ogólne: poz. 1, 3, 4, 5, 6, 7.
b) Kosztorys ofertowy
– Branża konstrukcyjna (Ekrany akustyczne): poz. 3, 7, 8.
c) Kosztorys ofertowy
– Branża drogowa: poz. 42, 43, 44, 45.
Zamawiający zaznaczył w piśmie, że oczekuje od Wykonawcy szczegółowego
wskazania,
jakie składniki i uwarunkowania cenotwórcze Wykonawca brał pod uwagę przy
obliczaniu
ceny wyżej wymienionych pozycji.
Ponadto, Zamawiający prosił o podanie kosztów przyjętych rozwiązań w zakresie
poz. 3, 7, 8 Kosztorysu ofertowego
– Branża konstrukcyjna (Ekrany akustyczne). Zgodnie z
zapisami oraz wymogami w Dokumentacji projektowej (SST oraz Opisu Technicznego).
W odpowiedzi na wezwanie, Wykonawca pismem z dnia 18.07.2024 r. przesłał
wyjaśnienia wraz z dowodami.
Na skutek analizy wyjaśnień i dowodów złożonych przez Wykonawcę, w ramach
procedury badania rażąco niskiej ceny, stwierdzono niezgodność oferty MY WAY z
warunkami zamówienia w zakresie następujących pozycji kosztorysów:
a) Kosztorys ofertowy
– Branża konstrukcyjna (Ekrany akustyczne):
poz. 3 dotycząca montażu paneli przeźroczystych ekranów akustycznych
Wykonawca podaje w „Tabeli wyjaśnienie ceny" - stanowiącej załącznik do pisma
Wykonawcy z dnia 18.07.2024 r. -
koszt zakupu (poz. 5a tabeli) oraz koszt montażu (poz. 10
tabeli) jako wyjaśnienie ceny zaoferowanej w poz. 3. Na marginesie warto zaznaczyć, że
wartość poz. 3 podana przez Wykonawcę w ofercie i wartość z wyjaśnień (poz. 5a + poz. 10
tabeli) są rozbieżne.
Jako kalkulację Wykonawca załączył do pisma z dnia 18.07.2024 r. dowód w postaci
„Zlecenia” montażu paneli dotyczących innego kontraktu (Przebudowa obwodnicy miasta
Tarnobrzega
– drogi wojewódzkiej Nr 871 i 723 w zakresie wykonania bezpiecznych przejść
dla pieszych oraz montażu ekranów akustycznych), o parametrach niezgodnych z
wymogami przedmiotowego zadania określonych w Dokumentacji Projektowej, SST i Opisie
Technicznym.
Zamawiający wymagał paneli o grubości 20 mm, Wykonawca podaje w
wyjaśnieniach kalkulację dla paneli grubości 8 mm. Ponadto w przedmiotowym „Zleceniu”
firmy Maxito Sp. z o.o. Sp. k. przedstawiono zabezpieczenie przed zderzeniami
ptaków
poprzez wykonanie trwałych pionowych czarnych pasków bez określenia sposobu ich
wykonania. Zamawiający w dniu 24.07.2024 r. dokonał sprawdzenia bezpośrednio u
producenta firmy Maxito Sp. z o.o. Sp. k. (adres: ul. J. Kilińskiego 72/74 lok. 5, 42-218
Częstochowa, tel. +48 601 877 288) – sposobu wykonania przedmiotowego zabezpieczenia.
Sygn. akt KIO 3109/24
Firma wykonuje zabezpieczenia paskami czarnymi poprzez stosowanie
„sitodruku”. W
dokumentacji projektowej Opisu Technicznego pkt. 3.4.7 Zamawiający nie dopuszcza
stosowania zabezpieczenia przeziernych paneli akustycznych w postaci
elementów
naklejanych i malowanych. Zamawiający jasno określa w pkt. 3.4.7 rodzaj zabezpieczenia w
postaci zatopionych włókien poliamidowych z uwagi na ich trwałość.
Zagadnienie było również przedmiotem zapytania przed składaniem ofert – w dniu
18.06.2024 r. Zamawiający udzielił jednoznacznej odpowiedzi na pytanie nr 5:
Pytanie 5
Projekt Wykonawczy Tom 02
– Branża konstrukcyjna – budowa ekranów
akustycznych
– Opis Techniczny pkt 3.4.5 oraz SWiORB D.07.08.01 w pkt. 2.3 wymaga
zastosowanie paneli ze szkła akrylowego jako elementy przeźroczyste. Jednocześnie pkt
3.4.7 Opisu technicznego wymaga aby w panelach
przeźroczystych w ramach oznakowania
zastosować zatopione czarne włókna poliamidowe.
Powyższe wskazuje na konieczność zastosowania tzw: „plexiglasu zbrojonego” -
informujemy że tylko jeden producent posiada w ofercie taki materiał, co ogranicza zasadę
możliwości zastosowania materiału równoważnego. Na rynku dostępne są podobne
rozwiązania inne materiały przeźroczyste które spełniają wszystkie wymagania akustyczne i
pozaakustyczne wymagane w STWiORB oraz w normie PNEN 14388:2009 „Drogowe
urządzenia przeciwhałasowe. Specyfikacje”, a nie mogą być zastosowane ponieważ nie da
się „zatopić” w nich włókien poliamidowych.
Wnosimy o zmianę zapisów STWiORB oraz Projektu Wykonawczego w stopniu który
umożliwi zastosowanie innych przeźroczystych materiałów spełniających wymagania
akustyczne.
Odpowiedź
Zamawiający podtrzymuje zapisy Opisu Technicznego pkt 3.4.5 oraz SWiORB
D.07.08.01 w pkt. 2.3 dot. zamontowania paneli ze szkła akrylowego z zatopionymi czarnymi
włóknami poliamidowymi.
Zapisy w obu dokumentach wzajemnie się uzupełniają.
b) Kosztorys ofertowy
– Branża drogowa:
Poz. 42, 43, 44 dotyczące stalowych barier ochronnych N2W1, H1W2, H1W3
Poz. 45 dotycząca stalowej bariero-poręczy ochronnej H2W1
Wykonawca podaje w „Tabeli wyjaśnienie ceny" - stanowiącej załącznik do pisma
Wykonawcy z dnia 18.07.2024 r. - koszt
montażu barier (poz. 6 tabeli) jako wyjaśnienie cen
zaoferowanych w poz. 42, 43, 44 i 45. Na marginesie warto zaznaczyć, że koszt
przedstawiony w poz. 6 „Tabeli wyjaśnienie ceny” nie jest spójny z sumą pozycji w
kosztorysie ofertowym Wykonawcy (Branża drogowa poz. 42, 43, 44, 45). Co więcej,
Sygn. akt KIO 3109/24
Zamawiający w kosztorysie inwestorskim wycenił koszt montażu bariero-poręczy ochronnej
stalowej H2W1 (SST D-07.05.01)
– poz. 45 na 103.176,27 zł, natomiast Wykonawca wycenił
w kosztorysie ofertowym koszt montażu takiej bariero-poręczy na 1 120,05 zł (wycena
prawie 100-
krotnie niższa).
Na potwierdzenie wyceny przedstawionej w poz. 6 „Tabeli wyjaśnienie ceny",
Wykonawca
załączył do pisma z dnia 18.07.2024 r. dowody w postaci trzech ofert firmy
Stalprodukt
S.A., otrzymanych przez Wykonawcę w odpowiedzi na jego zapytanie ofertowe
skierowane
do tej spółki.
Po pierwsze, należy stwierdzić, że przedstawione oferty dotyczą barier innego typu
niż te wymagane zapisami SWZ. Zamawiający wymagał zastosowania barier ochronnych
spełniających jednocześnie dwa warunki mające wpływ na funkcjonalność barier: odpowiedni
poziom powstrzymywania (N - normalne, H -
podwyższone) oraz klasa szerokości pracującej
(W).
Bariery ochronne wymagane zapisami SWZ to: N2W1, H1W2, H1W3, H2W1.
Natomiast, bariery ochronne przedstawione w ofertach firmy Stalprodukt S.A. to:
N2W2, N2W3, N2W4.
Po drugie, oferty firmy Stalprodukt S.A., co wprost wynika z ich treści, zostały
sporządzone w oderwaniu od warunków zamówienia na potrzeby innych kontraktów, tj.
„Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 251 od km 45+145 do km 46+800, odc. Młodocin –
Pturek”,
"Budowa ekranów przeciwhałasowych przy drodze ekspresowej S17 odc. w. Lublin Felin -
Piaski",
„Przebudowa obwodnicy miasta Tarnobrzega – drogi wojewódzkiej Nr 871 i 723 w zakresie
wykonania bezpiecznych przejść dla pieszych oraz montażu ekranów akustycznych”.
Wnioski
W każdym przypadku opisanym powyżej mamy do czynienia z niezgodnością z
warunkami
zamówienia. Wykonawca próbuje uzasadnić cenę zaoferowaną w przywołanych
pozycjach
kosztorysów wykorzystując ceny materiałów niezgodnych z wymaganiami SWZ.
Przedstawione przez niego kwoty (wyliczenia) są wynikiem instrumentalnego
potraktowania ogólnych ofert producentów dotyczących innych kontraktów, rezultatem
błędnych założeń przyjętych od początku sporządzania oferty. W te błędne założenia
Wykonawca brnie również w wyjaśnieniach złożonych w dniu 18.07.2024 r., popadając
nawet w sprzeczności odnoście wyceny poszczególnych pozycji, co tylko na marginesie
zasygnalizowano.
Kierowanie do Wykonawcy pytań uszczegóławiających, mogłoby prowadzić do
uznania, iż Zamawiający prowadził z Wykonawcą niedozwolone negocjacje treści oferty.
Sama tylko
treść wyjaśnień i dowodów złożonych w dniu 18.07.2024 r. daje podstawy, do
Sygn. akt KIO 3109/24
stwierdzenia
niezgodności zobowiązania, które Wykonawca wyraża w swojej ofercie i przez
jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, które Zamawiający opisał w SWZ
i którego przyjęcia oczekuje. Niezgodność treści oferty z treścią SWZ ma miejsce w sytuacji,
gdy
oferta nie odpowiada w pełni przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego realizacji
w
całości zgodnie z wymogami zamawiającego (por. wyrok z dnia 24 października 2008 r.,
KIO/UZP 1093/08). Z taką niezgodnością oświadczenia woli Wykonawcy z oczekiwaniami
Zamawiającego, odnoszącymi się do merytorycznego zakresu przedmiotu zamówienia,
mamy do czynienia w przypadku pozycji kosztorysowych opisanych powyżej.
Zamawiający stwierdza, że wyjaśnienia i dowody złożone w takcie procedury badania
rażąco niskiej ceny świadczą, iż złożona przez Wykonawcę oferta w zakresie wskazanym
powyżej jest niezgodna z warunkami zamówienia, co powoduje konieczność jej odrzucenia,
gdyż Wykonawca zamierza realizować zamówienie w sposób niezgodny z wymaganiami
Zamawiającego.”.
Izba zważyła:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Przywołując regulacje prawne stanowiące podstawę stawianych zarzutów należy
wskazać, iż:
zgodnie z art. 16 Pzp zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny;
zgodnie z art. 17 ust. 2 Pzp zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie
z przepisami ustawy;
zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia;
zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a Pzp -
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania,
zgodnie 109 ust. 1 pkt 10 Pzp - z
postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
zgodnie z art. 111 ust. 6 Pzp -
wykluczenie wykonawcy następuje w przypadku, o
którym mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10, na okres roku od zaistnienia zdarzenia będącego
podstawą wykluczenia,
Sygn. akt KIO 3109/24
zgodnie z art. 239 ust. 1
Pzp zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. Ust. 2 tego
przepisu stanowi, iż najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy
stosunek jakości do ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.
Odnosząc się do zarzutu nr 1 dotyczącego niezasadnego odrzucenie oferty
Odwołującego jako złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu Izba uznała
zarzut za bezzasadny.
Na wstępie wskazać należy, że art. 111 pkt 6 Pzp określa jednoznaczne ramy
czasowe rocznego okresu wykluczenia w przypadku zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w
art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp
. Artykuł ten stanowi, że wykluczenie wykonawcy następuje, w
przypadku, o którym mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp, na okres roku od zaistnienia
zdarzenia będącego podstawą wykluczenia. Zaistnienie zdarzenia będącego podstawą
wykluczenia, o którym mowa w tym przepisie, wiąże się więc dla wykonawcy z bardzo
dotkliwą karą, jaką jest brak możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia przez okres
roku
chyba, że wykonawca skorzysta z przysługującego mu uprawnienia do skorzystania z
instytucji samooczyszczenia. I
stotą natomiast przesłanki wykluczenia z postępowania
o
udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp jest
wyeliminowanie z możliwości ubiegania się o zamówienia wykonawców nieuczciwych, którzy
poprzez swoje zachowanie (wprowadzenie w błąd zamawiającego, przedstawianie
niezgodnych z rzeczywistością okoliczności) w sposób istotny wpływają (choćby
potencjalnie) na podejmowane przez niego decyzje. Należy przy tym zauważyć, że
przesłanka wykluczenia wykonawcy z art. 109 ust. 1 pkt 10 dotyczy lekkomyślności lub
niedbalstwa przy przedstawianiu informacji wprowadzających w błąd.
Uwzględniając powyższe rozważania, wskazać należy, że Odwołujący w Formularzu
składanym wraz z ofertą wskazał, że nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 108 ust.
1 oraz art. 109 ust. 1 pkt 4, 5, 7, 8 i 10 Pzp.
W ocenie Izby Odwołujący miał natomiast
obowiązek przyjmować, że przywołana wyżej okoliczność prawomocnego wykluczenia go z
postępowania w ramach prowadzonego uprzednio postępowania dotyczącego „Obwodnicy
Radzymina” będzie stanowić przesłankę wykluczenia z postępowania. W konsekwencji jego
obowiązkiem było udzielenie odpowiedzi twierdzącej na pytanie zawarte w Formularzu 3.1.
dotyczące tego czy podlega on wykluczeniu. Natomiast okoliczność, że Odwołujący zataił w
Formularzu informac
ję o wcześniejszym wykluczeniu go z postępowania za wprowadzenie w
błąd zamawiającego powodowało, że działanie Odwołującego – jak słusznie wskazał
Zamawiający - charakteryzowała co najmniej lekkomyślność lub niedbalstwo. Podkreślić
należy, że Odwołujący mając wiedzę odnośnie okoliczności uprzedniego wykluczenia go z
postępowania wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu w Formularzu 3.1.
Sygn. akt KIO 3109/24
informacji, że nie podlega on wykluczeniu wywołując u Zamawiającego mylne wyobrażenie o
tej okoliczności. Odwołujący, nie informując Zamawiającego o powyższym fakcie
uniemożliwił Zamawiającemu zbadanie i ocenę, czy ten wykonawca podlega wykluczeniu z
postępowania, a więc wywołał u Zamawiającego mylne przekonanie, że nie podlega
wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 111 ust. 6 Pzp. Wywołanie u Zamawiającego
mylnego przekonania o niepodleganiu wykluczeniu z Postępowania mogło mieć wpływ na
wynik Postępowania, a w konsekwencji uznania przez Zamawiającego, iż Odwołujący nie
podlega wykluczeniu.
Izba stwierdz
iła więc, że oświadczenie złożone przez Odwołującego w ww.
Formularzu 3.1.
jest sprzeczne z rzeczywistym stanem rzeczy, ponieważ nie budzi żadnych
wątpliwości, że oferta Odwołującego w dniu 12 lutego 2024 r. została odrzucona w
postępowaniu pn. „Projekt i budowa urządzeń ochrony środowiska – ekranów akustycznych
na odcinku obwodnicy Radzymina” na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 9 Pzp, a mając na
uwadze
treść art. 111 ust. 6 Pzp Odwołujący podlegał wykluczeniu z postępowania na
podstawie art. 111 ust. 6 Pzp.
Izba wskazuje, że dokument w postaci Formularz 3.1. jest bez wątpienia
dokumentem kategorycznym z uwagi na wagę składanych w nim oświadczeń. Jeśli
wykonawca zaznacza w dokumencie
tym zaznaczył że nie podlega wykluczeniu, to
uniemożliwia Zamawiającemu dokonanie oceny, czy wykonawca daje rękojmię
prawidłowego wykonania umowy, mimo, że zaistniała sytuacja, której dotyczy odpowiedź w
formularzu 3.1
i staje się niejako „sędzią we własnej sprawie”.
Wobec powyższego, w ocenie Izby, ziściły się przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp,
stanowiące podstawę do wykluczenia Odwołującego, z postępowania i odrzucenia oferty
tego wykonawcy, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp
, a więc Zamawiający dokonał
czynności w sposób prawidłowy.
Odnosząc się natomiast do okoliczności i zasadności pierwotnego wykluczenia
Odwołującego z postępowania dotyczącego Obwodnicy Radzymina to wskazać należy, że
Odwołujący nie może na obecnym etapie postępowania skutecznie kwestionować
zasadności wykluczenia dokonanego przez Zamawiającego – GDDKiA Oddział w Warszawie
w postępowaniu pn. „Projekt i budowa urządzeń ochrony środowiska – ekranów
akustycznych na odcinku obwodnicy Radzymina”. Podkreślić należy, że podnoszone
okoliczności winny stanowić podstawę do ewentualnego kwestionowania czynności z dnia 12
lutego 2024r. Obecnie
przyjęcie poglądu, iż Zamawiający na etapie toczącego się obecnie
postępowania jest uprawniony do badania zaistnienia podstaw wykluczenia wykonawcy w
innym postępowaniu skutkowałoby brakiem pewności i przejrzystości prawa, bowiem każdy
zamawiający przez okres 1 roku miałby prawo badać prawidłowość czynności innych
zamawiających podjętych w innych postępowaniach wobec danego wykonawcy. Wskazać
Sygn. akt KIO 3109/24
należy, iż w świetle art. 111 pkt 6 Pzp, wykluczenie wykonawcy następuje w przypadku, o
którym mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10, na okres roku od zaistnienia zdarzenia będącego
podstawą wykluczenia. Powyższa przesłanka aktualizuje się dopiero w sytuacji, w której
dany zamawiający skutecznie wykluczy wykonawcę z postępowania na podstawie art. 109
ust. 1 pkt 10 Pzp. Taka sytuacja
miała miejsce w niniejszym postepowaniu, bowiem na
skutek braku zaskarżenia czynności zamawiającego z dnia 12 lutego 2024 r. czynność ta
stała się prawomocna, a więc wykonawca podlega wykluczeniu na okres 1 roku od daty
zaistnienia przyczyny wykluczenia.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie
art. 224 ust. 1 pkt 5 Pzp w
skazać należy, że Odwołujący w „Tabeli wyjaśnienie ceny" -
stanowiącej załącznik do pisma z dnia 18 lipca 2024 r. - koszt montażu barier (poz. 6 tabeli)
na potwierdzenie wyceny Odwołujący załączył dowody w postaci trzech ofert firmy
Stalprodukt S.A. Oferty te potwierdzają jednak, że bariery ochronne przedstawione w
ofertach firmy Stalprodukt S.A. to: N2W2, N2W3, N2W4, gdy tymczasem z SWZ w sposób
wyraźny wynikała konieczność zastosowania barier ochronnych: N2W1, H1W2, H1W3,
H2W1. Powyższe więc potwierdza, że przy kalkulacji ceny oferty Odwołujący przyjął bariery
o parametrach niezgodnych z wymaganiami SWZ, co
prawidłowo zostało przez
Zamawiającego uznane jako złożenie oferty niezgodnej z warunkami zamówienia i w
konsekwencji podlegającej odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
Ponadto
jak wynika ze złożonych wyjaśnień rażąco niskiej ceny i dowodów do nich
Odwołujący w „Tabeli wyjaśnienie ceny" - stanowiącej załącznik do pisma Wykonawcy z dnia
18 lipca 2024 r. -
koszt zakupu (poz. 5a tabeli) oraz koszt montażu (poz. 10 tabeli) jako
wyjaśnienie ceny zaoferowanej w poz. 3. Odwołujący załączył dowód w postaci „Zlecenia”
montażu paneli, o parametrach niezgodnych z wymogami przedmiotowego zadania
określonych w Dokumentacji Projektowej, SST i Opisie Technicznym. Jak wynika z
dokumentacji postępowania Zamawiający wymagał paneli o grubości 20 mm, Odwołujący
natomiast
w wyjaśnieniach wskazał, że do kalkulacji przyjął panele o grubości 8 mm.
Powyższe w ocenie Izby wprost wskazuje, że przy wycenie oferty Odwołujący przyjął panele
o niezgodnych z SWZ parametrach technicznych, co powoduje, że Zamawiający w sposób
prawidłowy uznał, iż jego oferta w tym zakresie jest niezgodna z SWZ.
Izba
ustaliła również, że wraz z wyjaśnieniami Odwołujący przedłożył ofertę firmy
Maxito, w której spółka wskazała, że do wyceny uwzględniono: „Panele z systemowych
paneli przeźroczystych wypełnionych poliwęglanem litym gr. 8 mm, mocowanym w ramach
aluminiowych przy wykorzystaniu uszczelek gumowych o parametrach:
Izolacyjność od dźwięków powietrznych - klasa B3 zgodnie z normą PN-
EN 1793-2:2001
Sygn. akt KIO 3109/24
Panele przeźroczyste zabezpieczone przed zderzeniami ptaków poprzez
wykonanie t
rwałych pionowych czarnych pasków o szerokości 2 cm, w rozstawie co 10 cm”.
Zamawiający w informacji o odrzuceniu wskazywał, że „Zamawiający w dniu
24.07.2024 r. dokonał sprawdzenia bezpośrednio u producenta firmy Maxito Sp. z o.o. Sp. k.
(adres: ul. J. Kilińskiego 72/74 lok. 5, 42-218 Częstochowa, tel. +48 601 877 288) – sposobu
wykonania przedmiotowego zabezpieczenia. Firma wykonuje zabezpieczenia paskami
czarnymi poprzez stosowanie „sitodruku”. W dokumentacji projektowej Opisu Technicznego
pkt. 3.4.7 Zamawiający nie dopuszcza stosowania zabezpieczenia przeziernych paneli
akustycznych w postaci elementów naklejanych i malowanych. Zamawiający jasno określa w
pkt. 3.4.7 rodzaj zabezpieczenia w postaci zatopionych włókien poliamidowych z uwagi na
ich trwałość.”.
Izba
stwierdziła, że w dokumentacji postępowania oprócz ww. wskazania
Zamawiającego nie znajduje się jakikolwiek dokument potwierdzający, że firma Maxito nie
stosuje zabezpieczeń paskami czarnymi w sposób żądany przez Zamawiającego. Również
co istotne na podstawie dokumentu
złożonego przez Odwołującego pt. „Zlecenie” i
zawartego w nim sformułowania „Panele przeźroczyste zabezpieczone przed zderzeniami
ptaków poprzez wykonanie trwałych pionowych czarnych pasków o szerokości 2 cm, w
rozstawie co 10 cm
” nie sposób wywieść, że w tym zakresie oferta Odwołującego
pozostawała niezgodna z SWZ. Dlatego Izba zgodziła się po pierwsze z Odwołującym, iż
informacje pozyskane przez Zamawiającego z uwagi na ich nieudokumentowanie nie mogą
być podstawą do twierdzenia, jakoby Odwołujący przedstawiając zlecenie dla firmy Maxito
zamierzał zastosować wypełnienia przeźroczyste niezgodne z dokumentacją zamówienia, a
po drugie,
że takie stwierdzenie w zakresie wypełnienia nie wynikało z wyjaśnień
Odwołującego.
W konsekwencji Izba stwierdziła, że oferta Odwołującego nie mogła zostać
potraktowana jako
niegodna z warunkami zamówienia w zakresie zastosowanego
wypełnienia przeźroczystego i w związku z tym Zamawiający w sposób nieprawidłowy
dokonał odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w tym zakresie.
Jednakże pomimo przyznania, iż Zamawiający w tym zakresie naruszył przepis Pzp
to jednak Izba w tej części odwołanie oddaliła. Zgodnie z treścią art. 554 ust. 1 pkt 1 Pzp
Izba uwzględnia odwołanie, w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów
ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia. W ocenie Izby naruszenie o takim skutku w rozpoznawanym przypadku nie
miało miejsca. Jak wyżej wskazano Zamawiający w sposób prawidłowy dokonał odrzucenia
oferty Odwołującego jako niezgodnej z warunkami zamówienia na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 5 Pzp w zakresie zaoferowanych barier
ochronnych oraz grubości paneli oraz w związku
z naruszeniem art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp
. Skoro więc
Sygn. akt KIO 3109/24
oferta Odwołującego została prawidłowo odrzucona w tym zakresie, to naruszenie ww.
przepisów nie wpływało na wynik postępowania dotyczący sytuacji procesowej
Odwołującego.
Odnosząc się końcowo do stanowiska Odwołującego jakoby załączone oferty firm,
które przełożył wraz z wyjaśnieniami rażąco niskiej ceny służyły przede wszystkim wykazaniu
Zamawiającemu poziomu cen przyjętemu przez Odwołującego w ofercie, a nie wykazanie, iż
złożona oferta jest zgodna z warunkami zamówienia, to wskazać należy, że Odwołujący
składając wyjaśnienia nie dochował należytej staranności, a negatywne konsekwencje tego
zaniechania obciążają wyłącznie jego. Odwołujący miał świadomość, ustalonych przez
Zamawiającego warunków realizacji zamówienia. Przedkładając natomiast kalkulacje i
dowody, w których do wyliczeń przyjęto materiały o parametrach niezgodnych z SWZ
pozwalało w opinii Izby przyjąć przez Zamawiającego, że oferta jest niezgodna w ustalonymi
warunkami zamówienia. Odwołujący załączając oferty podmiotów trzecich do wyjaśnień
składał je właśnie w celu potwierdzenia, że uwzględnił w wycenie materiały żądane w
postępowaniu przez Zamawiającego. Bez wątpienia Odwołującemu należy przypisać
niedbalstwo, skoro nie upewnił się, czy podaje właściwe parametry zarówno paneli
ochronnych jak i barier ochronnych opisanych w SWZ,
ale także załączył jako dowód oferty
podmiot
ów trzecich opartych na produktach niezgodnych z wymaganiami SWZ. Podkreślić
należy, że oświadczenie Odwołującego co do realizacji zamówienia zgodnie z warunkami
zamówienia nie może sanować przyjęcia do kalkulacji ceny oferty ekranów i barier
niezgodnych z wymogami SWZ.
W ocenie Izby dostrzeżona przez Zamawiającego niezgodność oferty Odwołującego
z warunkami zamówienia miała charakter jednoznaczny, wobec czego brak było podstaw do
kierowania do Odwołującego wezwania do wyjaśnienia treści oferty na podstawie art. 223
ust. 1 Pzp. Jak wskazano powyżej, błędy popełnione przez Odwołującego w toku
postępowania o udzielenie zamówienia będące skutkiem niedochowania należytej
staranności, nie mogą podlegać konwalidacji w postępowaniu odwoławczym. Z tego też
względu złożone przez Odwołującego dowody, tj. oświadczenia firmy Maxito z dnia 10
września 2014r. odnośnie zgodności ekranu w zakresie wypełnień ekranów akustycznych
(dowód nr 1) oraz porównanie części dokumentacji projektowej z opracowaniem
ornitologicznym dotyczącym wypełnień ekranów akustycznych i pasków (dowód nr 2) nie
zmieniają dokonanej przez Izbę oceny.
W związku z powyższym Izba oddaliła odwołanie.
O kosztach postępowań orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 Pzp
oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów
Sygn. akt KIO 3109/24
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: …………………………………………………