KIO 3111/24 WYROK Warszawa, dnia 11 września 2024 r.

Stan prawny na dzień: 18.10.2024

Sygn. akt: KIO 3111/24 
 

WYROK 

Warszawa, dnia 11 

września 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodnicząca: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

 Protokolant:   

Tomasz Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  11 

września  2024  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  26  sierpnia  2024  r.  przez 

Odwołującego  –  Wykonawcę  S.  B.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

Usług  Komunalnych  „HAK”  S.  B.,  ul. ,Adama  Próchnika 25,  97-300 Piotrków  Trybunalski  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Gmina  Czarnocin,  ul.  Główna  142, 

97-318 Czarnocin 

przy udziale przystępującego po stronie Zamawiającego – Wykonawcy S. i Synowie Spółka 

z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Bór 169, 42-202 Częstochowa 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty najkorzystniejszej, nakazuje odrzucenie oferty Wykonawcy S. i Synowie Sp. z o.o. 

na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 i 5 Ustawy i powtórzenie czynności oceny ofert. 

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego – Gminę Czarnocin i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr. (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od 

odwołania oraz kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) 

stanowiącą koszty wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  18.600  zł  00  gr  (słownie: 

osiemnaście tysięcy sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą koszty strony odwołującej 

poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

S

ądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 3111/24 
 

U z a s a d n i e n i e 

W  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Gminę  Czarnocin,  w  trybie 

podstawowym  bez  negocjacji  na 

odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych 

pochodzących z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na terenie 

Gminy  Czarnocin,  powiat  piotrkowski,  woj.  łódzkie    (nr  postępowania:  RIP.271.11.2024), 

ogłoszonym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  25.06.2024  r.,  S  122/2024 

376698-2024  ,  wobec 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  zaniechania  odrzucenia 

oferty  wybranej, 

wniesione  zostało  w  dniu  26.08.2024  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej odwołanie Wykonawcy Zakład Usług Komunalnych HAK S. B. (sygn. akt KIO 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 3, pkt 4 ustawy pzp w zw. art. 239 ust. 1 ustawy pzp 

w  zw.  z  art.  462  ust.  1 ustawy  pzp w  zw.  z  art.  17  ust  2  ustawy  pzp w  zw.  z  art.  8 

ustawy  pzp  w  zw.  z  art.  58  kc  w  zw.  z  art.  16  ustawy  pzp  poprzez  bezpodstawne 

uznanie,  że  oferta  Wykonawcy  S.  i  Synowie  Sp.  z  o.o.  jest  ofertą  najkorzystniejszą  w 

Postępowaniu,  w  sytuacji,  gdy  oferta  tego  wykonawcy  została  złożona  w  sposób 

niezgodny z  ustawą  pzp  i jako  taka  powinna podlegać odrzuceniu, z  uwagi  na fakt,  że 

wykonawca  S. 

i  Synowie  Sp.  z  o.o.  w  treści  złożonej  oferty  przewidział  zlecenie 

podwykonawcy do 100% przedmiotu zamówienia. Zatem oferta wykonawcy S. i Synowie 

Sp.  z  o.o.  powinna  podlegać  odrzuceniu  z  uwagi  na  fakt,  że  nie  jest  dopuszczalne  na 

gruncie  ustawy  pzp  powierzenie  100%  przedmiotu  zamówienia  podwykonawcy.  W 

konsekwencji  powyższego  Zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy,  z  naruszeniem 

ustawy  pzp  dokonał  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  Postępowaniu, 

pomimo,  że  oferta  ta  jako  złożona  z  naruszeniem  art.  462  ust.  1  ustawy  pzp  jest 

niezgodna z przepisami ustawy. Jednoczenie taka czynność Zamawiającego naruszyła 

zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  Wykonawców,  z  pokrzywdzeniem 

odwołującego, który złożył ofertę zgodną z ustawą. 

2.  naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp w zw. art. 239 ust. 1 ustawy pzp w zw. z 

art.  462  ust.  1  ustawy  pzp  w  zw.  z  17  ust  2  ustawy  pzp  zw.  z  art.  16  ustawy  pzp 

poprzez złożenie oferty niezgodnej z warunkami zamówienia, ponieważ Zamawiający w 

rozdziale  5  „Podwykonawstwo”  Str.  9  SWZ  przewidział  możliwość  zalecenia  części 

zamówienia podwykonawcom,  podczas  gdy Wykonawca S.  i  Synowie Sp.  z  o.o.  złożył 

ofertę,  zgodnie  z  którą  zakłada,  że  powierzy  podwykonawcom  do  100%  przedmiotu 


zamówienia.  Zatem  oferta  wykonawcy  S.  i  Synowie  Sp.  z  o.o.  powinna  podlegać 

odrzuceniu z uwagi na fakt, że nie jest dopuszczalne na gruncie ustawy pzp powierzenie 

100%  przedmiotu  zamówienia  podwykonawcy.  W  konsekwencji  powyższego 

Zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy,  z  naruszeniem  ustawy  pzp  dokonał  czynności 

wyboru oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu, pomimo, że oferta ta, jako złożona z 

naruszeniem  art.  462  ust.  1  ustawy  pzp  i  postanowieniami  SWZ  jest  niezgodna  z 

warunkami  zamówienia.  Jednoczenie taka  czynność  Zamawiającego  naruszyła  zasady 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  Wykonawców,  z  pokrzywdzeniem 

odwołującego, który złożył ofertę zgodną z ustawą. 

Ewentualnie, gdyby Izba nie uwzględniła zarzutu nr 1 i/lub nr 2 

Naruszenie art. 223 ust. 1 ustawy pzp w związku z art. 16 ustawy pzp w związku z 

art. 239 ustawy pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy S. i Synowie Sp. z o.o. 

do wyjaśnienia treści oferty, w szczególności pkt 7 formularza oferty, co doprowadziło do 

przedwczesnego wyboru oferty najkorzystniejszej w sytuacji, gdy treść pkt 7 formularza 

oferty  wykonawcy  S. 

i  Synowie  Sp.  z  o.o.  wskazuje,  że  wykonawca  ten  planuje 

zrealizować usługę  w taki  sposób,  aby  nawet  100%  przedmiotu  zamówienia powierzyć 

podwykonawcom,  co  oczywiście  jest  niezgodne  z  ustawą  pzp,  w  szczególności  z  art. 

462  ust.  1  ustawy  pzp.  Jednocześnie  Zamawiający  poprzez  taką  czynność  w 

Postępowaniu  dokonał  naruszenia  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców z pokrzywdzeniem Odwołującego. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie  unieważnienia 

czynności oceny ofert, dokonania ponownego badania i oceny ofert, ewentualnie wezwania 

w trybie art. 223 ust. 1 ustawy pzp wykonawcy S. 

i Synowie Sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień 

treści oferty w zakresie dot. pkt 7 formularza oferty, tj. wyjaśnienia w jaki sposób wykonawca 

zmierza  świadczyć  usługę  osobiście  w  jakimkolwiek  zakresie,  w  sytuacji  gdy  podzleci 

podwykonawcom 100 % zakresu przedmiotu zamówienia. 

Zamawiający poinformował o czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w dniu 14.08.2024 

r. 

W uzasadnieniu zarzutów Odwołujący wskazał na formularz oferty S. i Synowie Sp. z o.o. i 

oświadczenie  dotyczące  podwykonawstwa (pkt  7),  w  którym  wskazano części  zamówienia, 

jakie  powierzone  mają  być  podwykonawcy:  Do  100  %  zgodnie  z  art.  462  Ustawy  Prawo 

Zamówień  Publicznych.  W  ten  sam  sposób  opisano  %  udział  w  zamówieniu.  W  ocenie 

Odwołującego  przepisy  Ustawy  nie  dopuszczają  powierzenia  100%  zamówienia  do 

wykonania  podwykonawcy  (art.  462  ust.  2,  art.  7  pkt  27),  wskazując  wprost  na  części 

zamówienia. Oferta wybrana jest w tym zakresie niezgodna z ustawą i podlega odrzuceniu 


na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  3,  4  i  5.  Ponadto  oferta  jest  w  tym  zakresie  niezgodna  z 

warunkami  zamówienia  (pkt  5  str.  9  swz).  Powierzenie  wykonania  całości  zamówienia 

podwykonawcom  należy  uznać  nie  tylko  za sprzeczne  z  ustawą,  ale czynność  taka  byłaby 

również nieważna w świetle art. 58 k.c., jako stanowiąca wyraz obejścia przepisów ustawy. 

Wykazana  niezgodność  jest  niemożliwa  do  usunięcia,  co  prowadzić  musiałoby  do 

poprawienia  treści  oferty.  Procedura  wyjaśnienia  treści  oferty  również  nie  może  skutkować 

wprowadzeniem zmian w treści oferty niezgodnej z ustawą.  

Do postępowania odwoławczego przystąpił w terminie Wykonawca – S. i Synowie Sp. z o.o. 

z/s w Częstochowie. 

Stanowisko Izby 

Do  rozpoznania  odwołania  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst 

jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.).    

Rozpoznając  odwołanie  Izba  miała  na  uwadze  stan  faktyczny  ustalony  w  oparciu  o 

dokumentację  postępowania  złożoną  do  akt  sprawy,  a  także  stanowiska  stron  i  uczestnika 

prezentowane ustnie na rozprawie.  

Izba ustaliła i zważyła. 

Okoliczności sprawy sprowadzały się do oświadczenia z formularza ofertowego wykonawcy 

S. 

i Synowie Sp. z o.o., z pkt 7 dotyczącego udziału podwykonawcy w realizacji zamówienia. 

Zamówienie  obejmuje  usługę  ciągłą  odbioru  i  zagospodarowania  odpadów  komunalnych  w 

terminie 36 miesięcy, tj. od dnia 01.09.2024 r, do dnia 31.08.2027 r.  

W  pkt  5,  str.  9  swz  Zamawiający  przywołał  regulację  ustawową  z  art.  462,  w  tym  określił 

zakres  badania  wobec  podwykonawcy  (5.2  i  5.3). 

Zamawiający  nie  zastrzegł  obowiązku 

osobistego wykonania kluczowych części zamówienia (5.6). 

W  formularzu  ofertowym, 

wypełniając  w  tabeli  część  dotyczącą  wskazania  części 

zamówienia,  jaką  wykonawca  zamierza  powierzyć  do  realizacji,  nie  została  podana  nazwa 

podwykonawcy/podwykonawców,  a  w  opisie  „nazwa  części  zamówienia  powierzona 

podwykonawcy”  (kol.  3)  i  „%  udział  w  zamówieniu”  (kol.  4),  wykonawca  wskazał  tą  samą 

informację: Do 100% zgodnie z art. 462 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych. 

Zgodnie  z  art.  462  ust.  1  i  2 

Wykonawca  może  powierzyć  wykonanie  części  zamówienia 

podwykonawcy  (1).  Zamawiający  może  żądać  wskazania  przez  wykonawcę,  w  ofercie, 


części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, oraz podania 

nazw ewentualnych podwykonawców, jeżeli są już znani (2).  

Izba uwzględniła odwołanie uznając, iż oświadczeniem złożonym w ofercie wykonawca 

S. 

i  Synowie  Sp.  z  o.o.  potwierdził  zamiar  realizacji  zamówienia  z  udziałem 

podwykonawców nawet w pełnym zakresie prac. 

Nie  była  sporna  pomiędzy  stronami  wykładnia  przepisów  Ustawy,  które  uniemożliwiają 

przekazanie  do  realizacji  przez  podwykonawcę/ów  całości  zamówienia.  Okolicznością 

sporną  pozostawało  natomiast  oświadczenie  złożone  w  formularzu  ofertowym,  którym 

w

ykonawca  określił  zamiar  powierzenia  realizacji  zamówienia  podwykonawcy:  Do  100% 

zgodnie z art. 462 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych.  

Zamawiający  i  Przystępujący  po  jego  stronie  wykonawca  składający  to  oświadczenie,  na 

odparcie  zarzutów  z  pkt  1  i  2  odwołania  podnosili,  iż  przywołanie  art.  462  Ustawy  miało 

wskazywać na zamiar powierzenia w 100% jakiejś części zamówienia, a nie w 100% całości 

zamówienia.  

Izba  uwzględniając  odwołanie  uznała  taką  argumentację  za  pozbawioną  racji  z  uwagi  na 

sprzeczność  takiego  rozumienia  z  częścią  oświadczenia,  w  którym  wykonawca  określił 

procentowy 

udział  w  zamówieniu,  jako  „Do  100%  zgodnie  z  art.  462  Ustawy  Prawo 

Zamówień  Publicznych”.  Nie  przekonały  składu  orzekającego  argumenty  i  wykładnia 

prezentowana  przez  Zamawiającego  i  Przystępującego,  w  której  znaczenie  określenia 

użytego w kol. 3 i 4 tabeli „Do 100%” miało zostać nadane odesłaniem do art. 462 Ustawy, 

jako  wyznaczającego  zakres  zlecenia  do  „części  zamówienia”.  Przepis  art.  462  Ustawy 

obejmuje łącznie aż osiem ustępów, zawierających regulację poświęconą podwykonawstwu 

części zamówienia i sam w sobie wprost nie zawiera zakazu powierzenia w całości realizacji 

zamówienia przez podwykonawcę. Takie stanowisko wynika z wykładani wykraczającej poza 

wskazany  przepis  i  ma  zasadnicze  odniesienie  do  znaczenia  regulacji  ustawowej,  jako 

procedury  mającej  na  celu  wyłonienie  wykonawcy,  któremu  ma  zostać  powierzone 

wykonanie  zamówienia  publicznego,  poddanego  ocenie  podmiotowej.  Stanowisko  o  braku 

możliwości  powierzenia  w  całości  zamówienia  podwykonawcy  było  wyrażane  w  kilku 

orzeczeniach  KIO 

(przykładowo  wyrok  z  22.07.2024  r.,  sygn.  akt  KIO  2306/24,  wyrok  z 

17.04.2023 r., sygn. akt KIO 907/23) 

i zasadniczo sprowadzało się do wspólnej argumentacji, 

która znalazła uznanie również w orzecznictwie Sądu Zamówień Publicznych. 

W  wyroku  z  dnia  05.05.2021  r.,  sygn.  akt  XXIII  Zs  11/21  Sąd  Okręgowy  w  Warszawie 

wskazał: 


W  tym  miejscu  Sąd  Okręgowy  pragnie  przedstawić  kilka  uwag  dotyczących  interpretacji 

dotyczących  powierzenia  wykonania  przedmiotu  zamówienia  przez  podwykonawców.  Nie 

ulega  wątpliwości,  że  na  gruncie 

prawa  zamówień  publicznych

,  zarówno  na  poziomie 

prawodawstwa  Unii  Europejskiej,  jak  i  regulacji  krajowych,  możliwe  jest  wykorzystanie 

podwykonawstwa w trakcie realizacji zamówienia publicznego. Dyrektywa (...) w przepisie 71 

ust.  2  konsekwentnie  posługuje  się  pojęciem  „  any  share  of  the  contract  it  may  intend  to 

subcontract

”,  nie  pozostawiając  zaś  alternatywy  w  postaci  „  all  of  the  contract”,  a  więc  nie 

dopuszczając  możliwości  wskazania,  że  całość  zamówienia  będzie  realizowana  przez 

podwykonawcę.  W  konsekwencji  implementacji  dyrektyw  zamówieniowych  z  2014  r. 

zarówno w przepisach 

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 Prawo zamówień publicznych

 (art. 2 

pkt  9b)  jak  i  w  przepisach  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  tejże  ustawy  (art.  7  pkt  27) 

wprowadzono definicję umowy o podwykonawstwo, w których wyraźnie wskazano, że są to 

umowy  na  mocy  których  odpowiednio  podwykonawca  lub  dalszy  podwykonawca, 

zobowiązują się wykonać część zamówienia. Co więcej ustawodawca konsekwentnie w 

art. 

36a ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.

jak i w nowelizacji z dnia 11 września 2019 r. w 

art.  462  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych

określił,  że  wykonawca  może  powierzyć 

wykonanie części zamówienia podwykonawcy. Podkreślić należy, że wykładnia literalna obu 

norm nie pozostawia wątpliwości interpretacyjnych, że podwykonawstwo całości zamówienia 

nie jest  możliwe.  Przyjęcie odmiennej  interpretacji  dopuściłoby  sytuację,  w  których poprzez 

zlecenie  realizacji  całości  zamówienia  publicznego  podwykonawcy,  zamawiający  de  facto 

udzielałby zamówienia podwykonawcy, a nie wykonawcy – pomijając w ten sposób regulację 

prawa  zamówień  publicznych

.  A  taka  sytuacja  byłaby  niezgodna  zarówno  z  zasadą 

udzielania  zamówienia  jedynie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z  przepisami  prawa  jak  i 

zasadą transparentności. Oznaczałoby to również akceptację pozorności czynności złożenia 

oferty przez rzekomego wykonawcę przedmiotu zamówienia. 

Przystępujący  po  stronie  Zamawiającego  wyjaśniał,  iż  złożone  oświadczenie  należy 

rozumieć  w  ten  sposób,  iż  wskazuje  na  możliwość  powierzenia  realizacji  w  całości  jakiejś 

części  zamówienia  (nieokreślonej)  w  dowolnym  momencie  świadczenia  umowy.  Składając 

ofertę wykonawca był bowiem władny do wykonania całości zamówienia. 

W  ocenie  składu  orzekającego,  złożone  oświadczenie  należy  ocenić  jako  określające  w 

sposób  zasadniczy  założenie,  jakiem  kierował  się  wykonawca  składając  ofertę,  przyjmując 

możliwość  powierzenia  w  całości  zamówienia  podwykonawcy  (do  100  %  zamówienia).  Nie 

ma

ją  znaczenia  dla  obecnego  rozstrzygnięcia  rozważania,  jakie  znaczenie  może  mieć  dla 

oceny  oferty,  wskazanie  w  ofercie  części  zamówienia,  jakie  może  być  powierzone  do 

realizacji  podwykonawcy, 

czy  też  wskazanie  na  konkretnego  podwykonawcę.  Takie 

informacje 

nie  zostały  bowiem  ujęte  w  oświadczeniu  ocenianym  w  sprawie.  Zasadniczym 


bowiem było oświadczenie złożone w ofercie wskazujące na możliwość powierzenia całości 

prac do realizacji podwykonawcy. 

W  ocenie  Izby,  taki  wniosek  jest  uzasadniony  nie  tylko  określonym  w  formularzu 

procentowym  udziałem  w  zamówieniu  podwykonawstwa  (do  100%),  ale  także  brakiem 

jakiejkolwiek określenia, które wskazywałoby na ograniczenie zakresu podwykonawstwa do 

części zamówienia. 

Jedynym  argumentem  Zamawiającego  i  Przystępującego,  mającym  wskazywać  na  takie 

zawężenie  oświadczenia,  było  powołanie  się  na  art.  462  Ustawy.  W  ocenie  składu 

orzekającego  ten  argument  nie  jest  przekonujący,  gdyż  wskazany  przepis  reguluje  szereg 

innych kwestii związanych z zaangażowaniem podwykonawcy w realizację zamówienia i nie 

zawiera  wprost  zakazu  powierzenia  w  całości  realizacji  zamówienia  podwykonawcy. 

Przykładowo  przepis  art.  462  odnosi  się  do  obowiązku  przekazania  informacji 

zamawiającemu o podwykonawcach przed przystąpieniem do wykonania zamówienia (ust. 3 

i  4),  możliwości  nadania  przez  zamawiającego,  czy  wobec  podwykonawcy  nie  zachodzą 

podstawy  do  wykluczenia  (ust. 5  i  6), jak  i  zmiany  podwykonawcy (ust. 7).  Analiza  art.  462 

Ustawy  wskazuje  na 

szerszą  regulację  obejmującą  zaangażowanie  w  zamówieniu 

podwykonawcy, w tym skutki, jakie dla wykonawcy się z tym wiążą tak na etapie składania 

oferty,  jak  i  samej  realizacji  zamówienia.  Zgodnie  z  ust.  8  powierzenie  wykonania  części 

zamówienia  podwykonawcom  nie  zwalnia  wykonawcy  z  odpowiedzialności  za  należyte 

wykonanie tego zamówienia. 

W ocenie składu orzekającego wskazanie w oświadczeniu na regulację ustawową z art. 462 

miało  wyłącznie  takie  znaczenie,  że  wykonawca  potwierdził,  iż  udział  podwykonawcy 

nakładać  będzie  obowiązki  związane  z  przestrzeganiem  zasad  opisanych  w  tym  przepisie. 

Oświadczenie  to  w  żaden  sposób  nie  zmienia  określonego  udziału  procentowego  w 

zamówieniu,  części  jakie  wykonawca  mógłby  zlecić  do  realizacji.  Określenie  „do  100%” 

oznacza, iż nie można wykluczyć, że zamówienie w całości będzie zlecane podwykonawcy 

do  realizacji.  Wskazuje  na  to  chociażby  brak  identyfikacji  części  zamówienia,  nazwy 

podwykonawcy,  co  otwiera  wykonawcy  pełną  dowolność  na  etapie  realizacji  zamówienia. 

Zlecenie w całości prac podwykonawcy będzie zgodne ze złożoną ofertą, którą Zamawiający 

przyjął  dokonując  jej  wyboru,  jednocześnie  wypaczając  istotę  umowy  o  zamówienie 

publiczne, 

której wykonawcą miał być podmiot wybrany na podstawie przepisów Ustawy. 

Wykonawca,  jako  profesjonalny  uczestnik  rynku  musi  brać  odpowiedzialność  za 

oświadczenia składane na etapie oferty. W ocenie Izby był to zabieg celowy, umożliwiający 

swobodne  wykorzystanie  własnych  zasobów,  które  nie  koniecznie  będą  musiały  być 

zaangażowane w realizację tej konkretnej umowy.  


W  tych  okolicznościach,  Izba  uznała,  iż  wybór  oferty  S.  i  Synowie  Sp.  z  o.o.,  naruszał 

przepisy  Ustawy.  Oferta  jako  niezgodna  z  Ustawą  oraz  warunkami  zamówienia  zakładała 

możliwość zlecenia całości prac podwykonawcy, co nie zostało w żaden sposób ograniczone 

w  ofercie,  a  tym  samym  uzasadniało  konieczność  akceptacji  sytuacji,  w  której  całość  prac 

będzie powierzona do wykonania podwykonawcy. 

Na tej podstawie Izba uznała zasadność odwołania i nakazała unieważnić czynność wyboru 

oferty najkorzystniejszej, odrzucić ofertę S. i Synowie Sp. z o.o. na podstawie art. 226 ust. 1 

pkt 3 i 5 Ustawy i powtórzyć czynność oceny ofert pozostałych w postępowaniu. 

kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  575  Ustawy 

Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 2 w zw. z § 7 ust. 2 pkt 1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  

I

zba  zaliczyła  do  kosztów  postępowania  wpis  w  wysokości  15.000  zł  oraz  uzasadnione 

koszty 

pełnomocnika  Odwołującego  wykazane  rachunkiem  złożonymi  przed  zamknięciem 

rozprawy ograniczone do 

wysokości 3.600 zł i obciążyła nimi w całości Zamawiającego.  

Przewodnicząca: 

……………………..….