Sygn. akt: KIO 3115/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
5 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 5 września 2024 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
27 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę: Pracownie Konserwacji Zabytków „ARKONA” sp. z
o.o., pl. gen. Władysława Sikorskiego 3/8, 31-115 Kraków, w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego: Agencja Rozwoju Miasta Krakowa sp. z o.o., ul. Królewska 57, 30-
081 Kraków,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 7 500 zł
00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych, zero groszy) na rzecz wykonawcy:
Pracownie Konserwacji Zabytków „ARKONA” sp. z o.o., pl. gen. Władysława
Sikorskiego 3/8, 31-
115 Kraków, uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………………………….
Sygn. akt KIO 3115/24
UZASADNIENIE
Zamawiający, Agencja Rozwoju Miasta Krakowa sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na
podstawie ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2023
r. poz. 1605)
, zwanej dalej „Pzp”, w przedmiocie: „„Usługi opracowania wielobranżowej
dokumentacji projektowo kosztorysowej dla remontu, modernizacji, adaptacji i zmiany
sposobu użytkowania budynku Kopernika 15B na potrzeby biurowo-usługowe wraz z
uzyskaniem pozwolenia na budowę”. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w
Biuletynie Zamówień Publicznych nr 2024/BZP 00404359 z dnia 9 lipca 2024 r.
Zamawiający w dniu 20 grudnia 2023 r. zawiadomił wykonawców o zakończeniu
czynności badania i oceny ofert oraz o wyborze najkorzystniejszej oferty, złożonej przez
wykonawcę IT Solution Factor Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Wykonawca
Pracownie Konserwacji Zabytków „ARKONA” sp. z o.o. z siedzibą w
Krakowie
wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Grupa
W. J. T. W.
mimo, że nie spełniała ona warunków udziału w postępowaniu,
2. art. 239 ust. 1 i 2 oraz art. 16 pkt 1 Pzp, poprzez przeprowadzenie wadliwej oceny ofert i
wybór oferty Wykonawcy Grupa W. J. T. W. jako oferty najkorzystniejszej, pomimo faktu, że
oferta ta nie spełniała warunków udziału w postępowaniu i jako taka winna podlegać
odrzuceniu, a tym samym naruszenie zasady przygotowania i przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności badania i oceny ofert oraz czynności wyboru oferty wykonawcy
Grupa W. J. T. W. jako najkorzystniejszej,
- odrzucenia oferty wykonawcy Grupa W. J. T. W.,
unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej,
Zamawiający, pismem z dnia 3 września 2024 r., złożył odpowiedź na odwołanie.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w zakresie odrzucenia oferty wykonawcy Grupa
W. J. T. W.
w przedmiotowym postępowaniu oraz oświadczył, że uwzględnia zarzut
odwołania w zakresie wyboru oferty wykonawcy Grupa W. J. T. W., jako najkorzystniejszej w
postępowaniu. W konsekwencji Zamawiający poinformował, że zgodnie z żądaniami
odwołania, unieważni czynność wyboru oferty wykonawcy Grupa W. J. T. W. jako
najkorzystniejszej, a następnie powtórzy czynności badania i oceny ofert oraz czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu Zamawiający podniósł, że w ocenie Zamawiającego odwołanie
dotyczy dwóch aspektów.
Z
daniem Odwołującego, wykonawca Grupa W. J. T. W. , nie spełnia warunku udziału
w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej, tj. posiadania niezbędnej
wiedzy i doświadczenia, gdyż nie wykazał, iż w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym
okresie, zrealizował co najmniej dwie zakończone i odebrane kompletne dokumentacje
projektowo-
kosztorysowe w zakresie budowy/przebudowy/remontu budynku użyteczności
publicznej i każda zlokalizowana w strefie ochrony konserwatorskiej, wraz z uzyskaniem
uzgodnień konserwatorskich i decyzji pozwolenia na budowę lub zaświadczenia o
niewniesieniu sprzeciwu wobec zamiaru wykonania robót budowlanych dla wykazanych
dwóch dokumentacji.
Z
daniem Odwołującego, Zamawiający przyznał punktację za kryterium „Wspólne
doświadczenie zespołu projektowego”, w dwóch projektach Wykonawcy Grupa W. J. T. W.,
ul. J. Bajana 31, 31-
465 Kraków, w którym jeden nie spełniał wymagań Zamawiającego
odnoszących się do wykonania kompletnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla
budynku użyteczności publicznej (…) o kubaturze nie mniejszej niż 5000 m3.
Zamawiający wyjaśnił, że po ponownej analizie oferty wykonawcy Grupa W. J. T. W.
w zakresie spełnienia udziału warunku w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej
lub zawodowej, jak i przyznania punktacji za dwa projekty w ramach kryterium oceny ofert
„Wspólne doświadczenie zespołu projektowego”, uznaje za częściowo zasadne podniesione
zarzuty, tj. w zakresie aspektu 2, a w konsekwencji odpowiednio wyrażonych w nim żądań.
Z treści oferty wykonawcy Grupa W. J. T. W. oraz ze zgromadzonej dokumentacji
jaka powstała w toku prowadzonego postępowania, a szczególnie z pisma wykonawcy z dnia
21.08.2024r. złożonego na wezwanie Zamawiającego, wynika iż Wykonawca ten nie
powinien otrzymać punktów za projekt wykazany w pozycji 4 tabeli w pkt. 16 Formularza
oferty, tj. „Projekt architektoniczno-budowlany “Przebudowa pomieszczeń w budynku Baszty
Lontowej wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego na dz. nr 198, 199 i 230/10, obr. 12
przy ul. Dubois 20 w Kołobrzegu”. Dla Gminy Miasta Kołobrzeg-2023 r. Grupa W.: Projektant
Główny mgr inż. Arch. J. W. MPOIA/027/2026, Projektant sprawdzający: mgr inż. Arch. K. M.
51/10/ŚL9KK/II, Zespół opracowujący mgr inż. Arch. K. S.a, mgr inż. Arch. K. T. . Ekspertyza
techniczna i projekt budowlany mgr inż. H. K. – posiadający uprawnienia do projektowania
bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej MAP/0105/POOK/09”, z uwagi na
fakt, iż kubatura projektowanych pomieszczeń wynosiła 1200m3.
Wobec powyższego, Zamawiający po uchyleniu wyników, w wyniku powtarzanych
czynność poprawi punktację w ofercie wykonawcy Grupa W. J. T. W. i w ramach kryterium
oceny ofert „Wspólne doświadczenie zespołu projektowego”, przyzna jedynie 10 punktów, tj.
za jedną usługę wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej, spełniającą wymagania
Zamawiającego opisane w pkt. 17) ppkt. 3 SWZ, tj. za projekt wykazany w pozycji 3 tabeli
pkt. 16 Formularza oferty
– „Projekt architektoniczno-budowlany „Remont elewacji Ratusza
na rynku w Nowym Targu, Rynek 1, 34-400 Nowy Targ, nr dz. 11143, obr. 0001 Nowy Targ.
Dla Gminy Miasta Nowy Targ
– 2022 r. Grupa W.: Projektant Główny mgr inż. Arch. J. W.
MPOIA/027/2026, Projektant sprawdzający mgr inż. Arch. K. M. 51/10.SL0KK/II. Ekspertyza
techniczna i projekt budowlany mgr inż. H. K. posiadający uprawnienia do projektowania bez
ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej MAP/0105/POOK/09, 15 lat
doświadczenia od uzyskania uprawnień w 2009 r.”, kubaturze 5000m3.
Niemniej,
zdaniem Zamawiającego, przedstawione w odwołaniu zarzuty w zakresie
niespełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub
zawodowej, tj. posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia, są chybione, a ich
uzasadnienie nie znajduje oparcia w stanie faktycznym przedmiotowej sprawy, dlatego też
odwołanie winno zostać oddalone w tym zakresie.
Na wezwanie Zamawiającego z dnia 31 lipca 2024 r. wykonawca w dniu 6 sierpnia
2024r. złożył podmiotowe środki dowodowe, w tym oświadczenie, w którym poinformował, iż
obie wyżej wymienione usługi wykonał należycie oraz wyjaśnił, dlaczego nie mógł uzyskać
referencji, tj. gdyż „Inspektor z urzędu miasta Kołobrzeg odpowiedzialny za te tematy (p.
Czesław Stoma) przebywa obecnie na urlopie i nie jest w stanie wystawić tych referencji
(…)”. Zamawiający przyjął oświadczenie i wyjaśnienie wykonawcy, a w konsekwencji uznał
warunek udziału w postępowaniu za spełniony, tym bardziej, że dla powyższych usług
w
ykonawca złożył wraz z ofertą decyzje nr 00358/2023 i nr 00137/2024 o zatwierdzeniu
projektów architektoniczno-budowlanych i udzieleniu pozwolenia na budowę / wykonanie
robót budowlanych. Zamawiający wyjaśnił, że nie brał pod uwagę usług, które wykonawca
„dodatkowo” zamieścił w Wykazie usług, a które zrealizowane były w 2019r.
W związku z powyższym Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w tym zakresie,
a tym samym uznanie za bezzasadne żądanie odrzucenia oferty wykonawcy Grupa W. J. T.
W. .
Wobec powyższego Zamawiający oświadczył, że zgodnie z żądaniami odwołania
unieważni czynność wyboru najkorzystniejszej oferty, a następnie powtórzy czynności
badania i oceny ofert oraz czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, w wyniku której obniży
ilość przyznanych punktów wykonawcy Grupa W. w kryterium „Wspólne doświadczenie
zespołu projektowego”, a następnie ponownie przeliczy punkty wszystkich Wykonawców.
W przedmiotowym postępowaniu żaden wykonawca nie przystąpił do postępowania
odwoławczego.
W dniu
4 września 2024 r. Odwołujący złożył wniosek o umorzenie postępowania
odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp, jako że dalsze postępowanie stało się z
innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. Odwołujący oświadczył, że w przedmiotowym
odwołaniu Odwołujący zakwestionował czynności badania i oceny ofert oraz wyboru przez
Zamawiającego w dniu 22 sierpnia 2024 r. oferty wykonawcy Grupa W. J. T. W. jako oferty
najkorzystniejszej, przy jednoczesnym braku odrzucenia ww. oferty, pomimo, iż ww.
wykonawca nie spełniał warunków udziału w postępowaniu. Skoro Zamawiający w
odpowiedzi na odwołanie potwierdził, iż dokonana przez niego czynność badania i oceny
ofert skutkująca wyborem oferty ww. wykonawcy była wadliwa, to unieważnienie ww.
czynności stanowi rzeczywiste uwzględnienie zarzutów Odwołującego i skutkuje
„uchyleniem” zakwestionowanych przez Odwołującego czynności Zamawiającego. Powtórna
czynność badania i oceny ofert stanowi częściowe, lecz zasadnicze uwzględnienie wniosków
zawartych przez Odwołującego w odwołaniu. Odwołujący wnosił bowiem o nakazanie
unieważnienia czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty ww. wykonawcy, a także o
nakazanie powtórzenia badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej. Skoro
zakwestionowane przez Odwołującego czynności Zamawiającego zostały przez niego
unieważnione, to w istocie doszło do „uchylenia” substratu zaskarżenia, tj. czynności badania
i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 22 sierpnia
2024 r. W związku z
tym
przyjąć należy, że wobec planowanych przez Zamawiającego czynności dalsze
prowadzenie
postępowania stało się zbędne.
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła, co następuje.
Uwzględniając dany stan faktyczny w sprawie, Izba stwierdziła, że zachodzą
przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie w oparciu o art.
568 pkt 2 Pzp
, zgodnie z którym, Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Jak wynika z dokumentacji postępowania, Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie
potwierdził zasadność żądania Odwołującego dotyczącego unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej z dnia 22 sierpnia 2024 r.
i powtórzenia czynności badania i oceny
ofert, w tym
obniżenia punktacji przyznanej wykonawcy Grupa W. J. T. W. w ramach
kryterium
oceny ofert „Wspólne doświadczenie zespołu projektowego”, do 10 punktów, tj. za
jedną usługę wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej, spełniającą wymagania
Zamawiającego opisane w pkt. 17) ppkt. 3 SWZ, co w konsekwencji będzie skutkowało
zmianą oceny ofert.
Zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Odwołującego, zasadniczymi żądaniami
wyrażonymi we wniesionym odwołaniu były żądania: unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej i powtórzenia czynności badania i oceny ofert, co w konsekwencji, pomimo
nieuwzględnienia przez Zamawiającego jednego z zarzutów, stanowi de facto
zadośćuczynienie zasadniczym żądaniom odwołania.
U
nieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie
czynności badania i oceny ofert w prowadzonym postępowaniu spowoduje, że czynności,
które stanowiły substrat zaskarżenia, tj. wobec których zostało wniesione odwołanie, tracą
znaczenie prawne w prowadzonym postępowaniu. Podkreślić należy, że wykonawca Grupa
W. J. T. W.
nie przystąpił do postępowania odwoławczego, wobec czego, decyzja
Zamawiającego wyrażona w odpowiedzi na odwołanie staje się ostateczna i nie podlega
zaskarżeniu w ramach postępowania odwoławczego. Zamawiający jest zobowiązany
unieważnić czynność wyboru oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej oraz po
wyk
onaniu dodatkowych czynności badania i oceny ofert, dokona ponownej oceny ofert i
wyboru oferty najkorzystniejszej. Tym samym, skoro zarzuty
przedstawione w odwołaniu
odnoszą się do czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 22 sierpnia 2024 r., która
podlega
unieważnieniu przez Zamawiającego, zgodnie z zasadniczym żądaniem
Odwołującego, to dalsze prowadzenie postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie
staje się zbędne.
W związku z powyższym, orzeczono, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575 Pzp
w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
zgodnie z którym w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości
ze względu na stwierdzenie, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne, zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy, koszty znosi się wzajemnie.
Przewodniczący:
…………………………