Sygn. akt: KIO 3117/24
WYROK
Warszawa, dnia
11 września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie
z udziałem stron w dniu 11 września 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 sierpnia 2024 r.
przez wykonawcę CELMAR Sp. z o.o. z siedzibą w Bytomiu
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego, którym jest: Przedsiębiorstwo
Techniczno Handlowo Usługowe INTERPROMEX Sp. z o.o. z siedzibą w Będzinie
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania oraz czynności korekty kwoty, jaką zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia, a także powtórzenie
czynności badania i oceny ofert;
kosztami postępowania obciąża zamawiającego Przedsiębiorstwo Techniczno Handlowo
Usługowe INTERPROMEX Sp. z o.o. z siedzibą w Będzinie, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
CELMAR Sp. z o.o. z siedzibą w Bytomiu tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego Przedsiębiorstwa Techniczno Handlowo Usługowego
INTERPROMEX Sp. z o.o. z siedzibą w Będzinie na rzecz wykonawcy CELMAR
Sp. z o.o. z siedzibą w Bytomiu kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy
sto
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………….………
Sygn. akt: KIO 3117/24
U z a s a d n i e n i e
Przedsiębiorstwo Techniczno Handlowo Usługowe INTERPROMEX Sp. z o.o.
z siedzibą w Będzinie (dalej: „zamawiający”) prowadzi, na podstawie przepisów ustawy z
dnia 11 września 2019 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1320) -
dalej: „ustawa Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Zimowe
utrzymanie chodników i wyznaczonych miejsc na terenie Miasta Będzina w okresie od 1
listopada 2024 r. do 31 marca 2025 r.”; znak sprawy zamawiającego ZP-4/2024 (dalej
„postępowanie” lub „zamówienie”), o wartości szacunkowej poniżej progów unijnych, o
których mowa w art. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod numerem 2024/BZP 00440625/01 z dnia 1 sierpnia 2024 r.
W dniu 22 sierpnia
2024 r. zamawiający poinformował wykonawców unieważnieniu
postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 i pkt 6 ustawy Pzp.
W dniu
27 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę CELMAR Sp. z o.o. z siedzibą w
Bytomiu (dalej „odwołujący” lub „Celmar”) zostało wniesione odwołanie na czynność
zamawiającego polegającą na unieważnieniu postępowania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie niżej wymienionych przepisów
ustawy Pzp:
art. 255 pkt 6 ustawy Pzp w związku z art. 457 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 16 pkt 1 i 2
ustawy Pzp poprzez unieważnienie postępowania przetargowego pomimo braku
wystąpienia przesłanek oraz zaniechanie wskazania wyczerpującego uzasadnienia
czynności unieważnienia postępowania;
art. 255 pkt 3 ustawy Pzp i art. 222 ust. 4 ustawy Pzp w związku z art. 16 pkt 1 i 2
ustawy Pzp poprzez niezasadne i bezpodstawne dokonanie korekty kwoty, jaką
zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia po otwarciu ofert i
późniejszego unieważnienia postępowania, w związku z niewystarczającą kwotą jaką
zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia;
a także, z ostrożności procesowej, w razie nieuwzględnienia powyższych zarzutów:
art. 260 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 255 pkt 3 i 6 ustawy Pzp i art. 16 pkt 1 i 2
ustawy Pzp
poprzez zaniechanie rzeczywistego i wyczerpującego uzasadnienia
faktycznego czynności unieważnienia postępowania.
Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu: unieważnienia czynności unieważnienia postępowania oraz czynności
korekty kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie przedmiotowego
zamówienia, a także powtórzenie czynności badania i oceny ofert.
Uzasadniając podnoszone w odwołaniu zarzuty, odwołujący w pierwszej kolejności
wskazał, że zamawiający wszczął przedmiotowe postępowanie w dniu 1 sierpnia 2024 r.
wraz z publikacją ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz
spe
cyfikacją warunków zamówienia (dalej „SWZ”) na stronie internetowej. W formularzu
ofertowym z
amawiający wskazał krotność wykonywanych prac. Przed terminem składania
ofert
w przedmiotowym postępowaniu zostało złożone odwołanie, które zostało uwzględnione
w całości przez zamawiającego. W konsekwencji zamawiający dokonał zmiany treści SWZ
w zakresie krotności wykonywanej usługi.
Odwołujący przypomniał także, że ostateczny termin składania ofert został
wyznaczony na dzień 20 sierpnia 2024 r. Przed otwarciem ofert zamawiający zamieścił na
stronie interne
towej informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na przedmiotowe
zamówienie. Zgodnie z przekazaną informacją kwota ta wynosiła 432 000 zł. brutto. Otwarcie
ofert nastąpiło 20 sierpnia 2024 r. W przedmiotowym postępowaniu została złożona tylko
jedna oferta tj. oferta o
dwołującego z ceną całkowitą 317 788,27 zł. brutto.
Następnie, w dniu 22 sierpnia 2024 r. zamawiający na stronie internetowej zamieścił
dokument o nazwie
„sprostowanie informacji”. Zgodnie z treścią tego dokumentu,
z
amawiający dokonał korekty kwoty, o której mowa w art. 222 ust. 4 ustawy Pzp z kwoty 432
zł.
na kwotę 281 099,97 zł. brutto. W piśmie tym opisał przyczynę, która spowodowała podjęcie
przez zamawiającego tej decyzji.
Odwołujący argumentował w dalszej części, że w jego ocenie w przedmiotowym
postępowaniu doszło do naruszenia przepisu art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, który
w przedmiotowym stanie faktycznym w ogóle nie ma zastosowania. Zgodnie z tym
przepisem z
amawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli to
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Już z treści samego art. 255 pkt 6
ustawy Pzp wynika,
że unieważnienie postępowania może nastąpić jedynie w przypadku
łącznego wystąpienia trzech warunków, tj.: (1) postępowanie obarczone jest wadą; (2) wada
ta jest niemożliwa do usunięcia; (3) wada ta uniemożliwia zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 260 ust. 1 ustawy
Pzp
to na z
amawiającym ciąży ciężar udowodnienia, że spełnione zostały wszystkie konieczne
przesłanki do unieważnienia postępowania.
Zamawiający w uzasadnieniu unieważnienia postępowania nie wykazał spełnienia
wszystkich trzech warunków, o których mowa powyżej. Zamawiający z jednej strony
poinformował, że postępowanie obarczone w jego ocenie było wadą polegającą na
wskazaniu przed otwarciem ofert błędnej kwoty, o której mowa w art. 222 ust. 4 ustawy Pzp,
a jednocześnie w tym samym uzasadnieniu poinformował, że kwota ta została przez niego
skorygowana. Gdyby nawet zgodzić się ze stanowiskiem zamawiającego, że przedmiotowe
postępowanie obarczone jest wadą, z czym odwołujący się nie zgadza, to poprzez
dokonanie korekty, z
amawiający sam tę wadę usunął. Już tylko to uniemożliwia uznanie, że
zostały spełnione wszystkie trzy warunki konieczne do unieważnienia postępowania na
podstawie
art. 255 pkt 6 ustawy Pzp.
Dodatkowo,
w uzasadnieniu unieważnienia, nie zostało w żaden sposób
udowodnione wystąpienie wady uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy. Katalog przesłanek unieważnienia umowy został wskazany w art. 457 ust. 1 ustawy
Pzp. Do
uznawania uzasadnienia unieważnienia postępowania za skuteczne, na podstawie
art. 255 pkt 6 ustawy Pzp,
konieczne jest wykazanie związku przyczynowo - skutkowego
pomiędzy stwierdzoną wadą postępowania a brakiem możliwości zawarcia niepodlegającej
unieważnieniu
umowy,
w tym wskazując spełnienie określonej przesłanki z art. 457 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający
w uzasadnieniu
całkowicie pominął wykazanie, że przyszła umowa podlegałaby
unieważnieniu na podstawie art. 457 ust. 1 ustawy Pzp, a co za tym idzie należy uznać, że
z
amawiający nie wykazał, że zachodzi trzeci warunek konieczny do zastosowania art. 255
pkt 6 ustawy Pzp.
Nawet pomijając fakt, że to zamawiający jest zobowiązany do wykazania związku
przyczynowo skutkowego pomiędzy art. 457 ust. 1 ustawy Pzp, a art. 255 pkt 6 ustawy Pzp,
należy wskazać, że rzekome wskazanie błędnej kwoty, jaką zamawiający zamierza
przeznaczyć na realizację zamówienie, nie odpowiada żadnej przesłance, o której mowa
w art. 457 ust. 1 ustawy Pzp.
Dalej odwołujący przypomniał, że jako drugą podstawę prawną unieważnienia
postępowania, zamawiający wskazał art. 255 pkt 3 ustawy Pzp. W pierwszej kolejności
o
dwołujący stwierdził, że zamawiający w jego ocenie działa w złej wierze. Przyczyną
unieważnienia postępowania nie jest brak środków na realizację zamówienia, a chęć
uniknięcia podpisania umowy z odwołującym, który spełnia warunki udziału w postępowaniu
i,
którego oferta jest zgodna z SWZ. W ocenie zamawiającego, wartość oferty odwołującego
przekracza kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia.
Tymczasem jak już odwołujący wcześniej wskazał, jego oferta opiewała na kwotę
317 788,27 zł. brutto. Przed otwarciem ofert zamawiający zamieścił informację, że
na przedmiotowe
zamówienie przeznacza kwotę 432 000,00 zł. Jak widać zaoferowana
przez o
dwołującego cena była niższa od pierwotnie wskazanej kwoty zamawiającego.
Przedstawiona przez z
amawiającego w uzasadnieniu unieważnienia postępowania
argumentacja, że cena ofertowa odwołującego jest nierynkowa, a zamawiający nie
dysponuje środkami niezbędnymi do podpisania umowy na warunkach przedstawionych w
ofercie o
dwołującego, jest nieprawdziwa.
Po
lemizując ze stanowiskiem zamawiającego odwołujący po pierwsze podkreślił,
że zamawiający dysponuje niezbędną kwotą do zrealizowania przedmiotowego zamówienia.
Po drugie, wartość oferty, jak i umowy na zamówienie realizowane w poprzednim sezonie
zimowym wyniosła 346 894,97 zł. i jest wyższa od oferty odwołującego w przedmiotowym
postępowaniu. Tak więc realizacja zamówienia na warunkach cenowych z oferty
o
dwołującego oznacza, że zamawiający na przedmiotowe zamówienie wyda kwotę o 30 000
zł.
niższą
niż
w
przypadku umowy z roku ubiegłego.
Dodatkowo o
dwołujący wskazał, że zamawiający dokonał korekty kwoty, jaką
zamierza
przeznaczyć na realizację zamówienia w sposób błędny i oderwany od rynkowych
wycen. Zamawiający założył, że zmniejszenie krotności nie wpłynie na zmianę cen
jednostkowych przy konieczności poniesienia takich samych kosztów stałych, jak w
przypadku realizacji zamówienia, przy ilościach pierwotnie wskazanych w SWZ. W ocenie
o
dwołującego, przy wyliczaniu skorygowanej kwoty, jaką zamawiający może przeznaczyć na
zamówienie, celowo ustalił zaniżoną kwotę, aby uniknąć udzielenia zamówienia
o
dwołującemu, którego oferta jest zgodna z SWZ.
Odnosząc się w dalszej części bezpośrednio do drugiej podstawy prawnej wskazanej
przez z
amawiającego tj. art. 222 ust. 4 ustawy Pzp zaznaczył, że już treść samego
cytowanego
przepisu wskazuje, że kwotę jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia, podaje się przed otwarciem ofert. Katalog podstaw do
unieważnienia postępowania, wskazanych w art. 255 ustawy Pzp, ma charakter zamknięty.
Możliwość zmniejszenia kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia, mogłaby
doprowadzić
do dowolnego rozszerzania faktycznych podstaw unieważniania postępowań. Zamawiający,
niezależnie od faktycznego przebiegu postępowania, w każdej sytuacji mógłby je unieważnić
na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp i odpowiednio
obniżyć przedmiotową kwotę. W
ocenie o
dwołującego, taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowym postępowaniu.
O
dwołujący przypomniał w tym miejscu wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 grudnia
2017 r., sygn. akt: KIO 2678/17
, z treści którego wynika, że podana przez zamawiającego
kwota
jest informacją dla wykonawców i jako taka nie podlega zmianie.
Zgodnie z art. 222 ust. 4 ustawy Pzp, z
amawiający ma obowiązek publikacji kwoty,
jaką zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia przed otwarciem ofert. Jednocześnie
żaden inny przepis nie daje zamawiającemu prawa do dokonywania korekty wysokości tej
kwoty,
a dopuszczenie możliwości korekty ww. kwoty po terminie składania ofert, naruszałoby
podstawowe zasady ustawy Pzp
tj. zasadę jawności i przejrzystości postępowania. Podobne
stanowisko zostało przedstawione przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia 6 lipca
2023 r., sygn. akt: KIO 1790/23.
Odwołujący w dalszej części podnosił, że w toku postępowania przetargowego,
zarówno wykonawcę jak i zamawiającego uznaje się za profesjonalistę. Zamawiający jako
gospodarz postępowania zobligowany jest do zachowania należytej staranności przy
przygotowywaniu i prowadzeniu postępowania przetargowego. Jednym z obowiązków
za
mawiającego jest prawidłowe oszacowanie i wskazanie kwoty, jaką zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie zamówienia. Gdyby nawet uznać, jak twierdzi zamawiający, że
w przedmiotowym postępowaniu doszło do omyłkowego wskazania błędnej kwoty, jaką ten
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, to wykonawca nie może ponosić
negatywnych
konsekwencji wynikających z błędów zamawiającego. W związku z powyższym
ustalenia, czy wskazana przed otwarciem kwota jest prawidłowa, czy błędna, nie mają
znaczenia w przedmiotowej sprawie. Podobne stanowisko zostało wyrażone w wyroku z dnia
z dnia 24 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 83/20.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy zdaniem odwołującego uznać, że zamawiający
nie miał prawa dokonać korekty i zmiany kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na realizację
zamówienia bez względu na to, czy pierwotna kwota wskazana przed otwarciem ofert była
błędna czy też prawidłowa, a czynność unieważnienia postępowania należy uznać
za bezpodstawną.
Ponadto, z
amawiający dokonując czynności unieważnienia postępowania nie
przedstawił uzasadnienia ani wyjaśnienia dotyczącego braku możliwości zwiększenia kwoty
przeznaczonej na realizację zamówienia. Zamiast tego, ograniczono się do lakonicznej
wzmianki o podstawie prawnej unieważnienia i odniesienia się do kwot widniejących
w protokole postępowania. Zgodnie z art. 260 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający ma
obowiązek nie tylko podać podstawę prawną, ale również szczegółowo uzasadnić faktyczne
okoliczności, które były podstawą do podjęcia takiej decyzji. Zamawiający zobowiązany jest
do
precyzyjnego poinformowania o wszystkich faktach, które wypełniają przesłanki określone
w powołanym przepisie. Zamawiający prowadząc postępowanie przetargowe, nie ma
swobody decyzyjnej w kwestii unieważnienia postępowania, a jego działania muszą opierać
się na jasno określonych przesłankach wynikających wprost z art. 255 ustawy Pzp.
Interpretacja tych przesłanek powinna być dokładna, a zamawiający musi udowodnić, że
unieważnienie postępowania miało faktyczne i prawne podstawy. Fakty, na które się
powołuje, powinny być przedstawione w sposób klarowny i nie budzić wątpliwości.
Uzasadnienie powinno być na tyle szczegółowe, aby umożliwić wykonawcom pełne
zrozumienie podstaw unieważnienia oraz ewentualne zaskarżenie tej decyzji.
Przedstawienie uzasadnienia faktycznego jest
konieczne do uznania skuteczności czynności
unieważnienia postępowania. W związku z tym, brak odpowiedniego uzasadnienia przez
z
amawiającego,
narusza
zasady
przygotowania
i prowadzenia postępowania określone w art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. W tym przypadku
z
amawiający nie spełnił obowiązku podania uzasadnienia faktycznego w sposób zgodny
z przepisami, nie przedstawiając precyzyjnie okoliczności uzasadniających unieważnienie
postępowania, co utrudnia możliwość skutecznej weryfikacji tej decyzji przez odwołującego.
W odniesieniu do
podstawy unieważnienia postępowania opisanej w art. 255 pkt 6
ustawy Pzp, z
amawiający w informacji o unieważnieniu postępowania w ogóle nie wskazał
z jakiego powodu
uznaje, że wskazana przez niego wada postępowania jest nieusuwalna.
Zamawiający nie podjął również próby udowodnienia, że zawarta w przedmiotowym stanie
umowa
podlegałaby unieważnieniu. Z kolei w odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 255 pkt
3 ustawy P
zp zwrócił uwagę, że przepis ten nakłada na zamawiającego obowiązek
sprawdzenia
możliwości zwiększenia kwoty, którą można przeznaczyć na sfinansowanie
z
amówienia publicznego do wysokości najniższej oferty złożonej w postępowaniu.
Zamawiający w swoim uzasadnieniu unieważnienia postępowania zawarł jedynie
wyjaśnienia pozorne, stwarzające wrażenie spełnienia tego obowiązku. Takie działanie
z
amawiającego narusza art. 260 ust. 1 ustawy Pzp, co z kolei prowadzi do naruszenia
podstawowych zasad opisanych w art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. Uzasadnienie
unieważnienia
postępowania powinno być na tyle wyczerpujące, aby pozwoliło wykonawcy na pełne
zrozumienie decyzji z
amawiającego i ich analizę w celu ustalenia, czy czynność
z
amawiającego została podjęta zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Zamawiający poinformował wykonawców, zgodnie z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp,
o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia.
W terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp, żaden wykonawca nie przystąpił
do
toczącego się postępowania odwoławczego.
Zamawiający złożył do akt sprawy pismo procesowe z 9 września 2024 r. - odpowiedź
na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie w całości jako niezasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu się
z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przesłaną przez
zamawiającego w formie elektronicznej, po zapoznaniu się z treścią odwołania,
odpowiedzią na nie, a także po wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowiska
odwołującego, złożonego ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła,
co następuje
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 ustawy
Pzp, s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba dokonała również badania spełnienia przez odwołującego przesłanek
określonych w art. 505 ustawy Pzp, to jest kwestii posiadania przez niego legitymacji do
wniesienia odwołania uznając, że jego interes we wniesieniu odwołania przejawia się w
następujący sposób.
Odwołujący złożył swoją ofertę w postępowaniu i ubiega się o zamówienie, jego
oferta
jest jedyną ofertą złożoną w postępowaniu i nie podlega odrzuceniu. W przypadku
uwzględnienia odwołania przez Izbę jego oferta miałaby szansę zostać wybrana jako
najkorzystniejsza, gdyby bowiem Izba uznała, że zamawiający niezasadnie podjął decyzję
o
unieważnieniu postępowania, to odwołujący miałby możliwość uzyskania zamówienia.
Odwołujący może zatem ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy Pzp, możliwość uzyskania zamówienia została bowiem odwołującemu
odebrana, a co za tym idzie utracił szansę na osiągnięcie zysku, który planował osiągnąć
w wyniku jego
realizacji. Powyższe stanowi wystarczającą przesłankę do skorzystania przez
odwołującego ze środków ochrony prawnej przewidzianych w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba dopuściła i oceniła dowody przedłożone przez odwołującego, złożone
na rozprawie
, inne niż stanowiące element dokumentacji postępowania, na okoliczności
przez niego wskazane.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje
Izba ustaliła, że przedmiotem zamówienia, zgodnie z SWZ jest: Zimowe utrzymanie
chodników i wyznaczonych miejsc na terenie Miasta Będzina w okresie od 1 listopada 2024
r. do 31 marca 2025 r.
T
ermin składania ofert w przedmiotowym postępowaniu został wyznaczony na dzień
20 sierpnia 2024 r. Przed otwarciem ofert z
amawiający zamieścił na stronie internatowej
informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na przedmiotowe zamówienie. Zgodnie
z
przekazaną informacją kwota ta wynosiła 432 000 zł. brutto.
Otwarcie ofert nastąpiło 20 sierpnia 2024 r. W postępowaniu została złożona tylko
jedna oferta tj. oferta o
dwołującego z ceną całkowitą 317 788,27 zł. brutto.
W dniu 22 sierpnia 2024 r. z
amawiający na stronie internetowej zamieścił dokument
o nazwi
e „Sprostowanie informacji”, zgodnie z treścią którego dokonał korekty kwoty, o której
mowa w art. 222 ust. 4 ustawy Pzp
z kwoty 432 000 zł. na kwotę 281 099,97 zł. brutto. Jako
przyczynę tej decyzji wskazał: „Zamawiający podczas otwarcia ofert, nie uwzględnił istotnej
zmiany wprowadzonej do SWZ oraz załączników z dnia 08.08.2024 r. Istotnej zmianie uległ
formularz ofertowy -
Załącznik nr 2 do SWZ w którym skorygowano krotności wykonywania
czynności ręcznego i mechanicznego usuwania śniegu z chodników i miejsc wyznaczonych.
Po dokonaniu korekty, kwota
jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację
zamówienia wynosi 260 277,75 zł netto + VAT, brutto 281 099,97 zł”.
Tego samego dnia z
amawiający unieważnił postępowanie o udzielenie zamówienia,
podając jako podstawę prawną art. 255 ust. 3 i ust. 6 ustawy Pzp. Uzasadniając swoją
decyzję stwierdził co następuje: „zgodnie z art. 255 ust 6 oraz art. 255 ust 3 ustawy pzp,
Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli
postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego lub w sytuacji,
gdy cena lub
koszt najkorzystniejszej oferty lub ofert z najniższą cena przewyższa kwotę,
która zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Zamawiający,
udzielając
informacji
o sprostowaniu kwoty jaką zamierza przeznaczyć na realizacji zamówienia i dokonaniu
analizy złożonych ofert w postepowaniu nie może podpisać umowy z Wykonawca, który
zaoferował ceny znacznie przewyższające ceny z roku ubiegłego, obowiązujące w
zrealizowanej umowie na usługi odśnieżania chodników. Brak jest możliwości zwiększenia
kwoty jaką zamierzał przeznaczyć Zamawiający na zamówienie do kwoty zaproponowanej
przez Wykonawcę z punktu widzenia uzasadnienia ekonomicznego. Podpisanie przez
Zamawiającego umowy na warunkach cenowych wskazanych w ofercie Wykonawcy byłoby
ekonomicznie nieracjonalne,
znacząco zwiększałoby koszty realizacji zamówienia i
nieuzasadnione ekonomicznie
wydatkowania środków publicznych. Po uzasadnionej
korekcie kwoty, wartość oferty przewyższa kwotę jaką zamawiający zamierza przeznaczyć
na realizację niemniejszego zadania. W tych okolicznościach zawarcie umowy na warunkach
wskazanych w ofercie
Wykonawcy narażałoby Zamawiającego na uszczuplenie środków
publicznych.”
Z powyższą decyzją nie zgodził się odwołujący, składając w dniu 27 sierpnia 2024 r.
swoje odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, stanowiska stron
prezentowane na rozprawie i w pismach procesowych
, a także zakres zarzutów
podnoszonych w odwołaniu Izba uznała, że odwołanie zasługiwało w całości
na uwzględnienie.
Na wstępie konieczne jest przypomnienie treści przepisów, które znajdą
zastosowanie w niniejszej sprawie.
I tak, zgodnie z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, za
mawiający przygotowuje i
przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz przejrzysty.
W myśl przepisu art. 222 ust. 4 ustawy Pzp, zamawiający zobowiązany jest
udostępnić na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacji o kwocie jaką
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Stosownie do art. 255 ustawy Pzp
Zamawiający unieważnia postępowanie o
udzielenie zamówienia, jeżeli (pkt 3) cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z
najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub
kosztu najkorzystniejszej oferty; (pkt 6)
postępowanie obarczone jest niemożliwą do
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
W myśl art. 260 ust. 1 ustawy Pzp o unieważnieniu postępowania o udzielenie
zamówienia zamawiający zawiadamia równocześnie wykonawców, którzy złożyli oferty lub
wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub zostali zaproszeni do negocjacji -
podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
Zgodnie z art. 457 ust. 1 ustawy Pzp u
mowa podlega unieważnieniu, jeżeli
zamawiający: (1) z naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub
ustanowił dynamiczny system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie
Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia
w
szczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie
wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o
d
opuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert; (2) zawarł umowę z naruszeniem art.
264 lub art. 308 ust. 2 lub 3 lub art. 421 ust. 1 lub 2 albo art. 577
, jeżeli uniemożliwiło to
Krajowej Izbie Odwoławczej uwzględnienie odwołania przed zawarciem umowy; (3) zawarł
umowę przed upływem terminu, o którym mowa w art. 216 ust. 2; (4) z naruszeniem art. 314
ust. 1 pkt 3, ust. 3 i 4, art. 315 lub art. 422 ust. 2 lub 3
udzielił zamówienia objętego umową
ramową; (5) z naruszeniem art. 323, art. 324 lub art. 391 ust. 4 lub 5 udzielił zamówienia
objętego dynamicznym systemem zakupów.
Na wstępie przypomnienia wymaga, że Izba ocenia prawidłowość dokonanych przez
zamawiającego czynności w oparciu o uzasadnienie prawne i faktyczne tych czynności,
dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak też dowody
zgromadzone w sprawie.
W tym przypadku istotna jest argumentacja zamawiającego
wskazana w piśmie z 22 sierpnia 2024 r., w którym poinformował odwołującego
o
unieważnieniu prowadzonego postępowania, jak też dokumentacja prowadzonego
postępowania, z treści której wynika w jakiej dacie zamawiający podejmował poszczególne
decyzje, prowadzące do zmniejszenia kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia
a w konsekwencji do
unieważnienia prowadzonego postępowania.
Na wstępie izba zwraca uwagę, że obowiązkiem zamawiającego, w myśl cytowanego
art. 260 ust. 1 ustawy Pzp jest zawiadomienie
wykonawców o podjętej decyzji unieważnienia
postępowania, wraz z podaniem uzasadnienia prawnego i faktycznego tej czynności.
Przypomnieć należy, że przywołany przepis, stanowiący realizację zasad postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, takich jak jawność postępowania, równe traktowanie
wykonawców i zachowanie uczciwej konkurencji, nakłada na zamawiającego obowiązek
zakomunikowania wykonawcom, dlaczego
zamiast dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej
i zawrzeć umowę, zdecydował się na zakończenie go w taki sposób. Z kolei po stronie
wykonawcy kształtuje on prawo do uzyskania pełnej i rzetelnej wiedzy na temat przyczyn
takiej decyzji.
Przypomnienia wymaga także, że unieważnienie postępowania nie jest celem
dla którego jest ono wszczynane, celem tym jest wybór oferty i zawarcie umowy.
Wykonawcy, angażując swój czas i środki finansowe, składając ofertę w danej procedurze
liczą na zawarcie umowy i osiągnięcie zysku z jego realizacji.
Z tych powodów ustawodawca wskazał określone przypadki i sytuacje oraz opisał
przesłanki, w których możliwe jest zakończenie przez zamawiającego postępowania jego
unieważnieniem. Jest to zatem sytuacja wyjątkowa, a na czynność zamawiającego
przysługuje wykonawcy środek ochrony prawnej tj. prawo wniesienia odwołania do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej. Stąd tak istotne jest, aby zamawiający w sposób wyczerpujący
poinformował danego wykonawcę o przyczynach podjętej decyzji unieważnienia
postępowania i wskazał która z przesłanek ustawy Pzp zaszła w danych okolicznościach.
To na podstawie informacji, przekazanej zgodnie z
wskazywanym wyżej przepisem,
wykonawca po pierwsze
dowiaduje się czy decyzja zamawiającego była prawidłowa, a jeśli
nie -
podejmuje decyzję, czy skorzystać ze środków ochrony prawnej, jakie zarzuty
sformułować w odwołaniu i w jaki sposób polemizować ze stanowiskiem zamawiającego.
Izba podziela w całej rozciągłości stanowisko o doniosłości instytucji uzasadnienia
czynności zamawiającego, wyrażone w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia
15 lipca 2011
r., XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy, sygn. akt XXIII Ga 416/11, w
którym zwrócono uwagę: „Z punktu widzenia Zamawiającego, oznacza to że nie może on
zmienić ani rozszerzać podstawy faktycznej decyzji o wykluczeniu wykonawcy z
postępowania
po wniesieniu przez tego drugiego odwołania. W świetle związania KIO, Sądu Okręgowego
i Odwołującego zarzutami podniesionymi w odwołaniu, sprzeczne z naczelną zasadą
postępowania cywilnego, jaką jest zasada równouprawnienia stron, byłoby dopuszczenie
do rozszerzenia podstawy faktycznej decyzji o wykluczeniu Odwołującego. Wobec związania
swoimi zarzutami, Odwołujący nie mógłby bowiem odnieść się do nowych okoliczności
przedstawionych przez Zamawiającego, po wniesieniu odwołania (…). Dopuszczenie do
rozszerzenia podstawy faktycznej decyzji przez Zamawiającego uniemożliwiłoby
jednocześnie Odwołującemu - wykonawcy przedstawienie zarzutów, co do tych nowych
okoliczności. Wobec tego dowody zgłoszone przez Zamawiającego jako dotyczące
okoliczności związanych z rozszerzoną podstawą faktyczną decyzji o wykluczeniu, nie mogły
zostać uwzględnione”. Choć przywołane powyżej orzeczenie dotyczyło uzasadnienia
czynności wykluczenia wykonawcy z postępowania, poglądy tam wyrażone znajdują,
zdaniem Izby, także zastosowanie do uzasadnienia czynności unieważnienia postępowania,
co do której ustawodawca analogicznie przewidział obowiązek jej uzasadnienia.
Mając na uwadze powyższe rozważania, zasadność zarzutów odwołania
kwestionujących czynność unieważnienia postępowania jest przez Izbę oceniana w zakresie
tych okoliczności, które zostały przez zamawiającego przedstawione jako uzasadniające
tą czynność. Ocena dokonywana przez Izbę w tym zakresie nie może więc wykraczać poza
uzasadnienie przedstawione przez zamawiającego i polegać na badaniu istnienia podstaw
do
unieważnienia w szerszym aspekcie.
Izba
kierując się uzasadnieniem decyzji wyrażonej przez zamawiającego w piśmie
z 22 sierpnia 2024 r.
uznała, że trafne są zarzuty odwołującego, który kwestionuje podjęte
czynności, gdyż zamawiający nie wykazał, aby zaszły przesłanki uprawniające go
do unieważnienia postępowania na podstawie wskazywanych przez niego przepisów art. 255
pkt 3 lub pkt 6 ustawy Pzp.
W odniesieniu do pierwszej z przesłanek, opisanej w art. 255 pkt 3 ustawy Pzp,
w pierwszej kolejności przypomnieć należy, że wskazywany przepis art. 222 ust. 4 ustawy
Pzp, zobowiązuje zamawiającego do udostępnienia na stronie internetowej prowadzonego
postępowania informacji o kwocie jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Przy czym
należy podkreślić, że instytucja informowania wykonawców przed otwarciem ofert
o wysokości kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia, została wprowadzona
przez ustawodawcę w konkretnym celu, jakim było zapobieganie bezpodstawnemu
unieważnianiu postępowań. W związku bowiem z dopuszczalnością unieważnienia
postępowania z powodu tego, że cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę
przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia, istniało ryzyko, że przesłanka ta będzie
wykorzystywana
jako
pretekst
do unieważniania postępowań w sytuacji, gdy najkorzystniejszą ofertę złoży „niechciany”
przez zamawiającego wykonawca. Aby nie dopuścić do takiego procederu, ustawodawca
wprowadził zatem obowiązek informowania o wysokości kwoty przeznaczonej
na sfinansowanie zamówienia, przy czym istotny jest moment w którym zamawiający taką
informację przekazuje tj. przed upływem terminu otwarcia ofert, czyli przed momentem
poznania cen, jakie zaoferowali wykonawcy
ubiegający się o zamówienie. Istotne przy tym
jest to, że podawana w tych warunkach kwota jest dla zamawiającego wiążąca (w tym
znaczeniu, że nie może być zmniejszona), co w konsekwencji ma zapobiegać arbitralnemu
decydowaniu przez zamawiających o podstawach unieważnienia postępowania.
Biorąc pod uwagę wyżej wskazane uwarunkowania nie sposób nie zauważyć,
że omawiana instytucja ma walor nie tylko informacyjny, ale stanowi także narzędzie
przyczyniające się do przestrzegania przez zamawiających podstawowych zasad udzielania
zamówień publicznych. Skoro bowiem zastosowanie ww. instytucji ma na celu zapobieganie
nieuprawnionemu unieważnianiu postępowań z powodu złożenia najkorzystniejszej oferty
przez określonego wykonawcę (choć powody mogą też być inne, np. zmiana koncepcji
realizacji zamówienia przez zamawiającego), to nie ulega wątpliwości, że cel taki wpisuje się
w zasadę równego traktowania wykonawców, zapewnienia uczciwej konkurencji
i przejrzystości postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Potencjalne zatem
odstąpienie od obowiązku traktowania informacji o kwocie na sfinansowanie zamówienia
jako wiążącej i pozwolenie na to, by po otwarciu ofert zamawiający mogli doprecyzować
podaną informację, np. w zakresie tego, jaka część zamówienia miała w ich zamyśle zostać
z tej kwoty sfinansowana, prowadziłoby do wypaczenia celu ustanowienia tej instytucji i do
łamania zasad, o których mowa w art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp.
W niniejszej sprawie z
amawiający dopełnił obowiązku informacyjnego i wskazał, że
na przedmiotowe zamówienie zamierza przeznaczyć kwotę 432 000 zł. Z kolei cena złożonej
przez odwołującego oferty opiewała na kwotę 317 788,27 zł. Biorąc powyższe pod uwagę
nie budzi wątpliwości, że kwota zaoferowana w postępowaniu przez wykonawcę mieściła się
w tej, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie tego zadania.
Nie zasługuje na uwzględnienie argumentacja zamawiającego, który opisuje przebieg
postępowania, powołuje się na fakt dokonania zmian w opisie przedmiotu zamówienia, które
to w rezultacie
miały doprowadzić do zmniejszenia zakresu realizowanych usług, by finalnie
stwierdzić, że wskutek błędu ludzkiego kwota przeznaczona na jego sfinansowanie, podana
na stronie internetowej,
była nieprawidłowa. Powyższe nie może stanowić argumentu dla
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, gdyż jak wyżej
wskazano
zamawiający związany jest kwotą opublikowaną przez siebie na stronie
internetowej przed otwarciem ofert i nie może jej zmienić po dokonaniu tej czynności.
Powtórzyć
należy,
że podanie tej kwoty przed terminem otwarcia ofert stanowi gwarancję dla wykonawcy,
że zamawiający nie będzie w sposób arbitralny decydował czy zamierza udzielić zamówienia
danemu wykonawcy, czy też nie. Będąc związany tą kwotą nie może w sposób dowolny
manipulować postępowaniem, powołując się na ewentualne błędy ludzkie czy dokonywane
w toku postępowania zmiany opisu przedmiotu zamówienia, w tym zmniejszenie zakresu
zadań do wykonania.
Dodatkowo, w niniejszej sprawie,
trafnie zauważa odwołujący, że wbrew stanowisku
zamawiającego, który to twierdzi, że zmniejszenie kwoty miało być wynikiem dokonania
zmian w treści SWZ (jak wskazał zamawiający nastąpiło zmniejszenie krotności
wykonywanych czynności, i nastąpiło to wskutek uwzględnienia pierwszego odwołania w
dniu 8
sierpnia 2024 r.), zamawiający pierwsze czynności zmierzające do zmniejszenia
kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia podjął dopiero po terminie otwarcia ofert
(otwarcie miało miejsce w dniu 20 sierpnia 2024 r.). Wynika to z treści załącznika nr 1, w
którym znajduje się adnotacja z dnia 21 sierpnia 2024 r. o treści: „Wnoszę o zmianę wartości
zamówienia po korekcie krotności wykonania przedmiotu zamówienia”. Z kolei zgoda na
powyższą modyfikację została udzielona w dniu następnym. Dopiero wskutek tej decyzji
podjętej, co jeszcze raz należy podkreślić, już po otwarciu złożonych ofert a zatem kiedy
zamawiający dowiedział się o tym jakie podmioty ubiegają się o zamówienie zdecydował
arbitralnie, że kwota którą opublikował na stronie internetowej przed ich otwarciem, jest
zawyżona.
W
konsekwencji
zamawiający,
w dniu 22 sierpnia 2024 r. dokonał czynności, do której nie był uprawniony w myśl przepisów
ustawy Pzp tj.
skorygował kwotę jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia
do kwoty 281 099,
97 zł., co w konsekwencji spowodowało, że zaproponowana przez
odwołującego w ofercie cena przewyższała kwotę przeznaczoną na jego sfinansowanie.
W świetle przepisu art. 222 ust. 4 ustawy Pzp działanie takie jest niedopuszczalne i
nie uzasadniają go żadne względy czy okoliczności, na które zamawiający się powołuje.
Przepisy ustawy Pzp nie przewidują możliwości dokonania takiej czynności, jaką jest
„sprostowanie informacji”, a takie działanie godzi w zasady udzielania zamówień publicznych
wyrażone w art. 16 ustawy Pzp.
Ponownie należy powtórzyć w tym miejscu, że jeśli zamawiający zamieści stosowną
informację na stronie internetowej prowadzonego postępowania o kwocie, jaką zamierza
przeznaczyć na realizację zamówienia, to tym samym zobowiązuje się do wyboru oferty
najkorzystniejszej, w której zaoferowana cena lub koszt nie przekroczą podanej przez niego
wartości. Wielokrotnie w orzecznictwie Krajowej Izby odwoławczej znaleźć można wytyczne
dotyczące tego, jak traktować oświadczenie złożone przez zamawiającego, a odnoszące się
do deklaracji w zakresie kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. Tak między
innymi w Wyroku z dnia 11 grudnia 2023 r., sygn. akt KIO 3551/23 trafnie
Izba zaznaczyła,
że: „podanie informacji o kwocie jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia nie jest celem samym w sobie, ale stanowi wyraz realizacji przede wszystkim
zasady przejrzystości postępowania. Nie ulega wątpliwości, że kwota podana
na sfinansowanie zamówienia jest kwotą minimalną, którą zamawiający może przeznaczyć,
a
którą uprawniony będzie zwiększyć do ceny najkorzystniejszej oferty. Określona i podana
do publicznej wiadomości kwota stanowi gwarancję dla wykonawców, że w przypadku, gdy
cena oferty najkorzystniejszej będzie niższa to zamawiający zawrze z wykonawcą umowę.
Przepis służy więc realizacji zasad zamówień publicznych, jest gwarancją jawności,
przejrzystości i uczciwej konkurencji w postępowaniu oraz równości. Kwota ujawniona w
trybie art. 222 ust. 4 ustawy pzp wiąże więc zamawiającego w tym sensie, że zamawiający
nie będzie uprawniony unieważnić postępowania w sytuacji, gdy cena oferty
najkorzystniejszej mieści się w podanej kwocie”.
Podobnie w rozpoznawanej sprawie
należy stwierdzić, że zamawiający nie był
uprawniony do podjęcia decyzji o unieważnieniu postępowania w sytuacji, gdy cena oferty
najkorzystniejszej mieściła się w budżecie zamawiającego. Podejmując ją, zamawiający
naruszył zatem zasady udzielania zamówień publicznych, co skutkowało uznaniem, że nie
zaistniała w sprawie przesłanka unieważnienia postępowania opisana w art. 255 pkt 3
ustawy Pzp.
Mając również na uwadze, że dokonana czynność w postaci zamieszczenia na
stronie internetowej w dniu 22 sierpnia 2024 r. pn. „Sprostowanie informacji” została
dokonana
z naruszeniem zasad udzielania zamówień publicznych, Izba nakazała unieważnienie
czynności korekty kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
przedmiotowego zamówienia.
Odnosząc się do drugiej z wymienionych przez zamawiającego przesłanek
unieważnienia postępowania, opisanej w art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, w ocenie Izby
zamawiający nie wykazał, aby zaszły okoliczności wymienione w tym przepisie,
uprawniające go do podjęcia takiej decyzji.
W tym miejscu po raz kolejny należy przypomnieć, że granicę rozpoznania przez Izbę
zarzutów dotyczących zasadności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego,
wyznaczają wyłącznie te podstawy i okoliczności, które zostały przez
zamawiającego przedstawione jako uzasadniające tę czynność. W okolicznościach
rozpoznawanej sprawy
zamawiający w piśmie z 22 sierpnia 2024 r. wskazywał jedynie sam
przepis, nie
podejmując nawet próby wykazania, że wystąpiły przesłanki w nim wymienione.
Podkreślić należy, że unieważnienie postępowania w oparciu o art. 255 pkt 6 ustawy
Pzp może mieć miejsce jedynie w przypadku, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące
okoliczności: po pierwsze, postępowanie musi być obarczone wadą o nieusuwalnym
charakterze; po drugie wada taka, musi uniemożliwić zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Podstawą do unieważnienia postępowania jest zatem obarczenie postępowania
wadą, przez którą należy rozumieć wyłącznie takie uchybienia proceduralne, które nie mogą
być skorygowane przez zamawiającego w toku postępowania poprzez unieważnienie lub
powtórzenie nieprawidłowej czynności. Ponadto, wada taka musi uniemożliwić zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. W konsekwencji
takie
błędy w postępowaniu, które pozostają bez wpływu na możliwość zawarcia
niepodlegającej unieważnieniu umowy, nie są wystarczającą podstawą do unieważnienia
postępowania. Powyższe wskazuje, iż konieczne jest ustalenie związku przyczynowo
skutkowego pomiędzy wystąpieniem wady postępowania a brakiem możliwości zawarcia
umowy niepodlegającej unieważnieniu.
Ustalenie, czy w danym postępowaniu wystąpiła wada uniemożliwiająca zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy, powinno być dokonywane przede wszystkim poprzez
odniesienie określonego naruszenia przepisów Pzp do przyczyn, z powodu których zawarta
umowa podlega unieważnieniu, określonych w art. 457 ust. 1 ustawy Pzp. Wady te stanowią
konsekwencję znaczących uchybień, w stosowaniu przepisów odnoszących się do
prowadzenia postępowania, spowodowanych przez zamawiającego.
W niniejszej sprawie, co wynika
z treści przekazanego wykonawcy uzasadnienia
o unie
ważnieniu postępowania z dnia 22 sierpnia 2024 r., zamawiający nie wskazuje na
żaden błąd w postępowaniu, ale twierdzi, że podpisanie umowy na warunkach
zaproponowanych
w ofercie odwołującego, byłoby nieuzasadnione ekonomicznie. Przy tym zamawiający
w żaden sposób swojego stanowiska w tym zakresie nie uzasadnia. Niezależnie od
powyższego, że nie jest to wada postępowania, o której mowa w tym przepisie, zamawiający
w żaden sposób nie wykazuje w jaki to sposób owa „wada” miałaby uniemożliwić
zamawiającemu zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu.
Mając na względzie powyższe, Izba doszła do przekonania, że zamawiający
podejmując decyzję o unieważnieniu postępowania, naruszył wszystkie wskazywane przez
odwołującego przepisy ustawy Pzp. Z treści uzasadnienia faktycznego, zawartego w piśmie
z 22 sierpnia
2024 r. nie wynika, że zaistniały podstawy do unieważnienia postępowania,
co stanowi samodzielną przesłankę do uwzględniania odwołania.
Z kolei analiza akt
prowadzonego postępowania, dokonana przez skład orzekający,
prowadzi do wniosku, że powyższe przesłanki w niniejszej sprawie nie zaistniały.
Zamawiający opublikował przed otwarciem ofert informację o kwocie, którą zamierzał
przeznaczyć
na sfinansowanie zamówienia, cena oferty mieści się we wskazanej kwocie, zaś sama
okoliczność, że zamawiający zapomniał dokonać stosownej korekty, nie upoważnia
do twierdzenia, że mamy w niniejszej sprawie do czynienia z jakąkolwiek wadą, tym bardziej
taką, która uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 7
ust. 1 pkt 1
w związku z § 5 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz.
Przewodnicząca:
……………………………….………