Sygn. akt: KIO 3118/24
WYROK
Warszawa, dnia 11
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
Protokolantka:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
27 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę 4M S. Spółka Komandytowa z siedzibą
w
Świątkach
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Banie Mazurskie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej
, unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego oraz
powtórzenie czynności badania i oceny ofert.
2. Kosztami
postępowania obciąża zamawiającego i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez odwołującego tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 11 100 zł 00 gr
(słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 3118/24
Uzasadnienie
Zamawiający Gmina Banie Mazurskie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie podstawowym
bez negocjacji
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Dowożenie
uczniów z terenu gminy Banie Mazurskie do placówek oświatowych w roku szkolnym
2024/2025, 2025/2026”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 12 lipca
2024 r.
w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2024/BZP 00411599/01.
I. W dniu 27 sierpnia 2024 r. wykonawca 4M S.
Spółka Komandytowa z siedzibą w Świątkach
(dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec:
1) niezasadnego dokonania wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty
złożonej przez F.
K.
działającego pod firmą F. K. PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE „DUET PLUS”;
2) niezasadnego odrzucenia
oferty Odwołującego;
ewentualnie zaniechania wezwania Odwołującego do udzielenia dodatkowych
wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny;
3) zaniechania
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”):
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
w związku z art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp poprzez
błędną ocenę udzielonych przez Odwołującego w dniu 29 lipca 2024 r. wyjaśnień
w
zakresie zaoferowanej ceny i w rezultacie odrzucenie oferty Odwołującego oraz
uznanie, że „nie wykazał realności ceny”, co doprowadziło do naruszenia art. 239 ust. 1
ustawy Pzp oraz art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez nieuprawnione dokonanie wyboru
oferty F. K.
działającego pod firmą F. K. PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE
„DUET PLUS” jako najkorzystniejszej, podczas gdy treść udzielonych wyjaśnień – w
szczególności w świetle wezwania Zamawiającego, jak i specyfiki udzielanego
zamówienia (świadczenie usług) – była wystarczająca dla uznania, że Odwołujący w
sposób należyty wykazał prawidłowość zaoferowanej ceny;
ewentualnie, lecz jedynie w przypadku nieuwzględnienia przez Izbę zarzutu z pkt 1 wobec
uznania, że treść udzielonych wyjaśnień wymagała rozwinięcia i doprecyzowania wobec
wątpliwości, jakie po ich lekturze pojawiły się po stronie Zamawiającego, Odwołujący zarzucił
również naruszenie:
2) art. 224 ust. 1, 2, 5 i 6 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 16
pkt 2 i 3 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do udzielenia
dalszych wyjaśnień co do zaoferowanej ceny i przedwczesne odrzucenie jego oferty,
w sytuacji gdy:
− Odwołujący dostosował się do otrzymanego wezwania i przedstawił rzetelne i konkretne
wyjaśnienia zaoferowanej ceny;
− na podstawie treści wyjaśnień Odwołującego Zamawiający powziął wątpliwości co do
ich rozumienia, a które mogły być w łatwy sposób wyjaśnione z Odwołującym;
− lektura ww. wyjaśnień ujawniła po stronie Zamawiającego potrzebę doprecyzowania
pewnych kwestii, w tym o konkretne elementy i informacje, których Zamawiający między
innymi nie wyszczególnił w swym wezwaniu z dnia 25 lipca 2024 r. – co rodziło po
stronie Zamawiającego obowiązek dalszego wyjaśnienia z Odwołującym, czego jednak
Zamawiający zaniechał i w rezultacie bezzasadnie odrzucił ofertę Odwołującego
traktując udzielone wyjaśnienia jako zbyt ogólne, pomimo, iż sam nie wyartykułował
wobec Wykonawcy rzeczywiście żądanych informacji, a jedynie poprzestał na
ogólnikowej treści wezwania do wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny. Takie
działanie narusza zasadę przejrzystości i proporcjonalności.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
− unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez F. K.
działającego pod firmą F. K. PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE „DUET PLUS”;
− unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
− powtórzenia badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
II. Zamawiający nie wniósł pisemnej odpowiedzi na odwołanie. Stanowisko w sprawie
Zamawiający przedstawił ustnie na rozprawie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania za
niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Na podstawie dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że:
Pismem z dnia
25 lipca 2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego, na podstawie przepisu art.
224 ust. 1 ustawy Pzp
„do złożenia wyjaśnień dotyczących elementów oferty wpływających na
wysokość ceny w tym do złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny oferty”.
Odpowiedzi na ww. wezwanie Odwołujący udzielił pismem z dnia 29 lipca 2024 r.
Pismem z dnia
23 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował o dokonaniu czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej
, a także o odrzuceniu kilku ofert złożonych w postępowaniu – w tym
o
odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6
ustawy Pzp.
Dalsze ustalenia
faktyczne zostaną przedstawione w ramach stanowiska Izby dotyczącego
zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Na wstępie tego stanowiska należy poczynić kilka uwag natury ogólnej:
Po pierwsze:
Izba rozpoznaje odwołanie w granicach podniesionych w nim zarzutów.
Okoliczności wykraczające poza te granice podlegają pominięciu.
Po drugie: istotne znaczenie
ma treść wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny przedstawionych
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a nie uzupełniająco w postępowaniu odwoławczym.
Oczywiście wykonawca wnoszący odwołanie może przedstawić argumentację mającą na celu
odparcie zarzut
ów zamawiającego zawartych w uzasadnieniu czynności odrzucenia oferty,
jednakże nie może to polegać na uzupełnianiu wyjaśnień o treści, które powinny zostać
przedstawione w odpowiedzi na wezwanie z
amawiającego.
Po trzecie: Izba dokonuje oceny
czynności zamawiającego mając na uwadze przedstawioną
przez zamawiającego treść uzasadnienia tej czynności. Nowe okoliczności przedstawione
przez
zamawiającego w ramach postępowania odwoławczego, wykraczające poza ramy tego
uzasadnienia, podlegają pominięciu. Zakres czynności, w tym jej uzasadnienia (powodów,
które skłoniły zamawiającego do podjęcia tej czynności) musi być znany wykonawcy w terminie
powiadomienia go o czynności. Wykonawca nie może być zaskakiwany nowymi powodami na
etapie postępowania odwoławczego.
Po czwarte (uogólniając): sytuacje, w których znajdzie zastosowanie podstawa odrzucenia
oferty jako zawierającej rażąco niską cenę co do zasady można podzielić na dwie grupy:
1. Z t
reści wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny wynika, że wykonawca nie doszacował ceny
oferty
– realizację zamówienia za zaoferowaną cenę należy uznać za nieopłacalną.
2. Wykonawca nie złożył kompletnych, konkretnych i rzetelnych wyjaśnień – w związku z tym
ocena dokonanej przez wykonawcę kalkulacji ceny nie jest w ogóle możliwa.
Po piąte: oceny wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny należy dokonywać kierując się m.in.
treścią wezwania zamawiającego. Jeżeli zamawiający wskazał na konkretne kwestie, które
wymagają wyjaśnienia, to obowiązkowo powinny być one uwzględnione przez wykonawcę.
Ponadto, o
ceny wyjaśnień należy dokonywać kierując się w szczególności tym, co jest
przedmiotem
zamówienia, na które prowadzone jest postępowanie. W przypadku niektórych
postępowań przedmiot zamówienia jest na tyle nieskomplikowany, że nie jest konieczne
przedstawianie
szczegółowych wyjaśnień. Trzeba również zauważyć, że nie każdy element
cenotwórczy wymaga wyjaśnienia – te nie mające istotnego znaczenia dla kalkulacji ceny nie
mają również znaczenia dla oceny wyjaśnień. Podobnie należy podejść do kwestii dowodów.
Niektóre okoliczności wymagają przedstawienia takich dowodów, a inne nie. Również w tym
przypadku znaczenie mają konkretne okoliczności sprawy – przede wszystkim odnoszące się
do przedmiotu zamówienia.
Po szóste, nie każdy przypadek niedoszacowania składnika ceny prowadzi do stwierdzenia
zaistnienia podstawy do odrzucenia oferty. Zgodnie z przepisami ustawy Pzp podstawa do
odrzucenia oferty występuje wtedy, gdy całkowita cena oferty jest rażąca niska -
tj.
niedoszacowana, nierynkowa, za którą nie opłaca się realizacja zamówienia.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że na rozprawie prze Izbą
Zamawiający zaprezentował stanowisko w znaczącym stopniu wykraczające poza uprzednio
przedstawione uzasadnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego. W tym zakresie
stanowisko Zamawiającego musiało zostać przez skład orzekający pominięte. Należy
przypomnieć, że ocenie w postępowaniu odwoławczym podlega przede wszystkim czynność
zamawiającego i dopiero w tym kontekście wyjaśnienia złożone przez wykonawcę
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba nie dokonuje kompleksowej oceny wyjaśnień
dotyczących wyliczenia ceny niezależnie od czynności zamawiającego, wobec której wniesiono
odwołanie.
Mając natomiast na uwadze treść uzasadnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego
Izba stwierdziła, że nie uzasadnia ona dokonanej przez Zamawiającego czynności. Odnosząc
się do treści uzasadnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego należy wskazać
następuje powody dokonania przez Izbę takiej oceny:
Zamawiający stwierdził, że wyjaśnienia złożone przez Odwołującego są lakoniczne,
niewyczerpujące i nieusuwające wątpliwości Zamawiającego, a w szczególności nie zostały
poparte żadnymi dowodami. Jest to jednak stwierdzenie bardzo ogólne i niewiele do sprawy
wnoszące. Nie wynika z niego jakich konkretnie treści i dowodów brakuje Zamawiającemu.
Zamawiający stwierdził, że z uwagi na obowiązujący kierowców grafik godzinowy, wynikający z
rozpoczęcia i zakończenia zajęć lekcyjnych, Odwołujący błędnie przyjął czas pracy kierowcy
i
nie będzie mógł zrealizować usługi we wskazanym przez wykonawcę wymiarze godzinowym.
Zamawiający powołał się na grafik godzinowy wynikający z rozpoczęcia i zakończenia zajęć
lekcyjnych,
jednakże takiego dokumentu nie przedstawił. Nie można zatem zweryfikować
przedstawionego w tym zakresie twierdzenia Zamawiającego. Stanowisko Zamawiającego jest
tym zakresie bardzo ogólne, nie zawiera konkretnych informacji.
Zamawiający stwierdził, że Odwołujący błędnie uwzględnił przychody związane z refundacją
ulg przejazdowych.
Jednakże, nawet jeśli faktycznie kalkulacja Odwołującego jest w tym
zakresie nieprawidłowa, to trzeba zauważyć, że Zamawiający nie wykazał poziomu
ewentualnego niedoszacowania ceny ofertowej Od
wołującego. Nie jest wiadome czy może
mieć znaczenie dla całkowitej ceny oferty, w szczególności mając na uwadze kwotę
założonego przez Odwołującego zysku.
Zamawiający stwierdził, że Odwołujący wskazał na dodatkowe przychody w ramach
świadczenia usługi regularnych przewozów osób na liniach, gdzie określa dochód na poziomie
30 000 zł, nie popierając tego żadnymi dowodami. Jak jednak słusznie zauważył Odwołujący
kwota ta nie została podana jako element kalkulacji, lecz jako obiektywne czynniki wpływające
na obniżenie ceny. Ponadto, biorąc pod uwagę wartość założonego przez Odwołującego
zysku,
kwota ta nie ma istotnego znaczenia
dla oceny całkowitej ceny oferty tego wykonawcy.
Zamawiający stwierdził, że w wyjaśnieniach Odwołujący wskazał także na możliwość
waloryzacji wynagrodzenia, co świadczyć może o nienależytym skalkulowaniu ceny i przyjęciu
przypadkowych wartości pozycji cenotwórczych. W odniesieniu do powyższego należy
zauważyć, że również w tym przypadku nie mamy do czynienia z elementem kalkulacji, lecz
dodatkowym czynnikiem wpływającym na obniżenie ceny. Podstawowym i najważniejszym
elementem
wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny jest niewątpliwie kalkulacja. Oczywiście nie
można zaakceptować sytuacji, w której błędy w kalkulacji ceny wykonawca chce skorygować
poprzez waloryzację wynagrodzenia. Jednakże taki stan rzeczy nie został przez
Zamawiającego stwierdzony w uzasadnieniu czynności odrzucenia oferty Odwołującego.
Natomiast w wyjaśnieniach ceny Odwołujący jedynie ogólnie stwierdził (w części „Obiektywne
czynniki wpływające na obniżenie ceny”): „możliwość waloryzacji wynagrodzenia zgodnie
z
treścią SWZ”.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że Zamawiający nie przedstawił wystarczającej
argumentacji uzasadniającej stwierdzenie wystąpienia podstawy do odrzucenia oferty
O
dwołującego. Izba uznała zatem, że czynność Zamawiającego nie może się ostać.
Należy wyjaśnić, że wydanego przez Izbę orzeczenia nie należy traktować jako przesądzenia
co do tego, że oferta Odwołującego nie zawiera rażąco niskiej ceny. Izba nie dokonała (gdyż nie
wchodzi to w zakres jej kompetencji i obowiązków) całokształtu wyjaśnień Odwołującego, lecz
oceniła czynność Zamawiającego przez pryzmat przedstawionego do niej uzasadnienia
i
zarzutów postawionych w odwołaniu. Zamawiający ma zatem wolną rękę co do dalszego
prowadzenia postępowania – oczywiście z uwzględnieniem wydanego w niniejszej sprawie
wyroku, zgodnie z którym dotychczas przedstawione uzasadnienie odrzucenia oferty
O
dwołującego nie potwierdza wystąpienia w stosunku do tej oferty podstawy odrzucenia,
o
której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: