Sygn. akt KIO 3127/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 18
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Joanna Stankiewicz-Baraniak
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 18 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Arcada Concept
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Żychlinie przy ul. Wrzosowej 3
571 Żychlin) w postepowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Grodziec, ul.
Główna 17 (62-580 Grodziec)
przy udziale uczestnika po
stronie zamawiającego wykonawcy J. K. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą K. J. „OKNA-K.” z siedzibą w Tylmanowej, os. Mastalerze
33F (34-451 Tylmanowa)
postanawia
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Arcada Concept spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Żychlinie, kwoty 9 000 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………
Sygn. akt KIO 3127/24
UZASADNIENIE
Gmina Grodziec (
zwana dalej: „zamawiającym”) prowadzi postepowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym, pn.: „Termomodernizacja budynku
dworsko-folwarcznego w Biskupicach
– etap I” - numer postępowania: IP.271.1.7.2024
(zwane
dalej: „postępowaniem”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 23 lipca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00425660/01.
Wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) (zwanej dalej: „Pzp”)
W postępowaniu tym wykonawca Arcada Concept spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Żychlinie (zwany dalej: „odwołującym”) w dniu 28 sierpnia
2024 r. wn
iósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołujący zarzucił
zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 ppkt
b ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) poprzez brak odrzucenia
oferty Wykonawcy, pomimo że nie spełniał on warunków udziału w postępowaniu –
nie wykazał, że dysponuje osobą posiadającą uprawnienia projektanta. Wymóg ten
został wyraźnie wskazany przez Zamawiającego w wyjaśnieniach treści specyfikacji
warunków zamówienia z dnia 8 sierpnia 2024 roku, gdzie wyraźnie określono:
„Wykonawca zadania w formule ,,zaprojektuj i wybuduj” jest zobowiązany do
zapewnienia udziału w realizacji przedsięwzięcia projektanta branży architektonicznej
posiadającego uprawnienia budowlane do projektowania”. Pomimo braku spełnienia
przez Wykonawcę warunków zamówienia, zamawiający nie odrzucił jego oferty, czym
naruszył art. 226 ust. 1 pkt 2 ppkt b Pzp.;
2) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wyboru oferty o
dwołującego jako
najkorzystniejszej w postępowaniu, mimo że oferta odwołującego jest
najkorzystniejsza na podstawie kryteriów oceny ofert ustanowionych w postępowaniu;
3) z ostrożności procesowej: art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wezwania
Wykonawcy do wykazania spełnienia warunków zamówienia, zgodnie z
którymi wykonawca jest zobowiązany do zapewnienia udziału w realizacji
przedsięwzięcia projektanta branży architektonicznej posiadającego uprawnienia
budowlane do projektowania.
W związku z powyższymi zarzutami, odwołujący wniósł o:
1) u
względnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
a. unieważnienie czynności oceny ofert, w tym czynności wyboru oferty wykonawcy
jako najkorzystniejszej;
b. przeprowadzenie ponownej oceny ofert i w konsekwencji odrzucenie oferty
Wykonawcy, jako niespełniającej warunków udziału w postępowaniu;
c. przeprowadzenie ponownej oceny ofert i w konsekwencji wyboru oferty
o
dwołującego jako najkorzystniejszej;
ewentualnie:
a. unieważnienie czynności oceny ofert, w tym czynności wyboru oferty wykonawcy
jako najkorzystniejszej;
b. przeprowadzenie ponownej oceny ofert, w tym wezwanie wykonawcy do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych i dokonania ponownej czynności
badania i oceny ofert oraz dokonanie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
spośród ofert niepodlegających odrzuceniu zgodnie z warunkami zamówienia;
2) z
asądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
W dniu 30
sierpnia 2024 r. zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego wykonawca J. K. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą K.
J.
„OKNA-K.” z siedzibą w Tylmanowej. Izba postanowiła dopuścić do udziału w
postępowaniu odwoławczym ww. wykonawcę. Wszystkie warunki formalne związane ze
zgłoszonym przystąpieniem zostały spełnione. Co za tym idzie ww. wykonawca skutecznie
zgłosili swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego, stając się uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
W dniu 13
września 2024 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
W dniu 17
września 2024 r. odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie wniesione w niniejszej sprawie.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania odwołującego.
Mając na uwadze powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Na skutek cofnięcie odwołania wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania
odwoławczego, o której mowa w art. 520 ust. 1 i 2 oraz art. 568 pkt 1) ustawy Pzp.
Stosownie do treści art. 520 ust. 1 ustawy Pzp, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (art. 520 ust. 2 ustawy Pzp). Odwołujący –
jak podkreśla się w orzecznictwie i doktrynie Prawa zamówień publicznych - jest
dysponentem wniesionego przez siebie odwołania, co przejawia się również w uprawnieniu
do jego wycofania. Krajowa Izba Odwoławcza nie bada i nie ocenia przyczyn cofnięcia
odwołania. Bada wyłącznie formalną skuteczność złożenia oświadczenia o cofnięciu
odwołania. Skuteczne cofnięcie odwołania jest wiążące dla Krajowej Izby Odwoławczej.
Ponadto cofnięcie odwołania nie wymaga zgody pozostałych stron i uczestników
postępowania.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy Pzp
oraz w
oparciu o przepisy § 9 ust. 1 pkt 3 lit a) rozporządzenia w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), nakazując zwrot na rzecz
Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 10 000 zł 00 gr.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..….