Sygn. akt: KIO 3134/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 9
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 9 września 2024 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 sierpnia 2024 r. przez wykonawc
ę Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu
w
postępowaniu prowadzonym przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz wykonawcy
Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
Sygn. akt: KIO 3134/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie - prowadzi postępowanie
o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023
r. poz. 1605, ze zm.), zwanej dalej:
„ustawą Pzp” na realizację zadania pn.: „Świadczenie
usług ochrony fizycznej osób i mienia oraz dozoru ekspozycji na rzecz Muzeum Sztuki
Nowoczesnej”, numer referencyjny: MSN/31/PU/2024. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Dz.U. S: 160/2024 pod numerem
494993-2024 z dnia 19/08/2024.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne, określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawca
Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu (zwany dalej: „Odwołującym”) w dniu
29 sierpnia 2024 r. wni
ósł odwołanie wobec treści postanowień specyfikacji warunków
zamówienia (dalej jako: „SWZ”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 240 w zw. z art. 241
w zw. z art. 16 i 17 ustawy Pzp poprzez:
1) prowadzenie postępowania w sposób nieprzejrzysty oraz niezapewniający zachowania
zasady równego traktowania wykonawców z powodu określenia niespójnych,
niejednoznacznych, nieprecyzyjnych oraz niedookreślonych postanowień rozdziału 17 SWZ
(Opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert),
dotyczących sposobu ustalania punktacji ofert w ramach kryterium „Koncepcja realizacji
zamówienia (K)-40%”, które to dają Zamawiającemu nieograniczoną swobodę wyboru oferty
najkorzystniejszej;
sformułowanie kryteriów oceny ofert „Koncepcja realizacji zamówienia (K)-40%” –
w
sposób, który utrudnia równą i uczciwą konkurencję i jest nieproporcjonalny,
tj.
punktowanie w ww. kryterium wymagań, które nie skutkują dla Zamawiającego korzyścią
w
postaci uzyskania lepszej jakościowo usługi.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości
oraz o
nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany treści SWZ i ogłoszenia poprzez:
1) u
sunięcie kryterium „Koncepcja realizacji zamówienia (K)-40%” i wprowadzenie na jego
miejsce innego obiektywnego i mierzalnego kryterium oceny ofert lub
2) ustanowienie jako jedynego kryterium oceny ofert kryterium ceny („cena brutto
za
realizację zamówienia – 100%”) – ze względu na fakt, że Zamawiający określił w opisie
przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe, odnoszące się nie tylko do głównych
elementów składających się na przedmiot zamówienia, ale też do innych elementów.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W dniu 30 sierpnia 2024 roku
Zamawiający przekazał Wykonawcom informację
o
wniesionym odwołaniu wraz z jego kopią poprzez platformę zakupową.
Do
postępowania odwoławczego, na dzień wydania postanowienia, nie zgłosił
przystąpienia żaden z Wykonawców (termin na zgłoszenie przystąpienia upływał w dniu
września 2024 r.).
W dniu
6 września 2024 r. Zamawiający złożył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia odwołanie w całości.
Odpowiedź na odwołanie została podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania
Zamawiającego.
Zgodnie
z
art.
ust.
ustawy
Pzp
w przypadku uwzględnienia
przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku,
o którym mowa w art. 522.
Wobec uwzględnienia przez Zamawiającego odwołania w całości, a także wobec
braku przystąpień do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, Izba, mając
na względzie treść powołanych powyżej przepisów ustawy Pzp, umorzyła postępowanie
odwoławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła stosownie do jego wyniku
na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. rozporządzenia w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości: koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi
się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
nie
przystąpił
żaden
wykonawca
albo
uczestnik
postępowania
odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Wobec powyższego Izba orzekła o dokonaniu zwrotu z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 15 000,00 zł, uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………….………..………